Sunday, July 17, 2011

SAJAK KHAS UNTUK AMBIGA SAMAD SAID.


TAJUK : UNGGUN NEOROTIK DAN SOLOLOKUI

dulu pena ku tak berpangkat
lalu ku memuja dan memuji
mengampu disebalik janggutku
yang berjiwa busuk.
ketika penaku membuahkan hasil
hasil yang didokong oleh pemerintah
hasil yang dihargai oleh pemerintah
hasil yang membolehkan aku terus makan,hidup dan berkarya
di atas bumi ALLAH

kini pena ku dah tumpul
kering dakwatnya
otak ku kempis dan kontang
jiwaku dah sasau dan nanar
fikiranku dan solokui
hanya janggut ku semakin membusuk
bukan kerana sunnah
tetapi
hanya teringin gelaran maha penulis
khususnya di mata barat
yang dulunya ku kutuk
lewat pena ku

maafkan aku
kerana menjadi petualang bangsa
kerana dah mudah lupa dek sololokui
kerana dah sasau dek keinginan
angau mendalam ...
anugerah penulis antarabangsa
oleh dunia barat

maafkan aku
kerana akulah unggun neoritik
kerana akulah unggun sasau dan nanar
adakah aku bersalah ?
atau
janggutku yang bersalah
kerana menjadi tempat syaitan bergayut

maafkan aku
kerana akulah unggun malap
yang mengintai liang lahad.
July 16, 2011 11:14 PM
kredit untuk pengkomen blog gap
yang menyediakan sajak khas ini.

36 comments:

Anonymous said...

Orang Serabut tu mahu menghabiskan sisa-sisa hidup sebagai pengkhianat dan penderhaka.

Kuala Berang said...

memang tak sedar diri orang tua ni

Maaf ana org Pas KORANG paham la said...

Maaf ana org Pas KORANG paham la

Dana asing: Dr. Chandra sahut cabaran KUALA LUMPUR 16 Julai -

Bekas Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr. Chandra Muzaffar hari ini menyahut cabaran Ahli Dewan Negara, Senator Dr. Syed Husin Ali dengan memberi penjelasan berkaitan dana yang diperolehi organisasi-organisasi yang diketuainya. Chandra yang merupakan Presiden Pergerakan Keadilan Sedunia (JUST) dan juga Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Yayasan 1Malaysia (Y1M) itu berkata, kedua-dua organisasi yang diketuainya itu tidak pernah menerima dana asing sebaliknya bersumberkan pembiayaan daripada sektor swasta dan awam di negara ini.

Kata beliau, sebagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) antarabangsa, pihaknya bekerjasama dengan NGO luar dari semasa ke semasa. "Bagaimanapun, kita menganggap NGO seperti Open Society Foundations (OSF) tajaan George Soros dan National Endowment for Democracy adalah NGO yang mempunyai matlamat tersirat serta bertentangan dengan kedaulatan dan kemerdekaan negara seperti Malaysia. "Oleh itu, saya merayu pemerintah menyiasat pertemuan Pengarah OSF, Inisiatif Asia Tenggara, Maureen Aung Thwin dengan beberapa pemimpin Bersih dan PKR di Kuala Lumpur tempoh hari. "Bagaimanapun, kenyataan media saya bertarikh 5 Julai lalu tidak menuduh Bersih atau PKR menerima dana dari OSF," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Chandra baru-baru ini mendedahkan bahawa Maureen bertemu dengan pemimpin pembangkang serta pertubuhan yang bernaung di bawah Bersih pada 27 Jun hingga 2 Julai lalu. Menurut Chandra, pertemuan tersebut dipercayai membincangkan mengenai isu dana kepada Bersih kerana Projek Burma/Inisiatif Asia Tenggara dikendalikan OSF.

Kata Chandra, beliau mahu siasatan dilakukan berdasarkan pengalamannya sebagai bekas pemimpin PKR di mana Maureen telah berjumpa dengannya beberapa minggu sebelum Pilihan Raya Umum ke-10 untuk mengesahkan sama ada Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dipenjarakan ketika itu telah memohon dana pilihan raya kepada pemilik media Zionis, Rupert Murdoch melalui Azmin Ali.

"Saya menekankan kepada Maureen bahawa PKR tidak mahu terima dana asing. Anwar juga melalui isterinya, Dr. Wan Azizah menafikan bahawa beliau meminta Murdoch membantu PKR. Tetapi dalam beberapa perkembangan selepas itu, meyakinkan saya bahawa Anwar berbohong," katanya. "Apakah Dr. Syed sedar tentang hubungan Anwar dengan individu dan kumpulan tertentu yang mengejar agenda Zionis dan Neocon, bertujuan menguasai dunia melalui sekutu dan konco-konco mereka.

"Apakah beliau sedar tentang hubungan Anwar dengan bekas Timbalan Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat dan bekas Presiden Bank Dunia, Paul Wolfowitz yang dianggap sebagai perancang perang Iraq pada 2003?" soalnya. Chandra dalam kenyataan itu turut mempersoalkan sanggupkah rakyat di negara ini menyerahkan masa depan anak dan cucu mereka kepada seorang individu yang terlibat secara langsung dalam agenda politik penguasaan dunia Neo-Con-Zionis

Anonymous said...

Si tua mangkok ni sebenarnya bengang kat gomen sebab taknak beli buku dia. Ingat tak masa Rais Yatim taknak beli buku dia? Tu yg dia bengang. Tapi Ketua Menteri Melaka siap kasik dana RM300k kat dia. Pun kerajaan salah jugak..... Ada kepentingan tuuuu. Dah tua tu buat la amal ibadat. Bini ada dua tuuuuu

SAJAK KESIAN said...

KESIAAANNNNNNNNNNNNNNN!
SIAPA TU ?

KESIAAAANNNNNNNNNNNNNN!

KENAPA TU ?

KESIAAAAAANNNNNNNNNNNN!

AWAT LAGU TU?

KEESSIIIIIAAAAAAAANNNNNNN!

SEJAK BILA ?

KEEESSSIIIAAAAANNNNNNNNNNN!

GILA KE ?

KEEEESSSIIIIIIIIAAAAAAAANNNNNNN!!

AMBABIGA SAMAD SAID ??????

KEEEESSSIIIIAAAAANNNNNNNNNNNNNNNNN!!!

Anonymous said...

huhu..ingat tadi GAP yg tulis nih. memang mendalam maksudnya. mesti pak samad boleh mentafsirkan mesej yg nk disampaikan padanya

p/s: yang berpesan utk benda2 yg baik pun banyak manfaatnya. ajak org baca free, tak sampai 2 hari dah dekat RM100 org ni bagi kat aku.

Tasuka Nuwaro said...

Pakcik ni ingat dia je boleh bersajak... Ada byk lagi sjk yg berkualiti dari dia...

Anonymous said...

TQ...BRO GAP KERANA TELAH MENYIARKAN SAJAK TERSEBUT...TQVM...

Anonymous said...

apa makna sololukui...

Anonymous said...

Orang Tua Gila ini mahu Kerajaan sponsor Muzium karya dia di New Zealan menggunakan Wang RAKYAT.


mmg patut dia join FUCKATAN RAKYAT

Anonymous said...

SOLOLOKUI MAKNANYA DAH NYANYUKKKKKKK....TQ

Anonymous said...

hari dah senja pak samad 0ooiii.....

Anonymous said...

Puck !!! Samad shit !!!!

Apa BN Nk ckp lg? said...

Hadi Awang anggap Sheikh Ahmad Tijani cetek sejarah MARANG 16 Julai -

Pas menyifatkan seruan Sheikh Ahmed Tijani Ben Omar agar umat Islam di negara ini tidak menyelesaikan permasalahan di jalanan dibuat kerana kedangkalan pengetahuan pendakwah antarabangsa itu. Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, pendakwah terkenal kelahiran Accra, Ghana yang menetap di Amerika Syarikat (AS) itu jelas cetek sejarah Islam.

Abdul Hadi antara lain menarik perhatian, berdasarkan sejarah Islam, ketika Saidina Umar menganuti agama Islam, para penyokongnya mengadakan demonstrasi di Mekah. "Dia (Sheikh Ahmed Tijani) tak baca sejarah. Dia kena baca sejarah bila Saidina Umar masuk Islam, penyokongnya berdemonstrasi di Mekah. Nabi dan sahabat pun ada keluar berdemonstrasi," katanya.

Beliau menyatakan demikian pada sidang akhbar selepas program Ceramah Pasca Bersih di pekarangan Masjid Rusila di sini malam tadi. Abdul Hadi diminta mengulas seruan Sheikh Ahmed Tijani agar umat Islam tidak menyertai sebarang bentuk perhimpunan atau demonstrasi untuk menyuarakan tuntutan sebaliknya ia perlu disampaikan secara bijaksana seperti diperintahkan Allah.

Sheikh Ahmed Tijani yang merupakan pakar undang-undang dan prinsip Islam dalam pelbagai bidang berkata, demonstrasi di seluruh dunia Islam kini amat memalukan dan mereka tidak harus dipandu dan dipengaruhi oleh syaitan. Ditanya adakah Pas tetap dengan pendirian bahawa demonstrasi dibenarkan dalam Islam, Abdul Hadi mengiyakannya. "Islam membenarkan demonstrasi tapi dengan beradablah. Masalahnya, kita demonstrasi beradab pun tak boleh juga," ujarnya.

Sementara itu, Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib menyifatkan kenyataan Sheikh Ahmad Tijani berkenaan hukum demonstrasi sebagai pandangan yang dikemukakan di luar konteks sebenar. Menurutnya, pandangan pendakwah tersebut sesuai sekiranya dilaksanakan di dalam sebuah negara yang melaksanakan undang-undang Islam dengan penuh keadilan.

''Adapun sekiranya keadaan sebaliknya maka menjadi kewajipan kepada rakyat untuk menjalankan tugasan 'amar maaruf nahi munkar' di dalam kerangka syarak. ''Konsep ini adalah tersangat jelas di dalam Islam sebagai 'semak dan imbang' dalam sebuah negara yang mengamalkan demokrasi,'' jelasnya.

Anonymous said...

Anonymous Apa BN Nk ckp lg? said...

Hadi Awang anggap Sheikh Ahmad Tijani cetek sejarah MARANG 16 Julai -...

KEPADA NON INI ...KENAPA DAH 21 TAHUN PAS MEMERINTAH KLATE TAK LAKSANA HUD2...PASAI APA KALAH DENGAN DAP...PASAI PUSAT HIBURAN...TEMBERANG JA BANYAK...KALAU KAMU ATAS JALAN BENAR...DAH LAMA KAMU TINGGALKAN DAP...KHALID SMAD SOKONG KLAIMAH....TAPI HARON DIN..KATA LAIN...INILAH PARTI PAS...
PERINTAH KLATE PUN DAH GAGAL...INI NAK PERINTAH MALAYSIA...HJ HADI HINA ORANG SARAWAK...INGAT ORANG SARAWAK...ASAL PAS BUAN LAUT CINA SELATAN....ULAMAK...POLITIK...MELACURKAN AGAMA ISLAM

GAPS BALUN PAKATAN said...

Siasat Ambiga di bawah AMLA -GAPS KUALA LUMPUR 16 Julai -

Polis digesa menyiasat Datuk S. Ambiga di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLA) atas dakwaan beliau menerima dana asing untuk menggerakkan perhimpunan haram pada 9 Julai lalu. Pengerusi Gabungan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS), Hamidzun Khairuddin berkata, Ambiga selaku Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) dan sekutunya wajar disiasat hingga ke peringkat akar umbi mengenai penaja-penaja mereka dari dalam dan luar negara.

"GAPS mendesak agar polis menyiasat Ambiga dan sekutu-sekutunya dalam Bersih. Telah nyata bahawa ada pihak-pihak dari luar negara membiayai mereka untuk tujuan yang tidak sah dan bertentangan dengan undang-undang negara. "Penerimaan wang untuk tujuan yang tidak sah nyata sangat bertentangan dengan AMLA.

Hasrat kumpulan ini yang mahu mengadakan perhimpunan haram seterusnya seperti yang diuar-uarkan oleh Mat Sabu (Mohamad Sabu) adalah bukti betapa sumber kewangan mereka sangat kukuh hasil pembiayaan wang asing ini. "Tentunya cara pencegahan awal yang terbaik adalah dengan pihak berkuasa membekukan akaun mereka yang terlibat dalam penganjuran perhimpunan haram sebelum ini,'' katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Hamidzun berkata, pihak berkuasa juga wajar menyiasat akaun-akaun yang mungkin dimiliki Ambiga dan sekutunya di luar negara seperti Singapura dan Switzerland.

Anonymous said...

Jangan hanya pandai bersuara,
Jika takut dilanda derita,
Jangan hanya pandai berkata,
Jika takut bergempur bersama,
Di atas kertas pandai berbicara,
Diajak berperang kecut perutnya,
Di laman bisu melontar kata,
Diajak berjuang ditutup malunya,
Di meja kopi berbuih bahasa,
Diajak berpadu gentar jawabnya,
Jika berani meluah rasa,
Jangan malu menunjuk muka,
Jika berani berdebat kata,
Jangan takut kehadapan bersama,
Dipalu kompang tiada bunyinya,
Diketuk gendang kosong rimanya,
Tunjukkan pedang kalian pada dunia,
Jeritkan semangat irama senada,
Diruang kosong tidak bermakna,
Jika Satu Malaysia masih berkuasa...

2202
8/7/2011

Melayu Perak said...

wai hahh...hadi todi cakap pasai...amar makruf nahi mungkar....
kah..kah..kah

yang terang pendekar kote bengkok buat maksiat tuh apasal tak cegah...

dok diam aja...maknanya bersekongkol dengan pkb...

Melayu Perak said...

maaf ana orang pas korang paham la...

terima kasih...kerana anda juga menentang kemungkaran...

Mr Ganu said...

mamat blakang tok bulu serabai tu ank die kot...muke ngn bentuk pizikel tu da seakan sama n serupa.
mengkarung dua serupe...ngeh3...

Melayu Perak said...

dr.lo lo...kini tenat di hospital...

anwar dlm twitternya kata dr.lo lo dah meninggal dunia...anwar ni nak mendahului malaikat maut ke..???

Anonymous said...

Ini bukan Sasterawan Negara tapi Sasauterawan Negara, buat malu Melayu saja!!!! Agaknya dah gila kut......????

notsy said...

gap terlalu suci..sebab tue la hari2 "bertasbih"(dengan perkataan2 mencarut)..haha

TERBAIK SAAT INI!!:
UMNO Sudah Mengambil Alih KFC Holding??
Video Najib Dimalukan Di London!!

Anonymous said...

sapa2 yg nak tompang cepat keneraka tulislah kata2 kesat dlm blog GAP.selamat keneraka wahai GAP dan kuncu2.seorang yg telah dihina teruk sekali,langsung takde hati perut manusia yg keji di akhir zaman ini

pengulung said...

MALAYSIA DAH TERLALU BYK POLITIKING...

Anwar tu 25jam pikir mcmana nk tumbangkan kerajaan..

NAJIB PLAK PIKIR 26jam camne nak tingkatkan ekonomi jdk naik...biarpun ekonomi Amerika meleset gilaks...skrg.. kawan aku cakap bila2 amerika boleh resetkan semula ekonomi depa = jln terakhir (yakni menghuru-harakan dunia ...cetus perang duniake3 yg sebenar) bg menyelamat ekonomi negara gergasi...

udah 2 la puak pakatan riot... ekonomi dunia jadik gilaks !!! skrg... jgn2 la dok sama2 jadi pengkianat negara....

minyak gas dah cukup melimpah2...tinggal amerika cucuh api je kat melaysia ni..

pada PUAK PAS PUAK PKR ....BERHENTILAH JADI PENGKIANAT NEGARA !!!

hangkedee said...

Produk hasilan nukilan Novel agong Pas "Ber Shit"karangan YB sik...ada ke lagi malaun tu

Anonymous said...

mamat specky kat belakang A.SAMAD SAID tu muka x bleh blah la..dah la x jambu langsung, x de nyer ANWAr berkenan kat ngko mamat specky!

Anonymous said...

notsy or awan

sekor budak mesir dah kena kick out u...

guna duit kerajaan belajar...nak malukan negara...

hari tu mesir huru hara tau plak nak balik pakai kapal terbang malaysia...

PADAN MUKA...

LEPAS NI ADA LA SEKOR DUA KAT BRITAIN TU KENA BUANG U... BELANJA DUIT BELAJAR SINI ANRARA PALING TINGGI DI DUNIA...

KORANG2 Pun habih belajar..curahkan bakti pastu nak balun ..balun lah kerjaaan...hutang budi dibayar budi..naik dap nanti mampuih la korang belum tentu korang dpt belajar begini . duit nanti dap yg jaga...malaysian malaysia

Anonymous said...

Anonymous Anonymous said...

sapa2 yg nak tompang cepat keneraka tulislah kata2 kesat dlm blog GAP.selamat keneraka wahai GAP dan kuncu2.seorang yg telah dihina teruk sekali,langsung takde hati perut manusia yg keji di akhir zaman ini

TUAN..NERAKA SYURGA HAK ALLAH...KAMI DI SINI BERJUANG AGAR PELIWAT DAN PENZINA SERTA AGEN YAHUDI TAK JADI PM MALAYSIA...
KEJATUHAN MELAYU BERERTI KEJATUHAN ISLAM...
NAK HARAP PAS...TAK BOLEH DAH TINGGAL TUAN HARUN DIN SEORANG...
....SALAHKAH NIAT KAMI INI?

Anonymous said...

sapa2 yg nak tompang cepat keneraka tulislah kata2 kesat dlm blog GAP.selamat keneraka wahai GAP dan kuncu2.seorang yg telah dihina teruk sekali,langsung takde hati perut manusia yg keji di akhir zaman ini


org yg tulis ni Tuhan kot...pasal bole tntu kan org masuk syurga ke neraka...sama la ngn ajaran PAS yg niki ajo tu, bole tentukan org masok syurge ke neraka...die xtau nk klu bab berceramah, majoriti puake2 PAS tu melucah memmaki depan khalayak ramai x kire banse n usia sampai ade budak kecik pon terikut2..tp PAS halal kan...sbb syurga PAS yg tentukan, bukan Tuhan yg tentukan...BODOH !!!

Anonymous said...

Sebagai seorang sasterawan negara
segala ideologimu harus dipandang mulia
Tapi apa yg berlaku adalah sebaliknya
Engkau jejaka menentang kerajaan pula

mungkin tajuk bukumu selepas ni 'Ambiga Serikandi Negara"

sayang 1000x sayang
seorang sasterawan negara yg berilmuan berwawasan
sudah menyimpang jauh jauh yg agak keterlaluan
Ya ALLAH semoga ada lagi ruang di dada Pak Samad Said
agar balik ke pangkal jalan... Amin Amin

Anonymous said...

orang ini patut memBERSIHkan dirinya terlebih dahulu! biar segak baru boleh bercakap tentang nak bersihkan negara!!

Anonymous said...

Orang tua ni cari pasal. Dah hampir 40 orang kutuk dia. Kalau dia dok diam-diam, berzikir, bertafakkur dan bersajak tentang kebesaran Tuhan dah dapat pahala. Tapi dia tak nak itu semua. Dia tak nak ikut sunnah, tetapi dia lebih suka ikut Ambiga. Ya Allah jauhkanlah diri ku dari keadaan tersebut.

Anonymous said...

UNTUK MU SITUA KEREPOT

Mata penanya dah tumpul
Urat mindanya dah banyak terputus

APA LAGI YG ADA PADANYA........

Hanyalah jejanggut liar yg kusam
Berserabut.....seserabut mindanya

APA LAGI YG ADA PADANYA........

Hanya seorang kwn yg bernama..... ANWAR Al-Munafik
Hanya seorang teman yg bernama... AMBIGA Si-Celaka

KESIAN DIA.........

Anonymous said...

Novel terbaru Tok samad..'Bukan salah Janggutku yg kuning' di pasaran

Anonymous said...

Situa nyanyok ini perasan dan nak samakan taraf dia dengan menteri dan Sultan-sultan sebab dia fikir title "Sewel Negara" itu sama dengan pemimpin negara. Hoi, tengoklah cermin dulu, penampilan awak itu tak ubah macam orang gila. Beribadatlah kamu sebelum menutup mata hai Sewel/sampah Negara.