Thursday, August 18, 2011

SAUDARA BARU PERLUKAN BANTUAN. PIHAK BERWAJIB SILA PERIHATIN !


sila klik pada imej untuk tahu masalah saudara baru kita ni..

inilah masanya pihak berwajib sepantas kilat membantu beliau dan jugak saudara baru lain.

tahniah harian metro kerana highlightkan isu ini.

masalah saudara baru, keluarga miskin,anak gelandangan dll sewajarnya menjadi artikel dan segmentasi utama setiap akhbar arus perdana.

kita tak mahu lagi dengar puak lain ambik kesempatan atas kesusahan saudara kita.

pegawai baitulmal,JKM, pusat zakat dll cergaskan kembali aktiviti anda.

tolong jangan banyak sangat red tape ya.
isi borang itu
dokumen tak lengkap
cop ketua jkkk takde
bantu terus okay !

19 comments:

Anonymous said...

wahai pegawai2 yg diberi kuasa, cepatlah bertindak. jgn hanya makan gaji buta sahaja.
keluar dari pejabat berhawa dingin tu, bergeraklah ke ceruk kampung atau mana2 saja, segera beri bantuan kpd mereka2 yg layak.
wang zakat dan sedekah drpd umat Islam bukan utk disimpan dlm akaun saja..

Anonymous said...

" errr....perkara ini kami akan kaji dulu...harap bersabar."zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Anonymous said...

Sedara yg lama dilupa jangan..

kerja ikut peraturan dan syarat, jangan pilih memilih kaum kerabat saja.

Ingat! awak tu kuli rakyat!

Anonymous said...

tahniah GAP....kasi kejut itu pegawai baitulmal dan pusat zakat....buat keje krn perintah allah dan utk sukakan allah...

jgn mkn gaju buta

Anonymous said...

Assalamualaikum...

saya terpanggil untuk memberi komen...saya selaku penjawat awam yg bekerja didalam Jabatan Kebajikan Masyarakat (walaupun saya bukan pekerja sosial, hanya teknikal) ingin menjelaskan beberapa perkara.

1). tiada dalam SOP JKM untuk membolehkan kami memberi bantuan kepada beliau. beliau lebih sesuai dirujuk kepada Majlis Agama/jabatan agama negeri yg ada bantuan untuk golongan ini.

2).jenis bantuan yg ada didalam JKM adalah:-

2.1 Bantuan Orang Tua- bagi warganegara malaysia yg berumur lebih 60 tahun dan memerlukan jagaan serta pendapatan isi rumah dibawah RM720.

2.2 Bantuan Kanak-kanak - Ibu bapa yang tidak mampu serta berpendapatan bawah RM720,

2.3 Bantaun Penjagaan Pesakit Kronik terlantar/OKU terlantar - warganegara yg sakit dan memerlukan penjagaa atau golongan OKU yg perlukan penjagaan

2.4 Elaun Pekerja OKU berkerja- Golongan OKU yg bekerja dan berpedapatan bawah RM 1200 dan sudah mendaftar dengan JKM

2.5 Bantuan OKU tidak bekerja- golongan sudah berdaftar dan tidak mampu bekerja atas kerana kekurangan Upaya.



oleh itu diharap penjelasan ini sedikit sebanyak dapat membuka mata semua. janganlah terlalu cepat menuding jari keatas kami warga kerja di JKM yg selalu dipersalahkan walhal kami bertungkuslumus hingga ada dikalangan kami terapai. kata mudahnya, kebajikan warga malaysia kami jaga, kebajikan kami terapai.pandang dan nilai dulu tugas kami di JKM yg terpaksa menjalankan tugas dengan penuh kepayahan.......

Anonymous said...

Saudara GAP, mohon saudara kacau pegawai2 yg diberi kuasa ni,,jgn kasi muka!

Anonymous said...

maaf, peruntukan hanya utk ibu tonggeng sahaja...

Anonymous said...

Gap, gua pun mempunyai masalah yang hampir sama dengan mualaf ni. awek gua cina dan keberatan nak peluk islam. Gua tanya kenapa, dia cakap nanti kena buang dengan family. Dia sendiri pun cakap masyarakat cina tak terbuka untuk menerima budaya islam@rasis. masyarakat cina akan halau awek gua sebab golongan cina sememangnya benci cina kahwin melayu atau islam. sesape yang kahwin melayu atau islam digelar bodoh. Gua cakap kalau camtu nak buat camne... putus je la. last2 gua putus sebab semangat rasis yang ditanam oleh pukimak dap terhadap bangsa-bangsa cina. aku doakan hancurlah korang dalam neraka kerana menggadaikan masa depan orang lain untuk kepentingan kuasa politik!!! Tali barut dap iaitu pas dan pkr korang boleh join dap dalam neraka. sampai mampos aku takkan pangkah pr!

Anonymous said...

Jabatan Kebajikan Masyarakat Baitul Mal PPZ

1.Bos tak cakap apa pun.
2.Bos punya bos tak sebut apa pun.
3.PENGARAH cakap jangan ungkit ,YB tak cakap pun.
4.YB cakap ,Cabinet tak ada terima kertas kerja dari Jakim melaras kan bantuan.engorang diam aje.
5.Menteri Senator cakap ta ade peruntuk kan untuk sebaba isteri PM tak cakap pun,masih dalam perancangan nak masuk ke NKRA dan KPI ta jelas lagi,Pemudah tak fikir itu mustahak.
6.Datuk Datuk kaya hanya dapat TV cover dan Media, baru nak buat.
7.Dia ta ada EMEL.
8.Pertunkkan untul claim mileage dah habis.
9.Pengarah sebuk hadzir buka puasa SIAP sbb Menteri ada hadzir.
10.Itu bukan kawasan kami,kalau nak buat repot buat lah.
11.Agama Islam di bawah Negeri,kami di Putra jaya tak bolih masuk campur.
12.PERKIM ada tapi tiada apa susulan.Perkim untuk Wilayah Persekutuan.
13.Tak cukup kakai tangangan.
14.Sasar kutip 225 juta tahun ini.Simpan kat bank bolih dapat pulangan.
15.Negara kebajikkan hanya bagi 20 billion subsidi kapada 5,000,000 warga asing.Bantuan macam ini ta masuk dalam subsidi.
16.Pemuda UMNO prihatin kalau ade jalan pergi Australia,Lebanon,London, Lombok dan Jepun sunami.Tada masa untuk tolong orang susah sebab remeh. remeh.
17.UMNO bolih bagi duit untuk ibu bapa ziarah anak di London sebab dapat liputan Youtube.
18.Tiada siapa kesah sehinga blogger buat liputan.
19.Ahli cabinet sibuk jaga kursi.
20.Puemuda Putrrae Puteri sibuk jaga sendiri.
Pilih lah antara satu atau lebih daripada di atas atau kesemua nya.
arjuna waspada.
changkat lobak.

Anonymous said...

Salam Tuan GAP dan Pengkomen2 lain

Senang saja tuan2 kutuk penjawat2 awam yang lain konon tak buat kerja la, malas la, tido la, tu la, ni la. Dah tak ikut cara/prosedur memangla org tak layan.
Ni mamat ni patut refer majlis agama negeri minta bantuan bukan jkm. Komen dah la tak bertempat main sedap hati.
Ni cerita aku nak bagi tau hangpa. Mamat ni pernah mai kampus aku, lagak macam peminta sedekah. jual buku konon, letak atas meja time org tengah makan. Bila ambik baca dia kata RM sepuluh dua buku RM 15. Budak aku terkena dahla ada cuma RM 10 dalam poket. Dah malu alah terpaksa beli la. RM 10 tu bagi budak part time boleh makan 2 hari termasuk tambang bas ulang alik. Bukan sorang, ramai lagi yang terkena dengan cara dia, konon nak berniaga.
Last2 kena tenyeh dengan aku sebab tak tahan tgk brader2 dgn sister2 kena con, siap aku tarbiah dia 2 jam. Dia cakap macam macam metro tulis la. Aku lagi hangin bila dia cakap masuk Islam dia jadi miskin sebab kena buang dgn famili. memang la sedih kena buang dengan famili, Member aku pun mualaf jugak satu universiti pon kena buang dgn famili tapi jgn jadikan alasan masuk Islam jadi miskin. Awat Islam ni daifka? hanya layak untuk orang miskin. Aku siap cakap ada NGO kat luar tu macam Darul Fitrah boleh tolong. Tak tau la dia refer atau tak. Lepas tu mana berani mai tempat aku.
Panjang lagi kalau aku nak nak tulis pasal mamat ni. Nak pesan kpd yang pengkomen, komen biar ada info dan knowledge utk sesuatu isu. Buakan main tarokkk.

Jack Dozer

Anonymous said...

Suruh dia letakkan no akaun di sini. Jom kita bantu dia sikit soerang. Klau seorg RM 5.00. Seribu dia dpt 5 ribu. Jom jgn tunggu lg

Anonymous said...

Gap, gua pun mempunyai masalah yang hampir sama dengan mualaf ni. awek gua cina dan keberatan nak peluk islam. Gua tanya kenapa, dia cakap nanti kena buang dengan family. Dia sendiri pun cakap masyarakat cina tak terbuka untuk menerima budaya islam@rasis. masyarakat cina akan halau awek gua sebab golongan cina sememangnya benci cina kahwin melayu atau islam. sesape yang kahwin melayu atau islam digelar bodoh. Gua cakap kalau camtu nak buat camne... putus je la. last2 gua putus sebab semangat rasis yang ditanam oleh pukimak dap terhadap bangsa-bangsa cina. aku doakan hancurlah korang dalam neraka kerana menggadaikan masa depan orang lain untuk kepentingan kuasa politik!!! Tali barut dap iaitu pas dan pkr korang boleh join dap dalam neraka. sampai mampos aku takkan pangkah pr!

.............................

Tak de kena mengena dgn DAP pun keluarga awek awak rejek awak. Masalahnya klu dah kawen islam, mereka di larang utk lawat ibubapa dan di suruh utk tidak membantu ibu bapa lg sbb. Ini yg mak bapa awek awak tak mahu dan sesiapa pun takmahu. Dgn mudah islam memutuskan silaturahim antara ibubapa dgn anak yg dah masuk islam. Apa salahnya klu syg dgn anak tu terima juga lah ibubapa mereka biarpun mereka bukan beragama islam.

Anonymous said...

ada lagi satu soalan cepu mas red tape... pernah bayar zakat ke? Kat mana?

Gila betul soalan tu...

Anonymous said...

aq stuju gn ko jack...baitulmal pun nk berniaga je...

Anonymous said...

Ramai orang2 ISLAM yg bertaraf jutawan, kaya raya, senang lenang..

MELABURLAH UTK SAHAM AKHIRAT SAMA..

Jangan nak untung saham BSKL sahaja..

ANDA PEMURAH, REZQI BERTAMBAH2 1

Anonymous said...

inilah bukti yg puak cina laknat ni anti islam.puak pas pukimak ni tarbiah tak cukup bagus nak islamkan barua ni semua tapi sujud kat kaki mreka(dap).puak pas ni selalu minta duit masa bagi ceramah sial mreka cuba tolong bdk ni.nk harap baitulmal bt keja budak ni nanti give up kalau iman tak cukup bleh terjerumus kembali ke agama asal.

pejuang hamas

Anonymous said...

Lebih baik beristeri Cina atau lain dari Melayu,
Setidak2nya dapat mengembalikan mereka kpd agama asalnya Islam..

Aku bangga dapat isteri keturunan Cina yg baik. Alhamdulilah..

Anonymous said...

jutawan melayu kita bila dah bergelar jutawan biasanya berat nak keluarkn 2.5% dari juta yg merka ada coz nampak banyak sngat takut jadi kurang duit padahal kalau dia keluarkan 2.5% InsyaAllah balasan yg ada
kan dapat berganda2 dr yg dikeluarkan

Anonymous said...

Saya seorang Saudara baru,sejak masuk islam saya diketepikan oleh keluarga dan juga rakan rakan kerana mereka pandang rendah pada diri saya.Umur saya pun bukan muda 47 tahun tapi bagi saya setelah masuk islam diri saya complete.Apa yang saya minta ialah supaya kerajaan tolong orang seperti saya untuk berdikiri,bagi kami pinjamaan untuk berniaga supaya kami boleh berdiri atas kaki sendiri,dan pandangan masyarakat berubah terhadap saudara baru.
email saya
muhammaddennis47@gmail.com

sekian