IKLAN BERBAYAR

Tuesday, February 28, 2012

PANDANGAN BERKUALITI.

nilaikan sendiri pandangan penuh berkualiti daripada ungku aziz. KLIK SINI

17 comments:

atukduit said...

Alhamdulillah...satu saranan yg terbaik daripada Ungku

Anonymous said...

Kalu menteri kan senang..bleh bentang di parlimen..

Otak geliga said...

Ini baru betul2 pemikir & pemudah cara utk membantu menyelesaikan masalah berbangkit

Ungku nyatakan masalah, sebab masalah x selesai, cara penyelesaian masalah & objektif yg ingin dicapai

seperti kata anon 12.45AM....kalau menterikan senang

Pembangkang perlu melihat bagaimana gaya seorang PEMIKIR dalam memberi pandangan utk menyelesaikan sesuatu masalah kepada kerajaan.....x da masa Ungku nak berdemo, nak hasut rakyat, nak mendeklamasikan sajak atau mengutuk kerajaan di negara luar terutamanya dlm WSJ

diharapkan kerajaan mengkaji pandangan Ungku ini secara serius

Anonymous said...

Pemikir kene duduk dlm politik jadi menteri barulah boleh jalankan kerje..kuasa dan jadi penguase. ape yg pembangkang buat adalah satu kaedah unt mendapatkan kuase..cume yg tamak berkuase mengangap merekelah yg lebih baik unt semue perkare..terjadilah hine menghine fitnah dan sebagainye...

Anonymous said...

Kalau untuk yg cacat dan wargaemas tu ok lagi. Nanti jadi macam rakyat Australia pula. Kalau tak kerja, bulan2 boleh kutip duit bantuan. Orang muda dan kuat pun malas kerja. Duit bantuan tu cukup lah makan/pakai tapi tak mewah.

Ada pepatah Inggeris yg bermaksud...'Kalau kasi ikan, orang hanya dapat makan satu hari tapi kalau kita ajar dia menangkap ikan, dia takkan mengganggu kita berminggu-minggu'.

P/s Keluarga penagih dadah, berjudi, minum todi macam mana? Dapat juga?

Anonymous said...

Buah fikiran yg baik tetapi memanjakan rakyat,

mereka terus menerus malas berusaha utk keluar dari kepompong miskin.

Contohnya dibeberapa buah negara di Eropah yg memberi elaun bulanan atau mingguan kpd penganggur dan orang2 miskin.
Akhirnya negara jadi MUFLIS

Apa pun saranannya baik dan perlu ditimbang oleh kerajaan dgn pendekatan yg terbaik demi selamatkan rakyat dan wang negara utk keseluruhan rakyat ramai.

Anonymous said...

Saya di UK sekarang. Ekonomi Uk dah tak semantap dulu. Kerajaan terlalu manjakan rakyat dengan bermacam2 bantuan masyarakat. Jiran sebelah suami-isteri umur 20an. Dua2 tak kerja, harapkan beranak banyak sebab lagi ramai anak lagi banyak elaun anak boleh dapat. Macam2 elaun lain pon dapat. Hidup atas bantaun kerajaan saja, rakyat malas nak berusaha. Rakyat luar yg ramai buat kerja di sini. Takut satu hari England pon boleh bankrap mcm Greece. Malaysia nak jadi macam tu jugak ke?

akubekaspkr said...

Yang menghairankan, semasa bersifat ahli akedamik kuat dengan hujah ilmiah tetapi bila diberi peluang menjadi ahli politik, pandangan ilmiah hilang entah ke mana

Anonymous said...

Ada juga nak mintak lebih sahaja kerja sikit/sama sahaja gaji nak lebih...contohnya Ceupac....kakitangan manja dan kuat pula mengugut kerajaan kembali...

Pekerja swasta tetap kena kerja untuk sara hidup..organisasi tak cemerlang pendapatan tak bagus...silap-silap kerja pun boleh melayang....

Jadi kakitangan kerajaan bersyukur dengan apa yang ada dan tahu berterima kasih...nilai terima kasih amat bererti bagi yang memberi.

Anonymous said...

Krn dgn izin Tuhan, nikmat kebebasan dan KENYANGnya perut dgn limpahan rezeki mcm2 jenis kesenangan yg kita dan pencacai pembangkang rasai itulah di dlm pemerintahan krjn UMNO.

SO, bila PERUT masing2 dah KENYANG, poket berduit, berkenderaan kehulu ke hilir krn berjayanya dasar ekonomi UMNO-BN mentadbir negara, itulah punca pencacai pembangkang rasa rileks, sombong dan lupa diri- xperlu ke ladang buat kerja, mengutip sampah dengan lori feeder, tkperlu cuci jamban 8 jam sehari-maka masa terluang begitu banyak untuk tlg kerja2 iblis dan syaitan..iaitu jd PEROSAK umat!

itulah hakikatnya.. rakyat Malaysia..mungkinkah ini ISTIDRAJ? (ujia berbentuk nikmat)

kematian di jalanraya menjadi-jadi.. ego sombong?

Belum di kira lg yg berlumba2 AD-HOC keseronokan di Highway dgn kereta masing2 (memperjudikan nasib penumpan lain) dan ego besar-kerana apa? mudahnya membeli kereta..DUIT mewah..xtakut dgn Polis, saman boleh diskaun-boleh bayar wpun kt pentas ceramah bising konon menindas- tk perlu hati2 sayangkan nyawa atau kenderaan..sbb WANG melimpah dikalngan rakyat Malaysia..jika tidak masakan ASTRO menjajah BUMBUNG rumah2 kita???


tdk seperti 20 tahun dulu..rakyat Malaysia masih tinggi AKAL BUDI..SABAR..pemandu2 pn amat cermat, tidak melulu di jalan raya, jrg kemalangan maut, krg masing2 sayangkan nyawa dan kenderaan..waktu itu ekonomi cukup2 makan..jd rakyat tahu susah payah, menghargai kesenangan..

TAPI..semuany atelah tiada.. rakyat skrg angkuh..sombong..ego..wpun TV(, TV1, IKIM.fm, Radio2 negeri puas menyalurkan isi dakwah Islam, penyucian hati, jiwa.. hebat berganda2 dr suatu masa dulu..

ini satu contoh pemikiran rakyat Malaysia berevolusi krn berjayanya dasar ekonomi UMNO-BN..YA UMNO lah bersalah.. krn KAYA MEWAHLAH lahirkan generasi 'anjing makan tuan' spt Adam Adli dan spesis2 yg sama dgnya..

fikir2lah.. mungkin UMNO blh tumbang krn pengaruh jahat pembangkang ke atas rakyat.. tapi hasilnya kita-RAKYAT jg akan tuai dan tanggung-dan diwarisilah pada anak cucu kita.. sistem kerajaan LANUN dan KORUP yg dimodelkan secara MINIATURE oleh Pakatan Rosak Selangor!


Tiada satupun track record ‘marvelous’ yg logik akal boleh memaksa kita memangkah PR dan menolak UMNO-BN, adakah kita masih BUTA hendak memangkah MAYA-ILUSI BOHONG PR?

Satu persatu Allah dah tunjukkan betapa kotor dan buruknya PR..tp rakyat masih cakap PR betul?? Apakah maksud tersirat??
sudah pasti seorang PENGOTOR suka MAKAN di tempat KOTOR..kerana otak dan tabiatnya sukakakn KOTOR!..

So..rakyat yg menyokong puak KOTOR(BERSIH@HIJAU@SHIT) ialah dr kalangan mereka yg kotor dan xbetul hati jugak…

Cukup banyak pengajaran-satu persatu Tuhan telah tunjukkan bagaimana rupa sebenar PAS-PKR dan DAP.. betapa rosaknya PR bila diberikan sesuatu amanah mentadbir..no brilliant things..no educated action! hanya meletakkkan hawa nafsu dsbg model!… fikirlah secara akal yg baik..hati yg tenang…

Walahualam.

Ruangkosong said...

Setuju seratus peratus dengan apa yang ditulis oleh Ungku aziz. Terlalu mudah difahami dan ianya adalah sesuatu pandangan yang jelas lengkap dan amatlah bagus jika ianya dapat digunakan untuk kebaikan Negara.

Sebenarnya terlalu banyak lagi kerajaan harus tumpukan, bukan dengan memberi bantuan sahaja, dari segi aspek 'penyelesaian' itu juga harus di titik beratkan.

Apabila rakyat Malaysia ditimpa masalah - dari segi kehidupan, miskin, suami sakit, anak masih kecil etc etc - ianya tidaklah harus semestinya disiarkan dikaca TV, kerana lama - kelamaan, fikiran kita akan tertumpu pada satu tempat sahaja.

Seperti mana Anon February 28, 2012 1:33 AM katakan, kerajaan tidak boleh terlalu manjakan pada rakyat. Kerana ada tempat kita perlu berdikari dan berdiri atas kaki sendiri. Contoh subsidi, ianya bagus, cuma adalah perlu jika ia diterhadkan pada sesuatu perkara yang amat penting pada rakyat dalam rutin harian.

Dari membuang berbilion setiap tahun hanya untuk subsidi, rasanya adalah baik jika jumlah itu digunakan dalam saluran seperti mana Ungku Aziz katakan.

Mungkin pada mulanya, impak itu tidak nampak, namun dalam jangka masa yang panjang, ianya akan memberi kesan pada masyarakat dan juga negara dari sudut positif.


Kadang - kadang sedih juga difikirkan, seseorang yang tidak mempunyai minat dalam politik, malah langsung tidak mewakili mana2 parti politik, mampu memberikan pandangan yang genius dalam usahanya untuk melihat Masyarakat Malaysia hidup dengan baik dan berkualiti.

Inilah yang harus dibuat oleh Pihak Pembangkang - bukan bantah sana, bantah sini, seks sana, seks sini, Yahudi sana, Yahudi sini, alih - alih tin kosong je jadi.

Mungkin wujudnya Pihak pembangkang ni, ianya dapat mematangkan pemikiran kita untuk membezakan bodoh dan bijak dalam ruang realiti politik itu sendiri.

Anonymous said...

DSAI lebih hebat didalam membela rakyat.
Lihat rakyat dinegeri2 yg dikuasai PR - miskin sifar,
Kerajaan BN perlu contohi kerajaan Berwibawa saperti PR.
BR1M PEMBAZIRAN WANG NEGARA.
Kalau diberi kpd yg miskin tegar dah selesai masaalahnya.
Nak jack utk PRU dah tak pikiaq panjang.
DSAI PAKAR ekonomi, lebih hebat dari TDM, DS Najib atau Ungku Aziz.

Anonymous said...

DSAI lebih hebat didalam membela rakyat.
Lihat rakyat dinegeri2 yg dikuasai PR - miskin sifar,
Kerajaan BN perlu contohi kerajaan Berwibawa saperti PR.
BR1M PEMBAZIRAN WANG NEGARA.
Kalau diberi kpd yg miskin tegar dah selesai masaalahnya.
Nak jack utk PRU dah tak pikiaq panjang.
DSAI PAKAR ekonomi, lebih hebat dari TDM, DS Najib atau Ungku Aziz.

Anonymous said...

ORANG PAKATAN MACAM MAHFOZ OMAR, KHALID SAMAD, FUZIAH SALLEH, RFIZI, ZURAIDAH PATUT IKUT CARA PAK ENGKU BERHUJAH, SUNGGUH BERILMU.
JANGAN MAIN CAKAP JE. IKUT EMOSI DAN ZERO MATERIAL.
WAKE UP BOYS AND GIRLS.....................SURE YOU CAN EMULATE PAK PROF ENGKU.
SAYONARA PRU 13.

Anonymous said...

mmg betul kata ungku aziz kene ada pendekatatan secara holistik...

negara kita ni bertuah, negara yg kaya raya, ada sumber mentah sendiri, cukup utk 30juta rakyat dinegara ini membahagi2kan sama rata...

kita ada ramai bijak pandai, dan ada masyarakat yg cukup talented...

tapi sayangnya sumber yg hebat ini di habiskan dgn berpolitik sepanjang hari...

sebenarnya kjjan boleh buat mcm2 approach utk kurangkan kemiskinan tegar di kg2...

kalau kita perhatikan di china misalnya ada beribu2 IKS yg dibuat oleh penduduk kg dan beribu2 barangan inilah yg di pasarkan diserata pelusuk dunia...

kalau kita pergi ke indon dan london misalnya, di london ada mcm2 bentuk souviner yg boleh dibawa pulang...

di indon, dimana2 pon kita pergi, souvenir dari mahal dan murah ada melambak2...

tetapi produk pelancungan di sini di msia masih kurang pilihan, kalau ada pun harganya agak mahal...

perbanyakan produk pelancungan ialah satu pilihan yg baik, tapi mcmana kita mahu implementkan di peringkat kg2..

pendekatan ini la yg memerlukan komitmen pemimpin2 politik, dari atas sampailah ke bawah..

sepatutnya PM masukkan perkara ini ke dlm salah satu KPI pemimpin UMNO bahagian, adun umno dan MP umno....

selain KPI selesaikan masalah rakyat, kene masukkan KPI satu bentuk IKS yg dimonitor sendiri oleh pemimpin umno, letakkan weightage yg tinggi utk KPI ni...

kalau umno sudah ada satu makanisma utk implementasi maka produk boleh diperbanyakkan,....

bayangkan diatas2 meja pekerja pejabat di sweden, amerika, italy, bekas pen di buat di kg memali, baling org2 kg disitu...

jadi rakyat bawahan terbela, dan masyarakat kg sendiri tiada masa nak pergi ceramah politik PAS, sbb dah ada kerja yg perlu disiapkan dirumah...

Anonymous said...

Anon 3.45am,sampai kemati la mu dengan umNO mu tu..bukan ko tuhanmu yang bagi rezeki dan kesenangan..duit kerajaan ni duit umNO mu ko?kalau pembangkang diberi kepercayaan mentadbir negara,mu leh mati ko.Sian tengok aqidah mu.Gi tengok negeri kerajaan PKR,ado ko yang mati kebuloq.

Anonymous said...

ANON 1.00 PM

aku rase mu tu yg pekak dan tuli..stau Malaysia PR dh lingkup..tunggu mase je nk dikafankan PRU 13 nanti Insya Allah! Aku doa byk2 bg puak2 melingkup dgn si peliwat dan kapir2 kwn2 puak2 mu!

Mu tak bace ke aku awal2 lagi letak kt ayat2 awal..aku nafikan kuasa makhluk terlebih dahulu, aku letak Tuhan yg mengizinkan segala2nya atas yg berlaku di langit dan bumi.lps tu bru aku ckp usaha UMNO..Mu mengaji Aqidah Ahli Sunnah wal Jamaah dok? ko mu asyik dgr sit Tuo Bodoh Pok Nik tu ghoyak ko mu? Ko mu asyik dgr Ostad Yuotube kaki main gitar bini duo tu?

tok pahe gapo..main cedok2 gitu gini..naah.. ngaku Isle lebih dr org lain..BODOH puak2 MU (PAS laknat)

Kalau mu dgn puak2 Mu kenal Tuhan..Keesaan Tuhan..puak2 mu sabar, jge kawn dgn KAPIR laknat DAP..tp puak2 MU bohong..menipu Tuhan! puak2 mu SESAT!!

Puak2 MU -Org PAS shj yg bongok dn suka letak parti lebih dr segala2nya termasuk Tuhan..sbbtulah Perhimpunan Aqidah ditolak..perhimpunan KOTOR membela si PENGOTOR pula yg terhegeh2 nk di ikuti.

Mu toksah dok ghoyak bagus lah.. Allah Maha Berkuasa utk meletakkan kejayaan buat sesiapa yg berusaha, Insya Allah. Setakat skrg Tuhan izinkan kejayaan juga buat UMNO berbanding puak2 MU yg bodoh lagi Munafiq tu.

Cuba mu bgtau aku apa jasa puak2 mu pd rakyat? pada Islam? (puak mu ghoyak ISLE ko gapo?) masjid sebutir dua? berceramah kutuk dan maki fitnah UMNO yg buat kerja..puak MU bohong sana sini!

Puak2 Mu amatlah bahlul krn dibodohkan oleh org2 tamak dan menolak Tuhan.
Sblm mu ghoyak pasal aku atau UMNO mu dgn puak2 Mu suluh dulu muko dlm mangkuk jamban.. molek ke dok???


Puak2 MU skrg tunggu masa je nk tumbang. Insya Allah.