Tuesday, May 21, 2013

BOIKOT PENIAGA CINA SAMPAI BANKRAP : TAK SAMPAI 2 MINGGU KEMPEN, DEWAN PERNIAGAAN CINA GELABAH BEROK !



Kempen memboikot barangan pengguna daripada peniaga kaum Cina akan membantutkan perancangan transformasi ekonomi kerajaan, kata pemimpin korporat dan pakar ekonomi.


Dewan Perniagaan Melayu dan Cina, disamping pakar ekonomi Dr Yeah Kim Leng menekankan ketegangan perkauman akan menakutkan pelabur luar negara, walaupun keluaran dalam negara kasar (KDNK) berkembang pada 4.1 peratus dalam suku tahun pertama, rekod paling rendah dalam tempoh suku kesembilan sebelum ini.



Pengarah urusan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) Christine Lagarde dilaporkan melahirkan kebimbangan November lalu terhadap aliran masuk pelaburan luar negara (FDI) ke Malaysia, hutang awam yang tinggi dan risiko ketidaksamaan pendapatan.



“Kita perlu lihat terhadap impak keseluruhan gesaan boikot tersebut,” kata Setiausaha Agung Dewan Perniagaan Melayu Malaysia(DPMM) Hanafee Yusof kepada The Malaysian Insidersemalam.



“Mereka tidak boleh lakukannya berdasarkan sentimen... dalam ekonomi, kita bergantung antara satu sama lain,” tambah beliau.



Gabenor Bank Negara Malaysia Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz dilapor berkata kepada agensi berita nasional Bernama pada Rabu lalu permintaan domestik yang kukuh akan terus menjadi “pemacu utama pertumbuhan”, disokong oleh perkembangan sektor swasta yang berterusan dan disokong oleh sektor awam.



Pakar ekonomi Datuk Dr Mohamed Ariff Abdul Kareem, yang merupakan bekas pengarah eksekutif Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER), berkata bulan lepas pertumbuhan ekonomi negara dijangka sederhana kepada 5 peratus tahun ini daripada 5.6 peratus tahun lepas, disebabkan oleh faktor luaran seperti krisis zon di Eropah.




Pertumbuhan ekonomi di rantau Asia-Pasifik dijangka melonjak kepada enam peratus tahun ini, daripada 5.6 peratus pada 2012, ia lebih perlahan daripada kadar pertumbuhan purata sebanyak 8 peratus sebelum krisis kewangan global yang melanda pada tahun 2008, kata Pertubuhan Ekonomi Bangsa-bangsa Bersatu Ekonomi dan Suruhanjaya Sosial bagi Asia dan Pasifik bulan lepas.



Hutang negara juga mencecah kepada 53 peratus KDNK — menghampiri siling 55 peratus — naik daripada 43 peratus pada tahun 2008.



Tan Poh Seng, yang merupakan salah seorang ahli lembaga dalam Dewan Perniagaan Cina (ACCCIM) menggesa semua ahli politik untuk melihat ke hadapan dan bukan sebaliknya masih mempertikaikan tentang keputusan pilihan raya buruk yang tidak dijangka bagi Barisan Nasional (BN) pada 5 Mei lalu.



“Mereka yang berada politik perlu pandang ke depan dan fokus kepada ekonomi,” kata Tan kepada The Malaysian Insider.



“Beliau perlu memberitahu NGO tersebut yang mahu memboikot kami supaya tidak lakukannya,” kata Tan lagi yang merujuk kepada Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Datuk Hasan Malek.



Menteri Kabinet baru itu Sabtu lalu berkata Putrajaya tidak menyokong gesaan badan bukan kerajaan (NGO) dan blogger pro-BN yang melancarkan kempen memboikot perniagaan Cina tetapi tidak mampu menghalang mereka daripada meneruskan kempen tersebut.




Baru-baru ini selepas berakhir pilihan raya umum ke-13 (PRU13), beberapa NGO Melayu termasuk Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) secara terbuka menggesa memboikot perniagaan Cina, kempen tersebut kemudiaannya semakin meluas di kalangan blogger pro-BN.



Antara blogger yang sudah memulakan kempen memboikot tersebut adalah The “Thirteen million plus Ringgit” guy rambles, Gerakan Anti PKR, House PK, Another Brick in the Wall dan The Unspinners.



Gesaan itu dibuat untuk “menghukum” DAP dengan beberapa pemimpin Umno menuduh parti tersebut telah menghasut pengundi Cina, kaum minoriti yang berpengaruh dari segi ekonomi itu.



Ketua Ekonomi RAM Holdings Yeah mengatakan memboikot sesetengah kaum akan menyebabkan polarisasi lebih besar di negara ini dan boleh menjejaskan aliran FDI.



“Ia bukan sahaja memberi impak kepada negara, tetapi pelabur berpotensi juga akan menimbang semula isu perkauman sebegini dalam pasaran dan perniagaan,” kata Yeah kepada The Malaysian Insider semalam.



“Kesannya ia akan melembapkan pendapatan negara, melembapkan pertumbuhan, menyebabkan banyak peluang kerja hilang,” tambahnya lagi.



Pertikaian dan langkah menyalahkan pengundi masyarakat Cina bermula apabila Perdana Menteri dan Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak, menggunakan istilah “tsunami Cina” selepas keputusan pilihan raya menunjukkan BN kekal berkuasa tetapi prestasi merosot, apabila memenangi hanya 133 daripada 222 kerusi Parlimen.

KENYATAAN AKU : tak payah cakap banyak, lanyak sampai lunyai.. jangan bagi barang seposen pun duit melayu kat peniaga cina !

143 comments:

Anonymous said...

HAMPIR SEMUA PETUNJUK CINA UNDI DAP PAKATAN..

CINA NAK LARI MANA LAGI

CINA PATUT BERSYUKUR JIKA DI INDONESIA MEREKA TAK BOIKOT TAPI BAKAR TERUS..

KEMPEN BAKAR TERUS..!! (bayangkan kuatnya bersatunya org indon)

TAK PAYAH PM CAKAP..RAKYAT DAH TAHU DAH..RAKYAT MELAYU BUKAN BODOH..

Anonymous said...

Kita boikot ke? Setahu akulah kempen kita utamakan Peniaga Islam, Melayu & Bumiputera? Kan... Kan... Kenapa mengelabah plak?

Anonymous said...

Org Indon bersatu sebab di Indonesia tiada Dajjal bernama Anwar Ibrahim

Anonymous said...

Bn Naik

GST NAIK

CUKAI NAIK

Bodoh punya Mekayu undi lg bn..Barang Naik

blog gap bodoh sokong GST Naik Cukai Naik
blog gap mmg bodoh mmg bodoh
Rakyat Sokong GAP/BN,, mmg bodoh

Anonymous said...

Tabung haji,bank islam serta jabatan ugama hendaklah main peranan untuk menjana ekonomi orang islam seperti perusahaan membuat produk makanan serta pasarannya seperti supermarket dll.


Matkilau penang said...

hentam kasi lunyai itu bangsat cina DAP

Baru ada akai skit...gelabah

teruskan perjuangan gua dibelakang lu bro

Anonymous said...

Boikot perniagaan cina DAP. Kalau boikot bagaimana pula dgn barang2 keperluan harian dan barang2 pembinaan ?

Anonymous said...

kami dah mulakan kempen BCL sejak beberapa tahun lalu... dok di penang, memang tak kesior nak bagi muke kat puak puak apek ni... kedai tayar, barang runcit, pasar basah hatta alat tulis.. baik carik kat pekan komplek kailan n area kepala bataihh.. pueh hati

Anonymous said...

hardware... kat sungai petani byk tokey melayu.. servis mereka jugak makin improve..

Anonymous said...

matkilau penang, lu duduk belakang je, kenapa? Senang lari ke...bodoh punya bangsa dah tentu2 umno parti org melayu 55 thn memerintah tapi cina yg kuasai ekonomi. Apa ke bagang sgt kau, org cina hanya sokong parti yg blh membawa kemajuan, skrg mereka nak beralih angin ni kau plk nak duk belakang org tgk apa yg berlaku ye....ha ha

Anonymous said...

Anon 4:16, ko baca serapah apa? Dah nyanyuk ke yg dok meraban cenggitu.. Aku rasa dgn sakit hati ko tu, tak lama lg ko dpt sakit jantung. Baik ko istighfar byk2 (kalo ko ni islam la, kalo tentera komunis, lantak ko lah!!")

Anonymous said...

sape plk wholesale dia sdr, ada ke pembekal syarikat org melayu...kalau ada sila la senarai kan...saya sales byk daerah dan negeri telah saya bertugas akan tetapi barang consumer dari senarai whole sale saya yg ada hanya berapa kerat je pembekal melayu tu pun nak minta bayar bkn senang. Kalau nak biokot bolih tapi buat la persediaan . Kalau kedai 1 malaysia pun blm tentu dpt supply brg2 penting...maaf kata jgn cakap besar saya berani bersumpah yg kata nak boikot ni tentu tak terlepas beli brg dikedai kedai cina...jgn nak klentong la....

Anonymous said...

Boikot je setakat mampu. Kalau nk cari smp akar umbi mmg susah. Mula mula jgn beli kedai cina, supermarket cina,,, nxt step tgk la suggestion brg brg keluaran muslim. Kena rajin selidik, mmbaca. NGO yg anjurkn boikot ni kena aktif la, jgn hangat2 taik bab...

Anonymous said...

dah lama buat dah..
mmg tak dinafikan setengah barang terpaksa juga beli kat kedai cina, tak ada alternatif lain..
lg pun produk keluaran melayu islam masih kurang..kalau ada pun mgkn penawaran kurang sbb kedai2 melayu blh kira dgn jari..
bro gap cadangkn le kpd yg berkenaan supaya peniaga2 dan produk melayu islam dpt ditingkatkn lg..
jd tak ada masalah kpd pengguna islam..

Anonymous said...

Muga muga mini market seperti Az Zain di Selangor bertambsh byk cawangan di seluruh Malaysia. Bermula dari sabun cuci baju hingga ke sekecil kecil barang semuanya dari pengeluar muslim.

Anonymous said...

langkah paling mudah beli dulu barang keperluan harian dikedai muslim,kedai cina pilihan terakhir,kalau boleh anggap saja kedai runcit cina macam restoran cina! pernahkah kita menjamu selera direstoran cina?

Anonymous said...

Sebelum ada kedai satu Malaysia harga barang dikawal samseng..Teringat zaman paklah..musim raya GULA, AYAM, MINYAK , TEPUNG dll naik tak tentu pasal.

Hapuskan Dominasi Ekonomi. Wujudkan Ekonomi Kifayah. ABAI nasihat yg tak logik. Siapa yg kayakan manusia yg pernah hidup melarat & kini cukup bongkak & mengugut menghalau kiya?

Anonymous said...

Dulu tahun 80han saya tengok kat jln tuanku abdul rahman kl banyak kedai kain ela seperti nagoya munlong dan sebagainya di kuasai oleh orang cina lah ni tahun 2000 keatas banyak dah tutup semua dikuasai oleh orang melayu / indonesia dan islam serta india muslim...mereka buka bazar...semua kedai kain ela cina dah banyak tutup ... lihat lah susah nak cari kedai kain ela perempuan kat kl ni semua dikuasai oleh india muslim dan melayu melalui kedai bazar...satu contoh yang baik..kalau barang makanan kita beli produk muslim insyaallah...kita akan berjaya...saya rasa dah banyak syarikat penegluar makanan keluaran muslim cuma tidak popular dan diiklankan secara meluas.

Anonymous said...

Minyak felda, gardenia, kedai/klinik 1 Malaysia pun pernah cuba di boikot..Sapa punya kerja? Takde pulak PAKAR Ekonomi meracau mcm anjing gila.

Rahmat Alim said...

Kita seharusnya sedar, gunakan produk muslim, saya bertahun tak masuk kedai mata sepet ni, produk muslim bukan susah sangat nak cari, orang-orang kita terikat sangat dengan sesuatu jenama dan gaya hidup. Saya cadangkan saudara-saudari mulai dengan makanan harian kita beras, Cap Langsat, Juara (Syarikat 100% Bumiputra Islam) dari Parit Buntar. Carilah di Mydin banyak produk Muslim, BUY MUSLIM ONLY

Anonymous said...

walau orang melayu tiada kuasa ekonomi tetapi ada kuasa membeli,gunakan kuasaa kita.

mulakan dengan barang keperluan harian.

sudah berpuluh tahun saya tidak melanggan gerai cina kalau kepasar,sebab ramai melayu berniaga.

Anonymous said...

produk melayu/islam pun dah semakin baik. malah jauh lebih baik dari sebelum nya. kualiti dan harga berpatutan. apa tunggu lagi?

Anonymous said...

GST NAIK?

X PERNAH PULA MEMBAYARNYA,TAPI TIAP-TIAP TAHUN DAPAT BAYARAN BALIK DARI LHDN CUKAI KOPERAT DIVIDEN SAHAM YG DIPOTONG.

Cencaluk said...

Salam,

Janganle nak memperbodohkanrakyat, kalau 10 tahundahulu rakyat mungkin percaya tapi sekqran denga adanya banyak KRIM, MYDIN, TESCO dan bermacam lagi pasaraya tak mungkin ekonomi akanterbantut.

Lagipun kita bukannya memboikot s3mua barangan dan bukannya peruncitan langsung tak berkitaran.

Kalau ingat orang melayu ni bodoh pun agak-agak le.....

Kita bukan boi kot semua barangan cuma beberapa toke babi yang tak cukup2 kenyang dan tak kenang budi apa barangan yangndia ada AP orang melayu pun ada AP so kat sini bukan masaalah ekonomi terbantut tapi masalah persaingan kalau dulu lagi robert kok sanggup memburuk2kan produk orang melayu kini sangguple pulak dia terima akibat dari perbuatan dia.

Anonymous said...

Hoi bangsat....kau jgn nk menyalak kat sini boleh tak..dari gaya tulisan dah tau dari bangsa apa...mampos la kau bangsat

Anonymous said...

KENAPA MRK MULA MENGGUNAKAN DEWAN PERNIAGAAN CINA?

saya rasa kempen ini sudah mula dirasai oleh kaum cina khususnya peniaga. itulah sebabnya mrk mula bersuara seolah mcm la mrk tak mahu bermusuh dgn org melayu. sedikit sebyk saya dpt rasakan kaum cina sudah mula terasa. mrk makin terasa gerak -geri mrk dicurigai kebykan kaum, bkn saja kaum melayu malah bumiputera dan india.

teruskan sahaja sampai mrk sedar di sini MELAYU BUMIPUTERA ADALAH TUAN BUKANNYA SAMPAH!

Anonymous said...

Itu Anwar punya barang selalu naik, lu txde criter ke babi.

Anonymous said...

BUKAN SETAKAT ELAK BELI BARANGAN DARIPDA KAUM CINA... TEKSI KEPUNYAAN CINA PUN AKU TAK HINGIN NAIK!

Anonymous said...

Ini cinabeng tongsan mari

Anonymous said...

insyAllah Isnin isnin selasa belum lg... cuma skali nj minum air kotak..dah turun.masuk blk keta bila nampak babi kedai

Anonymous said...

GST NAJIB DAH JANJI NAK BUAT..MASA UMUM NANTI..KAU SEMUA MAU LETAK MUKA MANA..

JANJI DITEPATI KAH KAH KAH

Anonymous said...

Rezeki Allah yg bagi...lagi bagus melayu akan ambil alih...haha

Anonymous said...

tukar penggunaan traksaksi perbank kan anda selagi mampu. gunakan bank selain bak milik cina. jika terpaksa disebabkan penyaluran gaji, dpt saja gaji keluarkan kesemua duit transfer ke bank milik org kita. saya rasa itu pun blh ajar puak x kenang budi ni. jgn bg transaksi duit kita di bank mrk menjadi sumber pendapatan mrk.

Anonymous said...

melambak barang bumi kat luar sana...
Cuba pandang betul2...

Anonymous said...

DAP babi

Anonymous said...

wiring water heater baru ni upah melayu, siap minta tukar lampu, ada bg diskaun lg, aku pulak kesian. Biarlah kalo rega mahal sikit janji aku dahulukan muslim melayu. Puas hati. Kedai runcit melayu xde, so p beli kt kedai runcit india, brg lari seposen duaposen xde hal la. Sori la, aku mmg xnk bg muka dah la.

Anonymous said...

May 21, 2013 at 4:45 AM
barua! akai tadak, macam tauuuuuuuuu ja.. macam pandaiiiiiiiii ja. lembu pakatan

Anonymous said...

anon 7:35.
respek sama you. currently yg tak de kat kedai melayu aku pegi kedai india.

buy chinese products last. ABCD - asal bukan cina DAP (that is 97% of all chinese in malaysia)

Anonymous said...

DAP sial

ahlee said...

abis tu Chinadoll nak makan apa? takan harihari makan aiskrim aja?

Anonymous said...

Apa masalah dgn GST? Ia hanya dikenakan di kedai@tempat yg mewah? Kalau makan kat restoran,warung Islam/Melayu tak adanya GST. Sokonglah peniaga kecil dan muslim, nak melantak tak kira halal haram, halallan toiyibban, murah, sedap, yakin, selesa dan berbagai lagi kebaikan makan di restoran muslim. Biar mata sepet je bayar GST.

Anonymous said...

PERSEKETUAN TANAH MELAYU MALAYSIA

PERSEKETUAN TANAH MELAYU MALAYSIA

Anonymous said...

CINA AGAK TERSENTAK DENGAN KEMPEN NGO ISLAM NI SERTA TERSEDAR BAHAWA MELAYU MASEH ADA KUASA LAGI>>> KUASA MEMBELI!!!

MARI RAMAI-RAMAI GUNAKAN KUASA KITA!

Tongsan said...

PM NAJIB WAJAR BINCANG DENGAN NEGARA CHINA SUPAYA ADA OPEN POLICY UNTUK CINA MALAYSIA BALIK KE NEGARA CHINA.
DISANA MEREKA BEBAS BUAT APA SAJA, SKOLAH CHINA, WAYANG CHINA, MAKAN CHINA, APA JUA CHINESE LAH, MEREKA BEBAS.DEMONSRTASI CHINA ON A MASSIVE SCALE.

SAYAPERCAYA RAMAI DAN GANYAK ORANG CHINA MALAYSIA AKAN VALIK KE TANAH BESAR CHINA.

BARU ADAIDENTITY.

MELAYU MALAYSIA, CHINA CHINA.

PASTI RAMAI CHINA MALAYSIA SETUJU DAN MINAT BALIK KE NEGARA CHINA.

Anonymous said...

aku rasa paper tu gertak PM sebab dia org kuat DAP.. dia xnak rasa bersalah tp salahkan pm sebut tsunami cina..(dia nk politik lg tu..)

sebenarnya org mcm tula kita kena cari smpai lubang cacing..

Anonymous said...

CINA GUNAKAN KUASA UNTUK MENGUNDI,KITA MELAYU GUNAKAN KUASA UNTUK MEMBELI!

Anonymous said...

Ayuh TERUSKAN JIHAD EKONOMI!

Make sure most of Muslims spend over than 50% from their monthly salary to the pockets of Muslims.

Anonymous said...

4:16... Boleh ko listkan barangan dan perkhidmatan yg dikenakan dan dikecualikn dr GST? Kalau ikut komen ko tu seolah-olah semuany kena cukai. Sampai nk berak kt tandas awam pun ko ingat kena cukai agaknya.

Berenti-berenti la sebar maklumat tak lengkap. Atau berenti terus dr berckp benda yg ko x paham. Bahasa mudahny jgn jd burung kakak tua....

Anonymous said...

MENTERI X BOLEH HALANG KUASA MEMBELI ORANG MELAYU,SEMAGAIMANA MENTERI X BOLEH MENGHALANG KUASA CINA MENGUNDI.

Anonymous said...

Lancaulah lu....bila masa ada barang naik....klu PR yg memerintah butuh yg sentiasa naik.....lu tau ka sbb banyak pelacur amoi chaina masuk malaysia.....jual puki.....

Anonymous said...

Biar brg naik asal jgn bertuankan cina..jangan tergadai agama..awat takut pulak..melayahudi kan masih support kdai cina..masih setia menjilat jubor cina.. teruskan usaha boikot cina..boikot lbgt..

Anonymous said...

Apasal bodoh sangat pakar ekonomi cina tu,kita bukan tak berbelanja,cuma tukar je dari beli barang cina kepada barang melayu.Kalau dulu kita berbelanja RM500,sekarangpun sama juga RM500.

Anonymous said...

betui aku dengar cina2 yg dok.kumpul.PR (permenet resisden )luar eg australia, uk dll.. kat tempat2 tu depa jd kecut plak..

xnak.demokrasi
xnak.ikut gila politik negeri tu..
malah perangai jdk baik dinegeri org..

kerakyatan mesia meka.xnak plak.lepaskan.. duduk oversea makan gaji besar...time ngundi balik..babi..

time tunjuk demo kat depan duta mesia...babi2 ni la jugak.. yg belajar yg kereja cari makan..tp simpan dendam.kat org melayu..

kebykan mereka xtau pun JOS SOLI ka..kontrak sosial.. benda ni tak.masuk silibus sekolah

Anonymous said...

boikottt.. jangan tak boikot....

pegi bengkel kereta melayu sahaja

Anonymous said...

jangan percaya satu cina pun. terus boikot dan jangan beli beli barang dari kedai cina di malaysia, mereka dah terlebih mereka lupa mereka bukan orang asal negara melayu. kalau mereka nak terus tinggal di negara melayu, cina yang masih sedar tu tolong didik dan beri kesedaran pada kaum sendiri. jangan berpura-pura macam chua soi lek dan beberapa konconya. ambil tindakan dengan segera lah cina-cina yang masih sedar ni

Anonymous said...

Kalau sume tokei cine kt msia ni msk melayu agaknye ekonomi akan terbantut ye? Susahla kalau negare2 yg xde kaum cine..

Anonymous said...

nampak depa dah menggelabah.... haha kata perjuangkan DEMOKRASI, LGBT bulehhhh,, Fitnah SPR bulehhhh.. FITNAH kerajaan bulehhhhh.....kebebasan bersuara awat BOIKOT barang cina tak buleh??? dimana DEMOKRASI???

Anonymous said...

Ada hikmatnya cina sokong dap. Kalau x org melayu x sedar. Sampai bila bila pun dia org dapat kekayaan hasil pertolongan org melayu. wahai kaumku, dari skrg tanamkan semangat untk tolong babgsa sendiri, buy malay first and chinese last. Teman dah praktikkan skrg. Hidup melayu.

Anonymous said...

kita mintak satu lah cina babi

kalu pm buat apa2 majlis org cina...
jgn pergi la kalu xsuka...jgn nak menipu org melayu..bayangkanlah... satu mesia cina nak nipu melayu..

pora2..ja..
mana pemimpin berjiwa besar cina ni..??
yg boleh memimpin org2 cina ni..??

leaderz like LKS is not good man..they use kaisu stlye..gangster stlye.. hipokrasi style.. NOT GOOD MAN.

Anonymous said...

Aku setuju BCL. Anak cucu cicit aku semuanya BCL.

Jaya Tee said...

Yang nak ngelabah tu apsal. Suka aku la nak beli apa. Duit aku. Kita bukan tak nak berbelanja, cuma berbelanja kat kedai Melayu jer. Tak effect ekonomi punya. Pusingan duit dalam negara masih berjalan, cuma berlegar di kalangan Melayu jer.

semut merah said...

Gerakan setiap individu melayu dan islam buat ranganedaran players boikot barangan dan permis prniagaan cina dari rumah ke rumah dan apa juga saluran yg ada. Jadikan arahan in scara urutan tanpa henti. Saya telah siapkan ribuan flayers snarai barangan boikot dan dlm proses edaran. Bersama kita jatuhkan ekonomi cina.


Anonymous said...

YANG SIAL ADALAH ANUAR ANAK IBRAHIM DANLIMKIT SIANG.
HARAMJADAH INI MAU MEROSAKKAN KEAMANAN MALAYSIA.
BABI BABI ABI

Anonymous said...

org cina kata apa kempen BCL ni?..
"Kita org cina sulah ada semua..kita tak perlu melayu lagi..kita sudah boleh hidup..kita ada Wang boleh meniaga luar negara..melayu apa guna?...
Sedarlah bangsa ku...Kuat
kan semangat..niat berjihat krn Allah Dan Islam..itulah kekuatan kita...Allahuakbar!!!

Anonymous said...

Sape suh kau malas belajar bodoh. Kn dh idup susah. Padan muka! Utang kete kau mampu bayar plak. Janji mewah biarpun idup susah. Kau bodoh jgn nk ajar anak cucu kau jd bodoh okayyy. Kalau dorg malas mcm kau nnt kau rotan je supaya xjd bodoh n melarat mcm kau okayyyy

Servant of God said...

Sudah laa Cina DAP bangsat... kenapa kau gelabah?

Bukan ke pada korang, "If you're not with us, then you're against us"? So kalau kami against kamu, pehal kamu sibuk?

Takut FDI tak masuk? Takyah bising laa, kami orang Melayu nak bekerjasama dengan orang Cina supaya Malaysia makmur dan seimbang, tapi rupa2nya korang tamak yer? Dah ekonomi kau bolot, politik kamu nak juga?

Pi mampos! Utamakan peniaga dan produk Melayu!

Anonymous said...

BOIKOT SAMPAI BANKRAP PENIAGA CINA. INILAH YANG PATUT DILAKUKAN SETELAH KITA MEMBERI TERLALU PANYAK PELUANG KEPADA MEREKA TETAPI AKHIRNYA MEREKA MENGAMBIL KESEMPATAN TERHADAP KITA. MEREKA PERLU DIAJAR.

Anonymous said...

pasal reaction cina tu aku paham la. depa ni jgn main2 soal duit mmg akan cepat react. tp si SU DPMM tu ko sibuk apahal defend mata sepet? selama ni DPMM ni aku tgk xde fungsi pun naikkan ekonomi melayu baik tutup ajelah. sepatutnya ko ambik la peluang ni utk tingkatkan lg kualiti produk dan servis orang melayu di samping mengagresifkan lg promosi produk dan servis sykt melayu bumiputra sbb semangat tolong sesama melayu utk naikkan perniagaan orang kita dah mula timbul pasca pru13. tp ko ambik jalan playsafe kata dlm ekonomi perlu sokongan satu sama lain. hello? cina dah kontrol rantaian perniagaan mula dr pengeluar - pemborong - pengedar - peruncit dan diorg wujudkan ekosistem tu TANPA orang melayu ko tau tak! melayu hanya diperlukan untuk luluskan perniagaan diorg (org kjaan) dan jadi macai (runner, pekerja am, salesman). kalau cina boleh buat semua tu melalui Dewan Perniagaan diorg kenapa DPMM tak boleh belajar perkara yg sama? aku boleh simpulkan satu je, org2 kat DPMM tak boleh harap, nak jg tembolok dan kepentingan sendiri dan lesu dlm perjuangan memartabatkan ekonomi melayu islam.

jentayu

Teropong jauh said...

Ohhhh bilaorang Islam dan melayu nak boikot cina aje bising satu dunia...macam-macam pakar ekonomi keluar tapi bila kaninna ni boikot orang melayu punya barang kenape ye takde kenyataan ape-ape .....sebabnya kalau apek-apek ni boikot barang melayu dia orang lagi untung dan satu sen pu tak efek dia orang pasal apek2 dan aso2 ni memang beli kat kedai cina

Anonymous said...

dah lama boikot perniagaan cina semenjak sebelum PRU13 lagi..mereka meniaga berasaskan penipuan...


Anonymous said...

sepatutnya dah lama orang melayu mengutamakan pembelian barang dan perkhidmatan dari orang melayu sendiri.

bukankah nasib sesuatu bangsa itu ditentukan oleh bangsa itu sendiri.jika orang melayu hendak menguasai ekonomi ini lah caranya.

malah inilah yang telah diamalkan oleh mereka selama ini.

bila orang melayu mengutamakan orang melayu saya percaya kurang dari 10tahun orang melayu akan menguasai ekonomi negara.

ini adalah dasar yang sangat baik dan sangat bagus untuk orang mempraktikan bagi membolehkan orang melayu menguasai ekonomi.

dahulukan pembelian barang dan perkhidmatan dari orang melayu dahulu bermakna membuka peluang orang melayu berniaga dengan lebih banyak.masalah pernigaan orang melayu juga adalah pasaran/pembeli.ini menyelesaikan masaalah peniaga melayu.


oleh itu teruskan,ia adalah baik untuk orang melayu dan bila orang melayu dapat berniaga dengan baik ekonomi negara juga akan turut baik.apa yang berlaku nanti hanyalah perubahan dari orang cina kepada orang melayu dalam penguasaan ekonomi.perubahan in sangat penting sebab golongan minority mengusai ekonomi tidak baik untuk sesuatu negara.

salahke orang melayu menguasai ekonomi negara.?



Anonymous said...

Orang cina dah ajar dan amalkan sesama diaorang sejak dari lahir lagi.

Anonymous said...

Aiyya...wa punya piggy suta kulus maa..
Jgn bikin ini macam laa kawan..wa pun mau cari makan...
Kita kawan maa..

*gua punya bunyik...pi mampos laa semua cina bukit..lu org mana tau kenang jasa..kimak luu..

Anonymous said...

Saya dan keluarga telah berhenti dari membeli barang dikedai Cina. Jiran baik cina kelihatannya seolah2 'malu' kepada saya selepas PRU13. Asas dia merasa malu mungkin disebabkan keputusan PRU13 yang memperlihatkan bahawa orang cina adalah kalangan yang 'tidak mengenang budi' dan tidak rational.

Sepatutnya oarng2 cina harus menyalahkan pemimpin2 politik mereka yang telah mengelirukan orang cina sendiri dengan pembohongan besar mereka.

Sebelum ini saya beranggapan orang cina adalah golongan yang pragmatik tetapi selepas PRU13 terbukti saya salah. Rupa2nya orang cina terdiri dari golongan minoriti yang kurang cerdik dan gagal membezakan antara realiti dan fantasi.

Orang Melayu mesti sedar bahawa mereka masih memegang kuasa beli yang 'tinggi' jika bilangan mereka yang berjumlah lebih 60% di Malaysia. Jika 30% sahaja yang memboikot kedai cina nescaya impaknya akan dirasai oleh kaum tersebut. Orang Melayu mesti sedar dan disedari mengenai perkara ini.

Mereka yang biadap dan kurang ajar ini mesti diajar. Kita boleh melakukannya. BILA LAGI JIKA BUKAN HARI INI?

mtk

Anonymous said...

Teruskan boikot barangan cina....jangan bagi muka...

Anonymous said...

kalau sebelum ni sorang melayu biasa belanja rm10 kat kedai cina, kali ni hentikan... beli kat kedai muslim! Sorang boikot RM10 sehari... sejuta org boikot dah rm10 juta sehari. Kalu 5 juta org boikot dah RM50 juta cina rugi dlm sehari.

Indahnya rm50 juta tu masuk kat peniaga muslim!!

Anonymous said...

JIKA SAYA KEKEDAI MELAYU PUN SAYA AKAN PASTIKAN BARANGAN KELUARAN MELAYU ISLAM SAYA DAHULUKAN,

CONTOH PALING MUDAH IALAH BELACAN,BANYAK BELACAN DIKELUARKAN OLEH SYARIKAT BUKAN ISLAM,WALAUPUN DIJUAL DIKEDAI MELAYU KENA PERHATI BETUL-BETUL,

KALAU DULU SAYA HANYA MENITIK BERATKAN LOGO HALAL DALAM SERIAP PEMBELIAN BARANGAN MAKANAN SEKARANG SYARIKAT PENGELUAR JUGA MENJADI PERHATIAN UTAMA.KEUTAMAAN DIBERIKAN PADA KELUARAN ISLAM.

Anonymous said...

Sorry laa kaum2 sepet woii..jgn la ingt org melayu nie senang2 korang nk bodoh2 kn (melainkn melayu Pakatan, dh sememangnya BODOH)..Boikot tetap boikot..tunjukkn kuasa pengguna Melayu pada kaum yg tk kenang budi nie...

Anonymous said...

BOIKOT JER SEMUA BARANGAN CINA SIAL NI, ADER SAPER PUNYA MAKLUMAT STESEN MINYAK KEPUNYAAN CINA KAT AREA RAWANG DAN SELAYANG, KLU ADE TLG POSTKAN SBB NAK STOP ISI MINYAK KAT PAM MINYAK CINA, BANGSA SIAL NI MMG PATUT DIAJAR, JUMPA KAT TEPI JALAN LUDAH JER, BIAR DEPA TAU CAMANER JIJIKNYA TGK BANGSA SIAL, BABI, PUKIMAK NIH KAT MALAYSIA, KLULEH SURUH DEPA BERAMBUS JER, PI BALIK CHINA LA LU BANGSAT SIAL...

Anonymous said...


Tiada kerjasama daripada kaum Cina dalam membentuk polar politik yang menang menang dgn bangsa lain di Malaysia ... mereka sentiasa mahu menang dan orang lain mahu dikalahkan sahaja...

Sebagai tindak balas kepada keadaan menang kalah dalam bidang ekonomi bangsa Cina pula marilah kita mengajar mereka untuk lebih bertoleransi dgn memboikot barang jualan mereka dengan lebih tersusun lagi..

Elakkanlah membeli di kedai2 bangsa cina sehingga mereka sedar...bahawa kerjasama antara kaum itu amat penting dalam semua perkara dan setiap kaum itu sentiasa bergantungan dan saling memerlukan di antara satu sama lain..

BUY CHINESE LAST...
BUY CHINESE LAST...
BUY CINESE LAST..
BCL..
BCL...
BCL....

.oej.

Anonymous said...

Boikot barangan kurang nampak hasilnya
Kita boikot premis..yang kebanyakan pelanggan melayu
Contoh paling tepar NSK
Tumpukan lembah klang
Dapat satu dua contoh kuasa beli melayu maka terbeliak biji mata cina..heboh dalam siang pau jit poh star baru nampak hasil kita
Tidak akan merosot ekomoni pasal kita masih mewah berbelanja tapi di tempat lain.
Tidak timbul masalah hilang pekerjaan sebab cina ni zemua ambil pendatang sebagai pekerja asing.
Pembekalnya pun semua cina
3 bulan melayu tak masuk bangkrup bisness ni dan baru cina boleh tahu kuasa beli melayu

Anonymous said...

U olang banyak rasis maaa...

Anonymous said...

Aku suka komen ni

"Apasal bodoh sangat pakar ekonomi cina tu,kita bukan tak berbelanja,cuma tukar je dari beli barang cina kepada barang melayu.Kalau dulu kita berbelanja RM500,sekarangpun sama juga RM500.

Anonymous said...

teruskan tekanan abc sampai hancur kita jihad keatas kafir harbi yg memerangi kita

Nasir Rizah said...

143 negara sudah laksana GST..di asia tenggara. Uma malaysia dan myamar saja blum laksanq GST
Apa komen pencacai

Anak Bukit Jelutung said...

Sapa yang mula boikot ?

Aku masih ingat apabila sebuah syarikat yang mengeluarkan roti terkenal mula berubah tangan dari Bukan Melayu kepada Pengusaha Melayu riuh rendah pihak yang satu lagi. Kempen boikot dilancarkan. Lalu dicipta brand roti yang baru tanda ptotes.

Apabila GAP dan teman-teman blogger menyuara dan menggesakan diboikot produk - mula ada suara-suara membantah....

Suara didengar tetapi TIADA apa-apa tindakan. Bila blogger bersuara timbullah "nujum-nujum sangkamara" di seluruh tanhair.

Aku berharap para bijakpandai dan pakar-pakar jangan menunjukkan kecenderungan untuk "berpihak" sebaliknya carilah jalan untuk mengwujudkan "dialog" antara kedua pihak.

Pandangan seorang "tua di rumah usang" yang melihat dari "luar kotak" betapa kalau hendakkan ekonomi terus stabil sambil membuka jalan seluas-luasnya kepada pelaburan den sekaligus memakmurkan negara, biarkan ekonomi diurus dan dimonopoli oleh satu kumpulan sahaja. Yang lain tutup mulut.

Anonymous said...

Boikot sampai cina bangkrap,,,
asal bukan cina (ABC)
Buy cina last (BCL)
Boikot barang cina (BBC)

C ni makna nya mampus.... Memang mampus la cina

Anonymous said...

Ubah. Buy malay first... N. Buy cina last,,

Tagged line ubah kena batang konek cina .... Hahaha padan muka cina

Anonymous said...

TANAMKAN DISANUBARI ANAK-ANAK KITA DARI SEKARANG HANYA MEMBELI DIKEDAI MELAYU/ISALM SAJA,KALAU MEMBELI DIKEDAI CINA IBARAH MEMBERI PISAU PD MEREKA YG MANA SATU HARI NANTI AKAN DIGUNAKAN UNTUK MEMYENBELIH KITA.

Anonymous said...

Yang sebenarnya kedaan ekonomi tidak akan terjejas sebab jual beli masih berlaku.......inport eksport masih berjalan .....Cuma yang akan terjejas adalah peniaga cina yang berniaga dikedai kedai .Peniaga cina yang besar besar tu akan juga merasa tempiasnya dalam jangka masa yang panjang .Pada masa ini adalah masa yang sesuai untuk peniaga dan pemborong melayu islam bersatu ....Kumpulkan modal secara bersama ...dan bangunkan peruncitan bersekala besar ....untuk peniaga ...terutamanya islam .jika ini tercapai secara amnya kedudukan kita orang orang islam akan setanding dengan orang cina keparat.Dana masa itu kita akan melihat merika akan mati atau berubah......

Anonymous said...

mata cepet yang tau duit duit duit.. sampai mampus masuk jirat pun dik materialistik..buat duit, kereta merc, banglo tiruan lepas tu bakar si mati boleh dapat semua tu kat syurga.. what a load of shit

Anonymous said...

mata cepet ni duit duit duit.. materilistik sampai mampus bawak masuk jirat.. anak cucu buat duit, merc, banglo kertas lepas tu bakar kata simati boleh bawak ke syurga.. what a materialistic race.. what a load of shit!

Anonymous said...

GM Klang tu 95% pelanggan adalah melayu. Saya tanya sendiri peniaga cina kat situ, confirm diorang mmg harapkan pelanggan melayu utk hidup.

Anonymous said...

gampang dua ekor ni.. bila kaum dia buat kempen boikot barang bumiputera buat-buat bisu.. dasar manusia plastik kosong isi.. berpura-pura

Anonymous said...

Setuju. apa kesan ekonomi? Semuu peniaga orang cina ke? 70^ konsumer bukan cina? bukan pengguna ni bila boikot barang cina dia mogok beli.. dia akan utamakan bumiputera.. duit bertukar tangan jugak.. mikro ekonomi tak mati.. sebenarnya kaum ni takut ekonomi mikro bumiputera bagi saingan sengit.. diorang nak monopoli.. CINA NAK BOLOT SEMUA

Anonymous said...

Skg ni Kat health spa n kiraok senang dpt amoi,,, murah maaaa

Gro melayu lak mahal,,,, fening kpala

Hiyaaaaa,,,,

Anonymous said...

Aku setuju..ayuh bersatu padu!!!

Anonymous said...

Anon 4:39...kita buat yg termampu dan yg terbaik, kita cari dlu peniaga2 melayu sekeliling kita mana yg ada cth kalau pasaraya kita blanja dkt maidin..cari peruncit melayu...
Kaum diorg akan main harga tp klu kita bersatu sepakat insyaALLAH berjaya..

Anonymous said...

Anon 4;51...klu tak dapat boikot semua perlahan2 lh..kita bukan skuad berani mati nk buta2 boikot tp klu tak mulakan support peniaga melayu sekarang ni BILA LAGI???

Anonymous said...

Setuju..

Anonymous said...

last week aku pi tukar cable plug kete wira kat kedai apek ni. kena RM120. aku macam tak caya. pastu aku pi kedai spare part tanya harga cable plug tu. harga dia cuma RM50 je. siut tul. dia caj aku sampai RM120. cekik darah betul la. jadi customer tetap lama2 dia cekik aku balik.

Anonymous said...

diorang ni byk auta je nak selamat ekonomi cina. klu kita boikot barang cina, barang pengganti yang dibeli dari melayu akan meningkat. cina akan rugi dan melayu akan untung. hahahaha

Anonymous said...

Ko tu yg bangang..org cina dok rmh kira duit puak ko melayu ni terkinja kinja kat jalan Bersih!!! Black out!!!
Kuasa ekonomi dh ada pd diorg..ni kuasa politik plak nk ng kat diorg..
Try lh keja dgn taukeh cina tengok jd lembu tak ko nanti..

Anonymous said...

masih ada lagi yg prejudis? hmmmm..sikit2 lama2 jadi bukit..yang penting istiqamah. orang dah bertahun kuasai sumber itu..so kena pandai2lah..

bayangkan kalau setiap keluarga dapat salurkan rm100 sebulan kepada peniaga Melayu, sedangkan jumlah itu selama disalurkan kepada kepada peniaga cina, bukan sedikit beb..memang terasa jugak tu..apatah lagi jika berterusan..

Anonymous said...

DALAM FB SEBELUM INI, TERANG2 ORANG CINA NAK BOIKOT FELDA DAN GARDENIA DLL..

TAKDE PULAK PEMIMPIN YANG BISING..BAGI ALASAN EKONOMI...BERI ALASAN POLARISASI..BLA BLA BLA

SO..NOW WE RETALIATE..RASAKAN!!!

Anonymous said...

Tanya pada En.Yeah ni..adakah tindakan org cina berhimpun membantah keputusan pilihanraya skrg dpt membantu pertumbuhan ekonomi?

Anonymous said...

alhamdulillah..mereka dah nampak taring org islam/melayu..sebelum ni mereka ingat kita boleh dikudakan untuk kekayaan mereka shj..sehingga mereka lupa 60% melayu/islam inilah mengkayakan mereka sehingga kita jadi 'susah'..alih2 mereka nak pulak kita di 'jajah' sehingga total mereka mengundi satu parti shj untuk mereka menjadi majoriti..

jom samaratakan kembali ekonomi..kita hanya 1/10 dari terkaya dlm negara sendiri..amat2 ketinggalan..

bangkitlah dan sedarlah bangsaku, konsisten selama 5 tahun, kita tengok kesannya..hilangnya peniaga cina, gantinya pasti melayu /muslim..insyaAllah

Anonymous said...

gunakan apa jua kuasa yg kita ada,sekarang gunakan kuasa membeli utk perangi monopoli ekonomi.

Anonymous said...

akan ku teruskan usaha ini..walaupun akau bukan peniaga..akan ku edar flyers2 di tempat2 strategik supaya ramai lbh sedar..

naikkan perniagaan muslim/melayu..seimbnagkan kembali ekonomi yg sekarang senget sebelah..

jihad ekonomi ini takkan terhenti..TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA..

Anonymous said...

dulu masuk juga kdg2 ke kedai cina ni..tapi lepas pru13 geram cina nak jadi majoriti dan ambil alih malaysia terus tak masuk kedai cina..
cuma kalau terpaksa jer, 2% perbelanjaan jer rasanya..hehehehe..akan ku cari kedai muslim sampai ke lubang cacing utk berbelanja..

teruskan jihad ekonomi..kita sudah lama ketinggalan..yg ada kini hanya kuasa beli..gunakanlah..

Anonymous said...

AYUH RAKAN-RAKAN SEMUA (YANG PRO CINA JAGAN SIBUK), KITA TUNJUKKAN KEKUATAN KITA...KUASA MEMBELI!!!
KAUM CINA TAK AKAN MAJU DALAM PERNIAGAAN KALAU BARANG2 YANG DIJUAL HANYA DIBELI OLEH BEBERAPA KERAT KAUM CINA SENDIRI SAJA. TIBA MASANYA KITA AJAR 'DIAORANG' PULAK..

Anonymous said...

Tambahan, perhimpunan haram pun jadi bole....
BOIKOT !

Anonymous said...

Aku sokong....Kita kasi bangkrap sama dia.. Apa? Ingat orang yang duduk kampung takde KUASA ke? Kao tengok ajelahlah nanti.

Anonymous said...

Listen , listen, listen,,,
U beli I tipu
Abc,,

Muslim Lady said...

Aku dah start dah....jom ramai-ramai kita pi boikot. Buy Muslim's Product first. Klau boleh sakit demam kita pun pi jumpa doktor kat klinik melayu..selagi boleh. Tension baca kat Yahoo Malaysia tu punye ruangan komen. Si sepet komen kaw kaw hentam melayu. Mmg tension giler. Sapa cakap diaorg tu tak racist?

Anonymous said...

melayu bangang dan bodoh sudah tidak ada harapan lagi untuk sembuh.......mereka ini memudaratkan agama suci Islam,bangsa Melayu dan tanahair.Golongan ini patut direjam.........yang naikkan harga barang adalah cina.......kenapa Melayu disalahkan.cina komunis ni tidak suka kepada undang-undang.......dan melayu lemah akal ni pulak sokong komunis ni.

Anonymous said...

boikot je beri pengajaran pada cina cina ni. mereka tak ikhlas dan berpura-pura dan sifat perkauman mereka teramat tegar, harap dapat kan pendedahan risalah DAP dalam bahasa mandarin dan terjemahan nya dalam bahasa melayu dan inggeris dan lain-lain bahasa jika ada. re: infokinidotcom.blogspot.com/2013/05/pendedahan-risalah-dap.html risalah ini sangat serious dan sangat bahaya. tolong dapatkan dokumen ini laporkan kepada pihak yang berwajib. sebarkan kepada setiap individu melayu dan mereka yang masih tidak sedar.Orang melayu ada maruah dan peliharalah maruah dan segalanya yang ada pada orang melayu dan negara , agama dan bangsa kita. DS Zahid action please asap. tq

oej said...


5 juta lebih warga melayu, bumiputra Sabah Sarawak dan India memilih untuk menyokong BN di PRU 13 dan menentang PR yang didominasi cina kapir DAP...

kalau 5 juta lebih ini bersama kaum keluarga yang tak layak mengundi memboikot perniagaan cina semestinya kempen kita ini akan berjaya...

1. Elakkan membeli akhbar, majalah di kedai cina.. kita pergi ke kedai melayu dan india..

2. Elakkan membeli dipasaraya cina.. kita membelilah di mydin, tesco, kedai 1 Malaysia, kedai 7 elevan..

3. Elakkan membeli ikan dan sayur di pasar basah di kedai cina...

4. Elakkan membeli di kedai RM 2 cina..

5. Elakkan membeli di kedai barangan sukan org cina.. kita pergilah ke kedai Mizi sport, ALIKHSAN, kedai india singh..ABC (Asal bukan cina)..

6. Elakkan ke kedai makanan cina seperti Happy Fried Chiken.. nasi ayam hainan.. white coffe.. kopitiam.. dahlah mahal..siap ada service tax 5% lagi.. air masak pun dijual RM 0.30.

7. Elakkan naik teksi org cina..

8. Elakkan naik bas org cina..

9. Elakkan pergi kedai gunting rambut atau salon cina..

10. Jgn beli kereta & motosikal di kedai cina atau salesman nya cina...

11. jgn pi repair keta & motor kedai cina..

BUY CHINESE LAST...
BCL...BCL... ABC.. cina sie aarrr..

Anonymous said...


Perniagaan gula di MALAYSIA dibeli FGV dpd kumpulan Kuok..

Kumpulan Kuok pulak telah membeli kilang gula di Australia yg membekalkan gula kepada FGV..

... Kump FGV carilah alternatif lain untuk mendapatkan pembekal gula daripada mendapatkannya daripada cina billionaire yang tak sedar diuntung itu..

Anonymous said...

teruskan! teruskan!! teuskan!!! depa sendiri yg nak sgt ....

Anonymous said...

Info : klau nk service aircond kereta kat perlis ni hanya ada 2 company org islam area kangar :-

1. dekat kaw iks mara jejawi .blkg bangunan unimap yg ada tiang bendera yg tggi tu..(klau nk buat kat sini pesan kat toke ni agar jg kualiti servis.jgn bg customer lari)..kat iks ni jg ada 2,3 buah kedai pomen kereta org kita.

2. kat area santan org panggil abg din aircond keteta.

aGhaf said...

Tepat sekali pandangan anda. Tak mungkin masyarakat tongkang ini sebodoh itu terikut2 dengan rentak pembangkang. Mereka2 ini dari dulu berhasrat untuk menjatuhkan apa jua intituisi Melayu.

Oleh itu masyarakat tongkang ini harus menunjuk bahawa mereka masih ada intigriti dan ambil tanggong jawab kesan dari tindakan mereka sendiri.

Anonymous said...

Rujuk n like FB - KPPMi - kuasa pembeli dan pengguna melau islam. Info makin bertambah, admin dia aktif berjihad.

Anonymous said...

Kat Bandar Tun Razak ada pasaraya Pak Aji. Produk segar, bersih, suci, halal. Jom serbu... Mintak2 pak aji lebih pemurah jaga harga ekk.. Moga rezeki pak aji lebih murah. Dan ada kedai pemborong stationery kt jln tun sambanthan, KA FAZAL, mungkin bukan cina, tapi kena check lagi.. Kat sini murah, value for money.

Anonymous said...

Senang nak boikot cina....

Macam ABC je

Asal bukan cina,,,

ABU UBAH ABC

Anonymous said...

Jangan biasakan ikut belakang bro nanti jadi lain.......cakaplah aku bersama-sama...sori bro....gurau jer.!

Anonymous said...

Teruskan kempen BCL..jgn berhenti.lame kelamaan akan sebati kepada org melayu..perlu diuar-uarkan setiap hr..

Anonymous said...

Aku dah mula......dahhhhhhhhh

Anonymous said...

BCL, Dan tingkatkn simpanan anda. Lagi 5 tahun mcm2 kemungkinan boleh berlaku, mgkn kakitangan kerajaan pun byk yg menganggur? Simpanan lima tahun ni, utk menghadapi kemungkinan susah 5 tahun selepasnya.. Kalau tak de apa apa, alhamdulillah. Kita org bumiputra, jgn abaikan tabung kecemasan diri dan keluarga.

Anonymous said...

Cadangan demi kesejahteraaan dan keseimbangan ekonomi ..admin kita tubuh kan kedai Hardware 1 Malaysia (Felda) Kedai sparepart dan repair/service 1 Malaysia (DRB) setiap DUN.
tolong admin summitkan pada yang berkenaan..

Anonymous said...

Sekarang inilah masanya YAB Perdana Menteri dan Menteri Menteri Kabinet menilai semula peranan GLC/GOC yang sepatutnya menjadi pengimbang diantara kepentingan rakyat dan kerajaan....bukannya menjadi saingan diantara rakyat dengan kerajaan......kita lihat bangsa China telah menguasai ekonomi negara dan dalam diam mereka ingin menguasa pentadbiran negara pula.....GLC/GOC sepatutnya menjadi Pengeluar atau Pengedar supaya dapat mengekang kenaikan harga barang yang dikeluarkan oleh pengeluar china....dalam menjaga hak dan kehidupan rakyat melayu dinegara ini.........

Anonymous said...

Kita lihat di Jepun pada awalnya penubuhan GLC/GOC memainkan peranan didalam negara mereka dalam menjaga kepentingan rakyat Jepun.....apabila betul betul berjaya mereka keluar dan melabur diseluruh dunia...mereka besaing secara sihat di pasaran negara mereka sendiri...contohnya mitsubishi corporation,nippon express,marubeni....toyota..daihatsu...dan banyak. GLC dijepun...

Anonymous said...

Insyallah......kami faham dasar yang kerajaan buat...nak tolong melayu tapi pegawai pegawai kerajaan aje yang tak nak tolong orang melayu....

Anonymous said...

YA!!BOIKOT HABIS-HABISAN
Jihad ekonomi ni Rasulullah SAW lakukan diawal penghijrahan Baginda dan para sahabat ke bumi Madinah.
Jangan boikot hangat2 tahi ayam sudahlah!
tolonglah buka lebih banyak kedai rakyat 1Malaysia atau pasaraya mydin di seksyen 13 shah alam.
Pasar raya HERO pun kena letak dlm senarai boikot juga!

Anonymous said...

TAPI....PENIAGA MELAYU JUAL IKAN DI PASAR TANI PUN AMBIL SUPPLY MEREKA DPD CINA!!!! TAK DE KE SUPPLIER IKAN MELAYU?
PIHAK BERKENAAN KENA LA GUBAL POLISI ATAU KAEDAH UTK MUDAHKAN NELAYAN MELAYU BELI BOT BESAR, JADI TAK PERLU BERGANTUNG DGN CINA LAGI.
ORG MELAYU PULAK JGN DPT LESEN ATAU KEMUDAHAN DISALAHGUNA SEMATA-MATA NAK CEPAT KAYA- PENGKHIANAT NAMANYA TU!!!

Anonymous said...

Mansuhkan DPMM jika xmampu menaikkan imej dan peniaga melayu.. Di mana suara mereka ketika kementerian usahawan bumiputra di mansuhkan?? Skrg pandai bersuara ttg kitaran ekonomi pulak.. DPMM dayus...

Anonymous said...

Mohon kerjasama saudara melayu Islam di kaw.pulau.. Penang membeli barang runcit di kedai saudara seagama dgn kita .. Kita minoriti tetapi jika kita bersatu InshaaALLAH kita mampu mengubahnya.. ALLAHU AKBAR!

Anonymous said...

jangan pedulikan apa orang cina cakap,ekonomi tidak akan teruk,melayu akan kukuhkan ekonomi malaysia,mereka sengaja berkata begitu agar perniagaan cina dapat diselamatkan.bantu melayu dengan berterusan jangan hangat -hangat taik ayam.

Anonymous said...

"Antara blogger yang sudah memulakan kempen memboikot tersebut adalah The “Thirteen million plus Ringgit” guy rambles, Gerakan Anti PKR, House PK, Another Brick in the Wall dan The Unspinners." - kalau tgk kpd jumlah yg dah boikot kat statement atas tu, dah ramai tu, tu pun rasanya dah 13.000004 juta org dah..semoga berjaya meneruskan kerasisan anda semua...jgn lupa boikot kedai masas cina sekali tau..jgn siang boikot kedai cina mlm melawat massage parlour cina plak..

Anonymous said...

Teruskn ABC Kempen kpd org2 kita yg terdekat. Robohkan penguasaan ekonomi cina secara konsisten. Caras sikit peruncit2 cina, terutama di kawasan2 majoriti bumiputra. Gantikn dgn peruncit melayu. Kerajaan beri sokongan. Utusan dah war warkan sokongan. Rujuk fb senarai produk2 bumi. Banyak produk kita, SUCI DAN BERMUTU.!!!!

Anonymous said...

PENYATUAN UMMAH MELALUI JIHAD EKONOMI. 100% sokong.
Drpd ahli PAS. Pengusaha IKS

Anonymous said...

Membeli barang jualan orang islam itu tuntutan ugama. MELAYU itu ISLAM.
Kita sepatutnya sudah lama mengamalkannya. KAFIR itu MUSUH ISLAM

Anonymous said...

Dah lama aku minimumkan kebergantungan pd peniaga dan pengeluar bkn islam... Kalau masih ingat, depa la pengeluar sosej campur bahan khinzir, depa jugak la menggunakan paipsi utk jualan air minuman disuling, Bangsa itu jugak yang menghasilkan mee kuning yang diragui halalnya... Cukup la, blm ada dewan peniagaan cina yang ambil tindakan pd peniaga yang terang2 melanggar sensiviti umat islam.. Sembang bab ekonomi, kita bukan xberbelnja, cuma agihan kuasa beli di alihkan kepada peniaga lain(produk muslim, peniaga melayu).. Rantain ekonomi masih dijajaran yang sama= belanja jugak.. KUASA BELI PENGGUNA. Faham ke ni?