IKLAN BERBAYAR

Monday, January 31, 2011

POST MORTEM TENANG (PART 2) : LATARBELAKANG CALON.

 tak siapa pun mengenali azhar ibrahim.

tetapi pengundi tempatan kenal sejarah keluarga azhar. mereka kenal siapa arwah bapanya dan juga kenal susur galur keturunannya.

agak mengejutkan sewaktu penamaan calon tertera nama ' TOK AI'.

ada orang menafsirkan TOK AI itu merujuk kepada nama calon, azhar ibrahim. 
 tetapi mana datang awal perkataan TOK itu ?

apabila aku buat sedikit risik-risik dikalangan orang kampung, TOK AI itu merujuk kepada keturunan datok si azhar ibrahim.
keturunan azhar ibrahim lah yang menamakan tenang sebagai pekan tenang. mana datang nama tenang ? kabarnya nama tenang diperolehi setelah keturunan azhar melerai pergaduhan dua kumpulan di kawasan ini, setelah keadaan kembali aman maka dinamakanlah pekan ini dengan nama tenang.

jelas latarbelakang calon antara faktor yang menarik pengundi melayu memangkah azhar ibrahim. 

ini soal latarbelakang calon yang baik. azhar ibrahim belum diuji lagi walaubagaimana pun dia wajib diberikan peluang .

p kamalanathan sudah terbukti perform sejak dipilih menjadi wakil rakyat hulu selangor 7 bulan yang lepas.mungkin azhar boleh menjadi fast learner yang baik. persekitaran memerhatikan gerak geri beliau. banjir ini ujian paling ad hoc yb azhar harus tangani.

azhar mungkin terpaksa mengubah sedikit sebanyak stail dan body language nya. penuhkan senyum dan banyakkan berbual dengan orang kebanyakan. insyaallah azhar ibrahim layak dipanggil TOK AI.

adakah faktor ini yang dimaksudkan oleh ds najib sebagai  memenuhi kriteria  'winnable candidate' ? nantikan sambungan ke 3.

7 comments:

Kaki Dewan said...

blogg tu penulis sambilan yg nak tumpang glamer kalu sekadar menyalak "GEMPAR", "PANAS", "BERAPI" dan merapu bukan bermaksud apa apa pun. kao nak tulis kita tak bantah tapi jgn pula jadi murid yg cuba mengajar guru

usin said...

banjir ni kira first khidmat tok ai sbgai adun. ok @ ko org tenang akan nilai...

Jebat said...

Kalau PAS nak menang, tinggalkan DAPig & PuKR. iatu aja.
GAP minta tolong linkkan blog ini
www.kamisedia.blogspot.com. tk

Maulana Arrif said...

Tahniah! Kempen blogger proBN berjalan dengan betul. Lain kali buah macam inilah. Serang kelemahan lawan. Besarkan kelemahan yang besar kerana ia ibarat pukulan KO dalam tinju.

Jangan lupa kepada landasan Islam. Dedahkan kelemahan calon sekadar bertempat. Jangan sesekali memfitnah kerana Allah akan memutuskan pertolongannya kepada kita. Kalau sah ada bukti dan memang bercanggah dgn Islam, boleh besar-besarkan. Contoh - suami calon Pas ambil MC.

Besarkan kebaikan calon dan jasa BN.

Tapi ingatlah kalian, perjuangan menulis adalah untuk menegakkan kebenaran. Jika satu hari nanti BN tidak betul, kita betulkan sebelum kudis menjadi pekung. Setakat ini hamba nampak BN lebih betul daripada Pakatan PKR+DAP+Pas.

Antara tiga parti itu, Pas paling dungu kerana sanggup mengorbankan prinsip perjuangan (kononnya Islam). Sanggup Pas memusuhi UMNO melebihi syaitan dan DAP? Orang UMNO pun solat macam orang Pas. Yang tidak solat pun ada, tapi sikit bilangannya. Orang Pas pun solat, tapi yang riak lebih ramai kerana itu mereka pakai kopiah dan serban. Akulah lebih Islam konon. Pada hal Allah s.w.t yang menentukan segalanya.

Anwar memang tak boleh dipakai lagi. Semua orang sudah tahu. Yang buat tak tahu (khususnya DAP) adalah kerana mereka ada udang di sebalik batu.

Para pemimpin Pas juga ramai yang angkat punggung Anwar terutama Nik Aziz. Dia berbaik dengan Anwar dan DAP semata-mata kerana bencikan UMNO. Haji Hadi juga tiada pendirian kerana kedudukannya sudah tidak sekukuh dulu.Dia ikut arus. Yang nampak tidak gelabah ialah Naib Presiden Pas, Nasaruddin dan Ketua Pemuda Pas, juga Nasaruddin.

Wahai ahli-ahli dan penyokong Pas, jika anda mahu parti anda hidup lama dan boleh berpengaruh semula, sokong 2 Nasaruddin ini. Tempoh kegunaan (shelf-life) Nik Aziz sudah luput (expire). Begitu juga Haji Hadi yang wajahnya semakin hari kelihatan semakin keruh. Husam Musa pula semakin tenggelam punca. Dia nampak lebih kuat sokong Anwar daripada Haji Hadi. Dan dia sokong Nik Aziz kerana Tok Guru inilah yang memegang kunci nyawa politiknya.

Ok. Sekali lagi tahniah kepada kalian semua dan takziah kepada Pas.

GAP KEMBALI said...

kami sedia..dah link. kasi balun

GAP KEMBALI said...

maulana arif

blog anda yg mana satu PERLU dilinkkan ?

Maulana Arrif said...

Gap Kembali. Saya bukan penulis blog. Saya tukang komen dalam blog. Matlamat sama, cuma cara berbeza. Tuan tulis saya sokong. Kalau kurang saya tambah. Kalau tak betul saya tegur. Kita buat kerja bukan kerana UMNO atau BN, tapi kerana Allah dan kebenaran. Orang tak kenal pun tak apa. Yang penting Allah tahu apa yang kita buat. Matlamat kita ialah kebaikan untuk negara dan anak cucu kita. Terima kasih atas pelawaan link.