Tuesday, September 20, 2011

EMAIL PEMBACA : ISU PERUMAHAN TERBENGKALAI.

Salam GAP,


Dalam keghairahan BN terutamanya kerja keras dari DS Najib yang turun menemui rakyat, ada sebilangan menteri-menteri yang nampaknya langsung tidak nampak menjalankan tugas untuk turun menemui dan menyelami permasaalah rakyat. Mereka ini hanya nampak di kala DS Najib turun padang dan terhegeh-hegeh cuba menampakan diri apabila ti tuju lensa-lensa dari media tapi rakyat tahu mana menteri yang bekerja dan
mana yang tidak !


Seperti yang GAP timbulkan bahawa kos-kos hiduplah yang sepatutnya di jadikan keutamaan untuk membantu rakyat yang mana ramai yang hidup dalam keadaan terhimpit dengan permasalahan ini terutama di KL. Selain dari TOL, petrol dan barang keperluan lain, ada perkara yang penting yang seperti tidak di pedulikan oleh kerajaan - PROJEK PERUMAHAN TERBENGKALAI !

Rasanya ramai yang faham bahawa ada kenaikan yang tidak dapat dielakan di sebabkan oleh permintaan dan penawaran global tetapi ada perkara yang boleh di kawal secara lokal.

Merujuk kepada PROJEK PERUMAHAN TERBENGKALAI, ingin saya nyatakan bahawa perkara ini sangat-sangat membebankan rakyat yang mana telah tertipu dan terperangkap oleh pemaju-pemaju yang tidak bertanggungjawab. Kos bebanan yang di tanggung pembeli bukannya sedikit tetapi menjangkau puluhan dan ratusan ribu ringgit ! Bagaimana untuk menanggung nya?

Banyak PROJEK PERUMAHAN TERBENGKALAI sekitar Selangor/KL tidak mendapat bantuan yang sepatutnya dari pihak kerajaan untuk  di pulihkan dan dianggarkan ada 40 projek yang terbengkalai hanya dari 1 syarikat - TALAM CORPORATION ! ini tidak termasuk dari pemaju-pemaju lain ! Ini melibatkan lebih dari 10 000 pembeli ! Ada yang sudah menunggu belasan tahun !

Rakyat tahu KETIDAKUPAYAAN kerajaan PR SELANGOR untuk menyelesaikan masalah ini walaupun telah membelanjakan lebih dari RM300 juta untuk membeli semua semua hutang dari TALAM untuk memulihkan projek-projek ini tetapi sampai hari ini tiada apa yang berlaku !

Hanya kerajaan pusat saja yang mampu menangani masalah ini tetapi setelah banyak aduan bertulis, juga melalui media dan demontrasi aman di KEMENTERIAN PERUMAHAN & KERAJAAN TEMPATAN agar pembeli-pembeli ini di bantu masih tidak mendapat perhatian dari menteri nya dan yang nyata tuan punya syarikat pemaju ini masih hidup dengan kaya raya hasil penipuan ke atas pembeli dan tentu nya pembeli-pembeli yang merana kerana menanggung hutang sepanjang hayat tanpa rumah yang di beli. 

Rata-rata pembeli rumah ini adalah dari golongan berpendapatan rendah sehingga golongan berpendapatan menengah rendah. Mereka2 inilah golongan yang hidup dalam amat terhimpit tambahan pula dengan kos sara hidup yang lain.


Menteri di KPKT lansung tidak menampakan usaha untuk mengatasi permasalahan ini walau pun demo di lakukan di hadapan KPKT. Apakah kebanyakan pembeli2 ini dari kaum Melayu maka mereka tidak diendahkan? 

Apakah tuan punya syarikat pemaju ini berbangsa Cina maka tidak ada tindakan yang di kenakan hasil penipuan ke atas pembeli? Atau adakah pemaju ini kroni kepada pihak tertentu di KPKT? Nampaknya TALAM ini semacam kebal dari tindakan......


Menteri ini perlu memberi penjelasan ! Menteri ini perlu sedar bahawa kaum Cina tidak lagi menyokong parti anda dan rakyat tidak nampak usaha keras anda dalam menjalankan tugas dengan mengutamakan rakyat. Anda tidak pernah dilihat melawat dan mengambil tahu projek2 ini 

DS Najib perlu pantau menteri2 yang menjadi pemumpang kerana mereka inilah penyebab ketidakpuashatian rakyat pada kerajaan. Memperkasakan kerajaan bukan hanya terletak pada PM seorang yang di lihat bertungkus lumus untuk memenangi hati rakyat selami ini. Ramai menteri2 dari parti komponen tidak perform selain hanya pandai membuat tututan yang menghakis hak orang Melayu.

Hampir pasti jika calon2 ini bertanding dalam kawasan majoriti orang Melayu mereka akan tersungkur !

28 comments:

Anonymous said...

inilah nasib orang melayu yg hidup di tanah air sendiri. taukey perumahan kenanyakannya adalah dari bangsa cina. menterinya juga org cina. jadi pm kena bertegas dalam hal ini supaya org melayu tak menjadi mangsa penipuan. mereka hidup kaya raya kerana menipu org melayu.

saya bukan rasis tapi ini gambaran sebenar yg mesti diatasi segera.

kerajaan mesti berbuat sesuatu untuk memenangi hati org2 melayu utk menyokong kerajaan. nak harapkan kerajaan pakatan, sampai kiamat pun tak selesai.

Anonymous said...

Semasa yg sama Kerajaan patut kaji semula perumahan murah yg disewakan oleh PBT seperti DBKL.

DBKL menyewakan rumah flet dgn harga yg sangat murah kepada org 'miskin'. Selepas lebih 10tahun, org 'miskin' ini masih menyewa rumah DBKL tapi org 'miskin' ini telah membeli rumah yg disewakan kpd org lain.

Org 'miskin' ini tidak lagi miskin dan sepatutnya tidak lagi meduduki rumah DBKL. Berilah rumah DBKL ni kepada yg betul-betul miskin.

Caranya ? Kan jabatan kerajaan semua guna IT.

1. Buat banci isi rumah DBKL. Ambil nombor IC semua isi rumah termasuk mykid. Ambil nama majikan semua isi rumah. Ambil jumlah pendapatan isi rumah.
2. Semak IC ni dgn pejabat tanah. Bukan nak periksa dgn mata pegawai DBKL - terbeliak nanti - gunakan IT automatik je. Yg ada rumah lain - keluarkan mereka dari rumah DBKL.
3. Semak IC ni dgn LHDN, yg jumlah pendapatan melebihi RM2,500 (atau seperti tercatat dlm perjanjian menyewa dulu) - keluarkan mereka dari rumah DBKL.
4. Cara lain terpulang kpd PBT seperti DBKL.

Hanya pendapat.

Anonymous said...

GAP

Kerajaan Melalui SPNB boleh melaksanakn pemulihan projek perumahan terbengkalai. Selama ini SPNB telah memainkan peranan yang baik memulihkan proje2 terbengkalai dinegara ini.

Hanya cadangan

Anonymous said...

sudah sampai masanya jawatan tertentu seperti KPKT tidak hanya diberikan pada 1 parti seperti MCA sahaja.

...kalau dah menteri bangsa dia, presiden pemaju perumahan pun bangsa dia, tauke2 pemaju perumahan bangsa dia, kontraktor dari sekecik sampai sebesar2 dari atas sampai ke bawah pun bangsa dia...kita yang melayu ni dimana kuasa kita dalam menentukan hala tuju utk org melayu memiliki harta walaupun untuk hanya nak membeli rumah yg sebuah?

...DS Najib rasa2nya tidak tuli dan masih boleh mendengar.

...fikir2kan, hanya BN yg mampu memberi kesejahteraan, PR taik mana boleh harap.

...boleh berubah dgn syarat singkirkan penumpang2 dalam BN, DS Najib masih berkuasa...gunakan kuasa yg ada utk kembalikan sokongan rakyat sebanyak2nya.

-aku kantoi cctv-

Anonymous said...

Di harapkan BN melalui SPNB dapat membantu rakyat Selangor.

Hidup BN!!!!
Hidup pembela Nasib Rakyat!!!

Anonymous said...

walupon aku x ska blog ko,tapi aku stuju jika ko sungkit skali kelemahan2 gov demi kepentingan rakyat.rakyat menyampah dgn gov adalah kerana sikap gov yg cakap tak serupa bikin.rakyat hidup melarat sedangkan dorang hidup bermewah2.patutnya kongsi la kesenangan dgn rakyat bukan makan sorang2..kebanyakkan rakyat berpaling pada pembangkang bukan kerana mereka hebat tapi mereka berharap kalau pembangkang menang,mereka boleh membela nasib rakyat..gov perlu wat tindakan drastik bagi membendung masalah poket bocor rakyat SETIAP BULAN!!!!tapi belum apa2 gov dah tunjuk taring pasal GST..alamatnya memang nak MAMPOS laa gov pada PRU akan datang nie..tolong laa,,kami generasi muda akan berada diblakang gov sekiranya gov betul2 mahu berubah dan BENAR2 MEMBELA NASIB RAKYAT..KALAU TAK KORANG TUNGGULAH PUKULAN MAUT DARI RAKYAT PADA PRU KALI NIE..TUNGGULAH.......

RAKYAT SAYANG AGAMA+NEGARA

Kenn said...

Ada yang beli tanah ratusan ribu ringgit tapi khabarnya tanah telahpun diambil balik (rampas) oleh kerajaan Negeri Selangor?

Macamana tu ratusan ribu ringgit terlekat kat bank, sedangkan tanah yang dibeli entah kemana?

Dah hampir 10 tahun isu ini..

AIR MATA RAKYAT TERUS MENGALIR

Anonymous said...

GAP

mesti mentri ni tau Lim Guan Eng punya kenyataan bina 11000 rumah dekat Pulau Pinang tu tak betul sebab setiap projek perumahan akan didaftarkan dengan KPKT, yang aku pelik pasal dia buat diam je bila bangsa dia buat penipuan .... kenapa tak keluarkan statistik pembinaan rumah kat PP tu biar rakyat tau DAP kencing rakyat dalam isu ni.

Perasan tak perlakuan ini menunjukkan ketaksuban mereka pd bangsa mereka sahaja, parti lain2 tapi matlamat sama. Serupa Talam 2 muka.

GAP tolong siasat isu rumah kat penang ni...

Anonymous said...

GAP

PR Bukan setakat tidak membantu rakyat yang berdepan isu perumahan terbengkalai, malah mereka ini menjadi dalang menghalang pemberian CF bagi projek perumahan yang dibangunkan kerajaan. Tujuan PR ini hanya satu cuba membangkitkan kemarahan rakyat pada projek2 yang dibangunkan kerajaan disebabkan kelewatan penyerahan hak milik kpd pemilik.

Zalim mereka ini GAP, sanggup gadai kepentingan rakyat untuk survival politik ala2 komunis mereka di Selangor.

Anonymous said...

something has to be done to these menteri-menteri-yang-tak-nak-wat-keje-tp-terhegeh2-tunjuk-muka-bila-PM-ada...aku pun setuju ngn pengirim email ni,sakit hati nak pangkah BN bila kita under these menteri2 samdol ni..keje tanak buat,tau nak kasi perut buncit je..nak pangkah PR,hurmmmmm lagi la samdol diorang tu..so ape yg kita boleh buat? right now i don't have a clue.maybe xyah ngundi langsung kut?

Anonymous said...

Cina berani buat apa saja dinegara ini, seolah2 mereka berkuasa sepeuhnya.
Bayangkanlah jika mereka memerintah Malaysia.
Mereka memang beranggapan orang Melayu BODOH dan mudah dibeli dgn wang ringgit.terutama penjawat awam yg langsung tak reti MALU mentekedarah wang RASUAH.
PM pun membuat kesilapan dgn melantik mereka yg kalah semasa PRU12 dan dijadikan Menteri. KALAH bererti RAKYAT dah TOLAK. BERMAKNA RAKYAT dah TAKMAU tetapi PM mau.

Pada PM pesanan ikhlas diberi.. JANGAN diPINGGIR MELAYU yg majoriti penyokong BN. Mereka perlu dibela.
JANGAN MENGHARAP sokongan Cina. mereka pemakan DAGING BABI dan perangai pun BURUK MACAM BABI.Mereka tak akan melayan saperti kita melayan mereka dgn menunaikan banyak permintaan mereka. Bayangkan jika mereka berkuasa, apakah orang2 MELAYU akan diLAYAN dengan BAIK? Bandingkan di PULAU SEBERANG apa jadi MELAYU disana?

Segeralah buka telinga dan dgr rintihan rakyat MELAYU yg perlukan sesuatu!

Jangan mengejar yg sukar didapat tetapi yg dikendong berciciran.

MELAYU tak minta banyak pun sekadar selesa dan mengurangkan tekanan ekonomi dan perasaan. MELAYU baik orangnya tetapi cepat jauh hati dan berkecil hati







klarmyarmtongteng
Bangkok.

Anonymous said...

kuatkuasakan undang2
mana2 pengarah urusan sykt yang culas dan menpu serta gagal dalam projek dibawa ke muka pengadilan..

yang pelik..
selalunya PEMAJU akan mencagarkan tanah yang hendak dibangunkan sebagai projek perumahaan untuk mendapatkan modal pusingan.
secara otomatiknya tanah itu milik bank berkenaan dan pembeli pulak akan membuat pinjmanan kepada mana2sykt kewangan yang berkaitan untuk membiayai pinjaman perumahan hanya segelintir yang mampu membuat pembelian secara tunai.
Isu timbul jika pemaju gagal menyiapkan projek.. sedih.. selalunya ISU nie yang gagal dikendalikan oleh kpkt.

SEMUANYA MELIBATKAN TINDAKAN UNDANG-UDANG..
sudah sampai masanya para pemaju ini bukan sahaja boleh diistiharkan gulung tikar/bankrap malah pengarah syarikat dan pgawai2syarikat perlua bertanggungjawab sepenuhnya. Satu je jawapan pada isu ini, Penjarakan dan bagi hukuman keras kepada mana2 pengarah/pegawai syarikat/pegawai kerajaan yang CULAS yang menjadi penyebab ISU PROJEK TERBENGKALAI ni.

Tun Teja said...

Aku ingat aku hendak beli rumah di Melaka, tetapi aku takut kalau nasib aku jadi seperti pembeli di Malaysia ni. Baik sajalah aku tetap duduk di Singapura ini dan beli rumah di negeriku ini.

Anonymous said...

MINTAK KJAAN JANGAN BAGI TANAH MAHUPUN RUMAH KPD CINA BABI KOMUNIS LGE...KALU NAK RMAH JUGAK...SURUH DEPA TU TINGGAL KAT KANDANG BABI AJE...

Anonymous said...

isu ni bgus di ketengah kan gap..kalau pm boleh bg tajaan haji kat 110 org secara percuma, timbang2 kan la plak nak tolong dorg2 ni dr sengsara..sian dorang ni beli rumah pinjam bank.. umah tak dpt lagi tp bulan2 kena bayar kat bank.. kena bayar sewa lagi..yg peliknya pemaju ni kalau bersalah kena saman 500k je kot...celah gigi je nak bayar...ni la masalahnya kalau org melayu tak di tekan untuk jadi bisnesman..org melayu di tekan oleh mak ayah, cikgu dan pemimpin untuk belajar tinggi2 pastu keja bagus2...bahagian berniaga serah kat cina...ni la masalah utama kat msia..mintak la ada sapa2 yg buat saja anjakan paradigma suh org melayu jd darah berniaga...

Anonymous said...

Terbengkalai masaalah pembeli dan pemaju. Mengapa nak disalahkan kerajaan?

Pembeli tak bijak sebab tu kena kecing dgn pemaju.

Setahu saya bayaran pada pemaju hanya dibuat mengikut progres pembinaan.
Maknanya disini ada kesilapan antara peguam dan pembeli.

TINDAKAN TEGAS PERLU DIAMBIL saperti penjara seumur hidup dan sebatan pada PEMAJU2 yg gagal menyiapkan rumah dan menghilangkan diri.

Undang2 Malaysia perlu digubal semula demi kebaikkan semua.

Menteri Undang2 kena buat sesuatu. jangan relax jer guna pakai undang2 British yg dah ketinggalan zaman.

Masa berubah, jenayah pun berubah.
Undang2 tak berubah! macammana?

Anonymous said...

anon 11.28..
atasnya tuan tulis mengapa nak disalahkan kerajaan?
Bawahnya pulak terang terang tuan tulis undang-undang x seiring. bkn kerajaan kah yg buat semua tu??
Bagi saya mudah saja. Komen banyak pun tak guna sebab TAK ADA SEEKOR pun pencacai BN yang nak sampaikan semua rintihan kita pada TOK NAJIB.
Tok Najib?? haramnye nak dengar apa yang diutarakan ni.
Apa yang boleh kita buat? Kita jangan undi mana-mana, pendek kata jangan keluar mengundi. Nak undi pakatan? jenuh rasa menyesal. Nak undi BN, dia buat kita mcm rakyat tak wujud saja!
Nanti klau ada perayu undi datang buat bancian kat rumah, kita bambu sekucupnya!
P/s: Mintak Pas keluar pakatan, aci sekeh kepala Pas bleh senang-senang menang PRU13.

Anonymous said...

dari tolong rakyat miskin yang maha payah nak hidup dibumi sendiri, baik TOLONG RAKYAT NEGARA ORANG!! Kalau mati dapat gelaran WIRA!!!
Baik Hina negara mcm namewee-BOLEH HIDUP SENANG, BUAT DUIT TAK ADA ORANG SEKAT!
Baik Merembat dosa khalwat-KAWIN DAPAT TAJAAN BERJUTA-JUTA!

Anonymous said...

Terus terang sajalah salah seorang darinya adalah Koh Soo Koon.

Anonymous said...

Umno yg berkuasa, cina yg dapat nama.

Brader Vo said...

Pertama sekali rombakan kabinet perlu dilakukan bagi membersihkan senarai daripada menteri-menteri yang tak buat kerja dan menjejaskan BN.

KPKT sepatutnya dipegang UMNO bukannya MCA sepertimana UMNO mengambilalih Kementerian Kerja Raya.

Dari situ barulah segala tindakan yg lebih proaktif dilakukan utk mengatasi lambakan projek terbengkalai seluruh negara.

Antara tindakan yg boleh diambil adalah memenjarakan pengarah-pengarah syarikat pemaju yg terlibat dalam masalah projek terbengkalai bukan sekadar menyenaraihitam sahaja. Juga tindakan sivil ke atas mereka untuk menuntut kembali wang para pembeli rumah.

Membuat pindaan ke atas Akta Pemajuan Perumahan 1966 dgn mengenakan hukuman penjara mandatori ke atas pengarah syarikat termasuk syarikat senaraian awam sekiranya terlibat menipu pengguna. Ini perlu kerana kebanyakan pemaju menubuhkan syarikat-syarikat kecil bagi setiap projek perumahan secara berasingan.

Kerajaan boleh menggalakkan penggabungan syarikat pemaju spt dilakukan ke atas bank tempatan.

Memberi insentif yg lebih baik kepada pemaju yg melaksanakan kaedah bina dan jual. Bukannya jual dan bina seperti amalan kebanyakan pemaju.

Pembeli patut diberitahu secara jelas bahawa pemaju mesti membayar penalti kepada pembeli rumah bagi setiap hari yang lewat drp tarikh penyerahan kunci. Ini adalah hak pembeli yg gagal diberitahu pihak peguam perumahan. Ramai yg tidak tahu hal ini.

Pindaan juga perlu bagi melindungi pembeli rumah drp syarat-syarat pembayaran faedah bank yg amat tidak adil. Kadar faedah juga perlu diturunkan kepada kadar yg lebih munasabah.

Anonymous said...

Malaysia belum sampai taraf utk membantu negara lain kerana ramai rakyat MALAYSIA masih miskin dan memerlukan bantuan JKM dan ZAKAT.

Ada yg tak dapat bantuan pun.

Kerajaan menyusu kera diluar negara, RAKYAT SENDIRI DILUPA2KAN.

Menteri yg dilantik - senator Jamil Khir dan Shahrizat patut DIGUGURKAN dari KABINET.

TAK RETI MENJALANKAN TUGAS!

Jeepers Creepers said...

projek rumah terbengkalai memang menyusahkan orang ramai..loan bank jalan tapi rumah tak dapat.benda ni satu penganiayaan sebenarnya.

harap dapat buat akta yang boleh membatalkan loan bank sekiranya rumah dibeli gagal disiapkan.

Anonymous said...

undilah pakatan rakyat dia nanti bagi banglo free.

Anonymous said...

Eden terpanggil nak sambung komen tentang rumah terbengkalai ni. Terutama sekali diSelangor. Tu lah 2008 dulu ikut hati bonchi kan BN naikan PR. Dah apo jadi? Khalid tak ado duit,dio ada penasihat kantoi yang belenggu dengan kes moralnya. Lain kali jangan ikut kan perasaan.
Eden kesian jua ialah tak do atap dikepala mana nak tidur?
Biar lah kito jadikan ajaran ni kerana BN sajolah yang bolih menolong rakyat.
Bab tok menteri tak turun padang ha ni sedap ni. Macam gulai lemak cili padi kato oran NS. Yang turun padang tok menteri UMNO jo. MCA ,MIC dan gerakan polok tubuh menunggu buah jatuh. Dio tak nak berkorjo dia mengharapkan UMNO jo. Eden minta pada Tok PM, biar lah oran UMNO dicalonkan dimano majoritynya oran Melayu. Ni dengor diGrik nak taroh PPP. Apo ke jadahnya. Oran Melayu yang ramai UMNO lah yang punya tempat. Dulu Tajol Rosli borik ket Gerakan ni PPP pulo? nyanyo punyai hal. Tak payah lah UMNO ambil balik lah Grik dan Pandan. cukup sudah berlalu penderitaan rakyat. Eden mau jua kalo bolih diSubang Jaya UMNO lotak calon. jngan bori ket MCA. Oran Mmelayu disini tak dijaga

ANACONDA said...

AKU SENDIRI MMG TAK FHM TTG ISU RMH TERBENGKALAI NI SERTA MCM MANA NAK SELESAIKANNYA...

SIAPA YG HARUS BERTANGGUNGJAWAB...

Anonymous said...

TU LAH PENCACAI UMPORNO HIDUP DLM KELOMPOK HANGPA AJE.. TENGOKLAH APE MB KHALID DAH LAKUKAN DGN PROJEK TERBENGKALAI DI SELAYANG BARU (BKT bOTAK), ZAMAN WAK KHIR DAN SEBELUM PROJEK TERBENGKALAI, SKRG DTG LAH TENGOK RUMAH PUN DAH SIAP TINGGAL NAK MASUK AJE.... ALAMAT BUNGKUSLAH UMPORNO DI SELANGOR.... LEBIH 15 THN TERBENGKALAI KHALID SELESAIKAN DLM MASA KURANG 3 THN... BUKALAH MATA SIKIT MELAYU KALAU SOKONG LAGI UMPORNO MUAKLAH BAYAR HUTANG BANK RUMAH TIADA - ELEKPUCIK...

Anonymous said...

Desa Kerayong Indah, Meru, Kuala Selangor.......TERBENGKALAI...

http://desakerayongindah.blogspot.com/