Thursday, February 9, 2012

SIASAT SEGERA KEMATIAN PATRICK !

kerajaan pakatan wajib jawab soalan ini. KLIK SINI

53 comments:

Melayu Perak said...

Jurufoto Peribadi Anwar Ibrahim Juga Dibunuh Seperti Patrick Wong?
Bila membaca dakwaan RPK bahawa kematian ahli perniagaan Patrick Wong sebagai bukan sebagai kemalangan ketika percubaan menghalang rompakan, sebaliknya mati dibunuh, lantas fikiran teringatkan ketua jurugambar peribadi Anwar Ibrahim, Muhammad Salman Nasaruddin yang mati kemalangan di depan rumahnya di Seksyen 16, Petaling Jaya hanya beberapa hari menjelang tarikh PRU 2008.

Kematian Salman ialah pada 4 Mac 2008 dan PRU 2008 berlangsung pada 8 Mac 2008. Seperkara yang harus diberi perhatian, kematiannya hanya beberapa bulan selepas kematian ayahnya Dato' Nasaruddin Jalil (bekas setia usaha peribadi Anwar Ibrahim).

Arwah Salman bukanlah sembarangan orang. Beliau adalah anak lelaki tunggal (disamping adik beradik perempuan lain) dan pewaris utama kepada bekas setia usaha peribadi Anwar Ibrahim tersebut.

Nasaruddin dikaitkan sebagai orang Anwar yang menduduki kerusi pengarah beberapa syarikat berhad dan antaranya ialah MBf. Malah, dalam perakuan berkanun bekas Penolong Gabenor BNM, Nasaruddin disebut sebagai menerima agihan RM10 juta.

Berbalik kepada Salman, selepas tengah malam arwah dikatakan baru selesai menjalankan tugasan di rumahnya berkaitan foto-foto yang diambilnya dalam siri kempen PKR sempena PRU2008. Menurut sumber, beliau kemudian telah keluar dari rumah dengan andaian keluar menghisap rokok. Adalah difahamkan, didalam keluarganya hanya arwah yang merupakan perokok. Jadi, setiap kali untuk melepaskan ketagihan, arwah akan menghisap sebatang dua rokok di luar rumah.

Kematian Salman telah disifatkan sebagai langgar lari. Namun persoalan yang belum terjawab hingga hari ini, takkan beliau menghisapkan rokok di tengah jalan?

Jika benar teori kematian Patrick Wong yang dikemukakan oleh RPK, adalah sukar untuk menolak kematian Salman dikaitkan dengan menggunakan kaedah yang sama.

Anonymous said...

Pakatan harami ni dah macam gengster. Eh..bukan..memang dikepalai dan dipenuhi dgn gengster gengster dan samseng.

Tgk cemana pemilihan PKR...bertumbuk..baling baling kerusi meja..

TBH mampos sbb nak tutup penyelewengan dalam kerajaan Selangor. Alih alih demo demo mcm BN plak yg bersalah. Padahal ornag DAP, kerajaan pakatan. Ntah apa apa la diorang ni..

Ni..dah kes si patrick ni pulak. Ramai sgt geng kongsi gelap ni..

Maklum la byk sgt cina DAP yg keturunan komunis..patut la...

Anonymous said...

ini suma salah umno...
hahahahaha
talak sekerip lain laa ini pakatan

Otak geliga said...

RPK mendakwa:
“Seorang kawan baik saya telah dibunuh dan saya ingin tahu mengapa. Sekarang, selepas hampir tiga tahun, saya memiliki bukti yang akan mendedahkan cerita ‘rasmi’. Sumber dalaman memberitahu saya ia bukan rompakan, ia satu pembunuhan berkait dengan perniagaan".

aku bukan x nak percaya ckp makhluk ni......tapi kalau dah ada BUKTI silalah bantu siasatan......jgn menuduh je...ada bukti la itu ini.....jgn perangai sebijik mcm anugerah Tuhan...bukti berkotak2, la ni kulit kotakpun x nampak2......awat???...berat sgt ka kotak tu????

Anonymous said...

Memang banyak hikmah nuar tak kena hukum penjara hari tu. Makin banyak perkara yang timbul sekarang...

- Mulut celupar dia sokong Israel.
- Kes pasir dan pembunuhan.
- Kes Eli bogel.
- Hassan Ali dan IMR tour.

Konon2 nak tagih simpati dari dalam dan buat kacau, lepas tu nak tuduh UMNO lah....hmmm padan muka, ambik ko Allah balas cash.

Anonymous said...

Jababi Sadiq, apa pasal cerita ni tak keluar kat portal kau

Anonymous said...

Mohon pihak polis siasat sama ada kes ini adalah satu kemalangan atau ianya merupakan satu kes pembunuhan terancang.

Ketua jurugambar peribadi Anwar Ibrahim, Muhammad Salman Nasaruddin yang mati kemalangan di depan rumahnya di Seksyen 16, Petaling Jaya hanya beberapa hari menjelang tarikh PRU 2008. Kematian Salman ialah pada 4 Mac 2008 dan PRU 2008 berlangsung pada 8 Mac 2008. Seperkara yang harus diberi perhatian, kematiannya hanya beberapa bulan selepas kematian ayahnya Dato' Nasaruddin Jalil (bekas setia usaha peribadi Anwar Ibrahim).

Seterusnya, sila baca http://azlantaib.blogspot.com/2012/02/jurufoto-peribadi-anwar-ibrahim-juga.html

Pada tahun bulan Mac 1997 awal-awal pagi rakyat Malaysia dikejutkan dengan berita kemalangan sebuah helikopter di Kuala Lipis Pahang. Helikopter berkenaan membawa Tan Sri Yahya dan isterinya dalam perjalanan ke Trengganu bagi melawat ibunya yang sedang sakit. Sehingga kini misteri kemalangan helikopter berkenaan masih belum terjawab. Ada cerita-cerita yang tersebar mengatakan kemalangan berkenaan telah diatur dengan rapi oleh orang-orang tertentu yang cemburu dengan kejayaan Allahyarham.

Seterusnya, sila baca http://www.melanaublogger.com/2011/05/siapa-disebalik-kemalangan-helikopter.html

Ummi Hafilda Ali : saya tak tuduh tapi pelik kenapa kereta azizan dilanggar lari sampai bini dan anak yg sarat dlm kandungan terkeluar dan mati ditempat kejadian, kenapa isteri dato aziz samsudin juga meninggal kemalangan, kereta merz saya dibakar, peluru beberapa kali dihantar kepejabat saya, kepala kucing dihantar didepan rumah,bom jangka diletak ditempat saya berceramah tahun 1999,kenapa kenapa?????

Seterusnya, sila baca http://srikandi7.blogspot.com/2011/02/part-7bacafikir-gunakan-akalrenungkan.html

Anonymous said...

ini dah jadi Pakatan Gate terhebat dialaf ini..

bunuh orang nak tutup kes penyelewengan pasir. dah macam kes mafia. al maklumlah ronie kan ketua kongsi gelap. kalau tak takkan la pejabat exco pun jd port kongsi gelap meeting... gilo puak haram jadah ni... ingat ni negara komunis ke hapa. komunis pun tak gilo mcm puak ni...

pemimpin pakatan kena jawab isu ni..jangan guna taktik kalih isu mcm biasa..

Anonymous said...

Mana lak anon pakatan taik ni. Dah hilang telor agaknya..

Anonymous said...

Jangan lupa..

BUY CHINESE LAST!!

BOIKOT OLD TOWN WHITE COFFEE!!

BOIKOT MINYAK MASAK SERI MURNI!!

BOIKOT TEPUNG GANDUM CAP SAUH!!

BOIKOT ROTI MASSIMO!!

BUY CHINESE LAST!!


ALWAYS BUY CHINESE! !!!!!!?

Anonymous said...

NEVER BUY CHINESE!!

ALWAYS BUY CHINESE LAST!!!

tershasul la plak tadi..

Sape ada video pekerja kfc dimaki dgn kata kata rasis sblm dia si terajang oleh pekerja kfc tersebut.

Sila la upload...

Anonymous said...

Ya Allah!! Kepadamu kami bermohon. Bongkarkanlah dan tunjukkanlah lagi segala keburukan Anwar Ibrahim, Pakatan Rakyat (PKR, DAP dan PAS)agar kami dapat menilai segala segala keburukan mereka demi menyelamatkan Islam agama kami, Melayu bangsa kami dan Malaysia Tanah Air kami. Ya Allah tunjukkanlah kebenaran kepada seluruh rakyat Malaysia dan lindungilah kami dari fitnah Dajjal, Yahudi dan Nasrani. Apa yang kami tahu Anwar Ibrahim terlalu buruk dan rakus tingkah lakunya. Jika benar akan segala sangkaan kami tunjukkanlah kepada kami dalam waktu terdekat ini ya Allah.

Anonymous said...

Bersekongkol dengan kongsi gelap memang membahayakan kerana mereka sanggup membuat apa sahaja termasuk membunuh.

Katakan kalau A nak bertanding dalam PRU. A akan mintak bantuan kewangan dari Tauke kongsi gelap sebab A memerlukan kos yang tinggi untuk berkempen dalam PRU. Tauke janji akan menghulurkan bantuan kewangan kepada A. Tapi dengan syarat A kena mengikat perjanjian dulu dengan Tauke kongsi gelap. Perjanjian tu berbunyi begini," Gua bole kasi Lu itu wang. Tapi Lu mesti janji sama Gua. Bila Lu menang nanti, Lu jangan kacau bisnes gua ok. Ini tempat, wa punya tau. Lu jangan kasi sapa2 wat operasi tau."

Anonymous said...

gengster dan mafia dlm ini PR...teringat cerita omputih era 50an!!!rupanya alaf milleniumpun dorang praktikkan!!

inipun salah umno!!..hehehe

PR hancussss dah.....

Anonymous said...

selalu dengar.... orang biasa yg kena tahan kat lokap utk soal siasat akan didera cucuh rokok,titis lilin cair pukul tapak kaki dgn
getah paip..klu dpat dua ekor tu
reman dan soalsiasat pihak polis
berdiplomasi sikit...degn picit telur dorang pasti keluar semua bukti!!!...

goyang dah tu si amir dan mat tu...hehehe

lim kit siang. said...

itu nizar jamaludin semayang pakai lilin tarak mau semayang sama ini patrick wong ka..????itu ari sama beng hock sudah jadi imam maa....semayang pakai lilin bawah pokok..pakai bju itam......lia sulah talak mau jadie...imam ka.....lia punya sepupu nga ko meng pun boleh maaa.....lagi satu sepupu..nga ko ham pun bolee,,,maaa...

Anonymous said...

Sory bro lari tajuk...

Kepada yng suka copypaste article dari Malaysiakini yng katanya telus,
sampai la nie MalaysiaKini tak tulis pasal Helmi ahli PKR yg mengaku di biayai oleh ahli politik dari PKR sepanjang dirinya jadi pelarian di Batam ..
apasal ar??????

Malaysiakini juga tidak mengulas dan menyiarkan
berita scandal pasir di Selangoryng menjurus kpd pembunuhan Patric yng di tulis oleh RPK.


Malaysiakini hanyalah portal berita syok sendiri. Klu berita
tidak memihak kepada Pakatan Haramjadah,sory la nak di keluarkan!!!

Anonymous said...

BAIK PDRM SIAT SEGERA, KALAU TIDAK PKR TERUTAMANYA ALJUBORI AKAN MEMUTARBELITKAN DANMEMFITNAHKAN KERAJAAN UMNO YANG BERTANGGUNGJAWAB KE ATAS PEMBUNUHAN INI, SEPERTI MANA BENG TIONG.

Anonymous said...

AKU TAK PERCAYA RPK SEKALI2

AMARAN

JANGAN AMIK APA2PUN KATA2 SBG REFERENCE

ATLAST DIA PAKAI BAJU C4 JUGAK...

SILA AMIK PERHATIAN

Anonymous said...

AKU TAK PERCAYA RPK SEKALI2

AMARAN

JANGAN AMIK APA2PUN KATA2 SBG REFERENCE

ATLAST DIA PAKAI BAJU C4 JUGAK...

SILA AMIK PERHATIAN

KENAPA TAK PERCAYA SIASAT DAHULU LAPORANYA.

TENTU DIA ADA BUKTI. INI BUKAN CERITA MAIN-MAIN.INI CERITA PASAL
NYAWA ORANG.

Anonymous said...

PAS TETAP DI-GERUNI olih BNUMNO!!

PAS tetap di-GERUNI tapi di-RESPECT olih DAP....

PAS dah lama bertapak diMalaysia ni sejak 1955...

Tetapi UMNO (yg Ori) dah berkubur tahun 1988 olih Mahathir...(mcm Zaid nk kuburkan parti KITA..??!!).

UMNO skrg UMNO BARU (lahir 1988),
tapi kerana tak mau dilabel UMNO BARU-AH,nak juga puak2 ektrimis UMNO,panggil UMNO jugak..!!Semua ni TIPU TIPU Rakyat aje...tak mau cakap betoi,betoi...asyik nak tipu aje....JADI pada juak2 UMNO,yg lahir dari 1988 hingga skrg lu semua sudah kena TIPAH TERTIPU, TIPU terTIPAH...!!!or

RAKYAT TERTIPU,UMNO MENIPU...!!!

HELO GENG,

ITU PAS ZAMAN DULU-DULU.

PAS SEKARANG HAMPAS BAHKAN BUSUK

PENYOKONG MURTAD

PENYOKONG KESERAMATAAN BERAGAMA,

PENYOKONG LIWAT DAN HIDUP BEBAS.

MENOLAK SAUDARA ISLAM UMNO UNTUK PERPADUAN

MENJADIKAN DAP LAKNAT SAUDARANYA,

MENJADIKAN LIM GUAN ENG KHALIFAHNYA.

CUB CITA SEDIKIT SIAPA YANG ISLAM.

Anonymous said...

UTK MAKLUMAT KEPADA MACAI2 UMNO yg DUNGU POLITIK ....... BACA & FAHAMI SEPENUHNYA STATEMENT ANWAR.....


In an interview with the Wall Street Journal, Anwar Ibrahim stated, "I think our policy should be clear--protect the security [of Israel] but you must be as firm in protecting the legitimate interests of the Palestinians."

............ setiap manusia perlu dilindungi hak asasi mereka dengan syarat2nya ....

Anwar kata dia sokong perlindungan kpd Israel dengan SYARAT MEREKA HORMATI HAK NEGARA & RAKYAT PALESTIN YANG TERTINDAS LEBIH 70 TAHUN TU.. ini bermaksud jika Israel masih jajah, cabuli & tindas umat Islam & negara Palestin maka sudah tentu Israel tidak harus dilindungi... Mengapa macai2/ ketua2 sekular assobiyah UMNO terlalu dangkal bahasa politik antarabangsa?

Puak2 UMNO ni sedarkah bahawa sikap dungu politik Islam inilah menyebabkan seluruh bangsa Arab & umat Islam sampai kehari ini tidak mampu membebaskan Baitul Muqqadis & MASJIDIL AQSA assyariff!

Rasulullah sendiri memberi perlindungan kepada pelbagai puak Yahudi di Madinah melalui SYOHIFAH MADINAH (Perlembagaan Madinah) dengan syarat2nya ... tetapi bila mana2 kabilah Yahudi cabuli perjanjian & syarat2 barulah Rasulullah menyerang, menghukum, dan mengusir mereka secara perlembagaan!

Begitu juga tindakan para Khalifah arrashidin dan para penguasa2 Islam zaman berzaman, hinggakan semasa pembebasan semula Baitul Muqqadis oleh Sultan Salahuddin Al Ayyubi ... beliau memberi perlindungan sewajarnya kepada hak2 kemanusiaan kaum Nasrani (Kristian ) dan Yahudi disana.... bacalah Sirah Rasulullah, bacalah sejarah Islam kita akan temui INDAHNYA POLITIK ISLAM dalam mentauhidkan Allah dan mengurus ummah yang majmuk itu....

Komen2 songsang, fitnah & negatif dalam isu2 politik Islam terutama terhadap Anwar, PAS, PKR, .. oleh para juhalla' UMNO ni akan menjauhkan lagi manusia dari memahami Islam sebenar! Apakah juak2 fanatik assobiyyah UMNO ini merasakan ISLAM YANG DIBAWA OLEH UMNOLAH YANG SEBENAR2NYA melebihi alQuran & al Hadist?

Betulkah AKIDAH petaksub assobiyyah UMNO ini? Tanya Hassan Ali samada akidah fahaman assobiyyah ini didokong oleh Nabi SAW atau sebaliknya?

Anonymous said...

AKU TAHU ANWAR SANGAT TAKUT NAJIB NAIK..KALU TAK CAYA AGONG DAH NAK TABAL NAJIB JADI PM PUN...PUAK2 PAKATAN TERUS PSIKO NAK JUMPA AGONG

TAK KELAKAR KE....

DAN AKU DENGAR ANWAR PERNAH SOUND NAJIB TU CERDIK..
BESAR KEMUNGKINAN ANTUTUYA TU CIPTAAN SAJA..pandainya dia...

TAKUT BETUL ANWAR PD NAJIB..



ANWAR BETUL2 TERSEPIT SEKALI LAGI..KALI INI..DULU 16SEP NYA..

KALI NI PAS DAH JADI HAMPAS..PRU DAH NAK DEKAT..NAK REPAIR MACAMANA NI.???

ADUYA..

Anonymous said...

kes bunuh ini kalau melibatkan org pr tak pyh tggu 2th.sebulan dua dah jumpa sapa yg bunuh.mcm sosilawat kalau ada org pr terlibat dah tentu dah jumpa sapa yg bunuh.bisa bila ada kes melibatkan pr mcm ribut kes disiasat.bila sebaliknya mcm semut nak selesai

Anonymous said...

Nabi tak mengaku umat kpd orang berjuang & mati atas dasar Assobiyyah!--- mati sebagai bukan umat Muhammad SAW = mati sebagai munafik atau kufur! Na 'auzubilLahimin zalik!

RasuluLlah SAW bersabda:
Maksudnya: “Bukan dari kalangan kami, mereka yang menyeru kepada Assobiyyah. Bukan dari kalangan kami, mereka yang berperang atas dasar Assobiyyah. Bukan dari kalangan kami, mereka yang mati atas dasar Assobiyyah”


Fikir2kanlah......... siapa yang SONGSANG?
Tinggalkan parti assobiyyah penuh kepalsuan itu walaupun dinampakkan "indah" kepada kamu!

Anonymous said...

PUAK PAKATAN HAMPAS NI KALAU KENA BATANG HIDUNG SENDIRI.DIAM MEMBISU MACAM BATU NESAN KUBUR.

KALAU KENA UMNO ATAU KERAJAAN MELATAH KALAH BURIT AYAM DAN BERGULING MACAM BABI KENA SAWAN.

Anonymous said...

ada orang org kata kat

umno tu haram sebab dia ikut bangsa.

selamba je aku cakap

palestin tu bangsa ke agama..

terdiam dia..

aduya..

Melayu Perak said...

assobiyyah yang dibenarkan....

bukan semua assobiyyah tuh haram....

Dalam menjelaskan maksud ‘asabiyyah, Rasulullah s.a.w pernah ditanya oleh Wathilah bin al-Asqa’:

(maksudnya): Wahai RasululLah! Apakah al-’asabiyyat? Sabda baginda: “Kamu menolong kaummu atas kezaliman”

Oleh itu, adakah tepat untuk mengatakan bahawa ‘asabiyyah itu semata-mata bantuan ke atas kaum? Diriwayatkan daripada suatu hadith:

“Sesungguhnya kaum al-`Asy`ariyin apabila habis bekalan mereka dalam peperangan, atau kurang makanan keluarga mereka di Madinah, mereka himpunkan apa yang ada pada mereka dalam satu kain. Kemudian mereka membahagikan dalam satu bekas dengan sama rata. Sesungguhnya mereka daripadaku dan aku daripada mereka. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Oleh itu, dibenarkan oleh Rasulullah dan menjadi kecintaan pula bagi Rasulullah untuk sesuatu kaum membantu ahli di dalam kaumnya yang menghadapi kesusahan. Maka, jikalau orang Melayu dalam keadaan susah, maka tidakkah menjadi tanggungjawab kepada UMNO (dan juga pertubuhan orang Islam dan Melayu) untuk membantu mereka yang susah?

Anonymous said...

mungkin ada banyak lagi yang sudah hilang yang kita tidak tahu....

Melayu Perak said...

Rasulullah adalah contoh individu yang terlalu sayangkan kota kelahirannya. Baginda menitiskn air mata apabula meninggalkan kota tersebut semasa berhijrah. Nabi Ibrahim pernah berdoa untuk negeri Mekah dengan doanya di dalam surah Al Baqarah ' Wahai Tuhanku, jadikanlah negeri ini aman makmur'. Adakah dengan cintakan negara kita akan melupakan agama? Aqidah adalah segala-galanya dalam perjuangan. Lantaran itulah Baginda Rasul juga menentang ayah saudaranya sendiri. Saidina Abu Bakar pernah membunuh anak kandungnya Abdul Rahman (kafir) yang berperang dengannya di medan Badar. Begitu juga pembunuhan Al Jarrah oleh anaknya Abu Ubaidah yang berpihak kepada Rasulullah dalam peperangan Badar. Rasa kebangsaan yang membawa kepada penafian keagungan Allah akan terjatuh ke lembah assobiyyah. Hal inilah yang menjadi larangan sebenarnya.

Sebenarnya takrifan Negara selalunya dikaitkan dengan bangsa sesebuah negara. Kerana itulah istilah negara bangsa selalu digunapakai dalam pengistilahan sesebuah negara. Istilah nasionalis pada asalnya boleh disebut sebagai wataniyyah iaitu cintakan negara dan tanahair. Ianya mula dieksploitasi oleh Negara-negara eropah untuk menghasilkan ideologi nationalisme yang berunsur chauvinis dan assobiyyah sempit.

Setiap negara selalunya bertuankan bangsa yang sememangnya terpecah daripada keturunan Nabi Nuh yang pelbagai warna kulit dan cara hidup. Cara hidup bangsa ini terjadi lantaran adaptasi, sosialisasi, dan pengaruh persekitaran, geografi, suhu serta pemakanan. Pengiktirafan Al Quran terhadap penciptaanNya iaitu kepelbagaian bangsa juga disebut di dalam Al Quran. Kerana itulah istilah patriotisnya bagi sesebuah negara adalah bangsa yang memulakan tamadun, membuka Negara serta menguasai majariti negara tersebut.

Hal ini boleh diperhatikan daripada saranan Hassan Al Banna mengenai konsep agama perlu didirikan dengan kuasa. Kuasa pula hanya akan muncul lantaran adanya Negara, tanah dan paksi untuk manusia tinggal.

Rasulullah pernah menyatukan bangsa Aus dan Khazraj dengan baitul Aqabah serta melantik beberapa naqib daripada bangsa-bangsa ini demi menyatukan dan memudahkan usaha dakwah melalui pemimpin bangsa. Rasulullah pernah memutuskan hukuman kepada Bani Quraizhah (Yahudi) selepas peperangan ahzab (akibat pengkhianatan suku ini) dengan menyuruh Saad bin Muaz (seorang Ansar) yang sebelum ini ditugaskan menjaga hubungan dengan suku Yahudi ini. Pengiktirafan menurut bangsa ini menunjukkan manipulasi bangsa untuk agama amat perlu. Manipulasi untuk kegemilangan agama. Inilah yang dituntut sebenarnya.

Kita boleh melihat bagaimana bangsa Quraisy yang terkenal dengan kebengisan telah diiktiraf oleh sebahagian ulama' siasah muktabar syarat bangsa Quraisy sebagai salah satu kriteria untuk menjadi khalifah umat Islam. Bukankah bangsa Quraisy tidak mewakili umat Islam hari ini? Inilah hujah dimana ciri dominasi menjadi salah satu syarat untuk memegang tapuk pemerintahan. Dalm hal ini kita melihat Malaysia didominasi dan dibuka oleh Melayu. Jadi kuasa pemerintahannya demi melihat kelangsungan pelaksanaan Islam memerlukan bangsa Melayu kuat, unggul, berjatidiri serta memegang kuasa. Namun ianya boleh dinafikan sekiranya bercanggah dengan nilai aqidah dan syariat. Tetapi ianya hanya pemerintah Melayu tidak beragama Islam. Jadi disini penulis kuat berhujah bahawa bangsa asal sesebuah negara perlu diacukan menurut Islam serta diberi kuasa pemerintahan. Bangsa asal perlu berkemandirian dan berdayasaing.(definasi Melayu adalah Mula-Yu iaitu memulakan proses perbandaran) Hal inilah menyebabkan parti politik Islam seperti Hizbul Muslimin, seperti PKMM memperjuangkan jatidiri Melayu seiring dengan parti bangsawan/nasionalis seperti UMNO (PERKEMBAR) dan SEBERKAS. (Dalam ruangan lain, penulis akan menyediakan perbahasan politik kiri dan kanan serta sumbagannya kepada Islam di Malaysia)

Melayu Perak said...

Nasionalis,Qaumiyyah dan Assobiyyah…..

Kebanyakkan umat Islam menggelarkan semangat kebangsaan sebagai Assobiyyah tanpa melihat maknanya yang sebenar. Rasulullah pernah menyatakan bukan daripada kalangannya sesiapa yang menyeru kepada Assobiyyah. Dan Rasul juga menegaskan tiada assobiyyah di dalam Islam. Rasul kemudian menjelaskan makna sebenar assobiyyah adalah membantu, menolong, menggembeleng tenaga atas nama kezaliman dan kemungkaran. Inilah definasi yang tidak diperjelaskan. Perkataan nasionalis berasal daripada perkataan 'nation' yakni bangsa. Dalam istilah arabnya ialah qaum atau qaumiyyah (nasionalisme). Memperjuangkan bangsa dalam sesebuah Negara bolehkah digelar sebagai assobiyyah? Sekiranya penduduk Palestin dan Afghan yang terkenal dengan nilai warisan bangsa mereka mempertahankan Baitul Muqaddas dan tanah afghan atas nama agama dan negara. Bolehkah digelar sebgai assobiyyah? Inilah permasalahan umat Islam sehingga hari ini kita melihat nilai sesebuah negara, jatidiri bangsa Islam di Malaysia (yang majoritinya Melayu) kian merosot.

Menurut tokoh terkenal politik Islam negara Dr Burhanuddin Al Helmi, beliau menegaskan perkaitan sikap kebangsaan sebagai wataniyyah (kenegaraan). Inilah takrifan yang sebetulnya. Cintakan bangsa sebenarnya adalah cintakan Negara. Cintakan Negara adalah dengan menerbitkan nilai keadilan menurut Islam dengan berasaskan nilai kenegaraan tadi. Inilah paksi dalam membina sesebuah Negara.

Melayu Perak said...

Semangat cintakan negara dituntut dalam Islam

Ummah mesti tanam sifat patriotik, terus berjihad bebaskan diri daripada anasir negatif

Semangat cintakan negara yang bebas daripada penjajahan dan kini ditadbir mengikut acuan sendiri sewajarnya menyedarkan rakyat mengenai kepentingan memelihara keharmonian negara yang menjadi sebahagian tuntutan agama

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Cintakan tanah air itu sebahagian dari iman.” (Hadis riwayat Bukhori dan Muslim)
Kecintaan kuat terhadap tanah air adalah obor pencetus semangat untuk terus membawa kemajuan kepada setiap warga negara bagi sama-sama memikul tanggungjawab mengekalkan kemerdekaan atau memajukan negara ke tahap kecemerlangan.

Kemerdekaan negara adalah nikmat terbesar kurniaan Allah dan dalam mensyukuri rahmat itu, jasa mereka yang berjuang membebaskan negara daripada penjajah dan kini berjuang mempertahankan perlu dihargai.

Kemajuan negara terletak di tangan kepemimpinan dan rakyat negara, justeru, setiap dicita perlu dilakukan sendiri semua pihak.
Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak akan merubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu sendiri yang berusaha untuk merubah keadaan hidup mereka.” (Surah ar-Ra’du, ayat 11)

Berjihad dan berkorban jiwa raga untuk memerdekakan negara daripada belenggu penjajahan seperti dilakukan bekas pejuang hendaklah menjadi iktibar kepada semua lapisan daripada anak kecil, murid sekolah, pelajar, belia, dewasa serta warga emas.

Allah berfirman yang bermaksud: “Wahai orang beriman, jika kamu membela Allah, nescaya Allah akan membela kamu (untuk mencapai kemenangan).” (Surah Muhammad, ayat 7)

Kedatangan Islam itu sendiri sebenarnya membawa mesej jelas dan bersifat kemerdekaan. Islam menyeru umatnya membebaskan diri daripada dibelenggu kejahilan, membebaskan diri dari sistem perhambaan dan cengkaman musuh dalam apa juga bentuk.

Islam yang syumul meletakkan kesejahteraan, keharmonian, kedamaian dan keamanan pada martabat paling puncak. Hakikat ini dapat dilihat pada perkembangan awal Islam di mana Rasulullah SAW berusaha membawa kemakmuran di Madinah dan memerdekakan Kota Makkah daripada cengkaman kafir Quraisy.

Islam juga bersifat merdeka dalam maksud berjihad membebaskan diri terjerumus keruntuhan akhlak dan tingkah laku yang boleh membawa kemurkaan Allah.

Lantaran itu, Islam menitikberatkan usaha membebaskan diri dengan menyelamatkan tamadun manusia dari terus diselaputi sifat syirik kepada Allah, kekufuran, kemungkaran dan kemaksiatan melalui sistem penindasan berlaku sesama makhluk Allah.

Seorang penyair Arab, Ahmad Syauqi pernah berkata: “Kekalnya bangsa kerana mulianya akhlak, runtuhnya bangsa kerana runtuhnya akhlak.”

Justeru menjadi tugas dan tanggungjawab setiap warga yang cintakan negara menghalang unsur negatif yang sedang menyelinap masuk ke dalam pemikiran masyarakat.

Firman Allah bermaksud: “Dan janganlah kamu menjadi seperti mereka (orang Yahudi dan Nasrani) yang bercerai berai dan berselisih faham) sesudah datangnya keterangan yang jelas dan nyata (yang diberikan Allah).” (Surah al-Imran, ayat 105)

Sehubungan itu, umat Islam harus mengisi ruang kemerdekaan untuk terus berjihad membebaskan diri daripada sifat yang boleh meruntuhkan wibawa manusiawi kerana ia dimurkai Allah.

Nikmat kemerdekaan perlu diisi dengan meneruskan perjuangan demi kestabilan negara supaya dapat diwarisi generasi akan datang, sanggup berkorban dan menghadapi cabaran globalisasi untuk menjadi bangsa yang mampu bersaing.

Dengan roh dan semangat merdeka, marilah berganding bahu bertekad mempertahankan negara daripada sebarang anasir serta ancaman boleh menggugat kestabilan tanah air tercinta ini.

Jejaki sunnah perjuangan Rasulullah SAW yang melipatgandakan usaha membebaskan umat Islam Madinah dan Makkah dari cengkaman kukufuran dan menjadi hamba serakah nafsu sendiri. Oleh itu, wajarlah kita berusaha membebaskan diri daripada gejala tidak sihat dan permasalahan yang boleh mencetus prasangka tidak baik.

Melayu Perak said...

Asabiyah dari pemikiran Ibn Khaldun

Asabiyah sebagai konsep yang penting dalam pemikiran Ibn Khaldun juga dikenali sebagai spirit de corps atau social solidarity. Konsep ini merupakan punca atau asal usul kepada teori pusingan sejarah manusia seperti yang dihuraikan oleh Ibn Khaldun.

Perkataan asbiyah berasal dari perkataan Arab yang kata dasarnya daripada perkataan asab yang bererti mengikat, contohnya mengikat individu-individu ke dalam masyarakat (asbtun, usbatun atau isabatun). Asabiyah juga berasal dari perkataan asaba. Apa yang dimaksudkan oleh Ibn Khaldun secara khusus tentang maksud istilah asabiyah ini adalah sesuatu yang sangat sukar untuk ditentukan. Walaupun Ibn Khaldun telah memberi perhatian yang banyak kepada istilah ini, namun beliau tidak mendifinisikannya secara jelas. Istilah asabiyah seakan-akan telah popular atau dikenali pada zamanya, justeru itu, beliau merasakan istilah tersebut tidak perlu beliau difinisikan. Istilah asabiyah telah diterjemahkan sebagai “espirit de corps”, “penyokong”, “keakraban”. “parti”, “kesedaran kabilah”, “hubungan darah”, “semangat kepuakan”, “kesetiaan kepuakan”, “minda berkumpulan”, “perasaan kepada kesatuan”, “kesedaran semangat berkolektif” “perasaan berkumpulan”, “solidariti berkumpulan”, “perasaan bersolidariti” dan “”soladariti social”. De Slane telah menterjemahkan asabiyah ke dalam bahasa Perancis sebagai “:spirit de corps” manakala terjemahannya ke dalam bahasa Inggeris dikenali sebagai social solidarity, kelihatannya lebih dekat dengan makna asal asabiyah.

Bagaimanapun menurut Simon istilah asabiyah dan soladariti tidak mempunyai makna yang sama. Salah satu sebab wujudnya perbezaan makna kedua-duanya, ialah Asabiyah adalah pantulan dari keadaan keterpautan atau keterikatan terhadap kumpulan yang kukuh bukannya pautan yang berbentuk umum. Bagi Simson, ia mengesyorkan supaya istilah asabiyah tersebut haruslah dipakai dalam istilah Arabnya yang asal kerana ia tidak dapat diterjemahkan secara yang lebih tepat. Semasa Schimmel menterjemahkan kitab Muqadimah Ibn Khaldun, beliau tidak menterjemahkan perkataan asbiyah. Bukan sahaja penggunaan istilah tersebut dalam bahasa Arab lebih tepat, tetapi juga disebabkan istilah tersebut sangat jarang digunakan walaupun ia digunakan dalam penulisan-penulisan Arab zaman moden atau masa kini . Yang menarik dalam istilah asabiyah tersebut bukan semata-mata kerana istilahnya tetapi juga untuk mengetahui bagaimana Ibn Khladun menggunakan istilah asabiyah tersebut. Asabiyah dalam doktrin Ibn khaldun bermaksud keinginan atau perasaan terhadap solidarity atau perpaduan. Asabiyah juga merupakan satu ikatan social yang boleh digunakan untuk menjaga kekuatan dan kestabilan sesuatu kumpulan masyarakat. Konsep yang abstrak ini membawa idea tentang keterikatan atau keterpauatan yang menjamin keterikatan kepada kumpulan social yang boleh dibuat bandingannya seperti urat-urat yang memautkan daging dengan tulang-tulang. Bagaimanapun, ikatan ini iaitu asabiyah bukan semestinya diasaskan kepada hubungan pertalian darah semata-mata. Ianya adalah hubungan masyarakat, psikologi, fizikal dan fenomena politik, memanifestasikan dirinya secara jelas di kalangan manusia bukan terbatas di kalangan golongan normad atau kabilah semata-mata.

Melayu Perak said...

Asabiyah sama dengan teori Durkheim mengenai “Kesedaran Kolektif”. Ibn Khaldun telah menekankan bahawa dalam asabiyah, keturunan individu, kelahiran dan identitinya lazimnya “hilang” kepada atau berpadu ke dalam kumpulan di mana dia menganggotainya, ‘beliau kemudian menjadi salah seorang dari yang lain-lain”. Sesetengah kumpulan berfikir dan bertindak sebagai satu unit. Personaliti dalam kumpulan tersebut hanya sebagai fungsi struktur social. Bahkan jika dalam sesebuah kumpulan mempunyai kerencaman asabiyah, hanya diperlukan satu bentuk asabiyah saja yang mesti wujud yang lebih kuat dari yang lain-lain yang mempunyai keupayaan untuk membuat anggota-anggota lain bergabung dan mengabdikan diri ke dalam kumpulan tersebut. Tanpa kesatuan demikian, pertelagahan dan persengketaan akan berlaku. Sesetengah kesatuan asabiyah menghasilkan keupayaan untuk menlindungi dan mempertahankan diri mereka. Masyarakat yang mempunyai ikatan asabiyah yang kuat tidak akan merasa takut kepada penganiayaan atau pencerobohan. Secara ringkasnya, memadai untuk disebutkan bahawa semangat kepada kumpulan atau kesatuan “asabiyah” membuat individu menyerahkan dirinya kepada kumpulan dan melihat dunia ini melalui penglihatan kumpulannya. Keadaan ini seperti yang disebutkan oleh Hitti, “individualisme klan telah diperbesarkan”.

Durkheim juga percaya bahawa “ masyarakat yang primitive adalah masyarakat yang mempunyai banyak persamaan di kalangan individu-individu yang membentuk masyarakat tersebut”. Masyarakat dalam bentuk ini adalah “tersusun secara keseluruhannya kepercayaan dan sentimen-sentimen yang menjadi kebiasaan di kalangan ahli kumpulan tersebut”. Sesetengah solidarity adalah sui generis yang menghubungkan individu dengan masyarakat. Natijahnya, perasaan kepada kumpulan menjadi “satu sumber kehidupan” di mana ia menjadi asas pertahanan “menentang semua musuh dalaman dan luaran”.

Dalam perspektif yang lebih luas lagi, perbincangan Ibn Khaldun terhadap konsep asabiyah dapat diperincikan seperti berikut:

Melayu Perak said...

1. Asabiyah tidak dikhususkan kepada normadisme sepertimana yang dinyatakan oleh sesetengah penulis, bahkan asabiyah lebih kuat lagi dari golongan normad dan golongan yang tinggal menetap. Ibn Khladun telah menggunakan asabiyah sebagai teras kepada penerangan sejarah tentang kehidupan masyarakat normad dan masyarakat Bandar. Ini dapat dilihat bahawa teorinya banyak berpusat sekitar konsep asabiyah dan peranannya dalam perubahan dari salah satu dari dua jenis masyarakat tersebut.

2. Asabiyah bukan hanya diasaskan kepada hubungan darah semata-mata. Manusia secara fitrahnya cenderung untuk menolong saudara maranya. Sama ada hubungan tersebut benar atau salah, secara realitinya tidak ada masalah menurut pandangan ini, apa yang menjadi persoalan utama adalah pertimbangan masyarakat. Dalam hubungan ini, Ibn khaldun mendapatkan kembali kebiasaan pemahaman sosologinya. Ibn Khaldun mengiktiraf solidarity social dalam kumpulan adalah lebih dari dalam keluarga dan puak, lebih-lebih lagi sejak asabiyah menjelma melalui interaksi social, “melalui saling cuba mencuba dan aktiviti-aktiviti yang sering dilakukan secara bersama-sama”.


3. Asabiyah adalah natural dan universal. Ianya bukan hanya dikhususkan kepada bangsa Arab semata-mata. Ibn Khaldun telah mengenal pasti beberapa asabiyah yang terdapat dalam masyarakat non-Arab seperti bangsa Parsi, Yahudi, Assyaria, orang-orang Greek, Rom, Turki dan Barber.

4. Terdapat hubungan yang kuat wujud di antara asabiyah dengan agama. Agama memperkukuhkan solidarity kumpulan yang telah ditekankan oleh Durkheim kira-kira 500 tahun lalu. Durkheim percaya bahawa agama memberikan solidarity social, pautan, “kesatuan”, ia menyatukan seluruh ahlinya bersatu padu bahkan mengawal masyarakat itu sendiri. Ibn Khaldun menekankan fungsi social agama adalah untuk menyatukan manusia sepertimana yang dapat dilihat melalui pencapaian orang-orang Arab selepas mereka memeluk agama Islam. Apabila semangat kekabilahan (asabiyah) wujud serentak dengan beberapa nilai agama, orang-orang Arab menjadi fanatik kepada agama Islam. Mereka, ujar Ibn Khaldun lagi, telah menunjukkan semangat yang menakjubkan, ikhlas dan mengabdikan diri mereka kepada Islam. Apabila Nabi Muhammad wafat, asabiyah mereka telah dihalakan untuk menentang golongan kafir di luar Semenanjung Tanah Arab. Ibn Khaldun menyedari bahawa agama itu sendiri memerlukan asabiyah atau soladariti social. Gerakan agama tanpa asabiyah adalah sesuatu yang tidak berkesan. Beliau telah memberikan kita beberapa contoh kepentingan asabiyah dalam menghasilkan kejayaan dalam pembaharuan yang dilakukan dalam agama.

5. Asabiyah mempunyai pengaruh kepada aspek politik. Sesuatu dinasti atau negara tidak akan kukuh dan kuat kecuali melalui semangat asabiyah yang kuat. Apabila asabiyah sudah hilang dan apabila pemimpin yang mempunyai kekuasaan dalam negara tersebut telah runtuh, maka perpecahan yang hebat akan berlaku. Justeru, aspirasi dari kepimpinan negara adalah memainkan peranan yang penting bagi memperkukuhkan kekuatan kerajaan dan kekuasaannya ke atas rakyat. Asprasi ini mestilah sentiasa bersama mereka sehingga kemusnahan terakhir negara tersebut berlaku. Aspek asabiyah yang mempunyai kaitan dengan politik dapat diringkaskan seperti berikut:

Melayu Perak said...

a. Kepimpinan hanya wujud melalui kekuasaan dan kekuasaan hanya wujud dengan asabiyah
b. Individu memerlukan kerjasama dan perlindungan kumpulannya (kerajaan), kerana ia berkongsi asabiyah kumpulan yang sama.
c. Senjata mungkin memperkukuhkan kumpulannya, tetapi perkara lain perlu juga untuk mempertahankan dari dari penentangan atau pencerobohan musuh, iaitu satu semangat solidarity dan kesetiaan kepada kumpulan (negara) yang amat kuat.
d. Asabiyah tidak dapat mencegah pencerobohan. Ketidakadilan dan penentangan adalah sebahagian dari aspek semulajadi manusia.
e. Asabiyah adalah lebih dari sekadar kuasa social. Asabiyah yang kuat adalah menunjukkan peribadi yang baik dan kualifikasi yang tinggi dalam hubungan seperti bersifat permaaf terhadap kesalahan, bertolenrasi kepada pihak yang lemah, mengambil sepenuh perhatian terhadap aduan oleh pengadu, melaksanakan tanggugjawab peraturan-peraturan agama dan pengibadatan kepada Tuhan secara bersungguh-sungguh serta menjauhi penipuan, tipu muslihat atau pendusta. Asas kepada kualifikasi pemimpin yang baik adalah dia seorang yang mudah diberitahu tentang sesuatu perkara dan mengenali dengan baik pendokong-pendokong asabiyah dan bersedia untuk menghormati posisi mereka justeru, saling hormat-menghormati dan saling batu-membantu akan wujud antara pemimpin dengan pendukungnya.
f. Negara atau kerajaan yang maju adalah matlamat asabiyah.
(Untuk melihat pemikiran Ibn Khaldun lihat, Fuad Baali, Ibn khaldun's sociological Thought. New York: State University of New York Press. 1988)

......... said...

UTK MAKLUMAT KEPADA MACAI2 UMNO yg DUNGU POLITIK ....... BACA & FAHAMI SEPENUHNYA STATEMENT ANWAR.....
February 10, 2012 12:28 AM
-------------------------------------
apa laaa yg kau meroyan mcm gorila nak mengawan ni mangkuk...aku betul2 jijik bila org mcm kau sebut2 nama rasululah org2 atau puak2 korang ni tak layak sebut nama rasululah sudah2lah tu sampai nama nabi korang nak konar apa punya manusia la korang ni

apa pun alasan yg nuar pakai...zions lakhnat jaga ke tak jaga ke kebajikan plestin walau sebaik mana pun zions nak jaga hak2 plestin....israel tak sepatutnya ujud dlm peta dunia baitulmuqadis adalah hak mutlak org2 islam tanah2 yg yahudi duduk semua tu adalah hak plastin yg zions dah rampas... setiap inci tanah yg zions cuba istihar sebagai israel adalah hasil dari PENDERITAAN penduduk plestin yg MENDERITA di kemah2 pelarian

walau apa pun alasan yg anuwar bagi utk menyokong kewujudan israel ia adalah satu pengkhinatan pd umat islam apa pun alasan yg puak2 bagi tak menutup kenyataan yg yahudi zions adalah perampas tanah2 milik plastin

......... said...

UTK MAKLUMAT KEPADA MACAI2 UMNO yg DUNGU POLITIK ....... BACA & FAHAMI SEPENUHNYA STATEMENT ANWAR.....
February 10, 2012 12:28 AM
-------------------------------------
apa laaa yg kau meroyan mcm gorila nak mengawan ni mangkuk...aku betul2 jijik bila org mcm kau sebut2 nama rasululah org2 atau puak2 korang ni tak layak sebut nama rasululah sudah2lah tu sampai nama nabi korang nak konar apa punya manusia la korang ni

apa pun alasan yg nuar pakai...zions lakhnat jaga ke tak jaga ke kebajikan plestin walau sebaik mana pun zions nak jaga hak2 plestin....israel tak sepatutnya ujud dlm peta dunia baitulmuqadis adalah hak mutlak org2 islam tanah2 yg yahudi duduk semua tu adalah hak plastin yg zions dah rampas... setiap inci tanah yg zions cuba istihar sebagai israel adalah hasil dari PENDERITAAN penduduk plestin yg MENDERITA di kemah2 pelarian

walau apa pun alasan yg anuwar bagi utk menyokong kewujudan israel ia adalah satu pengkhinatan pd umat islam apa pun alasan yg puak2 bagi tak menutup kenyataan yg yahudi zions adalah perampas tanah2 milik plastin

Anonymous said...

Puak2 fanatik Anwar ni, anwar dah kena bogel pun masih tak caya lg..pelek betullah, dah tu kata org bodoh, yg dia tu tak celek2 akal lg, tak ke lg bodoh??

Anonymous said...

Anon 12.46.

ada orang org kata kat

umno tu haram sebab dia ikut bangsa.

selamba je aku cakap

palestin tu bangsa ke agama..

terdiam dia..

aduya..
===============================


Palestine = Negara/ wilayah yg tetap persempanannya.

Orang Palestine = rakyatnya--- majmuk pelbagai bangsa -- arab Islam, arab kristian, yahudi asal, greece, rom, turki, dll

Perjuangan membebas dari kuasa penjajah kuffar Yahudi adalah jihad... terutama nak bebaskan masjid baitul aqsa ...... tapi jika jenis parti sekular al Fatah nafikan kemenangan HAMAS tu... perjuangan Fatah nih jahat tindas sama sendiri sperti SADAM HUSIN IRAQ, MUBARAK MESIR, GADAFI LIBYA, ZAINALABIDIN ALI TUNISIA, ABDULLAH SALLEH YEMEN, BASAR ASSAD SYRIA TUU.. SEKULAR OSOBIYYAH ARAB..... kau rasa seiras ke dengan UMNO?


Tinggalkanlah UMNO tu... DAH lama DAD dok tolong UMNO buat korupsi, penyelewengan, dan menyamun harta rakyat..........


Satu lagi....
Sila pi ngaji, baca, tanya guru.... jangan bila kau tak tau sesuai tu perkara, kau kata orang lain pun tak tau seperti kau jugak!--- spt otak pak pandir dan mak mandeh ketika kematian anak...

Melayu Perak said...

Namun semalam (9 Februari 2012) saya merasa begitu gembira dan bangga apabila Tok Pa mengumumkan bahawa Malaysia mencatatkan jumlah dagangan paling tinggi tahun lepas iaitu RM1.3 trilion, naik 8.7 peratus daripada 2010.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu berkata beliau menyasarkan pertumbuhan antara lima dan enam peratus untuk jumlah dagangan Malaysia tahun ini.

Ini bukan cerita ‘dongeng’ dan pembangkang tidak boleh nak spin merata kerana Laporan Buku Tahunan Daya Saing Dunia 2011 oleh Institut Pembangunan Pengurusan menempatkan Malaysia dalam kedudukan lima teratas dari segi perdagangan antarabangsa.

Negara kita berada selepas Singapura dan Hong Kong, melepasi Amerika Syarikat, Switzerland, Australia, Kanada dan United Kingdom.

Tok Pa berkata eksport mengembang 8.7 peratus kepada RM694.55 bilion tahun lepas manakala import meningkat 8.6 peratus kepada RM574.23 bilion.

Lebihan dagangan meningkat 9.4 peratus kepada RM120 bilion. Ini merupakan yang ke-14 tahun berturut-turut dicatatkan oleh negara sejak 1998.

Tok Pa berkata permintaan untuk pengeluaran dan barangan pengguna dari pasaran Asia telah merancakkan sumbangan sektor ini sebanyak 71.3 peratus daripada jumlah eksport Malaysia.

Eksport ke Asia mengukuh 11.2 peratus kepada RM495.19 bilion dalam 2011.

"Dalam tempoh lima tahun, penguasaan eksport ke Asia meningkat lapan peratus daripada 63 peratus pada 2007, seiring dengan rantau ini menjadi pusat pertumbuhan ekonomi baharu dunia," kata Mustapa hari ini ketika mengumumkan prestasi perdagangan Malaysia untuk tahun lepas.

Barangan perkilangan sekali lagi menjadi penyumbang utama, menguasai 67.7 peratus atau RM470.3 bilion daripada jumlah eksport, kata beliau.

Tok Pa turut menjelaskan, China, untuk kali pertamanya, muncul sebagai pasaran eksport terbesar Malaysia pada tahun 2011, dengan eksport ke negara itu mengembang 13.9 peratus kepada RM91.25 bilion.

Kira-kira 70 peratus daripada eksport ke China ialah barangan perkilangan dan ia terdiri terutamanya kimia dan bahan kimia, produk getah, produk elektrik dan elektronik, barangan perkilangan logam, makanan diproses dan produk petroleum.

Sementara itu, eksport ke Asean menguasai 25 peratus daripada jumlah eksport Malaysia dengan pertumbuhan 5.8 peratus dicatatkan pada 2011 kepada RM171.54 bilion.

Walaupun dengan ketidaktentuan di zon Euro, eksport Malaysia ke semua pasaran utama Kesatuan Eropah, kecuali Belanda dan United Kingdom, mencatatkan peningkatan tahun lepas.

Eksport ke EU menambah 4.7 peratus kepada RM71.95 bilion dengan minyak sawit menguasai eksport terbesar, mencatatkan peningkatan 31 peratus kepada RM6.88 bilion.

Pasaran pertumbuhan utama Malaysia pada 2011 ialah Indonesia, Nigeria, Bangladesh, Arab Saudi, Belgium dan Jerman di mana eksport mengembang lebih daripada RM1 bilion untuk setiap negara.

Langsi said...

nitaMelayu Perak... itu hippotesis! Nape la BUKTI & HIPPOTESIS yg ade tak dikeluarkan masa siasatan

Anon 9:44pm.... Si Baharom UMNgOk Be-eNd yg ceroboh dewan masa ceramah tu...bukan gangster ke?

OtakGeliga... yg bersumpah ade sampai 6 KOTAK RAHSIA tu...rasa2 aku EZAM SESUMPAH, bukannya DSAI!

Anon 10:06pm... PDRM, SPRM, KTM memamng tak pandai siasat kalo bukan kes2 yg melibatkan pembangkang...nko je la siasat, HIPOTESIS aka SERKAP JARANG nko nampak begitu baik....

Anon !!.10pm... rasisnya!

Anon 11.16pm... itu sebaiknya, mintak doa dgn Tuhan untuk kebenaran. Tapi bukan stakat kes Anwar je...kita mintak juga tunjuk kebenaran utk kes Altantuya, Kak Ijat NFC dll.

Anon 12.33pm... Anwar takut Najib naik PM? Dah lebih 4 tahun jadi PM... DSAI takut lagi ke? Sebelum diSAPINA kata akan naik MAK-KAK-MAH, bila disapina... tup-tup taknak plak! Dok kata kalo berdebat dgn Anwar nanti Anwar demam...tapi bile Anwar cabar, langsung tak bersahut...termasuk telor! Anwar siap bagi 20 minit extra dari masa dia pun Najib masih TAK BERTELOQ...!!!

Yg lain-lain...ade byk keje nak buat plak!

Anonymous said...

melayu perak

jgn kes patrick dan salman saja. siasat juga kes altantuya tu. cmna dia boleh masuk ke negarani sdngkan imigresen kata datanya tak da.

dalam hal begini jgnlah berat sebelah. kena siasat semua. kita tak mahu trjadi cm anwar dulu, mata lebam di tumbuk tp che det kata dia cederakan diri sendiri dan polis jg kata dia ok je dlm penjara

Melayu Perak said...

apa nak lagi pencacai....

kan kes altantuya tuh dah selesai...

dah kena tangkap orang meletupkannya....

apa lu nak lagi.....

habehkan bogheh rakyat jo.....

Anonymous said...

ADUN Seri Muda Shuhami Shafie hari ini mendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah membersihkannya daripada dakwaan rasuah pada 2010 tetapi tuduhan yang sama diulangi oleh penulis blog Raja Petra Kamaruddin.

"Saya beritahu SPRM segalanya apabila mereka siasat perkara itu pada Julai 2010. Pegawai penyiasat sendiri maklumkan kepada saya bahawa dakwaan berkenaan adalah tidak benar dan tidak membabitkan salah guna kuasa," katanya pada sidang media hari ini.

Anonymous said...

melayu perak .tolong bagitau apa motif 2 pegawai pi letup altantu.suka2 ka

Anonymous said...

melayu perak

org umno je anggap kes altantuya sdh selesai hanya kerana ada tangkapan. tp napa dia diletupkan? napa dia dtg negara ni? napa data dia masuk negara ni tiada? napa dia cr RB? siapa suruh 2 polis tu letupkan dia?

ni yg org ramai nak tahu..sila2 jawab klu ko tahu

Anonymous said...

KEGANASAN POLITIK UMNO/BN

MISTERI PEMBUNUHAN ALTANTUYA.. menghantui Najib..

MISTERI PEMBUNUHAN USTAZ IBRAHIM LIBYA & 14 MUKMIN DIBALING.. menghantui Che Det..

Langsi said...

polis 2 ekor tu saje je suke2 letupkan Altantuya...maklum la musim raya!

Melayu Pe"rak"... jgn lupa jawab juga kenapa kesemua pendakwa, peguambela, dan hakim berebut-rebut taknak sebut nama Najib bila saksi (sepupu Altantuya) sebut nama Najib?

Puak2 5 BN - BNgok; BNgong; BNgang; BNgai dan BNgap je yg kata kes tu dah selesai..... Melayu Prak dan Serban of Goat diantaranya...

Anonymous said...

KEGANASAN POLITIK UMNO/BN

BAGAIMANA DENGAN PEMBUNUHAN MISTERI PEGAWAI BANK BUMIPUTERA JAMIL IBRAHIM DALAM SKANDAL BMF DI HONG KONG … Madey dah lupa ke?

BEGITU JUGAK KEMATIAN ‘KEMALANGAN MISTERI’ HELIKOPTER TAN SRI YAHYA AHMAD (Pengerusi HICOM) & KEMATIAN BEBERAPA KREW ‘KEMALANGAN MISTERI’ HELIKOPTER TUDM YANG SEPATUTNYA DINAIKI ANWAR SEMASA DIA JADI TPM di kepala batas dulu …. Madey dah lupa ke?

Anonymous said...

KEGANASAN & KEKEJAMAN POLITIK UMNO/BN DI ERA NAJIB……..

16 Julai 2009 -- PEMBUNUHAN MISTERI TEOH BENG HOCK (bekas setiausaha politik Exco Kerajaan Negeri Selangor) DI PEJABAT SPRM SELANGOR……

6 April 2011 -- PEMBUNUHAN MISTERI AHMAD SARBANI MOHAMED ( Pegawai Penolong Pengarah Kastam) DI PEJABAT SPRM WIL PERSEKUTUAN K. LUMPUR ….

Anonymous said...

apala punya bangang pencacai umno dah polis kata tiada kaitan isu pasir diselangor dgn pembunuhan...dan juga sprm dah jelas tiada kes.igt polis dan sprm nak ikut telunjuk bloger umno ke.patut2 la kalau nak ampu pemimpin.seolah2 kuasa dimalaysia ditangan bloger umno ke.butuhla

Melayu Perak said...

anon 4.30 pm....

kan yang disyakki razak baginda....

dia terlepas pasal teknikal....

tiada prima facie kes....beyond reasonable doubt....

serupa jugak anwar walaupun dia adalah suspek kuat.....tapi terlepas sebab teknikal....