Thursday, June 16, 2011

ISU SUBSIDI DAN NELAYAN LAUT DALAM : BAHAGIAN 2

 Bukan sekali ataupun dua kali Chua Soi Lek Presiden MCA cuba menjadi jaguh kaum Cina tetapi sudah berkali kali beliau memperjuangkan Nasib kaum Cina. Itu lah pemimpin Barisan Nasional yang sememangnya berkeupayaan dalam membela nasib bangsa mereka.

Namun sejak kebelakangkan ini Chua Soi Lek di lihat cuba menunggah arus dengan membelakangkan barisan komponen BN dan di lihat cuba menandingi DAP dengan membawa isu yang tidak relevan dan hanya mementingkan segelintir Kaum Cina sahaja.

Isu terbaru adalah berkaitan penarikan Balik Subsidi Minyak kepada Nelayan Laut Dalam C2 yang di umumkan kerajaan baru baru ini. Pakatan Pembangkang memainkan isu ini sehingga menghasut rakyat bahawa penarikan balik subsidi akan menyebabkan kenaikan harga ikan di pasaran dan membebankan pengguna.

Chua Soi Lek kemudiannya senada dengan pakatan pembangkang dan membela nelayan Laut dalam C2 ini yang boleh di katakan semuanya adalah Tauke Tauke Besar Cina. Minyak subsidi yang di bekalkan kerajaan setiap kali nelayan laut dalam keluar adalah sebanyak RM24 Ribu bagi sebuah kapal namun hasil pulangan ikan ke darat amat mendukacitakan.

Untuk makluman Chua Soi Lek berada di dalam Meeting Economic Counsil (EC) sewaktu pembentangkan mengenai penarikan Subsidi minyak ini di buat dan sepanjang meeting Chua Soi Lek yang mewakili kaum Cina TIDAK langsung MEMBANTAH ataupun Membuat apa apa ulasan berhubung pekara ini. Namun apabila kerajaan melaksanakan oenarikan subsidi Minyak ini Chua Soi Lek terus membela tauke besar Nelayan Laut Dalam walhalkan sewaktu di dalam Economic Council beliau tidak membangkitkan isu ini.

Dan sewaktu mesyuarat Kabinet juga Chua Soi Lek sekali lagi berdiam diri dan tidak membangkitkan apa apa ketidak puashatian berhubung penarikan subsidi Minyak. Mengapa Chua Soi Lek tidak menyatakan hal tersebut di dalam Mesyuarat Kabinet? Mengapa diam?
Economic Council EC Chua Soi Lek Berdiam Diri
Mesyuarat Kabinet Chua Soi Lek Berdiam Diri

Tindakan Chua Soi Lek yang kemudiannya melalui jalan belakang dengan membela Nelayan Laut Dalam C2 yang di monopoli oleh tauke Tauke Cina jelas menunjukkan beliau tidak menghormati keputusan Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak. Ini membuktikan Chua Soi Lek memang tidak patut menjadi pemimpin MCA Komponen BN sendiri jika terus bersikap menikam kerajaan dari belakang.

Chua Soi Lek seharusnya sedar tindakan kerajaan dalam penarikan balik Subsidi minyak kepada Nelayan laut Dalam adalah satu tindakan yang tepat bagi memberikan tampungan subsidi yang sepatutnya buat rakyat Malaysia.

Apa guna Chua Soi lek menjaga Tauke Tauke Besar Cina Nelayan laut dalam jika kaum Cina yang di bawah tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya dari Pemimpin Cina?

Chua Soi Lek juga patut sedar dan Gomo yakin beliau mengetahui bahawa Tauke Tauke Cina Nelayan Laut Dalam ini menjual minyak subsidi kepada Nelayan Vietnam,Filipina, Indonesia dan Thailand. Bukti ada dan di tunjukkan di dalam Economic Council dan Chua Soi Lek tahu kebenarannya.

Dari jumlah 1019 buah Boat Nelayan Laut Dalam bukan semuanya di miliki oleh warganegara Malaysia. Gomo nak beri makluman kepada rakyat Malaysia Kapal Kapal Nelayan laut dalam C2 ini di penuhi dengan Crew Crew bukan warganegara Malaysia sebaliknya adalah dari negara luar.Malah Kapal Kapal yang di daftarkan di Malaysia tetapi di sewakan kepada Nelayan Vietnam yang di miliki oleh tauke tauke Cina.

Ini lah Chua Soi Lek yang PENAKUT dalam menyatakan pekara yang sepatutnya. Beliau tahu kebenaran namun demi membela beberapa Ekor Pengkhianat Negara maka Chua Soi cuba menjadi jaguh yang tak bermoral.

Gomo nak minta anda semua untuk membaca semula penjelasan berhubung penarikan Subsidi Minyak Nelayan Laut Dalam C2 .

25 comments:

Anonymous said...

toksah layan. dah byk kali dilaporkan isu2 penjualan diesel bersubsidi oleh nelayan laut dalam.
tumpukan je bantuan kepada nelayan pesisir pantai. mereka yg lebih memerlukan dan mereka lebih ikhlas mencari rezeki secara halal.

mat said...

sial soi lek..

aku melayu rasis said...

aku cakap dah..bangsa cina kafir ni ada agenda beruk dia dalam malaysia ni. tapi malangnya orang melayu termasuklah pemimpin kerajaan tak pandai waspada malah ada orang yang mengaku melayu islam cium lagi bontot cina cina ni

hangkedee said...

Sekarang banyak yang bangkang kerajaan Rendah moral.Top di malaysia aljuburi...kenapa masyarakat terkini memilih mereka??? tiada kajian di buat peminat rendah moral,terkini Mat Sapu bini orang????

Karl said...

Soi Lek ni takda follower dah. Dia kalau berkokok pun takda orang nak baring atas jalanraya untuk dia. Hadirnya dia, dipilih oleh puak2 dia, hanya sebagai pelengkap syarat. Itu je. Dia nak senada dengan pembangang pun, tak luak. Ada tak menokok, takda tak mengurang.

Tapi andaikata lge atau lks menyusul, maka ada la puak2 yang akan baring atas jalanraya. Heh.

Anonymous said...

puak tu letak politik sbg keutamaan. politik semata. lagipun skg ni mana ada ahlul politik yang benar bersih? kajian dah mereka buat tapi hanya individu tu saja yg ada boleh memberi keuntungan pada puak sipenilai.maka pejam mata, buta hati dan pekak telinga sajalah..

RAMBO said...

Usah dilayan la tauke laut dalam
tu.... Baik bagi aje subsidi pada
nelayan pinggir pantai...
setakat nak makan ikan murah import je dari Siam.....
pssssttt!! cinadoll pun murah gak!!

Anonymous said...

Rekod menunjukkan CSL hanya tikam dari depan sahaja, tikam depan dan belakang hanyalah pak sheikh sorang shj. Tapi tak tahulah kot-kot akhir2 ni CSL pun dah tikam depan dan belakang jugak mcm pak sheikh.

Mr Korek said...

aduiii...tennnseenn...da ler isu minyak lg, pastu citer nora elena plak da nk hbs minggu nih...!!!
isk...isk...isk.....
nasib baiklan RON 97 da trn seposen...syukuurr... ^_^

papa gomo dan gap kaki kencing said...

brp botol mabuk stourt mlm tadi papa gomo??

kah kah kah kah..

gap xnk ulas website gov kne hack?
kah kah kah kah kah.

Anonymous said...

Tak usah dilayan kaum Cina ni... kerajan tolong buat perabih beras ja. Mintak macam2, kerajaan bagi macam2... tapi undi apa pun takdak. ya ya ya ya, last2 konar 360 darjah.

Anonymous said...

Lagi bagus subsidi yang diberi kepada mereka disalurkan kepada nelayan pesisir pantai... dah tentu ramai org susah.

Awan Network said...

Kenapa tak seimbangkan ja?ka ada kroni yang jadi nelayan?hahaha

Jom Tengok :
ISU HINA ISLAM TERHANGAT DI MALAYSIA!!
MAYA KARIN DIPAKSA JUAL BADAN!!
HOT!!: LADY GAGA PAKAI.....KONDOM?? !!

Ayah Man said...

Mampu memiliki boat2 menangkap ikan beratusan ribu hingga jutaan ringgit harganya, pendapatan hasil dari tangkapan ikan juga ratusan ribu jumlahnya, masih mahukan
subsidi?. Ini melampau.
Subsidi untuk yg susah, peniaga kecil nasi lamak,kuoe tiaw goreng, peniaga muruku, pengusaha gerai, penarik becha dan yg miskin2 tu.
Juga tanah tol Sg Buluh bagi pengusaha lanskap dan laman bunga. Asset dan pendapatan mereka adalah dlm lingkongan ratusan2 ribu. Pakai memang selekeh sajalah tapi duitnya berpuluh2 ribu. Janganlah masyarakat kita ini lemah sangat dan mudah dikelirukan serta terpedaya dengan sekali lihat tanpa mengkaji business turnover mereka.
Mana bolih nak free/subsidi sahaja, orang kampong nak makan ikan siakap dah kena RM 27 skg, sotong rendam RM 18 skg. Cuma mati saja belum. Segala2nya dan naik dgn kadar 10% hingga 500%.
Tak tahu nak ucap tahniah kpd pihak mana.

Anonymous said...

Ayah Man,

Komen yang bernas!!

Kita pulau kedai Cina dulu(biarpun pengedar orang Cina (apa buleh buat?)). Kita mampu mengubahnya

Anonymous said...

anom 2.05

macam mana nak pulau cina ni..
beras .ayam .ikan. sayur. kenderaan . dan segala-galanya depa yang pegang..nak kebulur melayu kalau nak pulau..hissss..tak nak le aku..klau ko nak pulau biaq pi la ko dgn anak bini ko tak makan...
aku tetap sokong depa nie...

Anonymous said...

hanya melayu lemah je berfikiran mcm anon 3.03pm
kaum keluarga aku boleh je dapatkan barang2 keperluan kat kedai melayu. hr ahad kitorang pegi pasar tani. kat pasar2 malam ramai gak jual brg2 keperluan.
paling best waktu subuh, waktu ramai org tgh tido nyenyak, waktu tu kitorang beli sayur dan ikan kat peraih..
semuanya atas usaha kita. bukannya tau komplen je.hendak seribu daya,tak hendak seribu dalih!

ANACONDA said...

TERUSKAN KONSISTEN UNDI2 KORANG SEMUA PD UMNO DLM PRU KE 13 NANTI...

JGN TOLEH KIRI ATAU KANAN LAGI, SIAPA SHJ CALON UMNO, ITULAH ULI AMRI KITA...

ORG MELAYU MAKIN D TINDAS & D HINA...

KONSISTEN YA SHBT, TOLONG BERITAHU ISTERI KORANG, MAK BAPAK KORANG, ADIK BERADIK KORANG, IPAR DUAI KORANG, JIRAN TETANGGA KORANG SEMUA YA...

HALAL SYARIE UNDI UMNO...

SELAMAT MENGUNDI...

navy melayu said...

nasib baik lah aku dah bersara.kalau lah dulu akujumpa penyangak penyangak ni di tengah laut dah tentu aku dan geng geng navy crew akan tembak penyangak penyangak ni dengan meriam 57 mm otomelara. dasar penyamun ,lanun ,

Anonymous said...

dulu mnyak naik dok bising2, ni minyak turun sorg pon x berbunyi...yg dulu2 menyalak bagai anjing di ats bukit, skrg da jadi pendiam dan sopan. xdep lak kedengaran bunyi2 pujian ke, berterima kasih ke kt krajaan...tp setahu aku, yg dok mnyalak tu bukan yg pakai RON97 pon, tp lagak mcm diorg yg pakai setiap hari. ni plak pasal diesel, lg sekor bangse cine babi dok mnyalak. ape hak die? da bg kerakyatan kasi rezeki kt mlysia pon dok membabi bagai babi yg nk diorg sembelih utk di masak kari babi.

mmg dasar cine, smue diorg nk kaut, tp cukai, haram xde sorang pon org cine yg bayar kt kerajaan. apatah lg sokong dasar kerajaan. undi kerajaan? hmm...lg le xde.

Anonymous said...

dulu mnyak naik dok bising2, ni minyak turun sorg pon x berbunyi...yg dulu2 menyalak bagai anjing di ats bukit, skrg da jadi pendiam dan sopan. xdep lak kedengaran bunyi2 pujian ke, berterima kasih ke kt krajaan...tp setahu aku, yg dok mnyalak tu bukan yg pakai RON97 pon, tp lagak mcm diorg yg pakai setiap hari. ni plak pasal diesel, lg sekor bangse cine babi dok mnyalak. ape hak die? da bg kerakyatan kasi rezeki kt mlysia pon dok membabi bagai babi yg nk diorg sembelih utk di masak kari babi.

mmg dasar cine, smue diorg nk kaut, tp cukai, haram xde sorang pon org cine yg bayar kt kerajaan. apatah lg sokong dasar kerajaan. undi kerajaan? hmm...lg le xde.

Anonymous said...

dulu mnyak naik dok bising2, ni minyak turun sorg pon x berbunyi...yg dulu2 menyalak bagai anjing di ats bukit, skrg da jadi pendiam dan sopan. xdep lak kedengaran bunyi2 pujian ke, berterima kasih ke kt krajaan...tp setahu aku, yg dok mnyalak tu bukan yg pakai RON97 pon, tp lagak mcm diorg yg pakai setiap hari. ni plak pasal diesel, lg sekor bangse cine babi dok mnyalak. ape hak die? da bg kerakyatan kasi rezeki kt mlysia pon dok membabi bagai babi yg nk diorg sembelih utk di masak kari babi.

mmg dasar cine, smue diorg nk kaut, tp cukai, haram xde sorang pon org cine yg bayar kt kerajaan. apatah lg sokong dasar kerajaan. undi kerajaan? hmm...lg le xde.

Melayu Perak said...

hantam saja tauke-tauke cina laut dalam ni....

isi diesel penuh dan tambah ada lagi tangki spare kemudian pergi vietnam jual diesel subsidi....ikan tak dapat pun...balik ke pantai bawak berguni-guni duit diesel...esok buat lagi....ang untung tauke-tauke cina...

Anonymous said...

BAGI LA CHANGE CSL BERJUANG UTK KAUM DIA...

LEADER MELAYU ADA MACAM TU PORAH...

BAIK BN BAIK PAS.. CINA LG CINA DARI MELAYU

ORG CINA MANA NAMPAK KALU CSL BUAT KERJA DLM MEETING'... XDAPAT KREDIT...

PAPAGOMO XMENDALAM AKAN HAL INI...SEDANG DAP...CUKUP KUAT GUNA ISU TBH...DAPAT UNTONG BESAT PUNYA...BERJUTA2 Undi...

Anonymous said...

Anon 3.03pm adalah melayu subsidi, penjilat cina. Patut dibuang ke singapork. Biar mampus kat sana daengan anak bini dia sekali. Tak dak langsung semangat jihat.