Tuesday, April 12, 2011

PRN SARAWAK : ANTARA TAIB MAHMUD DAN NIK AJIS.


memang adventure trip kami ni. aku,pisau dan gomo bertolak dari kuching ke sibu menggunakan jalan darat.

kalau nak ikutkan , kami memang nak naik kapal terbang  tapi kami decide lebih menarik kalau kami menaiki kereta.

terus terang aku cakap, taib mahmud dah laksanakan tugasnya dengan cemerlang. 

baca dalam malaysiakini , dorang dok serang taib mahmud kerana tak mahu berundur dari jawatan. 

perjalanan  7 jam kami tadi sebenarnya ada hikmah. taib jelas sudah membuktikan keupayaannya mentadbir sarawak, sebuah negeri yang paling luas dalam malaysia.

dari kuching kami melalui semukoi,simunjan,lachau,bukit bergunan,sanrugol,engkilili,betung.....lepas tu aku tertidor keletihan. 

tahu-tahu aku dah sampai sri aman. lepas tu singgah sarikei. 

jelas kemajuan infrastruktur (jalan raya) menjadi pemangkin perhubungan antara satu daerah ke satu daerah.

pelik sungguh perangai pakatan bilamana dorang kata sarawak mundur, ketinggalan zaman.

nampak benor penipu. korang bayangkan, jabatan kemajuan islam malaysia (jakim sarawak) bangunan dia punyalah besor, semuanya kerana mahu memartabatkan perjuangan islam di bumi bertuah ini. itu belum masuk sekolah luar bandar yang lebih maju dan perbandaran terancang.

santubong antara contoh terbaik. perkampungan melayu diselang selikan dengan kemajuan.

manifesto pakatan bersifat pembohong. mereka kata mereka mahu memberikan kebebasan beragama sepenuhnya kepada rakyat sarawak.

sepanjang perjalanan 7 jam kami, nisbah gereja dan masjid aku boleh bagi 10: 3. fakta ini harus kita akui kerana peratusan antara kaum dan agama di sarawak adalah berbeza. bukan islam kependudukannya lebih tinggi daripada yang beragama islam.

jadi mana justifikasi pakatan yang mengatakan taib mahmud gagal memberikan kebebasan beragama kepada rakyat sarawak.

taib mahmud telah 30 tahun memerintah. namun dalam jangkamasa 30 tahun memerintah banyak pembangunan luar bandar sudah rakyat sarawak kecapi.

aku setuju ada 2-3 perkara yang masih gagal dilakukan, tapi jika dibandingkan dengan nik ajis jauh langit dengan bumi.

aku akui, sarawak ni amatlah luas buminya.namun dalam keadaan luas muka bumi ini sekalipun , taib bagi aku sudah berjaya meletakkan sarawak setanding dengan negeri semenanjung.

rasional la sikit. politik pakatan penuh emosi. sana sini ada baner change. change kepala server dia kalau kat selangor dan penang pun dorang goyang telur je..

24 comments:

To Live Again said...

Diaorg ni pon nk compare Sarawak yang besarnya hampir sama dgn semenanjung Malaysia dengan keadaan muka bumi yang berbukit bukau dan gunung dgn negeri di semenanjung yg kebanykkan landai.

Aku pon berpandangan sama dgn ko GAP..Taib Mahmud pon bukan perfect tapi kalau nk nilai keja dia bangaunkan negeri yg seluas semenanjung ni mmg dh bila bagi markah 70/100.

Cuba ke kelantan terutama kawasan pedalamn maaf ckp la untuk singgah ke tandas msjd di kwasan tersebut pon mgkn anda terpksa memejam mata ketika menjejak kaki ke tandas msjd di sana.Kotornya Tuhan saja yg tahu.

Anonymous said...

KOTA BHARU 11 April - Bekalan air Kelantan yang sering menimbulkan rungutan dalam kalangan rakyat mendapat perhatian Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) apabila beberapa peserta membangkitkan isu itu dalam Dialog Suhakam Bersama Rakyat di sini, hari ini.
Pengerusi Suhakam, Tan Sri Hasmy Agam ketika menjawab soalan peserta berkata, kemudahan asas termasuk bekalan air adalah tanggungjawab kerajaan dan pihaknya akan melanjutkan masalah itut untuk dibincangkan.
Sebelum itu, seorang peserta mendakwa, dia bertindak memotong bekalan air ke rumahnya kerana setelah empat tahun membayar bil, tetapi tidak mendapat perkhidmatan sewajarnya.
"Saya kecewa kerana bekalan air sejak dahulu lagi bermasalah sehinggalah empat tahun lepas saya kembali semula ke negeri ini, masalah yang sama masih berulang.
"Saya malu apabila mendapati rakyat di negeri lain telah lama menikmati bekalan air secukupnya, tetapi saya hanya membayar bil air bertahun-tahun, tetapi air tidak naik ke atas rumah dua tingkat yang saya sewa," katanya.

Anonymous said...

Cayalah GAP...
Inilah artikel yang aku tunggu. Artikel dari orang yang menyaksikan sendiri pembangunan di Sarawak. Baca Sakmongkol punya blog, habis Taib Mahmud dihina macam takde kebaikan langsung.
Nak tukar leader, bila2 boleh tukar tapi bila dah tukar jangan menyesal tak sudah....

Anonymous said...

SOAL JAWAP PILIHAN RAYA SARAWAK

Soalan:Apakah hukum mengundi?
Jawapan:Pada asalnya hukum mengundi adalah fardhu kifayah.

Soalan:Bolehkah mengundi dihukum sebagai wajib?
Jawapan:Bergantung kepada situasi dan keadaan,ia boleh menjadi fardhu ‘ain ataupun wajib sekiranya untuk mempertahankan kepimpinan Islam seperti di Sarawak sekarang ini yang berasaskan kepada konsep perkongsian kuasa yang tidak menyalahi syariat Islam.

Soalan:Bagaimanakah ciri-ciri pemimpin yang patut dipilih sebagai umat Islam?
Jawapan:Patuh kepada agama, amanah dan bertanggungjawab kepada rakyat dan bukan bersandarkan unsur-unsur fitnah dan tohmhan semata-mata. Perlu juga dipertimbangkan terhadap jasa, perjuangan, perngorbanan yang telah dilaksanakan oleh seseorang calon itu terhadap pembangunan Sarawak.
Soalan:Sekiranya terdapat beberapa orang calon muslim yang bertanding di sesuatu kawasan,di atas parti politik yang berbeza, bagaimanakah kaedah Islam untuk menentukan calon yang layak menjadi pemimpin, berdasarkan akhlak individu atau prinsip parti?
Jawapan:Pilihlah pemimpin yang cenderung kepada agama dan dapat memberi faedah kepada masyarakat, dan ukurlah juga sejauh mana sumbangan calon-calon tersebut terhadap pembangunan ummah.
Berdasarkan realiti dan situasi politik di Sarawak dengan berpandukan perkongsian kuasa yang telah terbukti kejayaannya, maka pilihlah Parti yang kurang mendatangkan kemudharatan kepada umat Islam. Dan hindarilah mengundi calon parti mereka yang akan mendatangkan kemudharatan yang lebih besar terhadap pembangunan ummah dan memecah belahkan perpaduan masyarakat majmuk,khususnya di Sarawak.

Soalan:Sekiranya terdapat di kawasan kita calon-calon non muslim yang bertanding. Bagaimanakah untuk kita sebagai pengundi untuk memilih pemimpin?
Jawapan:Pilihlah calon non muslim yang lebih prihatin,bertanggungjawab dan lebih memberi manfaat kepada masyarakat Islam sebagaimana yang telah terbukti dalam memimpin negeri Sarawak selama ini yang berasaskan kepada perkongsian kuasa dan saling hormat-menghormati antara pelbagai kaum dan kepercayaan.

Soalan:Apakah kewajipan wakil rakyat(YB) muslim terhadap rakyat yang pelbagai agama dan kaum yang terletak di kawasan yang dimenanginya?
Jawapan:Islam menuntut agar keadilan dilaksanakan untuk semua tanpa pilih kasih, hatta terhadap mereka yang tidak menyokong(tidak mengundinya) sewaktu pilihan raya.Wujudkan keharmonian, saling hormat-menghormati dan maafkan semua orang yang menentang

Soalan:Apa hukumnya menyebarkan fitnah terhadap seseorang calon bagi mempengaruhi pengundi atau memperdayakan mereka yang tidak mengetahui keadaan yang sebenarnya.
Jawapan:Haram dan berdosa besar!

Bersambung.....

Anonymous said...

Sambungan....

Soalan:Adakah halal elaun@gaji seseorang wakil rakyat(YB) yang memenangi sesuatu pilihanraya disebabkannya melakukan penipuan dan menyebarkan fitnah terhadap lawannya?
Jawapan:Haram! Beliau adalah seorang yang fasiq dan tidak layak menjadi pemimpin.

Soalan:Adakah wajib seseorang calon itu menunaikan janji-janjinya semasa berkempen seandainya dia ditakdirkan sebagai pemenang?
Jawapan:Wajip ditunaikan jika dia memenangi pilihan raya tersebut, walaupun parti yang diwakilinya tidak menjadi pemerintah di negeri itu.Jika tidak ditunaikan maka beliau dikhuatiri menjadi munafik.(sesungguhnya orang-orang munafik itu dibuntut neraka jahanam).

Soalan:Apakah hukumnya mengingkari pemerintah?
Jawapan: “Adapun keluar dari ketaatan terhadap pemimpin (penguasa) serta memerangi (atau membangkang) mereka, maka hukumnya adalah haram menurut kesepakatan (ijma’) umat Islam, walaupun pemimpin tersebut bersifat zalim lagi fasiq.” (Perkataan Imam an-Nawawi, Syarah Shahih Muslim, 12/229. Turut disebutkan oleh al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Fathul Bari)

Al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani rahimahullah menukil perkataan Ibnu Baththal dalam Fathul Bari,
“Telah berkata Ibnu Baththal dalam hadis yang menjadi hujjah untuk meninggalkan sikap keluar dari ketaatan kepada sultan (pemerintah) walaupun pemerintah tersebut seorang yang jahat, (katanya) “Para fuqaha’ telah bersepakat (ijma’) berkenaan kewajiban mentaati sultan (pemerintah) yang memiliki kuasa walaupun dia mendapat kuasa tersebut dengan cara rampasan atau pemberontakan (mutaghalib) dan berjihad bersama-samanya. Ini adalah kerana ketaatan kepadanya lebih baik dari keluar meninggalkan ketaatan kepadanya (dengan mengambil sikap membangkang atau memberontak), yang dengannya mampu memelihara darah dan menenangkan orang ramai (masyarakat). Tidak ada pengecualian dalam perkara ini, melainkan apabila sultan melakukan kekafiran yang nyata.”.” (Ibnu Hajar, Fathul Bari, 13/7)

Soalan:Dalam kontek Negeri Sarawak, jumlah umat Islam sekitar 25%(tidak ada mana-mana kaum boleh disifatkan sebagai majority:Iban;36%,Cina:32%).Apakah hukumnya individu atau parti yang memecahbelahkan perpaduan dan persaudaraan umat Sarawak yang sangat sedikit itu jika dibandingkan dengan jumlah keseluruhan penduduk Sarawak?

Jawapan:Haram, kerana jamaah dan ukhuwah Islamiah mengatasi segala kepentingan parti atau individu terutama sekali di kalangan umat Islam Sarawak yang begitu sedikit. Dan seandainya ditakdirkan umat Islam kehilangan kekuatan dan kuasa memerintah, maka mereka yang terlibat dan bersubahat mengkhianati kepimpinan Islam itu bukan sahaja haram malah berdosa besar!.

Semoga FAQ Pilihan Raya ini ada manfaatnya bagi mereka yang mahu berfikir untuk masa depan rakyat Sarawak.

UMAT ISLAM SARAWAK,RENUNG-RENUNGKANLAH!
JANGAN KERANA SEEKOR DUA NYAMUK YANG MENGHISAP DARAH SEMUA KELAMBU DIBAKAR....!!!!
YANG DIKEJAR TAK DAPAT, YANG DIKENDUNG BERCICIRAN.....!!!

DR MUZZAKIR

RR said...

thanxz bro GAP for the link 2 my blog... paling banyak traffic datang dari blog lu... apa2 hal lu mmg the best! GAP=EPIC!! sama2 teruskan perjuangan!!

Anonymous said...

Hohohooho...betul kata bro...
dah tengok baru percaya...
kesian kawan kawan kat sana yang masih berfikiran yang kami masih tinggal di atas pokok.
bak datang lah...
tengok sendiri..huhuhuhu...

Gregory said...

SAYA SANGAT BERSETUJU DGN ARTIKEL INI.NEGERI KAMI INI BUKAN MUNDUR SANGAT PUN,MALAHAN ADA KAWASAN LEBIH BAIK DARI DISESETENGAH NEGERI DISEMENANJUNG.DAHULU SAYA MELANJUTKAN PELAJARAN DISEMENANJUNG DAN BERPELUANG MENGIKUT KWN2 BILA MEREKA BLK KG MEREKA.SAIZ NEGERI SARAWAK 124.000 KM PERSEGI,SAIZ SEMENANJUNG 128.000 KM PERSEGI JALANRAYA DINEGERI INI JUGA SANGAT PANJANG MELEBIHI 1000KM.SEBELUM PEMBANGKANG NAK JANJIKAN KAMI DISARAWAK MACAM2,LEBIH BAIK KAMU SEMUA TUNAIKAN DAHULU JANJI2 YG KAMU JANJIKAN DINEGERI KAMU MENANGI SEMASA PRU UMUM DAHULU YG SAMPAI SKRG TAK PERNAH KAMU TUNAIKAN.JANGAN KAMU FIKIR KAMI WARGA SARAWAK BODOH MCM KAMU YG MEMPERBODOHKAN ORG2 DINEGERI KAMU SUPAYA MENYOKONG KAMU.JANJI KOSONG SAHAJA.POLITIK CARA KAMU TIDAK SESUAI DGN NEGERI KAMI.

Anonymous said...

MANIFESTO PRU 12 MEREKA LAGI MASIH TIDAK DILAKSANAKAN.(Kerajaan Negeri Selangor)
1)Janji potongan cukai pintu sebanyak 20% untuk premis kediaman dan 10% untuk premis perniagaan.
2)Elaun anak tadika RM 50 seorang sebulan.
3)Elaun anak yang memasuki pusat asuhan kanak-kanak, RM 75 sebulan.
4)Elaun khas ibu-ibu yang memilih untuk menjadi suri rumah sepenuh masa.
5)Elaun khas ibu tunggal.
6)Bantuan kewangan untuk anak muda ingin berkahwin.
7)Bantuan geran untuk perniagaan.
8)Memberi sewa percuma sekurang-kurangnya tiga bulan pertama di premis perniagaan milik kerajaan negeri.

PENYELEWENGAN KEWANGAN YAYASAN SELANGOR.

1)Perbelanjaan Majlis Sambutan Ulang Tahun Ke 40 Yayasan Selangor yang dimurkai oleh Sultan Selangor berjumlah RM800,000.
2)Laporan audit yang terbaru menunjukkan kos menyelenggara 9 buah bas dan 6 kereta Yayasan Selangor berjumlah RM6 juta.

Melayu Perak said...

Ada anonymous kata..."bukan kerajaan yang bayar gaji rakyat...rakyat juga yang bayar gaji rakyat"

Cukai dari rakyat (cukai pendapatan)hanya segelintir pendapatan kerajaan...selebihnya dari cukai hasil eksport negara..dari pelabur-pelabur luar negara dan banyak lagi...tak cukup ruang ni nak muat

Andai kata kerajaan bankrap...boleh ke kerajaan bayar duit rakyat?...
tengok apa terjadi pada Greece,Portugal,Mexico...rakyat-rakyat menganggur tak siapa boleh bayar gaji depa

Anonymous said...

Rakyat Sarawak perlu menolak parti PAS sama sekali pada pilihanraya kali ini dan pada masa hadapan. Sejarah tidak akan sama sekali menipu ... kecuali parti PAS. Gerombolan inilah yang pernah menafikan hak rakyat Sarawak untuk menyertai Persekutuan Malaysia pada 27 Mei 1961. Tunku Abdul Rahman melalui penubuhan Jawatankuasa Perundingan Persekutuan Malaysia (JPPM) membawa gagasan ini ke Dewan Rakyat. Kesemuanya bersetuju kecuali parti PAS.



PAS menolak penyertaan Sabah dan Sarawak dalam pembentukan Persekutuan Malaysia melainkan jika dan hanya Indonesia turut sama menyertai pembentukan Persekutuan Malaysia 'Malaysia Raya'. Konfrontasi Indonesia melalui 'Ganyang Malaysia' adalah disebabkan pengaruh beberapa pemimpin parti PAS.

Dan kini, parti ini terhegeh hegeh mahukan rakyat Sarawak menyokong dan mengundi hanya semata mata mahu meluaskan pengaruh parti di Sarawak. Apa kebaikan dan jasa parti PAS selama ini kepada penduduk Sarawak?

Anonymous said...

Rakyat Sarawak perlu menolak parti PAS sama sekali pada pilihanraya kali ini dan pada masa hadapan. Sejarah tidak akan sama sekali menipu ... kecuali parti PAS. Gerombolan inilah yang pernah menafikan hak rakyat Sarawak untuk menyertai Persekutuan Malaysia pada 27 Mei 1961. Tunku Abdul Rahman melalui penubuhan Jawatankuasa Perundingan Persekutuan Malaysia (JPPM) membawa gagasan ini ke Dewan Rakyat. Kesemuanya bersetuju kecuali parti PAS.



PAS menolak penyertaan Sabah dan Sarawak dalam pembentukan Persekutuan Malaysia melainkan jika dan hanya Indonesia turut sama menyertai pembentukan Persekutuan Malaysia 'Malaysia Raya'. Konfrontasi Indonesia melalui 'Ganyang Malaysia' adalah disebabkan pengaruh beberapa pemimpin parti PAS.

Dan kini, parti ini terhegeh hegeh mahukan rakyat Sarawak menyokong dan mengundi hanya semata mata mahu meluaskan pengaruh parti di Sarawak. Apa kebaikan dan jasa parti PAS selama ini kepada penduduk Sarawak?

Anonymous said...

Penarik rantai.... betul ke Altatttuya tu penterjemah...
Inggeris ke Perancis?Melayu ke Perancis?Mongol ke Inggeris?Mongol ke Perancis? yang mana satu...

Entah entah pelacur takkk?

Takkan le orang Malaysia tak de yang boleh jadi penterjemah Ingeris-Perancis,Perancis-Melayu

Macam Mahadzir Lokman bukan Bob Lokman...si pemabuk yang dah jadi pendakwah....Harrrk Pttuih

Penarik rantai... jangan jadi penyebar dakwaan palsu lagi fitnah...Harrrk Pttuih

Melayu Perak said...

Penarik Rantai sila perhatikan ayat-ayat ni dan cuba faham

sesungguhnya telah pasti berlaku perkataan(ketentuan Allah) terhadap kebanyakan mereka, kerana mereka tidak beriman Yaa Sin : 7

sesungguhnya Kami telah memasang belenggu di leher mereka, lalu tangan mereka (diangkat) ke dagu, maka kerana itu mereka tertengadah Yaa Sin : 8

dan Kami adakan di hadapan mereka dinding dan di belakang mereka dinding (pula), dan Kami tutup (mata) mereka sehingga mereka tidak dapat melihat Yaa Sin : 9

sama saja bagi mereka apakah kamu memberi peringatan kepada mereka ataukah kamu tidak memberi peringatan kepada mereka, mereka tidak akan beriman Yaa Sin : 10

NOK said...

saya bersetuju dgn komen bernas oleh DR Muzakir tadi, rakyat serawak kena lihat banyak aspek dan berfikir secara rasional untuk memilih wakil mereka...
tetapi di lihat bukan semua rakyat Serawak boleh berfikir secara resional, kerana mereka terdiri dari pelbagai etnik dan fahaman agama dgn peringkat pemikiran mereka berbesa oleh latar belakang dan budaya.... Apabila pembangkang menabur dgn pelbagai fitnah,mereka terus terima bulat2 sedangkan perkara itu langsung tidak benar..ada dintara mereka mungkin tidak pernah menjejakkan kaki ke semenanjung apa tah lagi ke Kelantan...P Pinang atau kedah, jadi mereka tidak tahu perkembangan sebenar yg berlaku di negeri di bawah PPK..sebagai rakyat yg bertanggung jawab buat lah pilihan yg terbaik bagi menentukan kesenambungan supaya semua rakyat mendapat kesenangan dan kemudahan seimbang...jangan di kejar tak dapat di gendung keciciran dan buat bidalan terakhir dengar guruh di langgit air ditempayan di buang...selamat mengundi rakyat Serawak..

Melayu Perak said...

Untuk saudara Anwar bin Ibrahim...bertaubatlah sekarang...tinggalkan maksiat...mulakan hidup baru

Saya mengesyorkan saudara sembahyang tasbih 1000 rakaat satu malam...kalau tak larat...pelan-pelan mulakan dengan 10 rakaat....apabila saudara merasa tenang jiwa boleh dibanyakkan sehingga 1000 rakaat...lupakan yang lepas...jaga mulut jangan celupar...tengok sahabat...pilih orang Islam...tinggalkan yang kafir

Juga jangan lupa baca surah Al-Qiamah satu juzuk tiap malam

ini akan mengembalikan kemuliaan anda seperti anda menjadi Presiden ABIM, WAMY dan ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri

dimasa terdekat ini jangan angankan Putrajaya...jauhi dari wartawan...seperti anda sedang bertassawuf yakni mendekati Allah

Anonymous said...

guan eng dapig nak bg sarawak 1bilion.mana kamu mau ambil peruntukan wahai bangkai?negeri kamu dah perintah pun tak tentu hala nak buat janji palsu ke sarawak pula.babi punya dapig!

Anonymous said...

To Live Again..kamu komplen tandas masjid kau pegi tu kotor mungkin kau bukan pegi Kelantan tapi Kuantan..kau mungkin dlm keadaan mabuk atau kau buta huruf.

Anonymous said...

NOK..aku gi Kelantan,Selangor,Kedah,P.Pinang maju belaka.banyak perubahan sistem pentadbirannya,ekonomi pun lebih baik.pembangunan pun banyak.NOK,jangan jual tembelang lagi temberang.kamu ni tinggal kat hutan kot.

NOK said...

Kalau setakat pasar rakyat pun nak tipu rakyat letih le sampai sekarang tak pindah2 lagi....air paip pun tak setel2nak kata org duduk dalam hutan..dah 20 tahun N.jis memerintah apa yg dia buat? piii dahhh,org melayu kena halau kat P.penang Pas bisu...setakat nak fitnah tu sape pun boleh N.jis pun cakap rakyat kelantan memang pengotor bukan org lain cakap....hang punya tok pekung yg cakap....pas akan terus kecundang selagi ada pilihan raya....tak malu ke kat miri kena halau lanc.. lah....

Anonymous said...

Cingkuk la NOK..kamu tak penah gi Kelantan tapi nak komen keadaan Kelantan.Tarak sembahyang punya mangkok.lu duduk dalam gua ka.

Anonymous said...

NOK komen macam lidah biawak.Buta ke mata hati kamu kalau tak nampak PAS dan Pakatan dah menang banyak pilihanraya lalu.Kamu kata PAS tak menang pilihanraya.Bodo tak boleh diajar,lagak pandai lagi kurang ajar!

Anonymous said...

Melayu Perak dah macam malaikat la pulok nak mengajar Anwar.Buat lawak aje Melayu Perak.Terkentut-kentut dibuatnyer.

Anonymous said...

Bezanya adalah dari segi kemampuan "managing a state"...No money No talk...Negeri2 PR pun dok tunggu duit pusat jugak kannn...So apa hal nak gadoh2 kalau tak ada duit,camner nak manage state kalau tak ada duit...kalau ada pun banyak...r u capable? Sarawak lubuk duittt bro..follow the $$$...dont forget to buy our kek lapis