Thursday, January 26, 2012

LAPORAN AUDIT: LEPAS 3 BULAN BARU CAKAP ADA PERBEZAAN DIANTARA NFC DAN NFCORP ?!

Berikut ialah kenyataan penuh daripada Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang:


Ekoran laporan media mengenai beberapa isu yang menghubungkaitkan Jabatan Audit Negara (JAN) dengan projek fidlot di Gemas, Jabatan Audit Negara ingin memberi penjelasan seperti berikut


Perkara yang menjadi fokus utama pengauditan prestasi yang dijalankan oleh JAN ialah pencapaian projek Pusat Fidlot Nasional (PFN) sejak penubuhannya pada tahun 2006 dan bukannya National Feedlot Corporation Sdn. Bhd. (NFCorp) sebagai sebuah syarikat. 


NFCorp adalah syarikat yang berdaftar di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia di mana Kementerian Kewangan Diperbadankan memegang satu golden share bernilai RM1, manakala modal berbayar berjumlah RM1.11 juta telah disumbangkan oleh Agroscience Industries Sdn Bhd.


Projek ini diaudit memandangkan ia penting dari segi pengeluaran makanan negara yang mana Kerajaan Malaysia telah memperuntukkan sejumlah wang yang besar berupa:


i) Peruntukan di bawah Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani (KPIAT) berjumlah RM73.64 juta di bawah RMKe-9 bagi menampung kos pembangunan dan pengoperasian. 


Daripada peruntukan ini, sejumlah RM48.71 juta telah dibelanjakan setakat akhir tahun 2010 oleh KPIAT untuk menyediakan tapak seluas 5,000 ekar bagi projek ini. Kawasan ini kemudiannya dikurangkan kepada 2,000 ekar sahaja.


ii) Geran pelancaran untuk penyediaan infrastruktur berjumlah RM13 juta diluluskan kepada NFCorp pada bulan September 2007 dan setakat akhir tahun 2010 sejumlah RM6.52 juta telah dibayar kepada NFCorp untuk syarikat ini menyediakan infrastruktur seperti kandang dan jalan ladang.


iii) Pinjaman mudah (soft loan) juga telah diluluskan kepada NFCorp. yang berjumlah RM250 juta menerusi satu perjanjian pinjaman yang telah ditandatangani pada Disember 2007. Setakat Mac 2010, sejumlah RM134.7 juta telah dikeluarkan kepada NFCorp berdasarkan kepada tuntutan yang dibuat kepada Kementerian Kewangan.


Tujuan pengauditan dilaksanakan adalah untuk menilai sama ada projek PFN telah dirancang dan dilaksanakan dengan teratur dan berhemat serta mencapai objektif yang ditetapkan.


 Pengauditan ini melibatkan semakan terhadap maklumat yang diperolehi daripada beberapa agensi Kerajaan seperti KPIAT, Kementerian Kewangan, Jabatan Perkhidmatan Veterinar dan juga daripada pegawaipegawai NFCorp semasa lawatan tapak dilakukan pada bulan Mac 2011.


Berdasarkan analisis audit yang bersandarkan kepada maklumat tersebut, pemerhatian-pemerhatian audit telah dibuat secara bertulis untuk mendapatkan pengesahan dan maklum balas daripada pihak-pihak ini. 


Selain itu, perbincangan menerusi Exit Conference telah dibuat dengan wakil-wakil KPIAT sebagai Kementerian yang bertanggungjawab ke atas pelaksanaan projek ini sebelum laporan audit dimuktamadkan untuk dimuatkan ke dalam Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2010.


Analisis audit mendapati objektif projek PFN masih belum dicapai sepenuhnya. Ini disebabkan berbagai faktor yang dihuraikan dalam LKAN 2010.


 Antaranya, mengikut perjanjian pelaksanaan yang ditandatangani pada bulan Mac 2010, sasaran pengeluaran PFN iaitu 38,600 ekor lembu untuk tahun 2010 belum dicapai kerana Entreprenuer Development Program (EDP) yang melibatkan 130 pengusaha ladang satelit belum dilaksanakan lagi.


Jika dibaca keseluruhan LKAN 2010 itu, tidak ada pun disebut perkataan-perkataan seperti kucar kacir, 'in a mess' atau pun penyelewengan. Perkataan-perkataan ini telah digunakan oleh pihak-pihak lain dan JAN tidak sepatutnya dipertanggungjawabkan.


Pada pendapat JAN, sama ada terdapat unsur-unsur penyelewengan dalam pelaksanaan projek ini terpulanglah kepada penyiasatan pihak berkuasa seperti Polis Diraja Malaysia dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.


Pada perspektif audit, sememangnya terdapat beberapa kelemahan dalam pelaksanaan projek ini. Jikalau tidak, mengapa pada bulan Mei 2009 (sebelum pengauditan dijalankan), kerajaan perlu menangguhkan pelaksanaan PFN sehingga satu kajian viability and business model (model perniagaan) dijalankan bagi projek ini?.


Perkara ini ada dinyatakan dalam LKAN 2010. Ianya membayangkan Kerajaan Malaysia sememangnya sedar akan kelemahan-kelemahan dalam pelaksanaan projek ini dan telah pun mengambil tindakan untuk menentukan hala tuju projek ini.


JAN ingin menjelaskan bahawa pengauditan terhadap projek PFN ini telah dibuat secara bebas dan profesional tanpa sebarang prejudis kepada mana-mana pihak. Sebarang kenyataan yang mempertikaikan kewibawaan dan integriti juruaudit JAN adalah dikesali.

56 comments:

pukimaq said...

Pengaudit tu mungkin letak otak di kote.Homo cun ni suka kote.

AMENO CHACHA MARBA said...

GAP NAK MINTA LOAN kat MARA,kata NOH OMAR,peruntukan DAH HABIS...!!!
Tunggu tahun selanjutnya (2009)...

SKRG : PARA MENTERI SAKAU BERJUTA2 RINGGIT DUIT RAKYAT,SENANG2 Aje....
(2011)

ADA KAH INI DIANTARA DUA92) DARJAT...?????
#GAP :BLOGGER MARHAEN,IKAN BILIS...

#SHAHRIZAT LEMBU,NAZRI TEKSI,
KHAIRI si-KITOL : ELITIST BNUMNO???

ITU pasal lah bekas ADUN SEMANIS Datuk ARIFF (Ketua Penerangan UMNO PEKAN,Bahgian NAJIB) aka SANGMOKOL AK 47 dan ASPAN ALIAS,UMNO N9,MASUK DAP sbb SUDAH MUAK2,Meluat2 pd TNDAKTANDUK ELITIST UMNO yg masih TAK SEDOR DIRI..!!!

Bukan nak BANTU AHLI BIASA UMNO,yg bawah2,tapi...sakau,pulun,BYK2..!!!

LU PIKIR LAH SENDIRI....!!!!!

AMENO CHACHA MARBA

ADUKA PENDEKAR said...

Datuk Ariff @ Sangmongkol AK47,ada 30 nama TOP TOP UMNO,yang ada KUASA
dok sakau ,jadi KAYA RAYA tapi yg Ahli UMNO biasa(yg dok bwh2,) kebanyakan nya gigit jari,tunggu LOAN TEKUN (tu pun kena bayar commission,10%!!),MARA atau ALONG!!

DALAM UMNO pun,BANYAK TAK ADIL...BAIK MASUK KeADILan...!!!

ADUKA PENDEKAR said...

Datuk Ariff @ Sangmongkol AK47,kata/tulis,dlm Blog nya;
ada 30 nama TOP TOP UMNO,yang ada KUASA dok sakau , jadi KAYA RAYA tapi yg Ahli UMNO biasa(yg dok bwh2,) kebanyakan nya gigit jari, tunggu LOAN TEKUN (tu pun kena bayar commission,10%!!),MARA atau ALONG!!

DALAM UMNO pun,BANYAK TAK ADIL...BAIK MASUK KeADILan...!!!
HeHeee...

ANTI RASUAH,ANTI PENCURI WANG RAKYAT said...

DAH LAH TU...!!

KALO DAH KEBAS DUIT RAKYAT TU,.. NGAKU AJE le....

APA NK DOLAK DALEK LAGI.....???

SATU DUNIA DAH TAU..!! (MCM BELI BELAH ROSMAH FLOS aka DeFACTO PM aka FLOM aka PUAKA..)!!!

APA LAGI??? SAMAN AJE FOR CORRUPTION (rasuah)!!!

KATA,NaK JADI KERAJAAN BERSIH, TELUS dan BERTRANFORMASI...???

START LAH SKRG..JGN CAKAP AJE!!!!

Anonymous said...

MAIN TUDUH2 TAK ACILAH. FITNAH NAMANYE. BUAT ADUAN POLIS BERSERTA BUKTI2 BARU BETUL MACAM BUKTI VIDEO SEX ANWAR TAPI HANGPA TAK CAYA PLAK. PKR/PR/PAS/DAP/HINDRAF BOLEH BLAH.

Anonymous said...

AMENO ChaCha Marba,ada lagi bro, orang2 UMNOO yg dah MOOAK...tak SABAR nk BELAH dari UMNOO atas sbb sbb,CAKAP TAK SERUPA BIKIN mengenai nak tolong ORANG MELAYU, tpi sebenarnya TOLONG DIRI SENDIRI!

ADUKA PENDEKAR said...

Anon 4.40am.PEI BACA BLOG SANGMONKOL....

Mudah2an awak jadi orang yg BERFIKIR.....

Anonymous said...

Kalau difikirkan najib/rosmah/kerajaan/bn/umno asyek kena tudoh tapi tak buat saman plak senyap je. mungkin betul kot kebanyakan tuduhan tu. ni yang rakyat jelata keliru. tulah sebabnya pembangkang tak takut main cakap je rakyat plak mudah percaya bulat2. najib buat facebook bahasa cina pun tak guna bukan org nak sokong. cina/india depan wokey bila mengundi dia pangkah pembangkang juga pasai kerajaan banyak dituduh tak betui (tak disangkal plak). kalau difikirkan kerajaan/bn/umno memang bodoh dipermainkan pembangkang dgn berbagai isu.

ADUKA PENDEKAR said...

BNUMNO akan diBENAM pada PRU 13!!

sbb RASUAH ELITIS ELITIS BNUMNO yg telah lama berkar umbi,dah mula merosakkan lantai RUMAH...

dah mula nk MEROSAK kan MALAYSIA..!

BAHAYA,BAHAYA..SELAMATKAN MALAYSIA!

TEBANG dan BENAM BNUMNO...!!!!

Anonymous said...

4.40 yg bengap.isu pokok yg jadi isu bukan lembunya tetapi mengapa projekini di beri pada suami shahrizat.tak cerdik dan tak cantik kata HASSAN ALI...GAP lagi mangkok paling bodoh anak mangkok yg pergi cover pusing jam lbh 360 apahal.org kg yg ceruk2 tu bolihlah percaya ckp najib,muhyidin sebaba mereka hanya ada berita dari tv3.hoiii mangkok2 umno dan bloger pro umno sudah2 la kalau nak temberang.ko semua diupah dgn duit haram,nak bagi makan anak isteri,sumber yg haram api neraka balasanya.

Anonymous said...

pemimpiN UMNO yg mana tak rasuah,minum arak,kaki betina.cuba sebut kat sini.

Anonymous said...

PELIK BETUI TUDUHAN2 KEATAS KERAJAAN/BN/UMNO DARI PEMBANGKANG YG KEBANYAKAN TAK DAK BUKTI ORG MUDAH PERCAYA TETAPI TUDUHAN TERHADAP ANWAR SAMPAI ADA VIDEO SEX PLAK ORG TAK CAYA. HERAN SUNGGUH, ANWAR GUNA BOMOH KOT? sebenarnya cina/india akan sokong anwar kerana anwar boleh memecahbelahkan kaum melayu seterusnya menyebabkan melayu akan hilang kuasa politik/ekonomi dll. di malaysia. bila melayu tak dak/hilang kuasa cina/india boleh buat berbagai tuntutan seperti tarik/buang hak keistimewaan melayu dalam perlembagaan. jasa2 umno/melayu mendapat kemerdekaan dan sanggup plak menerima pendatang cina/india jadi rakyat malaysia semasa merdeka tak akan dikenang oleh puak2 cina/india (termasuklah anak-cucu-cicit mereka) . Melayu memang bodoh dan mudah lupa padan muka.

ZTM & Co said...

Wednesday, January 25, 2012Bekas YB Umno akui pemimpin Umno bukan berjuang untuk bangsa


KUALA LUMPUR, 25 Jan: Para pemimpin Umno diakui sebagai pemimpin yang tidak boleh dipercayai kerana mereka sebenarnya tidak pernah bersungguh-sungguh berjuang untuk kepentingan bangsanya.

Sebaliknya, mereka ternyata hanya berjuang untuk kepentingan diri sendiri, tetapi sengaja mengaburi mata orang ramai terutama di kampung-kampung kononnya berjuang untuk kepentingan bangsanya.

Untuk menutupi tindakan mereka itu, mereka sanggup menyalahkan bangsa-bangsa lain termasuk Cina dan India kononnya sebagai penghalang untuk mereka bertindak lebih jauh bagi kepentingan bangsa Melayu.

"Adakah ahli-ahli Umno di kampung-kampung percaya dengan perkara itu? Tetapi percaya atau tidak, memang itulah realitinya yang perlu disedari," tegas bekas pemimpin Umno yang juga bekas wakil rakyat dari Umno, Datuk Mohd Ariff Sabri Aziz.

Ketika mendedahkan perkara itu, beliau menegaskan, kemiskinan orang Melayu bukanlah berpunca dari tindakan kaum lain yang tamak dan mengambil kesempatan dari ekonomi negara.

Sebaliknya, perjuangan untuk membebaskan orang Melayu dari kemiskinan tidak dilakukan dengan bersungguh-sungguh oleh para pemimpin Umno, sehingga menyebabkan usaha mencapai saham bumiputera 30 peratus daripada kekayaan negara sebenarnya tidak pernah berkembang dan TERCAPAI.

Beliau mengatakan demikian dalam tulisan terbarunya yang disiarkan sebuah laman berita internet dan kemudian turut didedahkan dalam blog "Apa Khabar Ganu Kita" semalam.

Bekas Adun Pulau Manis, Pahang itu menegaskan, punca-punca kemunduran orang Melayu adalah disebabkan oleh tingkah laku pemimpin Melayu itu sendiri.

YANG KAYA RAYA !!
-----------------
Katanya, kepimpinan Melayu di semua peringkat tidak bertindak demi kepentingan orang Melayu sebenarnya, namun 30 orang pemimpin elit orang Melayu bertambah baik kehidupannya.

"Walaupun pemimpin Umno berjuang kononnya mempertahankan 30 peratus pemilikan orang Melayu, mereka sebenarnya mengeksploitasikan hak-hak tersebut untuk diri sendiri.

"Pemimpin elit Umno itulah yang sebenarnya yang menjadi perasuah dan pengampu yang berselindung di sebalik ketuanan Melayu," katanya.

Datuk Mohd Ariff adalah bekas Ketua Penerangan Umno Bahagian Pekan yang diketuai Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sendiri.

Jawatan Ketua Penerangan itu bukan ditentukan secara pemilihan, sebaliknya melalui cara lantikan oleh Ketua Bahagian dan beliau adalah orang kepercayaan Najib sehingga dipilih sendiri olehnya untuk menjadi Ketua Penerangan Umno Bahagian Pekan.

Dengan jawatan-jawatan yang pernah disandang olehnya dan hubungan baiknya dengan Najib, beliau berharap agar pendedahannya itu akan memberikan kesedaran kepada orang-orang Melayu yang masih menyokong Umno agar tidak lagi menaruh kepercayaan kepada parti itu dan BN untuk memerintah negara pada PRU Ke-13 akan datang.

Anonymous said...

BERDASARKAN PERKEMBANGAN SEMASA MELAYU KENA JUGA SOKONG BN/UMNO WALAU DALAM APA KEADAAN PUN. NAK HARAP PKR/PAS NAMPAKNYA MELAYU AKAN HILANG KUASA DAN DIPERMAINKAN MACAM PAS HILANG EKSKO ISLAM DI SELANGOR. KUASA MELAYU YANG ADA PUN HANYA SEDIKIT KUASA POLITIK (EKONOMI, PENDIDIKAN DLL. CUKUP MAKAN JE TU PUN DIBANTU KERAJAAN DGN KOATA). TAPI MELAYU BODOH DAN MUDAH LUPA MUNGKIN INI SUKAR BERLAKU. KESIAN MELAYU MAJORITI TAPI JADI MINORITI DI MALAYSIA. PADAN MUKA HANGPA.

ANTI RASUAH,NT-CURI said...

Anon 5.16am; DALAM PAKATAN pun ADA MELAYU,...DONT WORRY,BE HAPPY..!!

LAGI PUN,DALAM UMNO pun dan ada yang BUKAN MELAYU,lebih2 lagi Ahli2 yg dari SABAH...!!! ADA yg KRISTIAN pun agaknya...!!!

Anonymous said...

shahrizat pun tak berapa cerdik kerana membiarkan suami/anak dia terlibat bisnes dgn gomen. suruhlah lah suami/anak dia cari bisnes lain yg tak dak kaitan dgn kerajaan. kalau suami/anak dia berjaya/gagal pun pasti juga akan menimbulkan fitnah politik dimasa hadapan. kerana kes ini shahrizat/bn/umno akan lingkop sama. kesian melayu akan hilang didunia.

AMENO CHACHA MARBA said...

DALAM PAKATAN pun ADA MELAYU,...DONT WORRY,BE HAPPY..!!

LAGI PUN,DALAM UMNO pun dah ada yang BUKAN MELAYU,lebih2 lagi Ahli2 yg dari SABAH...!!! ADA yg KRISTIAN pun agaknya...!!!"-kata ANTI RASUAH,NT-CURI DUIT RAKYAT.

GAP and the GENG pun patut MASUK PAKATAN ; nk LWN CINA,masuk DAP, nak LWN ISLAM,TGNA,masuk PAS,Nak LWN ANWAR,Keling/Cina,masuk PKR..!!

SEMUA ADA,MCM2 ADA.....HEHee

UMNO pun dah TAK BOLEH HARAP..!!
Chua aka KONEKBESOR MCA,pun tak bolih kawal,Keling MIC pun tak bolih kawal,GERAKAN nak MAMPOS pun tak bolih kawal...TAIB MAMUD pun tak bolih kawal..!!Cuma nak Harapkan SABAH dan SARAWAK aje...

Kalo UMNO SABAH dan parti TAHI MAMUD SARAWAK,kalah dlm PRU 13,CAMNE???? Melayu PAKATAN juga akan diHarapkan,..BETUL TAK????

REALITI POLITIK MALAYSIA,TIDAK BOLEH DISANGKAL LAGI...sistem 2 PARTY DIMALAYSIA,SUDAH TERJADI..
and IS HERE TO STAY....

HENDAK TAK HENDAK,SUKA TAK SUKA : PRU 13; it's PAKATAN LWN BN (mcm Labour Vs Conservative di UK, DEMOCRATS Vs REPUBLICAN diUSA, Liberal Vs Labour di Australia, LDP Vs DJP diJepun,etc)....

so UNDI BAIK BAIK,LWN TTP LWN....

TUKANG KARUT VAN JAVA said...

SATU masa dulu,aku teringat GAP nak kembangkan Biznis IT nya dgn Hendak membeli lebih Komputer yg canggih2 lah konon nya...Langsung GAP pun pergi lah jumpa MARA,waktu tu bwh Kementrian MeCD (skrg dah Najib bubarkan),nk pinjam rm 100000,seratus ribu (byk tu!!)

Tapi tak ada budget Gomen.Maka GAP mengamuk2 nak jumpa NOH OMAR,nak minta tolong...tapi si-Noh Omar tak kisah pun..!! GAP ni sapa?? Blogger chabok!! Pendapatan pun tak tetap!! BOLEH ke BYR balik PINJAMAN???,ingat mereka...

INI LAH pengalaman,orang biasa MELAYU,yg ber IYA2 nak sokong,dan membantu puak2 ELITIS UMNO..!! tapi apa DAPAT?? Habok pon tarak!!

KESIAN DIA...Gitu lah nasib Ahli2 biasa dan marhaen UMNO,penyokong2 bawahan,peniaga2 kecil Bumi,KAIS PAGI,MAKAN PAGI;KAIS PTG,MAKAN PTG!

Tukang Karut van Java said...

Tapi,kalau puak2 ELITIS UMNO,minta bantuan kewangan...bukan RATUSAN RIBU,RatusanJUTA DPT...!!!

Lepas tu,Boleh beli KONDO sana sini! Boleh jalan sana,sini...

siap pergi UMRAH (nk Doa,moga2 tak Dosa,sakau2 duit Rakyat!!)..!!!!!

Begitu lah nasib,diri ku yg Malangg....oh Tuhan...!!!

Tukang Karut VAN JAVA

insan said...

tetiba banyak post anti antipkr kat sini

mcm spam terancang je nampak gayanya

good luck

Anonymous said...

PENCACAI2 PUKIMAK PR MEMANG MCM TU!!

BLOG GAP FREE FOR ALL TAPI BLOG MALAYSIAKINI WINNIE CUMA SIARKAN YANG PRO PEMBANGKANG JER!!

SEBAB TU I SIAL TU SEMUA BOLEH HEMBUS SESUKA HATI DIA.

ANAK HARAM PUNYA PENCACAI2 PR!!!

Anonymous said...

Aku lebih gemar tengok video Anwar Al-Juburi mantat PELACUR CINA dan juga Mat Sabau Burit matat di bikek 121!!!

Ini dah tentu terbukti!!

Anonymous said...

WALAOWEIIII !!!!

BLOG NI DAH JADI MCM BLOG HAPRAK MALAYSIAKINI BAPAK KAO PUNYA BINI LAH!!!

Anonymous said...

PENCACAI PR TOLONG CERITA SIKIT PASAL SEMUA KERJA HARAMJADAH PEMBANGKANG DAH BUAT!!

MAC CRITER2 PASAL KELANTAN KA PASAL CRITER2 DORANG KEBAS DUIT KA!!

PALING BEST CRITER LAH SEX2 PEMIMPIN2 KO YANG STEAMY2 TU !!!

Fencesitter said...

Kepada Aduka Pendekar ..... Sila baca blog SEMUT HITAM ....... thank you....

Fencesitter said...

Kepada Aduka Pendekar ..... Sila baca blog SEMUT HITAM ....... thank you....

Anonymous said...

UMNO KRONI...
UMNO KRONI...

ANWAR-KETUA UMUM
AZIZAH- PRESIDEN
NURUL IZAH-TIMB.PRESIDEN...
NUHA-WAKIL RAKYAT TO BE...
(TANPA PERLU BERUSAHA SIKIT PON UTK MEMBUKTIKAN DIA BERKEBOLEHAN JD YB)

SEDANGKAN ORG LAIN KENE AMPU ANWAR KAW2 PUNYER...TU PON SSH NAK DPT JD YB PKR...

GI MAMPOSLAH PKR.!!!
SAMA JER

ANWAR PON DARI UMNO GAK ASAL...
ANWAR BUAT KRONI BOLEH!
PARTI ANAK BERANAK

PKR-PARTI KEADILAN RAKAN-RAKAN!!!

AAB-ASAL ANWAR BOLEH!!!

Anonymous said...

@ZTM&AMP CO.

hahahaha..ko ni bodoh nak mampos...

tu la menaip dalam gelap lagi...

cer ko gi luar rumah jap...

cer tgk apa beza 30 TAHUN LEPAS DAN SEKARANG???

apa beza bangsa melayu/MALAYSIA dgn indon???

apa PKR buat??

owh...lantik family jd YB!

Anonymous said...

ANWAR ADA AKAUN BANK ISRAEL APA CER??

sokonglah Anwar demi kesejahteraan ISRAEL...

hail to yahudi!

hail anwar!

hail free sex!

hail gaylord!

mari masuk neraka berjemaah!

mari jadi kaum nabi luth!

(semua anon/penyokong pakatan ni mesti gay ni...)

Anonymous said...

sesiapa yg menyokong peliwat harus bertaubat!! ♂ ♂ ♂ ☺

hartanah said...

inilah bila satu puak ni didatangkan cite yg benar dan sahih...diorg menolaknya mentah2...di ats sifat taksub, ego, bodoh sombong, dendam....puak2 ni akan sntiasa tgk pada persepsi yg salah.......
tuduhan2 yg sahih psl bideo pemimpin diorg pun diorg tolak mentah2....kasihannnnn

Anonymous said...

PTD tido ke? Banyak projek kerajaan gagal. Asyik kena tipu je...masa sign agreement baca tak? Atau tak faham english? Takkan pandai jadi pengacara majlis je?

Servant of God said...

Penjilat2 Anwar tetiba kembali aktif reramai ek?

Kenapa ek? Dapat teguk kencing fresh ke?

Baik masuk keADIlan? Untuk apa? Kalau aku masuk, undi aku akan dikira ke? Ataupun kertas undi pun aku tak nampak, tau2 orang lain tolong isikan kertas undi aku?

Korang suruh aku fikir sendiri? Yer, aku akan cuba fikir sendiri. Meh sini tolong aku fikir meh.

Anon January 26, 2012 4:44 AM,

Cuba beritahu aku bagaimana PKR ada menolong rakyat. Tolong dengan cara yang kukuh dan ada bukti. Tak payah lah cerita Izzah tolong mangsa kebakaran kat Pantai Dalam. Itu keje Nong Chik. Tolong, seriyes aku nak tau.

Dan jangan suh aku pi baca blog mana.. kau datang sini konon bersenjatakan fakta kan? Tunjukkan laa fakta kau. Dunia ni luas, aku sedar ilmu aku sangat sikit. So bagi laa fakta kamu.

Anon January 26, 2012 5:06 AM,

Apa kata kau lak sebutkan pemimpin UMNO yang minum arak dan kaki perempuan. Setakat tuduh budak tadika boleh. Jadi sila lampirkan bukti. Jangan kau bagi mak lampir pulak.

Tukang Karut January 26, 2012 6:28 AM,

Cuba kongsi dengan kami berapa orang yang kau kenal yang pernah kena tolak permohonan bantuan kewangan? Seriyes. Aku nak tau.

Tolong tanya sekali kat dorang, dorang buat permohonan sampai tahap mana. Buat business plan tak? Buat competitor analysis tak? Buat cash flow projection tak? Eh.. itu semua benda advanced.. tapak perniagaan ada tak? Syarikat daftar tak? Pekerja syarikat kau bayar cash tiap hari, tak daftar socso, tak bayar EPF, takde rekod pembayaran, takde sejarah pembelian, resit invois ke mana.. ada hati nak dapat loan?

Jangan setakat cakap laa. Bagi bukti. Kenapa tak approach Bank Pembangunan? Setakat RM100k takde hal laa..

Aku dah masak sangat dengan pe'el orang yang merajuk tak dapat loan. So citer laaa kat aku. Sertakan bukti. Aku memang nak belajar daripada korang.

Aku tunggu.

Anonymous said...

"Entrapment"..Memang padan dengan PEMFITNAH ....expediate je kes saman Kak Ijat biar diorang panas dan hangus.

aloya said...

Kahkahkahkah pancacai penangkat najis B.A.B.I kena smashed..

Hah jawabla sial..

takat bagi tuduhan, mak lampir pun boleh...

Anonymous said...

CAMNE AKU NAK PERCAYA PENCACAI PAKATAN ATAU SI SAKMONGKOL TU KALAU SETAKAT CAKAP2 JE?

SEDANGKAN ADA VIDEO AKU MASIH TAK PERCAYA. APATAH LAGI SETAKAT C+P JE KAT SINI. BEBAL BETULLAH ANON2 PENCACAI PAKATAN KAT SINI!

zat said...

Servant

nk tgk Pakatan tlg rakyat undi la mereka di PRU 13 ni..bagi kjaan kat Pakatan ada la bantuan nnti utk melayu, cina dll tak kira bangsa..

nk tgk preview kehebatan kjaan PR pegi ke Penang..K'tan & S'gor pun boleh tahan jugak..kena ingat di msia ni nk tadbir negeri tanpa kjaan pusat punya support susah..tk pecaya tanya MB Pahang & NS dll..

Anonymous said...

Kepada pengikut Anwar yang taksub mari senaraikan apa yang Anwar dah buat pada rakyat Malaysia.

Semasa menteri kewangan apa yang dia buat.

Semasa TPM apa yang dia buat?

Dalam PKR apa yang dia buat?

Punya besar penakut dalam PKR pun tak nak jadi PRESIDEN. Takut bertanding. Jadi penasihat konon. Belum ada parti di dunia yang paling tidak demokrasi.

Siapa yang rajin jawablah soalan soalan itu.

Bagi kawan mudah dirumuskan aje.

Apa yang dilakukan hanyalah memporak perandakan rakyat Malaysia. Orang lain semua salah dia sorang yang betul. Macam ini mahu jadi pemimpin ke.

Hidup Barisan.

Anonymous said...

WAH RAMANYA GENG2 BUTUH BENGKOK KAT SINI...KALAU DAH NAK PM PENZINA DAN PELIWAT...TUNGGULAH KUBUR DAN API NERALAH JAWABNYA...BUTUH BENGKOK KAKI TEMBERANG...PENIPU...PEMBOHONG...PATUTLAH PENGIKUTNYA PUN SAMA...
...MULUT PENCACAI BUTUH BENGKOK...KELAPAR NAK SUCK BUTUH BENGKOK..IMAM ISRAEL KE

Servant of God said...

Zat,

So kau mengaku laa yang Pakatan Rakyat setakat ni takde buat apa? Kena tunggu perintah satu negara baru boleh buat sesuatu?

Hahahahahahaha

Kalau benda kecik pun tak boleh tolong, benda besar tu tak payah laa berangan nak buat.

Dan kau tak payah suruh aku tengok kejayaan Penang. Kerajaan Penang dalam laporan tahunan pun menipu. Dalam laporan penggunaan tanah, kawasan hutan Penang pada tahun 2009 melebihi kawasan hutan pada tahun 2008?

Apa ni? Kerajaan Penang tanam hutan? Apa tanah extra timbul dari dasar Selat Melaka ke? Siapa jaga hal ehwal tanah kat Penang? Ohh.. LGE yer..

So, dalam laporan tahunan pun menipu, tak payah suh aku tengok Penang laa.

Konon Penang hebat lupuskan hutang RM600 juta? Sori, itu bukan setakat lupus hutang, itu terus pindah aset pada PAAB. Lepas ni Penang takkan dapat revenue bila orang bayar bil air.

Apa lagi dah dibuat kerajaan PR? Kat Kedah, nampaknya jalan berlubang2. Kat Selangor, sampah bertimbun2 tidak dipungut. Benda2 ni bukan benda kecil.

Kalau jalan dan sampah pun tak reti nak jaga, kalau laporan tanah pun menipu, apa punya mangkuk hayun berangan nak jadi pemimpin negara?

Gi mampos ngan PR.

Bohongla Untuk Rakyat. said...

Nik Hadhi Anuar Najib LKS dll tak guna said...
Kata Datuk Arif Sabri tu wajar diambil pandangan yg betul..

Jawatan dlm umno hanya bersifat kroni yg mmg tak kompeten dari segi pemikiran & tiondakan..Hishamudin, Kahiry , Shahrizad memonopoli keuntungan tanpa ketulenan perjuangan menolong orang2 susah..

Pasal NFC itu sasaran menurunkan harga sepinggan nasi berdaging tak kecapian..menurut member aku yg mendakwa idea asalnya:-

Lembu besar2an ni perlu diNasionalkan bagi memenuhi tuntutan fardhu kifayah & mengurangkan harga sepinggan nasi..

lembu diimport dari India &Australia lebih murah dari lembu tempatan>>bapak dia berniaga daging lembu & ayam.

Muhyidin sebelum tu asyik menyalahkan peniaga ayam naik harga tapi masih bebal tak tau ladang ayam milik siapa..

kenapa susah sangat kerajaan tak leh fikir?? tak perlu hantar manusia ke bulan sedangkan menternak ayam & lembu bagi memurahkan makanan tak boleh buat.

lalu dicadangkan kpd Umno seremban..sampai sekarang tak membuah hasil..

daging & ayam makin mahal, manakala pemilik NFC mengatakan ini projek Private..suka hati lah nak beli apartment..

mcm tu jgn pinkam duit gomen & buang perkataan National..ganti dgn anak-beranak S/B..nak telungkop..beli merc..lu orang punya pasal..

Harga makanan makin mahal, rumah murah pun 130 K, dah bayar instalment rumah terbengkalai..takda undang2 membela.. gaji tak naik2..lu orang kata membela rakyat..??????

Pasal tu lah 3.5 juta orang2 muda tak mau undi..masuk Umno,salah, Pas pun salah, Dap pun salah..

Lagi baik huruhara, Undang2 tentera & monarki Agong/Sultan dilaksanakan semula..


lembu politik pkr said...
Lembu politik ialah orang bodoh yg tak boleh mempesoalkan tindakan bodoh Nik Aziz, Khalid dan juga Najib.main ikut aje....

Mcm yg kuar kat Tv3 zaman Paklah& KHAIRY naik minyak 2.70 mmg wajar..lembu2 politicking menyamar jadi rakyat marhaen.."langkah bernas untuk membaiki pengangkutan awam"

Sampai sekarang pun pengangkutan awam mcm sial..

Malaun2 lembu politicking menyamar marhaen tak guna bas pun..naik l Merc..adalah sekali paklah naik Komuter sebelum kalah.

January 26, 2012 2:01 AM


RUMAH MAHAL, MAKANAN MAHAL, beli rumah kena tipu..Apa NAK JADI???

Zaman Mahathir rumah 25K ~ 45 K boleh dikerakan pemaju bina dibandar..

la ni Banglo 1 ~ 4 juta masih dikata rumah rakyat..

Anonymous said...

Pendapat aku la...
1) tetap tak leh terima sesenang air mata air aje depa ni dapat loan kerajaan berjuta-juta.
2) Andai depa kat NFC ni rasa teraniaya, eloklah mulakan saman untuk bersihkan nama.
3) Tukar la nama taknak kasi confius lagi dimasa depan, ada berjuta-juta lagi nama boleh pakai. nama Melayu ada, english ada.

Anonymous said...

POH: Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk), semalam menyerbu sebuah banglo di sini yang dijadikan lokasi forum kempen Rasulullah Tokoh Seks Suci Islam oleh Kelab Taat Suami (KTS) yang didakwa dianjurkan sempena sambutan Maulidur Rasul.

Ketika serbuan, kira-kira 50 ahli KTS dan Global Ikhwan Sdn Bhd, iaitu syarikat yang ditubuhkan oleh bekas ahli kumpulan haram al-Arqam, tergamam apabila sepasukan anggota penguatkuasa JAIPk menyerbu mereka.

-----------------------------

ANAK HARAM JADAH LAKNATULLAH

Anonymous said...

SKRG : PARA MENTERI SAKAU BERJUTA2 RINGGIT DUIT RAKYAT,SENANG2 Aje....
(2011)

===============================

hang ada bukti ka lol.....

Anonymous said...

MAIN TUDUH2 TAK ACILAH. FITNAH NAMANYE. BUAT ADUAN POLIS BERSERTA BUKTI2 BARU BETUL MACAM BUKTI VIDEO SEX ANWAR TAPI HANGPA TAK CAYA PLAK. PKR/PR/PAS/DAP/HINDRAF BOLEH BLAH.

January 26, 2012 4:40 AM

=============================

AKU SOKONG HANG, ANAK HARAM JADAH PR NI TAK ABIS2 NGAN FITNAH MEREKA.

ANAK HARAM JADAH bg la bukti

Anonymous said...

BUAT LA PERBANDINGAN HARGA BARANG DI NEGARA KITA DENGAN THAILAND. DULU AKU MINUM TEH BARU 50SEN. SEKARANG HARGA TEH 1.50SEN. DULU PUKI JALANG HARGANYA SEMALAM RM20.00 SEKARANG HARGANYA RM200.00 SEMALAM. ITU YANG LOW CLASS PUNYA.

LU FIKIR LA SENDIRI

Anonymous said...

Kalau difikirkan najib/rosmah/kerajaan/bn/umno asyek kena tudoh tapi tak buat saman plak senyap je. mungkin betul kot kebanyakan tuduhan tu. ni yang rakyat jelata keliru.

===========================
NAJIB MALAS NAK LAYAN ORANG GILA.

PASIAPA ALJUB TAK BERANI SAMAN UMI HAFILDA ALI, ZULKIFLI NORDIN, DATUK TOTO, DATUK ESKAY?????

keh keh keh.........

Anonymous said...

AKU HERAN SANGAT DENGAN PENCACAI PR NI YANG ADA BUKTI SIAP NGAN VIDEO ALJUB TENGAH KONGKEK PUKI DEPA TAK PERCAYA. TAPI PEMIMPIN UMNO YANG DI FITNAH TANPA ADA BUKTI DEPA PERCAYA GILA.

ANAK HARAM JADAH LAKNATULLAH.

Anonymous said...

pemimpiN UMNO yg mana tak rasuah,minum arak,kaki betina.cuba sebut kat sini.

January 26, 2012 5:06 AM

................................

pemimpin hamPAS yg mana tak kaki burit...cuba sebut kt sini..

hahaha...

org hamPAS..tuduh tu kasi la bukti...
jgn main tuduh aja...bodoh la namanya tu...

org kata lu org bodoh..u org marah...tapi org hamPAS mmg bodoh tahap cipan...

aku amir

Anonymous said...

aku amir,ko sendiri tau ciri2 itu ada pada pemimpin umno.apa lagi nak bukti.penipu besar kalau tak tau.sapa juara arak dan rasuah.

Servant of God said...

Anon January 26, 2012 4:18 PM,

Wahai insan,

Cuba bila orang kata "Siapa perogol anjing liar kat KL" semua orang sebut nama kau.

Orang yang kau tak kenal pun sebut nama kau. Camne? Suka?

Itu pasal laa orang mintak bukti. Jangan orang boleh sesuka hati tuduh. Jangan orang lain buat, orang lain lak dapat malu. So refer balik pada statement kau, aku tak tau sapa yang kau maksudkan.

Siapa dia? Cakap laaa. Tapi, mesti beri bukti. Beribu orang baca blog nih.

So... saper yang kau maksudkan tuh?

usin said...

biarkan semua pencacai pr melepaskan perasaan marah, geram, benci, panas hati, meluat, angin pasang, meroyan, gila babi dan sebagainya kt sini. jgn potong stim dorang gap. biarkan. blog ni tetap terbuka. jgn sampai dorang ada yg mati beragan kerana tak dpt lepaskan perasaan. takut nanti belum sempat pru13, dorang pakat2 bunuh diri.

ADUKA PENDEKAR said...

NI SEMUA PENYOKONG2 BNUMNO,TAK BOLEH ke TULIS BAIK2 ke?? APA NAK CARUT2??

MAK BAPAK KORANG AJAK MENCARUT??

JGN BAGI MALU MELAYU LAH!!!!

JANGAN TUNJUK KEBANGSATAN KORANG LAH..!!! JGN NK TUNJUK GENGSTER!!

O..YA,DAH MEMBESAR DALAM BUDAYA GENGSTER,MCM NI NK MENANGKAN BNUMNO??...ALAMAT NYA UMNO MAMPOS, UMNO MAMPOS..UMNO MAMPOS,UMNO MAMPOS.....UMNO MAMPOSSSSS....!!!

......PRU 13; LWN TTP LWN.......

ANTI LUCAH Man said...

JGN LAYAN aje dia org ni,ADUKA.

DIA ORG NI DAH BIOL SEMUA nya...

TAK BOLEH TERIMA ANWAR TERLEPAS..!!

& TAK BOLEH Terima KEKALAHAN 2008!

TAK FAHAM DEMOKRASI:KALAH NK MENGAMUK..!! GILA PUNYA PERANGAI..!

MEROYAN NK KALAH PRU 13 lah tu..!!

ZTM and Co said...

BACA NI BAIK2 ;"korang bertanggungjawap pada setiap komen yang korang buat !
jangan komen nak bunuh-bunuh orang, hina agama dll..
kang kena tangkap NYESAL TAK SUDAH !"

INGAT;nama2 PENCARUT2 dan Penyokong BodohTaksub BNUMNO akan dipantau,terus dipantau dan akan ditentukan yg gengster2 akan diHUKUM.Kalau Rais,Boleh buat,Kita pun Boleh jugak...MuaHaHaHa....