Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak bersetuju amalan bacaan al-Quran dibuat menggunakan pembesar suara sehingga mengganggu mesyarakat sekitarnya.
Mursyidul Am PAS itu berkata, perbuatan itu tidak mengambil kira sensitiviti masyarakat setempat sehingga boleh menyusahkan mereka dan seseorang Islam harus menghormati masyarakat sekeliling dengan tidak membuat bising, walaupun dengan membaca al-Quran menggunakan pembesar suara.
366 comments:
«Oldest ‹Older 201 – 366 of 366nabi penah menegur para sahabatnya supaya perlahankan bacaan QURAN kn.kenapa kita masih menolak?itu kan nabi kita.sedangkan ketika nabi nazak pn masih lagi menyebut "umatku,umatku,umatku"
tp umatnya telah menentang sunnah dan sabdanya seperti
""" Membandingkan hadis Rasullah yang menyuruh sahabat memperlahankan bacaan Al-Quran di dalam masjid ketika yang lain bersolat tidaklah begitu tepat hendak digunakan disini"""
sedihnya saya.pe nk jadi pada umat mu wahai kekasih ALLAH
alahai dangkal tul la pikiran puak2 yg nak sokong nik aziz n the gang yg nak halang hak org islam tu wat pe puak kapir suruh halang ka.
ok bagus ada hadis nabi pandai kau ya nak tegakkan org kapir nya hajat, cuba kau relatedkan pulak suruhan arahan nabi tentang solat kita kena ajar suruh marah rotan anak2 yg berumur 7 kalu x mau semayang. So konsep yg para atuk nenek kita buat dulu adalah nak mengajar nak mengajak anak2 cucu bangun semayang dah hampir nak subuh so tarak salah kan tarak syirikkan tarak bidaahkan pastu untuk PUAK2 PAS N NIK AZIZ pakai hukum jgn sekerat2 aja pakai full.
Pastu kawasan tu semua lak melayu@islam tarak cina, ada pun cina 1 org ja so apa yg terggangu org islam ka terganggu haloo puak
PAS n NIK AZIZ nabi pesan semayang di mana azan dilaungkan so kalu kita dah bangun sbb dah dgr bacaan ayat al quran tak lah tergesa2 or terlepas atau pun x payah la imam nak tunggu jemaah sampai jam 6.30 baru dtg sorang.
So jgn lah nak buang ja apa org dulu2 pakai n buat mana yg syirik pada allah buang la aku pun setuju.
perjanjian inggeris kena bagi kerakyataan pada bangsa2 asing ni tak mau buang ka tak mau kaji tak mau saman, tahu pun benda tu mmg payah n x perlu di buat, so centulah juga kalu PAS perintah pun cuba kau haramkan bakar colok sbb bau busuk, kaun nenguk melenting ka idak kapir2 ni, jadi hukum undang2 yg dah ada ni dah ok jgn la nak ubah2 tambah baikkan aja.
KESIANYA DORG NI...MASIH MENGATAKAN FATWA DAN DALIL ITU ADALAH DARI POLITIK DAN ARAHAN KAFIR SEMATA MATA
TIDAKKAH DORG NI SEDAR IA DARI NABI MUHAMMAD SENDIRI MENEGUR PARA SAHABATNYA DI DALAM MASJID
a'ah.tapi yang peliknya kenapa dimasukkan isu pas,umnopkr dalam isu ini.
ini bukan fakta dan arahan dari mana2 pihak tapi dari kekasih ALLAH itu sendiri.
yang kelakarnya dicampurkan pula isu bacaan AL QURAN ini dengan fakta yang lain iaitu murtad.mane satu nk hujah ni
Memang Bising mengganggu orang nk tidur,
kalau baca quran pun bukan Melayu bolih faham, berapa orang jer yg faham.
aki setuju dgn pandangan bernas Tok Guru...
budak yaman tu sama aku masa kat u..
pandang pas macam harum melangit
now nomore..pok nik bermain politik
bukan setakat keluar nas itu dan ini
cara beliau berpolitik juga..harus termasuk dlm debat..ramai yg dah lontar..satu habuk tak dijawab
nya...dia ni tertawa dlm tumpurung dia sendiri..
sedangkan kita kat sini sudah pun melepasi tumpurung itu.. aku jg ditarbiah ikut aliran pas di k.l. zaman 90an.. malah rumah aku duduk adalah rumah jemaaaah..dan pernah didatangi ahli politik beri ceramah...memmang laindari yg lain..
cara yamman ni mudah ..mcm sahabat aku dulu hafal 40 ayat. quran..utk apa bantai org ...
tp kalau dah minat politik mesti xbileh lari dari argumen politik...bukan main nas2 sj.. baik masuk blog fekah..
last terakhir aku sokong pas mac 2008 !!
tu bukan pandangan bernas dari nik aziz ...tapi dis hsnya menyampaikan apa yang dikata oleh nabi
dan majlis fatwa kebangsaan pn dh keluarkan fatwa mengatakan lebih baik perlahankan bacaan
ini bukan mainan politik saudara wei tapi ADALAH DALIL
yang hairannya dorg ni nak berhujah pasal tuntutan agama tetapi mengikut fikiran dan rasa marah
bukan nak mengikut rujukan hadis
bahaya betol dorg ni.boleh terpesong akidah
harap majlis fatwa kebangsaan mengeluarkan lagi fatwa tersebut
moga2 depa2 yang terlalu taksub dengan politik ini paham
hohohohoho aku nk menyampuk jugakla pasal POLITIK
YANG SI PEMIMPIN KORG SUME SUH ""RAKYAT BERJIMAT CERMAT ""
TAPI PEMIMPIN KORG TU BELI CINCIN SMP 24 JUTA AND BEG BERHARGA 200 RIBU US TU APE CERITA?????????
NI SLOGAN"RAKYAT BERJIMAT CERMAT SENANG AKU SHOPPING DUIT RAKYAT""
Bagi aku mudah, kan majlis fatwa kebangsaan ada dan bersedia utk dijadikan rujukan semua....Ni ada lagi yg sibuk pertikaikan kebolehan membaca Quran sebelum subuh mengunakan speaker asal tidak terlalu kuat.....Dah ada sidang akhbar pun oleh pengerusinya Prof Datuk Dr Abd Shukor Husin.....Mengenai hujah hadis tu pun dah diterangkan oleh beliau dgn jelas.....Jadi kepada anon yg masih nak menegakkan hujahnya melalui hadis nabi yg melarang meninggikan bacaan Quran tu boleh lah berdebat ngan ulamak2 muktabar yg menganggotai majlis fatwa tersebut.....Tak perlu nak tekankan hadis tersebut mengikut tafsiran syok sendiri saja....Perlu diingat, bukan kita saja yg pandai dlm bidang tertentu di dunia ini.....Jgn pulak bila majlis fatwa kebangsaan dah keluar fatwa kita masih tak boleh menerimanya dgn hati yg terbuka dgn mcm2 alasan.....Yg biasa aku dengar dari puak2 PR,ulamak2 tu suma dah kena 'beli' ngan UMNO......Diorang ingat ulamak2 dlm majlis fatwa ni tak tahu hukum agama ker????
"""budak yaman tu sama aku masa kat u..
pandang pas macam harum melangit
now nomore..pok nik bermain politik
bukan setakat keluar nas itu dan ini
cara beliau berpolitik juga..harus termasuk dlm debat..ramai yg dah lontar..satu habuk tak dijawab
nya...dia ni tertawa dlm tumpurung dia sendiri..
sedangkan kita kat sini sudah pun melepasi tumpurung itu.. aku jg ditarbiah ikut aliran pas di k.l. zaman 90an.. malah rumah aku duduk adalah rumah jemaaaah..dan pernah didatangi ahli politik beri ceramah...memmang laindari yg lain..
cara yamman ni mudah ..mcm sahabat aku dulu hafal 40 ayat. quran..utk apa bantai org ...
tp kalau dah minat politik mesti xbileh lari dari argumen politik...bukan main nas2 sj.. baik masuk blog fekah..
last terakhir aku sokong pas mac 2008 !!
August 15, 2011 12:35 PM'''''
WAHAI SAUDARA KAN DALAM POLITIK JUGAK KITA SEHARUSNYA GUNA HADIS DAN POLITIK.
ISU BACAAN ITU TERMASUK DALAM FEQAH LA SAUDARA...BETULLA BUDAK TU CKP.SEKURANGNYA DIA BAHAS GUNA HADIS....KO CERDIK GUNA AKAL JE
KESIAN PADA ORG TAKSUB NI
BAGI KO MMG MUDAH MENGIKUT OTAK KO JELA.
MAJLIS FATWA KAN CKP SEELOKNYA PERLAHANKAN BACAAN LEBIH BAIK BARU2 NI DALAM TV3
SO SIDANG AKHBAr TAHUN bila KO BACA TU
kes sama mcm rais kena fitnah....semua percaya rais merogol...walau jauh dari logik punnn...sekarang rais jadi kaya 300ribu...
sama mcm cincin rm24juta or $24juta
bila fitnah kluar kat blog susah nak tapis..sapa nak cari bukti itu fitnah...cara teemudah buktikan cincin termahal adalah $10juta saja..dan terlebih baik dari yg dituduh.. blogger pro bn .dah pun tamatkan perang...dah menang perang.begitu cepat ditangkis dgn baik
pengfitnah tukar RM24juta...( print screen dapat ditukar...ganjil...)..
abih sampai bila nak abis..?? bloger mim
MCM NI LA AKU TARIK SMULE LA KATE AKU CKP PEMIMPIN BELI ITU INI.AKU X BERHAK
TAPI KALAU BETOLLA SEORANG PEMIMPIN MAKAN DUIT RAKAYAT DAN AMANAH...PERGH...BAYANGKAN BETAPA AZABNYA NANTI...WALLAHUALAM.BYE
BAB KATE NABI"SEORANG PEMIMPIN SENANG MASUK SYURGA TETAPI SENANG JUGA MASUK NERAKA"
KALAULA SEORANG PEPIMPIN MENGGUNAKAN HARTA OR AMANAH RAKYAT HAKTA SEDKIT SEKALIPUN HUKUMNYA PE?.....RENUNNG SNIRILA YA ENCIK2 TUAN2 PUAN2
Anon 12.53,
Ko tgk statement akhbar ni...Tarikh 13 Ogos 2011...Aku belum buta lagi nak membaca....http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Fatwamelulu/Article/.....Jgn pulak lepas ni ko kata Berita Harian tu menipu dan sebagainya...Mcm aku ckp,ko boleh confront Majlis Fatwa tu sendiri dengan kehebatan ilmu yg ko ada tu....Moga2 kita suma dpt keberkatan.....
NAMPAKNYA ISU BACAAN AL QURAN SEBELUM SOLAT SUBUH SEMAKIN HANGAT DIPERDEBATKAN. KOMEN SAYA ADALAH KITA PENYOKONG BN YG ANTIKHAWARIJ AKA ANTI PAKATAN (PAS-PKR-DAP ) KENA BERJUANG MENGIKUT FIRMAN DAN HADIS. JANGAN KITA JADI MCM KHAWARIJ BANGSAT YG IKUT FIRMAN DAN SUNNAH BILA ADA KEPENTINGAN POLITIK SAHAJA.
DARIPADA APA YG DILIHAT DISINI HADIS ITU SAHIH DAN KITA KENA TERIMA SERTA JANGAN TOLAK KERANA ITU KATA-KATA RASULLAH SAW. BIARLAH MAJLIS FATWA KEBANGSAAN TENTUKAN INTERPRETASI DENGAN LANJUT SERTA IMPLIKASINYA SAMADA IA BIDAAH YG MESTI DIHENTIKAN ATAU SEBALIKNYA ?
TETAPI APA YG BOLEH DIPERTIKAIKAN DI SINI ADALAH NIAT ULARMAK2 KHAWARIJ PAS YG MENCANANG ISU INI. ADAKAH KERANA BENAR2 HENDAK MEMBETULKAN BIDAAH ATAU KERANA NAK KETAGIH UNDI KAFIR HARBI BAGI PAKATAN ?
KALAU BENAR KERANA ALLAH IAITU MEMBETULKAN BIDAAH KITA MINTAK NIK AZIZ BETULKAN SEMUA BIDAAH LAIN YG DILAKUKAN TERUTAMANYA PERJUANGAN PAS YG MENGHALALKAN PENENTANGAN KEPADA PEMIMPIN MUSLIM . ADA BANYAK HADIS SAHIH YG MELARANG PERJUANGAN SEDEMIKIAN TETAPI DENGAN SELAMBA GENG2 KHAWARIJ NI TOLAK HADIS2 TERSEBUT TERMASUK DR ASRI DAN TUAN GURU NIK AZIZ.
SO JANGAN MEMILIH NAK MEMBETULKAN BIDAAH KALAU NAK TENTANG MAKE SURE TENTANG SEMUA TERMASUK PERJUANGAN PAS TU SENDIRI.
ini adalah argumen mudah jika nik benar bagai dikata buat di kelantan dulu dah 20 tahun printah baru tersedor...ni aysik jilat lebih mulia ketua pemuda pas...
ingat dia kluar 'syahid' bersih 2.0 dia jugak yg bla luar negeri...
walau xdak satu nas pun larang di pi cabut kluar negri..
INI LAH CONTOH AHLI POLITIK TEGAR... jgn pandang pd serban pd janggut...lihat pada tindakan tingkah laku politiknya yg jijik..
quran dipasang SEBELUM orang sembahyang SUBUH, bukan masa orang tengah sembahyang..apa yang terganggu dan bising nya? sebenarnya orang kafir takut dengar bacaan QURAN kerana ia BISA memasukkan NUR ISLAM dalam hati, mereka tak mau terima hakikat tu!
PAS ni keturunan jenis ludah jilat balik.. Cakap berapi, islam pada pakian jerr.. Sebenarnya PAS ni adalah anjing suruhan yng paling taat terhadap tuan kafir nya.. Apa yg dituntut tuan kafir nya pasti poknik akan menyalak kepada saudara seislamnya. Kita tengok bagai mana Khalifah lim guan eng yg telah dibi'ah oleh puak sesat PAS begitu hebat myedarkan dan mertarbiahkan ahli2 pas.
1) Pas baru sedar bahawa negara Islam tak ujud dlm Quran.Sian Ibrahim libya meninggal kena tipu hidup ngan pas nak tegakkan negara Islam. Mujur ada limguan eng menyedarkan akan kesesatan ahli2 pas tu.
2) Pok nik baru terbaca hadis nabi berkenaan bacaan alquran sebelum subuh. Tu pun kelam kabut cari setelah Khalifah lim guan eng tak lena tidur subuh2 dikacau oleh bacaan alquran.
Banyak sungguh jasa2 DAP dalam menyedarkan PAS dak poknik ke jalan Isle yang sebenar. Kah Kah Kah!
HAHHAHAHAHAHAHA TGK..>>!!!!!! KAN ORG DARI PIHAK ANTA SUME SENDIRI MENGATAKAN HADIS ITU ADALAH SOHEH DAN IA DARI KATA2 RASULLULLAH DAN KITA HARUS MENERIMANYA...
KAN DAH MALU.....................
SO NICK(KOMANDERMELAYU,OTAK GELIGA,MELAYU BERWAWASAN,ANACONDA OR SEUMPAMA DENGANNYA)HARUS PERBETULKAN KEMBALI AKIDAH ANDA
ANNA YANG DARI YAMAN ITU....
DAN YANG TERPENTING ANNA BERHUJAH BUKAN MEMIHAK KEPADA MANE2 AHLI POLITIK SEPERTI PAS KE UMNO KE PKR KE.
ANNA CUME PERTAHANKAN APA YANG TERKANDUNG DARI HADIS YANG TERSEBUT DAN INGIN BERKONGSI ILMU
SO SEKARANG ORG DARI PIHAK ANTA SENDRI MENGATAKAN HADIS ITU SOHEH.
APA JAWAPAN ANTA SUME SEKARANG?
ANNA DISINI MASIH TERSENYUM
al -zarqawi said...
"""NAMPAKNYA ISU BACAAN AL QURAN SEBELUM SOLAT SUBUH SEMAKIN HANGAT DIPERDEBATKAN. KOMEN SAYA ADALAH KITA PENYOKONG BN YG ANTIKHAWARIJ AKA ANTI PAKATAN (PAS-PKR-DAP ) KENA BERJUANG MENGIKUT FIRMAN DAN HADIS. JANGAN KITA JADI MCM KHAWARIJ BANGSAT YG IKUT FIRMAN DAN SUNNAH BILA ADA KEPENTINGAN POLITIK SAHAJA.
DARIPADA APA YG DILIHAT DISINI HADIS ITU SAHIH DAN KITA KENA TERIMA SERTA JANGAN TOLAK KERANA ITU KATA-KATA RASULLAH SAW""""""""""
TGK..>>!!!!!! KAN ORG DARI PIHAK ANTA SUME SENDIRI MENGATAKAN HADIS ITU ADALAH SOHEH DAN IA DARI KATA2 RASULLULLAH DAN KITA HARUS MENERIMANYA...
KAN DAH MALU.....................
SO NICK(KOMANDERMELAYU,OTAK GELIGA,MELAYU BERWAWASAN,ANACONDA OR SEUMPAMA DENGANNYA)HARUS PERBETULKAN KEMBALI AKIDAH ANDA
ANNA YANG DARI YAMAN ITU....
DAN YANG TERPENTING ANNA BERHUJAH BUKAN MEMIHAK KEPADA MANE2 AHLI POLITIK SEPERTI PAS KE UMNO KE PKR KE.
ANNA CUME PERTAHANKAN APA YANG TERKANDUNG DARI HADIS YANG TERSEBUT DAN INGIN BERKONGSI ILMU
SO SEKARANG ORG DARI PIHAK ANTA SENDRI MENGATAKAN HADIS ITU SOHEH.
APA JAWAPAN ANTA SUME SEKARANG?
ANNA DISINI MASIH TERSENYUM
August 15, 2011 1:16 PM
Anon 1.16 pm,
Ko belum jawab pasal statement akhbar majlis fatwa tu lagi....Tak payah nak sengih2 atau gelak2.....KO 'taruk' la ulamak2 muktabar dlm majlis fatwa tu kalau hebat sgt.....
SOALAN TU UTK ANNA KE?
KAN JAWAPAN UDAH DIBERIKAN KEPADA SAUDARA DARI PIHAK ANTA SENDIRI SO PERLUKAH ANNA BG JAWAPAN LG?
SEHARUSNYA ANDA SENDRI BERTANYA PADA SAUDARA DARI PIHAK ANTA TU SENDIRI...UTK MENGELAKKAN PERTELINGKAHAN TU LG....
ANTA MASIH PANAS?KALAU BERDIRI DUDUK...KALAU PANAS LAGI BARING DAN LEBIH ELOK AMIK WUDUK........XD
tanda tanda orang dah nak kalah dalam perperangan
betui 1.23. dia ni jenih memilih apa dia nak jwb..
budak yemen tu dah nk cabut latu
minta komando melayu ngan otak geliga ulas komen dari al-zarqawi..
LA OKLA SAUDARA...ANNA JWB...
KAN 3,4 HARI LEPAS DAH KELUAR TV3 TENTANG FATWA ITU..JAM 8 MALAM.SO DAN HUJAH TERSEBUT DEPERPUATKAN LG DARI ORG DARI PIHAK ANTA TADI.APA ANTA PERTIKAIKAN LG?
SO AKHBAR TAHUN BILA ANTA BACA ITU?
DAN INI BUKAN SEBAB MEMILIH APA YANG ANNA NK JWB.KAN ISU YANG KITA BINCANGKAN INI TENTANG "BACAAN AL QURAN"
DAN SEKALI LAGI ANNA TEKAN PADA ANTA TLG JGN TANYA PADA ANNA BAB YANG MEMBABITKAN POLITIK.
yes...diminta "otak geliga" la sgt smp haid pn berani tolak dan "komandermelayu" ulas komen dari pihak anta korg sendiri yang nicknya "al zarqawi"..
wat malu betol.itu la lain kali nk bahas gunala hadis...bkn ikut hawa nafsu dan akal
kan dh terkena pada muka sendiri
yes...diminta "otak geliga" la sgt smp hadis pn berani tolak dan "komandermelayu" ulas komen dari pihak anta korg sendiri yang nicknya "al zarqawi"..
wat malu betol.itu la lain kali nk bahas gunala hadis...bkn ikut hawa nafsu dan akal
kan dh terkena pada muka sendiri
Aku dah bagi link website Berita Harian kenapa ko tak baca????Ni aku tolong copy paste kan pasal ko malas sgt nak baca:
Larangan baca al-Quran guna pembesar suara waktu Subuh boleh jadi isu pecah belah umat Islam
KUALA LUMPUR: Majlis Fatwa Kebangsaan meminta Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang menimbangkan sehalus-halusnya larangan bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu Subuh di masjid dan surau di negeri itu kerana ditakuti mendatangkan kesan kepada penyatuan Umat Islam di negara ini.
Pengerusinya Prof Datuk Dr Abd Shukor Husin, berkata larangan itu sebenarnya tidak perlu diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri, sebaliknya ditentukan mengikut budi bicara dan disesuaikan dengan keadaan sesuatu tempat.
Beliau berkata, Jawatankuasa Fatwa Negeri seharusnya mengadakan perbincangan dulu bersama mufti di negeri lain melalui Majlis Agama Islam kerana larangan itu dibimbangi akan menjadi asas hukum kepada larangan sama di negeri lain.
Katanya, pertemuan dengan masyarakat setempat perlu diadakan bagi memperoleh kata sepakat sama ada mereka bersetuju jika dilaksanakan larangan itu atau tidak.
"Sepatutnya tak payah keluarkan fatwa dulu, fatwa itu harus berhemah dan berhikmah, kena kaji sama ada tempat itu memerlukan larangan atau tidak, kerana bila sudah difatwakan ia akan menjadi isu yang boleh menjadi punca masyarakat Islam tidak bersatu.
"Contohnya satu kes masjid berdekatan dengan hospital, bila nak masuk waktu solat, imam baca al-Quran sehingga mengganggu pesakit, jadi mereka jumpa dengan mufti dan larangan itu boleh dipertimbangkan mengikut kawasan,” katanya ketika dihubungi Berita Harian, di sini semalam.
Akhbar ini, semalam melaporkan, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) mengeluarkan larangan selaras dengan keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri itu kerana amalan berkenaan dikatakan bercanggah dengan hukum syarak dan boleh mengganggu orang lain di dalam dan luar masjid.
Mengenai tindakan Jawatankuasa Fatwa Negeri yang memutuskan larangan itu adalah berdasarkan hadis yang diriwayatkan Abi Sa’id al-Khudri menerusi kitab Sunan Abi Daud, Abd Shukor berkata sabda itu diiktikaf oleh Nabi Muhammad SAW bertujuan untuk tidak mengganggu bacaan al-Quran yang dibaca oleh jemaah lain pada waktu sama di masjid.
"Sama juga ketika membaca khutbah, jika kita berbual di belakang adalah dilarang, tetapi masjid sekarang kosong ketika waktu sebelum subuh jadi kita kena mengimarahkan dengan bacaan al-Quran.
"Dan bacaan al-Quran di satu kawasan yang majoritinya diduduki umat Islam tanpa ada faktor penghalang adalah digalakkan,” katanya.
Katanya, beliau ada menghubungi Jawatankuasa Fatwa Negeri, tetapi sehingga kini masih tidak dapat maklum balas daripada pihak berkenaan berkaitan hal terbabit.
Sementara itu, Presiden Jaringan Melayu Malaysia, Azwanddin Hamzah menggesa supaya Jawatankuasa Fatwa Negeri menarik balik larangan berkenaan sebelum badan itu mengambil tindakan.
“Kita sudah membaca al-Quran sebelum waktu subuh berpuluh-puluh tahun lamanya dan tidak sepatutnya baru sekarang ia ditimbulkan,” katanya.
Dah pengerusi Majlis Fatwa kata lebih elok diperlahankan tapi bukan sampai takleh pakai mic atau takleh baca Quran sebelum subuh....
komandomelayu said...
ANNA KUNTA KINTE?
TAHNIAH LAH ILMU ANTA TINGGI PASAL YAMAN MARI!
ORG MELAYU TAK PENAH PUN TOLAK HADIS ATAU SUNNAH!
YG KO MELALUT PUNYA NAK SOKONG TUNTUTAN KAPIR TU BUAT APA?
BAGUS LAH NEGARA ISLAM DAH TUKAR JADI NEGARA KEBAJIKAN,SOKONG BEBAS MURTAD,BUKA PUASA DALAM GEREJA,
ALLAH KONGSI UNTUK SEMUA KRISTIAN,
BACAAN AL QURAN KENA PERLAHANKAN,
SIKIT LAGI KAPIR AJAR KAU TAK YAH SEMBAHYANG JUMAAT PUN KAU IKUT LAH,
SENANG CAKAP KAU JE LA ILMU ISLAM TINGGI DAN TERJAMIN SYURGA.
Itu jer komen yang boleh diterjemahkan..Budak tu x mengaku pun ilmu dia tinggi n terjamin masuk syurga..sekurang kurangnya dah terlepas dosanya selepas memberitahu kawan kawan yang kurang arif tentang isu ini..
rasa nya dia ni duduk yamen mesia je..
BIASANYE...
ni style pas totok..nas dibalas nas
mcm kat prlimen..
Anon 1.45,
Hadis tu ulamak2 kat Majlis Fatwa pun tahu dan tak mempertikaikannya cuma cuma konteks hadis tersebut ditujukan yg menjadi persoalan di sini....So aku lebih yakin dgn Majlis Fatwa Kebangsaan dari anon2 yg ntah dari mana2 ntah.....
MAAFKAN ANNA DI SINI JIKA MEMBUAT KALIAN SEMUA BERTELINGKAH...
ANNA MENCARI ILMU UTK DIKONGSI BERSAME KALIAN SUME...
ANNA MASIH JAHIL TENTANG ILMU,DAN MASIH TERAMAT JAHIL..
ANNA CUBA BERSUARA KERANA ANNA TERLALU SEDIH KITA SENDIRI BERANI MENOLAK SUNNAH NABI..SEDANGKAN NABI NK HEMBUSKAN NAFASNYA MASIH MENYEMBUT "UMATKU,UMATKU,"UMATKU"
TIDAKKAH KALIAN SEDAR NABI SEBELUM WAFAT MEMINTA KESAKITAN SAKITNYA BILA MATI ..SEBAHAGIAN KESAKITAN UMATNYA NANTI ITU SANGGUP DIPIKULNYA
JADI MANUSIA JENIS APAKAH KITA YANG SANGGUP MENENTANG SUNNAHNYA DEMI KEBENCIAN PADA SESEORANG ITU DAN DEMI HAL DUNIA DAN POLITIK.
ANNA JUGA BERSEDIH KITA SELALU BEDOA PADA ALLAH "TURUNKAN RAHMATMU,BERIKAN PETUNJUK DAN HIDAYAHMU KEPADA KAMI"
TETAPI TIDAKKAH KALIAN BERPIKIR MACAM MANE ALLAH TU NK TURUNKAN RAHMAT JIKA UMAT ISLAM SENDIRI BERSELISIH SAME ISLAM?
DAN ANNA BETUL2 TERKILAN SEMPENA BULAN MULIA INI KITA SANGGUP MEMAKI HAMUN SAUDARA ISLAM SNIRI.
BUKAN KE DOSA YANG TIDAK DIAMPUN ALLAH HANYA DOSA SYIRIK KEPADAYA.KALAULA SEORANG HAMBA YANG MEMBUAT KESALAHAN KITA MASIH PERLU MENDOAKAN YANG TERBAIK.
DAN SIAPAKAH KITA YANG MENENTUKAN HUJAH ATAU FATWA YANG DIKELUARKAN SESEORANG ITU ADALAH DEMI KEPENTINGAN POLITIK ATAU IKLAS DARINYA UTK MEMPERTAHANKAN HADIS SOHEH TERSEBUT.BOLEHKAH KITA MEMBACA ISI HATINYA?
DAN JIKALAU BENAR FATWA YANG DIKELUARNYA ITU BERDASARKAN POLITIK..SALAHKAH KITA MENDOAKAN DAN MINTA KEPADA ALLAH SUPAYA IKLAS APA YANG DIKATANYA DEMI KEPENTINGAN UMAT SEJAGAT.
ANNA DISINI BUKANLAH DARI MANA2 AHLI POLITIK..ANNA CUMA TEGASKAN DAN PERTAHANKAN HADIS SOHEH TERSEBUT.
YANG BENAR DARI ALLAH S.W.T DAN YANG SALAH DARI KELEMAHAN DIRI ANNA SNIRI
Masukkan N Ajis ke Tanjung Rambutan, cepat..
Nik Ajis sah dah jadi gila, nik ajis gila nik ajis gila dah woi..
Saudara Arab Celup,
Kamu tidak berlaku adil kepada kebanyakan yang memberi komen disini.
Walau pun kamu tahu mereka mempunyai keyakinan yang sama dengan kamu tentang perlunya suara bacaan Al Quran itu di perlahankan, tapi kamu sengaja memperlekehkan emosi mereka supaya mendatangkan hadis yang menyanggah sabda nabi.
Tentu kamu sedar bahawa mereka mempunyai sentimen kebencian politik yang tinggi terhadap Nik Aziz dan partinya.
Sesungguhnya kamu adalah seorang yang riak,angkuh dan bongkak dengan sedikit ilmu yang kamu miliki.
ALAHAI ADA ORG SIAP LINK AKHBAR LG DAN PASTE KAN KAT SINI...
JAWAPAN ANTA TU PUNYELA PANJANG DAN BERSANGKUT PULAH DENGAN TAHRIM,KHUTBAH,ZIKIR...
ADUI BEBERAPA KALI ANNA TEGASKAN TAHRIM,ZIKIR,KHUTBAH BERBEZA DENGAN BACAAN AL QURAN WAHAI SAUDARA...
LAGI SATU JAWAPAN ANNA RINGKAS SAJA SBB ANTA SENDIRI DH BG JAWAPAN DARI MAJLIS FATWA ITU...CUME ANNA PERLU LINK KAN SMULE JE...
"""Dah pengerusi Majlis Fatwa kata lebih elok diperlahankan tapi bukan sampai takleh pakai mic atau takleh baca Quran sebelum subuh...."""
August 15, 2011 1:44 PM
KAN MAKSUD FATWA TU SAME DENGAN HUJAH ANNA ..YANG SEELOKNYA DIPERLAHAN MEMBACA AL QURAN KERANA LEBIH PAHALA DAN LEBIH AFDAL
ANNA NAIK PENING DENGAN ANTA DAH ADA JAWAPAN TAPI STILL TANYA ANNA..MASYALLAH
Bro Arab Celup,
Aku dah copy paste kan statement akhbar tu ko ada baca tak????Tlg ulas tentang kenyataan akhbar dari pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan tu kalau ko tak setuju.....Mungkin ilmu ko lebih tinggi dari dia ni.....Ini bukan pasal menolak hadis sahih tapi konteks hadis itu ditujukan.....
ANNA TEKANKAN KAT SINI ANNA SEDIKIT PN TIDAK BERASE ANGKUH,SOMBONG,TAKBUR, DAN SEANGKATANNYA...JADI ITU FITNAH BAGI DIRI ANNA...TAPI ANNA TETAP TERSENYUM DENGAN ANTA SEKALIAN...
ANNA CUME PERTAHANKAN APA YANG PERLU DIEPERTAHANKAN DAN BERSAME BERKONGSI ILMU..DAN PERBETULKAN AKIDAH ANNA DAN KALIAN
SO DISINI SALAHKAH ANNA INGIN MEMBUAT KERJA AMAL?
DAN ANNA INGIN BETANYA PADA ANTA BUKANKAH ITU SATU FITNAH PADA DIRI ANNA YANG ANTA MENGATAKAN ANNA TAKBUR SOMBONG?APAKAH HUKUM DISISI ALLAH?
"""Bro Arab Celup,
Aku dah copy paste kan statement akhbar tu ko ada baca tak????Tlg ulas tentang kenyataan akhbar dari pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan tu kalau ko tak setuju.....Mungkin ilmu ko lebih tinggi dari dia ni.....Ini bukan pasal menolak hadis sahih tapi konteks hadis itu ditujukan.....""""
YE ANNA SUDAH BACA..
JAWAPAN ANTA TU PUNYELA PANJANG DAN BERSANGKUT PULAH DENGAN TAHRIM,KHUTBAH,ZIKIR...
ADUI BEBERAPA KALI ANNA TEGASKAN TAHRIM,ZIKIR,KHUTBAH BERBEZA DENGAN BACAAN AL QURAN WAHAI SAUDARA...
LAGI SATU JAWAPAN ANNA RINGKAS SAJA SBB ANTA SENDIRI DH BG JAWAPAN DARI MAJLIS FATWA ITU...CUME ANNA PERLU LINK KAN SMULE JE...
"""Dah pengerusi Majlis Fatwa kata lebih elok diperlahankan tapi bukan sampai takleh pakai mic atau takleh baca Quran sebelum subuh...."""
August 15, 2011 1:44 PM
KAN MAKSUD FATWA TU SAME DENGAN HUJAH ANNA ..YANG SEELOKNYA DIPERLAHAN MEMBACA AL QURAN KERANA LEBIH PAHALA DAN LEBIH AFDAL
ANNA NAIK PENING DENGAN ANTA DAH ADA JAWAPAN TAPI STILL TANYA ANNA..MASYALLAH
"KAN MAKSUD FATWA TU SAME DENGAN HUJAH ANNA ..YANG SEELOKNYA DIPERLAHAN MEMBACA AL QURAN KERANA LEBIH PAHALA DAN LEBIH AFDAL
ANNA NAIK PENING DENGAN ANTA DAH ADA JAWAPAN TAPI STILL TANYA ANNA..MASYALLAH"
.....................................
Bro,
Yg menjadi persoalan di sini,kenapa sampai diharamkan penggunaan pembesar suara tu....Majlis Fatwa ckp cuma diperlahankan pembesar suara tu....Mungkin ko tak baca betul2 press statement tu....Sila baca betul2.....Atau mmg ko tak mau baca pasal ko rasa diri tu hebat sgt.....Tak payah belit2....I
KESIAN TOL ANTA NI..DEMI POLITIK KE ANTA BERBAHAS?
ANNA TAK PERLU BACA LA SAUDARA....MACAM ANNA CKP KAT TV PN DAH KUAR 4 AIR LPS....
RASENYA ANNA DAH BAGI HUKUM2 TERSEBUT DARIS HADIS2 DI ATAS
K LA...SIMPLE....ADE HADIS MENGATAKAN HUKUMNYA MAKRUH,HARAM.
DAN MUNGKIN SETENGAH ULAMAK MENGIKUT HUKUM MAKRUH...OR HARAM.
SO DISINIKAN KITA DH PAHAM KITA IKOT MANE DALIL YANG PALING KUAT
DI MAZHAB KITA NI IAITU MAZHAB SYAFIE HUKUMNYA MAKRUH SAUDARA WEI.....
ADE KE ANNA CKP HARAM??TU BKN ANNA OK...ORG LAIN KOT
ANNA RASE ANTA X BACA DARI ATS
Saudara Arab Celup,
Jika kamu sebenar-benarnya jujur hendak berdakwah, maka kamu juga harus menjelaskan tentang perkara-perkara meragukan berkenaan kenyataan dan tindakan pemimpin-pemimpin Islam PAS/PKR berkaitan hukum Islam dan umat Islam sejak dulu lagi.
Kamu tidask boleh memilih isu tertentu sahaja untuk diperjuangkan.
MIsalnya menolak kaitan politik dengan kenyataan Nik Aziz berhubung bacaan Al Quran sebelum subuh.
Ini adalah kerana Nik Aziz ialah seorang tok guru politik.
Jika kamu nak bermuzakarah bab fekah semata-mata, saya cadangkan kamu cari Ustaz Uthman El- Muhammadi.
ADUI BEBERAPA KALI ANNA TEGASKAN TAHRIM,ZIKIR,KHUTBAH BERBEZA DENGAN BACAAN AL QURAN WAHAI SAUDARA...
.....................................
Bro, statement ni bukan keluar dari mulut aku....Ni keluar dari pengerusi Majlis Fatwa sendiri....Ko sekolahkanlah dia kalau ko rasa ko betul.......
WAT LAWAK KE APE....
KAN ISU SEKARANG NI BERKENAAN DENGAN BACAAN TERSEBUT SO KENAPA KITA NK MEMBABITKAN HAL POLITIK OR NIK AZIZ.KALO ANTA BERMASALAH DENGAN NIK AZIZ ITU...ITU MASALh depa la.
K SIMPLE....KALO BENARLA SI NIK AZIZ TU MENGELUARKAN FAKTA MEMBABITKAN POLITIK SEMATAM2 ITU KERJA DIE DENGAN ALLAH LA.APA HAK ANNA MENJATUHKAN HUKUM TP YANG PASTI IA BERDOSA TETAPI..........
APA HAK KITA BOLEH TAHU SESEORANG ITU MENGELUARKAN FATWA DEMI KEPENTINGAN POLITIK SEMATA2 OR MEMANG IKHLAS DARI KALBUNYA DEMI UMAT ISLAM SEJAGAT.
HEBAT SGT KE KITA NI SMP BLEH TAU ISI ATI ORG??ILMU KHASIAF PN XKN BOLEH SMP KE TAHAP ITU
KALAU FITNAH ANTA ITU BENAR MAKA BERDOSA LA DIA TAPI JIKA FINTAH ANTA ITU SALAH MAKA TANGGUNGLA ANTA
ADUI BEBERAPA KALI ANNA TEGASKAN TAHRIM,ZIKIR,KHUTBAH BERBEZA DENGAN BACAAN AL QURAN WAHAI SAUDARA...
.....................................
Bro, statement ni bukan keluar dari mulut aku....Ni keluar dari pengerusi Majlis Fatwa sendiri....Ko sekolahkanlah dia kalau ko rasa ko betul.......
August 15, 2011 2:42 PM""""
"""""""""""""""""""""""""""""""
WAHAI SEDARA STATEMENT TU MMG LA BETOL TAPI SEDARA SENDIRI YANG MEMBUAT DIRI SAUDARA PENING
MUNGKIN APA YANG DIKATA OLEH SAUDARA "AKAB" ITU BETUL.....ANTA SUME SETUJU DENGAN HUJAH TERSEBUT TAPI DISEBABKAN SENTIMEN ANTI SESEORANG AND TAKSUB POLITIK MENYEBABKAN ADA YANG MENYANGGAH HADIS TERSEBUT.
WAHAI SAUDARA AKAB...
DISINI SYA CUBA UTK MENCABUT SENTIMEN TERSEBUT DAN MENGELUARKAN SEBAHAGIAN OTAK YANG SUDAH DIGAM DENGAN POLITIK PADA DIRI ORG2 YANG BERKENAAN...BUKAN NK CKP DIRI ANNA SEMPURNA OR ILMU ANNA TINGGI....NOPE
ANNA CUBA MENYAMPAIKAN KEPADA DEPA INI KALAU NK BERHUJAH APA SEKALIPUN GUNALAH HADIS OR RUJUK FIRMAN.
DI SINI ANNA JUGA CUBA MENCABUT SIFAT2 MAZMUMAH YANG ADA PADA DIRI ANNA DAN KALIAN DAN
MEMASUKKAN SIFAT2 MAHMUDAH KE DALAM DIRI KITA SUME...ITU LA NIAT ANNA WAHAI SEDARA
Orang Tua yang dah nyanyok dan bodoh... dengan musuh islam dan melayu (lee kuan Yew) boleh senyum lebar bila bersalam . Satu lagi Hadi bengong.. peluk dengan babi lim kit siang bersemangat. Sama2 melayu tunjuk dendam. Neraka jahanamlah tempat kamu bersama iblis ,syaitan dan geng2 parti anak syaitan (PAS).
Orang Tua yang dah nyanyok dan bodoh... dengan musuh islam dan melayu (lee kuan Yew) boleh senyum lebar bila bersalam . Satu lagi Hadi bengong.. peluk dengan babi lim kit siang bersemangat. Sama2 melayu tunjuk dendam. Neraka jahanamlah tempat kamu bersama iblis ,syaitan dan geng2 parti anak syaitan (PAS).
August 15, 2011 3:03 PM
"""""""""""""""""""""""""""""""
CANTEK BAHASA ANTA...SEMPENA BULAN MULIA NI ANTA BERANI BERKTA PERKATAAN ITU
Saudara Arab Celup,
Ana punya nickname "rakab' lah , bukan 'akab'.
Anta sudah 'spin' ana punya nama lah.
Wah menarik isu ini.korang ini sume sedap mulut je mengutuk sane sini
meh sini aku nk tanye skit pada lu org.........BAGAIMANA PULA PEMIMPIN KORANG YANG KATA SLOGAN"RAKYAT DIUTAMAKAN" AND SLOGAN "RAKYAT KENA BERJIMAT CERMAT"
YANG SI PEMIMPIN LU ORG G SHOPPING SMP BELI CINCIN 24 JUTA,BEG TANGAN 300 RIBU US,AND CHECK IN HOTEL SMP RM 150 RIBU SEMALAMAN ITU APE KEJADAHNYE????????????MCM NI KATE SLOGAN"RAKYAT KENA BERJIMAT CERMAT"?????????
MAHA DASYATNYA BALASAN KALO PEMIMPIN LU ORG GUNA DUIT RAKYAT
LU ORG JUGAK YANG SKT ATI KN???
CKP TU GUNALA AKAL CKIT WOI.JGN IKUT SEDAP JE PANDAI MENGUTUK ORG LAIN TP PEMIMPIN LU ORG TU PE CITE????
WEI KELING CKP PN X BELIT CAMTU SEKALI CAM PEPIMPIN LU ORG..
IKUT SEDAP IKUT MULUT LU ORG JE HINA ORG LAIN BABI LA ANJINGLA MCM2.BGS BETUL MELAYU KITA
PAS UMNO PKR SUME SAME JE!!
Anon,
Dah lama aku idup kat M'sia ni. Kalu ko duduk tengah pekan, rumah ko bukan masjid aje yang ada, kuil ada, greja ada, tahrim, bunyi loceng greja, loceng hindu memang lawan memokak pepagi buta. Tak de oghang komplen. Tapi kenapa hari ni baca Quran pakai pembesar suara pepagi jadi isu besar?
Melainkan ko kije malam. Ekonomi ko ekonomi malam. Nabi suruh kerja waktu siang, rehat waktu malam. Ko suka/pilih nak cari rezki waktu malam, bila orang yang suka ikut sunnah nabi kerja siang, bangun paginya dikejutkan oleh riuhnya rumah2 ibadat, ko sumbat ajelah telinga ko dengan kapas bebanyak. Kenapa ko pilih nak cari pasal dengan orang yang pagi dah kena sampai opis/tempat kerja.
kenapa ko pilih menyakiti hati orang yang percaya dengan berkatnya cari rezki awal pagi, atau mereka yang percaya pada ajaibnya kata-kata "the early bird catch the biggest worm?"
OH KALO CAMTU MINTAK MAAF LA WAHAI SAUDARA RAKAB..ANA SUDAH TERSASUL TULIS
SO ADA SI HAMBA DI ATS SEDANG KUTUK PEMPIMPIN ANDA.SUDIKAH ANTA MEMBALASNYA?
SYA TIDAK BERANI KOMEN TETANG ITU PERNAH MENDENGAR TAPI TIDAK PASTI SOHEH ATAU TIDAK.
HARAP SAUDARA RAKAB MEMBALASNYA
KESIANNYA PUAN MARDHIAH...
APA YANG ANDA CUBA SAMPAIKAN SEBENARNYA?
wah cik mardhiah...ur necklace is very beautiful!!!!!!
its same like ur opinion or ur master bn.....24juta????????hahahahahahah
"slogan "rakyat berjimat cermat"............LOL
alohai...nok kato ekau(mardiah bte mohd yusof) ni buta agamo pn eden x berani sobab bulan pose ni
kan dh keluar fakta.tu bokan kepercayaan or fakta tapi kenyataan dari hadis
eden bukan tinggi sgt agamo tapi eden x berani nk lwn hadis
Puan Mardiah
Puan mungkin orang kaya bolih lar cakap mencari rezeki siang hari sahaja
Malam bolih tidor.
Jangan banyak tidor nanti suami buka cawangan baru..
Inilah akibatnya apabila agama diperalatkan untuk kepentingan politik.
Jika kamu betul-betul berhasrat untuk berdakwah kepada kami semua, maka kamu harus bermula dengan memberikan pandangan tentang kenyataan pemimpin pembangkang yang banyak meragukan.
Kamu tak boleh lari dari isu pokok.
Setiap masa akan ada saja kenyataan dan tindakan yang mengelirukan umat Islam.
Maka setiap kali itu lah akan ada respon.
Kalau benar kamu tidak memihak, sila jelaskan pandangan tentang sikap pemimpin PAS yang menyokong kerajaan negeri Selangor dalam isu murtad.
Janganlah beri jawapan umpama lepas batuk di tangga.
Misalnya,' kalau dia buat salah, maka dia berdosa.'
tgk rantai le!!!
OH RAKAN KARAB...CUBA ANTA CERITAKAN PADA ANTA TENTANG APE YANG TERJADI DI SELANGOR TU?DAN APEKAH BERITA ITU SOHEH OR JUST DI DLAM INTERNET?
SYA TERUS TERANG SYA TIDAK TAU TENTANG ITU.BOLEH ANTA KONGSIKAN PADA ANNA?
DAN DALAM SURAH ALI IMRAN DALAM AYAT KE 28" JANGANLAH KAMU ORG2 BERIMAN MEMILIH ORG2 KAFIR SEBAGAI PEMIMPIN.JIKA KAMU TETAP BERBUAT DEMIKIAN IA "SESAT"
OH SAUDARA RAKAB BOLEH SENDIRI MEMBACA JUGA SURAH TERSEBUT YANG MENCERITAKAN TENTANG KAFIR DAN BERIMAN......
LEBIH AFDAL JIKA ANTA SENDIRI MEMBILIKNYA...PAHALA PN DAPAT
DAN SAUDARA RAKAB BELUM MEMBALAS KOMEN DARI KIRIMAN SI HAMBA YANG MENGUTUK TENTANG PEMIMPIN ANDA...ANTA XPERLU MENJAWAB?
Saudara,...'dah tak ada Arab Celup' lagi..!
Maafkan saya jika kamu tersinggung dengan keceluparan saya.
Saya hargai kesabaran saudara.
Kami disini sudah terbiasa dengan provokasi dan penghinaan dari penyokong pakatan.
Komen dari Anon seorang tu, tak payahlah saya jawab kerana komen itu bertaraf sampah semata-mata.
Sebab saya dah di ingatkan dengan surah Al Imran.
HEHE ITU LA NIKMAT DI BULAN MULIA INI SAUDARA....
MINGGU YANG PERTAMA(1-10)...DIJANJIKAN NIKMAT OLEH ALLAH
MINGGU YANG KEDUA(11-20)DIJANJIKAN PENGHAPUS DOSA
MINGGU YANG KETIGA (21-30)DIJANJIKAN SYURGA OLEH ALLAH.
SO DI BULAN INI JUGA BOLEH MENDIDIK DIRI ...ANA X KATE ANNA SEMPURNA.
AD THEN X USAH ANTA CUBA NK HACKER OR GODAM SANE SINI UTK MENCARI EDENTITI ANNA...BUANG MASE JELA SAUDRA
SEORANG YANG CERDIK IMU SAINS,TEKNOLOGI,IKUT AKAL FIKIRAN(TANPA PETUNJUK)X KN DAPAT MELAWAN
SEORANG YANG BODOH SEKALIPN KALO DIE TETAP BERHUJAH MNGGUNAKAN QURAN OR HADIS...
DISEBABKAN ITU JANJI ALLAH DAN SABDA NABI SENDIRI ORG YANG MENGUNAKAN HADIS OR QURAN ADALAH ORG YANG PALING CERDIK
ANNA X KATA ANNA SEORANG YANG CERDIK..ANNA PN JAHIL DAN MUNGKIN ADA HUJAH ANNA TIDAK BETOL..SBB ANNA PN BUKAN SEMPURNA...
DAN TETAP MAAFKAN ORG YANG MENGATA DAN MENFITNAH ANNA SEORG SOMBONG,ANGKUH DAN RIAK
YANG BAIK DARI ALLAH YANG SILAP DARI ANNA SENDIRI....WALLAHUALAM
DAN SAUDARA RAKAB...KALO ANTA X KEBERATAN ANNA INGIN BERKONGSI ILMU DLM AGAMA(PLS...NOT POLITIK) SBB ANNA TAU DARI SOLAN SOLAN YANG ANTA BERIKAN TU NAMPAK MEMANG ANTA SEORANG YANG BERPENGETAHUAN LUAS.SAYA HARAP ANTA TIDAK KEBERATAN MEMBIMBING ANNA DALAM APA JUA ILMU DAN SITUASI DALAM NEGARA.SILA BERIKAN EMAIL ANTA..BUT NOT FACEBOOK COZ I AM ANTI FACEBOOK AND TWITER
BKN NK KATE FACEBOOK ITU SALAH TAPI ANNA TAKUT DIRI ANNA TERJERUMUS DALAM MAINAN YAHUDI
DISINI ANNA TEGASKAN JANJI ANNA...ANNA AKAN MENENTANG HABIS HABISAN KEPADA SESIAPA YANG BERANI MENETANG HADIS OR QURAN,BERSERONGKOL DENGAN KAFIR OR WHAT EVER ANTI ISLAM.
DEMI AGAMA...BANGSA DAN NEGARA
1. Yang penting, Syafi'e kata makruh baca Quran dengan suara nyaring. Kenapa dia tak kata haram? Kalau makruh maknanya tak berdosa kalau buat, walaupun lebih elok kalau ditinggalkan. So orang bebas memilih samada nak buat atau nak tinggalkan. Kalau nak buat tak de hal, dan orang tak boleh nak bantah.
2. Menurut hadis yang diberikan sebagai dalil tu jugak, Nabi s.a.w. secara jelas dan terang menyebut jangan tinggikan bacaan dalam solat.
3. Yang lebih pelik: kenapa baru la ni - dah lepas 50 tahun merdeka - tup tup baru muncul cerita ni? Dan secara kebetulan ke datang dari negeri yang diperintah jenis kafir yang terang-terang menentang Islam? Ini yang lebih wajar diperhatikan, sebenarnya, sebab strategi orang kafir yang benci pada Islam ni adalah halus, macam kita dah saksikan di Singapura nun.
XDE PELIKNYA KALAU DH 4 IMAM TERHEBAT IAITU IMAM SYAFIE,MALIKI,HAMBALI,..ALAMAK SEORANG LG DH LUPE...OTAK DH BLANK SENDIRI YANG BERKATA(MENGIKUT DALIL MASING2)
DAN MEMANG BENAR MAKRUH KALO BUAT X BERDOSA.TAPI IKUT SUNNAH KAN WAJIB.
MAAF SYA XTAU NK CKP PE..OTAK DH BLANK
Anon 7.14am
Ko dah tersalah fitnah Otak Geliga tu pasal siapa yang doakan kecelakaan pada Nik Aziz tu. Ahem. Tak de rasa tawwaduk nak mintak maaf dari Otak Geliga ke bang? Yang jelas bukti ada - bukan Otak Geliga yang cakap benda tu.
Anon 4.35pm
Sunnah apa yang memecah-belahkan ummah dan membuat huru-hara?
Sekali lagi: dalil yang diberi dengan jelas dan terang dan nyata, Nabi s.a.w. menegur sahabat dan menyuruh jangan baca kuat-kuat SEWAKTU SOLAT. Itu dari dalil yang korang sendiri beri.
Dan dua: sekali lagi, dalil yan KORANG BERI, Imam Shafi'e mengatakan adalah makruh, dan bukannya haram. Bermaksud, kalau orang nak buat, tak de orang lain boleh cegah atau bantah.
Sila bagi dalil yang mengHARAMkan bacaan Quran sebelum azan subuh, dan kita akan diam. Terima kasih.
HUH ANNA ADA FITNAH PADA OTAK GELIGA TU SAPE?
ANNA PN DH X IGT LE.20 VS 1 ANNA SORG...MEMANGLA ANNA KALAH
XPELA...BKN SETAKAT SAUDARA GELIGA OTAK KE SAPE2 KE YANG ANNA TERSASUL FITNAH OR MEMBUAT DIRI ANTA SEKALIAN TERLUKA DENGAN RASE RENDAH DIRINYA ANNA MEMINTA MAAF.....YANG SALAH TU DARI ANNA LA...SBB ANNA JAHIL.
SO YANG MENDOAKAN CILAKE PADA HAMBA TU DUNIA DAN AKHIRAT BUKAN DARI PIHAK ANTA SEKALIAN LA?
MARI KITA SAME2 MENDOAKAN KEBAIKAN UTK SEMUA UMAT...
ALLAH HUMMA FIRLANA ZUNUBANA WAILA BA INA WALI UMMAHATINA WALIJADDATINA WALIUSTAZINA WALI JAMIILMUSLIMIT NAWAL MUSLIMAT WAL MUKMININ NAWAL MUKMINAT AL AH YA IMINHUMWAL AMWAT BIRAH MATIKAYA ARHAMAROHIMIN........MUDAHKAN?
Kenapa Majlis Fatwa tak kata haram?
"Mengenai tindakan Jawatankuasa Fatwa Negeri yang memutuskan larangan itu adalah berdasarkan hadis yang diriwayatkan Abi Sa’id al-Khudri menerusi kitab Sunan Abi Daud, Abd Shukor berkata sabda itu diiktikaf oleh Nabi Muhammad SAW bertujuan untuk tidak mengganggu bacaan al-Quran yang dibaca oleh jemaah lain pada waktu sama di masjid.
“Sama juga ketika membaca khutbah, jika kita berbual di belakang adalah dilarang, tetapi masjid sekarang kosong ketika waktu sebelum subuh jadi kita kena mengimarahkan dengan bacaan al-Quran. “Dan bacaan al-Quran di satu kawasan yang majoritinya diduduki umat Islam tanpa ada faktor penghalang adalah digalakkan,” katanya."
"SO YANG MENDOAKAN CILAKE PADA HAMBA TU DUNIA DAN AKHIRAT BUKAN DARI PIHAK ANTA SEKALIAN LA?"
Itu hal lu dengan dia. Jangan tengok sama kita. Yang betul, siapa fitanh siapa tu, adalah hal makhluk antara makhluk.
SAUDARA TEMBELENG...
BUKAN BACAAN SEMASE SOLAT..TAPI BACAAN QURAN SEBELUM SUBUH...
JAWAPAN KEDUA ANNA MAKRUH MEMANG LA BTL KALO WAT X SALAH TAPI PERSOALANNYA DH NABI SENDIRI TEGUR PADA SAHABATNYA DI DLAM MASJID SUPAYA MEMPERLAHANKAN BACAAN QURAN...SO KITA SEBAGAI UMMAT KENALAH IKUT SUNNAH.TEGURAN TU KAN SUNNAH.DAN MAKSUD NABI TU IALAH...SEAFDAL DAN LEBIH PAHALANYA JIKA MEMBACA QURAN DENGAN PERLAHAN TETAPI TIDAK SALAH JIKA TETAP INGIN BERBUAT DEMIKIAN TETAPI KAN NABI DH CKP......"LEBIH BAIK"
YANG KETIGA KITA KAN MAZHAB SYAFIE..SO XPAYAHLA KITA PENING KEPALA TANYA MAZHAB LAIN YANG ADE HUKUMNYA HARAM SAUDARA.....
tembeleng said...
Kenapa Majlis Fatwa tak kata haram?
"Mengenai tindakan Jawatankuasa Fatwa Negeri yang memutuskan larangan itu adalah berdasarkan hadis yang diriwayatkan Abi Sa’id al-Khudri menerusi kitab Sunan Abi Daud, Abd Shukor berkata sabda itu diiktikaf oleh Nabi Muhammad SAW bertujuan untuk tidak mengganggu bacaan al-Quran yang dibaca oleh jemaah lain pada waktu sama di masjid.
'''''''''''''''''''''''''''''''
HEHE SAUDARA DH BG JAWAPANNYA TAPI SAUDARA TANYA ANTA LG...XPELA ANNA BANTU CKIT
SBB FATWA TU IKUT MAZHAB SYAFIE LA SAUDARA DAN MENGIKUT SUNNAH AND...DALIL DARI HADIS YANG SOHEH
ANNA BAGI SATU PANDANGAN KAT SINI...CONTOHLAKAN KALO ADE ULAMAK OR ORG SOLEH OR SESIAPA SAHAJA MENGATAKAN HUKUMNYA ADALAH HARAM TETAPI IA TETAP TIDAK MELANGGAR SYARAK SBB ADA DALIL YANG TETAP MENGATAKAN HUKUM TERSEBUT....X KIRE LA IA DARI MAZHAB MANE SKALI PN...SO KITA IKUT JELA MANA DALIL YANG PALING.. KUAT AND
KITA KAN SYAFIE SO KITA IKUT JELA MAZHAB KITA
KALO ADE ORG KATE HARAM KE APE LANTAK PI LA DIE SELAGI DIE MENGIKUT ADE DALIL YANG MENGATAKAN DIE TETAP X BERDOSA WAHAI SAUDARA
KEJE KITA PULAK KITA IKUT JELA DALIL YANG POWER,KUAT .......MUDAHKAN?
Sewaktu Perang Siffin, sewaktu kelompok Muawiyyah hampir-hampir akan kalah, maka mereka pun mengenakan al-Quran pada tombak-tombak mereka, membuatkan kelompok Ali r.a. terhenti. Ali r.a. menyuruh mereka teruskan perang kerana itu cuma suatu helah politik, tapi askar-askar Ali r.a. enggan melawan kitabullah. Padahal, siapa yang lebih mengetahui kitabullah selain Ali, orang yang Nabi s.a.w. sendiri pernah declare "Aku adalah gedung ilmu, dan Ali adalah kuncinya"?
Dan sewaktu berdebat selepas helah tu juga, puak Muawiyah menggunakan lagi tipu muslihat YANG BERDASARKAN NAS DAN DALIL SOHEH untuk mengalahkan wakil Ali. Maka kalahlah kelompok Ali dalam perang tersebut.
Maka itulah cara bagaimana nas dan dalil yang soheh sekalipun boleh diperhambakan menjadi helah politik oleh orang-orang yang tak bertanggungjawab.
Dan sebab itulah kita perlu persoalkan fatwa yang datang secara tiba-tiba ni. Dan juga statetment menyokong yang datang dari MB sebuah negeri yang tak pula mengeluarkan fatwa yang sama di negeri dia (setahu aku - kalau silap sila perbetulkan).
"CONTOHLAKAN KALO ADE ULAMAK OR ORG SOLEH OR SESIAPA SAHAJA MENGATAKAN HUKUMNYA ADALAH HARAM TETAPI IA TETAP TIDAK MELANGGAR SYARAK "
Err. Setahu gua tak de ulamak dalam dunia ni yang akan kata sesuatu benda tu adalah haram tapi ia tetap tak melanggar syarak. Boleh bagi satu contoh?
laaa mamat nie si lord reid bewak lidaq cabang tiga rupanya.....
laaa mamat nie si lord reid bewak lidaq cabang tiga rupanya.....
"JAWAPAN KEDUA ANNA MAKRUH MEMANG LA BTL KALO WAT X SALAH TAPI PERSOALANNYA DH NABI SENDIRI TEGUR PADA SAHABATNYA DI DLAM MASJID SUPAYA MEMPERLAHANKAN BACAAN QURAN...SO KITA SEBAGAI UMMAT KENALAH IKUT SUNNAH."
Betul. Tapi kalau orang tak mau ikut pun tak salah. Betul? Dan kalau dia nak buat jugak benda yang makruh maka tak de hal, apatah lagi kalau ia mengelak dari huru hara dalam ummah. Betul?
laaa mamat nie si lord reid bewak lidaq cabang tiga rupanya.....
Sorry, khilaf: Nabi s.a.w. berkata "Aku adalah PINTU PAGAR kepada gedung ilmu, dan Ali adalah kuncinya", bukannya Nabi s.a.w. itu sendiri adalah gedung ilmu.
EM WAH BGS BGS SAUDARA...PE YANG SAUDARA BGTAU ITU UTK JD ILMU GUNA PADA SYA JUGA..THANKS
TAPI DALAM PEPERANGAN TU XDE KENE MENGENA DENGAN SABDA NABI DALAM MASJID...DAN WALAU MCM MANE SKALIPN
TIADA ORG YANG MAMPU MENANDINGI ILMU DARI NABI OR SABDANYA.DAN UTK PENGETAHUAN SAUDARA ADA JUGA SAHAABAT NABI YANG MENENTANG NABI TAPI DENGAN SECARE RINGKASNYA DENGAN 2 PATAH PERKATAAN DARI NABI SAHAJA SAHABAT ITU DIAM...
MAKSUDNYA DI SITU WALAU DENGAN 2 PATAH PERKATAAN SEKALIPN DARI NABI IA TETAP MEMBAWA SERIBU MAKNA WAHAI SAUDARA
DAN JUGA HADIS OR DALIL DIBAWA KE POLITIK BUKAN JD SATU MAINAN TAPI IA ADALAH SATU SUNNAH...
ANNA DH BG CONTOH KAN TADI...UTK MENJAYAKAN SEBUAH NEGARA ISLAM ADALAH MELALUI POLITIK......
AND NABI SENDIRI MENGUASAI MADINAH MELALUI POLITIK
DAN SESIAPA YANG MENOLAK MENGGUNAKAN QURAN OR HADIS DALAM PERDEBATAN,HUJAH,OR KEHIDUPAN SEHARIAN,OR PENTADBIRAN...ADALAH BODOH.ANTA X PECAYA CKP ANNA?ANTA BLEH BETANYE PADA PARA PARA ULAMAK
DAN BUKAN SEKARANG...TAPI DARI ZAMAN RASULLULLAH LG ISU INI SUDAH TIMBUL(BACAAN QURAN SEBELUM SUBUH) SMP LA KE ZAMAN KITA INI
CUMA KITA HANYA MENDENGAR DARI UMUM...SO TANPA SEDAR KITA MERASEKAN BARU SEKARANG IA TIMBUL...ITU DARI UMUM
CUBA ANTA BUAT KAJIAN..BUKAN UMUM SAHAJA ..TETAPI DI TEMPAT PERUMAHAN ANTA,KAMPUNG2,TAMAN2 ,OR SEUMPAMANYA...TIAP TAHUN DARI KECIK SMP LA KE BESAR..SEBENARNYA ISU BERLAKU................MUDAHKAN?
Betul. Tapi kalau orang tak mau ikut pun tak salah. Betul? Dan kalau dia nak buat jugak benda yang makruh maka tak de hal, apatah lagi kalau ia mengelak dari huru hara dalam ummah. Betul?
August 15, 2011 5:17 PM
''''''''''''''''''''''''''''''''''
MMG LA BETOL SAUDARA...TAPI SECARE RINGKASNYA SAUDARA XNK KE IKUT SUNNAH AND FATWA SENDIRI KELUAR DARI MAJLIS KEBANGSAAN
OR SAUDARA XNK KE PAHALE LEBIH DAN LEBIH AFDAL KETIKA PERLAHAN MEMBACANYA...
IGT SAUDARA..ALLAH DAH MENGATAKAN HANYA 2 PERKARA PENINGGALAN UTK UMAT MUHAMMAD..QURAN DAN SUNNAH.KEDUA PERKARA ITU ADALAH WAJIB
"MMG LA BETOL SAUDARA...TAPI SECARE RINGKASNYA SAUDARA XNK KE IKUT SUNNAH AND FATWA SENDIRI KELUAR DARI MAJLIS KEBANGSAAN"
Secara ringkasnya, saya memilih untuk mengikut apa yang makruh sebab DALAM KONTEKS INI, jelas ia adalah jalan antara dua jalan yang tidak memecahbelahkan atau mengharu-birukan ummah, dan itu lebih utama (bagi saya).
Dan Majlis Fatwa Kebangsaan menyokong pendirian ini. Sebab tu depa kata suruh apply mengikut tempat, bukan blanket fatwa. Wallahualam.
Err. Setahu gua tak de ulamak dalam dunia ni yang akan kata sesuatu benda tu adalah haram tapi ia tetap tak melanggar syarak. Boleh bagi satu contoh?
'''''''''''''''''''''''''''''''''''
WAHAI SAUDARA....KALAU ANTA BACE DARI ATS ANDA AKAN JUMPE DARI 3 HADIS....MAKRUH DAN HARAM YANG DARI PIHAK ANTA SNIRI KATEKAN SO ANNA SYORKAN ANTA SENDIRI BILIKLAH
"TAPI DALAM PEPERANGAN TU XDE KENE MENGENA DENGAN SABDA NABI DALAM MASJID...DAN WALAU MCM MANE SKALIPN"
Laa. Sorry, tapi singkatnya pemandangan? Yang cerita tentang bagaimana nas dan dalil boleh dikudakan senagai tipu muslihat politik tak de kena mengena dalam konteks lain? Sedangkan dalam kes yang sedang dibincang, motif adalah salah satu perkara utama, sebab fatwa ini terbit dari negeri yang diperintah oleh bukan saja kafir, tapi kafir yang secara terang dan nyata menentang Islam?
Patut la Muslim hari ni senang kena kuda dengan kafir harbi anti-Islam? Asal boleh baca dua tiga kerat ayat Quran - macam Lee Kuan Yew dulu - dah cukup nak jadi khalifah ummah?
LOR BTLLA PE YANG DEPA KATE TU SAUDARA...IKUT KEPADA KEMUAFAKATAN TEMPAT.............
MCM SAUDARA SINRI DH FAHAMKAN...MAKRUH TU APE MAKNENYE TAPI PENCARIAN DALAM DIRI KITA TENTANG MEMAHAMI HUKUM TERSEBUT MESTI DITERUSKAN LG SUPAYA KITA BENAR2 FAHAM
"WAHAI SAUDARA....KALAU ANTA BACE DARI ATS ANDA AKAN JUMPE DARI 3 HADIS....MAKRUH DAN HARAM YANG DARI PIHAK ANTA SNIRI KATEKAN SO ANNA SYORKAN ANTA SENDIRI BILIKLAH"
Adakah yang mengatakan haram dan makruh serentak tu, ulamak? Atau sekadar pengkomen itu sendiri? Sorry, thread ni terlalu panjang untuk saya pergi check.
CUBA ANTA SENDIRI CARI DI PAGE ATS2...ADE 3 DARI HADIS YANG BERBEZA...MATA ANNA NI DH BERPUSING2.
CUBA CARI DALAM PAGE OLDEST OR OLDER
CUBA ANTA SENDIRI CARI DI PAGE ATS2...ADE 3 DARI HADIS YANG BERBEZA...MATA ANNA NI DH BERPUSING2.
CUBA CARI DALAM PAGE OLDEST OR OLDER
"MCM SAUDARA SINRI DH FAHAMKAN...MAKRUH TU APE MAKNENYE TAPI PENCARIAN DALAM DIRI KITA TENTANG MEMAHAMI HUKUM TERSEBUT MESTI DITERUSKAN LG SUPAYA KITA BENAR2 FAHAM"
Kita ada tahap keimanan masing-masing. Mungkin iman saya lebih rendah dari saudara, jadi saya pilih jalan yang lebih lemah antara dua? Wallahualam.
Yang jelas, kalau kekuatan iman ummah kita hari ini sekuat keimanan generasi pertama Muslim dulu, tentu kita semua akan mengikut sunnah AT ALL TIMES dan tentunya kita tak diperkuda oleh siapa-siapa. Tapi sejarah sendiri membuktikan, by the time of Ummar r.a. sekalipun, keimanan ummah itu sudah jauh merosot.
Sebab itulah Abu Dzar al-Ghafiri merintih sedih selepas pergi melihat kerajaan Muawiyah di Damsyik.
K ANNA BG JELA..
Anonymous said...
Ni pula dalil mengikut shafie
Dalam Mazhab Imam Syafie hukum membaca al Quran dengan kuat sehingga mengganggu orang yang sedang solat dan tidur adalah makruh.
Di dalam kitab bughyah Al Mustarsyidin: tidak dimakruhkan menyaringkan suara di dalam masjid dengan apa saja bentuk zikir, yang termasuk juga bacaan Al Quran, kecuali jika ia mengganggu orang yang sedang solat atau mengganggu orang sedang tidur. Bahkan sekiranya kuat gangguan maka haram hukumnya… (ms 66)
Di dalam Hawasyi Syarwani ala Tuhafatul Muhtaj:
Orang yang solat tidak boleh menyaringkan bacaannya jika mengganggu orang yang sedang tidur atau solat.
Di dalam kitab-kitab fiqh dinyatakan juga jika bacaan nyaring tersebut mengganggu orang yang sedang mengajar agama, yang sedang berfikir kebesaran Allah, yang sedang mengarang kitab maka makruh juga hukumnya. Jadi jika terdapat orang sakit atau anak kecil yang terganggu maka tidak boleh dipasang bacaan Al Quran dengan pembesar suara.
TEMA PAS SEKRANG
ANDA BOLEH KUTUK ISLAM, ANTI MURTAD. ANTI SYIRIK..
CUMA JANGAN SEKALI ANDA KUTUK NIK AZIZ
TENGOK JUMLAH KOMEN NI DAH TAU..
PODAH.. 20 TAHUN AKU RESPECT NIK AZIZ..SEKARANG SIA SIA..
PAS = PARTI ANTI ISLAM
SIKALANG KITA MAU TAU 'MOTIF' NIK AZIZ KELUARKAN APA JUA NAS
APABILA KEPENTINGAN DAP TERGUGAT..
TAK KIRA LA MURTAD KA..KAPIR NAIK TANDUK KA..JANJI IA MESTILAH DI'SENANGI DAP'
TAK GITU.. NIK AZIZ ???
Kita ada tahap keimanan masing-masing. Mungkin iman saya lebih rendah dari saudara, jadi saya pilih jalan yang lebih lemah antara dua? Wallahualam.
Yang jelas, kalau kekuatan iman ummah kita hari ini sekuat keimanan generasi pertama Muslim dulu, tentu kita semua akan mengikut sunnah AT ALL TIMES dan tentunya kita tak diperkuda oleh siapa-siapa. Tapi sejarah sendiri membuktikan, by the time of Ummar r.a. sekalipun, keimanan ummah itu sudah jauh merosot.
Sebab itulah Abu Dzar al-Ghafiri merintih sedih selepas pergi melihat kerajaan Muawiyah di Damsyik.
''''''''''''''''''''''''''''''''
YE SAUDARA...SYA TERAMAT SETUJU DENGAN KIASAN DARI SAUDARA INI.YANG PENTING SAME2 LA KITE MEMPERBAIKI KEADAAN....
YANG PENTING KITA PEGANG KUAT DENGAN QURAN DAN HADIS
JANJI ALLAH ITU BENAR...FIRMAN ALLAH ITU BENAR
"AKU AKN MEMELIHARA HAMBAKU DARI SEBARANG KECELAKAAN,KESESATAN,KEMAKSIATAN YANG PERPEGANG TEGUH PADA AYAT2 KU DAN SUNNAH KEKASIHKU DAN AKU AKAN MENYEDIAKAN AZAB YANG PEDIH PADA HAMBA YANG SENGAJA BERPALING DARI AJARANKU"
JADI KITA PERLU YAKIN DENGAN APA YANG DIFIRMANNNYA.
KITA JUGA PERLU SENTIASA DIRI KITA SEBAB FIRMANNYA DALAM SURAH YASIN AYAT KE 82 "INNAMA AMRUHU IZZA ARA DASYAIAN AN YAKULALLAHU KUNFAYAKUN"
ANDA TIDAK PERLU BERKATA BEGITU..TIADA YANG MAMPU MENGUKUR KEIMANAN DIRI INI
SYA AMAT TERHARU KERANA KESABARAN SAUDARA DAN KELEMBUTAN ATI SAUDARA BERBICARA DAN BERKONGSI ILMU
"Di dalam kitab bughyah Al Mustarsyidin: tidak dimakruhkan menyaringkan suara di dalam masjid dengan apa saja bentuk zikir, yang termasuk juga bacaan Al Quran, kecuali jika ia mengganggu orang yang sedang solat atau mengganggu orang sedang tidur. Bahkan sekiranya kuat gangguan maka haram hukumnya… (ms 66)"
Kalaulah saya nak berlaku mischievous, maka boleh saja saya katakan begini:
Mengikut kata Imam Syafi'e di atas, maka membaca Quran sebelum azan Subuh menggunakan loudspeaker di bulan Ramdhan hukumnya adalah 'tidak dimakruhkan'. Sebab? Technically, tak ada orang yang tidur sebelum azan Subuh time Ramadhan, sebab semuanya bangun sahur belaka. Jadi tak de masalah yang timbul di situ. Hehehe.
SIKALANG KITA MAU TAU 'MOTIF' NIK AZIZ KELUARKAN APA JUA NAS
APABILA KEPENTINGAN DAP TERGUGAT..
TAK KIRA LA MURTAD KA..KAPIR NAIK TANDUK KA..JANJI IA MESTILAH DI'SENANGI DAP'
TAK GITU.. NIK AZIZ ???
TEMA 'PAS' TERBARU
1 KAMPUNG 1 GEREJA...HAAHAA
BERTEPUK LGE LKS PADERI2 PASTOR2..
TEMA MAT SABU PLAK
1 GEREJA 1 LAND ROVER hahaha senang nak gi murtad kat kampung2 tak begitu..
Sdr Anony,
kita sudahpun tiba di akhir zaman di mana ummah akan diuji dengan pelbagai ujian hebat yang tak ada di zaman Nabi s.a.w. sekalipun. Harapan kita untuk survive hanyalah satu, iaitu dengan bersatu.
Dan haruslah cermat dalam meneliti motif. Sebab dalam keadaan yang benar kelihatan salah dan yang salah kelihatan benar, hanya kecerdikan individu saja yang mampu membuatkan kita membezakan antara intan dengan kaca.
Wallahualam.
Mengikut kata Imam Syafi'e di atas, maka membaca Quran sebelum azan Subuh menggunakan loudspeaker di bulan Ramdhan hukumnya adalah 'tidak dimakruhkan'. Sebab? Technically, tak ada orang yang tidur sebelum azan Subuh time Ramadhan, sebab semuanya bangun sahur belaka. Jadi tak de masalah yang timbul di situ. Hehehe.
August 15, 2011 5:59 PM
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
SUBHANAALAH....TERPULANG PADA DIRI ANDA
mana ada bacaan alquram menggangu orang2 yang sakit, anak2. gila apa. al quran la bagus untuk orang2 yang sakit, baby2 baru lahir. masa anak aku baru lahir tiap2 malam bukak kaset quran, baru nyenyak tido dia.
bacaan quran di waktu pagi memang bagus untuk anak2. menggalakkan diorang bangun suboh. kalu baby nangis cuba bacakan ayat quran dan zikir memang bagus.
aku rasa anak anon yang sibuk berdalil haram baca quran sblum suboh tu memang rasa stress bila dengar quran.
camtu kita semua baca quran bisik2 dalam hati jela ya. takut ganggu orang kan. berdosa kan. haram. tak payah la buat tilawah selepas ni.
ni aku memang tak ikut dalil, ikut logik semata2.
ma$$ said...
mana ada bacaan alquram menggangu orang2 yang sakit, anak2. gila apa. al quran la bagus untuk orang2 yang sakit, baby2 baru lahir. masa anak aku baru lahir tiap2 malam bukak kaset quran, baru nyenyak tido dia.
bacaan quran di waktu pagi memang bagus untuk anak2. menggalakkan diorang bangun suboh. kalu baby nangis cuba bacakan ayat quran dan zikir memang bagus.
aku rasa anak anon yang sibuk berdalil haram baca quran sblum suboh tu memang rasa stress bila dengar quran.
camtu kita semua baca quran bisik2 dalam hati jela ya. takut ganggu orang kan. berdosa kan. haram. tak payah la buat tilawah selepas ni.
ni aku memang tak ikut dalil, ikut logik semata2.
August 15, 2011 6:03 PM
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
JAWAPAN ANNA SIMPLE...ANDA LA YANG TERBAIK ^^
SENANG SAJA:
APA MOTIF NIK AZIZ
SETIAP KALI KLUAR 'FATWA'
PADAHAL ZAID IBRAHIM MANYAK JAHAT
KENA BERTANDING KAT ULU SELANGOR
'YANG DAH MINUM' PUN JADI BAIKKKK PUNYA...
TAHNIAH NIK AZIZ MOTIF ADA SUNGGUH BAIK SEKALI..
JANGAN LUPA
NIK AZIZ SANGGUP BERKAWAN DENGAN SYAITOOOOONNNN
PADAHAL SYAITON MUSUH YG NYATA..
To Anon 4.31AM...
Elo bro jawab la balik apa yang otak geliga hujahkan tu.Lu ni pun geng nik ajis dan puak munafik!!
ya nik aziz memang patut dikutuk dan dimaki. ni pun ikut logik aku, takde dalil. sebab dia ni merosakkan akidah orang islam. dia kata rasullullah masa kecik2 dulu macam mat2 di kampung2 tak de apa2 istimewa to rationalise tak yah sambut maulud. orang yang menghina nabi ku memang akan ku kutuk dia sampai mati. NIK AZIZ MAY YOU ROT IN HELL.
YE MANE SATU HUJAHNYA OTAK GELIGA?
LA X SUSAH ANNA NK JAWAB DARI SOALAN ANTA YANG MENFITNAH ANNA MUNAFIK
ALHAMDULILLAH....MUDAHKAN?
ADA SATU POST DULU
DULU NIK AZIZ MENCABAR
DR MAHATHIR LETAK JAWATAN..ESOK DIA LETAK JAWATAN
DAH BERTAHUN2 CABARAN DISAMBUT DR MAHATHIR
NIK AZIZ: BILA NAK LETAK JAWATAN...
(ini bukan munafik brother..ini isle..??)
TENTANG NIK AZIZ DENGAN DEPA BUKAN MASALAH ANNA.....
KESIAN ANTA Ma$$ DALAM BULAN PUASE NI PN ANTA BERANI MAKI HAMUN....
BGS2...
ya ANON si ANNA ANTA, aku memang nak jadik ibu yang terbaik untuk anak aku dan bacaan al quran lah output terbaik untuk minda budak2 kecik. especially dalam perut lagi. FYI, anak aku boleh tiba2 berzikir bila dia boring and he is only 2 years plus!! sebab apa sebab kita bagi dia dengar bacaan quran.
kalu baca senyap2 dalam hati bisik2 satu malaysia ni tak de orang baca quran kuat2 macam mana dia nak tau.
my point is BACAAN QURAN YANG KUAT IS GOOD FOR YOUR BABY AND CHILDREN.
tak de nye mengganggu budak2 dan orang sakit macam ko cakap tu.
period.
aku tak takut kat hang, aku takut kat ALLAH dan RASUL. aku tak takut pada NIK AZIZ. okla aku nak masak ni kang tak buka puasa pulak my beloved husband. chiow.
assalamualaikum
LOR MA$$....
ISU SKANG BACAAN QURAN SEBELUM SUBUH...
ADA ANTA PHM?
AND ANTA BERHUJAH MENGIKUT LOGIK SEMATE2..DAN AMARAH SEMATE2...
PERLU KE SYA BG HUJAH PADA ANTA?
ANNA RASE X PERLU....
KELANTAN SERAMBI TOKONG... BRAVO NIK AZIZ!!
gua lahir di sebuah perkampungan sawah padi di pasir mas. tak sampai 10 km dari kampung gua ada sebuah tokong budha gergasi sedang berbaring yang dibina dalam tahun 1973, masa tu gua belum lahir lagi.
sesuatu yang agak ironik pasal seumur hidup gua belum pernah sampai lagi untuk tengok tokong tu dengan mata-kepala sendiri. pasal gua tak pernah lalui jalan meranti-tumpat, untuk singgah di sebuah perkampungan siam yang dikenali sebagai kg. jambu (dulu dikenali sebagai kg. beruk) tempat di mana tokong tersebut berada.
tokong di kg jambu dibina semasa kelantan masih di bawah urustadbir BN. permohonan masyarakat siam di sana untuk membina sebuah tokong gergasi pada awalnya tidak diluluskan oleh kerajaan negeri (BN) memandangkan saiz yang dicadangkan terlalu besar dan tinggi. namun setelah dirayu berkali-kali akhirnya pembinaan tokong itu dilulusan dengan beberapa syarat.
syarat pertama; ia mesti dibina dalam bentuk berbaring, tidak boleh dalam bentuk menegak seperti cadangan asal. syarat kedua; tokong tersebut mestilah terlindung supaya tidak mengganggu masyarakat melayu/islam di sekitarnya. selepas kedua2 syarat dipersetujui, terbinalah sebuah tokong budha antara yang terbesar di asia tenggara ketika itu.
bagaimana situasinya di bawah pemerintahan PAS selama lebih 20 tahun di kelantan? penjelasan selanjutnya gua rujuk dari artikel blog manikuraionline:
Tetapi di bawah kerajaan Pas mentadbir semakin banyak projek 'berhala' yang diluluskan di Kelantan. Berhala duduk yang berada di Jong Bakar, Tumpat telah diluluskan walaupun ketinggiannya menyamai 5 atau 6 tingkat bangunan.
Jadi kami agak terkilan, tetapi memandangkan kami inginkan sebuah kerajaan Islam, maka kami masih lagi menyokong kerajaan Pas, bahkan moyang kami telah mendermakan seutas tali lehernya yang bernilai beberapa ribu ringgit ketika ceramah Pas yang dianjurkan ketika saya di sekolah rendah sebagai tanda sokongan.
Tahun demi tahun berlalu dan sekali lagi kami dikejutkan dengan pembinaan berhala dekat dengan 'Kok Keli'. Dan apa yang menyedihkan lagi TG Nik Aziz sendiri yang datang merasmikan beberapa majlis keagamaan.
Kemudian sekali lagi kami dikejutkan dengan pembinaan terbaru 'berhala Buddha' terbesar di Asia Tenggara di Kampung Tawang, Bachok. Atas dasar ingin tahu, demi Allah, saya, ayah, ibu dan adik lelaki telah pergi ke wat Siam di Kampung Tawang yang menempatkan berhala yang terbesar di Asia Tenggara.
Ditakdirkan Allah, kami telah diberi penerangan oleh saminya sendiri yang datang kepada kami setelah melihat kami melawat berhalanya. Pakaian sami itu berwarna putih.
Menurut tok sami itu ketinggian berhala ini menyamai 12 tingkat bangunan. Ketinggiannya melebihi 100 kaki dan diletakkan secara berdiri. Berhala ini dibina betul-betul bertentangan dengan kiblat solat.
Menurut sami itu lagi kerajaan negeri sendiri telah meluluskan projek itu dan telah memberi sumbangan sebanyak RM60 RIBU RINGGIT melalui wakilnya Datuk Anuar Tan. Kami terkesima mengapa dengan mudah peruntukan diberikan untuk membina berhala, sedangkan Nabi Allah Ibrahim sendiri dengan kudrat Baginda memusnahkan berhala.
....
tak nampak lagikah warga marhaen kelantan sikap hipokrasi parti hamPAS yang kononnya menjunjung islam? bangkitlah anak2 negeriku.... ayuh kita tempeleng nik aziz & husam sorang lapan das!! KUBURKAN PAS DI KELANTAN PRU13!!
ADA SIAPA BOLEH SAHKAN BERTIA DIATAS
http://1peluru.blogspot.com/2011/05/kelantan-serambi-tokong-bravo-nik-aziz.html
Panas...panas...aku baru je abis baca komen2...hehe
TQ bro Melayu Perak...:P
byk nye gelaran aku...maaf la sejak aku menggunakan ID OTAK GELIGA aku x pernah lg TERBUKA HATI utk menggunakan Anonymous....kau boleh cari ID aku kat mana2 blog Pro-BN...n skrg baru berjinak2 masuk blog pembangkang.
INI FITNAH! aku x pernah nak mendoakan Nik Aziz Celaka. TERPULANG pd kau nak FITNAH apa sbb aku faham cara kau berhujah.
Aku mmg bukan asal negeri yg ko ckp.....maaf jgn memandai2 nak letak aku kat mana2 negeri yg kau suka....hehe
akupun tersenyum meleret kat cni pada anta yg ANON.nak tau kenapa?
dr ayat2 yg anta n da geng bg suduh cukup utk aku merumuskan bahawa anta2 suma mmg sgt mudah menjatuhkan hukum MENOLAK HADIS pd seseorang yg x sealiran dgn anta.
sudah berulangkali dibg tau yg aku atau sapa2 dicni x pernah MENOLAK HADIS, cuma hadis yg ANTA bg utk sesiapa baca Al-Quran di dlm tpr solat sedangkan ada org sedang solat.
Anta asyik ulang yg aku n sesiapa dcni menggukan Otak utk berfikir. mmg la kami guna otak, krn Allah beri tugasnya utk berpk....anta berpk guna apa?
aku musykil kenapa anta sgt takut mengaitkan politik dlm bab2 ini....tp anta sedar atau tidak semua isu di Malaysia sekarang hendak dikaitkan dgn Politik atas sbb apa????....sbb ia mmg melibatkan parti politik n sejak bila pula PR tidak mengaitkan mana2 isu dgn POLITIK?
ISU UNDI PAS MASUK SYURGA....itu bukan Politik?
ISU UMNO BG RASUAH PILIHANRAYA, PAS BG ZAKAT....itu bukan politik?
ISU PEMURTADAN YG SEPATUTNYA DISELESAIKAN OLEH KERAJAAN NEGERI TP PARTI POLITIK MASUK CAMPUR.....itu bukan politik?
ISU TEOH BENG HOCK.....itu bukan politik?
ISU SUMPAH MUBAHALAH.....itu bukan politik
ISU 4 SAKSI......itu bukan politik?
ISU MENGKAFIRKAN UMNO....itu bukan politik?
ISU ALLAH MENCARUT....itu bukan politik?
ISU MENYAMAKAN SIFAT ALLAH DGN MANUSIA....itu bukan politik?
byk lg la....:P
setiap yg aku tulis di atas semua siap dgn dalil/ayat Al-Quran yg PAS gunakan utk MENGHALALKAN tindakan mereka dlm berpolitik....itu namanya x mengaitkan dalil dgn politik ikut pandangan anta???
soalan pertama akupun kau x boleh jawab.....ini pulak soalan seterusnya.
aku ulang sekali lagi soalan aku:
1) kenapa perlu ditiadakan terus bacaan Al-Quran sblm Subuh yg hanya mkn masa bbrp minit. seperti yg aku ckp kenapa x diPERLAHANKAN sahaja?
2) kenapa perkara ini hanya akan dilakukan di P.Pinang sahaja tp ti di negeri2 lain terutamya PEMBANGKANG.
3) apa pula hukumnya berceramah politik lebih kuat dr azan menggunakan speaker n menganggu org solat di rumah/ganggu org tido/org sakit etc?
4) apa hukum org kafir membaca ayat2 suci di pentas POLITIK?
5) apa hukumnya mengkafirkan sesama Islam tetapi kendian yg mengkafirkan melakukan perkara yg sama?
6) Apa hukum menjatuhkan hukum seseorang menentang Hadis sedangkan org yg dituduh mmg tidak berniat begitu walaupun sudah di beritahu berulang kali?
aku cuma hairan kenapa sebenarnya bacaan Al-Quran ditiadakan terus tetapi bukan diperlahankan. NAK JAGA HATI SIAPA SEBENARNYA????....bayi ke, org tua ke, org sakit ke?, org tidur ke? atau nak menjaga HATI DAP?
aku pernah berhujah menggunakan hadis/dalil/ayat -Al-Quran dgn org spt anta berkaitan HUDUD tp bukan di sini. aku cukup muak apabila org2 mcm anta cuba menyembunyikan dalil yg x memihak pd anta n hanya keluarkan dalil yg memihak pd anta.
sejak itu aku pk x perlu menggunakan dalil utk berhujah dgn org2 spt anta kerana org2 spt anta byk memanipulasikan dalil/ayat suci/hadis.
jika logik akal, anta x boleh jawab mcm mana org2 spt anta yg BERLAGAK/RIAK/TAKBUR dgn ilmu yg Allah beri mampu menyedarkan sesama Islam yg kurang ilmu apalagi menjinakkan bukan Islam.
aku ulangi pendirian aku....aku x pernah menolak hadis/dalil nabi tp yg aku tolak adalah cara org2 anta menggunakan dalil/hadis utk kepentingan diri.
LOR ANDA GELIGA MSIH ADA...SO JIKA ANTA MASIH BERPIKIRAN ITU MCM TERUSKANLAH...
ANTA BAGI SOALAN ITU PADA ANNA...TAPI ANNA DH TEGASKAN TADI ANNA BUKAN ORG POLITIK....
ANNA TIDAK TAU NK BERBICARA TENTANG POLITIK NI SAUDARA...
HEBAT JUGA POLITIK INI YE..BARU ANNA TAU...DISEBABKAN POLITIK HABIS MELAYU PECAH.....
KESIANNYA PADA KAMU OTAK GELIGA.BERHUJAH MENGGUNAKAN DALIL BUKANNYA SATU MAINAN....
TAPI DISURUH DALAM FIRMAN ALLAH..
ALANGKAH BODOHNYA ANTA MEMBIARKAN DIRI TERUS DIPENGARUHI POLITIK SMP MENOLAK TU SUME
saya hormati pendirian antan tq sbb byk info yg sedara tembeleng n anta bg.
mcm mana anta x tahu kehebatan politik sdgkan anta sendiri yg tulis yg nabi menggunakan politik (betul ke ni?...hehe kalau salah sory)
dan politik yg mempermainkan hadis/ayat suci ni jugalah yg memecahbelahkan umat islam kerana ada yg berani mempermainkannya....
sambung blk lepas tarawih...aku offline dulu
NIK NAJIS, RASA PANAS BADAN KERAANA SEKUTU SITAN DAH SAH TAK BOLEH DENGAR AYAT-AYAT KORAN DIKUMANDANGKAN.
NIK NAJIS SEBENARNYA DAH MATI SEBELUM MATI, OTAKNYA, TELINGANYA DAN TUBUH BADANYA.
mahfuz kat tv tadi.kata
puak jais kata x serbu
puak gereja kata serbu
tu sebab kita nak jumpa
cit..dah berapa lama??
PODAHhhhhh
HASSSAN ALI SECARA UNDANG2 Wakil sah kerajaan negeri. ada kuasa. serta ahli pas.pesuruhjaya pas selngor plak tu..
Mustafa Ali kata di tv 3 tadi, PAS menentang sesiapa saja yang cuba memurtadkan umat Islam.
Kenapa begitu lama baru nak nyatakan pendirian parti??.
..Agaknya Pak Mus baru balik dari bertapa diantartika kot...
Mamposss Omar celaru dan berdolak-dalik.
Macammana jadi naib presiden...
Pelik....N.ajis sokong larangan penggunaan pembesar suara di P.Pinang tetapi diam membisu tentang tindakan JAIS di Selangor....semakin hari Allah terus menampakkan kedajallan Pas
ANACONDA, KOMNDO MELAYU, MELAYU PERAK, OTAK GELIGA
Korang jgn layan sgt Anon Yaman tak bernama tu, dah berjela2 msg dia benda yg sama. dia ni dah riak sangat.
Aku pun heran gak, kenapa Parti Anak Syaitan biar Datuk Hasan Ali, Ust. Nasruddin (Ketua Dewan Pemuda PAS) bersendirian tentang isu murtad ni.
Buat malu je, claim Parti pejuang ISlam, tapi HamPAS!!!!
BONGOK ORG ISLAM YG DOK PAKATAN NIH
Anon 7.20PM
Anta mmg bijak memanipulasikan apa yg aku kata...adakah anta mmg mahu memisahkan politik dgn Islam? wallahualam
aku x kata BERHUJAH MENGGUNAKAN DALIL ADALAH SATU MAINAN....
TAPI yg aku kata segelintir org spt Anta kerap mempergunakan/mempermainkan dalil utk kepentingan sendiri.
"ALANGKAH BODOHNYA ANTA MEMBIARKAN DIRI TERUS DIPENGARUHI POLITIK SMP MENOLAK TU SUME"
lihat...anta menuduh aku lg menolak dalil...dah nammpak skrg mcm mana cara pemikiran anta?
dan lagi satu TERKELUAR JUGA perkataan "BODOH" dr taipan anta...kenapa?..marah?...sdgkan antapun ada menasihatkan/memperli org2 dcni menggunakan bahasa baik??
jika beginilah cara penyampaian/hujah utk mendekatkkan Islam pd manusia, apa yg aku boleh ckp adalah...MALANG SUNGGUH
kalau tak nole baca Quran, pok nik nak suruh kita orang Islam nih baca bibble ke?!
dasar orang tua nyanyok keparat!
sanggup melancurkan agama sendiri untuk kuasa!
Anon 11.44PM
harap dijauhkan.
-------------------------------------------
oh ya lg satu utk anta, jika seorang pendakwah tidak pandai menjawab soalan politik mcm mana nak bersaing dgn org yg mengamalkan politik kotor n org bukan Islam?
teruk sgt ke pendakwah Islam skrg ni? bukan pendakwah pd zaman dulu terutamnya zaman Nabi n para sahabat hebat berpolitik?
sooo maksudnya org agama x boleh tadbir negara la.ermmm
entahla...x paham aku.
PERGH.. camni rupenye perangai org2 politik.aku takla sokong mana2..tapi bile aku dlm ruangan ni lu org sume btl2 dh melampau
ni ke akidah org2 islam dalam negara smp sanggup menghina org di penghulu segala bulan.ok camni la encik2 sekalian.tlg jwb soalan aku ni.aku takla back up org2 pakatan rakyat ke ape ke jadi.jd soalan gua ni:
lu org main sedap je ckp org lain munafikla,makin hamun org la,berserongkol dengan kafir la.dlm lu punye politik lu dlm barisan nasional bukan ke dalam bn juga :
1)terdiri daripada org2 kafir kafir???(MIC,MCA)
2)lu punye politik dalam NEGARA telah memerintah malaysia ni dan sebagai pemerintah islam bukan KE mesti menunjukkan tauladan yang baik..so yang pemimpin lu org tunjuk aurat(x pakai tudung tu)ape kejadahnye?????
3)dan bile dah memerintah kenape lu org punye pemimpin dan politik lu org yang memerintah malaysia ni tidak mengharamkan pusat2 perjudian,pusat2 disko,dan mencegah maksiat di negara ni??????
4)pemimpin lu org sendiri ckp rakyat kena berjimat cermat tapi lu punye pemimpin BELI CINCIN SMP BERJUTA2 TU,BEG TGN SMP BERATUS2 RIBU,CHECK IN OTEL SMP SEMALAMAN SAJE DH MAKAN BERATUS RIBU...APE KEJADAHNYE?????
lain kalau nak maki hamun org cermin la muke lu org punye politik juga sedara wei!!!
main sedap smp maki hamun org smp x igt ni bulan yang baik
lain kali kalau nk berhujah sekalipun belajar la tinggi dulu..bukan setakat tinggi pengethuan dalam sains tapi ilmu agame juga.tp kalau setakat hujah gune mulut...itu bodoh sombong namenye sedare wei
pnd sgt ckp org lain munafik konon...cermin muke lu org le dulu!!
patut la org melayu x maju2...rupenye sbb hanye pnd ikut ckp di mulut dan main hemtam je
tu bukan personaliti org cerdik sedare...tapi personaliti org bodoh sombong.
lu org ni buat lawak ke ape?
mmg ptt bangse lain pijak kepala dan gelak pada org melayu
SBB ORG MELAYU OTAK DUK DI KEPALE LUTUT BILE BERPIKIR..bukan aku nk kutuk bangse sendiri tp ni la hakikatnye
lagi satu dh jadi sifat org melayu ni cume nampak kesalahan org lain
aku dh bc skit komen diatas tu
ade seorg tu gune hujah mengikut hadis dan QURAN.bknla aku nk back up die tapi sekurangye die tu berhujah gune panduan hadis serta dalil dan quran.yang lu org ckp yang gune hadis dan quran utk
kepetingan diri dan politik serta menjadi quran dan hadis sebagai alat dan mainan dalam berhujah..ape kebodohnye lu org sume ni?????
lu org xmengaji dan belajar agame ke???kalo x belajar sekalipun lu org langsung x dengar tazkirah2 yang mengatakan dalam hidup utk melakukan ape sahaje sekalipn mesti rujuk hadis dan QURAN.itu dari sunnah NABI sendiri la sedare2!!!!!!!!!
alahai nape org melayu kite ni x sedar2 diri
kalau dh kite ni jahil tapi jgnla smp menunjuk kat org kite ni jahil la sedare2
anta planta unta,
SILA RUJUK UST AZHAR IDRUS DALAM KULIAH BERKENAAN KITAB ANAK KUNCI SYURGA. DIA NI PENYOKONG PAS TAPI MASIH TETAP DENGAN PEGANGAN HAKIKI
MENGENAI HUKUM AL QURAN DAN SUNNAH
DAN TAK MENYELEWENG AYAT MCM YG LAIN.
ARG HORMAT HUJAH KAU JADI KAU PUN KENA HORMAT JGAK PENDAPAT ORG!JGN MAIN TUDUH AKIDAH KAMI ROSAK!
ANON 458
HUJAH KAU TU DAH BASI DAN MENUNJUKKAN KAU TU MASIH BUTA PERUT TENTANG POLITIK NEGARA!
KAU BYK SGT BACA HARAKAH DAN TAK PAYAH PERASAN NAK JADI SPT PEJUANG ISLAM KONON SEBAB HUJAH KAU TU SEMUA BUKAN BERASAS FAKTA TAPI BERSANDARKAN MANIPULASI GOSIP POLITIK SAHAJA!
To Anon 4.58AM
x perlu nak bertindak sebagai neutral. dr ayat dah tau ke mana. hehe..sbnrnya sedara bukan neutral mungkin belum jd ahli mana2 parti tp parti pilihan mmg ada.....wallahualam
terima ksih kerana mengingatkan perkara yg baik...betul la apa yg sedara ckp tu...byk TERLEPAS di sini....harap sedarapun praktik apa yg sedara ckp tu....tgk ayat2 sedara la ye.
menggelarkan org mmg x baik....pd yg diri aku n org lain sama2 cuba kawal bahasa kurang elok....n x lupa pd PAS jgn mudah mengkafirkan org atau gelar org tolak hadis.
jd ni pula jawapan aku:
1)terdiri daripada org2 kafir kafir???(MIC,MCA)
KERANA ISU INILAH ORG2 UMNO JATUH HUKUM KAFIR (AMANAT HJ HADI), tetapi bagaimana skrg? yg mengkafir melakukan perkara org yg dikafirkan?
2)lu punye politik dalam NEGARA telah memerintah malaysia ni dan sebagai pemerintah islam bukan KE mesti menunjukkan tauladan yang baik..so yang pemimpin lu org tunjuk aurat(x pakai tudung tu)ape kejadahnye?????
SEPERTI yg Ustaz Kazim ulas, tugas kita hanya MENYAMPAIKAN/MEMINTA/MENASIHAT dia memakai tudung...jika dia ttp enggan DOSA SUAMI TANGGUNG bukan kita.
3)dan bile dah memerintah kenape lu org punye pemimpin dan politik lu org yang memerintah malaysia ni tidak mengharamkan pusat2 perjudian,pusat2 disko,dan mencegah maksiat di negara ni??????
JAWAPAN SUDAH TERBENTANG DI DEPAN MATA SEDARA, KENAPA?....x nampak ke berapa negeri yg PR pegang. itu suma bawah kuasa siapa?
4)pemimpin lu org sendiri ckp rakyat kena berjimat cermat tapi lu punye pemimpin BELI CINCIN SMP BERJUTA2 TU,BEG TGN SMP BERATUS2 RIBU,CHECK IN OTEL SMP SEMALAMAN SAJE DH MAKAN BERATUS RIBU...APE KEJADAHNYE?????
mana sedara tahu benda ni sahih ke tidak? yg cincin tu pun berdolak dalik dgn harga. Tunjukkan dulu bukti baru aku/kami boleh terima
lain kali kalau nk berhujah sekalipun belajar la tinggi dulu..bukan setakat tinggi pengethuan dalam sains tapi ilmu agame juga.tp kalau setakat hujah gune mulut...itu bodoh sombong namenye sedare wei (BETUL APA YG SEDARA KATA, SEDARA X TERASA DGN APA YG SEDARA KATA KE?)
SEPERTI YG SEDARA KATA SEDARA CUBA BELI DULU CERMIN & GUNAKAN SEBAIK MUNGKIN SBB APA YG SEDARA BUAT BYK SGT BERCANGGAH DGN APA YG SEDARA NASIHAT KAT ORG LAIN.
kalau terasa harap maaf
TQ kerana berkongsi, lain kali jengah lagi....:p
macam kawan pas aku fahal 40 ayat..bukan utk
carik kebemaran
kita kena chek jugak motif bangkai2 pas ni
terlebih baik hafal hujah dalil begini utk syiar islam
http://www.youtube.com/watch? v=GeYrHawOv1o&NR=1&feature=fvwp
barulah dap naik hormat..
lol x bis lg dari smlm?baru je masing lps sahur dah bertelingkah semula.pa nak jadi daaaaa.masing2 xbetul.tunjuk hebat semua.kelakar
yang sebanar masing2 perjuang untuk kepentingan diri dan rase tidak puas ati dalam diri masing2.itu ja matlamat.bukan utk politik dan islam.sudahla semua..dok sahla jadi mcam budak ingusan lg.baik cari ilmu agama utk bawa bekal kan lg bagus.setakat cari utk dunia ni xkemana la.
sudahla budak2 oi.korang ni suma terlalu fanatik dan terlalu membiarkan kenbencian terus menguasai hati masing2.tu ja sebenarnya dalam hati korang suma.bukan sebab untuk agama dan bangsa.jgn la nak tipu org dan diri sendiri la.sebabkan terlalu taksub la macam2 hujah yang kelakar korang hujahkan.nampak sangat korang suma budak2
ASSALAMUALAIKUM SUMUA
OH SOALAN TU?RINGKAS JE ANNA BOLEH JWB
MMG BETUL NABI PUN BERPOLITIK DALAM UTK MENEGAKKAN AGAMA ISLAM
TAPI CUBA TANYA DIRI KITA MASING2...DAH CUKUP ILMU KE KITA SEBELUM KITA MENDALAMI POLITIK INI.ANNA TAKDE CKP ANNA X "LANGSUNG" MAHU BERPOLITIK DAN ANNA CKP DH CUKUP ILMU
ANTA DAH BETUL FAHAM KE HURAIAN MAKSUD DARI NABI ITU"UTK TEGAKKAN NEGARA ISLAM MESTI BERPOLITIK"
ANNA CUBA TERANGKAN SEDIKIT...
DALAM BERPOLITIK INI OR APE JUA SEKALIPN MESTI MENGIKUT NAS,HADIS QURAN SEBAGAI RUJUKAN..
JADI SEBELUM ANNA MENJERUMUSKAN DIRI ANNA INI KE DALAM POLITIK ANNA PERLU MEMPERCIAPKAN DIRI ANNA DENGAN ILMU2 AGAMA YANG DATANG DARI HADIS2 YANG SOHEH DAN QURAN SEBAGAI RUJUKAN
ANNA TIDAK MAHU JADI...MENJERUMUS KE DALAM POLITIK TANPA ADE BAHAN2 YANG SOHEH DAN FAKTA YANG BENAR..MAKSUD ANNA DI SINI ANNA TIDAK MAHU CUME ADA PIKIRAN YANG MENGIKUT LOGIK SEMATA2,HAWA NAFSU AMARAH,SAINS DAN TEKNOLOGI..
DAN PENDIRIAN ANNA DI SINI SEBOLEHNYA ANNA AKAN JUGA PERJUANGKAN POLITIK TETAPI MENGIKUT BAHAN YANG SOHEH SEMATA2
JADI ANNA MEMBUAT PENGAKUAN DI SINI
ANNA TIDAK DAPAT DAPAT OR BAGI JAWAPAN KEPADA ANTA YANG MENGEMUKAN SOALAN YANG ADANYA UNSUR POLITIK...KERANA DIRI ANNA INI MASIH JAUH PENGETAHUANNYA DALAM HUJAH BERPOLITIK.
JADI ANNA TIDAK MAU JADI SEPERTI KATAK DIBAWAH TEMPURUNG DENGAN HANYA MENGUNAKAN AKAL,MULUT UTK MEMPERJUANGKAN SESUATU....ANNA INGIN MENJADI SEORANG YANG CERDIK DENGAN MENGGUNAKAN HADIS UTK BERHUJAH BUKAN MENJADI SEORANG BODOH BERHUJAH DENGAN MENGUNAKAN LOGIK DAN AKAL.....MUDAHKAN?
DAN JIKA ANNA ADE MENGELUARKAN PERKATAAN "BODOH"?JADI SECARE RENDAH DIRI DAN IKHLAS ANNA MEMINTA MAAF..KERNA DIDLAM SESUATU PERKATAAN KITA YANG TERKELUAR DARI LIDAH TIDAK SEMUANYA KITA BOLEH CONTROL
TAPI YANG SEBENARNYA PERKATAAN BODOH YANG ANNA KELUARKAN KEPADA ANTA BUKAN BERMAKSUD "BODOH' KEPADA DIRI ANTA SEMATA2
MAKSUD ANNA DISINI ISTILAH ITU JUGA SAMA PENGUNAAN PERKATAAN "SAMSENG"
BYK PERNGERTIAN DISEBALIK PERKATAAN2 ITU WAHAI SEDARA
BUKAN SEKADAR KITA MENGUNAKAN PERKATAAN ITU UTK MEMPERKECILKAN SESEORANG ITU OR MENGUTUK
TAPI TERPULANGLA DIRI ANTA...YANG PENTING ANNA MEMINTA MAAF
MAAF ANNA ADE PEMBETULAN DI SINI
TAPI CUBA TANYA DIRI KITA MASING2...DAH CUKUP ILMU KE KITA SEBELUM KITA MENDALAMI POLITIK INI.ANNA TAKDE CKP ANNA X LANGSUNG MAHU BERPOLITIK DAN ANNA "X"CKP ANNA DH CUKUP ILMU
Ni pula dalil mengikut shafie
Dalam Mazhab Imam Syafie hukum membaca al Quran dengan kuat sehingga mengganggu orang yang sedang solat dan tidur adalah makruh.
Di dalam kitab bughyah Al Mustarsyidin: tidak dimakruhkan menyaringkan suara di dalam masjid dengan apa saja bentuk zikir, yang termasuk juga bacaan Al Quran, kecuali jika ia mengganggu orang yang sedang solat atau mengganggu orang sedang tidur. Bahkan sekiranya kuat gangguan maka haram hukumnya… (ms 66)
Di dalam Hawasyi Syarwani ala Tuhafatul Muhtaj:
Orang yang solat tidak boleh menyaringkan bacaannya jika mengganggu orang yang sedang tidur atau solat.
Di dalam kitab-kitab fiqh dinyatakan juga jika bacaan nyaring tersebut mengganggu orang yang sedang mengajar agama, yang sedang berfikir kebesaran Allah, yang sedang mengarang kitab maka makruh juga hukumnya. Jadi jika terdapat orang sakit atau anak kecil yang terganggu maka tidak boleh dipasang bacaan Al Quran dengan pembesar suara.
Yang korang membantah ni mazhab apa?
So tak payah cerita la zaman rasullulah ada loudspeaker ke idak.
Isu nya sekarang apakah dalil yang membenarkan bacaan kuat al quran mcm amalan di malaysia ni?
kalau ada sila bagi.Lagi pon ini baru la berbincang ikut islam.Kalau takat nak maki2 tak ke tahuan..takut menambah dosa je.
Aku naik malu tgk saudara seagama dan sebangsa dgn aku bertelagah dlm blog ni sbb isu bacaan Quran sebelum subuh kat P.Pinang. Nk citer skit la, kwsn perumahan aku dkt dgn penempatan cina... Tiap2 kali ada kematian org cina, bunyi bising toksah ckp la... Tahun Baru Cina? Bunyi mercun blh kate 24jam memekak.. Tuh blom campur tarian singa lagi.. Bab bakar colok plak lagik.. Tapi skit pun org2 melayu tak bersuara. Alasan, hormat adat & budaya cina. Ni bab bacaan kitab suci Al Quran, kita sesama Islam plak yg bercakar!! Adussss...
TU LA SAPA KATA KELANTAN TU SERAMBI MEKAH SEBENARNYA SERAMBI TOKONG, ANAK HARAM JADAH ULARMAK KASUT TEROMPAH
kesimpulan -
ISLAM MELARANG MEMBACA AL QURAN SECARA KUAT MELALUI PEMBESAR SUARA PADA SEBARANG WAKTU DIKHUATIRI MENGGANGGU URUSAN ORG LAIN.
HANYA SUARA AZAN YG BOLEH DIKUATKAN BUNYINYA.
TAK PAYAH NAK KUTUK MENGUTUK KITA INSYAALAH BOLEH TERIMA HAKIKAT!
ANNA NAK ANTTA UNTA KELUARKAN HUKUM BERKAWAN DENGAN SYAITAN DAN MENYOKONG ORG YG NAK MURTADKAN UMAT ISLAM!!
1- Tukarkan bacaan Al-Quran sebelum Subuh yang menggunakan pembesar suara itu dengan Azan Pertama sebelum Subuh dengan menggunakan pembesar suara.
a- Azan pertama itu usahlah disebut "As-solatu Khairum Minan Naum" lagi, memadai ia dilaungankan seperti biasa sahaja. Ia bertujuan memberi peringatan kepada umat agar siap bersedia bahawa Subuh sudah makin hampir maka bolehlah umat Islam bersedia apa-apa yang patut, jika seseorang itu sedang solat maka bolehlah dia melakukan witir, jika sedang tidur maka bolehlah dia bangun atau jika berpuasa pada esoknya maka bolehlah dia bersedia untuk sahur.
Maka Azan pertama tersebut (sebelum masuk subuh) itu adalah lebih bertujuan memberi peringatan untuk bersedia apa-apa yang patut sebelum masuk waktu fajar sodik/subuh.
b- Kemudian apabila tiba waktu subuh barulah dilaungkan azan kedua iaitu Azan Subuh yang lengkap dengan lafaz "As-solatu Khairum Minan Naum" bagi memastikan sememangnya subuh telah masuk bermula pada azan kedua tadi.
Pada zaman Nabi Muhammad telahpun terdapat seruan atau azan sebelum azan subuh untuk memberi peringatan kepada ummat agar bersedia sebelum masuk waktu subuh.
Rasulullah bersabda yang bermaksud : " Usahlah kamu semua tidak bersahur kerana mendengar azan Bilal, sesungguhnya dia menyeru atau azan pada malam (sebelum subuh) adalah bertujuan mengembalikan orang-orang yang qiyam dikalangan kamu dan mengejutkan orang-orang yang tidur". Riwayat Muslim dan selainnya kecuali Tirmizi.
(sambungan)
Dalam sahih Al-Bukhari diriwayatkan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda yang bermaksud: " Sesungguhnya Bilal melaungkan azan pada malam (sebelum subuh) maka makanlah dan minumlah kamu semua sehingga mendengar pula azan Ibn Ummu Maktum". Imam Ibnu Hajar apabila mensyarahkan hadith ini beliau menyebut : Hadith ini adalah dalil ke atas keharusan seruan azan sebelum subuh.
Dua hadith di atas merupakan dalil yang jelas wujudnya seruan yang dilaungkan sebelum subuh didengari umum sebelum waktu subuh. 1 seruan azan dilaungkan secara kuat beberapa minit sebelum subuh dan yang ke 2 pula seruan azan subuh yang menunjukkan telah pun masuk waktu subuh.. Dalam Mazhab Syafie juga menyebut tentang keharusan seruan azan sebelum subuh ini begitu juga mazhab-mazhab Islam lain (Rujuk Bulughul Maram).
Dengan mengantikan bacaan ayat Al-Quran beberapa minit sebelum waktu subuh dengan azan pertama dilaungkan sebelum subuh (ia adalah SUNNAH) maka kita dapat menyelesaikan masaalah ranting ini dan kita dapat tahu siapakah yang sebenarnya mempunyai penyakit jahat mempergunakan sebahagian nas demi kepentingan tertentu bertopengkan secara jahat nama Islam atau Salaf. Laknat Allah ke atas Yahudi yang bersungguh-sungguh merosakkan Islam dari dalam mempergunakan pelbagai nama yang nampak cantik.
Sebenarnya seruan atau sebutan dan bacaan yang lain dilaungkan secara kuat sebelum azan subuh memang berlaku pada zaman para pemimpin terhebat seperti pada zaman Sultan Salahuddin Al-Ayyubi. Beliau pernah memerintah agar setiap masjid melaungkan perkataan tauhid antaranya ALLAH WUJUD TANPA BERTEMPAT sebelum azan subuh dimenara-menara masjid . Dengan itu kita lihat akhirnya kebanyakan akidah umat Islam ketika itu menjadi mantap sehingga pada zaman beliau Palestin dan Masjid Al-Aqsa dapat ditawan oleh umat Islam (Rujuk Tobaqot Syafi'yyah Al-Kubra).
2- Bacaan atau seruan menggunakan pembesar suara yang dilaungkan sebelum subuh itu (samaada azan pertama dan ia lebih baik atau bacaan doa atau selainnya) hendaklah tidak terlalu kuat sangat dan ia boleh dikumandangkan 10 atau 15 minit sebelum azan subuh/masuk waktu subuh untuk kebaikan yang besar juga bagi mengelakkan kemudaratan tidak menunaikan subuh oleh sebahagian umat Islam dek terlewat. Dengan ada peringatan awal yang didengarkan itu maka kemudaratan meninggalkan solat subuh itu mungkin boleh dielakkan.
3- Saya juga menyarankan kepada Majlis Fatwa Pulau Pinang agar berhati-hati ketika memberi apa-apa hukum jangan sampai ia diperkotak-katikkan oleh sebahagian insan yang mempunyai kepentingan tersendiri. Elakkan dari mengambil mereka yang berfahaman Wahhabi kerana kemudaratan yang terbit dari wahhabi ini mengalahkan / mengatasi kemanfaatan (jika ada) dan perbanyakkan perbincangan dengan ahli masjid dan penduduk setempat kerana tujuan kita bukan menghukum tetapi menyelesaikan masaalah yang timbul.
Wassalam.
15 Ramadhan 1432H. Jam 5.00pagi time sahur. Shah Alam
Ustaz Abu Syafiq 019-3801979
NI UTK YG SENYUM DLM KESOMBONGAN SURUH ORANG LAIN SERTAKAN DALIL...
Terima Kasih Ustaz!
kawan ngn kapir..nie la jadinya..
Heh. Lawak aku tengok penjilat pakatan guna taktik lama. Pada yang tak menyokong "ulama" pakatan, akan dikatanya "menentang sunnah", "lawan nabi", "menentang hukum".
Sudah2 la pakai taktik tu. Takda pro BN yang lawan hukum pun, takda pun nak lawan sunnah, nak cerita pasal sunnah, apa hukum tolak tali persaudaraan yang dulu BN hulur kat hamPAS?
Jangan ambik hukum sekerat2 oi pakatan riot. Mana yang menguntungkan ko dan tuan dap ko, ko jaja, mana yang tak menguntungkan ko dan tuan dap ko, ko senyapkan. Tak boleh macam tu.
Lepas tu aku tengok ko pandai2 tuduh pulak macam bacaan Al-Quran kat surau2 / masjid2 TERLAMPAU kuat pulak. Aihhh. Jangan main tuduh. Taktik lama tu.
Memang isunya jangan kuat2. Tapi korang takleh la pulak tuduh surau2/masjid2 ni pasang terlampau kuat pulak. Kalau ada surau2/masjid2 macam tu, tegur la surau2/masjid2 kat situ. Apa salahnya? Nabi pun tegur orang yang baca terlampau kuat tu.
Ini bila dap berbunyi, baru la korang nak cerita sunnah la, apa la. Cehhh.
Jangan lupa, jangan dok suka2 label orang "menentang sunnah" ke apa ke. Taktik lama tu.
GAP, ada jugak mangkuk yang cerita pasal cincin juta2 tu. Tertinggal bas ke? Dipersilakanlah buat report SPRM, bawak sekali bukti "cincin juta2" tu. Jadi la pejuang sikit. Tapi jaga2 pulak kalau tuptup, cerita pasal cincin juta2 tu kencing je, takut kena saman pulak nanti. Ok?
Cerita lebat nak perjuangkan "cincin juta2", pegi la buat report oi samdol.
Ini ialah hadis Rasulullah SAW. Jadi saya tiada apa2 masalah tentang perkara ini.
Mungkin kerana ia diperkatakan oleh seorang ahli politik yg ada kepentingan, tahap kejujurannya mengenai perkara ini amatlah diragui.
Lagi2 pilihanraya dah dekat hmmm. cuba fikirkan. kenapa sekarang baru nak umum yek.
Agaknya Pok Nik pun baru sedar ada hadis ni.
Just my one cent. But please janganlah guna bahasa yg ganas2 sgt.
Kalau PAS nak guna bahasa ganas biarlah. Level Iman dan Kesabaran kita sepatutnya lebih tinggi dari diaorang.
• Perlembagaan Persekutuan mengandungi 183 Perkara beserta dengan 13 Jadual. Bagi setiap perkara terdapat beberapa Fasal yang dijelaskan dengan terperinci sebagai garis panduan perundangan dan kepentingan rakyat.
• Perlembagaan Persekutuan juga mengandungi beberapa perkara yang tidak boleh dipersoalkan seperti:
. Agama Islam sebagai agama rasmi;
. Kedududkan istemewa Raja-raja Melayu dan bumiputera di Sabah dan Sarawak;
. Kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan; dan,
. Soal kerakyatan.
buat anak sepuluh
• Perlembagaan Persekutuan mengandungi 183 Perkara beserta dengan 13 Jadual. Bagi setiap perkara terdapat beberapa Fasal yang dijelaskan dengan terperinci sebagai garis panduan perundangan dan kepentingan rakyat.
• Perlembagaan Persekutuan juga mengandungi beberapa perkara yang tidak boleh dipersoalkan seperti:
. Agama Islam sebagai agama rasmi;
. Kedududkan istemewa Raja-raja Melayu dan bumiputera di Sabah dan Sarawak;
. Kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan; dan,
. Soal kerakyatan.
pengalaman Ustaz Kazim sendiri yg "buat bising" dlm ICU hospital swasta dgn bacaan Al-quran.nak tau tgk sendiri kebesaran "buat bising" guna ayat suci.
http://www.youtube.com/watch?v=DHv9Pxn6dy8&feature=related
atau cari kat Youtube taip:
Raja Lawak - Ustaz Kazim Elias
anti bohmau said...
1- Tukarkan bacaan Al-Quran sebelum Subuh yang menggunakan pembesar suara itu dengan Azan Pertama sebelum Subuh dengan menggunakan pembesar suara.
a- Azan pertama itu usahlah disebut "As-solatu Khairum Minan Naum" lagi, memadai ia dilaungankan seperti biasa sahaja. Ia bertujuan memberi peringatan kepada umat agar siap bersedia bahawa Subuh sudah makin hampir maka bolehlah umat Islam bersedia apa-apa yang patut, jika seseorang itu sedang solat maka bolehlah dia melakukan witir, jika sedang tidur maka bolehlah dia bangun atau jika berpuasa pada esoknya maka bolehlah dia bersedia untuk sahur.
Maka Azan pertama tersebut (sebelum masuk subuh) itu adalah lebih bertujuan memberi peringatan untuk bersedia apa-apa yang patut sebelum masuk waktu fajar sodik/subuh.
b- Kemudian apabila tiba waktu subuh barulah dilaungkan azan kedua iaitu Azan Subuh yang lengkap dengan lafaz "As-solatu Khairum Minan Naum" bagi memastikan sememangnya subuh telah masuk bermula pada azan kedua tadi.
NI UTK YG SENYUM DLM KESOMBONGAN SURUH ORANG LAIN SERTAKAN DALIL...
August 16, 2011 11:29 AM
..................................
to anti BOHMAU..
lu ckp ni utk yang senyum dlm kesombongan suruh org lain sertakan dalil..
aku pn sokong kerajaan jugak tp nk x nk aku kene wat pembetulan jugak sini.
lu ckp kat org ckp tp aku snri nk tnye..lu phm btl ke dalil yag lu kuarrkan tu ?
NI LA MANUSIA YANG BODOH SOMBONG KALO DH X PHM AGAMA XPYHLA TUNJUK JAHIL SGT.
dalil yang lu kuarkan tu berkenaan dgn azanla...BODOH!
isu skang bacaan QURAN sebelum azan la
LU tau ke x azan,bacaan QURAN,tahrim,zikir...BERBEZALA BANGANG
yang lu kuarkan dalil dari hadis berkenaan azan WATPE
LU NI BETOL2 "CERDIK" LA
wa nk nasihat kat lu..kalo x pnd hujah gune hadis xpyahle lu jadi kera nk tunjuk hero
sambungan...
wa nk nasihat kat lu..kalo x pnd hujah gune hadis xpyahle lu jadi kera nk tunjuk hero
August 21, 2011 1:40 AM
bile org suh amik kelapa muda kera tu pegi amik kelapa tua...kera tu same la ngan lu
maksd aku kat sini dalil yang dikuarkan tu dan dismpkan oleh
Ustaz Abu Syafiq 019-3801979 dan di copy pastekan oleh lu tu mmgla btl
tp ia berkenaan dgn azan
so lu mmg btl same la ngan kera tu
kepada "otak geliga"...
salam bro..
sy tgk awk punye komen sumenye mcm org ckp x same bikin
kenape?
sbb mule2 lu hentam "bacaan quran sebelum subuh tu"
selepas org berjaya btlkan akidah org yg spesies mcm awk ni awk plak memanipulasikan semule
awk ni ibarat "pelawak yg cuba perbetulkan lawaknya"
cube awk tgk semule oldest post2 awk yg kat ats2 tu.sumenye awk rase ape yg awk ckp tu btl.tp bile ade org perbtlkan akidah awk..awk cuba belitkan semule
tp sy phm awk pnye perasaan sbb dh jadi lumrah bile seseorg itu nk cover die punye malu"die cube memanipulasikan smule"
awk berjaya bt org tergelak!
lawak awk yg pertame x menjadi tp bile juri memberi komen lawak awk yang kedua makin advance"ni sebagai "ibarat je"
sambungan kat ats...
sy sebagai seorang seagama ilam ngan awk..sy nasihatkan awk stopla mende2 ni sume.daripada awk terus mengadap sume ni sepenuh mase smp awk bersekang mata asyik menghentam org
baik la awk musahabah kan diri dan duduk ats tikar sejadah tu mengadap quran.nk2 di bulan ramandhan ni.dpt gak pahala utk awk bwk bekal
cuba awk tgk "time" awk mengadap ini sume...sumenye dari mlm smp ke pagi..
kalaula awk bc quran atau bt ibadah yg lain berape byk dh pahala yang awk dpt
lg 1 cuba awk tgk blog yg awk sume wat ni..ntah berapa kerat sgt org yg join blog ini.yg join pn sumenye spesies mcm lu yg x tau hormat bln baik.tu pn yg bg komen org yg same je dan sy rase dorg sume geng2 awk yg setempat dgn awk
yg cube menetang awk pn 2 3 org je.tu pn dorg rase terpanggil utk tampil btlkan akidah awk.kalau x masakan dorg ade mase join blog ni
aku pn tau ramai sebenarnye org yg fanatik mcm lu tp disebabkan dorg tu sume "matang" dan tau "menghormati" bulan baik ni dorg mls nk lyn.kalo awk cerdik sekalipn tp jgnla jd terlampau jahil bro..
tlgla hormat ckit bulan baik ni bro.awk nasihatkan la ckit awk pnye geng2 yang cantik bahase tu..bulan ni doa akan termakbul.baikla kita doa semoga umat islam bersatu dari duk hemtam org
salam
lg satu kalo kite pnd sgt kate org or parti disebelah sane tu x pnd nk jg sentiviti masyarakat skalipn....jgn la kite duk ikut org skali...
xknla org nk terjun lubang kite pn nk ikut skali terjun..kalo kite ckp org lain x pnd nk jg sensitiviti org lain...so kite jgnla jd mcm org lain tu
amikla patah bahase"org berkasar kite berlembut"
lg satu awk ni ckp awk pro bn la sgt..tp sy tgk org2 pro bn yg lain yg btl2 pro xdela mcm ni.bersikap profesional la skit
jgnla pro dimulut dan kepala je bro..
nampak ngat awk and de geng dlm blog ni budak2 yang br nk aktif bersukan..zzzz
komandomelayu said...
ANNA NAK ANTTA UNTA KELUARKAN HUKUM BERKAWAN DENGAN SYAITAN DAN MENYOKONG ORG YG NAK MURTADKAN UMAT ISLAM!!
August 16, 2011 11:05 AM
...................................
MUDAH JE SAUDARA KOMANDER..
ANNA JWB YE..
surah ali imran ayat 28:
Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali.
surah ali imran ayat 149 :
Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu taatkan orang-orang yang kafir nescaya mereka akan menolak kamu kembali kepada kekufuran, lalu menjadilah kamu orang-orang yang rugi.
surah al-maidah ayat 51 :
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai teman rapat, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka teman rapatnya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu mereka itu. Sesungguhnya Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang berlaku zalim.
surah at-taubah ayat 12 :-
Dan jika mereka mencabuli sumpahnya sesudah mengikat perjanjian setia, dan mereka pula mencela ugama kamu, maka perangilah ketua-ketua dan pemimpin-pemimpin kaum yang kafir itu, kerana sesungguhnya mereka tidak menghormati sumpah janjinya, supaya mereka berhenti (dari kekufuran dan bertaubat).
DAN KALAU ANTA MASIH XPHM..
ANNA JELASKAN SEDIKIT..
MAKSUD DARI FIRMAN TERSEBUT DAN SABDA NABI KENAPA NABI PERANGI ORG2 KAFIR IALAH.....
NABI S.A.W MENENTANG DAN MEMERANGI ORG KAFIR2 NI DISEBABKAN KERANA "KEZALIMANNYA BUKAN KERANA "AGAMA MEREKA
DAN ANNA JUGA BAGI SATU PANDANGAN..
ADA SEORG RAKYAT PADA THN(ANNA DH TERLUPA BERAPA MASIHI) MEMINTA SEORANG KHALIFAH MEMERANGI RAJANYA..DAN KHALIFAH TERSEBUT BERSETUJU MEMERANGI RAJA TERSEBUT PN KERANA ...KEZALIMANNYA BUKAN KERANA AGAMANYA
SO MUDAHKAN SAUDARA KOMANDER?
HAVE ANY QUESTION AGAIN FOR ME?
(BUT DO NOT ASK ME ABOUT ANY POLITIK QUESTION OK DUDE?)
BERSAMBUNG...ANNA ADE TERTINGGAL
DAN JGNLA KAMU ORG2 BERIMAN MENCELA AGAMA DAN TUHAN ORG2 KAFIR KERANA SESUNGGUHNYA MEREKA AKAN LEBIH MENCELA AGAMA KAMU DAN TUHAN KAMU(ALLAH AND ISLAM)
KEPADA ANTIBOHMAU...
YANG ANTA KUARKAN DALIL BERKENAAN AZAN...EM BT PE?
HEHE..TAU KE PERBEZAANNYA?
TAKPE2..SEKURANGNYA ANTA NK BELAJAR
Post a Comment