Sunday, September 4, 2011

LYNAS : ANTARA ILMU DAN SINDROM MAHFUZ BEAN.

lucu sungguh bila melihatkan tuan ibrahim tuan man  menahan pekong kelemahan politikal psywar mereka apabila menyebutkan isu berkenaan lynas.

segala projektori penghantuan imej jahat tentang projek lynas yang bermula sejak beberapa bulan lepas nampak hancur dan luluh tatkala ahli parlimen pas dari kuala langat, iaitu dr rosli menafikan segala tohmahan pakatan.

dulu masa aku kerap mendengar ceramah 'mee sup' pas, kerap kali didendangkan dengan betapa perlunya rakyat memilih/menghantar wakil rakyat berkualiti dan berilmu ke parlimen atau dun.

tak kisah samada ia datang dari profesion legal,ir,dr,peguam dan sebagainya kata pas ia melambangkan barisan kualiti pimpinan yang berkeretampilan dan beriman.

beriman ? masuk pas beriman. tak masuk pas tak beriman ke ? kalau begitulah kriteria penentuan sistem keimanan melalui keahlian seperti yang dicanang oleh pas, bagaimana pulak dengan status yusof qardhawi yang sampai sekarang tak masuk pas.

tuan ibrahim tuan man terpaksa menjilat semula ludah dan kahak demi survival isu politik lynas.

kata beliau, referendum pula wajib dijadikan solusi samada wajar atau tidak lynas dibina.

dr rosli ahli parlimen pas merupakan pakar dalam bidang sains nuklear. kenapa ilmu dan saranan dr rosli tidak dijadikan asas panduan bagaimana pas perlu memainkan isu lynas.

tidak salah untuk mengaku kalah.
kualiti jantan tidak tergugat jika kita mengaku salah.

tapi malu untuk mengaku kesalahan sendiri sebenarnya telah banyak mendatangkan mudarat kepada pas.

3 tahun persengkongkolan mereka dengan DAP tanpa disedari telah membuka mata rakyat akan kualiti yang ada pada barisan pimpinan pas.

lynas merupakan satu lagi kekalahan politik besar pas. pas tumbang di tangan ahli parlimennya sendiri.

pas sudah dijangkiti 'sindrom mahfuz bean'.

49 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

off topik bro...artikel MK hari ni..History viewed through Umno's racial lenses...

Berapa lama kerajaan akan membiarkan kerja2 hasutan api perkauamn ini..inilah akibatnya bila kerajaan (KDN)terlalu lemah dalam menilai bahaya hasutan yang tersembunyi.Harap KDN bertindak pantas mencantas ideologi songsang ini sebelum menular...

Tukang Komen said...

Pas memang tak stabil. Mudah di manipulasi oleh DAP. Kena sergah sikit dah tukar slogan 'kebajikan'.Abang Long DAP cekak pinggang je arak beer pulang balik.
Boss DAP beliak mata je pusat hiburan tak jadi tutup pada bulan Raamadhan. IMAN PEBENDA!

Kalau terror sangat dgn iman takdelah panjat bini orang dan tak tipu bil hospital dan memuji komunis yg tak beragama.

Anonymous said...

DETIK2 Sedih...

Dalam kesakitan, saya memberitahu
Noramfaizul bahawa kami diserang
tetapi arwah tiba-tiba terkulai di bahu
kanan saya.

Saya dapat melihat bahu
kanan arwah berlubang dan dia
berada dalam kesakitan yang amat
sangat,” katanya ketika dihubungi di
sini, hari ini.


Aji Saregar menceritakan detik-detik
cemas itu sebelum menaiki pesawat
C-130 Tentera Udara Diraja Malaysia
(TUDM) di Mogadishu untuk pulang ke
tanah air bersama jenazah
Allahyarham Noramfaizul serta
kesemua petugas media dan
sukarelawan misi berkenaan.


Dalam kejadian kira-kira pukul 5.30
petang waktu tempatan itu (10.30
malam tadi waktu Malaysia), konvoi
tiga kenderaan termasuk sebuah
kenderaan tentera kerajaan Somalia

ALahaI sI LunCAi said...

TUAN BRAHIM NI JUGA ADALAH ALONG DALAM PAS. INGAT PENGUNDI TENANG.
TAK DAK DUIT BOLEH PINJAM TAPI SANDAR TANAH.

HE!HE!HE!

LINTAH DARAT.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

anak sepuluh, boleh ko tolong aku paham pasal bil spital mentor ko tu hanya 5000k tp klim sampai lebih 8000k. aku sgt2 nk paham ni. org kata mentor ko terhutang budi dgn lge, pasal tu dia sokong kominis masa ceramah kt penang, betul ke? aku usin, skarang pakai anon je, laptop pinjam kwn.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

anaksepuluh said.. anon 11:02,
Sila ikut isu diatas! Ada paham!

sori bro gua awal2 dah minta maaf..apa lu x faham..ISU menghasut dan niat nak menjahanmkan minda bangsa dan rakyat negara nie x penting ke ..

Kalau setakat perjuangan Pas yang berselindung disebalik Islam .. macam lu banggakan tu..x yah lah sia2 je...'Yang Haq DAN Bathil di rojakan dan dah jadi makanan juak2 lu...

Anonymous said...

nak tanya anak10 lg. dlm isu lynas, kt mana sokongan ko. logik pakar nuklear pas, dr che rosli atau pendapat umum aka mileage politik menteri penerangan pas, tuan ibrahim tuan man. sokongan ko amat baik dlm psywar pas utk pru13 krn isu ini berkaitan ilmu & teknikal. kira pendapat ko ni penting jugak la sebab ko ni mcm ada pengaruah dlm pas. lebih kurang mcm tu la aku iktiraf ko. aku usin.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
tompakalele said...

alaa..dah memang level pemimpin pas setakat tu je. memang patut kena gelak pun..
pas beriman? hehehehe. ada kenalan aku penyokong tegar pas tak solat. kalau solat pun, laju mcm nak tercirit je. bila bercakap dentum dentam sokong pas sebab kononnya pas perjuang agama. camtu ke pembentukan anak muda oleh pas yg kononnya lebih alim drpd org lain? lebih beriman drpd org lain? sudah2 la tu, buang jauh2 sifat ujub dan riak tu. apa2 pun aku berdoa agar kenalan tu insaf dan bertaubat. amiiin
pas dan dap kawan, bn hilang 2/3 majority? hellloooo...jgn lupa undi protes org2 spt kami yg meluat dgn kerajaan waktu itu. bukannya sebab kami suka pr tau tak? belajar la sikit sejarah pilihanraya terengganu..baru menang sikit dah besar kepala, next election, pas tumbang beb..
mahfus? tengokla, org pas sendiri kata pemimpin mereka low class. hehehe

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

faizul layak dipnggil wira

mat sabu wira jugak ...wira pajero penukar fakta..

sabu wira dap..(kembang hidung tu..)

Anonymous said...

faizul layak dipnggil wira

mat sabu wira jugak ...wira pajero penukar fakta..

sabu wira dap..(kembang hidung tu..)

Anonymous said...

Anak 10 terror bodoh. Soalan 'kemerdekaan sebenar' takleh nak jawab. Kantoi.

komando jawa.

Anonymous said...

mcm ni lah bagus anak sepuluh, komen betul2, walaupun aku tak setuju dgn kau, tapi kalau komen munasabah, kita boleh bincang kat cni.....kalau tak kang jap lagi ramai dok mainkan isu konek sejemput hang....heheheheh

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

tv wat liputan kepulangan wira.

SATU JA...AKU TAKut MAT SABU JELOS..

MACAM2 Spin nanti..

nasib la faizul xpakai baju polis... jika org somalia la wira melawan umno..JELOS..

MACAM2 Spin nanti..

nasib la faizul xpakai baju polis... jika org somalia la wira melawan umno..

Anonymous said...

tv wat liputan kepulangan wira.

SATU JA...AKU TAKut MAT SABU JELOS..

MACAM2 Spin nanti..

nasib la faizul xpakai baju polis... jika org somalia la wira melawan umno.. JELOS..

MACAM2 Spin nanti..

nasib la faizul xpakai baju polis... jika org somalia la wira melawan umno..

Anonymous said...

Bila ada PAS/DAP/PKR pasti ada peniipu/kelentong.Mereka tu dah takde idea bernas melainkan nak tipu rakyat...

Anonymous said...

Pesara tentera lapor polis terhadap
Mat Sabu
PASIR PUTEH 3 Sept. - Sekumpulan15
pesara tentera dari Persatuan Bekas
Tentera Malaysia (PBTM) Cawangan
Pasir Puteh hari ini membuat laporan
polis berhubung kenyataan Timbalan
Presiden Pas, Mohamad Sabu yang
menganggap komunis adalah hero
dalam tragedi Bukit Kepong.
Laporan itu dibuat di Ibu Pejabat Polis
Daerah (IPD) ini di sini yang diwakili
oleh Zawawi Mohamed, 64.
Beliau berkata, kenyataan yang dibuat
Mohamad atau dikenali sebagai Mat
Sabu itu amat mengecewakan dan
seolah-olah mengiktiraf agenda
perjuangan Parti Komunis Malaya
(PKM) yang sekian lama ditentang
anggota tentera.
"Malah sebahagian besar pejuang
negara itu yang mempertahankan
tanah air terkorban sekali gus
membolehkan ramai menikmati
kemerdekaan negara.
"Kami rasa terhina dengan kenyataan
itu. Dia (Mat Sabu) memang buta
sejarah kerana putar belit fakta
sebenar. Sewajarnya pemimpin Pas
itu ditahan di bawah Akta
Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan
perlu diajar semula sejarah tanah air,"
katanya ketika ditemui di IPD Pasir
Puteh, dekat sini, hari ini.
Zawawi yang juga bekas Pegawai
Waran II di 3 Rejimen Askar Melayu
Diraja (RAMD) Kem Desa Pahlawan
berkata, kenyataan Mat Sabu itu tidak
boleh dimaafkan apatah lagi disaat
rakyat negara ini bersemangat
menyambut hari kemerdekaan
negara.
Menurutnya, beliau sendiri pernah
menentang komunis di Hulu Kelantan,
Banjaran Titiwangsa, Pahang, Gubir di
Kedah, Hutan Belum di sempadan
Perak-Kelantan, hutan Mancis di
Bentong dan di Bukit Fraser sejak1992
hingga1975.
"Kami lebih arif tentang selok belok
perjuangan dan ideologi komunis.
Tindakan ganas dan kekejaman yang
diamalkan pada waktu itu berbanding
Mat Sabu," katanya yang berkhidmat
sebagai anggota tentera pada1972.
Di KUALA LUMPUR, dua lagi
pertubuhan bukan kerajaan (NGO)
tampil membuat laporan polis hari ini
bagi mendesak beliau memohon maaf
dan menarik balik kenyataannya.
Dua NGO terbabit iaitu Ikatan Rakyat
Insan Muslim Malaysia (IRIMM) dan
Dewan Ekonomi Sosial Muslim
Malaysia (DESMMA) yang membuat
laporan tersebut di Balai Polis Setapak
di sini pada pukul 11.30 pagi.
Presiden DESMMA, Mohd. Fazil
Abdullah berkata, beliau sebagai
bekas anggota Tentera Udara Diraja
Malaysia (TUDM) dan juga anak
kepada bekas anggota polis berasa
cukup terhina dengan kenyataan Mat
Sabu memperlekehkan pasukan
keselamatan yang bermati-matian
berjuang mempertahankan keamanan
negara.
Katanya, beliau yang mempunyai
pengalaman bertempur dengan
komunis di Tanjung Tualang, Perak
semasa berkhidmat dalam TUDM
pada 1981 memang memahami
betapa peritnya kesusahan dilalui oleh
anggota polis yang berjuang
mempertahankan Bukit Kepong.
"Anggota polis dan ahli keluarga
mereka yang bertempur dengan
komunis dalam tragedi Bukit Kepong
berkorban untuk negara tetapi
perjuangan mereka dilupakan sekelip
mata oleh orang seperti Mat Sabu.
"Sebab itu, kita membuat laporan
polis mendesak Mat Sabu menarik
balik kenyataannya kerana ia
membuat ramai penduduk Malaysia
khususnya anak-anak polis dan
tentera terguris hati," katanya kepada
pemberita.
Sementara itu, Presiden IRIMM, Amir
Amsaa Alla Pitchay berkata, Mat
Sabu sebagai seorang Malayu
beragama Islam, tidak seharusnya
membuat penghinaan kepada Polis
Diraja Malaysia (PDRM) dan pejuang-
pejuang kemerdekaan semata-mata
kerana kepentingan politik.
"Hanya kerana mahukan kuasa, Mat
Sabu sanggup mengagungkan Parti
Komunis Malaya (PKM) sebagai wira
negara dan kenyataannya jelas
menunjukkan beliau adalah seorang
rakyat yang buta sejarah tanah air,"
ujarnya.

Anonymous said...

anak10, thanks jawapan ko. tp x sebut belah mana. apapun, nk komen isu besar kena cukup fakta. mcm ko respon komen aku pasal mat sabu sokong mat indera, ko pun sokong jugak. malas nk panjang sbb post ini hanya isu lynas je. aku nk sakat ko dlm post lain nanti. aku usin..

Anonymous said...

dulu masa pak lah, smua kaum kluarga aku undi boikot bg kat pas. ada yg tk p undi lansung. geram n panas punya pasal, tk sangka 5 negeri habis bg kt PR. rupanya smua rakyat rasa cam na aku rasa. tpi kali ini PR lagi teruk dari PAK LAH. PAS dah sesat jauh. agama islam sanggup d jaja dn d salah guna. baru bgi 3 thn, habis rosak bencana. yg haram dah tukar halal. mungkin ini petunjuk dr ALLAH gambaran sbnr parti PR. jadi...aku dan kluarga2 ku yg boikot dulu tk sabar2 nk tunggu PRU13.

Anonymous said...

ade sorang kawan aku tu penyokong PR..satu hari aku jumpa dia kat kedai mamak sambil baca kosmo..aku plak masa tu bawa utusan...kawan aku cakap dia tak baca utusan pasal dia tgh boikot utusan seperti yg disarankan oleh pakatan haram jadah...tapi dalam hati aku berkata2..kosmo tu bukan utusan punya ke? kesimpulannya..penyokong PR nie memang otak udang..hikhikhikhik..

Anonymous said...

pas berjuang utk dptkan undi cina bukan berjuang krana agama islam. habis yg haram pun dah jdi halal. fitnah, penipu pencacai dap dah d halalkn. rosak2 pas pis pus ni. apa la nk jdi ngan pas ni. pd aku, lebih baik bubar aje parti nama islam ni. buat kotor aje. buka parti baru ala perjuagan kominis. pengurusi mat sabun. gerenti mat sabu dpt tahu brapa byk pengundi yg menyokong perjuagan kominis d kalangan org2 melayu, cina india. ada brani mat sabu. jgn rosakkan lgi parti pas yg dah sesat tu.ha3

Pasrael said...

Aku Paihh!Aku Kominihh!,
Isu Lynas klu ikut kajian aku sbg ahlul Pas wal bahalul,didapati hampir 99% rakyat Msia akan mati akibat radiasi yg dkeluarkan oleh kilang Lynas,pendapat Dr.Zul x btui,dia ckp bohong,percayalah ,aku lulusan tinggi,anak murid Profesor Nuklear terulung Profesor Nicky Ajis r.a.,kami anak murid prof yg dah dijamin syurga x kan menipu,DR Zul dah dibyr oleh UMNO 20 juta,jahatnya UMNO kan kan kan.

Abu Garcia said...

Inilah masalahnya bila para lulusan Tadika Pasti bagi komen pasal isu Lynas. Betoi kata hang, Gap, kalau masuk pas baru dikatakan beriman, kesian dekat 1.49 billion ummah. Cuma 1 juta ahli pas dan penyokong saja beriman dan layak masuk syurga pas. Yang lain masuk neraka kot.

Hal mat sabu pulak, aku rasa satu hari nanti dia akan kata firaun, abu jahal dan para puak jahiliyah Makkah lah pemimpin ummah. Maka berbondong-bondonglah para pengikut mengiya dan berhujah menyokong mat sabu.

Anonymous said...

tv wat liputan kepulangan wira.
SATU JA...AKU TAKut MAT SABU
JELOS..
MACAM2 Spin nanti..
nasib la faizul xpakai baju polis...
jika org somalia la wira melawan
umno..

Anonymous said...

Abu Garcia said...
Inilah masalahnya bila para lulusan
Tadika Pasti bagi komen pasal isu
Lynas. Betoi kata hang, Gap, kalau
masuk pas baru dikatakan beriman,
kesian dekat 1.49 billion ummah.
Cuma 1 juta ahli pas dan penyokong
saja beriman dan layak masuk
syurga pas. Yang lain masuk neraka
kot.
Hal mat sabu pulak, aku rasa satu
hari nanti dia akan kata firaun, abu
jahal dan para puak jahiliyah
Makkah lah pemimpin ummah.
Maka berbondong-bondonglah para
pengikut mengiya dan berhujah
menyokong mat sabu.

......

ko ni gila ke .mt sbu ckp Para Pekerja indon yg sangggup panjat bangunan tinggi2 tu lah sebenarnya wira... ko apa tahu bela mat salleh australia wira plak...

Anonymous said...

pemandu2 pajero semua wira...

yg bawak landrover semua pengkianat bangsa...

Anonymous said...

mt sbu kalu masuk mintak kandang saksi dan bersumpah bahawa Pejero ke Land Rover ke waja yg merempuh mt sbu...

RASA NYA SAMA JUGAK AKAN MASUK KANDANG TERTUDUH... XPAYAH BERSUMPAH..
ersumpah bahawa Pejero ke Land Rover ke waja yg merempuh mt sbu...

RASA NYA SAMA JUGAK AKAN MASUK KANDANG TERTUDUH... XPAYAH BERSUMPAH..

Anonymous said...

hidup pas!!!!

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

SALAH UMNO PASAL TAK BEKAL BAJU BESI...

BERAPA RAMAI MAT SALEH MATI TOLONG PALESTIN..ADA DENGAR PAS CAKAP KNP XPAKAI BAJU BESI...

SUDAH2 SPIN MEMBABI BUTA.. MENYONDOL APA SAJA

ini bukan misi kemanusiaan pertama beliau...

Anonymous said...

SALAH UMNO PASAL TAK BEKAL BAJU BESI...

BERAPA RAMAI MAT SALEH MATI TOLONG PALESTIN..ADA DENGAR PAS CAKAP KNP XPAKAI BAJU BESI...

SUDAH2 SPIN MEMBABI BUTA.. MENYONDOL APA SAJA

ini bukan misi kemanusiaan pertama beliau...

Anonymous said...

orang kafir kat barat sana tu kalu lawan cakap, agaknya aman dunia ni. tak ada la bom nuklear, jet pejuang, satelit, komputer, senjata dan sebagainya. mereka tak bercakap banyak, buat kerja dan komen atss kerja mereka. banyak benda kita dapar faedah.

kat mesia ni, asyik nak lawan cakap. itu aje yang pandai. cakap jer, buat ..... sendiri faham la. kerajaan buat, pembangkang asyik dok kata tak betul jer. bila bentuk kerajaan, dia pun tak betul juga. so cakap lagi mudah daripada buat.

lynas ni, takutkan pengundi. fakta lontar ke laut. bila kerja, anak mereka lompat di depan dulu berbaris nak kerja.

rakab said...

Anak sepuluh,

Kau kata,.."masuk Pas beriman ?"

"Yusuf Qardawi tak masuk pas ,..pasal tak leh mengundi ?"

Habis tuh!,..Yusuf Qardawi tak beriman lah ??!!

Yusuf Qardawi tak masuk Pas,..pasal dia tak mahu buat kerja sia-sia..!!

Ada faham..!!!

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

anak 10.

Kau ikut arahan tuan rumah ye. Setahu aku tuan rumah ko yg sebenar ialah DAP bukan GAP. Malaysia kemerdekaan palsu konon. Terror bodoh.

Komando Jawa.

Anonymous said...

yang ada blog tu buat apa menyibuk kat sini?? pegi main jauh2 atau duduk kat rumah sendiri..

apa tak ada orang datang ke ???

Jalut said...

anak 10 September 4, 2011 10:40 AM

Ko buleh join DAP kalau ko nak.Perjuangkan pngkristusan melayu.Dan join Mat Sabu nikah mutaah.

Anonymous said...

aku baru pi beraya umah makcik..

xsangka punya benci kat matsabu

seminggu keluar isa dan maki kerajaan balik

kita xkisah kelantan pas jaga ...melayu jugak...berapi makcik nik ckp..

buat apa depa bergabung dgn DAP TU..

ANAK DIA MENCELAH CINA KATA NAK SAMA RATA..LEPAS DAPAT KUASA TAKDA LA..'
SINGPURE SKRG PUN CINA DGN CINA BERGADUH...


NASIB KO LAH PAS

KOMUNIS BERGERAK DARI RUSIA ..BYK NEGARA ISLAM tenggelam JADI KOMUNIS..QURAN2 Dibakar...ingat tu pas oi jika anda org yg punya fikiran....

gerakan dap sampai beli rumah nak dapt no alamat je targert pindahkan beribu almat...korang pas ada mmpu buat begini...

tenggelamlah ko pas macam negara utara rusia ..sejarah xkan menipu2 lagi

Anonymous said...

aku baru pi beraya umah makcik..

xsangka punya benci kat matsabu

seminggu keluar isa dan maki kerajaan balik

kita xkisah kelantan pas jaga ...melayu jugak...berapi makcik nik ckp..

buat apa depa bergabung dgn DAP TU..

ANAK DIA MENCELAH CINA KATA NAK SAMA RATA..LEPAS DAPAT KUASA TAKDA LA..'
SINGPURE SKRG PUN CINA DGN CINA BERGADUH...


NASIB KO LAH PAS

KOMUNIS BERGERAK DARI RUSIA ..BYK NEGARA ISLAM tenggelam JADI KOMUNIS..QURAN2 Dibakar...ingat tu pas oi jika anda org yg punya fikiran....

gerakan dap sampai beli rumah nak dapt no alamat je targert pindahkan beribu almat...korang pas ada mmpu buat begini...

tenggelamlah ko pas macam negara utara rusia ..sejarah xkan menipu2 lagi

ANACONDA said...

TK YB AHLI PARLIMEN PAS HULU LANGAT BERNAMA DR ROSLI NI...

AKU RASA MAMAT NI AGAK CERDIK SIKITLAH NAK D BANDINGKAN DGN AHLUL2 BIUL PAS YG LAIN...

YA LA, SEKOLAH TAK HABIS, TABIE ASYIK MENUTUH PANTAT BINI ORG...

SIANG TUTUH BALAK, MALAM TUTUH DUIT SUMBANGAN CERAMAH...

BILA BALIK RMH PLAK TUTUH LAGI PANTAT BINI...

ITU JELAH DLM BENAK SUNDAL2 PAS NI...

BILA ADA MASALAH DLM PARTI ATAU KERAJAAN PIMPINAN MEREKA SALAHKAN UMNO...

BUTOH PAK HANG LA...

Anonymous said...

anak sepuluh dan pencacai pencacai PAS ..

tugas kamu cuma menjilat kahak kahak hijau yang sudah disumpit oleh pemimpin pemimpin kamu ....

Anonymous said...

Nak buat blog sendiri tak ada orang nak baca

Jadi

Nak jadi popelir tumpang je lah blog orang, kona sana kona sini

itulah anak kesepuluh BABI

Kalis said...

SALAH UMNO PASAL TAK BEKAL BAJU BESI...

BERAPA RAMAI MAT SALEH MATI TOLONG PALESTIN..ADA DENGAR PAS CAKAP KNP XPAKAI BAJU BESI...

SUDAH2 SPIN MEMBABI BUTA.. MENYONDOL APA SAJA

ini bukan misi kemanusiaan pertama beliau...

..................

Kalau Allahyarham pakai baju besi sekalipun ketika kejadian itu ia tidak akan dapat menyelamatkannya dari peluru. Kerana Baju Kalis peluru hanya melindungi bahagian depan, belakang dan sisi badan. Tetapi tidak melindungi bahagian pangkal lengan di mana Allahyarham terkena tembakan. Begitu juga jika memakai baju kalis peluru sekalipun kepala masih terdedah kepada tembakan kecuali jika memakai Topi Kalis peluru.