Sunday, November 20, 2011

EMAIL : KENAPA RAFIZI DAN PKR JADI BARUA DAP ?

antara sebab mengapa pembangkang melancarkan isu NFC (ternakan Lembu):

1) kebanyakan penternak lembu perdagangan(komersal) adalah dipelopori oleh bangsa cina. dimana-mana negeri pun bangsa cina menjalankan perternakan lembu secara komersal. perternakan ini telah dijalankan selama berdekat lamanya.

2) umum kita tahu penternak bi bawa jagaan NFC adalah penternak bumiputra. mereka ini di berikan pinjaman oleh NFC di bawah skim pinjaman baka dan ladang. dan mereka ini adalah penternak bumiputra.

3) Jumlah penternak di bawah jagaan NFC meningkat setiap tahun. dan Jumlah ladang ternakan dan jumlah ternakan juga meningkat setiap tahun.

4) dijangkakan pada tahun 2015, penternak dibawah jagaan NFC sahaja telah boleh menampung permintaan pasaran dalam negara. ini belum lagi termasuk penternak bangsa cina yang menentang NFC.

5) pihak pembangkang takut apabila NFC berjalan seperti yang dirancangkan, harga bagi ternakan lembu dibawah NFC menjadi lebih murah berbanding dengan harga yang mereka tawarkan. antara faktor yang menjadikan harga penternak NFC menjadi murah adalah disebabkan oleh Penternak NFC mendapat kemudahan jualan balik ternakan dan makanan ternakan dan ubat2an ternakan jauh lebih murah berbanding penternak bukan dibawah NFC.

6) jika perkara ini berlarutan,dijangkakan pihak pernternak bangsa cina ini akan menghadapi pengucupan pasaran dalam negara pada tahun 2015. 

7) bayangkan pada tahun 2015-2020 penternak bukan dibawah NFC gulung tikar satu persatu............................ini kerana bekalan makanan dari pada penternak NFC  sudah mengalami lebihan pasaran dalam negara dan mereka sudah mula mengeksport lebihan bekalan tersebut............

sekian
mahbob A.R

36 comments:

Anonymous said...

oooo..

ni la pasalnya yer?? hamba nie org kampung, duk terfikir jugak apehal la semua duk bising pasal lembu nie.. ingatkan sebab rasuah aper semua..

so, kalau ikutkan sekarang, pegangan kek ekonomi bagi industri penternakan ikut pecahan kaum ader tak???

Anonymous said...

bagi akulah... lebih baiklah kita sbg org islam ni sokong apa yg NFC usahakan. nak berjaya dlm perniagaan bukan mudah perlu masa tapi kalau dah nampak kejayaannya walaupun kecil kita org islam ni perlu sokong. kenapa kita nak terus beli bahan makanan dari puak kafir yg kita tak tahu jaminan halalnya? jika di sini dah sah pengendalinya adalah org islam, yg bekerja menguruskan ternakan juga org islam, makanan yg diberi kepada ternakan juga saya yakin adalah makanan yg halal... maka secara keseluruhan kita org islam ni beri makan pd anak2 kita makanan yg terjamin halal, malah disembelih dgn cara yg betul... kita nak beli dari puak kafir yg belum tentu bersih cara pengendaliannya atau kita nk beli dari org seagama dgn kita yg tahu hukum halal haram? sudah2lah meruntuhkan ekonomi kaum dan saudara seislam. patutnya kita sokong bukannya kita fitnah. tak ada perniagaan dan peniaga berjaa yg boleh dpt untung dlm masa singkat...

Anonymous said...

Sebenarnya pembangkang bukan kisah pun pasal keperluan bekalan makanan ni. Yang mereka buat hanyalah untuk menjatuhkan kerajaan walau dalam apa isu sekali pun. Yang heran tu kenapa PKR sahaja yang beriya2, yang 2 lagi tu senyap je kali ni.

Anonymous said...

Saifuddin tu keturunan Batak, tak percaya tanya dia.

Anonymous said...

RINGKASNYA UMNO TU PEJUANG MELAYU...SAMA LAH JUGA DENGAN MENJAGA ISLAM...JATUH UMNO MAKA ISLAM PUN BOLEH JATUH DI NEGARA INI ...LIHAT SAHAJA BAGAIMANA PAS MEMPERALATKAN AGAMA UNTUK MENGHANCURKAN ISLAM DAN MELAYU...PAS INGAT KALAU UMNO HANCUR....PAS AKAN DAPAT MELACURKAN AGAMA ISLAM UNTUK MEMERINTAH....PAS HANYA INGAT DI SEMENANJUNG...PAS TAK PERNAH INGAT KAT SABAH SARAWAK TU MAJORITI PENDUDUKNYA BUKAN BERAGAMA ISLAM....DAN ADAKAH PAS INGAT MEREKA AKAN MENDAPAT SOKONGAN...HAHAHA...KAT SARAWAK TEMPOH HARI...GAMBAR PEMIMPIN PAS ...TELAH DIKENCING RAKYAT..GARA2 HAJI HADI...MENGHINA KAUM IBAN....
.....RINGKASNYA HANCUR UMNO HANCURLAH JUGA ISLAM DAN BUMIPUTERA...
....PAS HANYA BANYAK CAKAP DAN MELACURKAN MARUAH ISLAM SERTA MENGKAFIRKAN MELAYU BUKAN ISLAM...PEMECAH MELAYU...PKR PULA PULA...MELACURKAN KEDUDUKAN BUMIPUTERA...DEMI KOTE DAN NAFSU...SETAN DAN DAJAL MALAYSIA...ALJUBURI...APA NURUL IZZAH TAHU....KEDAI KR1M...DILANYAK BERSAMA KAFIR HARBI TONY..BABI...TAK ADA USAHA PULA NAK TOLONG RAKYAT...NAK PELINGKUP RAKYAT ADALAH...
...FORMULA...REPBULIK DI GUNA NAK JATUHKAN ISLAM,IIINSTITUSI RAJA...HAK BUMIPUTERA...SEMUA ITU IDEA PKR DAN DAP...APAT EKONIMI MALAYSIA...DAN SEKARANG MAHU MENDAPATKAN POLITIK MALAYSIA ...DENGAN BANTUAN KAFIR DAN MUNAFIQ...PAS DAN PKR
CINA DAH D

Anonymous said...

SAIFUDDIN BATAK..DARI SUKU SETAN...

Mohd said...

Salah satu sebab kenapa PKR bising dlm kes NFC ini adalah utk mengalihkan pandangan rakyat dpd kes liwat dan zina Anwar Ibrahim.
Satu lagi ialah kerana mereka2 ini dapat duit yg lumayan dpd kaum Cina utk mensabotaj usaha kaum Melayu utk membekalkan daging lembu yg halal di Malaysia.

Anonymous said...

batak karo..keturunan mkn org...

Anonymous said...

rasa2nya kalau pru13 ni nanti PR kalah teruk, mau ke3-3 ekor lembu fitnah ni disembelih dek gangster DAP krn tak mendatangkan untung apa pun, sedangkan duit dah dibagi berjuta-juta utk lingkupkan perusahaan bumiputera.

Anonymous said...

Pendatang yg derhaka dihukum oleh alam..

ini hukum karma..

Tenok sukan SEA..semua Thailan,Indon Philiphine, Myanmar laso dll berwajah melayu..

so apa nak melalak lagi..Tanya NATO, UN singaprok tu jawab mereka sekarang pendatang dari negara yg mengacau ekonomi global

dan anti penduduk asal

Anonymous said...

KALAU SAIFUDDIN KETURUNAN BATAK SUMATRA

LEMBU SATU LAGI TU

ZURAIDEDAH - KETURUNAN SINGAPORK!

PORK TU BABI KAN?

Anonymous said...

apa salahnya NFC nak beli kondo ke apa ke asalkan atas landasan yg betul dan atas nama NFC sendiri? bukankah itu satu bentuk pelaburan? tau tak mcm mana cina blh berjaya dlm perniagaan. walaupun mrk ada perniagaan ladang sayur, tapi mrk invest beli aset lain dalm bentuk perumahan atau tanah. kemudian bila value aset naik mrk jual dpt untung berkali ganda dari modal belian. itu baru satu bentuk perniagaan dan pelaburan yg menguntungkan. kenapa kalau NFC buat mcm tu jadi isu? tak kisahlah brapa harga kondo atau apa aset pun yg NFC beli asalkan ia blh dpt untung. berniaga kalau fikir utk dpt untung dlm satu bentuk saja... cth untung jual sayur je, pernigaan tak akan ke mana. ap apunya mentaliti la pembangkang ni... especially yg melayu barua kafir ni! org mcm ni ptt pru13 ni kita melayu islam ni patut ajar, nyahkan saja. tak ada yg jenis mcm ni malaysia ni tak rugi satu sen pun!!

Anonymous said...

KENAPA BILA SELANGOR BUKA LADANG BABI TERBESAR 3 EKOR BABI MELAYU NI TAK MELALAK?!! KENAPA?!! DASAR BABI LA 3 EKO NI. TOLONG INGAT SIKITLAH SEKOTOR2 NAJIS LEMBU TAK PERLU SAMPAI KITA KENA SAMAK KALAU TERKENA KAT ANGGOTA BADAN. APA NK RASA KAMI LONTAR NAJIS BABI KAT MUKA KAMU KE BARU NAK SEDAR DIRI? TAK MUSTAHIL KAMU BERTIGA NI NANTI AKAN RASA MKN NAJIS BABI KAT MUKA...

Anonymous said...

nak jer aku tuang selori taik lembu kat depan pintu umah 3 ekor lembu ni!!!!..bodoh macam lembu,perangai macam lembu,otak macam lembu!!!!tapi jual tak laku!!!

Anonymous said...

Saya terkejut berita NFC jd sasaran pembangkang. tapi mereka lupa rakyat juga tertanya tanya kenapa ia dijadikan isu utama, isu ini lemah lebih bersifat serangan peribadi pd Ketua Wanita UMNO, mirip serangan isteri P.M..

Jika mereka ingat isu ini boleh menutup mata rakyat terhadap kecelaruan PKR mereka silap, kami rakyat Malaysia sudah mempunyai list yg cukup panjang utk membuktikan salah laku pemimpin Pakatan..

Ingat tak bersih 2.0? Ketika itu P.R begitu excited kononnya bersih 2.0 akan mengembalikan sokongan pada mereka.. tapi! apa yg jadi selepas itu mmg mengejutkan! bersih 2.0 menerima kutukan keras dari seluruh golongan masyarakat pelbagai kaum diseluruh Malaysia! bersih 2.0, 100% gagal tarik sokongan rakyat..

Sebagai rakyat Malaysia mmg mengimpikan Pembangkang yg mampu check and balance dgn kerajaan yg ada, kalau diluar negara pelbagai parti mampu mengadakan kerajaan campuran utk bentuk kerajaan mengapa PAS, PKR, DAP tak mampu berbuat demikian?

Mengapa P.R lebih mengutamakan permusuhan? Fitnah cacai maki je ke yg diorang tahu? Dimanakah bersembunyi golongan bijak pandai dlm P.R? Ke pandai cakap jerr? Atau P.R kini kian dijauhi golongan profesional?

PEMBANGKANG MALAYSIA PERLU DIROMBAK SEMULA! KITA PAKAT JANGAN UNDI PEMBANGKANG SELAGI MEREKA TIDAK MENUKAR PIMPINAN YG ADA, PEMBANGKANG KINI BERADA DITAHAP KRONIK!!

Marhaenisma

Anonymous said...

Marhaenisma

November 20, 2011 3:14 PM

-----------------------------

benar saudra, tak salah kalau jadi pembangkang tapi kena jadi pembangkang yg berintegriti utk check and balance. saya pasti najib pun mahu ada pembangkang dlm parlimen tp kalau jenis pembangkang yg mcm kita ada ni... tak payah ada pun tak rugi apa.

lebih baik kita guna wakil bebas yg saya tgk lebih bijak utk kerajaan jadikan check and balance...

kingnek said...

Pertama KR1M, lepas tu nak letak Felda dalam Bursa, sekarang nak majukan ternakan daging lembu secara besar-besaran. Ini belum termasuk beratus-ratus lagi projek kerajaan bernilai berbilion ringgit, kesemuanya dimiliki 100%orang Islam dan kesemuanya distrategikkan untuk menghancurkan monopoli cina. Satu lagi projek Najib menghapuskan ekonomi cina, aku rasa, puak DAPigs dah tak boleh tahan, kalau bagi lagi satu penggal kat Najib Tun Razak, memang ekonomi Cina terus dipenggal, satu persatu! ALLAHUAKBAR!

Kong Kek said...

Sumber = Duit Rakyat.
Hasil = Makan Sendiri.

Halal bebenor lah tu yer!!! Ada bayar pinjaman ker? Tak payah. Nih, pinjaman untuk projek pertanian, tak payah bayar.

Lain kali kalu nak telus, buat pinjaman bank, bukan guna dana kerajaan! Lepas tu, org perseorangan pulak!

Nih, orang Islam dan ajaran Islam ker? Kutuk PAS lebih2, kambing lah, aper lah...

Kalu PAS = Kambing,
UMNO = Lembu!!!!

Anonymous said...

bro?....mula mula aku pun marah juga pada pembangkang 3 ekor lembu nie.....tapi bila fikir fikrkan balik......sakit hati juga.berapa ramai usahawan usahawan melayu nak dapat geran rm 50k pun susah macam barua,macam sial ,macam pukimak kakitangan yang diamanah membantu kami melayan kami ....tak da duitlah,geran dah habislah,meniaga tak da pengalaman lah tup tup....hah engkau. sharizat nye laki senang senang dapat rm 13 juta geran.....pehhhh..geran tau....duit hangus.....sedih broooooo.......sharizat memang patut pulangkan balik duit geran itu.dapat duit geran beli kondoooo.belum lagi tanah seribu ekar tu.....balak didalamnya yg kena tebang dan jual....tanah pulak dah tentu dapat dari kjaan negeri....senanglah hidupkan....pulangkan balik pada yg berhak...

Anonymous said...

bro?....mula mula aku pun marah juga pada pembangkang 3 ekor lembu nie.....tapi bila fikir fikrkan balik......sakit hati juga.berapa ramai usahawan usahawan melayu nak dapat geran rm 50k pun susah macam barua,macam sial ,macam pukimak kakitangan yang diamanah membantu kami melayan kami ....tak da duitlah,geran dah habislah,meniaga tak da pengalaman lah tup tup....hah engkau. sharizat nye laki senang senang dapat rm 13 juta geran.....pehhhh..geran tau....duit hangus.....sedih broooooo.......sharizat memang patut pulangkan balik duit geran itu.dapat duit geran beli kondoooo.belum lagi tanah seribu ekar tu.....balak didalamnya yg kena tebang dan jual....tanah pulak dah tentu dapat dari kjaan negeri....senanglah hidupkan....pulangkan balik pada yg berhak...

Anonymous said...

Sapa kata nak dapat geran 50k susah dari Jab pertanian dan perikanan?

Sebenarnya tak susah cuma tak tahu nak buat kertas kerja dan selok-beloknya sahaja. Pegawai-pegawai di kedua-dua jabatan ini sebenarnya berusaha menolong petani, nelayan dan penternak untuk memajukan industri ini. Mereka juga turun padang untuk melihat dan membantu mana-mana pengusaha yang mempunyai nilai inovasi dalam mengetengahkan produk mereka.

Kekadang yang tamak ialah mereka yang telah berjaya memperoleh dana dan berjaya dalam bidang ini kemudian membuat permohonan semula. Mereka inilah yang potong jalan dan tak nak share pengetahuan dan pengalaman bagaimana mendapatkan dana yang disediakan.

Inilah yang diberitahu oleh sepupu aku yang bekerja sebagai pegawai di jabatan perikanan.

Anonymous said...

sya syorkan NFC saman ketua audit negara sbb fitnahkan mereka...ada berani ke? ada ke dpt pt lainduit buat projek lembu tp g beli kondo..klu gitu siapa2 yg pinjam duit dgn alasan buat projek tp labur tmpt lain..alahai org dumno klu buat salah org Bn tak kan nampak punya tp klu PR buat sekecil mana pun terus riuh sekampung..tak pe lps PRU13 ni pasti PR memerintah..insyallah

rahim said...

alah cakap sepupu tu aja yg buat mcm senang.....aku penah cuba.jawapan dari pegawai mcm biasalah.......fund tak da.....tak ada daya majulah....surat sokongan dari muhkriz pun tak laku.tapi tak tahu lah surat sokongan sekadar buat syarat nak jaga hati rakyat...yg aku tahu hampehhhhh.frust dan lg frust sharizat senang senang laki dia boleh dapat....apa melayu lain tak reti berniaga ke.rm 13 juta.....geran .duit hangus.bila komen marah.....cakap kita pro pembangkang....tapi kalau betul kita kena akui betullah.....jgn nak nyokong mcm babi menyondol punggung. kalau bukan sharizatnye kerja ....ingat sendirilah....mampus tak akan dapat.kalau melayu setiap 10 kilometer ada kilang tak pe,,,,ini nak isi perut sikaya dan berkuasa aje.sharizat patut letak jawatan.aku sokong sharizat pulangkan duit geran rm 13 juta dan bagi kepada usahawan yg amat memerlukan.

zul umno ampang said...

sharizat letak jawatan....malulah sikit....jgn rasa diri itu mcm kena khianat,,,,,,benda etul.laki kamu dapat rm 13 juta,,,hak org miskin laki kamu gunakan untuk beli kondo.kalau rm 13 juta gerah itu dibagi pada usahawan....dari 1000 org yg dapat,kalau 100 org pun melayu yg boleh berjaya dari duit itu pun sbenarnya dah cukup bagus.najib pandang dan dengarlah rasa nadi rakyat.jgn pandai main kata kata aja....tapi kena batang hidung sendiri...terus gagap.

Anonymous said...

kalau dia ternak lembu dan gagal...ok, lah. Tapi ni kes salah guna wang rakyat.

Tak kira bangsa atau agama. Kita mesti kenal kesalahan yang NFC buat.

dol said...

jgn cite pasal lembu...rakyat bengang mcm mana tokey lembu iniblh dapat rm 13 juta dgn mudah duit geran.....agak agak kita nie boleh dapat tak agaknya kalau nak mohon geran berniaga dlm 100k.kalau ada yg kata blh tlg bg maklumat kat aku.senang aku nak ngadap

Anonymous said...

tak rugi melayu hilang sharizat.....jgn melayu hilang kuasa kerana dia sorang....bodonya menteri

zat said...

rupa2 nya ramai jugak melayu yg sedar kepincangan yg sdg berlaku..

Anonymous said...

Banyak jugak tukang komen yang dh jadi lembu!

Otak pun dh jadi otak lembu!

NFC tu dapat pinjaman jangka panjang yg kena bayar balik tapi otak lembu ni nk spin kata dapat geran pulak!

Patut ler dah dilembukan DAPigs!

Anonymous said...


HE HE YANG GADUH-GADUH NI SEMUANYE MELAYU.....

TUAN PUNYA NFC TU MELAYU KAN?

PENCACAI PKR TU PUN MELAYU KAN?

YANG NAK BELI DAN MAKAN DAGING NFC TU PUN MELAYU KAN?

YANG SUKA GULING-GULING IALAH CINA DAN KELING.........KETAWA TERBAHAK-BAHAK ..............

.......MELAYU DAH JADI LEMBU.

"GUA MANYAK UNTUNG MA, INI OLANG MELAYU GADUH MAU JADI LEMBU"

ANACONDA said...

SEMUA PEMIMPIN PAKATAN HARAM JADAH INI MMG BERNAFSUKAN BABI SIPLIS LA...

TAK ADA YG AKU HORMATI WAIMA HASSAN ALI SEKALIPUN...

PUKIMAK KAU NUAR...

Anonymous said...

tu lah pasal jgn suka menglembukan org tak tentu arah,menyokong tak tentu pasal,walaupun pemimpin parti kita,,,,jangan sokong bawa rebah.paham betul betul pinjaman jangka panjang dengan bank ( kalau tak da harta untuk dijadikan cagaran,bulu puki,bulu mata tak laku) gengan dana kerajaan dan rm 13 juta geran yg kerajaan bagi...aku pun penyokong kerajaan.kalau salah tetap salah.kepala lembu pun aku pernah bawa.

Anonymous said...

tu lah pasal jgn suka menglembukan org tak tentu arah,menyokong tak tentu pasal,walaupun pemimpin parti kita,,,,jangan sokong bawa rebah.paham betul betul pinjaman jangka panjang dengan bank ( kalau tak da harta untuk dijadikan cagaran,bulu puki,bulu mata tak laku) gengan dana kerajaan dan rm 13 juta geran yg kerajaan bagi...aku pun penyokong kerajaan.kalau salah tetap salah.kepala lembu pun aku pernah bawa.

Anonymous said...

Isu NFC ketirisan yg x boleh disembunyikan lagi. Bung Mokhtar pun brani cakap > Shahrizat letak jawatan la. liabilty kat BN je. BN memerintah secara adil. sampah ni pulak yg menyusahkan bwk taik je. Bagila kat aku geran 13 juta. aku nk invest beli tanah, kedai, rumah, kondo. nanti aku jual balik or sewa kt orang yg berminat. money make money.

Anonymous said...

inilah yg dikatakan bodoh tak habis habis buat bodoh.bodoh dulu tak habis buat pulak bodoh baru.zaman napsiah omar...kecoh permit teksi,zaman rafidah bebar dgn ap keta dan time sharizat pulak ngan lembu....memang tiga tiga nie lembu betina yg tak habis habis nak buat rakyat menyampah.nak kaya pun jgnlah buat benda benda bodah bodoh mcm lembu...

Anonymous said...

ISU PEMBELIAN KONDO NFC SEDANG DISIASAT..SEBARANG KENYATAN BOLEH MENGANGGU SIASATAN...