Monday, January 31, 2011

POST MORTEM TENANG ( PART 1) : KESILAPAN PAS

kesilapan pas berlaku pada hari pertama , iaitu pada hari penamaan calon.

budaya politik di johor agak unik  dan berbeza jika dibandingkan dengan negeri yang diperintah pakatan.

ide provokatif dan kasar cara pas kelantan tidak sesuai diimport masuk ke negeri johor.

melayu johor punyai sentimen kemelayuan yang cukup tinggi. melayu itu islam dan islam itu melayu. inilah pegangan mereka selama ini, bukan direka cipta tetapi ia adalah hasil daripada sejarah dahulu lama.

cara agresif penyokong pas untuk membudayakan akhlak politik tunduk sujud pada DAP tidak diterima sama sekali oleh keseluruhan umat melayu di johor.

mana mungkin melayu johor bisa terpengaruh dengan pelacoran politik sebegini sedangkan pada hakikatnya melayu johor lebih memahami sejarah puaka DAP jika dibandingkan dengan pas ?

pekan tenang itu tidak sampai 30 minit daripada lokasi bukit kepong. ingat lagi sejarah bukit kepong ?

aku berbual dengan hampir 4 orang makcik yang hadir sewaktu penamaan calon. 

aku tunjukkan kepada mereka gambar-gambar yang diambil semasa proses pencalonan prk tenang.

gambar yang menunjukkan sebilangan penyokong pas membawa bendera dap.

kamu tahu apa reaksi mereka ?
 2 daripada mereka berkata ini melayu yang lupa sejarah bangsa. 

seorang lagi berkata keluarga besar makcik menetap di bukit kepong, apa mereka (pegang bendera dap) tu tak tau ke dap dan komunis tu sama sahaja ?!

ini persoalan sensitiviti lokaliti penduduk setempat. penyokong pas cuba membawa perangai gedebe mereka di johor. 

jelas berdasarkan ribuan risalah penyokong pas membawa bendera dap ini diedar di kawasan melayu, menjadi satu faktor mala tersungkur di kaki pengundi melayu.

sebenarnya pas telah melukakan hati penduduk melayu bermula pada hari pertama penamaan calon.tunggu post mortem ke 2.

27 comments:

Ms Pearl said...

that is why i love JOHOR

BETUL MELAYU JOHOR SEPATUTNYA MEMAHAMI SEJARAH dan terbukti MEREKA MEMANG FAHAM SEJARAH.

Anonymous said...

tahniah kpd BN kerana menang besar sekali...namun mari lah kita berdoa supaya rakyat/pelajar2 Malaysia yg terkandas di Mesir selamat pulang ke tanah air...bila kerajaan malaysia nak bertindak membwa pulang mereka krn mereka dah x selamat...klu tgk tv n akhbar xmenunjukkan realiti keadaan sebenar disana...lebih teruk...maklumat lebih lanjut: http://krisismesirnasibrakyatkita.blogspot.com/

Anonymous said...

gap... cuba selidek dan interbiu mamat bodoh tu..
tgk ape masaalah dia..

Anonymous said...

rite on Bro.melayu negeri2 lain ramai yang dah terkena dakyah songsang si biaDAP dan parti hamPAS tu. aku rasa Johor will the last bastion of UMNO. even when negeri2 lain pembangkang menang dan memrintah negara Johor akan tetap jadi pembangkang di negara ini. so sesiapa yang nak merosakkan UMNO di Johor, maka mereka kena beringat yer..

Anak Jawa said...

alhamdullilah kerana ramai lagi melayu islam yang sedar akan hal ini dan tahu bahawa ancaman dap sudah tahap kronik hinggakan nik aziz pun tunduk kepadanya.

melayu islam akan bangkit menentang dap dan pas, kuda tunggangan dap !!!

Anonymous said...

Bro GAP: Memang benar org Melayu sokong bersikap apa yg anda bagi tau. Kempen PAS pada hari penamaan calon agak agresif dan membimbangkan kami.. Pasal tu kami pakat utk tolak mereka..Anon From Labis.

Anonymous said...

Melayu Johor tidak pernah melupai sejarah Bukit Kepong. DAP tidak akan pernah sesekali bertapak di hati Melayu Johor. Itu kenyataan.

Zakir said...

Saya bersetuju dengan ulasan kekalahan PAS di Tenang. Memang benar, sentimen keMelayuan orang2 melayu Johor adalah sangat tinggi bahkan di sana, Melayu adalah sinonim dengan Islam. Masyarakat Johor amat mementingkan budi pekerti tinggi dan menolak politik sempit dan huru hara seperti yang di bawa oleh juak2 PAS yang kebanyakkannya bukan penduduk tempatan (import dari luar). Justeru, apabila ada orang melayu sendiri yang mengibar2kan bendera DAP, orang2 johor melihat mereka2 ini bukan sahaja dilihat sebagai melayu buta sejarah dan lupa asal usul, mereka juga diibaratkan sebagai talibarut DAP a.k.a komunis alaf baru. Sedarlah wahai bangsaku. Takkan ke mana andai kita menjadi talibarut komunis sebab sejarah telah membuktikan mana2 melayu yang bersetongkol dengan pengkhianat bangsa pasti akan tersungkur juga akhirnya. Yang bersorak gembira adalah juak2 DAP cauvinis kerana berjaya memecah belahkan bangsa melayu. Itu yang mereka hendak.

Anak Johor

Anonymous said...

GAP, hari Ahad selepas tamat hari undi aku terperangkap di Tenang. So sementara tunggu banjir di jalan Kg Paya Merah surut, aku amik kesempatan beramah mesra menyelami hati org2 Felda Tenang.

Apa yg aku dapati ialah majoriti mereka turun temurun menyokong dan berterimakasih kepada Kerajaan BN. Mereka tidak nampak parti lain terutama pas mampu menandingi Kerajaan BN.

Mereka berpendapat segelintir kecil mereka yg menyokong pas adalah mererka yg kecewa sebab tidak dapat apa yg mereka inginkan dari UMNO, mereka yg mempunyai masalah bayar balik pinjaman kepada Felda dan mereka yg bersikap iri hati dan dengki kepada org lain yg berjaya.

Isu kununnya jenazah terbiar yang dimainkan oleh puak2 pas sebenarnya telah memberikan bonus yg sangat besar kepada calon BN. Ini kerana org2 Felda Tenang sangat mengenali orang yg mengurus jenazah setiap kali ada kematian. Orang tersebut telah menguruskan jenazah di Felda Tenang selama 16 tahun lamanya, tiba-tiba masuk je puak-puak haramjadah ni, terus buat kacau kepada jenazah yg hendak diuruskan tersebut. jadi penduduk2 Felda sangat marah dan melepaskan kemarahan mereka pd kertas undi dengan memangkah calon BN. Selain dari itu solah jemaah berasingan juga berlaku di masjid jamek felda tenang yang sebelum ini belum pernah berlaku. Ternyata sikap2 dan budaya ahli2 pas tidak buleh diterima langsung oleh penduuduk2 Felda Tenang.

Aku merumuskan bahawa bagus juga ahli2 pas menengekalkan tingkahlaku dan cara mereka berkempen sekiranya berlaku lagi PKR di negeri Johor kerana ini akan membuatkan pengundi2 di Johor akan lebih kuat menolak Pas di dunia dan di akhirat.

Sang Nila Utama.
sangnila@hotmail.com

teapeng said...

pendek kata melayu yg bersengkokoldgn daping adalah melayu yg lupa sejarah,,,,

Anonymous said...

Betul tu DAP,Komunis, dan PAP adalah sama.Hanya orang Melayu yang buta sejarah je yang sokong mereka. Mereka semua anti ISLAM. itu pin orang PAS tak boleh fikir.

Anonymous said...

pas memang diperkudakan & diperbodohkan oleh pkr/dap

pengikut2 pulak bangang x sedar2 :-(

prihatin said...

GAP.. harap buat post pasal rakyat malaysia kat mesir.. desak kerajaan bawak dorg pulang.. kesian.. ramai2 blog jom desak panggil balik rakyat msia kt mesir tu..

To Live Again said...

DAP=PAP=KOMUNIS=13 MAY..

Pasal 2 adun Penaga Dato Azhar digantung dewan atas alasan RASIS hnya sbb menyebut 13 MAY!

Lihatlah betapa tkt cauvanis komunis ni kalau sejarah diaorg cuba dirungkai...

Anonymous said...

sikap seorang pemimpin yang PAS bangga-banggakan... !!!! x ada tokoh langsung !!!!! anak aku yg 5 tahun.. lagi stabil pemikirannya !!!! ORANG KEDAH... berubah !!!

http://www.youtube.com/watch?v=i2IQCfqolEw&NR=1

Anonymous said...

anda nilai sendiri!!! inikan yg di panggil pemimpin !!!

http://www.youtube.com/watch?v=i2IQCfqolEw&NR=1

Lintau Perak said...

memang kerja Pas buat silap sepanjang hayatnya.

Kerana nak undi sanggup gadai agama Islam pada DAP.

Kerahkan semua pengikut yang bekerja dengan kerajaan supaya mengkhianati kerajaan dengan menggunakan kemudahan kerajaan.

p/s: Mohon link ke blog Tuan

http://lintau-perak.blogspot.com

Melayu sedar said...

Lim kit siang bapa komunis dap cakap berlaku 10% pertambahan undi cina di Tenang.Bermakna undi cina makin solid kepada dap.MCA makin tak guna,cakap banyak kerja tak juga buat.

Disebalik undi cina yg bertambah bermakna undi Melayu yg merosot pada pas.Dap semakin kukuh pas semakin hancur.

Pas betul2 buta hati bahawasanya hanya komunis dap yg mendapat faedah besar daripada pakatan sedangkan pas semakin hari semakin ditolak oleh Melayu2 yg sedar akan permainan licik gerombolan komunis bersama2 anuwar ibrahim untuk menghancurkan Melayu.

Pas boleh terus-menerus menyalahkan Melayu sebagai jahiliyyah waima kafir sekalipun;atau menyalahkan hujan,banjir atau tuhan sekalipun;tapi tetap tidak nampak kepincangan sendiri,ditutup dek keegoan dan kesombongan.

Kalau pas dan n.ajis masih cerdik,tariklah diri dr pakatan syaitan sebelum terlambat,bersekutulah bersama2 saudara kamu di dalam umno.Sesungguhnya umat Islam itu tetap bersaudara..

gegar gempur said...

Bravo tu Melayu Johor..aku orang Johor...

Anonymous said...

Orang Johore dah masak sangat taktik DAP. Serupa dengan taktik bapak dia diseberang tambak Johore. Belum dapat kuasa bukan main baik dulu sanggup pakai songkok nak ambil hati orang Melayu tapi sekarang dah berkuasa suruh orang Islam jangan terlalu berpegang sangat ajaran Islam. Itu pun kita tak sedar.

Anonymous said...

Orang Johore dah masak sangat taktik DAP. Serupa dengan taktik bapak dia diseberang tambak Johore. Belum dapat kuasa bukan main baik dulu sanggup pakai songkok nak ambil hati orang Melayu tapi sekarang dah berkuasa suruh orang Islam jangan terlalu berpegang sangat ajaran Islam. Itu pun kita tak sedar.

Anonymous said...

kira bernasib baik mamat yang bawak bendera DAP tu boleh keluar dari Johor dengan selamat

Anonymous said...

DAP dah terang terangan menentang Islam dan ketuanan melayu..tak tau kenapa dan apa nak takut pun dengan ketuanan Melayu,...sebab yang hanya ada ketuanan adalah Raja berpelembagaan dan politik melayu. Kita dah takda ekonomi dan ekuiti...tapi inilah idaman mereka...

Kita sering salahkan Ultra kiasu DAP, tapi kadang-kadang kita tak ambil kesah dengan MCA, Gerakan. Sudah sampai masanya mereka mereka perlu ditekan...apa peranan? buat kerja? ker sudah selesa? kenapa tak selesai? ker ada kerjasama?...UMNO dan MIC sudah membuktikan kemenangan. MCA masih kalah, dan kalah. Adakah mereka redha dengan kekalahan. Itulah yang kita kena gesakan. Persoalannya sampai bila MCA nak bangkit?..sekali lagi PRk merlimau adalah siren yang perlu di sedarkan pemimpin MCA....

Tak gunanya senyum di depan karat dihati, oleh itu apa ertinya kesetiaaan. Jika ucap kesetiaan penuh dengan kepura-puraan.

Anonymous said...

tolong trace mamat yg pegang bendera dapig tu... (menyirap darah aku....) kalau dpt sumbat mulutnya dgn babi...jgn lupa sumbat ngan taik taik babi skali...bodo punya melayu...demi undi sanggup nak gadai maruah agama & bangsa....gerenti mamat ni fail subjek sejarah dulu...

Anonymous said...

mamat yg bawak bendera DAP ni sebenarnya lupa asal usul nie...mungkin di telah dibabikan awal2 lagi oleh pas untuk DAP....malang nya

GAP KEMBALI said...

lintau perak

dah link. balun !

Anonymous said...

PAS ni sebenarnya mmg parti BABI yang bertopeng islam..sekarang PAS hidup atas undi cina dan india..cuma segelintir je melayu yg mengundi dia..mcm mana la dia nak jadi parti islam sebenar...tu sebab apa cerita yg haram dia terpaksa halal kan.........patut la merana demooooo di kg...