Sunday, August 21, 2011

KENYATAAN MEDIA GCM ( GERAKAN CEGAH MURTAD)

Kenyataan Media


Siasat dan dakwa DUMC dibawah S 298A Kanun Keseksaan

Gerakan Cegah Murtad (GCM) sekali lagi ingin mengulangi keyakinan bahawa masjid, surau, tokong, kovil dan gereja tidak mempunyai masalah dalam masyarakat majmuk yang berbilang bangsa dan agama dinegara ini. 

Yang cuba untuk membawa masalah dalam keharmonian yang dikecapi ini adalah Damansara Utama Methodist Church, (DUMC) Damansara Utama, Petaling Jaya melalui program yang dilaksanakan pada 3 Ogos 2011. 

Namun program 'Thanks Giving Dinner' yang berlangsung di DUMC itu merupakan event yang sepatutnya tidak merosakkan keharmonian dan keamanan yang rakyat kecapi selama ini.

Umum berpendapat program tersebut telah menimbulkan salah faham yang extreme, kekeliruan dan keresahan serta prejudis dikalangan Umat Islam dinegara ini.

Nyanyian lagu Alhamdullilah dan Allahhuakbar serta kuiz Islam dalam program tersebut adalah  menghina dan mempermainkan Akidah Islam dan ini boleh menimbulkan rasa tidak puas hati dikalangan umat Islam.

Dalam tempoh seminggu ini GCM telah menggerakkan massa NGO dan telah membuat 45 lapuran Polis mengenai program ini diseluruh Ibu Pejabat Polis Daerah di Negeri Selangor.

Program itu adalah bercanggah dengan beberapa peruntukan Perlembagaan dan Undang-undang yang sedia ada termasuk Perkara 3, 11(4) Perlembagaan Persekutuan, Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan di Kalangan bukan Islam ) Negeri Selangor 1988 serta Kanun Keseksaan.

GCM menggesa penganjur program tersebut disiasat dan didakwa dibawah seksyen 298, 298A Kanun Keseksaan.

DUMC telah melakukan perbuatan yang telah mengguris hati orang Islam serta boleh mencetuskan suasana tidak harmoni, perpecahan dikalangan rakyat Malaysia. 

Seksyen 298A Kanun Keseksaan memperuntukkan melakukan perbuatan yang boleh menyebabkan perpecahan harmoni dan perpaduan, rasa tak puas hati, prejudis berdasarkan agama boleh disabitkan dengan hukuman penjara di antara dua hingga lima tahun.

S 298A ini melarang perkataan-perkataan yang boleh menyebabkan perselisihan, perpecahan atau perasaan permusuhan, kebencian, kecurigaan atau prejudis dalam usaha untuk memelihara perpaduan dan keharmonian, atas dasar agama di antara warga negara atau sekumpulan warga negara. 

GCM ingin mendesak pihak berwajib menangani isu ini dengan CERMAT tetapi TEGAS agar kerharmonian, perpaduan dan keamanan dinegara ini dapat terus terpelihara.

Jangan lah kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

Hamidzun Khairuddin
Jurucakap
Gerakan Cegah Murtad (GCM)

32 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

tahniah....hasil usaha PM dari parti 2 mangkuk ayun perkenalkan 1Malaysia 1bangsa 1agama pd rakyat .... meneruskan kesinambungan artikel 11 perlembagaan hasil peninggalan penjajah Ingeris ....hahaha...

dakyah APCO Yahudi telah berjaya masuk w/pon disedari oleh umat Melayu Islam (kecuali melayu UmNGOK-mereka amat sokong undang2 Lord Reid nie)

Esperalzi said...

anaksepuluh said...
Salam GAP!

Sdrku Hamidzun (GCM)
Tahniah & syabas atas kesedaran tanggungjawab mulia sebagai seorg pencinta Islam. Murtad, bermaksud memilih utk keluar dari pegangan & kepercayaan kpd AllahSWT, Tuhan sekalian alam.

Sepertimana yg kita tahu gerakan murtad ni dah lama berjalan. Yg heran tu, kenapa la ni baru bising2. DS Harussani, Ishak Baharum serta ramai pimpinan2 PAS sebelum ini, dah bagi warning. Tak bising pun! Senyap ja...tutup bawah songkok! Tapi, sejak S'ngor jatuh pd PR & kebetulan ianya terjadi di S'ngor, berdentum-dentum hangpa tembak meriam! Takut2 kerajan S'ngor yg dapat kredit.

Maksud aku, jika GCM benar2 ikhlas & tidak terikat dgn mana2
agenda politik, kenapa soal hukuman yg di teriakkan! Asai usui kejadian, kenapa tak di ungkit. Mengapa anak2 Islam ini bole di paut gereja? Apa yg buatkan mereka terpaut? Ini yg patut di umpil akar umbinya. Kerana ianya tak mungkin berlaku dlm jarak 2-3 thn sahaja. Dia dah lama!!!

Apa2pun, tahniah, jika hanya itu yg termampu.

August 21, 2011 12:50 PM
---------------------------
Tak kisahlah samada murtad berlaku di negeri perintahan PR atau perintahan BN.

Yg penting gerakan memurtadkan org Islam ke Kristian dilakukan dgn begitu agresif oleh gerakan evangelis Kristian di seluruh Malaysia, baik di negeri BN mau pun di negeri PR.

Isu ini tak patut dipolitikkan dan tak patut dilihat dari segi PAS atau UMNO. Sepatutnya kedua2 PAS dan UMNO gembeleng tenaga lawani gerakan murtad ini..

Sdr sendiri akui bhw sebelum ini Datuk Harussani,Ishak Baharom, dan pemimpin2 PAS dah warning ttg isu murtad. Nah, bhw mereka ini semua diberi publisiti ttg isu murtad yg mereka bangkitkan sehingga menyedarkan rakyat menunjukkan bhw isu murtad mmg diberi perhatian oleh kerajaan sejak dulu lg. Mungkin secara diam2 pihak berwajib dah jalankan tugas utk tangani isu ini.

Dan jika dulu pemimpin2 PAS selalu beri warning ttg isu murtad, kita mahu pemimpin2 PAS hari ini terus beri warning. Tp apakah pemimpin2 PAS hari ini se aktif dulu memberi warning ttg isu murtad? Saya rasa PAS dah slow down, dah tak mau bising2 lg ttg murtad ni sejak masuk PR. UMNO pula menjadi lebih bising sejak prestasi teruk di PRU2008, mau menonjolkan imej Islam serta mau gantikan PAS yg kini dah bisu ttg isu Islam..

Sebenarnya kedua2 pihak, UMNO dan PAS, mempolitikkan isu2 berkait Islam pd tahap2 tertentu. Nasihat saya: sekiranya mmg DUMC mau murtadkan Muslim, baik PAS mau pun UMNO patut kerjasama melawan gerakan Kristian ini. Namun apa yg saya lihat, PAS tuduh UMNO dalang isu ini manakala Khalid Samad dari PAS tak mau isu ini diheboh2kan, dia nak sorok isu ini bawah tikar. PAS lebih banyak berpolitik dlm isu murtad dan lain2 isu berkait Islampd masa ini. PAS mau menatang minyak yg penuk, yakni sedikit kuasa yg sedang dinikmatinya dalam PR serta mau jaga hati pengundi2 Kristian. Itu pandangan saya..

Anonymous said...

dimana ada pas disitu ada fitnah

Anonymous said...

ada anjing pas balun

Anonymous said...

Kini, Malaysiakini siarkan iklan dari Google tentang Kristian - Apakah Yesus Tuhan
Lihat iklan di Malaysiakini.

Anonymous said...

1.37...ko tgk jugak

9% kristian cina india dll

60%+ mslim melayu..

pas berjaga gereja dpt undi kristian
hilang undi melayu

pastu dap pkr suruh pas bertanding kwsn majo melayu muslim

sapa bangang sapa cerdik...

ps..kbykan ahli pas lemah matematik..betui tak??

Anonymous said...

anak10,

LU TAK PAYAH LAH NAK UBAH FAKTA!

LU TAK PAYAH LAH NAK KAITKAN ISU NIH DENGAN LU PUNYA TEORI KONSPIRASI BANGANG YANG MENGATAKAN ISU NIH DIKECOHKAN KERANA BERLAKU DI NEGERI PAKATAN HARAMJADAH TU!

LU KENA TERIMA DAN TELAN FAKTA DAN KENYATAANLAH PENJILAT PAKATAN HARAM OI!

TERIMALAH KENYATAAN YANG GEREJA DUMC YANG DIDAKWA KERANA MERMUTADKAN ORANG ISLAM OLEH JAIS TU KEBETULANNYA BERADA DALAM NEGERI PENTADBIRAN PEMBANGKANG HARAM TU!

LU TAK FIKIR KE YANG INI KERJA TUHAN YANG ESA!

TUHAN NAK TUNJUK KAT ORANG ISLAM YANG BUTA MATA DAN HATI MACAM LU NIH BETAPA LU TELAH DIPERBODOHKAN DAN DIKELDAIKAN OLEH PEMIMPIN-PEMIMPIN MUNAFIK DARI PAKATAN HARAMJADAH TU!

TUHAN NAK TUNJUK YANG PEMIMPIN MUNAFIK YANG KAU DEWA-DEWAKAN TU LANGSUNG TAK BUAT APA-APA UNTUK MEMEPERTAHANKAN DAN MENJAGA KESUCIAN AGAMA ISLAM!

MALAH PEMIMPIN MUNAFIK YANG KAU CIUM KAKI TU SANGGUP MEMPERTAHANKAN AGAMA KRISTIAN MELEBIHI AGAMA MEREKA SENDIRI IAITU AGAMA ISLAM!

ISU PATUNG BUDDHA TERBESAR DI DUNIA KAT KELANTAN TU NAK LETAK KAT MANA PULAK ANAK10 TONNGONG OI!

NAK SEMBUNYI BAWAH KETAYAP BUSUK KORANG!

ADA OTAK GUNA!

GUNA UNTUK BERFIKIR!

BUKAN GUNA OTAK UNTUK MENIPU, MENGELENTONG DAN MENGENCING ORANG!

NI LAH JADINYA BILA OTAK PENUH TAIK SAMSU!

CAKAP PUN MERAPU MACAM MABUK TODI!

ASYIK NAK AUTA DAN PROPA JA KERJANYA ANJING FUCKATAN NIH!

Anonymous said...

anak10,

kau melayu haprak

Anonymous said...

dimana ada pas disitu ada fitnah

Anonymous said...

melayu haprak + melayu bingai

Anonymous said...

sakit nya anak10 kena balun....bertaubatlah...

koi said...

YB anak sepuluh,ehem,macam biasalah yang dibawah ni pecah dah anak tekak tapi yang kat atas buat dak je.Kes ni akan senyap seperti biasa,dah maklum sangat.

Anonymous said...

anak10 tak payah sibuk kat sini...ko punya hujahan semua tak betul...

Anonymous said...

Gerakan Cegah Murtad == Gerakan haram... dilarang menyokong.. dilarang berhimpun.. ade bom kat dierang... ade molotov koktail... ade tshirt anti mamak... mcm2 ada

Anonymous said...

.

Islam adalah ugama yang terbaik di dunia . Sesiapa pun di alu-alukan memeluk Islam . Tetapi AWAS ... sesiapa yang cuba keluar dari Islam akan di pancung dan kepala nya akan di arak keliling kampung .


.

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

shu..shu...anjing pas

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

anak10,

muka temboklah lu nih

Anonymous said...

ANAK10,

KAU GILA PAS BALUN KE?

CAKAP PUN MERAPU-MERABAN..UMUR LU DAH LANJUT LAH..TAKYAHLAH ACT MACAM KANAK-KANAK TERENCAT AKAL..HUDUH SANGAT..BURUK BAGI ORANG TUA KUTUK MACAM KAU NIH TRY TO ACT CHILDISH.

Anonymous said...

anak10,

orang tua yang sedang mengalami menopaus..sebab tu cakap merepek hahahaha

Anonymous said...

anaksepuluh,

hang kena halau sebab hang anjing kurap!

Wanredone said...

Murtad kah aku jika aku undi PAS dan dapat syurga sebagai ganjaran, sepertimana dijanjikan oleh Tok Guru Nik Aziz Bin Nik Mat SWT dalam firmanNya, PAS itu Islam, Undi Pas masuk Syurga, Jilat tapak kaki Anwar untuk menghapuskan dosa!

Anonymous said...

PAS = Parti Ajaran Sesat. PAS kafir. Jangan sembahyang jemaah berimamkan orang PAS. Sembahyang jadi haram n tak sah sebab PAS sembah iblis.

Anonymous said...

5.02. tarik balik la. jgn main2 dgn firman..jgn jd puak pas pis pus permain agama demi undi kapirin...

Dot said...

kenapa baru sekarang bising? dah lama dah dok perhati intai tengok tp pas terlupa seketika krn asyik nak junjung 'saudara baru' mrk iaitu dap! sbb tu nampak sgt la ni, semua puak2 pr nak main syooh! shooooh! diam2 sbb dap marah. pas pun ikut asalkan sahabat mrk tak marah, asalkan pas menang undi para sahabat! tp agama tergadai!! buka minda!! sbb yg pergi terjah tu dato' hassan ali, exco hal ehwal agama Islam bersama jais, bukannya orang lain! dato' hassan ali anatara pemimpin pas yg nampak benda tak betul ni tp kerabat dia, khalid samad hangat hati pasai dato' hassan ali tak endah tegahan dia supaya jgn kacau geng kristian yg seronok memurtadkan orang2 Islam ...

Anonymous said...

mau dok sita dan tutup gereja sial yg timbulkan kekecohan pada umat islam.kalau aku jumpa laknat 12 org tu confirm aku ludah kat muka.menyusahkan org islam ja.baik korang pi bunuh diri lagi baik la.dosa ko org kat aku confirm aku tuntut kat akhirat sbb korang dah mencemari kedaulatan islam sebagai agama rasmi di malaysia.

hukum hudud kalau murtad ni mau dok pancung ja.bila nak kena pancung aku pun tak tau.takkan nak tunggu aku jd PM kot...

pejuang hamas...

Anonymous said...

anak sepuluh, dulu lain sekarang lain, yang penting sekarang kita perlu elakkan kegiatan ini menjadi amalan. Nampak benar, orang2 Pas ni, pandai cakap tapi action tak de, asyik suruh orang lain buat, tapi diri sendiri tak tengok. Jangan riaklah, kita manusia biasa, silap cakap, terjerumus ke neraka.

Melayu Perak said...

anak sepuluh...sedapkah jilat pantat...??????

Jalut said...

Anak 10

pergi buat bising kat GOMO nuh!