Thursday, January 26, 2012

AMBRIN BUANG BUAT BODOH 3 BULAN.


buat bodoh selama 3 bulan ini harap tak diulangi lagi oleh mana-mana ketua jabatan kerajaan. KLIK SINI

41 comments:

Servant of God said...

Aku rasa baik juga si Ambrin Buang nih pun diteliti.

3 bulan boleh dibiarkan saja orang memain2kan isu NFC. Rupanya ada confusion antara dua entiti..

3 bulan tido ka?

Anonymous said...

biar la diorang buat siasatan dulu..
ini utk kebaikan BN juga..

joh

Anonymous said...

.

Marilah kita semua menjadi manusia yang bertanggungjawab , jujur dan amanah.

.

Anonymous said...

ko igt semua pegawai kerajaan kene ikut lagu UMNO je.yg salah tetap salah.susahlah mereka nak buat kerja bila nak buat lapuran yg tepat kene rujuk dgn UMNO.igt besar sgt ke umno pukimakni.mmg babi betul org2 umno ni.heiii jgn mimpi disiang hari.juru audit dah buat kerjanya.kenapa umno nak salahkan mereka jika hasil kerja lapuran tidak menyebelahi mereka.mmg mmg cukup2 kurang ajar penulis babi ni

Anonymous said...

mustahil dalam 3 bulan itu Amrin langsung tak mengikuti sebarang berita , mustahil dalam 3 bulan itu Amrin langsung tak dengar sebarang kekecohan dan berita berkenaan NFC ! mustahil Amrin tak dengar berita TV atau melayari internet !

kenapa membisu dalam 3 bulan itu ?? kenapa membiarkan kekecohan dan kesalahfahaman itu membiak dan berakar umbi dalam masyarakat ?

kalau Amrin itu orang kerajaan dan merasa bertanggungjawab atas salah faham yang berlaku , dia akan tampil awal utk menerangkan situasi sebenar ..ianya demi kebaikan kerajaan dan imej NFC , tapi kenapa Amrin tak buat ??

adakah sesuatu perkara berlaku dalam kes ini , seribu kemungkinan boleh diandaikan , mungkin ..mungkin mungkin , tiada yg mustahil dalam dunia ini , apatah lagi dalam suasana politik negara terkini !

Anonymous said...

Apa yg berlau ialah , pembangkang menggunakan ruang kekosongan penerangan ini dengan menambah dan mengurangi banyak perkataan dalam isu NFC , perkataan yg tidak terdapat dalam laporan audit diada-adakan ! semuanya bertujuan untuk memburukan keadaan dan menimbulkan emosi kebencian rakyat terhadap kerajaan,

pembangkang memanupulasi laporan audit negara, manakala pihak audit pula tidak memberi penerangan sebenar kepada rakyat , rakyat menelan bulat2 apa dikatakan pembangkang , tanpa melihat atau membaca setiap patah perkataan yg terdapat dalam laporan audit ,akhirnya taktik pembangkang berjaya menabur fitnah ,

setelah semuanya sudah terlambat , kini barulah pihak audit muncul memberitahu kisah sebenar , kini barulah pihak audit mengatakan bahawa tiada perkataan yg demikian dan demikian dalam laporan mereka , kini pihak audit baru muncul dan mengatakan bahawa perkataan itu direka , ditokok tambah pembangkang , setelah 3 bulan berlalu barulah pihak audit kembali berlidah bermulut , dulu mereka membisu dan sengaja membisukan diri ..kenapa agaknya ?

lepas ini ,pihak penerangan UMNO dan penerangan parti komponan lain harus buat roadshow , memberi penerangan sebenar kepada rakyat , jgn biarkan rakyat dengan rakus dibodohkan pembangkang , jika pihak penerangan tidak buat perkara sebegini , tiada gunanya Amrin buka mulut !


moralnya ialah , ketika seribu ikhtiar kerajaan buat demi kebaikan rakyat , sejuta ikhtiar pembangkang untuk melemahkan dan memalukan kerajaan !!

yg nyata pembohongan dan permainan pihak pembangkang kini terbongkar , yg nyata bloggers pembangkang yg tak tahu malu kini mula mencermin diri , manakala bloggers pro kerajaan pula harus menggandakan usaha untuk memberi kesdaran dan kefahaman kepada rakyat .

Anonymous said...

anon 9:07 ni samada bebal atau tak faham bahasa malaysia , atau tak tahu membaca !

orang cakap lain dia cakap lain , dah terang dalam laporan tu kata begitu begini , manakala pembangkang pula kata begini , kenyataan pihak audit bercanggah dengan tuduhan dan perkataan pihak pembangkang ! faham tak ?

usin said...

anon 9:07pm, ko tu sebenarnya bodoh ke buat2 bodoh. isunya ialah kenapa selepas 3 bulan isu nfc heboh baru dia buka mulut. takde pulak sape2 suruh si ambrin buang pegi sokong kerajaan dgn memutarbelitkan laporan. kalau memang ada kesalahan pada kerajaan, jelaskan sahaja dpd membiarkan kerajaan diserang bertubi2 tanpa bukti jelas. kalau kerajaan gagal/salah/rasuah, terangkan. bukan membiarkan majikan yg membayar gaji dibelasah walaupun bukti tidak jelas. ko paham?

Anonymous said...

Adakah ada pegawai kerajaan yang jadi juruaudit NFC nak SABOTAJ government of the day? 3 bulan bersamaan 3 bulan X 30hari X 24JAM = beribu-ribu jam ??????

Anonymous said...

hehehe....mmg boddo ambrin ni...

dia ingat dia baguihh sangat ka dgn laporan audit yg tah apa2 tahh..

patutnya kalau laporan audit dia hebat sangat, maka ketirisan akan berkurangan dari setaun ke setaun...

tapi jadi sebaliknya, npk sangat laporan audit ambrin ni haprakk..

sebagai cth, biasanya lepas juruaudit jumpa yg pelik2 dari pembelian, biasanya akan buat closing dan pembentangan ...

sudah tentu akan di bentangkan non-compliance, atau observation..

sudah tentu KP dan pengarah satu2 jabatan akan dimaklumkan, sudah tentu akan clarify. kalau yg tak boleh clarify tu baru la auditor akan take note...

biasanya mana2 jabatan pun la kalau dah kene audit akan jadi baik pada tahun hadapan. mana2 yg non compliance dan observation akan di ambil perhatian pleh kp dan pengarah...

mustahil kalau kp dan pengarah tak ambil perhatian pada laporan auditor yg dah kesan non complaince dan observation...

tapi laporan audit ambrin ni dah la tak menyeluruh, tak seragam dan tak konsisten.pelik juga...

makna kata laporan audit si ambrin ni bila dah kecoh, di buat siasatan secara tak rasmi dari atas ke bawah baru dpt detect yg mana hasil laporan ambrin ini tak tepat, mudah di manipulasi dan di tokok tambah oleh pembangkang mengikut citarasa anwar...

apa yg ambrin ni buat, dia tak baca dulu ke laporan auditor tu, atau dia main sign saja sahkan..

Anonymous said...

nak tahu kenapa ketua jabatan kerajaan jadi begini? maaf cakaplah...tu lah di katakan makan gaji buta..termasuk anak buah..cukup bulan ambil gaji..cukup tahun minta naik gaji mengalahkan swasta yang buat bisness...mutu kerja macam celaka...pergilah berurusan dengan mana2 jabatan..ditendangnya kita macam bola kesana sini jumpa pegawai itu lah inilah..benda tak juga settle...ni lah parasit sebenar dalam malaysia..elaun naik..gaji naik..pencen naik tapi mutu kerja macam hampehh...ptuihhh

Anonymous said...

mcm ni ke nak pencen umo 60thn, baru umo 50lebih dah nyanyuk, tak boleh ditegur, perasan bagus, perasan pandai dan perasan ceredik. buat laporan audit yg longgar yg mudah diputar kandungannya oleh al jubb. sepatutnya audit is base on fact, kukuh mcm konkrit. bukannya permainan persepsi. malu la ambrin kalu tak tahu isu ni dimainkan sekenyang2 nya oleh anwar dan pembangkang. nampak sangat ambrin ni buta IT dan tak baca news di alam cyber. malu la sket dgn tun mahathir yg dah 84thn tapi cekap dgn IT dan komputer. pencen je la ambrin oii.

Anonymous said...

aku pergi imigresen putrajaya, 2 hari lepas nak renew paspot internasional. di luar bangunan ada banner passport siap 1 jam, rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan. hahaha...

tapi bila buat dari pukul 10 pagi mula beratur, pukul 5.30ptg baru siap. perghhhh....

mcm binawee (kata badul) kata bdak2 skrg mcm cilanatt, servis hampehh, muka kerani mcm cuka, kerja tak ikhlas, gaji tiap2 taun naik, kalau bersembang sesama mereka maki hamun kjaan dah mcm makan kacang putih....

apa la nak jadi dgn negara msia mcm nihh. tak guna buat bangunan canggih2 kalau attitude pekerja mcm afrika...

Anonymous said...

Kenapa marah pada umno ooo brother.Bukan UMNO yang buat kerja.Manusia yang buat kerja bodooooh!!!.Nanti bini kau kena skrew nanti awak salah kan umno juga juga.

Anonymous said...

GAP,
Aku rasa kena senaraikan juga parasit-parasit dalam UMNO.
Moga pemimpin tertinggi UMNO sedar sikit.
TQ

Anonymous said...

Orang audit tak boleh buat kenyataan sesuka hati....gua tau sebab gua juga dari line ni.

Anonymous said...

Gua tak tau pulak lah working/ finding audit boleh di tunjuk kepada tatapan umum...yang gua tau laporan audit final sahaja untuk tatapan umum.

Yang gua dapat simpulkan orang yang beri penyataan tetang laporan audit ni , kadang tak tahu pun nak baca laporan audit tapi dah buat rumusan ikut suka pemahaman dia. Pergilah mana2 AGM pun yang dok merapu tanya bukan perkara pokok, biasanya perkara yang takde kaitan langsung pun dia anggap penting.

Yang gua dapat buat rumusan pihak pembangkang cuba serang jabatan kerajaan. Kita jangan masuk perangkap, sebut sahaja apa jabatan yang tak kena serang, polis, tentera, kehakiman, Jabatan Agama, institusi raja, terbaru kabing hitam NFC dah bawa isu kepada Jabatan Audit Negara pula...semuanya bertujuan nak merosakkan imej kerajaan Malaysia kini. Lepas ni tengoklah berbagai jabatan juga akan kena ......hati jahat mereka hanya satu bai-bai sekalian...MEREKA NAK ROSAKKAN INSTITUSI PENTADBIRAN MELAYU DENGAN MENGGAMBARKAN SEDIKIT KELEMAHAN YANG ADA DENGAN GAMBARAN BESAR....yang baruanya guna melayu untuk serang, melayu tak sedar diri ni lah yang buat onar. Tak sedar bini, adik, saudara, anak atau rakan seagama sebenarnya yang mereka serang....ASBABNYA HANYA SATU JADI LEMBU CUCUK HIDUNG MEMBABIKAN BANGSA SENDIRI....tak ke babi namanya...

Servant of God said...

Anon January 26, 2012 9:42 PM,

Terima kasih kerana berkongsi ilmu nih.

Anonymous said...

Ntah laa... Kat kampong aku.., 'Buang' tu maknanya benda yang tak berapa bole nak pakai dah..

Kalau tak berfungsi, elok sajer buang..
Kalau lembab sangat pun, elok buang jugak..

Orang dok riuh rendah sana-sini. Dalam paper laa, dalam TV laa., kat Parlimen laa.., masih ada lagi orang yang nak ikut prosedur.. Tunggu 3 bulan baru boleh perbetulkan keadaan, padahal fitnah dah menjalar merata2.

Use common sense ler sikit, bro.

Kalau susah2 sangat nak handle benda macam ni, kasi bapak gua jadi Ketua Audit Negara laa, pulak!!

Anonymous said...

aduh hai....
ketua jabatan
= SBPA
ketua kena jadi ketua
jangan kira ganjaran diri sendiri aje...

Anonymous said...

Apabila satu jabatan kerajaan gagal melakukan tugas mereka, seluruh organisasi kerajaan akan di label kurang cekap.

Adat manusia mana nak tengok yang baik, seribu kita buat kebaikan tak kan nampak, tapi satu kesilapan sampai ke liang kubur dia orang ingat.

- Pengundi Atas Pagar -

zat said...

Anon 9:42PM

ketirisan tak berkurangan bukan pasal laporan audit haprak..tp sbb pemimpin yg haprak..laporan audit tk boleh songlap..manusia je yg songlap..lg kes menyalak silap pokok..

Anonymous said...

En Zat, ni tulis pakai fakta lah. Tgklah kes Enron, kat company tu punca dia lingkup sebab lapuran audit dia songlap.

Anonymous said...

KETUA AUDIT DPT TEKANAN DR ORG U... UTK MEMBUAT KENYATAAN TERSEBUT. TAK KAN 3 BULAN DIA BLH DIAM KLU PERKARA TU TAK BETUL. INGAT DIA BODOH SANGAT KE. TP BILA BANYAK ORG U...DAH MULA MENYALAK TERUTAMA PERKASA DIA DAH TAK DER PILIHAN LAIN. TAK PE DATUK, KAMI FAHAM KEDUDUKAN DATUK YG NAK JG PERIUK NASI. MGU DPN BLH LAH KAK IZAT KEJA SEMULA. MISI CUTI 3 MGU DAH TERCAPAI..

Anonymous said...

senangnya pengikut tegar umno di tipu. dgn kenyataan ketua audit itu saja mereka dah percaya. pencacai umno apa lg terus menuduh KA ni bodoh. rasanya anda semualah yg bodoh tak leh terima kelemahan Umno. Ingat semua ahli umno ni dewa ke tak buat salah. jgn taksub sangat lah

Anonymous said...

anon 10.37

betul tu bg bapak ko jd ketua audit supaya semua laporan ok saja walaupun hakikatnya bnyk penyelewengan. nilah sikap org melayu umno

Anonymous said...

servant of god

napa dlm masa 3 bulan tu pengerusi NFC tak jelaskan confusion? Patut dia lah yg buat selepas dia rasakan KA buat kekeliruan. Kak Izat patut bgtau kekeliruan ni dlm perhimpunan umno dulu tp dia tak bgtau pun. Tiap mlm isu NFC keluar TV, napa pengerusi tak bgtau ttg kekeliruan itu? Menteri2 pun tak jelas kan ttg kekeliruan ni. Atau dlm 3 bln tu dia dah betulkan segala galanya dalam NFC sebelum pangil NGO terpilih saja utk di taklimatkan ttg NFC. Rakyat skrg dah tak bodohlah. jgn salahkan KA dlm hal ni mmg NFC ni bnyk kecelaruan dan pengerusinya sendiri pun keliru dgn NFC ini hingga terpaksa tunggu 3 bulan utk buat penjelasan

Anonymous said...

SERVANT OF GOD

KLU KO KATA SELAMA 3 BLN ETUA AUDIT BIARKAN SAJA ORG MAINKAN ISU NFC NAPA PLA DTK NAJIB BLH PERCAYA DAN KERAJAAN BEKUKAN ASET NFC? TAK KAN DTK NAJIB PUN BERTINDAK TANPA USUL PERIKSA? NAPA DLM MASA 3 BLN TU PENGERUSI NFC TAK JELASKAN KEKELIRUAN YG KETUA AUDIT BUAT. NAPA DIA KKENA JUGA TGU HINGGA 3 BULAN?

Anonymous said...

Jangan cepat melatah....walaupun pahit.Kak Ijat memberi contoh yang terbaik...

Apa yang berlaku dan kita dok pertingkahkan adalah tuduhan dan Fitnah LEMBU2 PR yang tiada asas dan kaitan dengan NFC corps...sekalipun sudah bloggers2 perjelaskan mereka masih tetap menempah maut dengan terus membangkitkan isu yang tiada kaitan langsung dengan Audit..saperti yang kita tahu..kerajaan selalu playsafe.berhati2 bertindak agar tidak disalah ngertikan oleh juak2 pembangkang yang sering menuduh kerjaan campurtangan..

Tiada yang mendesak maka adalah wajar mereka berdiam diri kerana isu yang dibangkitkan hanya orang2 berperangai LEMBU je yang akan melenting..as far as Auditor is concern ..biarlah LEMBU2 TU rasa bahangnya ...nak sangat..cuba putar belitkan kebenaran..

Bersykur sajelah Kak Ijat secara terang dia dah menang...dan UNTUNG atas sikap LEMBU2 bebal tu..

Fikir2kan bro....Ini lah contoh yang dipertunjokkan Allah kiat mengambil iktibarnya sahaja semoga lebeh cermat..

Utk PEMFITNAH TEGAR tu ... belum apa2 dah berdarah hidung..9renti2kan lah fitnah tu rakyat Allah membayar cash tindakan bodoh anda)

Wallahuwa'lam.

Anonymous said...

Anon 8.48

Sebab pada pendapat dia orang yang memutarbelitkan kenyataannya berkenaan laporan audit tu yang perlu bertanggungjawab bukannya dia!

Tapi apabila dia lihat makin menjadi2nya putar alam pihak2 berkepentingan itu pasal akhirnya dia terpaksa buat penerangan ini!!!

Servant of God said...

Anon January 27, 2012 8:24 AM dan
Anon January 27, 2012 8:48 AM

Kenapa, kenapa, kenapa.

Soalan2 kamu memang bagus. Aku pun nak tahu sebenarnya jawapan2 nih.

Walaubagaimanapun, pada pendapat aku, Ambrin Buang lah yang patut bersuara. Sumber perbalahan datang dari pejabat dia.

Lagipun, sebagai juruaudit, keadaan dia sepatutnya neutral. Jadi kalau dia bersuara awal2, orang tak kisah sangat. Dia dilihat sebagai pihak tidak berkepentingan. Jadi, kenapa dia tidak bersuara? Dia tidak rugi apa2 dengan bersuara.

Lagipun, kalau setakat suami Shahrizat yang kata, orang boleh kata dia hanya cuba mengelak isu. Dari perspektif perhubungan awam (public relations), kalau dilihat seperti mahu mengelak isu, buruk padahnya.

Jadi, walaupun dia sepatutnya bersuara, tapi dia bijak juga bila dia diam. Kekeliruan nih sangat2 serius. Sampai menteri pun cakap yang bukan2 sebab tak pasti fakta.

Mungkin kita orang biasa tidak nampak benda2 nih, tapi pada tahap pengerusi syarikat juta2, kena pandai jaga pertalian.

Tapi, ini pendapat aku laa. Aku percaya kalau kita boleh tolong betulkan persepsi yang salah, kita tolonglah.

Amat mudah untuk Ketua Audit panggil press conference. Isu ni dah jadi hal kepentingan awam. Jadi, bagi aku, soalan yang lebih penting ialah, kenapa dia tiga bulan untuk membantu merungkai confusion nih?

Anonymous said...

Anon 9.34 (sekadar penenang hati di pagi jumaat nie)...memang 3 bulan tu lama...tapi sebagai kakitangan kerajaan mereka terikat dengan Etika Jabatan..dan tidak boleh sesuka hati mengeluarkan statement..kita kena faham.

Persoalan telah terang namun kita masih nak bersuloh..dengan pembekuan Aset NFC oleh PM Najib sepatutnya kita telah jelas kedudukan isu..bahawa yang di persoalkan BUKAN nfc corp TAPI NFC milik kerajaan ..takkan susah nak faham.

Tak payah pening2 bro...tujuan Auditor membuat penjelasan tu mungkin bila ada isu mengapa pembekuan yang berlaku tidak menghalang gerakan NFC CORPS yang dipandang oleh LEMBU2 pembanagkang tu..secra tak langsung mencerminlan tindakan kerajaan tidak effective.Biasalah LEMBU ..FITNAH yang LEMBU2 tu cuba kaitkan mati matian rupanya tersasar.

Harap sama2 kita menelanjangkan LEMBU2 yang suka dan sentiasa melemparkan fitnah tu.

Wallahuwa'lam

Anonymous said...

correction utk anon 9.54 bukan 9.34

Anonymous said...

ambrin buang lu pun bodoh punya olang apa pasat lambat respon bikin pembangkang manyak happy boleh spin NFC punya issu manyak2 lakyat tertipu kerajaan/bn/umno lugi ma!

Servant of God said...

Anon January 27, 2012 11:00 AM,

Kupasan dan pandangan yang menarik. Terima kasih kerana berkongsi ilmu.

Anonymous said...

pertama , ramai tak tahu membezakan antara NFC corporation dan NFC milik kerajaan , ramai beranggapan NFC hanya satu ..iaitu NFC ternakan lembu yg ditohmah pembangkang ,

kedua , ramai percaya bulat-bulat apa dikata pembangkang tanpa merujuk dan meneliti kandungan sebenar laporan audit , banyak perkataan yang tidak terdapat dalam laporan audit tetapi diadakan oleh pembangkang , semuanya bertujuan utk mengelirukan rakyat ,

ketiga , jgn terpedaya dgn dakyag pembangkang , tugas pembangkang ialah menghuru-harakan kesepakatan dikalangan orang kerajaan , melongarkan ikatan dikalangan pengundi kerajaan , mewujudkan suasana sangsi sesama sendiri ,

pembangkang , kini mencari isu baru untuk , ketika kita masih bertelagah dan mencari fakta kes lama , isu baru pembangkang mainkan ,akhirnya kerja kerajaan hanyalah mencari jawaban dan memberi penerangan kepada umum sepanjang masa,
akhirnya pembangkang syok sendiri , bergelak ketawa melihat kegabraan kita

pacat said...

minda politiknya berpaksikan pakatan kot.. poket je gov kasi gaji...

Anonymous said...

servant of god = lembu + pengikut tegar umngok.

Anonymous said...

servant of goat

jwpan ko tak leh pakai. klu betul2 tak der penyelewengan tak payah tgu 3 bln buat statement. tak payah tgu KA bt statement. sbg pengerusi dia kena ada tngungjwb terhadap company dia. tp aku tau dlm 3 bln tu apa apa pn blh faildi blh terjadi. lembu blh di tambah dan fail blh di kemas kini. org bodoh saja tgu 3 bln utk membetulkan persepsi org terhadap syarikatnya.

Servant of God said...

Anon January 27, 2012 3:13 PM,

Hai... inilah masalahnya orang macam kau yang suka cakap tapi tak reti berfikir.

Kan aku dah kata itu PENDAPAT aku.

Pendapat aku, pendapat aku laa. Mungkin aku betul, mungkin aku salah. Itulah pemikiran aku berdasarkan fakta yang tidak lengkap yang aku ada.

Kalau si Ambrin Buang nanti beri penjelasan yang aku boleh terima, aku tukar lah pendapat aku. Tapi, sementara ni, pendapat aku tetap camtu.

Korang faham tak konsep pendapat nih? Ini pulak ruangan komen. Yang korang hangin macam aku bagi jawapan rasmi dari kerajaan ni kenapa?

Korang kata aku lembu laa.. hamba laa.. tapi reaksi korang yang camni, lembu pun marah kalau aku samakan lembu dengan korang.

Lagi, kau konon tak nak duit rakyat dibazirkan, tapi kalau dalam tempoh 3 bulan lembu ditambah dan rekod pun dicantikkan, korang marah pulak?

Subahanallah... korang nak apa sebenarnya nih?

Tuu... anon January 27, 2012 3:04 PM tuh.. tulis camtu sebab tak tau nak cakap apa dah?

Pastu kata aku lembu?

Dah laa.. aku dah tak larat laa nak gelak dengan kebadutan korang nih...

Anonymous said...

pokok pangkalnya kalau duit lesap dan berlaku ketirisan adakah salah org umno?? hahaha...

yg makeup prise sampai 300% tu seme org pas, pakai kepiah, dahi itam tapi bab merembat dan makan rasuah semuanya adalah pengikut tegar pas..

masakan tidak, semuanya dah termakan kata2 nik aziz yg kata negara ini adalah negara kapir, nak buat apa beri duit pada kjaan , lagi baik bdak2 pas ni rembat...

kalau tak percaya sila la campur dgn bdak2 pas ni samada di jkr, alam sekitar, jabatan ukur, pertanian, hutan, parit dan saliran semuanya sama...

kalau ada peluang rembat, mereka akan rembat, nak buak gapo beri ko kjaan umeno, dari pemimpin umeno ambil, baik beri ke kito...

ni la kata2 pengikut tegar pas dimana2 pun di jbatan kjaan, sbb tu berlaku ketirisan melampau..

patutnya KP yg tahu mana2 pegawai yg songlap, dikenekan DI dan dibuang bukan disimpan dan di cold stroge. buang saja bdak2 pas tu...

biar mereka mintak kerja dgn nik aziz...