Friday, August 5, 2011

TAHNIAH HASAN ALI.. GAP MENYOKONG KAMU 100% !


dikemaskini Exco kerajaan Selangor bagi hal ehwal Islam, Datuk Dr Hasan Ali berkata Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) melakukan pemeriksaan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama di Petaling Jaya malam tadi kerana terdapat bukti kegiatan penyebaran agama bukan Islam terhadap penganut agama Islam.

itulah kenyataan daripada petikan kata hasan ali.
hasan ali exco agama islam selangor.
dia mantan pesuruhjaya pas selangor.

walaupun hasan ali adalah pas, namun atas isu agama aku meletakkan kepentingan ini tanpa ada rasa berbelah bahagi.

antara demokrasi dan hak islam
aku memilih untuk menyokong tindakan hasan ali.

syukur pada ALLAH SWT, dalam parti pas masih ada lagi seorang pemimpin yang sanggup menolak demokrasi demi agamanya yang tercinta.

harapan aku satu, moga hasan ali tidak flip flop lagi.


48 comments:

Melayu Perak said...

harap-harap pas letak balik jawatan exco agama kepada hassan ali....

Melayu Perak said...

maksud saya pesuruhjaya pas semula....

Anonymous said...

tahniah datuk hassan ali...insyaallah kebenaran dan keikhlasan tuan utk menjaga hak keislaman dalam negara malaysia akan dilindungi dari anasir jahat.jangan tuan hassan takut dan gentar kerana pejuang yg menegakkan panji islam akan dipelihara oleh ALLAH TAALA ...INSYALLAH.

PEJUANG ARMADA HITAM

Anonymous said...

Nanti Pork nicky sergah, terus semua diam.

Melayu Perak said...

PERANG HASAN ALI vs KHALID
Datuk Dr Hasan Ali, Exco Agama Kerajaan Selangor mempertahankan tindakan JAIS menyerbu majlis berbuka puasa ataupun makan malam yang dianjurkan oleh Gereja Methodist Damansara Utama. DDr Hasan memberikan alasan bahawa terdapat aduan bahawa terdapat usaha untuk memurtadkan umat Islam dilakukan oleh pihak gereja. Jika itu yang berlaku, maka wajarlah DDr Hasan menyokong serbuan tersebut.

Yang menjadi persoalan pula ialah mengapa pengunjung Melayu, setelah menyedari kehadiran JAIS cuba untuk melarikan diri. Sekiranya tiada apa-apa kesalahan dan hanya sekadar hadir untuk makan malam, maka tentunya tiada apa yang perlu ditakutkan dan tidak perlulah cuba untuk melarikan diri. Apabila ada tindakan untuk melarikan diri, tentu terdapat sesuatu perkara yang menyalahi peraturan telah berlaku.

Bagaimanapun MB, TS Khalid pula mengecam tindakan JAIS. Apakah Khalid tidak bertanyakan kepada Hasan apa yang berlaku atau sememangnya tidak wujud komunikasi antara mereka?

Demi Kristian, Khalid sanggup menghubungi secara peribadi Pastor Kristian tersebut dan menyatakan kekesalannya terhadap apa yang dilakukan JAIS. Khalid hanya mempersoalkan tindakan JAIS sahaja tetapi mengapa Khalid tidak mempersoalkan pihak penganjur yang tidak memberikan kerjasama kepada pegawai JAIS. Sewajarnya sekira tiada apa yang menyalahi undang-undang atau adat Melayu dan Islam, tiada apa yang perlu disorok dan disembunyikan.

Semoga dengan insiden ini, Melayu Selangor membuka mata mereka, siapakah Menteri Besar mereka sekarang.

Anonymous said...

kafir tidak akan redho sehingga kamu ikut cara mereka...

dugaan Allah yang maha hebat kepada pas...

jangan kata kamu itu telah beriman sehinggalah kamu itu diuji...katakan saja kamu itu orang islam.

apa kata tok guru nik aziz...setuju tak?

Anonymous said...

Boleh belahlah Datuk Hasan Ali. Mesti UMNGOK/BEEND dah bayar RM2 juta untuk menegakkan Islam kan!

Kalau kau nak sangat menegakkan Islam keluarlah dari PAS bahlol!

Kalau ikut Nik Aziz , pada syaitanlah tenpat meminta pertolongan. Kalau itu pun tak boleh paham baik lu berambuslah masuk UMNGOK/BEEND.

PR tak perlukan pembelut liberalisma agama macam kau ni!!!!

Melayu Perak said...

VIDEO: Suruhanjaya Di Raja akan Siasat Pelakon Video Seks?
Posted by MELANAU BLOGGER™ at Thursday, August 04, 2011
Share




KUALA LUMPUR, 4 Ogos – Majlis Gabungan NGO Pembela Negara (MAGARAN) hari ini telah menghantar memorandum kepada Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah yang mencadangkan penubuhan sebuah Suruhanjaya Di Raja bagi mengenalpasti identiti lelaki dalam video seks yang dikaitkan dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Penasihat Undang-Undang MAGARAN, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz berkata cadangan penubuhan suruhanjaya tersebut bagi mengenal pasti pelakon video seks tersebut, berdasarkan Seksyen 2 (1) (D) Akta Suruhanjaya Siasatan 1950.

“Seksyen 2(1)(d) Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 ini memberikan kuasa kepada Duli Paduka Tuanku untuk menubuhkan satu Suruhanjaya DiRaja bagi menyiasat apa-apa perkara yang berfaedah bagi kebajikan awam. Sesungguhnya hasil siasatan Suruhanjaya Di Raja nanti akan memberikan faedah kepada rakyat Malaysia keseluruhannya untuk memilih pemimpin terbaik untuk negara.

“Sehubungan dengan itu, saya mewakili rakan-rakan NGO, bloger dan facebooker serta rakyat biasa yang ingin mengetahui kebenaran, memohon kepada Tuanku Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong untuk menubuhkan satu Suruhanjaya Siasatan DiRaja bagi mengenalpasti identiti lelaki dalam rakaman video lucah yang dikaitkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim,” katanya.


Beliau berkata demikian selepas menyerahkan memorandum tersebut kepada Zubir Abdullah, wakil kepada Setiausaha Sulit Kanan YDP Agong sebentar tadi di Istana Negara.

Ujar beliau lagi pada 21 hb Mac 2011, masyarakat dikejutkan dengan berita penayangan satu klip video lucah di Carcosa Sri Negara oleh pihak yang bergelar Dato T kepada sekumpulan wartawan.

Pada 22 hb Mac 2011, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim membuat satu laporan polis berkaitan penayangan video lucah di Carcosa Sri Negara dan seterusnya membuat satu sidang media menafikan beliau adalah pelaku dalam video seks berkenaan.

“Semenjak dari tarikh tersebut, masyarakat telah mula bertelagah dan berpolemik tentang siapa lelaki pelaku dalam video seks berkenaan tanpa ada kesudahannya sehingga menimbulkan suasana tidak selesa dan fitnah memfitnah di kalangan masyarakat.


“Semua kekusutan ini perlu diselesaikan dengan menurut saluran perundangan yang betul demi untuk mengelakkan fitnah terus berleluasa menjadi budaya di kalangan masyarakat kita. Maka sebuah panel bebas sewajarnya ditubuhkan untuk menyiasat identiti siapa pelaku dalam video seks berkenaan”, terangnya.

Ini penting tegas beliau kerana wujud kebarangkalian pelaku dalam video seks berkenaan berkemungkinan akan menjadi calon Perdana Menteri Malaysia.

“Sebagai warganegara Malaysia yang menjunjung perlembagaan dan rukunegara serta nilai-nilai moral untuk terus maju ke hadapan dengan acuan kita sendiri, setiap daripada kita bukan sahaja seharusnya bersih tetapi seharusnya dilihat bersih, tanpa mengira status samada rakyat biasa atau pemimpin negara.

“Oleh itu, bagi menzahirkan kebenaran, sempena bulan Ramadhan yang mulia ini, seluruh rakyat Malaysia berhak untuk mengetahui samada Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah lelaki dalam rakaman video lucah itu atau tidak. Apa jua keputusan Suruhanjaya DiRaja ini akan menghentikan fitnah dan akan membolehkan pihak-pihak yang teraniaya untuk membersihkan nama masing-masing.

“Laporan siasatan Suruhanjaya Di Raja ini juga akan dapat menyelamatkan negara daripada dipimpin oleh pemimpin yang berakhlak keji, yang berpura-pura dan hipokrit,” ujarnya lagi.

credit to MediaUMNO

Anonymous said...

Hassan Ali tali barut UMNO, memang dah diduga olih PR Selangor...

Anonymous said...

yg buat komen hentam dr hasan ni kau bukan org islam...

budakkampong said...

syukur masih ada insan dalam PAS yang tegas macam ni,moga allah bukakan jalan di atas kerja yg luhur,walau pas atau umno,islam adalah lebih utama...
"ya ALLAH ya tuhanku,kau bukakanlah pintu kelapangan pada insan yang ikhlas menegakkan agamamu,hindarkanlah insan ini dari segala mara bahaya,permudahkanlah segala urusan hassan ali ini dalam menegakkan islam" aminnn....

rakyat selangor said...

Hassan Ali cuba menjalankan t/jawabnya sebagai pemimpin islam. Namun ianya kurang disenangi oleh pemimpin PR dan mungkin pas sendiri.

Jadi apa perlunya lagi beliau bersama pas jika dengan kuasa yang ada beliau ditegah menjalankan amanahnya?

Namun, perlu diingat beliau terikat dengan bai'ah talak yang telah dibuat. ini jelas menunjukkan bai'ah pas memang sesat. pas bukan perjuangkan islam seperti yg orang ramai percaya...

Anonymous said...

hassan ali buat keja.puak pakatan marah.lebih baik hassan ali ni kuar ja dari pakatan haram jadah.BUAT KEJA ELOK2 KENA HENTAM DGN MANGKUK PR MCM BUAT SALAH.KALAU BUAT SALAH PUAK PAKATAN KATA HASSAN BAGUS;)

ANACONDA said...

AKU MMG PERTAHANKAN PANJI2 ALLAH BERTERASKAN SYARIAT ISLAM YG SYUMUL...

AKU SOKONG & SETUJU DGN PERJUANGAN MURNI PIHAK2 YG PERTAHANKAN DAULAH ISLAMIAH...

AKU PERTARUHKAN DARAHKU SBGI TUKAR GANTI...

TETAPI DLM KES INI AKU LIHAT KENAPA HASSAN ALI BARU SEKARANG BUAT KERJA...

SBNYA PENGUNDI2 MELAYU SDG SIAP SEDIA UTK MENOLAK DIRINYA D DUN GOMBAK SETIA BAHKAN MENOLAK PAS D SELURUH SELANGOR...

INI MENUNJUKKAN PRU KE 13 HAMPIR TIBA...

KORANG SEMUA JGN TERPEDAYA DGN KONSPIRASI TERTINGGI PEMIMPIN PAS LAKNATULLAH ANJING INI...

INI SEMUA RIVERSE PSAIKO...

PAS TAK PERLU TAMPIL MENJADI JAGOAN ISLAM NIK AZIZ LA...

CUKUPLAH SEPENGGAL KALIAN SEMUA MENJADI PELACOR MURAHAN POLITIK DLM MEMPERMAINKAN AGAMA ISLAM...

MANA PEMUDA2 PAS SELANGOR, ADA KORANG SAMA2 BERJUANG PERTAHANKAN HASSAN ALI...

PANTAT MAK KORANG LA PELACOR AGAMA ISLAM...

CONTOH LAGI YG AKU BOLEH BAGI MCM SI KHALID RABAI JOSEPH AKA KHALID GEREJA ANAK SI SAMAD...

NI LAGI SORANG BENAR2 PELACOR AGAMA ISLAM, BILA DAH TERSEPIT D SHAH ALAM BUATLAH STORY GEMPAR DGN KUTIPAN TT PENDUDUK YG BERHAMPIRAN ICITY MENENTANG KONSERT MTV...

PANTAT MAK KORANGLAH MELAYU PAS...

KALIAN INI SEMUA ANJING DAP...

ANACONDA said...

ANON 129 AM...

KALAU KAU KATA HASSAN ALI TALI BARUT UMNO, KAU TALI BARUT SIAPA...

KALAU KAU TALI BARUT DAP...

MMG SAHLAH KAU KETURUNAN SUNDAL BELAKANG MATI...

MCM PUKIMAK JE AYAT KAU NI...

INI HAL AGAMA ISLAM LA SIAL...

ANACONDA said...

ANON 137 AM...

KAU NI APA HAL DOL...

SIAPA KAU NAK SOUND ORG ITU ISLAM ORG INI BUKAN ISLAM BILA BALUN HASSAN ALI...

KAU PUN PELACOR AGAMA ISLAM JUGA KE...

Anonymous said...

orang PR tengah mabuk kuasa. bukannya diaorang kesah nak jual agama. puak pr yang bangang, ini hal agama, bukannya politik. bagi korang akidah tak penting ke?

Unknown said...

Kepada rakan-rakan yang seagama (Islam)... Kenapa tindakkan & keputusan Hassan Ali perlu di persalahkan. Sudah lupakah kamu, bahawa kedudukan Islam harus di pelihara. Jangan kerana taksub berpolitik. Hingga sanggup ketepikan perjuangan dalam mengagongkan agama sendiri... Fikir-fikirkan lah.

Anonymous said...

sokong dr hasssann ali...dia mmg genuien punya pejuang

takut hasssan ali takut je...


wajah pejuang islam sebenar akan kuar
yg hipokrit pun akan kuar


khalid grja macmana??????

Anonymous said...

cepatnya khalid gagap mintak maaf kat paderi. cakap br nak siasat tp dah mintak maaf dulu. mcm dah sah jais yg salah.

nmraziz said...

tahniah utk datuk hassan
jgn mengadai ugama utk
kepentingan politik....
Alhamdullilah....

Anonymous said...

anurwa mcmana????jual agama... jgn xjual...murah2 punya....lelong2...

'''wahai anur al-ahbeng.. apa prinsip kamu..

wali sipar

khald greje

mana prinsip kamu


INI FITNAH TERBESAR BUAT ALLAH JIKA CAKAP SEMBARANGAN..CKP XSERUPA BIKIN

Anonymous said...

aku tengok kat blog2 pkr teruk hasan ali kena bantai. ada satu blog xxx tulis "lu jangan sibuk hal rumah tangga orang". apa punya manusia da orang pkr ni. agama dah tak penting kot bagi diaorang.

Anonymous said...

Aku pun berpendapat begitu, mengapa Hasan Ali mengganggu hak asasi manusia, lantak dia orang lar nak jadi nasrani atau majusi..PR mengamalkan keterbukaan.. Iman sendiri2 jaga.

Anonymous said...

anon 7.35am

manusia pemikiran mcm ko ni la yng boleh gadaikan agama islam...kalu anak ko masuk nasrani ko nak ckp lantaklah???

Semangat Rosli Dhobi said...

Astarfirullahalazim,kalau baca komen kat atas,masih ada umat Islam yg tidak mempertahankan tindakan Dato Hassan Ali dalam menjalankan tugas nya sebagai pemimpin Islam yg diamanahkan dlm menjaga kepentingan Islam.ada anon yg saya jangka memang penyokong pkr laknat yg menghentam Dato Hassan.Kepada Dato Hassan kami umat Islam di belakang tuan dlm menegakan daulah Islamiah.Andai ditakdirkan darah tuan mengalir dan tumpah ke bumi demi menegakan agama Allah isyallah akan darah kami akan mengalir bersama tuan demi Islam dari diperlekeh oleh agent2 si kafir laknatullah.Teruskan pejuangan tuan walau tuan disergah oleh rakan tuan sendiri.

Anonymous said...

tumbangkan pakatan haram...
HIDUP UMNO.................

A.Fathi said...

zaman sudah berubah,
org Islam begitu sayang org kafir melebihi saudara seagama mereka.
Org Islam begitu kasih org kafir melebihi saudara mereka.
Org islam lebih bersangka baik dgn org kafir drpd saudara seagama mereka.
Sedangkan org kafir sibuk mahu menghancurkan Islam.

Anonymous said...

Hassan Ali talibarut UMNO? Islam wajib dipertahankan oleh orang Islam tak kira dia ahli UMNO,PAS,PKR atau mana mana pertubuhan...inilah akibatnya hasil dari pemerintahan liberal PR sehingga orang bukan Islam berani mencabar agama Islam..tapi apa nak buat semuanya terjadi kerana demokrasi..

Anonymous said...

AWAS!!!!! Pemberian CD percuma yang bertajuk AHMAD'S DREAM motifnya untuk memurtadkan orang melayu ISLAM!!!! Watak lakonan oleh orang melayu yang berjaya dimurtadkan....Sebarkan kalau sayangkan ISLAM!!! Bahayanya kartun POKEMON. bermaksud' SAYA YAHUDI'. PIKACHU bermaksud ' JADILAH ORANG YAHUDI'. CHARMANDER bermaksud 'ALLAH ITU LEMAH'. (NAUZUBILLAH). Jadi tolong Copy & Paste kepada semua umat islam..

ZK said...

aku tak rasa hasan boleh hidup dalam PAS...

Anonymous said...

sokong hassan ali..

masih ada lagi manusia mengaku muslim yg nak kaitkan perkara penting spt ini dgn parti2 politik?

kuat minum ke? patutla mabuk...

Karl said...

Anon August 5, 2011 1:18 AM:

Haha tersedak aku baca komen ko. Terbaek!.



GAP,

Aku setuju apa yang Hasan Ali ni buat KALI NI, walaupun aku terngiau2 ayat "hari ni kita perintah, besok pagi kilang arak tutup" dan kebaculan dia memulangkan 2-3 botol arak yang kena rampas lepas disergah oleh tuan besar pakatan riot ronnie liu.

Hasan Ali, walaupun ko dari hamPAS, tolong jangan flip flop kali ni. Kalau flip flop jugak, memang ko serasi la dengan hamPAS. Kalau ko dah celaru, baik ko jadi bebas. Ko nak masuk UMNO pun ko dah banyak maki hamun UMNO. Jadi bebas sokong BN. Senang.

Anonymous said...

Kenape begini jadi nya umat Islam kat Malaysia. Seseorang yang cuba melindungi Agama Islam dihina hanya kerana tindakan dia itu tidak selari dengan kehendak pemerintahan liberal PKR/DAP. Tak takut ke kita dengan Allah. Persoalan yang harus dijawab ialah kenape ader orang Islam didalam jamuan itu dan kenape mereka ini dikatakan melarikan diri. Siasat lah dahulu sebelum kita membuat kesimpulan. Memaki hamun Dr. Hassan Ali tidak akan membawa kita kemana-mana. Dia hanya melaksanakan tanggungjawab dia. Paling kurang dia sudah terlepas daripada di soal di akhirat. Mereka-mereka yang memaki hamun beliau pula akan disoal di akhirat. Memang iman sendiri2 jaga tetapi ingatlah azab Allah itu amat pedih dan tidak mengenal siapa kita. Semoga Allah melindungi umat Islam yang masih beriman.

Anonymous said...

MANA DIA PUAK-PUAK PAS
MANA DIA PELAJAR-PELAJAR TUDUNG LITUP MASA BERSIH HARI TU..

MANA KALIAN SEMUA???

PASAL ISU YANG AMBIGA BAWAK DAN DINAUNGKAN OLEH ANWAR KORANG SOKONG. SANGGUP BERHIMPUN..

TAPI TENTANG HAL INI, BOLEH PULAK KORANG SENYAP SIAP BERHUJAH INI SEMUA KONSPIRASI UMNO.


ITULAH TAKSUB SANGAT DENGAN PARTI KORANG..SAMPAIKAN KESUCIAN AGAMA ISLAM DIRENTAP KORANG BOLEH TUTUP MATA PULAK.

HAMPAGAAAASSS BETUL..

Anonymous said...

Tahniah ! Datuk Dr Hasan Ali,
Jangan jadi pengecut/barua macam beberapa pemimpin,tutup mulut kerana takut hilang undi dunia.Ingatlah mereka akan bersaksi depan Allah kelak kerana ketamakan dunia.
TAHNIAH ! PEMIMPIN ISLAM BEGINILAH YANG PERLU DIMARTABATKAN.
Jangan ular dalam semak saja.

Anonymous said...

Ano 1.18 am,
Cerita basi lah, asal orang tak ikut telunjuk kau, umno bagi 2 juta, kalau Hassan Ali nak duit, dia tak kan buat cam tu, nampak sangat pembangkang otak udang.

Anonymous said...

anon 1:04 AM....kamu nie bangsa apa...bahasa malaysia tunggang terbalik....aku rasa kamu nie bangsa laknattullah.....gap siasat siapa mangkuk nie sebenarnya...

Anonymous said...

go on yb Hassan..
sokong cara yb, MELAYU itu ISLAM!
bukan mcm anuWAR KAKI LIWAT & SABU KAKI PUKI!!!

Anonymous said...

Datuk Hassan tinggalkan saja PR.. Bertandinglah atas tiket bebas pun kami akan menyokong Datuk... Walau pun saya orang UMNO... Tentang ini saya menyebelahi Datuk...Syabas Datuk, pejuang Agama Islam sejati..

Anonymous said...

kita dapat tengok bertapa banyak melayu yang islam bukan isle sokong kat hassan ali sbb buat keja yg baik dan menolak hal politik.mungkin hassan ali dah rasa akan kena hentam.atas tanggungjawab yang di pikul dia jalankan juga serbuan.kita puak umno akan menolak politik dan berjuang utk panji islam.puak pas lahabau ni senyap trus.mmg dasar parti bacul.bagi ceramah pongpang nampak ganas tapi golongan ni bangsat penakut.lu paria la paspispussy

Mr Ganu said...

buat ape nk kisahkan PAS tu...da mmg kite tau, mc mn pon yg jadi, PAS bkn bole buat ape2 pon...APS kan anjing kristian n budha...nnti kuar la knyataan yg mmbenarkan pemurtadan isle...isyaALLAH, fatwa niki berbunyi mcm ni "halal murtadkan isle, hak kebebasan individu beragama".

PAS x bole pakai. bukan nk memelihara isle, bukan nk mncegah, tp mnghancurkan isle...sudaaah la PAS...!!!

Anonymous said...

KAMI BERSAMAMU DATUK HASSAN... BIAR MATI BERBANTALKAN LENGAN. BUJUR LALU MELINTANG PATAH... TIADA TOLAK ANSUR JIKA ISLAM DIPERSENDA... DATUK LAH WIRA MELAYU SELANGOR TERKINI...ALLAHUAKBAR!!!

Anonymous said...

DIHARAP KEBERANIAN YG ALLAH TAALA BAGI KAT HASSAN ALI AKN DIBERIKAN PADA PEMIMPIN YANG BERKIBLATKAN KAABAH.PERJUANGAN KALI INI LEBIH SERIUS UTK KITA MENGETAHUI YG PEMIMPIN KITA NI LEBIH PADA DUNIA OR AKHIRAT

Anonymous said...

Ingat lagi nyanyian semangat dato hassan ali mengenai islam dan melayu "anak kecil main api" semasa beliau dalam kem bina semangat saya menyanjongi beliau.harap dia bela melayu dan Islam "jangan sampai tergadai"bangsa dan agama....Hidup dato hassan ali!!!!!

Anonymous said...

Disebalik isu ini.. kita patut lihat kenapa melayu-melayu ini pergi kegereja ... cuma 1 isu... duit..duit..duit. Kenapa ke gereja? Adakah cara pembahagian zakat terlalu ketat? Adakah pegawai pembahagian zakat tidur? Ingat ...kita akan disoal Allah diatas tiap amanah yang dititipkan kepada kita.. Apa pun.. Satu-satunya pejuang tulen Islam PAS telah muncul.. Tahniah Dr Hassan Ali

Anonymous said...

Tak pelik lah, sebab korang kena ingat PORK NICK dah cakap boleh berkawan dengan SYAITAN, so tak salah lah dorang nak berbuka puasa kat gereja, lepas tu buat solat maghrib kat sana, isyaq kat sana gak siap ngan terawikh pun boleh kat gereja, ruang solat di sediakan di gereja tu. tak caya? tanya la si Khalid Gereja tu.

Anonymous said...

Heran..Hassan Ali jalankan tanggungjawab sebagai orang alim,bukan sebagai pesuruhjaya pas.Mengapa khalid kelam-kabut?