Tuesday, July 26, 2011

SOALAN DARI TOTOK PAS YANG DIKANTOIKAN OLEH RAKYAT MALAYSIA.

Orang PAS: Apakah tidak perlu satu pihak menentang mungkar dan amar maaruf? Jika berdiam dengan kemungkaran samalah dengan meraikan kemungkaran itusendiri [walaupun dahi kita hitam tunduk di sejadah].


Reply:

Sebelum kita bercakap kpd usaha mencegah mungkar kita lihat definisi mungkar disisi Allah swt. Allah swt menyebut secara jelas dlm quran bhw mungkar yang besar yg dibuat oleh manusia ialah manusia yg tidak mengaku 'tiada tuhan selain Allah & Muhammad pesuruh Allah'. 

Dan nabi saw bersabda kalimah Lailahaiallah tidak akan memberi manfaat kepada penyebutnya selagi tidak ditunaikan hak kalimah itu. 

Setelah ditanya oleh sahabat apakah hak kalimah? Nabi saw menjawab, bila mungkar yang terang2 dibuat terhadap Allah tidak dicegah. Mungkar yg terang2 dibuat oleh manusia terhadap Allah swt ialah manusia tidak mahu mengaku 'Tiada tuhan selain Allah & Muhammad rasul Allah. Dek kerana mungkar besar inilah Allah hantar ramai nabi2 dari zaman ke zaman dan Allah ceritakan semua kisah2 ini dlm Quran.

Nabi saw dan sahabat tidak mencegah yg berlaku dlm pemerintahan di Mekah tetapi baginda saw dan sahabat2 mencegah mungkar yang paling besar manusia buat yg Allah sebut dlm quran iaitu tidak mengaku 'tiada tuhan selain Allah & Muhammad pesuruh Allah'.

Apabila nabi saw & sahabat mencegah mungkar besar ini dgn mengajak kpd kebaikan iaitu (mengucapkan 2 kalimah syahadah & inilah tuntutan hak kalimah syahadah yg letak pd Rukun Islam Pertama yg harini orang islam tinggalkan kerana menyangka cukup mengucap sekali tanpa tunaikan HAK KALIMAH SYAHADAH) dan perintah Allah yg kedua besar yakni solat, akhirnya Allah REDHA dgn mereka dan Allah buat mereka IMAN teguh dihati, dan akhirnya Allah menunaikan janjiNya kpd orang beriman iaitu kuasa.

Kuasa akan DIKURNIAKAN kpd orang beriman. Dgn iman yg teguh mereka guna kuasa utk menyebarkan agama krn kuasa diberi dgn rahmat dan kurniaan Allah swt.

Tapi sebaliknya perjuangan PAS, buat usaha gunakan isu agama utk dapatkan kuasa. Kerana nak sangat kuasa, Allah beri dgn murka, dan kuasa yg diberi dgn murka Allah itu akan mengundang keburukan dan pelbagai fitnah. Ini namanya Istidroj.

Samalah seperti seorang yang nak sgt jadi kaya spt Qarun walhal dlm pengetahuan Allah kaya tidak baik utk dia. Oleh krn nak sgt jadi kaya, Allah bagi kekayaan kpd Qarun dgn murka yg namanya Istidroj.

24 comments:

Anonymous said...

Pemimpin PAS ni layak mentadbir sekolah pondok je. Ilmu yg ada tidak cukup utk memajukan M'sia. Tak pernah nampak pun kelebihan negeri yg ditadbirkan oleh pembangkang. Baru sedikit memerintah dah korup. Setakat nak jadi pemimpin nak adakan kuliah subuh & imam sembahyang Jumaat tak perlu masuk politik. Zaman menadah tangan tanpa usaha berlipat2 kali ganda, kemajuan tidak kemana. Sekarang ni, tak boleh jadi pemimpin sebagai tunggul saja tanpa tahu apa yg dilakukan pemimpin bawahan. Pemimpin macam ini memang kena kelentong golongan yg pura2 baik..

Anonymous said...

Tak berani nak komen takut jadi macam orang PAS yang gunakan Quran, Hadith Dan segala hukum hakam hanya untuk mengiakan apa yang mereka buat dan mengutuk orang lain yang tidal 'menganut agama PAS'.

Anonymous said...

Kalau SPR tahu bahawa masalah utama adalah integriti DATA atau MAKLUMAT bukanlah kerana aplikasi capaian Teknologi Maklumat atau Sistem Maklumat itu, kenapa SISTEM BIOMETRIK dicadangkan? SISTEM BIOMETRIK juga adalah sebuah aplikasi Teknologi Maklumat atau Sistem Maklumat seperti aplikasi yang digunakan sekarang, cuma perbezaannya adalah cadangan baru itu menggunakan ‘hardware’ atau perkakasan serta perisian dan bukan ‘software’ atau perisian semata-mata untuk capaian DATA atau MAKLUMAT pengundi dari pengkalan data seperti yang digunakan hari ini.

Sebagai Contoh : SISTEM BIOMETRIK yang menggunakan cap jari akan bertindak sebagai KUNCI UNIK seperti No.Kad Pengenalan untuk capaian DATA atau MAKLUMAT daripada PENGKALAN DATA. Setiap rakyat Malaysia mempunyai No.Kad Pengenalan Unik dan boleh dipadankan dengan Cap Jari yang juga unik. Sepertimana maklumat No.Kad Pengenalan yang perlu dimasukkan ke dalam pengkalan data untuk membolehkan maklumat pengundi dicapai (nama penuh, alamat, tempat mengundi dan sebagainya), Cap Jari juga perlu dimasukkan ke dalam pengkalan data untuk membolehkan capaian itu dilakukan.

Sepertimana didapati terdapat No.Kad Pengenalan yang sama tetapi mempunyai tempat mengundi yang berbeza (pelbagai lokasi), Cap Jari juga boleh dipadankan dengan tempat mengundi yang berbeza selagimana No.Kad Pengenalan dan Cap Jari yang sama diMASUKKAN oleh SPR ke dalam beberapa rekod (tempat mengundi dan alamat) yang BERBEZA, keputusan daripada SISTEM BIOMETRIK juga akan menghasilkan senarai pengundi yang boleh mengundi di beberapa lokasi mengundi.

Isu KETELUSAN dan PENGUNDI HANTU bukanlah kerana APLIKASI CAPAIAN (perkakasan atau/dan perisian).

Apa perlu ia ditukarkan jika prosesnya sama? Pertukaran lebih dilihat hanya dari aspek kosmetik luaran.

Jawapannya adalah tidak perlu. Siapakah lagi yang akan mendapat habuan dari kegawatan ini melalui cadangan SISTEM BIOMETRIK itu?. Saya biarkan Umno BN untuk merangka jawapan itu. Pasti ramai yang akan tersenyum. Rakyat lebih tahu.

Secanggih manapun aplikasi capaian Teknologi Maklumat atau Sistem Maklumat itu (perkakasan atau perisian, biometrik (cip/kad ID, suara, pengesahan ibu jari atau mata), jika DATA atau MAKLUMAT yang sedia ada di dalam PENGKALAN DATA tidak diBERSIHkan,

tidak dikawal dan diurus selia secara bebas oleh badan yang bebas serta dipercayai Rakyat akan KETELUSAN mereka, saya tidak melihat sumbangan Sistem BIOMETRIK itu kepada ‘KETELUSAN’ itu khususnya penyelesaian kepada solusi isu pengundi hantu

jejakazman said...

setuju 100% dengan kata lain ....perjuangan yg tidak di berkati oleh allah....dan kemenangan yg di perolehi hasil dari perjuangan tersebut juga kemenangan yg tidak di berkati ...lihatlah menang pun maksiat di negeri pemerintahan mereka berleluasa jika di bandingkan dengan negeri lain.....

jejakazman said...

sekurang kurangnya biometrik adalah kaedah yg lebih telus dan cekap berbanding dengan dakwat....sesiapa saja boleh guna dakwat , beli dakwat...dah undi pegi cari chemical utk buang tanda dakwat dan pegi semula utk undi....jika tak di benarkan mulalah kata spr menipu bn menipu dan macam macam....aallooo kawan ...apa lagi kau mau.....susah susah suruh spr pegi rumah kau saja la bila mengundi nanti.....

AHLI PAS (AH...LIPAS) said...

Anon July 26, 2011 6:47 AM

Masalahnya sungguh mudah. Konon2 pengundi hantu, SPR tidak telus.

Untuk mengatasi masalah ini sebenarnya amat mudah. Bagi Al Juburi, Nak Najis dan Lim Kid Siyal menang dlm PRU.

Semua yang 'telah' kerajaan buat akan menjadi adil.

Hotak mcm ko ini berisi najis 90%. 10% lagi hanya untuk 'coverpage'.

Anonymous said...

perangai menimbulkan persepsi tue dah jadi makanan harian puak2 totok PR.klau x berkhayal, berburuk sangka, maka x sahlah namanya puak PR. mengapa dilencongkan soal sapa yg dpt faedah dr pengenalan sistem biometrik? aku rasa SPR dh buat yg terbaik - pengenalan kotak undi yg telus (buleh nampak smpai kedalam), penjumlahan undi terus di ballot station, ... bila memihak kpd PR senyap jerla.tp klau memihak pd BN mcm nk runtuh bumbung langit di kutuk,di keji. aku rasa skang nie rakyat x tersenyum melihat apa yg krjaan buat.(takpala sekurang2nya faedah smpai kpd mereka). yg aku dk tgk skang nie rakyat dok menggeleng kepala tengok perangai puak2 PR nie.

RAMBO said...

anon 6:47

KOMEN ENGKO BAGUS....CUMA DANGKAL!
TIADA SATUPUN SISTEM DLM DUNIA NI PERPECT 100%...! hatta YG BUAT NI DARI FUCKATAN SEKALIPUN........CUMA KORANG LEBIH BERMINAT MENCARI SUBJUDIS....DARIPADA MANFAAT YG LEBIH BAIK YG MUNGKIN KITA BOLEH GUNA UTK MENAMBAHBAIKAN SISTEM YG SEDIA ADA......! ADAKAH DGN MELAYAN SEMUA TUNTUTAN BEERSHIT MAKA SISTEM AKAN MENJADI 100% SEMPURNA?! TIADA LAGI SUARA2 PEMBANGKANG YG TIDAK PUAS HATI?!!
NO WAY....PEMBANGKANG TETAP PEMBANGKANG.......MEMANG ITU KERJA MEREKA......! UTK MENUTUP SUARA MEREKA HANYA BILA FUCKATAN MENANG SEMUA NEGERI..........!

Anonymous said...

Aku sendiri pun pelik daaa...

Apa la yg nak diharapkan dari PAS ni....

Dasar parti dan prjuangan pun dah berubah, dari perjuangkan hudud ke perjuangan dap...

Apa nak tunggu lagi...

Dah la perintah tak geti, yg tauu cuma tebang balakk, utk instant cash...

Perjuangan plak penuh dgn api fitnah menyala2 di perjuangkan oleh bdak2 lulus half-pass-six..

Loww class la..... Aku tercari2 gakk apa la yg bdak2 pas nak dari nik aziz ni, kalu nak syorga jauh panggang dari api...

Nak duit, cuma dpt ke kroni...

nak pangkat korang bkn setat tak bleh baca doa berjela, maki hamun sambil berselang seli dgn ayat al quran....korang tak tauu

Habis tu nak cari apa kat nik aziz?? Nak mintak air penerang hati anak nak belajo??

Baikk ko doa sendiri lagi baikk..

Habis tu nak apa ekk?? Perintah 21 thn tapi sia2...hancurkan harapan rakyat, hancurkan masa dpn rakyat...

Islam pas terbukti tak hebat mana, hanya hebat pada kulit, pada slogan dan pada billboard..

Malu la skett kat umno johor, GLC negeri johor untung berbillion... Korang nak meniaga kambing pon bankrapp... Hahaha

aduya said...

6:47

anon...BERSIH NI MESTI LAH DARI KACA PEMBANGKANG KAN?

dari pihak2 lain mesti 'korang bersih' kan?

terima jelah ..buat mcmana xkan bersih punya..Mesti Menyalak punya..

menjelang hari2 mengundi dapat kita lihat sikap agresive pihak pembangkang...
BAGI KITA INI ADALAH SGT TAK BERSIH !! !!

adakah anda mahu ubah sikap ini.. jadi bersih ...mampukah! anda wahai pembangkng...

Anonymous said...

anon 6.47 lawak ar.baru tau sikit dunia programming dah nak tunjuk terer kononnya gempak sangat ar ilmu yang dia belajar tu.padahal belajar pun kerajaan bagi subsidi kat ko.ni la orang panggil macam melepaskan anjing tersepit. kerajaan bagi ko makan tapi ko gigit balik tangan dia.memang spesis tak kenang budi.ko ingat bila guna ayat IT xde orang faham ke?please la brader. kalau setakat tahu pakai php-mysql je tak payah nak tunjuk lagak la. ayat panjang lebar tapi sebenarnya ko nak cakap SPR ni korup dan ikut telunjuk kerajaan kan?

apa la bengapnya ko ni? ko nak bagi kat badan bukan kerajaan?ko ingat kami bodoh ke? kebanyakan badan bukan kerajaan yang menyemak dalam hal politik ni pencacai pembangkang.bar council pun sama gak.

habuan untuk sistem biometrik? habis tu kami bleh gak kata yang juak pembangkang tu suruh pakai dakwat kekal pun dapat habuan gak kalau spr guna dakwat tu.korang mesti dah kawtim dengan tokey dakwat tu yang sponsor untuk korang lobi dan buat angkara kat malaysia ni.

dalam undang2 pun dah cakap xbleh pakai dakwat kekal.ko nak lawan undang2 ke?ambiga pun sama gak.dah tau undang2 kata tak bleh kenapa nak lawan gak?sebab dapat habuan kot?

Anonymous said...

PAS parti Islam berkebajikan terbaik didunia, dipimpin olih alim ulamak yg terbilang di Malaysia, Semoga terbuka pintu hati mereka yg masih ditutup utk memahami perjuangan PAS. Perjuangan utk kebahgiaan umat2 Islam didunia dan akhirat.... Takbir!

Anonymous said...

@anon 11.01
diamlah! ko pun tak tau perjuangan sebenar pas..
korokmu! ada pulak ayat "kebajikan" tu ayat ANUwar yg nak ubah pas jd lebih liberal supaya senang berjuang dgn bos kafirnya..

Mr Ganu said...

aku da tau da, klu pe2 jer yg kerajaan buat, pade PAS mmg sia2 jer...tgk jer la projek mega lebuh raya, KLCC, bla bla bla...smuer nye pade diorg sia2...mklom la, ddk terperuk kt ujung klntan sn mn nk tau perkembangan dunia luar. sbb tu la kelantan tu mcam tuuuu jugak, x ubah2...n PAS nk wat malaysia ni mcm klntan la...zaman tok kadok...klu tgk citer tamil, jln2 n rumah2 kt india sn lg cantik dr kelantan. ttp nk cakap sia2 pe yg kerajaan buat. pd diorg, yg pembangkang buat tu jer la yang x sia2. klu mcm tu, aku cbr, pembangkang kerajaan yg komplen cakp projek kerajaan sia2 tu, jgn gunekan kemudahan yg kerajaan buat yg dikatakan sia2...jgn gune internet, jgn gune lebuhry utara selatan, klu da mmrintah nnti jgn dok kt putrajaya yg canggih tu, jgn gune mesin ATM klu nk ccuk duit, jgn gune minyak petronas, jgn nk posing2 amik gambo kt KLCC, jgn gune LRT, jgn gune kete malaysia, motor malaysia bla bla bla...jgn bla....BODOH !!!

Anonymous said...

anon 11.01


yaaaa..kebajikan...sampai cucu sendiri ragut nenek kt klntan tu...cucu isap dadah, xdak kijer, kerajaan x mmbangun nk sediakan pekerjaaan...kebajijikkaaannnn kelantan PAS...take beer !!!

Anonymous said...

Alim Ulamak terbilang dlm PAS????YG temberang ramai la....Piiirrraaahhhh!!!!

Anonymous said...

wahai orang PAS,

ingatlah & muhasabahlah pesanan nabi saw;

1. akan datang masanya fitnah bermula dari ulama, dan fitnah itu akan kembali kpd ulama

2. seburuk-buruk manusia ialah ulama suuk (ulama buruk)....yg ijtihadnya datang fitnah dan tidak pernah dibuat oleh rasulullah

3. akan datang masanya orang yang cakap spt nabi, rupa spt nabi tetapi mereka tidak spt apa yg mereka cakapkan...

4. umatku pecah 73 golongan, 1 golongan shj di jalan benar dan 72 jalan sesat....yakin kah org PAS bhw ikut islam tafsiran PAS jalan yg satu yg benar itu?

Anonymous said...

Anon 6:47am
"tidak dikawal dan diurus selia secara bebas oleh badan yang bebas serta dipercayai Rakyat akan KETELUSAN mereka, saya tidak melihat sumbangan Sistem BIOMETRIK itu kepada ‘KETELUSAN’ itu khususnya penyelesaian kepada solusi isu pengundi hantu..."

Bro. Gua bukan rakyat ke? Gua percaya SPR buat seboleh mungkin untuk pastikan sistem undian di Malaysia ni adil dan betul. Berenti la hijack "rakyat" tu untuk kepentingan 10% penduduk. Boleh? Gua rakyat tapi gua tak setuju dengan lu orang. Gua rakyat yang lebih ramai dari lu orang, jadi gua lebih ada hak nak guna istilah tu daripada lu orang. Okey?

Anonymous said...

weiiii anon 6:47 AM....

X payah la ko nak tunjukkn KEBODOHAN tahap cipan cara kotak pemikiran juak2 PENCACAI PEMBANGANG kat Malaysia ni...

Ko x tunjuk pun kitaorg rakyat Malaysia ni dh tahu pun korang ni memg BANGANG, CERDIK X LEH NAK DIIKUT, BODOH X LEH NAK DIAJAR...

Setakat wat ayat COPY & PASTE yg korg sebar & letak dlm blog2 pro kerajaan baik TOKSAH LA WEIIII...
Buat semak jerkk, cam sial!!!

ANACONDA said...

ANON 647AM...

BAGI AKU LA, ULASAN KAU NI TAK UBAH...

PANTAT MAK KAU LA...

AYAT KAU MCM BAGUS...

HATI KAU KALDU SB DAH TERLALU BANYAK MKN BABI YG D SEDEKAH OLEH CINA2 PUKIMAK DAP...

TAK YAH CAKAP BNYK LAH SIAL...

KAU DGN KETURUNAN KAU DALAM JUAK2 FUCKATAN SEMUANYA BAKA2 DAYUS...

MAKLUMLAH, SEMUANYA TERPANCUT D BELAKANG MATI...

YG KAU MENANG 4 NEGERI SKRG NI TAK TELUS KE ANJING...

SO, WHAT THE FUCK UR STATEMENT !!!...

ANACONDA said...

ANON 1101AM...

KAU NI LAGI SORANG ANAK PUKIMAK...

HANJINGGG LA KAU PUNYA AYAT...

Mr Ganu said...

terbukti, PAS mundur, tolak teknologi . PAS sememang nyer x ikut peredaran zaman. sbb tu Klntan PAS sebatang kara jer....BODOH !!

Anonymous said...

zaman dajjal da mmg lamer ade kt malaysia....syurge nyer ialah neraka, neraka nyer ialah syurga. so, dlm PAS ckp, sape nk masuk syurge (sebenarnye nerake) ikot jln PAS....sape yg xikot (xsokong PAS), neraka(syuga) lah bagi nyer...si dajjal nye zaman ini :---->>> Niki Ajis...fatwa yg mengelirukan, dan penjatuh martabat islam.

Pemikir Islam said...

"PAS" sabuah parti Politik...Muslihat berselindung disebalik ber'image'kan Islam...hanya di Semenanjung M'sia...aje..Di peringkat Antarabangsa...ideology politik PAS..x boleh pakai langsung..x laku

X mungkin Islam di India/Pakistan/Negara2Arab/Turki/Iran/China/Negara2Balkan...malah Di Amerika/Eropah pun tau apa maana.."Inna dina Indahllahil Islam"..??...bukan sepertimana.."Ideology PAS"

Minta maaf cakap...aku rasa orang2 Melayu yg udah dulu beragama "ISLAM" yg bijak dan cerdik yg berfikiran waras..Menolak PAS