Monday, September 5, 2011

PAS DAN SEMANGAT KOMUNISME NYA !


SERANGAN bersenjata Parti Komunis Malaya (PKM) ke atas Balai Polis Bukit Kepong, 35 kilometer dari Muar, jam 4.30 pagi pada 25 Februari 1950, adalah sangat berkesan dalam sejarah negara.

Serangan itu memperlihatkan kegigihan dan kecekalan anggota polis yang begitu kecil jumlahnya iaitu 20 orang bersama enam Pengawal Kampung (Home Guards) mempertahankan maruah sebuah institusi yang melambangkan keselamatan dan kedaulatan negara dan masyarakat. Mereka memang menjadi sasaran Parti Komunis Malaya yang meletakkan Rejimen 3 dan 4 untuk bergerak dan menguasai Johor. 

Serangan yang melibatkan 180-200 orang anggota Malayan Races Liberation Army (MRLA), PKM itu telah diketuai oleh Mat Indera. Dalam serangan itu Sarjan Jamil Mohd Noh, Ketua Balai telah mengetuai anak buahnya untuk mempertahankan Balai Polis Bukit Kepong, Balai Penghulu dan Berek Kelamin Polis daripada ditawan oleh komunis.

 Mereka tidak mahu menyerah kalah walaupun dipujuk oleh Mat Indera melalui isteri seorang anggota polis yang dapat ditangkapnya di berek kelamin.

Mereka tidak berganjak daripada lubang-lubang kubu pertahanan mereka walaupun seorang demi seorang anggota polis itu tercedera dan tertewas oleh peluru komunis yang datang seperti hujan menimpa bumi. 

Mereka berjuang selama enam jam tanpa mengira keselamatan nyawa mereka. Ada juga isteri-isteri polis yang cuba melawan membela kematian suami mereka. Namun, kudrat mereka tidak seberapa. Kekejaman komunis mengatasi segala-galanya. Mereka bukan sahaja membakar kompleks balai polis itu menjadi debu, tetapi sanggup membaling seorang anggota polis yang cedera ke dalam api yang sedang membara. 
Tiga orang isteri polis juga dihumban ke dalam api tanpa belas kasihan. Ada yang terpaksa berpelukan ketakutan menunggu kematian yang menyeksakan itu. Seorang kanak-kanak juga menjadi mangsa kekejaman komunis. Mereka rentong seperti arang. Hanya Yusof Rono, seorang anggota polis yang cedera parah dapat melepaskan diri untuk meminta bantuan. 

Dato’ Onn Ja’afar, Menteri Besar Johor dan Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Negeri, yang telah melawat kawasan itu menyifatkan pertahanan anggota-anggota Balai Polis itu adalah sebagai sesuatu tindakan yang sangat `determined and heroic’. Seramai 25 orang yang terkorban mempertahankan Balai Polis itu; 19 orang anggota polis dan 6 orang pengawal kampuong. Bagi Mat Indera dan PKM, ini adalah satu kejayaan besar. Mat Indera tidak rasa bersalah walaupun mereka yang dibunuh dan dibakar hidup-hidup adalah sebangsa dan seagama dengannya.

Mengapa Mat Indera berada dalam PKM dan terlibat dalam Peristiwa Bukit Kepong? Jika disusuri sejarah politik negara, PKM telah menjalankan satu dasar Malayan United Front iaitu satu dasar yang telah diputuskan sebelum 1948 lagi. Dalam dasar ini, PKM akan cuba menyebarkan pengaruh dan ideologi komunis kepada semua bangsa di Tanah Melayu. PKM yang ditubuhkan pada 1927/1930, selama ini hanya mendapat sokongan daripada satu bangsa sahaja sedangkan orang India dan Melayu terutamanya tidak ramai menjadi anggotanya.

Untuk mencapai tujuan ini, anggota PKM telah meresap masuk dan menubuhkan kesatuan sekerja, parti-parti politik serta badan-badan masyarakat yang lain. Malah mereka juga menyamar dengan nama orang Melayu dan menggelarkan dirinya sebagai Haji seperti Cheng Nan yang menyamar sebagai Haji Hashim dan bergaul dengan masyarakat Melayu di Pahang. 

Malah untuk menunjukkan imej kerjasama bangsa itu, Musa Ahmad, seorang kelulusan sekolah agama rakyat telah dilantik sebagai Pengerusi PKM. Beliau kemudian digantikan oleh Abdullah C.D. apabila Musa bermastautin di China. Namun, mereka adalah boneka kerana Chin Peng adalah pemegang dasar PKM.

Mat Indera dan ramai orang Melayu pada masa itu terpengaruh dengan dasar ini. PKM telah membakar semangat mereka dengan perasaan anti–kolonial dan anti-kuasa Barat. British yang menguasai Persekutuan Tanah Melayu dilihat sebagai penjajah yang mengeksploitasi ekonomi negara. Manakala Raja-Raja Melayu dan pembesar Melayu yang memimpin UMNO dilihat sebagai penyokong British.

 Ini kerana PKM telah gagal untuk mendapat perhatian British selepas Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan pada 1948. Sebelum itu PKM telah bekerjasama dengan British untuk menentang pihak Jepun di antara tahun 1942-1945. Ramai anggota Komunis telah diberi penghargaan oleh British. Chin Peng diberi gelaran Sir oleh British. PKM juga menyokong rancangan Malayan Union yang diperkenalkan oleh British pada April 1946. 

Ini kerana Malayan Union bersifat kesatuan dan republik serta menjadi tanah jajahan takluk British. Kerakyatan juga terbuka kepada sesiapa sahaja yang lahir di tanah jajahan takluk British. 


Rancangan Malayan Union ini dianggap progresif kerana tamadun Melayu yang terbina sejak 1273 atau 1400 dengan Kesultanan Melaka dan kerajaan-kerajaan Melayu yang lain akan terhapus. 


Seluruh Tanah Melayu akan dikenal sebagai Malayan Union dan diperintah oleh Gabenor yang dilantik oleh Raja England dan Wales. Ketuanan Melayu yang berpaksikan Raja Melayu akan termusnah sama sekali.

169 comments:

Anonymous said...

sila ke laman web ni....aku rasa ini golongan buta sejarah

http://merdekareview.com/bm/news.php?n=12221#.TmRXlyI3jPE.facebook

Anonymous said...

.


Marilah kita semua menjadi manusia yang bertanggungjawab , jujur dan amanah .



.

Anonymous said...

"...Malayan Races Liberation Army (MRLA)...."

MRLA tu rasanya bermaksud Malayan Regiment Liberation Army yg menjadi cabang Liberation Army di China.

Kan?

Melayu Perak said...

Mujahid buta sejarah , Polis mati di Bukit Kepong bukan talibarut British !



Anggota pasukan keselamatan yang berkhidmat semasa zaman British dan berjuang bermati-matian melawan pengganas komunis tidak sekali-kali boleh dianggap sebagai bersekongkol dengan penjajah.

Bekas Panglima Latihan Tentera Darat, Mejar Jeneral (B) Datuk Amir Baharudin, 66, menegaskan, anggota polis dan Rejimen Askar Melayu pada ketika itu tidak sekali-kali berjuang mempertahankan British sebaliknya mereka menumpahkan taat setia terhadap Raja-Raja Melayu yang memegang kedaulatan Tanah Melayu.

“Individu yang menyatakan anggota keselamatan pada zaman British mempertahankan penjajah sebenarnya tidak memahami dan buta sejarah,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.







Beliau mengulas kenyataan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang menafikan pengorbanan anggota polis dalam peristiwa Bukit Kepong pada 1950 dalam satu ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang pada 21 Ogos lalu.

Laporan Harakahdaily hari ini pula melaporkan Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr. Mujahid Yusof yang juga Ahli Jawatankuasa Pas Pusat menyatakan serangan ke atas balai polis Bukit Kepong adalah serangan ke atas sarang penjajah British dan bukannya kepada anak bangsa sendiri.

Katanya, serangan itu merupakan manifestasi kemarahan rakyat terhadap penjajah British dan ia termasuk kemarahan terhadap anggota polis yang pada waktu itu ‘menjadi tali barut British’.

Amir yang dikenali sebagai Pak Guntur berkata, sepanjang penjajahan, raja-raja Melayu tidak pernah menyerahkan kedaulatan Tanah Melayu kepada British dan orang Melayu ketika itu hanya memberikan taat setia kepada raja mereka.

“Oleh itu, anggota polis yang berjuang di Bukit Kepong bukan tali barut penjajah sebaliknya mereka berjuang menentang komunis bagi mengekalkan keselamatan dan keamanan penduduk setempat pada masa itu.

KLIK DI SINI FAKTA SEJARAH PERISTIWA BUKIT KEPONG


“Dalam mana-mana negara sekali pun sama ada ketika negeri dijajah sekali pun, fungsi polis tetap sama iaitu menjaga keamanan penduduk setempat, jadi mengapa komunis perlu menyerang mereka, mengapa tidak serang askar British,” katanya yang pernah bertempur sebanyak 12 kali melawan pengganas komunis.

Anonymous said...

1948 masa pebentukan tanah melayu, mat sabu masih isap nenen mak dia...

Dia apa tauu pasal kemerdekaan...

1957 pun masih pakai cawatt...

Tup2 thn 2011 nak jadi hero komunis, nak tulis semula sejarah... Hahaha..

Kalau tun mahathir tulis aku pecaya laa sbb tun melalui zaman pra merdeka...

Lawak la mat sabun..

Anonymous said...

Puak pas ni kalau tak spin fakta memang tak hidup tenang agaknya. Macam2 lah depa punya fitnah nak mendapat kuasa kat malaysia ni. Entah berapa aje dibayar oleh dap untuk dapat sokongan tanpa berbelah bagi pada komunis n dap ni.

Tak pernah terfikir orang pas boleh buat sampai macam ni. Memang tak sangka betul.

Anonymous said...

mat sabun gunakan isu komunis utk raih sokongan dlm pas pada dirinya.

Mat sabu tau, ramai yg tak sokong dia dlm pas. Undi ulamak pecah dua. Jadi utk test jentera parti supaya wala pada kehendak pemimpin maka mat sabu cuba kocakkan air.

Tak masal2 seluruh jentera pas kene pertahankan fakta songsang mat sabu yg kata komunis hero sebenar.

Suka atau pun tidak, setiap jentera pas dipaksa kerah pertahankan fakta mat sabu. Boddo betul.

Beginilah nasib apabila agama islam yg mulia dipolitikkan.

Anonymous said...

apasal bodoh sgt mat sabu ni? over dose syabu agaknye.. dia takkan ckp perkara ni kalo dia betul2 paham asas perjuangan komunis di asia secara lebih mendlm, perkara inipun terjadi di europe..

Anonymous said...

mat sabu yang putaq sejarah camni yang disanjung oleh geng2 PAS? malunya sapa2 yang dipihaknya. karpal pun tak disebelahnya kerana nampak sangat dungu bahlol tolol punya pemimpin. terima kasih karpal kerana bersikap jujur sejarah dalam hal ini.

Anonymous said...

Ramai perwakilan Pas yg mengundi mat sabu terkejut apabila mendengar kenyataan mat sabu dlm isu bukit kepong.

Mereka terkejut beruk sbb mereka telah memilih seorang pemimpin komunis yg ada genetik beruk.

Anonymous said...

Nik aziz, hadi awang, Mat Sabun BAPAK KOMUNIS....

Klau mati tamankan sebelah kubur Chin Peng...

Anonymous said...

tak sabar nak tunggu MATHAMPHETAMINE SYABU ni merapu lagi...

Anonymous said...

mat sabu bercakap atas skrip yg umno sediakan.

Anonymous said...

bapa kemerdekaan....tunku a rahman
bapa pembangunan...tun razak
bapa perpaduan...tun husin onn

bapak komunis...mat sabu.

Anonymous said...

manusia berhati BABI bernama Mat Sabu Laknat ini berjaya kelirukan dengan mengangkat komunis sbg wira, polis yang pertahankan tanah air pula sebagai khianat.

bijak mat sabu ni cucuk isu utk PRU.. semoga Tuhan laknatlah atas mat sabu selama mana dia tidak bertaubat!!

Anonymous said...

anon 3.23pm,

peh...mcm tu sekali tahap bongok nya mat sabu??

Ish..ish..ish.. timb presiden PASngok..patut la BONGOK..

Anonymous said...

kah..kah..anon 3.23
habis xde modal nk twist.. kelam kabutlah tu tgk org no 2 parti PAS meroyan.. xprcaye ke tu perangai Mat Sabu? org PAS jg angkat..

HIDUP UMNO!
HIDUP UMNO!
HIDUP UMNO!
AMIN..AMIN..AMIN!!

Anonymous said...

semoga Allah hancurkan segala kebatilan yg sedang bermaharaja lela di malaysia ni...semakin gila nampaknya org2 yg telah jadikan agama utk habuan nafsu dunia mereka..makin sesat dan menyesatkan

Anonymous said...

alhamdullilah rating Melayu sayang pemerintah yg ada 68% berbandi ng 20+% sokong PR....jika ALLAH masih sayang Alif Mim Wau (umno)..rating akan trus meningkat 75% akhir thn ini...dan 80% ptghan thn dpn...

KADANG2 Terpikir juga MAT SABU ...shhhh umno dah bayaq dia ka..mcm teori zainudin taja sorang tu masuk pkr tanding tim.presidn & Quit tubuh parti sendiri (bayangan anwar)rbandi ng 20+% sokong PR....jika ALLAH masih sayang Alif Mim Wau (umno)..rating akan trus meningkat 75% akhir thn ini...dan 80% ptghan thn dpn...

KADANG2 Terpikir juga MAT SABU ...shhhh umno dah bayaq dia ka..mcm teori zainudin taja sorang tu masuk pkr tanding tim.presidn & Quit tubuh parti sendiri (bayangan anwar)

Mt Sabotaj said...

GAP...mana budak 10 tu ..dah kena band ka...cian'....komen pakteh xlaku...lah ...


ada genetik komunis....

P/S: Aku harap artikel kluar 31 ogos....atleast....

5 hari trlewat...ok better late then never..

Tukang Komen said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Budak 10? Aku dengan Pas tahan dia dibawah ISA sebab lembik sangat beri hujah. kah kah kah.

Ms Pearl said...

GAP,

yang paling paling paling utama sekali sebagai orang Islam dan bangsa bangsa lain yang bertamadun yang punya kepercayaan, agama dan anutan apatah lagi YANG BERAGAMA ISLAM sepatutnya tahu ANUTAN KOMUNIS ADALAH SATU ANUTAN YANG TIDAK MEMPERCAYAI KEWUJUDAN ALLAH SWT. or bahasa jargon nya :) "free thinker"

bagaimanalah seorang 'alim' seperti Mat Sebu ni boleh menyokong kuat pegangan komunis?

actually Mat Sebu cuma nak nama, pangkat dan kuasa saja. nak menang PRU sanggup jual segala termasuk lah pegangan agama....

kesian orang PAS.....terpedaya

rakab said...

Sila baca kisah sejarah itu berkali-kali, supaya benar-benar faham.

Jadi tak dapat lah pakatan 'malaun' nak perdayakan kita!.

Anonymous said...

bapak aku berbulan2 tinggal kn anak bini kerana memerangi komunis di hutan walaupun british dh tak de kat tanah melayu masa tu..ledakan peluru bertaburan di baju, cuma usia nya masih panjang..MAT SABU apa tau, setakat tau sejarah MAT INDEra cket2, dh heboh sekampung, BODOH!

Anonymous said...

mana nak letak mat syabu nie PRU13 nanti?.....kerusi DUN atau Parlimen
mana-manapun tak layak!!!!

buat malu orang melayu jer....

kita bakor-bakor jer dia idup-idup!!!

awaslah kita jika dicalon ditempat anda!!!!!!

kita pekena pukulan TKO sama dia....

Anonymous said...

https://www.facebook.com/notes/mohamed-hadi-al-majwi/mat-indera-ialah-pejuang-kemerdekaan/389870107918

bro GAP....tlg ulas note kat fb nieh....ASAP!!! pening la dgn pembangkang nieh!!!

Anonymous said...

komunis pembunuh bangsa melayu..itu fakta sejarah..mat sabun bacul jangan cuba nak ubah fakta

Anonymous said...

anak10 dah kena penampar kot...kena
sindrom parkinson tak leh menaip..heheehe...

atau tengah bertapa kat bekas sembuyian PKM...menurun ilmu...

wake up....bro...!!!

kite berperang di alam maya...

Anonymous said...

Askar yg masuk hutan tu pun bkn pejuang! Sbb kerja je. Klau btol pejuang gaji jgn ambik le. Pencen jgn ambik. Bonus jgn ambik. Bg blik pd kerajaan. Klau ade yg buat mcm tu baru btol pejuang. Baru boleh salut!

Anonymous said...

mat sabu yg cakap/berucap, UMNO di persalahkan??/konspirasi umno??ats skrip umno??

Mr Ganu said...

PAS mmg parti putar alam semalaysia

Anonymous said...

mat sabu, PMR pon x lps nk hujah pasal sejarah...piiiiraahhhh !!!

Anonymous said...

Adalah satu FAKTA SEJARAH bahawa Parti Komunis Malaya(PKM) sebenarnya adalah salah suatu CAWANGAN Parti Komunis Cina(PKC) di Tanah Besar Cina. Chin Peng bukan sahaja mendapat bantuan kewangan dari Parti Komunis Cina, malah dia lebih banyak menghabiskan masanya di Cina berbanding dengan di hutan Tanah Melayu. PKM mempunyai PEJABAT OPERASI, termasuk stesen radio, yang berpengkalan di Cina.

Adalah juga satu FAKTA SEJARAH bahawa sebaik sahaja Maharaja Jepun mengisytiharkan KEKALAHAN di dalam Perang Dunia ke 2 berikutan penggunaan bom atom ke atas Hiroshima dan Nagasaki, tentera PKM telah cuba MERAMPAS KUASA di Tanah Melayu, tanpa mengambil kira bahawa Raja-raja Melayu masih berkuasa di negeri-negeri Tanah Melayu.

Pokoknya, PKM tidak berminat untuk memerdekakan Tanah Melayu dan menyerahkannya kepada orang Melayu...SEBALIKNYA, PKM sebenarnya hanya berminat untuk MERAMPAS KUASA di Tanah Melayu.

Biasalah...PKM telah menggunakan beberapa PETUALANG MELAYU seperti Rasyid Maidin, Abdullah CD, Musa Ahmad, Shamsiah Fakeh dan Mat Indera.....sebagaimana DAP menggunakan Anwar Ibrahim, Nik Aziz, Haji Hadi dan Mat Sabu.

Anonymous said...

Buku PENGUKIR NAMA JOHOR terbitan Yayasan Warisan Johor sebuah jabtn dbwh kerajaan negeri johor telah meletakkn Mat Indra atau nama sbnr die Muhammad Indra sbg salah seorang pejuang kemerdekaan dan anak watan johor yg cekal dan berjasa kpd negeri johor.

Gambarnye diletakkn disudut paling bwh kiri di muka hadapan buku tersebut. Dlm buku itu tertulis kisahnye.

Sila cari buku itu utk maklumat lanjut atau dtg ke yayasan warisan johor utk baca.

Ape lg korang nk ckp? Geng umngok bleh jwb?

Anonymous said...

HIDU PAS...HIDUPLA ISLAM!!!

HAPUSKAN PARTI RASUAH BUSUK UMNO!!!

BIARKAN MEREKA MENCERCA ULAMAK!!!

TERUSKAN PERJUANGAN MEMBERSIHKAN ORG2 DURJANA DARI UMNO!!

Anonymous said...

anon 5.14

dh nama pun keja, memang ada gaji..kalau nk kira ikhlas berjuang, semua org x pyh ambik gaji, tapi berapa ramai yg sanggup tinggal kan keluarga berbulan2 utk berjuang menentang komunis, ko boleh? jgn ckp la kalau ko bodo!

Anonymous said...

CEH KONON TUNKU MASE TU PEJUANG KEMERDEKAAN!!!PEJUANG PARTI KORUP UMNO ADALAH!!!TALI BARUT BRITISH!!!BUSOK UMNO UBAH FAKTA SEJARAH!!!

Anonymous said...

busuk2 pun, dapat juga kita merdeka, tak de pun kita hidup susah...tak de melarat pun

Anonymous said...

Anon 5:42.


Hahahahahaha......x bleh pggil pejuang le klau mcm tu. Sama jgk mcm org yg bekerja kat pelabtar minyak. Brbulan2 tggalkn ank binu. Die bleh dpanggil pejuang ke? Polis yg pergi brkursus brbulan2 kat hutan. Boleh dpanggil pejuang ke?

Anonymous said...

lg kesian pada org umno dh byk sgt makan dari sumber yang x betul sehingga hati pn dh jadi gelap.hanye namapk duit..ape yang dikhabarkan oleh kerajaan sume nampka betul

betulla firman ALLAH "akan ade golongan yang aku biArkan mereka sesat"

jauhla aku dari org2 umno ni..sbb undi umno dapat saham DOSA sekali,,,iaitu parti yang menyokong hiburan,maksiat,pusat judi,rasuah.kalau x..dh lame memerintah masih belum ade ape2 tindakan malah tu sume masih berleluase.bukan ke itu bersubahat dengan dengan kafir di jalan yang x betul?SBB TU AKU CKP UMNO NI CKP X SAME BIKIN.WOI CUBE TGKLA DH LAME MEMRINTAH SELAME 54 THN ATAS NAME NEGARA ISLAM KENAPE TIDAK DIHARAMKAN TERUS MENDE2 TU SUME???SBB TU UMNO MMG BUKAN PARTI ISLAM!!!

UNDI UMNO DAPAT SAHAM DOSE SEKALI

biar negara miskin asalkan tidak ada mende yang haram dalam negara ini..tp slogan umno "biar ada mende2 tu sume asalkan ade keuntungan pada negara.

"nabi sendiri berdoa YA ALLAH JADIKAN AKU MISKIN"

jadi umno ni mmg dh jauh sgt menyimpang dari landasan agama...hati gelap mkn rasuah.semakin jauh dari rahmat!!!

Anonymous said...

5.59

semua org dikira berjuang walau pun berbeza cara dan perjuangan, gaji tu sebagai imbuhan atas setiap keringat yg dicurahkan walau apa cara berjuang sekali pun..salah ka kita dapat gaji atas kerja yg kita buat, takkan itu pun nk jadi isu, ada kerja mesti ada gaji..lumrah hidup kan, kita bukan hamba abdi..cuma bidang yang berbeza, apahal la tu pun nk dipertikai kan

Dot said...

pas cuba mengubah sejarah semata2 nak nama pejuang2 zaman pra-merdeka dikaitkan dgn parti mrk walaupun ternyata pas belum ada masa tu & hanya wujud krn umno!! kalu nak kata pejuang2 spt tok janggut, dato bahaman, mat kilau @ tok gajah, mrk ni tahu pas akan wujud pun belum tentu mrk sokong krn pas takmo nama MELAYU!!!

Anonymous said...

anon 6.06

PAS yang berjuang atas nama ISLAM tu ada ke HARAM kan arak dan pelacuran di tempat jajahan mereka? ada? ko nampak buruk UMNO..org UMNO ada yg kerja sebumbung dengan org DAP, PKR dan PAS jugak, gaji yang sama, majikan yang sama..kalau yg parti UMNO mkn sumber x btol? yg 3 parti lagi tu? btol sgt ke? ke kenal smua ke? ko ingat sume baik ke? jgn tgk luar je bro!

Anonymous said...

YAH BETUL TU...HAPUSKAN PARTI BUSUK YANG MENGHALALKAN MENDE YANG HARAM IAITU PARTI UMNO!!!!!!!!!

Anonymous said...

PARTI YANG MENGUBAH FAKTA SEJARAH PARTI BUSOK UMNO!!!!!!!!!!!KONONNYA UMNO LA PEJUANG KEMERDEKAAN!!!!

Anonymous said...

hehe aku suke slogan umno"biar jdui,maksiat dan hiburan berleluase asalkan membawe kepada keuntungan negara".negara kebajikanla katekan

Anonymous said...

Sblm nk tangkap n tuduh mat sabu sbg komunis tangkap MB JOHOR dulu sbb die adlh pengarang buku PENGUKIR NAMA JOHOR di mana Mat Indera diletakkn sbg 150 nama pejuang yg berjasa kpd negeri johor.

MB JOHOR juga dlm tulisannye turut mengiktiraf Mat Indera sbg pejuang yg sama taraf dgn mat kilau, tok janggut n datuk bahaman dlm usaha beliau menentang penjajah inggeris.

Buku tersebut boleh order secara online dlm laman web yayasan warisan johor.


Ape lg pecacai umngok nk jwb?

Anonymous said...

xyah nk klik di sane sini peristiwa bukit ke kepong ke bukit aman ke...sumenya diskripkan oleh petualang umno

jadi rakyat terpedaya...kesian.

P/S :pesanan penaja dari parti atas pagar

Dot said...

berdegar2 puak2 bukan pakar sejarah bergebang di kantin pagi tadi mengatakan dato onn, tungku abdul rahman & pemimpin2 umno bukannya pejuang kemerdekaan.

pejuang sebenar kata puak2 bangang tu ialah dato bahaman, tok janggut, mat kilau, ahmad boestaman, dr. burhanuddin yg terpengaruh dgn gerakan kemerdekaan indonesia yg cenderung berjuang ala gerilya & mrk2 yg bukan bekerja dgn british...

searah tidak nafikan pejuang2 melayu spt tok janggut, dato bahaman, mat kilau bahkan mrk diiktiraf sebagai pahlawan melayu. pas tidak perlu ungkit krn pas tidak perjuangkan bangsa melayu...

kesian juak2 pas krn cuba nak memesongkan sejarah semata2 krn pemimpin2 spt ahmad boestaman, dr burhanuddin dll tidak disebut sbg pejuang kemerdekaan krn berjuang cara gerilya dulu...

Anonymous said...

PENCACAI UMNO UDAH SENYAP GILE MEROYAN DH SEBB X SANGKE MB JOHOR MELETAKKAN MAT INDERA SEBAGAI PEJUANG!!!

PERGILA SERANG ORG DEPA TU...PARTI BUSOK UMNO!!

LPS AYAM BERLAGE SEKANDANGLA

ELOK KITE LETAK MUKE MB JOHOR TU NGAN KARANGANNYA DALAM BLOG NI BIAR PENCACAI UMNO NI TAU

Anonymous said...

dimane ade umno disitu ade rasuah

Anonymous said...

bila mat sabu ckp psl sejarah, semua ikut je..dulu x de plak bising2 pasal sejarah, konon hebat la tu dpt berhujah2 kat sini, fakta tetap fakta, tak yah la nk jadi jagoh kt cni..pegi la sanjung mat sabu korang tu..tahniah la sbb korang dpt pemimpin 'hebat' mcm abang MAT SABU tu..bagus2 hahaha!

Anonymous said...

ish.. geli geleman aku baca cerita puak pasberg ni.. bodoh giler nak mampos! otak diorg ni umpama kita baca buku fakta 360 muka surat tp buat kesimpulan hanya berdasarkan kenyataan 1 muka surat mana boleh! tak ubah mcm paderi yg menyipulkan Rasulullah seorang terrorist kejam hanya kerana kaitan perperangan! pastu hal askarpun nak komplain pdhal dlm tak terfikir ke kita diwajibkan mempertahankan hak kita sbg manusia/ warga negara/ umat nabi dari ditindas.. ade ke org jd askar tp takut kna tembak?

Anonymous said...

aku pelik dr mujahaid punya statement ....mmemang udah dr dulu mengatakan yg balai polis bukit kepong tu di dalamnya terdiri drp polis polis berbangsa melayu ...dan ketua kg berbangsa melayu .. mati kerana mempertahankan bukit kepong .. apalagi balai polis yg ada atas tu ....

sejak bila dia dapat maklumat kata yg ada kat situ ialah omputeh ...balai polis tu jadi sarang penjajah lagi pulak di katanya ...maknanya kalau kata penjajah yg dok dalam tu ... org puteh laaa... BRITISH ....!

mana dia belajo ...??? pandai pulak nak mengukuhkan lagi fakta merapu mat sapu tu ...

kepada mujahaid ...

kalau nak berpolitik tu berpada pada laaa.... jangan menyonsang dan merapu sehingga merosakkan sejarah bangsa dan fakta yg semamgnya telah tercatat dalam sejarah ....

kelak akan memakan bangsa sendiri ...

termasuk juga keturunan dan cucu cicit dr mujahat ...

fakta dan sejarah yang tercatat selama ini bukan di catat dalam keadaan semberono dan kromo .... semuanya telah dijalankan penyelidikan ....

hatta tan sri jins samsudin sekali pon ....semasa hendak membikin filem tersebut .. telah di selinap dari segala sudut ... ini sejarah ...bukan cerita karton ...

biarlah mat sapu membikin cerita kartonnya ... penonton dan tukang tepuk tangan pon bukannya kita ....hanya dia dan peminat peminatnya ...
cerita kartonnya pon menjadi faveret peminatnya...bukan kita ...

Anonymous said...

Hapus kan Parti yang menjual Nama Allah.

Pemimpin mereka confuse dan pengikut terputus fuse.

Gila punya manusia. Perjuangkan Islam melalui Komunis.

Anonymous said...

dorang ni bkn kira apa..asal kan yang yg ckp tu abang MAT SAPU je, semua betol, dlu phm sejarah, skrg tiba2 kata sejarah tu silap, sejarah tu memang silap bila ada orang mcm MAT SAPU yang buat silap..x kira apa, semua benda nk dipolitikkan, janji dapat undi dan popular..popular ke??

Anonymous said...

Geng umngok tak sangka mb umngok diorang iktiraf mat indera pejuang kemerdekaan. Bila mat sabu ckp korang tuduh mcm2. Nah! Mb johor dh iktiraf mat indera korang taknak tuduh die komunis ke?


Anti bohmu


Kau belajar sejarah kat mana? Belajar guna buku teks umngok ke? Patut le ckp mcm bongok!

Anonymous said...

pas ni kalau si sabu ni cakap puak syiah mcm ASWJ (tak sesat) atau pejuang islam tentu totok pas sokong membabi buta akal

Anonymous said...

zorro57 said. " Mat Sebu" berjaya mengalihkan perhatian semua orang isu kesalahan dia tentang tuntutannya yang tak wajar dia tuntut diatas kecederaannya semasa perhimpunan haram yang lalu. saya rasa elok jangan layan orang yang sengaja timbulkan isu sejarah yang dia tahu tapi buat buat tak tahu dan dia creat issue yang dia buat berjaya.jadi diharap semua orang jangan ikut rentak dia ini mainan orang terdesk.

Anonymous said...

Cam ini punya parti kalau perintah Islam & Melayu bukan sahaja tak maju dunia & akhirat tapi setiap hari jadi bertambah bodoh.

Komunis di agongkan, Nama Allah dijual, menyokong gerakan murtad, penyokong kristus, penzina di OK kan kira peribadi asal masyuk undi. PAS ni memang Pakatan Akal Sakit.

Pemimpin Confuse & pengikut putus fuse. Moga Allah beri mereka hidayah cian sebab bertahun tahun berkorban untuk Islam tapi akhirnya sasau.

Anonymous said...

aku orang umno .. mak bapak aku orang umno .. tok nenek aku kat pulau pinang orang umno ... tok nenek aku yang kat selangor jugak orang umno ... bini aku orang kuat umno .. anak anak aku bakal pewaris parti umno ..jiranjiran aku orang umno .. cigu cikgu aku orang umno yang ramai ... BOS BOS aku lagi kuat umno ....

TAPI TAKDE SORANG PON YANG KAKI RASUAH ...!!!!!

ini bole kita tengok sendiri dan nilai ..

anak anak bini dorang selamat sejahtera ...pandai belajar .. celik dan terang hati ...berilmu ... beramal ...bersedekah dan menderma kalau terlebih...
bukan juga kaki maki hamun dan menyumpah .. apa lagi mengutuk ... sentiasa menjaga tutur kata ...
merendah diri ... walau ada yang terlebih kaya sebab rezeki diberikan oleh tuhan ...

KALAU ADA YANG MAKAN RASUAH ....

sekejap aje tuhan bagi rasa nikmat itu ..
tak lama lagi tetlungkup laaa...


SEBAB TUHAN SUDAH JANJI ...
" SETIAP PERBUATAN MANUSIA ITU AKAN AKU BALAS .. BIARPON SEBESAR ZARAH .."

maknanya kalau baik pon dia akan bayar ...
kalau tak baik pon dia akan bagi pree ...

jadi jangan laa sedap sedap mengata dimana ada umno disitu ada rasuah ... itu bunyinya macam nak mendoakan untuk anak cucu sendiri ....

Anonymous said...

dimane ade umno disitu ade rasuah

undi umno dapat saham dose sekali kerana mengyokong yang haram

dimane ade umno disitu ade rasuah

Anonymous said...

ANON 647

ko pun guna buku teks sejarah yang sama kan, tapi sebab ko bongok, tu sebab ko x phm sejarah, bongok!

Anonymous said...

MB JOHOR IKTIRAF MAT INDERA PEJUANG KEMERDEKAAN

Anonymous said...

MB JOHOR IKTIRAF MAT INDERA PEJUANG KEMERDEKAAN DLM BUKUNYA PENGUKIR NAMA JOHOR

Anonymous said...

.


DIMANA ADA PAS DISITU ADA FITNAH
DIMANA ADA PAS DISITU ADA BARUA
DIMANA ADA PAS DISITU ADA SALIB
DIMANA ADA PAS DISITU ADA SIAL
DIMANA ADA PAS DISITU ADA LAKNAT
DIMANA ADA PAS DISITU ADA KOMUNIS



.

Anonymous said...

.


DIMANA ADA PAS DISITU ADA FITNAH
DIMANA ADA PAS DISITU ADA BARUA
DIMANA ADA PAS DISITU ADA SALIB
DIMANA ADA PAS DISITU ADA SIAL
DIMANA ADA PAS DISITU ADA LAKNAT
DIMANA ADA PAS DISITU ADA KOMUNIS



.

Anonymous said...

juak pas kimak siang dan malam.....

Anonymous said...

juak pas kimak siang dan malam.....

Anonymous said...

Membara bila mengenangkan kisah lama...berkesempatan melawat pusara datuk nenek saya...kelihatan satu persatu datuk dan nenek menjadi yatim piatu ketika usia 3, 4 tahun kerana kematian ibu bapa di kala zaman hangat menuntut kemerdekaan...sedih dan pilu bila mendengar cerita nenek akan kesusahan dan tersepitnya orang melayu ketika itu....bertuahnya kita dikala ini...atas linangan air mata dan titisan darah pejuang dahulu.....
Nenek bercerita dikala jepun menyerah kalah...kumpulan-kumpulan kominis bermaharaja lela...ketua kampung, penghulu, imam yang memimpin orang melayu...ramai yang hilang begitu sahaja....amat dasyat bila mereka baru dapat sedikit kuasa...dalam 14 hari macam-macam perkara berlaku.....
Komunis memang kejam, dan penyokongan pucuk pimpinan PAS yang memnggangap Komunis sebagai wira...ADALAH PENGKHIANAT BANGSA...cukuplah cerminan itu yang telah diberikan....akan ku tentang sesiapa yang menyokong PAS....telah ku mulakan di kalangan saudara - mara ku sendiri....

Sedarlah...sedarlah...sedarlah....JANGAN JADI PENGKHIANAT BANGSA.

Anonymous said...

.

Dimana ada melayu disitu ada rasuah .

Dimana ada melayu disitu ada mat rempit .

Dimana ada melayu disitu ada penagih dadah .

Dimana ada melayu disitu ada peragut .


.

Cik Sue said...

Orang-orang yang sokong dan kutuk2 Umno ni, tak hidup lagi sewaktu zaman komunis dulu. Dia orang ingat bila baca buku dah pandai sangat. Takut-takut bila ada perang nanti, puak2 ni lah yang lari dulu, sebab memang jenis spesies penakut, sebab tu mempertingkaikan apa saja, sama ada masuk akal atau tidak. Janji lawan. Bukti2 tak de, janji buat spekulasi. Semua orang boleh buat. Itu namanya fitnah.

Anonymous said...

to anon 7:19 PM

aku sokong hujahan hang....aku dah tentang dari juak2 pas dari mula diorg menang pru yang lepas....alhamdullilah aku dapat insatkan saudara mara aku ....diorg faham dan mula menyukai pandangan aku...kalau kita di pihak yang benar....

Anonymous said...

Di tangan Abg Mat adalah sebuah buku biografi 22 tokoh Johor. Buku diterbitkan oleh Yayasan Warisan Johor yang dinaungi oleh Menteri Besar Johor sendiri. Buku bertajuk

SAlah seorang yang ditabalkan sebagai tokoh Johor adalah Mat Indera sendiri. Mana mungkin pengganas komunis boleh diiktiraf oleh Kerajaan Johor sebagai pejuang.

Maka, terbuktilah pendirian Abg Mat Sabu selama ini benar. Mat Indera adalah pejuang kemerdekaan bukan Komunis seperti didakwa UMNO dan media mereka.

Secara otomatik, buku tersebut membuktikan UMNO sendiri mengakui Mat Indera sebagai hero dan pejuang bangsa.

Apa perlu debat lagi?

Siapa Khairy nak berdebat dgn Abg Mat pun? Budak setahun jagung dgn hinggus masih meleleh. Tak da kelas nak berdebat dengan Mat Sabu.

Anonymous said...

PAS dah tersasar landasan...

Dah tiada perjuangan Islam dan Bangsa....

Yang ada pada PAS perjuangan kuasa dan pitih......agaknya pemimpin PAS siang male dok mimpi-mimpi putrajaya...yang dulu dok kutuk-kutok tak guno....

PAS lo ni macam hampas...saudara maro ambo kelate la ni ramai terkejut...dan tak relo sokong kumunis.....penyokong PAS sendiri terkejut......

Agaknya kena sampuk Mat Sabu ni...konon sokong kominis supaya Cino sokong dia la....yang pasti ramai melayu bertambah meluat dengan PAS....

Bolehlah dia nobatkan Mat Sabu bapa komunis melayu moden....

Anonymous said...

mat sabu nak ubah sejarah;

1. mat sabu mahu dikenang sebagai ketua komunis yg beragama Islam.

2. mat sabu mahu dikenang sebagai melayu komunis yg masih hidup.

3. mat sabu membenarkan teori Darwin yg megatakan manusia berasal dari beruk (keturunan mat sabu shj)

Anonymous said...

mat sabu merupakan jurulatih beruk yg memahami bahasa beruk. melatih beruk adalah kerja sampingan mat sabu waktu malam dihadapan peminatnya. dia ada sijil MLVK bidang bercakap dgn beruk.

Anonymous said...

APA TAK NYA....

PM = Anuar
TPM1=MAT SABU
TPM2=LGE

13MEI PUN ..CINA DAP JUGA WIRA ...TUNGGU JELAH...

HISYAMPUTING ALAHAI...LULUSAN UNDANG2 Kah kah kah...kita lulusan atm jadi KDN...!!!

Anonymous said...

saudara semua.. nak tahu cerita mat indera sila baca kenyataan pakar sejarah prof. khoo kay kim..

bg pendapat personal sy komunis adalah satu ideologi yg mmg ditolak majority negara didunia terutama negara Islam yg menolak kekangan beragama. selain itu bnyk lg keburukkan yg diperkenal oleh komunis dr segi sekatan dlm sosial masyarakat dan pembangunan ekonomi. kita patut ambil ikhtibar perbandingan di Korea Utara dan Selatan.. Jerman Barat dan Timur.. sepatutnya kita bersyukur kerana terselamat dari satu lg musibah yg boleh mengubah Malaysia menjadi sebahagian blok komunis dirantau ini yg dah mmg bertapak lama di Burma, Vietnam, Laos, Kemboja dan di iktiraf di Thailand. Hal ini dah lama dipersetujui semua kaum di Malaysia kerana akibatnya kita tidak mungkin dpt melihat kemajuan dan kemakmuran di Malaysia dan juga bandar maju spt Singapura!

Anonymous said...

sejarah telah tertulis bhw mat sabu ketua komunis ni memp. ilmu kebal. setelah dilanggar oleh pajero & 2 waja polis, mat sabu hanya cedera ringan shj.

Anonymous said...

"""SEDAR SEDARLA..JGN JADI PENGKHIANAT BANGSE"""

WOI KALO DH BANGSE SENDIRI YANG MENGHALALKAN MENDE YANG HARAM,KALO DH BANGSE SENDIRI YANG MEROSAKKAN AKIDAH,KALO DH BANGSE SENDIRI TERKELUAR DARI LANDASAN

BAIK KELUAR DARI KEPOMPONG BANGSE OR TENTANG BANGSE SENDIRI

SENDANGKAN NABI CKP "KELUARLA KAMU DARI KEPOMPONG SENDRI UTK KENAL MENGENAL DENGAN BANGSE LAIN"

NK TUDING JARI ORG LAIN BERSEKONGKOL DENGAN KAFIR??

YANG PARTI DEPA MEMBIARKAN PENJUALAN ARAK BERLELUASE,PUSAT JUDI TOTO,HIBURAN DAN MAKSIAT,RASUAH,HIBURAN 24 JAM DI MEDIA TU APE KEJADAHNYA??TU BKN BESEKONGKOL DENGAN KAFIR KEE??

NK TUDING JARI ORG LAIN BERKEJESAMA DENGAN KOMUNIS??
KEPALA BAPAK SAPE YANG MULA2 DULU BUAT HUBUNGAN DIPLOMATIK DENGAN CINA DULU??BAPAK SAPE YANG BEKERJASAMA DENGAN VIETNAM??

UMNO NI MMG HIPOKRIT BTLLA.ORG YANG BUTA MATE NGAN DUITAN JE YANG AKAN MENYOKONH KERAJAAN KORUP NI

Anonymous said...

dimane ade umno disitu ade rasuah

Anonymous said...

lol MB JOHOR sendiri yang mempunyai karangan mengatakan mat indera pejuang?

pe cita ni parti umngok??

ckp x same bikin langsung ni??

yela umno yang berkuasela katekan,keje MENGAIBKAN ORG LAIN,MENGKAFIRKAN ORG LAIN dh jadi lumrah idup org umno

pasal mb johor....simpan dalam kain le,jgn harap la nk kuar umum

HAK TUIHHH PUNYE UMNO

Anonymous said...

to anon 7.45

buku apa... hang pun dengar cakap orang jer...tolong buktikan dulu....buku playboy ker...

Anonymous said...

sejarah yg bakal tertulis kiranya PR berkuasa.

1. anwar - tokoh yg menperkenalkan pluralisme - sama rata sama rasa, depan belakang, betina jantan, bini orang laki orang sama sahaja.

2. mat sabu - tokoh dari parti Islam yg memperkenalkan komunisme, bini kawan bini orang rentap saja, suara beruk suara ungka dialah idolanya.

Anonymous said...

fuck to pas

Anonymous said...

fuck to pas

Anonymous said...

nk ckp la...umno la yang memberi rezeki dan keamaman pada rakyat

kalo xde umno mati kebulurla kita


WOI UMNO lu sape yang memberi rezeki dan keamanan pada kami?????????????????


TAKBIR

Anonymous said...

depa nnk tindas or halau aku dari malaysia ni???

igt tanah malaysia ni org umno ke yang punye??

igt bumi tanah ALLAH ni hangpa yang cipta??

Anonymous said...

takbir kepala hotak hang

Anonymous said...

Setelah Presiden Pas membuat kejutan dgn memperkenalkan negara kebajikan, Timb. Presiden Pas membuat kejutan beruk dgn 'mengkomuniskan' penyokong2nya pula.

Anonymous said...

sedarlah pas tu sesat

Anonymous said...

.



DIMANA ADA PAS DISITU ADA FITNAH
DIMANA ADA PAS DISITU ADA BARUA
DIMANA ADA PAS DISITU ADA SALIB
DIMANA ADA PAS DISITU ADA SIAL
DIMANA ADA PAS DISITU ADA LAKNAT
DIMANA ADA PAS DISITU ADA KOMUNIS


.

Anonymous said...

DIMANA ADA PAS DISITU ADA FITNAH
DIMANA ADA PAS DISITU ADA BARUA
DIMANA ADA PAS DISITU ADA SALIB
DIMANA ADA PAS DISITU ADA SIAL
DIMANA ADA PAS DISITU ADA LAKNAT
DIMANA ADA PAS DISITU ADA KOMUNIS

Anonymous said...

sesuatu amalan yg baru kpd pengikut2 komunis di m'sia ialah bertakbir setiap kali berucap diikuti pekikan suara beruk oleh timb presidennya (aka jurulatih suara beruk yg ada sijil).

Anonymous said...

ada anjing pas sini......BALUN anjing barua komunis....sial...kimak

Anonymous said...

aku pn keje kerajaan..tp adela org2 umno ckp "igt ckit..umno yang bg ko mkn,umno yang bg ko rezeki dan gaji"

WOI ORG2 UMNO YANG JAHIL AGAMA DAN BIOL KAT DUNIA

BKN HANG YANG BG AKU REZEKI DAN KEJE!!

jawapan aku "NK WAT CAMNE KALO DH ALLAH TU MELORONGKAN KEJE NI DAN CARI REZEKI DARI ARAH NI"

umno sah dh mmg jahil

jauhla aku dari org2 umno ni

Anonymous said...

puak pas jangan cakap bab agama kat sini.....parti kamu parti sesat....bertaubatlah......nanti mati dalam kafir....

Anonymous said...

pernyataan bhw komunis tidak beragama adalah silap dan tidak terpakai lagi kerana di m'sia, komunis dipimpin dan didokong oleh org2 yg mengaku beragama.

Anonymous said...

hoi....juak pas yang bodoh.....sial ko satu keturunan....

Anonymous said...

.


DIMANA ADA PAS DISITU ADA LAKNAT


.

Anonymous said...

umno adalah parti yg jahil kerana menolak komunis, pas adalah parti yg lebih islamik kerana menyokong komunis dan dipimpin oleh komunis.

Anonymous said...

daripada umno yang langsung x penah ckp bab agama...lagila kufur

parti Hang mmg syokla tgk nyonya mansor nnt berjoget beramai senaman erobik ......HODOH

Anonymous said...

Penyokong PAS kepala sontot...lepas ni Mat Sapu kata PAS asal dari beruk pun...berbondong-bondong penyokong dia hangguk-hangguk.....

Lepas nie penyokong PAS kalau bagi berok mat ye jadi calun PAS pun gerenti sokong...nak buat macamana dah wala.....cakap la macamana...somua orang salah dia je la betul.......maka bolehlah melompat-lompat melolong-lolong.....

Nak buat macamana nak hakikat kini PAS parti kebajikan dan menyokong perjuangan komunis....Dah takde perjuangan Islam dan Melayu dah....

Tunggu je la penolakan orang-orang melayu yang sememangnya terguris dengan kata-kata yang menguris perasaan.....

Sayonara to PAS dulu memang ada menyokong perjuangan PAS...la nie...hampeh....busuk punya PArti....

Anonymous said...

dengan juak pas kimak nie tak payah layan.........

maki jer.....anjing2 nie.....

Anonymous said...

betul tu....maki jer anjing2 pas.........pas sial

Anonymous said...

.

DIMANA ADA PAS DISITU ADA JUAK SIAL

.

Anonymous said...

Kepada mereka yang kerja kerajaan yang tak tau bersyukur tu...berhenti je la kerja ...dari kerja tak ikhlas dan ashik nak kutuk majikan yang beri gaji....ni lah parasit-parasit yang merosakkan jabatan kerajaan kita.....

Anonymous said...

mat sabu adalah hero...hero komunis

Anonymous said...

PUKI MAK JUAK PAS..... MANA TAHU NILAI GAJI......BODOH ANJING KERAJAAN MAKAN GAJI DGN KERAJAAN SOKONG FUCKATAN.....PUKIMAK-PUKIMAK NIE LAH PEROSAK LAKNATTULAH...MAKI JER ANJING2 PR NIE...

Anonymous said...

pengikut2 pas patut berbangga kerana pemimpin anda adalah seorang komunis.

Anonymous said...

puak-puak kerja gomen yang tak menyokong kerajaan tu ...tak tau bersyukur....ni la golongan anai-anai yang merosakkan pentadbiran....

Apalah malangnya pemikiran bila kutuk kerajaan yang beri gaji hasil haram la apa...tapi sesedap rasa menyuap anak isteri, kononnya kata hak dan usaha sendiri...kepala jinggo apa nya ...abis yang ko suap tu haram la....

Adoi cakap kadang guna kepala lutut...buduh...

Anonymous said...

setelah sekian lama komunis malaysia ketandusan pemimpin melayu komunis, kini telah muncul pemimpin yg dinanti2kan itu.

sejarah baru telah tercatat sebagaimana kata-kata pemimpin melayu komunis itu.

Anonymous said...

sebagaimana diketahui umum, antara kelebihan pemimpin melayu komunis ini ialah boleh berkomunikasi dgn beruk.

Anonymous said...

Nampak lambang PAS terus menyirap...

Janji tinggal janji je la PAS ni....

Golongan-golongan kecewa yang tak dapat kedudukan je dema ni....kalau yang kerja gomen rasa diri tak dapat kedudukan mula meroyan perasan diri je yang betul...kerja hampeh...ashik nak hasut orang je....

Anonymous said...

antara kelainan yg ada pd pemimpin komunis ini ialah dia tidak takut kepalanya pecah sebab otaknya letak dlm kepala lutut, sbb tu dia cukup takut kepala lututnya cedera.

Anonymous said...

diesbabkan pihak perisik dapat tahu otak mat sabu ada kat kepala lutut, maka rahsia ini telah didedahkan kpd pihak polis yg berjaya melenyek kepala lutut mat sabu tapi malangnya mat sabu juga ada ilmu kebal yg hanya alahan kpd kereta kebal shj.

Anonymous said...

WOW.......HAHAHAHAHA....ANJING2 PAS SIAL DAH MULA KENA MAKI......KAHKAHKAH..... KIMAK JUAK PAS...MAKI JER.....CAKAP BAIK2 JUAK PAS BUKAN BOLEH FAHAM.....LUDAH ANJING PAS....HAK....TUIH...

Anonymous said...

APA TAK NYA....

PM = Anuar
TPM1=MAT SABU
TPM2=LGE

13MEI PUN ..CINA DAP JUGA WIRA ...TUNGGU JELAH...

HISYAMPUTING ALAHAI...LULUSAN UNDANG2 Kah kah kah...kita lulusan atm jadi KDN...!!!

Anonymous said...

mat komunis takut berdebat dgn KJ.......kahkahkah

Anonymous said...

Nampaknya PAS dah pelahap sangat nak undi cina....insyallah dengan kenyataan sebegini oleh pimpinan PAS, banyak lagi undi yang akan terbang.....

Anonymous said...

mat sabu sebenarnya bukan takut berdebat, kepala lututnya belum betul2 baik lagi sbb otaknya ada kat kepala lutut, bila dlm keadaan cedera, reflexion lembab dan bengap sikit.

Anonymous said...

buat penat je baca komen puak pas komunis ni.. lg skali ckp kosong xde isi semua fitnah je mb johor iktiraf mat indera? buku maner tu? logiknya bukan ke mat indera tu asal indonesia? adey bnyk kuat tipu la bikin ana bnyk fenin kepala la.. rasenye dlm malaysia ni bnyk lg pejuang haluan kiri yg tak berada dlm komunis tak sebut pulak? datuk bahaman, maharajalela, tuk janggut tu sape? ni komunis jugak yg jd pujaan hati.. skrg terang2 dap tak setuju maknanya kaum cina pun tak setuju.. buat malu je, dah tersorong2 nak jumpe kluarga mangsa.. bodoh.bangang.bengong.bahlol.bangsat.bengap.ngu

Anonymous said...

bagi seorang perempuan, diam tanda setuju.

bagi pengikut2 komunis pas, diam tanda malu sbb tersalah pilih peimipin bodoh & bangang mcm mat sabu. (sebenarnya itulah pemimpin paling cerdik dlm pas)

Anonymous said...

Sudah lah PAS, jangan ikut bodoh Mat Sabu tu, gila ke korang ni, Karpal Singh pun tak boleh terima, Islam babe memang tak terima komunis.

Anonymous said...

kerana rindukan surga nik ajis membuat mat syabu tdk takut memfitnah.

pas latnatullah

Anonymous said...

Cian PAS, Pemimpin confuse, pengikut semua sudah putus fuse. Belasah aje Mat Sabu ni, kasi rebak muka dia lepas tu report je polis cakap dia ditangkap tengah melancap di halayak ramai.

Anonymous said...

kalozku jadi mat sabu pn aku berani jadi penghianat bangse dari jadi pengkianat agama dan bersekongkol dengan kafir menghalalkan yang haram

umno sememangnya parti jahil.abih rosak akidah

yang jadi mangse melayu.....terpedaya

pesanan penaja: PAP(PARTI ATAS PAGAR)

Anonymous said...

Sbg pnyokng PAS, aku akui mmg agak malu bila M Sabu jd Timb. Pres. Aku heran mngapa Ust. Nasa yg boleh berbhasa Ing, Arab & dari jurusan agama serta berimej ulama tdk jadi pilihan prwakilan, sdgkan M Sabu yg rekod lampaunya hitam serta bermulut longkang menjadi pilihan. Sorrylah kwn-kwn dari PAS, aku luahkan apa yg aku rasa je.

Anonymous said...

Org umno reti ke beza halal ngan haram??

nampak duit bertaburan pn dh tunggang terbalik

YANG HARAM PN JADI HALAL

busuk pnye bangse melayu

Anonymous said...

dimane ade umno disitu ade rasuah

Anonymous said...

Kalau betul PAS sokong Komunis maka tak layak jadi Iman, tak kira dia tu Nik Ajis ke? Nonok Ajis ke?

Harap PAS buat kenyataan rasmi samada dia orang sokong fahaman komunis!

Anonymous said...

SURVEY YG DIBUAT
26.7% MELAYU MENYOKONG PEMBANGKANG, DAN 68% MASIH SAYANG KERAJAAN HARI INI ,BAKI 5.5% tak ambil pusing. ini tahap melayu bahaya.

DGN ANDAIAN CINA MASIH SOKONG KOMUNIS..MAT SABU TERU DAPATKAN SOKONGAN KOMUNIS...MELAYU MEMERLUKAN 80% utk kekal berkuasa...kita perlu bekerja keras apa saja sumber apabila ditempat kerja kita...

Anonymous said...

kalau camtu mb johor dalam karangannya menyatakan antara 150 org pejuang salah sorg pn mat indera...so ape kate juak2 penjilat2 umno.nyatakan pendirian anda

Anonymous said...

PAP adalah Parti Atas Pagar ygmana ketuanya seorang komunis yg boleh berkomunikasi dgn species beruk.

Anonymous said...

em xyah kerje kerasla samdol...duit depa kan byk...tabur jela duit tu kat muke rakyat..CONFIRM DEPA UNDI UMNO

dimane ade umno disitu ade rasuah

Anonymous said...

di mana ada ceramah mat sabu, di situ tempat berkumpulnya ahli komunis.

Anonymous said...

Kalau UMNO rasuah pun, tak akan sebab tu PAS jual Islam, sokong Komunis, sokong gerakan Murtad, sokong Kristus, sokong E Wong memantat,....

Dakwah PAS :

UMNO rasuah jom memantat.
UMNO rasuah jom murtad.
UMNO rasuah jom jual Islam.
UMNO rasuah jom sokong kristus.

Memang fuse sudah putus punya orang, tak guna 1 sen pun.

Anonymous said...

Aku rasa lagi baik mat mat bengla tu yang sah atau PATI dari orang orang PAS, tak guna 1 sen pun.

Anonymous said...

perhatian semua, pas akan melancarkan logo baru parti mereka iaitu 3 bintang ditambah didlm bulatan putih bulan. ia sebagai simbol penyatuan pas dgn komunis.

Anonymous said...

Harap ada mat bangla yg join PAS kemudian keturunan dia boleh tak over InsyaAllah PAS akan jadi lebih bererti.

Cakap besar tapi jiwa kecik. Planning tak ada, Vision lansung tak ada. Peluang terbuka untuk PAS ganti UMNO selepas PRU 12 tapi sebab otak kosong cakap lebih, jiwa nya kecik tak confident nak bawa umat ke arah Islam sebenar pasti menagih kasih BABI & Kafir.

Anonymous said...

bagi pemberita2 yg ingin mengetahui berita terbaru mengenai pengerusi PKM, Chin Peng, mereka bolehlah berhubung dgn mat sabu sbb hanya dia yg ada akses utk berhubung dgn chin peng.

Anonymous said...

anon 9:34.

Setahu aku PAS yg tak tahu halal/haram, sbb tu PAS sokong komunis.

Sbb tahu komunis tu haramlah UMNO tak sokong. Ada faham?

Anonymous said...

busuknya mulut umno ni...penuh ngan haram,mengaibkan org...rasuah

Anonymous said...

Anon 5.46 & sewaktu dgnnya.
Disebabkan pemerintahan UMNOlah kau dapat jadi orang berilmu sikit sampai boleh tekan keyboard computer walaupun asyik duduk mencaci, menghina. Cuba dapat pemerintah seperti di Indonesia, silap-silap kau jadi buruh kasar kat negara lain sekarang ni.

Belajarlah beryukur. Jangan sampai Allah tarik rezeki kau sekeluarga nanti.

Sistem Pembangkang diwujudkan untuk check & balance dan memperbaiki keadaan tetapi janganlah semua perkara kau nak tentang, kau nak nafikan walaupun perkara tu baik. Jadilah pembangkang yang berwibawa.

Anonymous said...

Anon 9:16.

Bongok nye kau ni. X baca komen kat atas.

MB JOHOR IKTIRAF MAT INDRA SBG SALAH SEORANG DRPD 150 PEJUANG YG BRJASA KPD NEGERI JOHOR DLM BUKUNYE YG BRTAJUK PENGUKIR NAMA JOHOR. BUKU DITERBITKN OLEH YAYASAN WARISAN JOHOR. BOLEH ORDER ONLINE KAT LMN WEB YAYASAN WARISAN JOHOR DGN HARGA RM20.00.

Klau sape2 kate ni fitnah pd mb johor mmg die bongok!

Anonymous said...

MB Johor iktiraf Mat Indera sbg pengukir sejarah - Sejarah Org Islam yg sanggup jadi taliberuk komunis.

Anonymous said...

kalau mat sabu kata marilh ahli pas ikut syiah rasa2nya depa pun ikut

kalau jumpa penyokong pas yang bebal kasi terajang je

hahahah pas pas lagi lama lagi bodoh

Aku DAP said...

Anon 2.03 pm
Wa sulah tgk link lu bg,manyak artikel bagus dlm tu,manyak penulis dlm tu cina...tq..tq for promoting...nnt cny wa kasi lu angpau besar....
Lu olang lain manyak bagus ini mcm, kita sm2 bg pendapat,kalo lu olang x puas ht jgn pukul itu keyboard,itu keyboard talak salah..wa mau duduk diam2 baca lu olang punya komen,manyak syok...manyak bagus...umno sama pas gaduh2 dlm ini intenet manyak bagus..wa suka baca. Teluskan...teluskan...carry on aaa...

Anonymous said...

PAS tetap bongok...

Sebab ada pemimpin mulut labas...cakap sesedap mulut....

wah sejak berkawan dengan DAP n PKR...memang PAS shock culture...dah terikut-ikut dengan rakan pakatan.....konon nak tarik rakan pakatan kearah kebaikan...poodah..lagi PAS terpengaruh adalah, sebut jer apa yang PAS tak buat sekarang...abis dah....kalau kata-kata orang tua...PAS dah hancur dari dalam.....jangan pulak atas hak asasi manusia PAS istihar puak GAY n lesbian pulak sudah....kalau ikut rentak memang dah ada kearah tu.......

Anonymous said...

haha.. orang pas ngaku keje kerajaan... sokong PAS walau makan gaji kerajaan umno.. hina sungguh.. psiko le tu... bertuah le kerja dengan kerajaan... daripada kerja jual body tanggung anak bini...

masih tak syukur...

Anak jati Johor said...

Memang mat indera dulu antara pejuang2 di johor, tapi tersilap langkah dan akhirnya masuk komunis. Apa nak heran, Abu sufyan dulu pon penentang islam, hujung2 masuk islam jugak. Ada pulak sahabat berperang tapi nabi SAW kata masuk neraka... sbb tusuk anak panah kat badan kerana nk dapat gelaran syahid. Mat indera asalnya guru agama.. tapi akhirnya jadi komunis..

MB johor cerita pasal mat indera sebagai pejuang sebelum dia masuk komunis, bila dah masuk komunis.. dah bertukar jadi pengkhianat agama dan bangsa la.

Puak2 PAS jangan la korang jadi bodoh sial sebab nak pertahankan komunis pulak..jangan nak spin penulisan MB johor.

Puak2 bangsat PAS ni, apa je yang dia tak gadai, Islam dan bangsa dah digadai, sikit hari lagi negara ni pulak dia nak gadai kat DAP. Hujung2, anak bini dia pun dia gadai kat DAP.. memang bodoh sial la PAS ni.

lagi satu sebagai anak johor, aku tak rasa pon mat indera ni sebagai pejuang negeri johor.. Dan kalo orang kata mat indera tu pengkhianat, tak terasa pon terhina macam ketua pemuda HamPAS cakap. Rasa malu ada la sebab ada juga orang johor yang bahlol jadi komunis.. bekas guru agama lak tu.. bodoh betul. mana la letak ilmu agama dia..

Anonymous said...

sibuk2 nk politik2 sangat, hina2 kerajaan sendiri..tapi keja kerajaan juga, cuba pegi mana2 negara dlm dunia, ada yang jaga rakyat nya terutama MELAYU tak sedar diri mcm puak2 bangkang nie, x kan jumpa! NGADE2..dh hidup senang lenang blh la kutuk2 kerajaan..tapi bila susah, minta tolong sapa? minta kt kerajaan jugak..ckp je lebih!

Esperalzi said...

Mat Sabu sebenarnya marah dgn British yg jajah kita. Jadi apa saja institusi British di Malaysia waktu itu halal diserang mengikut filosof Mat Sabu. Dan siapa saja yg bekerja dgn kerajaan British waktu itu semua musuh mengikut Mat Sabu dan darah mereka halal.

Kalau ikut logik Mat Sabu, bukan saja Polis yg dibayar gaji oleh penjajah British yg diserang dan dibunuh tp siapa saja yg kerja dgn British halal diserang dan dibunuh..

..maka hospital yg dibina British dan pekerjanya juga halal diserang dan dibunuh mengikut logik Mat Sabu..juga sekolah, keretapi, pejabat pos, universiti, kolej, pejabat pertanian, pejabat getah, pejabat padi,pejabat air, pejabat letrik, istana raja, dan lain2 yg dibina atau dibangunkan oleh British...semua ini halal diserang dan dibunuh di zaman British krn semua infrastruktur dan institusi ini adalah dibangunkan oleh British mengikut logik Mat Sabu.

Saya percaya kalau Mat Indera dan komunis serang sebuah hospital dan membunuh 1000 pesakit berbangsa Melayu dan Islam sekali pun, Mat Sabu akan kata komunis2 ini adalah wira dan hero krn mereka menyerang HOSPITAL PENJAJAH BRITISH.

Begitu juga kalau komunis serang pejabat pos dan membunuh 1000 orang pekerja dan pelanggan pejabat pos di zaman British, Mat Sabu akan kata komunis2 ini adalah wira dan hero krn mereka menyerang PEJABAT POS PENJAJAH INGGERIS.

Dan kalau kebetulan komunis serang dan bunuh bapa Mat Sabu sekali pun krn bertugas dgn kerajaan British, Mat Sabu akan kata komunis2 itu adalah wira dan hero walau pun DEPA BUNUH BAPA AKU sebab bapa aku adalah pegawai penjajah British, maka memang patut pun BAPA AKU MAMPOS dibunuh komunis!!

Begitulah logik Mat Sabu walaupun kalau yg dibunuh komunis itu adalah bapanya sendiri..

Esperalzi said...

Sebenarnya Allah SWT sudah takdirkan bhw Malaysia dan negara2 lain yg lemah akan dijajah, kalau tak dijajah Inggeris pun, kita akan dijajah oleh orang lain..

Sebenarnya kita telah lama dijajah jauh lama sebelum kedatangan British. Sebelum kedatangan British,negeri2 Melayu di semenanjung utara seperti Kedah, Kelantan, Terengganu dan Pattani dah beratus tahun dijajah Siam dan dipaksa bayar bunga emas sbg ufti. Penjajahan Siam juga membuatkan negeri Kedah dipecah2 menjadi Perlis, Pulau Pinnag dan Setul (skrg wilayah satun di Thailand. Hanya Perjanjian 1909 membebaskan negeri2 utara ini dari Siam, kecuali Pattani dan Setul.

Di selatan semenanjung pula, Melaka dijajah Portugis, diikuti oleh Belanda beratus2 tahun, manakala Kesultanan Johor berada di bawah pengaruh Belanda. Kesultanan Johor menanti masa saja utk dijajah sepenuhnya secara rasmi oleh Belanda, dan jika ini berlaku, sudah tentu hari ini Melaka dan SELURUH Johor menjadi wilayah Indonesia krn Indonesia menuntut semua wilayah jajahan Belanda dari Sumatera sampai Papua dan sanggup menumpahkan darah utk usir Belanda.

Tp British datang, mereka kacau program Belanda, mereka ambil Singapura dari Johor. Ini menimbulkan kemarahan Belanda yg anggap seluruh Kesultanan Johor di bawah pengaruhnya. Akhirnya pd 1824, Johor di pecah dua antara Inggeris dan Belanda: Johor Darat (di Semenanjung)diambil Inggeris manakala Johor Laut (Sumatera dan kepulauan Riau) diambil Belanda. Bahagian Belanda diwarisi Indonesia, bahagian Inggeris diwarisi kita..

Di Borneo pula, Belanda berkira2 mau ambil Sarawak yg di anggap sbg sebahagian dari Kalimantan manakala Sepanyol dan Amerika, dan Filipina kemudiannya yg merdeka dari Sepanyol dan US menuntut Sabah.

Kesimpulannya, kalau British tak datang, maka tidak ada Malaya atau Malaysia hari ini. Negeri2 utara, termasuk Perak, akan kekal menjadi wilayah Thailand. Melaka, Johor,Negeri sembilan, Selangor dan Pahang akan jatuh ke Belanda dan akhirnya ke Indonesia. Dan Malaysia Timur akan dipecah antara Indonesia dan Filipina.

Kesimpulan: sejahat penjajah Inggeris pd pandangan Mat Sabu, mereka juga memberikan kita sebuah negara bernama Malaysia dari Perlis sampai Sabah yg tak akan wujud jika Inggeris tak datang. Kalau Inggeris tak jajah kita, ORANG LAIN akan jajah kita. Anda lebih suka dijajah SIAM, BELANDA, INDONESIA dan FILIPINA?

ANACONDA said...

APAPUN AKU PALING SUKA DGN GAMBAR MAT SABU TU, AKU NAK PRINT BNYK....

Esperalzi said...

Memang penjajahan itu tak bagus, tak ada siapa mau dijajah, baik dijajah Inggeris atau Siam atau Belanda atau Sepanyol. Tp ditakdirkan kita dijajah British, yg bgi saya jauh lebih beruntung dari dijajah SIAM.

Lihat Patani, mereka juga pernah merayu pd Frank Swettenham agar dijajah Inggeris sbg cara utk keluar dari penjajahan Siam. Tp Patani gagal menyertai British Malaya, dan lihatlah keadaan mereka hari ni.

Kalau penjajahan itu jahat, maka apa baiknya KOMUNISME? Mat Sabu cuba nenunjukkan seolah2 komusnisme itu lebih baik dari penjajahan British. Maka baginya siapa yg menentang British itu semuanya hero, termasuk komunis..

Kommunis juga mau menjajah kita sebagaimana British jajah kita. Komunis menentang British bukan utk memerdekakan Malaysia tapi utk jajah Malaysia dibawah sistem komunis yg akan dikuasai oleh etnik Cina yg berpaksikan China Komunis pimpinan MAO TSE TUNG di Peking, China.

Komunisme adalah fahaman luar yg dicipta oleh seorang Yahudi bernama KARL MARX, siap dgn sebuah "kitab" komunis bernama DAS KAPITAL yg menolak kewujudan Allah dan Islam atau sebarang agama.

Kalau komunis menang di Malaysia pada tahun 1940an atau 50an, kita hari ini menjadi seperti ALBANIA atau negara2 Islam lain yg dijajah komunis. Di Albania dan negara2 Islam "stan" (Uzbekistan, Tajikistan, Kazakhstan, dll) yg dijajah selama 70 tahun oleh KOMUNIS, agama Islam dan agama Kristian, bahkan semua agama diharamkan krn komunisme itu anti-Tuhan dan anti-agama.

Maka masjid Muslim, sinagoga Yahudi dan gereja Kristian diroboh atau ditukar jd muzium atau kandang babi dan lembu.Umat Islam terpaksa praktik agamanya secara bawah tanah krn akan dihukum pemerintah komunis jika mempraktiknya secara terbuka.

Hanya pada tahun 1990 setelah komunis jatuh di Eropah akibat keruntuhan Soviet Union barulah umat Islam Albania dan negara2 "stan" bebas dari penjajahan komunis. Tp selepas 70 tahun terputus dgn Islam krn dilarang menganutnya,umat Islam di negara2 ini kini terpinga2 dan sudah tak tahu lagi mengamalkan Islam dengan sebenarnya hingga terpaksa dibantu oleh negara2 Islam lain, bahkan nashkah2 Quran pun sukar dicari/

Kalau kita diperintah komunis sejak 1940an, maka kita juga spt Albania dan negara Islam lain perintahan komunis. Bahkan, kita lebih teruk dari Albania. Krn sejahat2 komunis Albania, mereka masih sebangsa dgn org Islam Albania. Tp komunis Malaysia sebahagian besar berbangsa Cina, yakni kaum pendatang dari China. Maka bukan kalau komunis menjajah Malaysia, bukan saja kita akan dijajah komunis, tp kita juga akan dijajah kaum pendatang Cina dgn bantuan dan sokongna negara China Komunis di Peking. Bahkan kita akan jd wilayah China yg ke 19.

Begitulah jajahtnya Mat Sabu dan Parti PAS yg kini sudah jd Parti Al-Komunis SeMalaysia. Alangkah baik jika Melaysia tak pernah dijajah. Tp sejarah menunjukkan kita telah dijajah. Dan jika saya terpaksa pilih antara penjajahan British dan penjajahan komunis, sejuta kali saya pilih British.

Mat Sabu, PAS dan komunis yg serang Bukit Kepong adalah sebenar2 pengkhianat negara, bukan polis dan keluarga mereka yg mati pertahankan Bukit Kepong. Bukan juga British. Walaupun saya belum dilahirkan lagi ketika peristiwa Bukit Kepong, saya tak buta sejarah dan buta perut mcm Mat Sabu..

Anonymous said...

Bapa aku seorang bekas polis.Masa tragedi Bukit Kepong, bapak aku dah keje.Bukan setakat kat Bukit Kepong, kat tempat lain yang digelar"kawasan hitam" macam Grik, dsb banyak komunis buat onar.

Bakar kampung, bunuh orang kampung yang tak bagi kerjasama, tak kira cina atau melayu yg tak bg supply kat diorang.

Bapak aku masih hidup utk ceritakan kekejaman komunis.

Apa kau pikir yang berjuang bagai nak mati ni pencacai Briitish? Pejuang Kemerdekaan? Kepala hotak kau!

Kenapa orang kampung pun dibunuh? Kenapa kanak2 pun dibunuh? Apa salah diorang?

Apa kau pikir UMNO yang bagi sejarah palsu? Masa bapak aku buat kenduri aku kawin dulu, ada kawan2 dia yang kudung kaki, kudung tangan, buta dan sebagainya. Yang isteri jadi balu pun ada.

Bapak aku pun masih hidup lagi. ADa bekas luka kena peluru pun ada. Bab komunis ni darah aku menyirap.. mana taknya bila dapat tau atuk aku mati kena bunuh sebab tak bagi supply menyebabkan bapak aku masuk polis utk lawan komunis.

Siapa2 yang kata sejarah yang ada itu palsu, boleh datang kat kampng aku kat Muar... kalau PAS buat ceramah aku nak balik telur busuk, kasut, dan bagi penampar kiri kanan kasik sedar sikit.

navy melayu said...

esperazi . satu fakta yang cukup menarik. terima kasih . malaysia mungkin tak wujud sebagaimana hari ini jika kita dijajah selain british .

Anonymous said...

anak jati johor

Ilmu Agama Mat Indera sama dengan Ilmu agama Nik Ajis dan Mat Sapu

sebab tu dia pilih komunis

Anonymous said...

anon 9:34

mufarakah dan bebas dari PAS lagi baik daripada bersubahat dengan puak puak munafik ni, tak pasal pasal tambah dosa,, berdakwah lagi baik , tapi bukan dakwah songsang ..

Anonymous said...

DAP mahu menjajah Malaysia melalui PAS

China gunakan Melayu untuk jatuhkan Melayu ..

Haramjadah punya PAS>>>>>>>>

Anonymous said...

makin jauh aku dari pas,makin aman....

Anonymous said...

tergerak nak bagi komen disini bila nampak komen2 penyokong mat sabu nihh....

teruk betul pemikiran korang, dah tahap sesat dan menyesatkan... kalau ikut hukum hudud patut korang ni dihukum pancung sebab menyesatkan orang lain... ooopsss hukum hudud, Negara Islam korang tak amalkan lagi ke?

aduhai... pi balik belajar sejarah dululahhh... bongok punya PAS...

Anonymous said...

inilah akibatnya jika berkawan dgn syaitan..adakah anda semua tak sedar perkara ini?
sebaik mana pun anda, sealim mana pun anda, sebijak mana pun anda, jika berkawan dgn syaitan, hasilnya nanti tetap penuh kesyaitanan.
apatah lagi jika anda memang jahat, tak alim dan memang bodoh, lebih teruk bukan?
eh? sama kes pulak dgn pas skrg ni kan? hehehe

Anonymouz said...

Kemungkinan Mat Indera pun terjebak dengan fahaman Khawarij. Sebab itu dia sanggup bersekongkol dgn Komunis Anti Agama. Kalau PAS dah wujud masa tu tentu Mat Indera dah jadi ahli PAS seumur hidup.

Sejahat-jahat British, Komunis jauh lebih jahat. Dalam negara Komunis rakyat tak berhak bersuara sapa tak jaga mulut, kena tembak.


Orang-orang PAS tak tengok 'Jejak Rasul' Ramadhan yang lepas. Dia orang tak tahu jasa Komunis dalam merosakkan Agama Islam di negara-negara bekas jajahan Soviet.

Anonymous said...

United Mamak National Organization

kah kah kah kah kah kah

umno sekarang dikawal oleh eeee pun x sedar2? makin ramai eee mengaku melayu...

kah kah kah kah kah

alip mim nun wau = sarkas

kalau dah kaki belit sejarah tu kaki belit jugak..srry la skrg dunia hujung jari..

kah kah kah kah kah

-anak muda-

Anonymous said...

jadilah islam luar dan dalam diri.