Thursday, March 1, 2012

3 KANDUNGAN SURAT TUN M BALUN ISRAEL DIDEDAHKAN..ANWAR PULAK SOKONG NEGARA ISRAEL.


Surat Dr Mahathir Kepada Ehud Barak
(Bernama) – Berikut ialah surat yang ditulis bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Perdana Menteri Israel Ehud Barak yang baru dipilih pada 1999, seperti yang dikeluarkan Kementerian Luar di sini.
PERDANA MENTERI MALAYSIA
8 Jun 1999
Tuan Yang Terutama
Encik Ehud Barak
Perdana Menteri Israel
TEL AVIV
Tuan Yang Terutama,
Saya ingin menyampaikan ucapan tahniah atas kemenangan tuan dalam pilihan raya baru-baru ini. Dengan mandat yang cukup meyakinkan, saya berharap tuan dan rakan gabungan tuan akan dapat memimpin masa depan rakyat Israel di ambang Abad baru.
Saya ingin mengambil peluang ini untuk mengulangi pendirian Malaysia yang sentiasa memperjuangkan keamanan dan penyelesaian masalah antara jiran menerusi rundingan. Oleh itu menjadi harapan kami untuk melihat pelaksanaan bersama perjanjian yang ditandatangani antara PLO dan Israel. Kami juga percaya jika proses perdamaian hendak diselamatkan, langkah-langkah berkesan mesti diambil untuk memenuhi komitmen.
Sebagai rakan penting dalam proses damai adalah mustahak bagi Israel lebih bersedia bertolak ansor. Rakyat Palestin telah membuat pengorbanan besar. Mereka tidak lagi menuntut penghapusan negara Israel. Mereka malah sedia berkongsi Baitulmaqdis dengan anda. Oleh itu kini masanya bagi Israel memberi respons positif demi mempertahankan harapan rakyat di Palestin dan Israel. Komitmen mulia yang dibuat oleh Kerajaan sebelumnyua mesti dihormati. Jika tidak saya bimbang, akan wujud suasana konflik dan ketidakstabilan serantau yang berkekalan menjangkau ke Abad akan datang. Ini adalah prospek yang mesti dielakkan.
Pokok masalah ialah bahawa tiada pihak yang harus kembali kepada cara lama merundingkan apa yang dimiliki pihak lain, di satu nada dan menghasut kebencian dan keganasan, pada nada lain. Malaysia tidak dapat membiarkan keganasan oleh mana-mana pihak, sama ada rakan atau musuh. Mana-mana negara yang merampas tanah dan harta orang lain, atau menghapus tempat tinggal orang lain untuk mendirikan penempatan mereka sendiri tidak boleh dianggap bersikap jujur mahukan perdamaian.
Malaysia yakin penuh bahawa keselamatan semua negara di Asia Barat dapat dijamin dengan kewujudan perdamaian yang adil, berkekalan, dan komprehensif di rantau berkenaan. Ini mestilah berdasarkan pada prinsip “pertukaran tanah untuk perdamaian” dan penubuhan sebuah negara Palestin merdeka dengan Baitulmaqdis Timur sebagai ibu negaranya.
Dunia berharap Israel di bawah kepimpinan tuan, mengetengahkan proses damai dengan iltizam yang tulen. Saya sesungguhnya berharap pencapaian penyelesaian komprehensif di rantau tersebut akan membolehkan Malaysia melihat dengan realistik langkah positif ke arah penubuhan hubungan biasa dengan Israel.
Yang Ikhlas
Dr Mahathir Bin Mohamad
Surat Dr Mahathir Kepada Benjamin Netanyahu
(Bernama) – Berikut adalah surat yang ditulis oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Benjamin Netanyahu, Perdana Menteri Israel pada 1997, seperti yang dikeluarkan oleh Kementerian Luar di sini.
PERDANA MENTERI
MALAYSIA
14 Mac 1997
Tuan Yang Terutama
Tuan Benjamin Netanyahu
Perdana Menteri Israel
Jerusalem
Surat tuan bertarikh 23 Januari hanya sampai kepada saya semalam. Saya amat menghargai susah payah tuan untuk memaklumkan kepada saya situasi di Palestin dan rantau berkenaan. Malangnya sebahagian besar daripada perkara yang tuan nyatakan itu telahpun berubah dengan begitu pantas.
Malaysia percaya kepada keamanan dan penyelesaian masalah antara negara berjiran menerusi rundingan. Sebagai jalan keluar terakhir, kami beralih kepada pihak ketiga. Dalam pertikaian berhubung wilayah antara Malaysia dan Singapura dan Malaysia dan Indonesia kami bersetuju menyerahkan kepada Mahkamah Dunia untuk memutuskannya. Pertikaian antara Malaysia dan Thailand berhubung wilayah perairan diselesaikan dengan persetujuan untuk berkongsi sumber bukan marin dengan saksama.
Di dalam negara, ketidaksamaan dalam pengagihan kekayaan antara penduduk pribumi dan kalangan yang asalnya pendatang diselesaikan menerusi tindakan afirmatif di mana golongan miskin akan memperoleh perkongsian yang lebih besar daripada kek ekonomi yang semakin berkembang tetapi tidak ada tindakan merampas dan mengagihkan semula apa yang telahpun menjadi kepunyaan keturunan kalangan pendatang. Setiap orang menikmati pembahagian yang agak adil sekarang dan setiap orang agak berpuas hati. Hubungan antara kaum yang berbeza di Malaysia adalah baik dan tidak porak-peranda.
Perkara penting yang ingin saya tekankan ialah untuk tidak mengambil apa yang telahpun menjadi kepunyaan orang lain sungguhpun daripada segi sejarah, ia mungkin kepunyaan tuan. Akhir-akhir ini Israel telah merobohkan penempatan Arab dalam usaha mendirikan rumah bagi rakyat Israel. Seluruh dunia, termasuk sekutu tuan, Amerika Syarikat, mengutuk tindakan ini. Namun Israel tetap meneruskan juga.
Tuan mengutuk Syria kerana membuat ancaman. Bagaimanapun ancaman mereka adalah respons kepada tindakan tuan sendiri. Jika tuan secara paksa merampas tanah dan harta benda kepunyaan penduduk Palestin, satu-satunya respons sekiranya mereka tidak bertindak secara ganas terhadap tuan, adalah dengan mengancam untuk bertindak menentang tuan. Jika mereka tidak boleh bertinda balas dan mereka tidak boleh menyuarakan tindak balas yang dihasratkan itu, maka mereka terpaksa tunduk kepada semua tindakan tuan tidak kira bagaimana salah sekalipun. Apa yang tuan lakukan sekarang bertentangan dengan semangat dan surat proses perdamaian yang dipersetujui oleh pendahulu tuan. Bagaimanakah kami boleh mempercayai Israel jika sesuatu perubahan dalam kerajaan menyangkal jaminan yang diberi dengan rasminya oleh sebuah Kerajaan Israel. Tolong pertimbangkan semula keputusan tuan untuk membina penempatan baru Yahudi di tanah Arab.
Belia-belia Israel ada di sini. Hasrat kami ialah untuk menunjukkan kepada mereka bahawa umat Islam adalah manusia rasional biasa yang mahu hidup dalam keamanan dan kebebasan. Kami berharap mereka akan mempunyai tanggapan baru terhadap umat Islam dan Islam. Akan berlaku penyimpangan dalam kalangan umat Islam tetapi penyimpangan turut berlaku dalam kalangan Yahudi dan Kristian serta penganut setiap agama. Tiada agama yang seharusnya dihakimi berdasarkan penyimpangan ini. Kami berharap kalangan belia ini akan memahami umat Islam dengan lebih baik dan akan mahu berbaik-baik dengan mereka. Untuk mengecap keamanan tuan perlu melakukan pengorbanan. Penduduk Palestin tidak lagi mendesak penyingkiran Israel. Mereka malah bersedia untuk berkongsi Jerusalem dengan tuan. Mereka telah melakukan pengorbanan.
Kita harus ingat apabila Yahudi diperlakukan dengan kejam di Eropah, mereka seringkali menemui perlindungan dalam kalangan umat Islam di negara-negara Islam. Kami tidak menganggap rakyat Israel sebagai seteru abadi. Namun kami tidak boleh menahan rasa simpati terhadap penduduk Palestin kerana tanah air mereka dirampas daripada mereka sekarang. Ia mungkin menjadi kepunyaan Yahudi tiga ribu tahun yang lalu. Banyak tanah tradisional Melayu yang telah menjadi sebahagian daripada Thailand. Tetapi kami tidak menuntut Selatan Thailand untuk menjadi sebahagian daripada Malaysia. Jika kita pergi terlalu jauh ke masa lampau, kita tidak boleh hidup bersama jiran-jiran kita.
Kami bersedia untuk mengadakan kerjasama ekonomi dan teknologi dengan Israel tetapi kami masih belum boleh berbuat demikian kerana tuan belum memenuhi komitmen yang dibuat oleh Kerajaan Israel yang sah. Kami ingin memikirkan bahawa sebaik sahaja kami mewujudkan hubungan dengan tuan, ia akan hubungan yang menjadi tetap.
DR MAHATHIR BIN MOHAMAD
Surat Dr Mahathir Kepada Yitzhak Rabin
(Bernama) – Berikut ialah surat yang ditulis bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Perdana Menteri Israel Yitzhak Rabin pada 1993, seperti yang dikeluarkan Kementerian Luar di sini, Rabu.
PERDANA MENTERI MALAYSIA 21 Disember 1993
Tuan Yang Terutama
Tuan Yitzhak Rabin
Perdana Menteri Israel
JERUSALEM
Saya ingin mengucapkan terima kasih atas surat tuan bertarikh 17 Oktober memaklumkan saya mengenai Perjanjian Prinsip dan Pengiktirafan Bersama antara Israel dan PLO.
Kerajaan saya menyokong perkembangan positif ini dan menganggapnya sebagai satu langkah awal ke arah merealisasikan satu penyelesaian yang komprehensif kepada masalah Timur Tengah. Sebagai tanda sokongan Malaysia terhadap perkembangan ini, negara saya telah diwakili pada Persidangan Penderma bagi menyokong proses damai Timur Tengah yang diadakan di Washington dan seterusnya berjanji untuk memberi sumbangan kewangan yang sederhana kepada rakyat Palestin bagi membantu dalam tugas-tugas baru mereka. Kerajaan saya juga menawarkan bantuan teknikal kepada rakyat Palestin di bawah Program Kerjasama Teknikal Malaysia.
Demi prinsip umum, Malaysia bersedia untuk membina hubungan dengan Israel pada masa yang sesuai. Sementara itu, saya ingin melihat kemajuan ketara dalam pelaksanaan perjanjian damai.
Masalah Timur Tengah terutamanya isu Palestin telah menjadi punca ketidakstabilan di rantau itu dan saya berharap perjanjian baru-baru ini antara Israel dan PLO akan menyumbang kepada keamanan yang berpanjangan di kawasan itu.
Saya berharap kepada hubungan yang biasa dengan Israel (ayat yang terakhir ini bertulis tangan)
DR. MAHATHIR BIN MOHAMAD

77 comments:

Koru said...

Kebenarn sudah trbukti. Mahathir lebih Islam dr org yg mgaku diriny pjuang Islam

Anonymous said...

Tahniah... GAP...nape tak nak share surat original dari beliau.... kalo korg bace surat original...confirm korng keluar dari UMNO...

Anonymous said...

BETUL KE INI SURATNYA...NAPE AMBIL MASA AGAK LAMA NAK SIARKAN ISI SURAT TU YAA...ATAU TENGAH KARANG SURAT LAIN KOOOT...BUKAN APA...SI MAMAK MATHIR A/L ISKANDAR KUTTY TU PUN TERKENAL DGN AUTA GILA DIA..KAN..KAN..KAN..

Anonymous said...

Memang ketinggalan zaman puak UMNO...ni... org dah bace original punya...dia sebok nak karang pastu siap translet dan siapa bercanggah dgn original siot...

Anonymous said...

Bangang ke apa anon 9:29 ni.
Semua surat2 PM kena tunjuk kt umum ke?

Anonymous said...

kalau baca surat original, korang faham ke wahai pencacai pakatan? korang kan takde IQ punya pencacai..
sedangkan video korang tak percaya, apatah lagi setakat surat tu. nanti korang cakap kena edit la, phostoshop la...tak sedar2 lagi kebangangan korang?

kah kah kah

Anonymous said...

Bloger pembangkang seronok memanipulasikan ayat Tun M "Saya berharap kepada hubungan yang biasa dengan Israel."

Sbnrnya apalah sgt klu nak dibandingkan dgn "I support all efforts to protect the security of the state of Israel"

Nampaknya penganut2 Parti Kencing Rakyat ni tak boleh bezakan maksud antara 'hubungan biasa' dgn 'menyokong sepenuhnya'.

Sungguh memalukan.

Anonymous said...

Dorang ni semua pencacai yang di bayar untuk mencacai. Sebab tu dorang boleh tanya soalan kenapa amik masa yang lama untuk siarkan? Ini dokumen rasmi kerajaan la pencacai. Ko ingat senang2 ke boleh dikeluarkan untuk tontonan umum. Ko ingat senang2 nak keluar kan macam senangnya korang menabur fitnah atau senangnya ketua korang tu berzina dgn lelaki atau perempuan?

Anonymous said...

pada hakikatnya korg yg tidak percaya akan tipu muslihat UMNO.. surat tu sudah tersebar meluas... korg asik bace blog dan berFB saje..mmg tak jumpa... korg tunggu jer... sat lagi korg akan dpt juga yg bertarikh 16/08/1999

Anonymous said...

hahaha..ni sbb aku kata UMNO tu united malay no otak.. jgn nak bodohkan rakyat malaysialah. klu btl nak tunjuk surat, tunjuk kan je lah tak payah nak bg yg dah di alih bahasakan. kami naktgk surat sebenarnya bukan surat yg sudah di edit.

Anonymous said...

mcm biasa... puak pakatan ni kata dikatakan surat ini dah diedit.. spin lagi spin lagi.. sila2 hehehe

Anonymous said...

Hanya surat diaorang je betul..tunggu Ust Bad bawak keluar lepas ni.

Anonymous said...

Biasa la bro..pakatan haram, mana boleh terima hakikat.

Kuntum said...

Sejuk hati membaca surat Tun. Kebijaksanaannya terserlah, lembut bahasa yg digunakan, tapi sgt tegas. Rasanya puak Israel yg baca pun xsakit hati. Tapi yg peliknya puak pembangkang yg ber'IQ 1 digit ni xfaham dgn maksud yg ingin disampaikn Tun. Tu surat yg dh ditranslate dh tu, kalau dlm bhs inggeris xdpt nk bygkn hahaha

Anonymous said...

Anwar mmg sokong YAHUDI, sbb nanti berjuta2 duit masuk akaun PKR....

hangkedee said...

Seperti kata ustaz kamal saidin.Juak juak tegar Pas ini tuhan telah tutup semua pintu pintu hati mereka. sebab itu semua mereka pekak bisu tolol moyol.Maka semakin banyak kerja kerja untuk memperbetulkan mereka balik sebab Azab Allah terhadap mereka kerana mempermainkan Agama Allah.Buatlah apa apa kebaikan bagi mereka semuanya SALAH.mereka yang BETUL.Insyallah,sekarang ini sudah nampak bibit kemusnahan Parti Pelacur agama ini.Kita tunggu dan bersabar.Lambat atau cepat saja.Tungguuuuuuuuuu.Takbir.

Anonymous said...

SOKONG LEMBU LAGI BANYAK!!!RM250 JUTA BRO....SAMPAI SEKARANG PUN TAK ADA APA2 TINDAKAN...AHLI PARLIMEN SABAK BERNAM JADI KAMBING HITAM..RM80 RIBU PUN DAH DIDAPATI BERSALAH.....

ANWAR LAH EJEN ISRAEL said...

Woi anon pencacai pkatan taik,

Apakata kau minta anwar surat surat kerajaan masa dia ada dlm kerajaan. Kan ke dia ada berkotak kotak bukti??

Surat tu dah korang yg kecoh kecoh sbb nak cover sokongan anwar pada segala keselamatan negara israel, sbb tu le baru didedahkan.

Takkan semuaaaaaa surat pm nak bagi korang baca?

Ia dikeluarkan bila perlu. Bila pencacai taik mcm korang pecaya mati dgn kencing anwar.

Anonymous said...

http://maidoali.wordpress.com/2012/02/15/bongkar-umno-rakan-israel-inikah-surat-mahathir-pada-israel-minta-bantuan-kewangan-bagi-umno/

nah bace la ni... ckp byk tak guna... kita org bukan spin... kita org cari fakta dari sumber yg asal beb... jgn asyik baye laman blog pro kamu je... selak2lah blog lain... jadi baru balance... huhuhuhuh

ANWAR EJEN ISRAEL said...

Aik?? 10 bilion lge sapu korang senyap la pulak kan..

600 juta n.ajis ilangkan mcm magik utk dana pembangunan kemudahan air kelantan apa cer?

Lari tajuk la korang bila kantoi..

Anonymous said...

Dah blog lain tak berani nak keluarkan komen bantai pembangkang..

Anonymous said...

Flotila GAZA tun m lah yg menggerakkannya

Anonymous said...

GAP- ko pergi tanye Tun M or Najib sane... tolong dedahkan surat bertarik 16/08/1999 tu... ada berani ke??? aku cabar ko GAP... termasuk pengikut2 UMNO BODOH DALAM BLOG NI>>> hahah...amboi teremosi pulak bahasa aku... kalo sakit hati saya mohon maaf ye...

Anonymous said...

Wahai Anon 11.11. Apakata kau aje yg dedahkan surat tu dlm press conference. Ajak sekali kwn2 kau dlm Pakatan Haramjadah kau tu. Panggil CNN dan media yahudi yg lain. Tuntut supaya Tun M bagi keyataan balas berdasarkan Hard Evidence yg kau ada tu. Fuhh, mesti kau femes! Kalau kau ada telor la! Bodoh punya melayu lahanat!

Anonymous said...

EH!!!!!MANA SI PEJUANG HAMAS PUJAAN AKU NI....

PEJUANG HAMASSSS!!!!
OOOOO PEJUANG HAMAS!!!!

BANGUN LA...DAH PUKUL BERAPA NI!!!LETIH SANGAT KE????

BALIK DARI LORONG KUNYIT PUKUL BERAPA MALAM TADI?????....

Anonymous said...

Melayu lahanat tu termasuklah ko tu...bebal sungguh ko ni... nasib baik aku bukan melayu... fuhhh... sorry I'M not Malay totally and I'M not mamak also...

Bad thinking of MALAY people...
patutlah pembawakan politik malaysia mcm taik....

Fenomena said...

ko memang bodoh makan taik anjing laaa ... ko ingat semua surat rasmi kerajaan nak tunjuk kat anjing2 macam ko dan keluarga ko ke?? dah laa bodoh ko , bangang pulak tu ....

Anonymous said...

11.29

AKU TAU KO JAKUN..TAPI JAKUN MANA YA????APA PUN AKU SERONOK DGN KO...SEORANG YANG BANGGA DGN KETURUNAN JAKUN...

Anonymous said...

Fine... but I would like to say... pemikiran melayu sangat rendah berbanding cina yg semakin celik hal ehwal semasa...

skrg ni bukan masanya utk bodoh2 dan banggang2kan org...

woi melayu... kalo nak maju kena berani berubah la... turunkan UMNO/BN satu penggal... ganti PR hand over pula... tgk dulu.. kalo rase2 mcm haramjadah dan tiada improvment kita change back to UMNO/BN... That is the true polictic flow... barulah kita dpt menilai yg mana baik dan buruk sesuatu parti tersebut...

sape suke sila "like"... mcm kat FB plak...hahah

Anonymous said...

Anon 11.11. Jawab la cabaran aku tu. Susah2 sgt print-out je surat tu dan panggil la media2 Yahudi. Kan idola kau Si Anwar tu kwn dgn semua media Yahudi. Apa susah. Malukan lah Tun M degn cara yg terhormat! Kalau kau ada kehormatan la. Kalau tak aku anggap kau sama dgn pencacai2 Fuckatan Haramjadah yg lain.

Anonymous said...

Anonymous said...

BETUL KE INI SURATNYA...NAPE AMBIL MASA AGAK LAMA NAK SIARKAN ISI SURAT TU YAA...ATAU TENGAH KARANG SURAT LAIN KOOOT...BUKAN APA...SI MAMAK MATHIR A/L ISKANDAR KUTTY TU PUN TERKENAL DGN AUTA GILA DIA..KAN..KAN..KAN..

March 1, 2012 9:29 AM

-----------------------

Kalau pon dia Auta Malaysia terus maju dan telah terbukti di mata dunia akan kebolehan beliau.

Ko tanya apa yang Pemimpin kesayang ko Anwar Al-Juburi, Mat Sabu BauPu_ki, Nabi N.ajis dan Kominis Lim Kit Sial tak capai setelah bertahun2 berpolitik??

Takkan perkara senang mcm ni pon ko tak tau nak fikir ataupon Bahlol ko memang dah tahap Kronik??

Anonymous said...

Anonymous said...

GAP- ko pergi tanye Tun M or Najib sane... tolong dedahkan surat bertarik 16/08/1999 tu... ada berani ke??? aku cabar ko GAP... termasuk pengikut2 UMNO BODOH DALAM BLOG NI>>> hahah...amboi teremosi pulak bahasa aku... kalo sakit hati saya mohon maaf ye...

March 1, 2012 11:11 AM

---------------------------

KO BERANI NGAKU DULU YANG VIDEO LUCAH AL-JUBURI REMBAT CHINADOLL ATAU MAT SABU BAUPU_I ATAU U_START BADDIGOL BUAT MAKSIAT!!

BESAR PUNYA SIAL!!

Anonymous said...

Org PR kalau TAK tunjuk memang tak percaya, tapi kalau TUNJUK pun lagi tak percaya.

berbeza dg org BN kalau TAK tunjuk memang tak percaya, tapi kalu TUNJUK, kami akan percaya, contoh jam OMEGAAAA.

Anonymous said...

KAN ANWAR KATA DIA ADA BERKOTAK2 BUKTI?

TUNJUKKANLAH. ADA BERANI?

KEPADA PENCACAI2 PAKATAN KAT SINI, APA KATA KORANG PAKSA ANUGERAH TUHAN KORANG TUNJUK DULU BUKTI BERKOTAK2 ITU DGN KADAR SEGERA.

COME ON LAAAAA..TAK SABAR NAK TENGOK BUKTI2 TU..DAH LAMA TUNGGU NI..ADA BERANI KAAAA?

HEHEHE

Anonymous said...

haaaa...betul tuh..
segera dedahkan kandungan bukti yang berkotak2 tuh..
takkan nak suruh kerajaan je dedah surat2 tu..
korang punya bukti berkotak2 mane?


mmmmmmmuahahahahahaha

Anonymous said...

kah kah kah

pakatan sial kantoi lagi pasal menyebarkan surat palsu Tun M spt yg didedahkan dlm mymassa.

ANWAR EJEN ISRAEL said...

Ucapan ANWAR di serambi masjid negara..antaranya ialah "SAYA ADA BERKOTAK KOTAK BUKTI TENTANG PENYELEWENGAN KERAJAAN PUSAT"

Itulah yg diucapkannya. Dari lidah dia sendiri.

Itu tahun 1997-98.

SELEPAS 14 tahun...

Habuk kotak pun tarak..

Inilah ANwar pakar kencing rakyat.

ANWAR EJEN ISRAEL said...

anon 9.25am,

mana ko tau yg kau percaya original tu adalah yg original?

dan mana ko tau yg kau percaya palsu tu sebenarnya original?

ok, la berbalik pada kuasa Allah.

Tgk je air muka Anwar dan Tun. Yg mana keroh dan yg mana bercahaya?

Siapa yg dimuliakan Allah di Makkatul Mukarramah? Tetamu Allah yg terpilih bukan sahaja menyentuh, mencium hajarul aswad tetapi juga...memasuki kaabah.

dan siapa yg tak terjejak ke sana??

Otak geliga said...

Ahhhh sudah....kantoi lagi SURAT PENIPU dr PR......hahahaha

ini ke (http://mymassa.blogspot.com/2012/03/sebarkan-gambar-surat-tun-m-yang.htmlsalah) satu SURAT PENIPUAN yg Anwar kata berkotak2 tu???

siapa nka baca surat asli tanpa translation bleh baca kat link yg diberi

apa la JAHAT sgt PR ni menyebarkan FITNAH???....semoga penyebar fitnah ini mendapat pengampunan dr org yg difitnah & diberi petunjuk oleh Allah

Otak geliga said...

sorry.....link sampai html ja....yg "salah" tu ayat lain..ekekeke

maaf lerrr...hehehhe

Karl said...

Anonymous said...

http://maidoali.wordpress.com/2012/02/15/bongkar-umno-rakan-israel-inikah-surat-mahathir-pada-israel-minta-bantuan-kewangan-bagi-umno/

nah bace la ni... ckp byk tak guna... kita org bukan spin... kita org cari fakta dari sumber yg asal beb... jgn asyik baye laman blog pro kamu je... selak2lah blog lain... jadi baru balance... huhuhuhuh

March 1, 2012 11:05 AM

----------------------------------------

Alahai, apa la mangkuk sangat penjilat2 pakatan-riot ni. Ko bagi link tapi ko tak baca komen2 kat bawah tu. Hahahaha. Ko tengok le sikit komen2 orang kat bawahnya. Nak2 pulak komen dari "nasim sidek".

Kesian aku dengan pentaksub pakatan riot ni GAP. Serius. Kemahiran menaakul=zero.

ANWAR EJEN ISRAEL said...

otak geliga,

biasa la tu..typo error..

Otak geliga said...

Tu anon half Malay half unidentified

makhluk ni sebenarnya hybrid Malay & Chinese....sbb tu rasa superior berbanding Malay & Mamak

utk menyatakan perasaan BONGKAKnya lihat la ayat berikut:
"sorry I'M not Malay totally and I'M not mamak also..."

penchinesiannya semakin ketara apabila dia mengutuk pemikiran org Melayu seperti berikut:
"pemikiran melayu sangat rendah berbanding cina yg semakin celik hal ehwal semasa..."

7 akhirnya melontarkan satu cadangan yg SANGAT DANGKAL berdasarkan cara berfikirannya yg dia anggap BAGUS SGT.....spt berikut:
"woi melayu... kalo nak maju kena berani berubah la... turunkan UMNO/BN satu penggal... ganti PR hand over pula... tgk dulu.. kalo rase2 mcm haramjadah dan tiada improvment kita change back to UMNO/BN... That is the true polictic flow... barulah kita dpt menilai yg mana baik dan buruk sesuatu parti tersebut..."

manukar kuasa pemerintahan bukannya seperti menukar lampin pakai buang....tiada JAMINAN pemerintahan baru akan lebih cemerlang berbanding yg lama sekiranya diambil contoh spt yg berlaku sekarang

kesimpulan aku.....makhluk ni BAPANYA berkemungkinan besar adalah chinese & maknya adalah Malay.....sbb tu tanpa sedar dia MENGHINA darah daging dia sendiri.

Anonymous said...

aku pun half malay half chinese. Mata sepet tapi rambut ikal. Kulit cerah tapi boleh speaking jawa. Satu Malaysia la katakan...Yang pasti agama aku agama ISLAM.

Persoalannya sekarang wahai anon yg nak suruh try kerajaan pakatan barang sepenggal (minta dijauhkan)..

well..ini kenyataan aku.

OVER MY DEAD BODY.

Jika dlm hal DUMC pun, menteri besarnya dan ADUN shah alam boleh menyatakan TIADA aktiviti murtad sedangkan org2 yg beragama ISLAM ini berada disitu dari waktu berbuka sampai ke waktu tarawikh..

apa lagi jika pakatan taik takeover (minta dijuahkan) kerajaan pusat kelak???

Aku menghormati penganut agama lain mengamalkan ajaran agama mereka. tetapi JANGAN SEKALI KALI kesucian agama ISLAM dihina dan dipijak-pijak!!

Otak geliga said...

Anon 1.09PM

kenyataan TERBAIK dr saudara....bukan sengaja nak memuji tapi itu kebenaranya

cara manusia yg berfikiran jauh & rasional dapat dibezakan dgn mereka yg berfikir setakat di permukaannya sahaja melalui hujah yg disampaikan.

ni mesti JOHOREAN ni....speaking JOWO

Anonymous said...

otak geliga,

hahaha...

Ye..Johorean!!
darjah satu belajar bahasa arab.
alif - ainun = mata
tang bila sampai huruf 'jim' - jumjumaton=tengkorak..

siap ada gambor lagi..

ai.. the good old days...

Anonymous said...

salam tun.

ni baru la kenyataan PM yg aku sayangi...

konsisten dari dulu kini dan selamanya membenci israel, tak ikhtiraf israel...

tapi anwar ckp berbelit2, depan israel kata ikhtiraf, depan akhbar msia kata washington post putaq belit....

hang mmg lawyer buruk la nuarrr.... mangkok hayun anak beranak....

Anonymous said...

anon 1.26pm

dan dia jugaklah yg menggerakkan flotila GAZA.

dia jugaklah yg mahu perang dijenayahkan

dia jugaklah yg mahu bush dan blair diheret ke mahkamah perang

Dialah ANUGERAH ALLAH kepada kita.

Anonymous said...

UMNO = UNITED MALAY NO OTAK

ali said...

Surat-surat ini dalam Bahasa Malaysia kah ? atau Bahasa Inggeris ?

.

Anonymous said...

surat tu dalam bahasa urdhu gamaknye.

Otak geliga said...

Ali

TM hantar surat balasan pada Israel.....MUSTAHIL dlm BMkan???

baca la di sini:
http://mymassa.blogspot.com/2012/03/sebarkan-gambar-surat-tun-m-yang.html

Otak geliga said...

Anon Urdhu & United Malay No Otak

ni je tahap "HUJAH".....susah hati ke bila KEBENARAN terbentang dpn mata???.....hehehehe

Anonymous said...

GAP- ko pergi tanye Tun M or Najib sane... tolong dedahkan surat bertarik 16/08/1999 tu... ada berani ke??? aku cabar ko GAP... termasuk pengikut2 UMNO BODOH DALAM BLOG NI>>> hahah...amboi teremosi pulak bahasa aku... kalo sakit hati saya mohon maaf ye...

March 1, 2012 11:11 AM
===================================
nampak sangat pencacai tersedak ops terdesak. surat macam ni dia kata dari Dr Mahathir. encik pembuat fitnah, ciri2 surat yang ko tunjukkan adalah berbeza sekali dengan ciri surat Dr M. ko nak tau beza dia. mana tulisan tangan Dr M sendiri. terutama perkataan "Your Exellency" yang ditulis dengan tulisan tangan.

ha....ha...ha pencacai kantaoi buat fitnah. dosa besar wei.

Otak geliga said...

di Blog GAP ni hanya tunjuk surat yg dah ditranslate....maklumlah bukan semua rakyat Mas fasih BInya

dah kira baguskan bila ditranslate....tapi kalau ada yg diTIPU, anda tunjukkan sahaja.....yg BI sudah diberi link

dah diberi BM nak BI, dah beri BI tan nak pulak baca....alahaiiii PR apasal la teruk sgt ni???

Anonymous said...

tulun translate bahase urdhu leh..thank you.

Anonymous said...

wa tak maen la surat surat,wa jumpe trus ajer..

Anonymous said...

WOW
I read all the comments here

These people from Pakatan Rakyat that commented here are damn ****ING
STUPID. Their brain must be hiding in their asses.

Not B/N or PR supporter
I'm nuetral

Anonymous said...

Surat Tun M telah dialihbahasa kepada bahasa Malaysia khusus untuk bacaan pencacai bongok yang rata2 tak faham bahasa Inggeris termasuklah untuk bacaan Sasterawan Negara pujaan juak pakatan.

MyMassa dah bagi link untuk salinan surat berbahasa Inggeris, so untuk puak pakatan bongok, sediakan kamus atau Google translate dan cuba fahami isi kandungan.

akuantiPAKATAN.

p/s - jgn pulak pakatan bongok ni sibuk menjaja kata surat tu dah di"edit", karang semula dsbnya.

Anonymous said...

GAP- tu... ada berani ke???

GAP - ko pergi tanye Tun M or Najib sane... tolong dedahkan surat bertarik 16/08/2014

nak ulang lagi nih... surat bertarik 16/08/2014

ada brani ka?

Anonymous said...

LAWAK LA HANG ANION 3 PM

16/8/2014 MAMAT TU NAK KAWIN KOT..
KAH KAH KAH

TAPI APESAL HANG LETAK 16 OGOS?
CAKAP JE LA 16 SEPTEMBER...KAH KAH KAH

Anonymous said...

woi anon gila 3.14 pm

mana ada surat tahun 2014, masa belum sampai lagi.. silap-silap kau dah padam masa tu...

Anonymous said...

hahahaha.......kebijaksanaan Tun M membuat korang berteka teki....ahahaha

Anonymous said...

La ni kita suruh kerajaan keluarkan surat-surat AnuWar ketika dalam kerajaan lakkk... Mesti ada yang tak kena... Surat-surat kerajaan adalah SULIT laaa...bodoh.. Walaupun Tun tu darah mamak, dia bijak menguruskan negara..hangpa apa..??? tau merempit, rosakkan anak dara, menyusahkan makbapak, buat maksiat, apa???? aku tau lah sebab aku dah byk bergaul org macam hangpa...

Anonymous said...

SURAT PM ATAU APA JUA DOKUMEN DIPLOMATIK ADALAH SULIT DAN PERLU KEBENARAN BAHAGIAN KESELAMATAN NEGARA SEBELUM DIDEDAHKAN KEPADA UMUM..MANA MUNGKIN SALINAN NYA BOLEH DIDAPATI DI INTERNET SEPERTI DAKWAAN OTAK GELIGA TUE KECUALI DIDEDAHKAN OLEH PIHAK ISRAEL SENDIRI...JIKALAU BENAR TUN M MAHU BERKERJASAMA DENGAN ISRAEL PASTINYA SUDAH LAMA KEDUTAAN ISRAEL BERADA DIMALAYSIA DAN KEBENARAN UNTUK RAKYAT MALAYSIA PERGI KENEGARA TERSEBUT SUDAH DIBERIKAN DAN MANA MUNGKIN TUN M MAHU MENCIPTA GERAKAN GAZA FORTILA YG BERTUJUAN MEMBANTU RAKYAT PALESTIN DAN MEMERANGI KEZALIMAN ISRAEL..ANWAR PUN X DAPAT BACA SURAT PM WALAUPUN KETIKA ITU DI TPM...

Anonymous said...

Anon separa-melayu,

Nak tukar pemerintah? Kan dah kasi Kedah, Selangor, Penang, Kelantan & Perak sekejap kat diaorg. Tengok apa dah jadi? Itu baru negeri, kalau kasi Malaysia kat dia org, lingkop la tanah air ku ini. Siap dilelongnya Malaysia kat Israel. Nauzubillah.

Wiraless said...

korang semua tgk tak komen kat post Ketua Pemuda Pas & Nik Ajis hari ni....????
Lebih banyak komen yg tidak sependapat dgn diorang....terdiam!

Lg satu blog Anak Sungai Derhaka, post pasal surat original Tun M kpd Israel....kantoi beb!....surat palsu!
Hari ni aku cari post tu dah x jumpa...dah delete kot!!!

Otak geliga said...

Anon 7.10PM

aikkk??.....nama aku pulak naik??...hahahaha.....bukan aku yg muat naik surat2 tu.....aku bg link je pun.....lagipun benda ni dah mmg terbukapun sekarang....apasat slow sgt brader???

kau tanya la kat Bhg Kes Neg atau TDM sendiri mcm mana surat dia boleh melayang2 dlm blog ni....TERUTAMANYA SURAT FITNAH tu....hehehehe

chp..chop...kau dah buka link yg aku bg & baca serta TENGOK apa yg ada dlm blog tu???

macam2 manusia ni

Otak geliga said...

lagi satu brader, mcm mana kau tahu SURAT TDM tu hanya ada satu sahaj di dunia iaitu hanya ada pada Israel???

Anonymous said...

KEPADA SESIAPA YANG TELAH MELIHAT SURAT YG KUNUNNYA TUN M BERBAIK DGN ISRAEL....YG TERSEBAR LUAS DI BLOG2 PEMBANGKANG....saya dgn rendah dirinya mohon anda mengucap, istighfar, minta Allah jauhkan prasangka, seimbangkan pendirian sekejap...buka link ni dan nilaikanlah...
http://mymassa.blogspot.com.au/2012/03/sebarkan-gambar-surat-tun-m-yang.html

Anonymous said...

Pembangkang kat Malaysia ni low class..bukan jenis nak check and balance kerajaan sedia ada...tapi sibuk nak meruntuhkannya...

Anonymous said...

Bro GAP....

aku rasa terpanggil la dgn artikel kali ni..

United Malay No Otak = UMNO...

aku x leh terima ayat tu... aku nak tanya anon2 tu smua bangsa apa arr... Bangsa Cha ke Bangsa Par ke.. atau Bangsa aku sendiri.. Melayu...
Dia x sedar ke Kerana UMNO lah Malaysia merdeka tanpa pertumpahan darah dan kerana UMNO juga lah Bangsa Pendatang2 ni bleh hidup aman damai cari makan kat Tanah Melayu ni... bayangkan klu Malaysia merdeka dengan pertumpahan darah aku rasa bangsa pendatang ni semua x wujud lagi kat malaysia.. mungkin habis dicantas sekali semua dengan penjajah... Cadangan aku untuk penyokong2 tegar PR ni korang buat la Solat Istikarah mcm mana nak tgk jodoh dulu....itu jalan terbaik sebagai orang islam.. tapi klu ko KAFIR yang menyamar melayu dan nak Huru Hara kan Bangsa aku ni.. aku bg warning siap2 la.. jgn nak bermain dgn api..

Koru said...

Apapun aku yg prtama bg komen.Hua,Hua,Hua.

Anonymous said...

anon 1.58am,bwk2 le istighfar byk2,umno tu bukan tuhan ko yang memerdekakan negara..sah ko ni rosak aqidah.lombu.

Anonymous said...

aku perasan kebanyakan komen yang disiarkan dalam GAP ni oleh insan2 yang ketandusan iman dan rendah akhlak.lebih kurang oku la gamaknye.

Anonymous said...

aku suka ayat nie :

Ia mungkin menjadi kepunyaan Yahudi tiga ribu tahun yang lalu. Banyak tanah tradisional Melayu yang telah menjadi sebahagian daripada Thailand. Tetapi kami tidak menuntut Selatan Thailand untuk menjadi sebahagian daripada Malaysia. Jika kita pergi terlalu jauh ke masa lampau, kita tidak boleh hidup bersama jiran-jiran kita.

sangat terserlah cara pemikiran Tun.

Anonymous said...

tapi ...

korang semua ade ke ternampak anuar brahim dalam you tube atau kat FB ....???

dia kautim abis abis apa yg udah dia tersalah cakap hari tuuu ...

walau tersalah cakap macamana pon pada aku ...
kalau dia kautim pada kita rakyat kat sini ...bukannya adae apa kuality pon ... takat nak kasi geraf dia naik laa tu pada penyokong penyokong tergarnya ...

tapi kenapa dia tak pegi kautim balik kat walls tu ...??? kasi tau kat depa ..omputeh ..""" alamak sori bro ... gua mau kasi kautim laaa... gua udah salah cakap ... semua rakyat malaysia udah amuk kat gua laaa...""

ini dalam FB dan you tube bukannan main lagi ....!!!!

maklum laaah pakar bahasa yang tak gred gred tu ,,,,!!!
memang hebat dan terror kalau bab bercakap ... kalah professor bidang bahasa kat university tuuu ...

itu lah dia nuar berahim ....

menggunakan bahasa untuk memutar belit dan mendoktrin masyarakat supaya bencikan orang lain dan menyokong dia ...