Thursday, June 16, 2011

ISU SUBSIDI DAN NELAYAN LAUT DALAM : BAHAGIAN 1

 Gomo ingin berkongsikan beberapa Fakta yang perlu kita ketahui mengenai Keperluan Penarikan Subsidi Minyak kepada nelayan Laut Dalam ini.

PERTAMA
Sebelum ini Nelayan Laut dalam memperolehi Subsidi sekitar RM24 ribu setiap kali turun ke laut berbanding Nelayan pesisir pantai yang hanya mendapat subsidi sekitar RM4 Ribu.

KEDUA
Nelayan Laut Dalam berjumlah 1019 buah Kapal berbanding Nelayan Pesisir pantai yang berjumlah 40 Ribu buah.

KETIGA
Daripada jumlah 1019 Buah Kapal Nelayan Laut Dalam yang keluar dengan di bekalkan subsidi Minyak RM24 ribu setiap kali turun ke laut mereka hanya membawa pulangan Ikan sekitar 5 Tan sehingga 10 Tan sahaja. Hanya beberapa buah Kapal yang tidak sampai 5 kapal sahaja yang membawa pulangan 40 Tan.

KE EMPAT
Nelayan Laut Dalam memperolehi Inisiatif tambahan dengan pembinaan Kompleks Laut Dalam yang menelan Kos sekitar RM200 Juta berbanding Nelayan pesisir pantai yang hanya perlu membina Jeti pelabuhan yang berharga sekitar 36 Juta.

KE LIMA
Boleh di katakan hampir semua Nelayan Laut Dalam menjual subsidi Minyak yang di bekalkan sewaktu berada di peraiaran dan turut menjual Ikan kepada nelayan negara lain. Ini terbukti apabila ramai di kalangan nelayan laut dalam hanya membawa pulang Ikan Kembung berbanding tangkapan yang sepatutnya.

Kelima lima di atas merupakan FAKTA yang TEPAT Gomo perolehi dari kenyataan Dato Seri Noh Omar malah turut di sertakan Gambar gambar aktiviti Penjualan Minyak yang berlaku di perairan dan Radar yang mengesan Kapal Laut Dalam keluar dari lingkungan bagi menjual Ikan kepada Nelayan negara luar.


Aktiviti penjualan Minyak Subsidi kepada Nelayan negara Luar






Radar menunjukkan Kapal Laut Dalam Yang Keluar dari Grid di Tetapkan


Dengan bukti dan segala Fakta tepat ini sememangnya adalah satu kemestian buat Kerajaan Malaysia yang di tadbir BN untuk menarik subsidi minyak yang di bekalkan kepada Nelayan Laut Dalam.

Jumlah Subsidi RM24 Ribu adalah tinggi sama sekali bagi sebuah Kapal Laut Dalam sedangkan hasil tangkapan yang mereka bawa pulang hanya sekitar RM5 hingga 10 Tan sahaja. Keuntungan Kapal Laut Dalam ini sebenarnya hanya menjual minyak kepada kapal luar negara.

Kerajaan bertindak tepat dengan mengekalkan Subsidi kepada 40 ribu Nelayan Pesisir pantai yang sememangnya perlu mendapatkan subsidi kerana hasil tangkapan yang di tangkap mereka akan di bawa pulang ke Darat dan tidak di jual ke negara Luar.

Untuk makluman juga Kerajaan tetap memberikan imbuhan kepada Nelayan Laut dalam yang berjaya membawa pulang hasil tangkapan dengan memberikan 10 sen hingga 20 sen bagi setiap tangkapan Ikan yang berjaya di raih. Jika tangkapan sebanyak 40 Tan maka mereka sudah boleh menanggung harga minyak yang di beli.

Ini pilihan terbaik dari kerajaan Malaysia bagi menggalakkan Nelayan Laut Dalam Zon C2 membawa pulang lebih tangkapan ke Malaysia dan menggelakkan Nelayan ini menjual Minyak dan Ikan kepada negara luar.

Gomo harap penjelasan ini dapat memberi maanfaat kepada Rakyat Malaysia yang mungkin di Momokkan oleh Pakatan Pembangkang dengan penarikkan balik Subsidi minyak Nelayan Laut Dalam Zon C2.

Dalam Artikel sebelum ini Gomo turut menceritakan mengenai Agenda Sulit tauke Tauke Ikan ini bersama Pakatan Rakyat dalam menghasut rakyat KLIK DI SINI.

18 comments:

Anonymous said...

SPEED is No 1 killer ! ... so drive carefully .


.

Anonymous said...

Penjualan minyak di perairan laut dalam kepada nelayan asing memang berlaku...

navy melayu said...

memang memang betul betul berlaku penjualan minyak dan hasil tangkapan ditengah laut. harga ikan di singapura berlipat kali ganda dari harga di malaysia.teruskan bongkar penyelewengan sesetengah pihak yang mengambil kesempatan keatas subsidi kerajaan.

Anonymous said...

Banyak kali saya tulis dalam blog ini; Rakyat Malaysia bial diberi subsidi mereka menyalahgunakan pemberian tersebut. Beri sahaja kepa mereka yang ikhlas dan layak. Semua nak dapat 'fast & easy money'. Mari kita ludah penyangak negara yang cuba mensabotaj negara (plus ludah Anwar, Ibrahim, MAt Sabu, Mahfuzz, Khalid Samad, DAP & PKR)..... Ptuiiiiiiii

Anonymous said...

BTW, RON97 turun harga... Ada orang kisah?

hamPAS said...

Kjaan tak perlu perabih duit rakyat
utk bantu nelayan laut dalam...
pasal aku tengok ramai tauke-2
laut dalam ni anti kerajaan BN..
Depa ni sapu aje apa kjaan BN bagi...tapi takde rasa bersyukur pun...bagi undi kat pembangkang plak !

Anonymous said...

majukan maklumat ini ke tv 3. Org ramai tak tahu perkara ini dan pembangkang hanya tahu burukkan kerajaan.

Anonymous said...

ron97 dah turun 10sen. mana juak2 yg makihamun kerajaan? apasal tak puji pulak? saja je nak cari salah kerajaan kan?
munafik sungguh!!!

aku melayu rasis said...

yang mogok tu pelaut dalam kan? tokey dia cina kan?? aku tengok melayu elok aje keluar kelaut. cuma ada sekor dua aje melayu ikut kapir harbi mogok. yang susahnya melayu jugak terpaksa keluar duit lebih sikit nak beli ikan mahal..

spin d pembangkang, kerajaan jugak yang salah.

Anonymous said...

Outsiderz Sayz..

Mcm citer 3 ABDUL dialog Husin Lampoyang..

WOW!! meniaga minyak lebih bagus dari meniaga Ikan!!

Penyamun betol..

Anonymous said...

Biarkan aje si cina lahanat tu mogok, tak kelaut.
kalau ke laut pun bukan bawa balik ikan pun, ikan dah jual ditengah laut, sambil tu dapat untung jual minyak... rugi negara...
Bawa balik ikan kembung, dahlah tu jual mahal pulak.
Kerajaan fokus kepada nelayan pantai,
mereka ni orang susah, majoriti melayu.

Anonymous said...

Haha biase la spin dan spin cina nie..barang naik sume salahkan kerajaan kate x nk tolong rakyat..bile mnyk naik, bising pastu drang pun naik kn harga (cina kn byk jd supplier n tokey kedai)..ble kerajaan trn harga mnyk,x plak drang ikut trn harga brg..sbb dpt untung lebih..bile untung jd sikit (bkn rugi) bkn men melalak lg..yg bodoh melayu pembangkang gak..ble naik harga mnyk ikut melalak..ble harga mnyk trn,diam..ble tny nape x ucap terima kasih plak,jwb 'harga brg trn ke'?..harga brg x turun nak marah kerajaan gak ke..x nak plak maki kedai2 cina ngan pembekal2 cina yg naik kn harga..yg best,yg bising2 ni sume keje kerajaan,wat bisnes guna skim dr mara..adoi..kalu x tau bersyukur tu, mmg nak menyalak je 24 jam..

Anonymous said...

Minda peniaga Cina = Sembelih Melayu. Bayangkan satu hari berapa jutaan ringgit duit Melayu mereka sapu? Berapa jutaan ringgit duit Cina Melayu bolih sapu . Olih itu janganlah terlampau sayang kat mereka . Bantulah peniaga2 Melayu termampu yg mungkin . Melayu dpt untung bayar juga zakat atau masuk ketabung masjid . Cina beri pada tokong atau biayaan gengster. Melayu kena sedar sebelum terlambat sgt.

Anonymous said...

Aku nampak taukeh-taukeh nelayan laut dalam tu kebanyakkan ahli-ahli MCA dan pekerja pulak kebanyakkan warga asing.
Hapuskan MCA komunis tu. Undi la DAP atau PAS atau PKR.

navy melayu said...

anom 1.27 kalau undi dap,pkr @pas lagi hancur,,, sekali lagi aku kata lagi hancur......currrr,... curr...curr....melacur melayu dan islam, lagi teruk..... pigi dah ..

Anonymous said...

Anon June 16, 2011 1:27 PM

Ada tengok berita TV 3 semalam? Ada dengar komen peniaga-peniaga pasar Lama MPKB? PAS konon nak buat Malaysia negara kebajikan tapi nak jaga kebajikan sekelompok peniaga pon tak mampu.......

Pemimpin PAS KElantan sombong dan hidung tinggi. Dalam kepala ligat macamana nak kumpul harta, adjust kawasan balak dan beli kereta mewah. Dah la KB bandar lintang pukang, bekalan air pulak teruk, bandar kotor, orangnya pula suka bakar mercun (padan muka Kelantan kalah gara-gara tambahan masa sebab orang Kelate hok palo senok main bungo api). Bodo dan bengong semua.

Anonymous said...

Apa yang diajukan oleh GAP memang betul.Isu ni TV,akhbar,dan pelbagai media disiar.Pengundi yang lebih ramai tidakpun mendapat penjelasan yang detail.Nak harap menyalorkan hingga ke akar umbi oleh Jabatan Penerangan,orang BN maaflah.

Anonymous said...

aku harap2 DSN rajin baca blog yg sokong kerajaan nih bila ade masa lapang jgn asyik dengar report dr staff aje...biar dia nampak mereka yg sayang bangsa dlm blog nih (kecuali lar golongan "lahabau" yg menyemak dlm blog nih)