Tuesday, April 12, 2011

PRN SARAWAK : BN WAJIB GEMPUR BANDAR-BANDAR !


kalau korang tanya pandangan ikhlas aku mengenai peluang BN  untuk menang di kerusi dun lokaliti  bandar-bandar di sarawak, aku berani cakap nisbah nak menang 45:55.

tapi peluang nak menang tetap ada. parti komponen wajib kerja keras. 

dap attack bandar memang tak ingat. malaysiakini seperti biasa hanya menghighlightkan kerusi yang dap boleh memang, dengan  harapan wave di bandar boleh mempengaruhi pola keputusan pengundian di luar bandar.
bagi aku taktikal ini tak menjadi. PBB terlalu ampuh di kawasan luar bandar. 

aku dah ronda beberapa kawasan pengundi melayu/bumi. jelas mereka meletakkan kepercayaan yang tinggi kepada BN. ini semua kerana performance bekas YB yang bertanding semula. seperti contoh, di dun pantai damai.

peluang untuk BN menang majoriti tipis di bandar masih ada . dengan syarat rakan sekutu komponen parti BN buat kerja dengan lebih kuat lagi.

kerusi dun padungan yang pernah pkr menang (dominic ng) bakal memecahkan undi pembangkang. pasal kat situ dominic ng yang juga bekas adun padungan 2 kali berturut-turut bertanding atas tiket bebas.

sibu ? dulu mereka menang majoriti 300 lebih undi sahaja. dap tak kuat mana pun. namun sayang BN gagal menggunakan 'faktor' ini untuk melanyak dap.

mungkin kerana terlalu berhati-hati dan masih mengamalkan konsep politikal psywar cara analog. psywar pakatan di semenanjung dah dibawa ke sarawak. 

semalam aku di sarikei. memang nampak jelas kerusi dun kat sini bakal mencetus perang politik paling panas.

agak terkejut bilamana aku diberitahu bahawasanya, pertembungan pengundi cina di situ telah memihak kepada calon BN 6 kali berturut-turut.

apa maknanya signal ini ? BN kena kerja keras  di bandar. 

kalau kalah sekalipun, majoritinya tipis sahaja. tapi rugilah kalau resultnya macamni.

10 comments:

penarik rantai said...

KERAJAAN MALAYSIA PENIPU?
بسم الله الرحمن الرحيم

Kerajaan Malaysia kantoi pasal tipu dalam parlimen pasal kes 'komisen kapal selam' Bukan Armaris bayar Perimekar tetapi kerajaan

KUALA LUMPUR, 8 April: Laman web Perancis, Rue89 mendedahkan, syarikat Perancis, Armaris tidak pernah membayar Perimekar Sdn Bhd sebanyak RM493 juta sebagaimana didakwa tetapi ia sebenarnya dibayar oleh kerajaan Malaysia sendiri.

Rue89 (gambar) melaporkan perkara itu berdasarkan perbicaraan kes rasuah pembelian kapal selam Scorpean yang sedang berjalan di Perancis sekarang.

Perimekar adalah syarikat yang dikaitkan dengan rakan Perdana Menteri, Abdul Razak Baginda yang terlepas dari kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu. Pemegang saham majoriti Perimekar adalah isteri Razak, Mazlinda.


Altantuya Shaariibuu, wanita Monggolia yang menjadi penterjemah antara pihak Malaysia dan Perancis kemudiannya mati dibunuh dan badannya diletupkan dengan peledak C4 di Puncak Alam.

Abdul Razak dan dua anggota polis yang bertugas sebagai pengawal keselamatan di pejabat Perdana Menteri telah didakwa terlibat dengan kes ini.

Namun mahkamah kemudiannya telah membebaskan Abdul Razak dan hanya dua pegawai polis ini sahaja yang didapati bersalah dan kini menunggu hukuman mati.

Altantuya dikatakan datang ke Malaysia untuk menuntut bahagiannya dalam perniagaan antara Malaysia dan Perancis kerana dia adalah penterjemah yang dijanjikan bayaran untuk khidmatnya itu.

Namun ia berakhir dengan cerita yang menyayat hati apabila beliau dibunuh dan badannya dileburkan dengan peledak C4 itu.

Laporan terbaru Rue89 bahawa bukan Armaris yang membuat bayaran kepada Perimekar itu bertentangan bertentangan dengan kenyataan kerajaan yang dibuat di Dewan Rakyat pada tahun 2006 lalu.

Dalam Dewan Rakyat , Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Zainal Abidin Zin berkata, komisyen itu tidak dibayar oleh kerajaan tetapi sebaliknya dibayar oleh sebuah syarikat Perancis.

Ia dibayar secara sukarela untuk kerja-kerja koordinasi dan perkhidmatan sokongan, kata Zainal dalam Dewan Rakyat.

"Kami (kerajaan) tidak membayar komisyen kepada mana-mana pihak sebagaimana yang didakwa Lim (Kit Siang), tetapi dibayar secara sukarela oleh Perancis," kata Zainal Abidin sebagaimana dilaporkan media pada 7 Disember 2006.

Kementerian Pertahanan juga berkata, syarikat tempatan yang dilantik kerajaan hanya untuk kerja-kerja perkhidmatan sokongan dan koordinasi.

Kerajaan telah membayar sebanyak satu bilion Euro kepada Armaris untuk dua buah Scorpean dan sebuah kapal selama Agosta di mana Perimekar menerima 11 peratus komisyen daripada kontraktor Perancis.

Bagaimanapun, Rue89 melaporkan kerajaan Malaysia yang membuat kesemua bayaran komisyen itu dengan satu tujuan iaitu mencegah rasuah dari pegawai awam asing dalam Transaksi Perniagaan Antarabangsa (on combating bribery of foreign public officials in International Business Transactions)

Anonymous said...

HARAP dibawah kepimpinan DS Najib, kaum cina yang dipujuk pujuk dengan peruntukan yang amat banyak/besar dapat memenangi undi cina.

To Live Again said...

Nk buat mcm mane GAP..Nmpak sgt usaha CINA yg konon nak AJAR bn dn nk CHANGE bn..

Xpe la kalau itu pilihan diaorg..Biar diaorg dpt 4-5 kerusi bandar..Bila kita dh pegang kuasa nnti tau la kita nk AJAR dn MENGAJAR apa makna CHANGE pada kaum pendatang ni!

Dasar x kenang budi puak2 pendatang ni!

Melayu Perak said...

Penarik rantai ni tahu ke fakta atau cuba mengabui mata rakyat dengan berita yang tidak pasti kebenarannya...
Mengikut Rue89 kerajaan Malaysia membayar RM493 juta kepada Perimekar...
Apa salah kerajaan membayar komisyen pada broker kalau dalam perjanjian tersebut menuntut pembayaran tersebut...
Apakah salah membayar komisyen broker dalam penjualan-pembelian tanah sekarang sekiranya dikehendakki dalam perjanjian jual-beli...
Mana rasuahnya? transaksi Pembelian ini adalah halal bukannya haram...cuma pembelian kapal selam Scorpeen walaupun melibatkan berbillion dollar..harga kapal selam tersebut...bukannya membeli senjata pemusnah besar-besaran dari peniaga senjata yang haram...dari mana datangnya rasuah....penarik rantai..adakah transaksi pembelian ini dijalankan sorok-sorok...secara terang-terangan ...mana rasuahnya?

inilah pihak pembangkang tahu menuduh rasuah saja tanpa mengetahui kebenaran apa yang mereka katakan....bertaubatlah penarik rantai...harrrkk pttuih

Muhammad Iqbal Abdullah said...

Minta dilinkkan ke blog GAP...Blog terkini PRN Sarawak utk N51 Balingian (Ketua Menteri Sarawak)

Muhammad Iqbal Abdullah said...

mohon di linkkan ke blog GAP blog terkini PRN Sarawak N51 Balingian (Kawasan CM) alamat blog

http://anakn51.blogspot.com/

Anonymous said...

melayu perak ni katak bawah tempurung..buat malu melayu jer!meludah kena muka mu sendiri.

Anonymous said...

melayu jangan gado-gado..tak puas hati,tunggu PRU13 nanti..

To Live Again said...

Sudah2 la 2 Dato Seri Najib..

Berpadalah dalam memenangi undi cina..Ingt pada kuasa terbesar iaitu MELAYU/BUMIPUTERA SBAH& SARAWAK..

Kalau diaorg TAK SUDI kitapon X INGIN LA..Jgn takut pd cina..Kita jaga betul2 undi melayu,bumiputera.

Sy rs DSN dh pon sedaya upaya memujuk kaum cina.Kalau diaorg msh berdegil peduklikan diaorg.Bertwakal jela pd Allah.Sesungguhnya Allah sebaik2 tempat bergantung dn bukan pd CINA!

Kalau kita blh mendapatkan minimum 70% undi MELAYU+BUMIPUTERA dan ditambah dgn 20-30% undi kaum India, InsyaAllah smpai kiamat pon x merasa cina ni nk mengusai Malaysia yg tercinta ni.

penarik rantai said...

KERAJAAN MALAYSIA PENIPU?

"Dalam Dewan Rakyat , Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Zainal Abidin Zin berkata, komisyen itu tidak dibayar oleh kerajaan tetapi sebaliknya dibayar oleh sebuah syarikat Perancis"

"Kami (kerajaan) tidak membayar komisyen kepada mana-mana pihak sebagaimana yang didakwa Lim (Kit Siang), tetapi dibayar secara sukarela oleh Perancis," kata Zainal Abidin sebagaimana dilaporkan media pada 7 Disember 2006."

"Laman web Perancis, Rue89 mendedahkan, syarikat Perancis, Armaris tidak pernah membayar Perimekar Sdn Bhd sebanyak RM493 juta sebagaimana didakwa tetapi ia sebenarnya dibayar oleh kerajaan Malaysia sendiri."


Bodoh nk mampos ko melayu perak, buat malu org perak je ko sial...
baca betul2 bodo... dlm dewan rakyat pun boleh menipu ke??? dasar anjing ko gn umporno ko babi...