Wednesday, January 25, 2012

DAP BIJAK MEMPERBODOHKAN RAKAN.


bukan kemain bangga lagi parti dap.

sebulan yang lepas mereka begitu takjub dengan kemasukan 2 ahli umno yang menyertai dap.

kemudian ditambah lagi dengan pengkisahan 2 bekas pelajar uitm yang mengganggotai parti mereka semalam.

kata mereka ini menandakan keterbukaan dap.
inilah semangat demokrasi yang diamalkan oleh dap.

pada tahun 2007, gerombolan masyarakat india menyokong perjuangan dap. ia berlaku kerana proses protes luar biasa masyarakat india kepada BN.

masyarakat india dijulang dan ditatang penuh oleh dap.
dap mengoptimakan keadaan dan peluang.

mac 2008 penang tumbang ke tangan pakatan. prof a ramasamy bekas penyarah USM dilantik menjadi timbalan ketua menteri 2 pulau pinang.

2 bulan lepas dap penang berantakan. semuanya kerana amalan dalam sistem demokrasi tidak dilaksanakan secara amali oleh dap.

ramasamy mengkritik chen man hinh dan karpal singh kerana mengamalkan ide kuku besi yang terkatup.

isunya kerana sistem pemilihan calon dap pada pru 13 nanti hanya ditentukan oleh 2-3 kerat pimpinan tertinggi parti. saat ini pimpinan india daripada parti dap sudah dilongkangkan secara sistematik.

 hari ini 3-4 kerat melayu cuba dijinakkan lalu diperangkap masuk ke dalam dap. mudahkan cerita kemasukan mereka ini memudahkan penceritaan dap kepada audience akan sikap keterbukaan mereka dalam menerima orang melayu.

dari 3 kumpulan pakatan, dap adalah minoriti dari segi komposisi cawangan dan keahlian terbanyak.

pas menduduki carta nombor satu dan kemudiannya pkr.

namun dalam keadaan minoriti sekalipun , dap berjaya mengkeldaikan pas dalam sejarah pelacoran akidah politik paling teruk dalam sejarah.

pas yang begitu dominan dari segi jentera itupun boleh tumbang dan tunduk kepada dap.

semua ini berlaku bukan kebetulan.
dap punyai cita-cita untuk menguasai kerusi parlimen dan dun.

2008 merupakan test and trial politik mereka. mereka sudah membaca move politik dikalangan rakan pakatan.

siapa kaduk sudah dipotong.
siapa malaun sudah dijunjung.

apa yang perlu mereka lakukan adalah proses penambahbaikan strategi. melayu perlu di asimilasikan dalam projek terbaru dap.

projek ini bermatlamatkan kepada siri kesinambungan dap pada pru 13.

dap cuba untuk melangkau lebih jauh pada pru ke 13. penang,perak,selangor,negeri sembilan,melaka dan johor merupakan menu sasaran utama mereka di semenanjung.

kerana menu inilah jugalah menyebabkan mereka sanggup bergaduh besar dengan chua jui meng (pkr) di johor.

bagi dap, dominasi kerusi majoriti pengundi cina tidak mencukupi untuk menakluk negeri.

maka dengan itulah, kerusi campuran diperlukan bagi menjayakan agenda mereka.

harus diakui dap memang bijak berpolitik. bijak dalam ertikata menggunakan orang untuk memperbodohkan orang.

contoh terbaik.....adalah pas. 

23 comments:

Anonymous said...

mintak 2 ekor budak ITM yg join DAP tu tubuhkan cawangan di tmpat masing2, nak jugak tahu berapa ekor anak monyet yg join.

Anonymous said...

Wednesday, January 25, 2012Bekas YB Umno akui pemimpin Umno bukan berjuang untuk bangsa


KUALA LUMPUR, 25 Jan: Para pemimpin Umno diakui sebagai pemimpin yang tidak boleh dipercayai kerana mereka sebenarnya tidak pernah bersungguh-sungguh berjuang untuk kepentingan bangsanya.

Sebaliknya, mereka ternyata hanya berjuang untuk kepentingan diri sendiri, tetapi sengaja mengaburi mata orang ramai terutama di kampung-kampung kononnya berjuang untuk kepentingan bangsanya.

Untuk menutupi tindakan mereka itu, mereka sanggup menyalahkan bangsa-bangsa lain termasuk Cina dan India kononnya sebagai penghalang untuk mereka bertindak lebih jauh bagi kepentingan bangsa Melayu.

"Adakah ahli-ahli Umno di kampung-kampung percaya dengan perkara itu? Tetapi percaya atau tidak, memang itulah realitinya yang perlu disedari," tegas bekas pemimpin Umno yang juga bekas wakil rakyat dari Umno, Datuk Mohd Ariff Sabri Aziz.

Ketika mendedahkan perkara itu, beliau menegaskan, kemiskinan orang Melayu bukanlah berpunca dari tindakan kaum lain yang tamak dan mengambil kesempatan dari ekonomi negara.

Sebaliknya, perjuangan untuk membebaskan orang Melayu dari kemiskinan tidak dilakukan dengan bersungguh-sungguh oleh para pemimpin Umno, sehingga menyebabkan usaha mencapai saham bumiputera 30 peratus daripada kekayaan negara sebenarnya tidak pernah berkembang.

Beliau mengatakan demikian dalam tulisan terbarunya yang disiarkan sebuah laman berita internet dan kemudian turut didedahkan dalam blog "Apa Khabar Ganu Kita" semalam.

Bekas Adun Pulau Manis, Pahang itu menegaskan, punca-punca kemunduran orang Melayu adalah disebabkan oleh tingkah laku pemimpin Melayu itu sendiri.

Katanya, kepimpinan Melayu di semua peringkat tidak bertindak demi kepentingan orang Melayu sebenarnya, namun 30 orang pemimpin elit orang Melayu bertambah baik kehidupannya.

"Walaupun pemimpin Umno berjuang kononnya mempertahankan 30 peratus pemilikan orang Melayu, mereka sebenarnya mengeksploitasikan hak-hak tersebut untuk diri sendiri.

"Pemimpin elit Umno itulah yang sebenarnya yang menjadi perasuah dan pengampu yang berselindung di sebalik ketuanan Melayu," katanya.

Datuk Mohd Ariff adalah bekas Ketua Penerangan Umno Bahagian Pekan yang diketuai Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sendiri.

Jawatan Ketua Penerangan itu bukan ditentukan secara pemilihan, sebaliknya melalui cara lantikan oleh Ketua Bahagian dan beliau adalah orang kepercayaan Najib sehingga dipilih sendiri olehnya untuk menjadi Ketua Penerangan Umno Bahagian Pekan.

Dengan jawatan-jawatan yang pernah disandang olehnya dan hubungan baiknya dengan Najib, beliau berharap agar pendedahannya itu akan memberikan kesedaran kepada orang-orang Melayu yang masih menyokong Umno agar tidak lagi menaruh kepercayaan kepada parti itu dan BN untuk memerintah negara pada PRU Ke-13 akan datang.

MelayuBersatu said...

Tulisan ini berjiwa Melayu. Melayu bebal je sanggup sertai DAP. Bodoh!!!!

Reza aljunaid Post said...

UMNO adalah lawan sebenar DAP .... PAS bagi DAP ... Boh Sia maa...

Anonymous said...

anon 10;44....saya agak kurang setuju 100%...namun begitu ada jua kebenaranya tp kalau dilihat dalam keadaan sekarang saya berpendapat UMNO sudah bnyak berubah dan rasanya buat masa sekarang ni UMNO aka barisan nasional masih relevan lg untuk memerintah.pada saya PAS tidak akan kemana sekiranya memerintah selagi tidak bergabung dgan UMNO....

legsorbreast said...

looks like 10:44 is a pro who gets paid to do such impressive write-up.

Anonymous said...

ni apa kejadah copy paste panjang2 ni?

ada otak pakai. ada mata tgk. ko igt org kampung bodo x reti nak fikir? yang dok anggap org kampung bodo tu parti pas jek. sbb tu jaja cerita dlm ceramah mcm org takde otak nak pikir..

Anonymous said...

agaknya datok mohd arif ni dah x laku pd kalangan UMNO kot....so apa lg....jual je lah UMNO kononnye dapat la di beli oleh pas ke.....pkr ke.....dap ke....

Anonymous said...

PAS memang sial.

Anonymous said...

GAP ko punya statement kali ni cukup bagus.

Aku dah jumpa ramai melayu yang langsung tak bijak dalam berpolitik dan tiada pemikiran strategik langsung. Masing-masing bangga dengan ugutan "nanti aku akan pangkah DAP" dan dengan senyum sinis bangga dapat "mematikan UMNO". Sikap mereka sama macam anon 10.44 dedahkan.

Persoalannya sama ada mereka sedar atau tidak jika mereka tak pangkah DAP tapi pangkah PKR atau PAS samalah macam memahkotakan DAP ke puncak kuasa.

Tarbiahkan mereka lagi dengan pendekatan penulisan sebegini; mudah-mudahan mereka yang di luar sana sedar dan bertanggungjawab atas segala percaturan yang dibuat.

Ataupun kita pakat le ramai-ramai baca surah Yassin sebanyak 40 kali. Dan pada setiap 7 ayat yang berakhir dengan 'mubin' niatkan agar dimusnahkan DAP dan dibungkuskan PKR. Moga-moga ALLAH dengar dan kabulkan permintaan kita. Amin.

-jln.ledang ke kg.gelam-

Anonymous said...

PASngok!!!!!

Parti Adat dan So..sial!!!!

kihkihkihkih...

Anonymous said...

PAS dah bodoh nak buat macamana....gua baru balik bercuti di kelate...sungguh tidak di sangka-sangka sangat banyak perubahan lalang politik di kelate....nampaknya PAS kena siapkan baju selimut semua untuk buat bungkus...sebab dari punggutan suara saudara mara...yang sentiasa pangkah PAS sudah beralih arah....pergi mana-mana orang UMNO dah tak segan silu kibarkan bendera UMNO...sangat-sangat terkejut.
Nampaknya tindakan PAS yang sentiasa "gali kubur sendiri" memang beri kesan kkepada penyokong. Mereka sangat-sangat marah bila PAS hilang prinsip perjuangan. Mereka yang dulu pernah tidak pernah buaka berita RTM, gua pun terkejut pok cik-pok cik nie boleh ajak gua menonton berita RTM....wah satu perubahan besar kepada rakyat Kelate......Di harap pemimpin2 atasan selalu turun ke sana...memantapkan lagi sokongan.
Syukur Alhamdulillah, ada sinar di sana.

Anonymous said...

Pada aku PKR ..takde apa ...semua perjuangan hal-hal dalam seluar...ramai dah loya...penyokong tergolong dari kegemaran aktiviti dalam seluar, melayu liberal, bukan melayu yang nak hilangkan kuasa melayu dan puak-puak dot..dot..dot ..nak ubah fitrah manusia.

PAS pulak dah macam "pelacur politik" murahan. Kalau kata dia yang paling tua dan berpengalaman. Umpama pelacur tua terhegeh-hegeh menawarkan perkhidmatan...jadi tukang lambai, guling-guling boleh la....tapi sayang hanya malukut di tepis jawatan sahaja. Maka terlihatlah PAS terus "melacurkan " prinsip-prinsip yang dia ada. Habis terlondeh semua, habis di lelong semua...semua nya kerana "badi" tak boleh dengar perkataan "UMNO"...gamaknya yang terlebih dos..boleh jadi ungka, terjerit terlolong. ...itulah PAS

Melayu Perak said...

Isu NFC - Salah Company Daaa ...

Akhirnya baru muncul penjelasan dari Ketua Audit Negara mengenai isu NFC - Sinar Harian Audit Negara : NFC ada kelemahan tapi bukan 'kucar kacir' Rasanya baik saya copypaste sepenuhnya dibawah.

3 BULAN beb ! Antara NFC dan NFCorp ... habis semua terkantoi sebab akronim. Sekali dengan NFCorp pun terkantoi sebab perasan mereka adalah NFC hahahahahaha ...

Buat masa ni saya malas nak komen banyak sebab saya PASTI, pembangkang sedang mengkaji sehalusnya perkembangan terbaru ini untuk langkah mereka seterusnya.

Cuma satu je kot , selama tiga bulan ni, terutama pada peringkat awal yakni pada penghujung bulan Oktober dan awal November - pegawai2 Jabatan Audit tak baca paper ke, mereka tak layari paper online, blog, tak main facebook dan tweeter ke ?



Artikel SH -


January 25, 2012

SHAH ALAM - Ketua Audit Negara menegaskan memang terdapat beberapa kelemahan dalam projek ternakan lembu daging Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) tetapi pihaknya tidak pernah menggambarkan ia "kucar kacir atau pun ada penyelewengan."

Justeru menurut Tan Sri Ambrin Buang, perkara yang menjadi fokus utama pengauditan prestasi yang dijalankan oleh Jabatan Audit Negara ialah pencapaian projek NFC sejak penubuhannya pada 2006 dan bukannya National Feedlot Corporation Sdn. Bhd. (NFCorp.) sebagai sebuah syarikat.

Menurut beliau, NFCorp adalah syarikat yang berdaftar di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia di mana Kementerian Kewangan Diperbadankan memegang satu golden share manakala modal berbayar berjumlah RM1.11 juta telah disumbangkan oleh Agroscience Industries Sdn. Bhd.

Isu NFC muncul kontroversi selepas Laporan Ketua Audit Negara 2010 diumumkan pada akhir Oktober lalu.

"Projek ini diaudit memandangkan ia penting dari segi pengeluaran makanan negara yang mana Kerajaan Malaysia telah memperuntukkan sejumlah wang yang besar," kata beliau dalam satu kenyataan.

Sejumlah wang itu melibatkan peruntukan di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani berjumlah RM73.64 juta di bawah RMKe-9 bagi menampung kos pembangunan dan pengoperasian.

"Daripada peruntukan ini, sejumlah RM48.71 juta telah dibelanjakan setakat akhir 2010 oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani untuk menyediakan tapak seluas 5,000 ekar bagi projek ini. Kawasan ini kemudiannya dikurangkan kepada 2,000 ekar sahaja," katanya lagi.

Menurut beliau, geran pelancaran untuk penyediaan infrastruktur berjumlah RM13 juta diluluskan kepada NFCorp pada September 2007 dan setakat akhir 2010, sejumlah RM6.52 juta telah dibayar kepada NFCorp untuk syarikat ini menyediakan infrastruktur seperti kandang dan jalan ladang.

"Pinjaman mudah juga telah diluluskan kepada NFCorp yang berjumlah RM250 juta menerusi satu perjanjian pinjaman yang telah ditandatangani pada Disember 2007.

Melayu Perak said...

"Setakat Mac 2010, sejumlah RM134.7 juta telah dikeluarkan kepada NFCorp berdasarkan kepada tuntutan yang dibuat kepada Kementerian Kewangan," katanya.

Ambrin menambah, tujuan pengauditan dilaksanakan adalah untuk menilai sama ada projek PFN telah dirancang dan dilaksanakan dengan teratur dan berhemat serta mencapai objektif yang ditetapkan.

"Pengauditan ini melibatkan semakan terhadap maklumat yang diperolehi daripada beberapa agensi kerajaan seperti Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Kementerian Kewangan, Jabatan Perkhidmatan Veterinar dan juga daripada pegawai-pegawai NFCorp semasa lawatan tapak dilakukan pada bulan Mac 2011.

Katanya, berdasarkan analisis audit yang bersandarkan kepada maklumat tersebut, pemerhatian-pemerhatian audit telah dibuat secara bertulis untuk mendapatkan pengesahan dan maklum balas daripada pihak-pihak ini.

Selain itu, perbincangan menerusi 'Exit Conference' telah dibuat dengan wakil-wakil Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani sebagai kementerian yang bertanggungjawab ke atas pelaksanaan projek NFc sebelum laporan audit dimuktamadkan untuk dimuatkan ke dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010.

Tegas beliau, analisis audit mendapati objektif projek NFC masih belum dicapai sepenuhnya.

"Ini disebabkan berbagai faktor yang dihuraikan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010. Antaranya, mengikut perjanjian pelaksanaan yang ditandatangani pada bulan Mac 2010, sasaran pengeluaran NFC iaitu 38,600 ekor lembu untuk tahun 2010 belum dicapai kerana Entreprenuer Development Program (EDP) yang melibatkan 130 pengusaha ladang satelit belum dilaksanakan lagi.

"Jika dibaca keseluruhan Laporan Ketua Audit Negara 2010 itu, tidak ada pun disebut perkataan-perkataan seperti kucar kacir, 'in a mess' atau pun penyelewengan. Perkataan-perkataan ini telah digunakan oleh pihak-pihak lain dan JAN tidak sepatutnya dipertanggungjawabkan," katanya.

Juster itu katanya, pada pendapat Jabatan Audit Negara, sama ada terdapat unsur-unsur penyelewengan dalam pelaksanaan projek ini terpulanglah kepada penyiasatan pihak berkuasa seperti Polis Diraja Malaysia dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

"Pada perspektif audit, sememangnya terdapat beberapa kelemahan dalam pelaksanaan projek ini. Jikalau tidak, mengapa pada bulan Mei 2009 (sebelum pengauditan dijalankan), kerajaan perlu menangguhkan pelaksanaan NFC sehingga satu kajian viabiliti dan model perniagaan dijalankan bagi projek ini?," katanya sambil menambah, perkara itu ada dinyatakan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010.

"Ia membayangkan Kerajaan Malaysia sememangnya sedar akan kelemahan-kelemahan dalam pelaksanaan projek ini dan telah pun mengambil tindakan untuk menentukan hala tuju projek ini," katanya lagi.

Anonymous said...

Dua ekoq Melayu bekas plajar UiTM tuuu bakal calun Melayu DAP di kawasan mejoriti Melayu. Penang satu Selangor satu.

Melayu Perak said...

Selepas pendedahan yang dibuat oleh Ketua Audit Negara, Ambrin Buang tentang kebangangan para pemimpin Pakatan Rakyat, terutama sekali Rafizi Ramli, Zuraidah Kamaruddin dan Saifuddin Nasution sendiri, Setiausaha Agung PKR itu kembali mengubah kenyataannya.

Kali ini dia tidak lagi menyasarkan KEGAGALAN NFC sebagaimana kenyataan awal ketiga-tiga ekor lembu itu dahulu kerana KEGAGALAN tersebut tidak wujud dalam laporan Ketua Audit Negara. Dan sememangnya pun, kegagalan tersebut tidak pernah disebut oleh mana-mana bahagian dalam laporan Ketua Audit Negara.

Dan menyedari bahawa serangan terhadap NFC telah pun dibuat, akhirnya Setiausaha Agung PKR itu mendapat idea baru... jangan serang lagi Pusat Fidlot Kebangsaan atau National Feedlot Centre sebaliknya serangan National Feedlot Corporation Sdn. Bhd kerana itu lebih mudah untuk menunjukkan berlakunya penyelewengan dan salahguna kuasa yang dilakukan oleh Shahrizat Jalil sehingga membolehkan syarikat berkenaan memperolehi projek fidlot kebangsaan.

Saifuddin Nasution yang perasan dia cukup licik, sebenarnya sedang mengundang masalah yang lebih besar, atau lebih tepat lagi sedang memasuki perangkap yang dia sendiri buat. Usahanya untuk memastikan para penyokong Pakatan yang sebelum ini berjaya dikelirukan antara National Feedlot Centre dengan National Feedlot Corporation Sdn. Bhd, akan terus keliru.

Dia mempersoalkan tentang pinjaman mudah yang diperolehi oleh NFC, dan kemudian mempersoalkan bagaimana wang tersebut dibelanjakan. Saifuddin cuba membayangkan yang NFC Corporation Sdn. Bhd sebagai syarikat kerajaan walaupun hakikatnya pinjaman mudah tersebut perlu dibayar dalam tempoh tertentu dan pada kadar faedah tertentu.

Bermula dengan TIDAK ADA LEMBU DI LADANG FIDLOT, sekarang Saifuddin mengalih topik kepada ISU POKOK IALAH PINJAMAN RM250 JUTA... selepas ini apa pula yang hendak diputarbelitkannya?

Nik Hadhi Anuar Najib LKS dll tak guna said...

Kata Datuk Arif Sabri tu wajar diambil pandangan yg betul..

Jawatan dlm umno hanya bersifat kroni yg mmg tak kompeten dari segi pemikiran & tiondakan..Hishamudin, Kahiry , Shahrizad memonopoli keuntungan tanpa ketulenan perjuangan menolong orang2 susah..

Pasal NFC itu sasaran menurunkan harga sepinggan nasi berdaging tak kecapian..menurut member aku yg mendakwa idea asalnya:-

Lembu besar2an ni perlu diNasionalkan bagi memenuhi tuntutan fardhu kifayah & mengurangkan harga sepinggan nasi..

lembu diimport dari India &Australia lebih murah dari lembu tempatan>>bapak dia berniaga daging lembu & ayam.

Muhyidin sebelum tu asyik menyalahkan peniaga ayam naik harga tapi masih bebal tak tau ladang ayam milik siapa..

kenapa susah sangat kerajaan tak leh fikir?? tak perlu hantar manusia ke bulan sedangkan menternak ayam & lembu bagi memurahkan makanan tak boleh buat.

lalu dicadangkan kpd Umno seremban..sampai sekarang tak membuah hasil..

daging & ayam makin mahal, manakala pemilik NFC mengatakan ini projek Private..suka hati lah nak beli apartment..

mcm tu jgn pinkam duit gomen & buang perkataan National..ganti dgn anak-beranak S/B..nak telungkop..beli merc..lu orang punya pasal..

Harga makanan makin mahal, rumah murah pun 130 K, dah bayar instalment rumah terbengkalai..takda undang2 membela.. gaji tak naik2..lu orang kata membela rakyat..??????

Pasal tu lah 3.5 juta orang2 muda tak mau undi..masuk Umno,salah, Pas pun salah, Dap pun salah..

Lagi baik huruhara, Undang2 tentera & monarki Agong/Sultan dilaksanakan semula..

Anonymous said...

Lu merapek apa kata 3.5 orang muda celaru bai....bukan semua bai...yang nak huru hara nie ...golongan takde otak...nak kata lu tak pernah makan sepingan nasi dalam seminggu duduk kat Malaysia nie lu bohong bai...melain lu nak kurus perut lu yang dah "buncit" tu....
Wah bila dah takde hujah...konon abis cerita nak huru-hara. Kalau orang yang dah kawin istilah cerai berai la....orang jenis lu ni jenis exstrim...macam aiskrim bila beku nampak gah...bila cair kena jilat je lah....golongan macam lu nie senang jadi "lembu politik" dan tindik kat idung ker pungnggung ker...hantar guling tengah jalan....susuh kat landasan keretapi pun sanggup...sebabnya macam gua cakap nama pun lembu...bela-bela bila besar boleh buat korban. Fikir-fikir la kata gua ni.

lembu politik pkr said...

Lembu politik ialah orang bodoh yg tak boleh mempesoalkan tindakan bodoh Nik Aziz, Khalid dan juga Najib.main ikut aje....

Mcm yg kuar kat Tv3 zaman Paklah& KHAIRY naik minyak 2.70 mmg wajar..lembu2 politicking menyamar jadi rakyat marhaen.."langkah bernas untuk membaiki pengangkutan awam"

Sampai sekarang pun pengangkutan awam mcm sial..

Malaun2 lembu politicking menyamar marhaen tak guna bas pun..naik l Merc..adalah sekali paklah naik Komuter sebelum kalah.

Servant of God said...

Ke... DAP bijak memperbodohkan orang yang sanggup diperbodohkan?

Anonymous said...

cakap la apa pun...org PAS tetap takkan mengaku yg mereka dikeldaikan oleh DAP. hati kata ya, mulut kata tidak. bila dah mula ABU ni, lagi la. jangan sampai letak yahudi mabuk pun mereka undi..sbb apa?? ASALKAN BUKAN UMNO...

Anonymous said...

Kalau ikutkan Datuk Mohd Ariff Sabri Aziz ni bermaksud lebih baik diperintah oleh cina. Kalu PAS menang, DAP juga yang cucuk hidungnya. Kalau PKR menang DAP juga yg pegang tali. Dia ingat pemimpin cina akan siang malam berfikir bagaimana nak majukan melayu?. Hentikanlah, jauh panggang dari api. Mungkin semasa dia jadi wakil rakyat, dia lebih mementingkan dirinya dan tidak berminat memajukan orang melayu, menganggap semua wakil rakyat sepertinya.