Thursday, March 29, 2012

KENAPA LYNAS PERLU DISERANG ?

 Pihak pembangkang khususnya PKR telah menjadikan isu kilang memproses nadir bumi di Gebeng, Pahang yang dibina oleh Lynas Malaysia Sdn Bhd sebagai isu politik.

Penyokong pembangkang serta rakyat tempatan telah digembeleng sejak setahun lalu untuk menentang projek tersebut.

Tujuan utamanya ialah untuk menutup kilang Lynas yang yang menelan belanja dan pelaburan asing lebih RM700 juta bagi negeri Pahang.

Bermacam-macam tohmah dan dakwaan dilemparkan terhadap projek tersebut antara lain bahawa projek tersenut membahayakan rakyat Pahang serta alam sekitar kerana kononnya risiko bahan buangan beradioaktif hasil pemprosesan bahan mentah nadir bumi yang dilombong dari Australia.

Bagaimana pihak kerajaan pusat dan kerajaan negeri termasuk semua agensi yang bertanggungjawab dalam pelesenan dan pemantauan kilang tersebut telah memberi jaminan bahawa kilang tersebut selamat dan tidak berisiko tinggi seperti mana yang didakwa oleh pembangkang.

Malah ahli parlimen Hulu Langat, Dr Che Rosli Che Mat yang merupakan pakar kajian nuklear telah mengesahkan tapak loji memproses nadir bumi Lynas adalah selamat dengan pemantauan yang mengikut prosedur.

Sekaligus kenyataan yang datangnya dari seorang pakar dan professional seperti Dr Che Rosli menyanggah dakwaan-dakwaan berbaur politik dan tidak berasas daripada kumpulan kempen anti-Lynas yang diketuai oleh Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh.

Jka dikaji sejarah kempen anti-Lynas, agak menghairankan mengapa DAP yang juga rakankongsi PKR dan PAS dalam Pakatan Rakyat membantah penubuhan jawatankuasa bagi menilai penubuhan kilang Lynas.

DAP mahu menampakkan bahawa parti itu tidak anti-pembangunan dan pelaburan tetapi secara senyap dan sembunyi memberi dokongan kuat kepada kempen tersebut.

Ini terbukti dengan kehadiran dalam setiap demonstrasi dan bantahan yang diadakan sama di Kuantan atau di Kuala Lumpur.

Lebih daripada 90 peratus yang hadir terdiri daripada ahli dan penyokong DAP, hanya segelintir kecil penyokong PKR dan PAS menyertai mana-mana perhimpunan anti-Lynas.

Ini membuktikan bahawa wujud agenda tersembunyi yang tidak mahu didedahkan oleh DAP.

Menurut sumber dalaman kempen anti-Lynas sendiri, Fuziah dan kuncu-kuncunya mampu menerajui kempen mampu bertahan lebih setahun kerana sokongan dana yang besar.

Dana tersebut dikatakan diberikan oleh sebuah negara Asia yang juga merupakan antara pengeluar terbesar nadir bumi dunia.

Kalau tidak masakan Fuziah dan kumpulan anti-Lynas yang besar mampu mengadakan kempen yang tersusun dan teratur, malah mampu membawa aktiviti-aktiviti mereka hingga ke Australia.

Semuanya ini memerlukan kewangan yang besar dan pembiayaan hanya mampu diberi oleh pihak yang mempunyai kepentingan dan berasa terancam dengan wujudnya kilang Lynas di Gebeng.

Ertinya DAP dan PKR telah menjadi kuada tunggangan negara asing untuk menjejaskan ekonomi dan iklim pelaburan Malaysia.

Tindakan Fuziah dan kumpulan anti-Lynas bolehlah dianggap sebagai usaha khianat terhadap negara mereka sendiri dan sudah tentunya pihak berkuasa harus menyiasat sumber dana yang diperolehi serta agenda tersembunyi pembangkang dengan menggunakan rakyat yang dipergunakan.

PAS telah menghidu agenda jahat PKR dan DAP dan oleh kerana itu sejak awal algi telah menunjukkan sikap dingin terhadap usaha menentang projek tersebut.

Hakikatnya kempen anti-Lynas adalah contoh yang menjadi bukti kukuh bahawa dakwaan pihak pembangkang sememangnya menerima dana asing bagi mewujudkan ketidakstabilan politik di negara ini.

Pembangkang akan menggunakan apa jua cara untuk merampas kuasa politik sekalipun bersekongkol dan didokong dana besar negara asing. BERUANG BIRU

27 comments:

musangka said...

Che Rosli Che Mat tu hangpa kata 'Pakar Kaji Nuklear'?

Woi GAP!

Bole ke aku gelak sampai pagi lusa?

Kuak kuak kuak...!!!

Umpama crita 9 paderi kristian guna dalil AlQuran, utk kuatkan hujahnya!

Apa punye BODO le UMNU ni....!

fairuzkhan said...

well bro negara asia yg menjadi pengeluar nadir bumi terbesar dunia itu dah memonopoli bisnes ini..malah sudah mengurangkan pengeluaran bg menaikkan harga nadir ini di pasaran..hasrat itu ditentang oleh US..tetapi yg lucunya di malaysia ini ada org yg bg tau negara itu dah mengurangkan pengeluaran kerana dah tak takut kerana risiko!!ntah bodoh tahap maksima atau memang tak tau apa apa gua sendiri tak tau!!negara itu nak takut risiko??come on la....network mereka besar..org kita je yg dok ikut bontot mrk ni....piraaaaahhhhhhhh!!

fairuzkhan said...

well bro negara asia yg menjadi pengeluar nadir bumi terbesar dunia itu dah memonopoli bisnes ini..malah sudah mengurangkan pengeluaran bg menaikkan harga nadir ini di pasaran..hasrat itu ditentang oleh US..tetapi yg lucunya di malaysia ini ada org yg bg tau negara itu dah mengurangkan pengeluaran kerana dah tak takut kerana risiko!!ntah bodoh tahap maksima atau memang tak tau apa apa gua sendiri tak tau!!negara itu nak takut risiko??come on la....network mereka besar..org kita je yg dok ikut bontot mrk ni....piraaaaahhhhhhhh!!

musangka said...

Ni dia! Musang punya 'SPAM'!

KL 23/3/2112 - PM Najib sekali lagi memutarbelitkan kenyataan sendiri apabila mengakui bahawa Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) mengenai loji Lynas adalah penting untuk “membuat keputusan” mengenai pusat pemprosesan nadir bumi di Gebeng, Pahang.

Sedangkan kenyataan PM yang dilaporkan oleh agensi berita nasional Bernama pada 17 Mac lalu dengan jelas menyatakan PSC tidak ada kuasa untuk membuat sebarang keputusan tentang loji Lynas.

Mintak pencerahan sikit GAP!

UMNU dah mula nak flip flop!!

musangka said...

KL 23/3/2012 - PM Najib perlu menarik balik kenyataannya pada 17 Mac untuk menunjukkan keseriusan dan keikhlasan kenyataan terbarunya, termasuk yang dinyatakannya dalam program radio bahasa Mandarin 988 semalam bahawa kerajaan BN tidak akan membenarkan loji Lynas beroperasi sekiranya terdapat bukti saintifik yang ia berbahaya kepada kesihatan dan alam sekitar.

Perlu diingat, kenyataan PM pd 17hb tersebutlah yg buatkan PR tolak PSC!

GAP!

Mintak torchlight dgn bateri sekali utk suluh perkara!

Anonymous said...

DAP laknat akan melakukan apa sahaja asalkan kerajaan UMNO/BN tumbang. Melayu PAS tak sedar diri talah menjadi tali barut kafir harbi.

Anonymous said...

simple je bro...

contoh terbaik ialah, mana ada pernah anak cina beli dikedai melayu....

waima nak beli air mineral sebotol pun anak cina akan beli di kedai cina juga...

10sen pun anak cina tak akan beri ke org melayu....

siapa yg ajar mcm tu...

tu sekolah dong ziong, pei hwa dll yg ajar anak cina benci pada org melayu...

dlm politik pun sama bro...

tampa di arahkan, anak2 cina menyamo jadi org melayu guna nama org melayu dan gambo anak melayu yg di tgkp tepi jalan...

mereka ramai bebb, 40-50k org saja2 bebb.....seme bdak kolej dan cina law yatt tu...

diblog2 org melayu mereka maki hamun org melayu kata umno rasuah dll...

kalau anak cina terjerit2 kata umno rasuah dlm FB tak dak sapa pun yg nak dengar....

mcm tu la strategi anak cina merosakkan bangsa melayu....

bagitau seme org bebb....ni teknik anak cina dap pengaruhi minda org melayu...

Anonymous said...

BERUANG BIRU KE GELOMBANG BIRU..SILAP TYPE KA

musangka said...

Mempersoalkan serta membandingkan kredebliti keupayaan PR dgn BN adalah agak sukar!

PR berdiri & bakal pemerintah sebuah kerajaan 'campuran'! Perbezaan ideologi & cara adalah lumrah & memang patut pun.

Berlainan samasekali dgn BN yg memerintah atas dasar satu parti bersertakan lambang 'Dacing'!

PR bergerak bersama 'Bulan, Roket & Cacamarba!

Tak siapa yg tahu apa akan jadik, kecuali Mat Sabu, melalui kata2 cendiawan nya....

" JOM UBAH! Tak ubah, bermakna kita hidup hanya utk MATI..!"

Musang plak kata :

"JOM UBAH! Tak ubah, alamat tinggai bekas aje le..!"

musangka said...

Lawak ciplak Musang......

Menjawab soalan sama ada Pakatan Rakyat (PR) bersedia menukar Ketua Pembangkang, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, ya!

“Selepas pilihan raya ke-13, kita memang nak Datuk Seri Anwar Ibrahim digantikan oleh Datuk Seri Najib atau Tan Sri Muhyiddin sebagai Ketua Pembangkang!”.

Ayang ku yg berdua..., Gelak la!

Aik..! Sorang je gelak !?

Anonymous said...

komen2 musang dah menampakkan keproBNnya! tu la selalu sangat bukak blog pro kerajaan, kan dah terpesong mindanya..he he..aku tau musang akan pangkah dacing PRU13 nanti!! BR1M dia dah sapu..KR1m dia dah masuk & borong habis!! he he ha ha ho ho!!

☺ ♂ ☺

Anonymous said...

MENGAPA UMNO TERLALU GHAIRAH & BERIYA2 SANGAT NAKKAN PROJEK SISA NUKLEAR DILAKSANAKAN?

KOT NANTI RUGINYA & KESENGSARAANNYA LEBIH BESAR DARI UNTUNG SEDIKIT KEPADA SEGELINTIR KETUA2 LANUN UMNO!??

WOOI ....UMNO... DAH LA TU...55 TAHUN BERKUASA.....
FIKIRKAN KEPENTINGAN RAKYAT, JUGA
BUKAN DOK JAGA KEPENTINGAN KORPORAT,
SAJA!

Anonymous said...

UMNO... mengapa Anwar (juga melayu, Islam perlu diserang & diaibkan????????????????????????

musangka said...

anon 12:14AM,

Hidup diantara 'dua mesjid', kena pandai balance.....!

Mmuuaahhahahaha...!!!

Assalamualaikum!

Anonymous said...

Musang, habis hang percaya sapa? Fuziah? Jangan melawakla musang aku malas nak ketawa la tidoq lg best

Anonymous said...

yahudi ada bomm nuklear hang tak risau...?? bila2 masa dia buleh ledak semua negara arab serentak .

singpork..jurulatih tentera yahudi tu amacam? dah ada apa2

kita dah ada utn di bangi
dah20 thn.lebih beroperasi

knpa dap x demo kat bangi kalau takut radioaktif
knp pkr dap bangi tak bantah apa2 dj bangi malah tambah lagi nilai2.

aku pun nampak dap punya anti lynas lebih 'dana'nya mcm kat penang aritupun...

TWO IN ONE BEB

Anonymous said...

patroticsm dia sgt lemah..

nk jatuhkn madey.. tekan madey dgn duit rm jatuh mnjunam..
dulu tu soros dgn anuar xklear!!!


org syak sj...sbb anwar klihatan 'gumbira' d saat2 rm terus mnjunam
now...
lepas rombongan pkr pi jumpa soros.. apa maknanya,??

'ada1000 cara nk jatuhkan madey d madey boldh counter..tp hang guna. org luar utk jatuh madey..buat apa dgn duit2 jatuh'' knapa desperate sgtttt'' bgtu sikit2 utk yg buta politik antarabangsa

masa paklah dia buat lg..tp paklah bodoh termakan!!! minyak naik mendadak plak naik naik naik.. (pklah ttipu naikkan minyak 2.8!!! ) anua bgtu kompident dpt jd pm ikut pklah... muyiden sekang..

hati2 sahabat..musibat..'' naik la apa pun janji aku dpt naik. ''

adakah ini sikitol moden ????

Anonymous said...

Hairan Sungguh!!

Banyak perkara yang telah dilakukan oleh Bangsat2 PR (Penipu Rakyat) yang berbaur Subversive, menggugat Keamanan dan Kestabilan Negara.

Ini dilakukan dgn sokongan negara luar dari segi Moral dan kewangan.

Mereka seolah2 kebal daripada tindakan undang2 Negara.

Adakah Kementerian berkenaan ataupon penguatkuasa tidak boleh melakukan apa2? Tidakkah ini membuat Bangsat2 PR lebih berani dan beranggapan bahawasa nya mereka adalah Raja Politik.

Anonymous said...

Musangka said....

Che Rosli Che Mat tu hangpa kata 'Pakar Kaji Nuklear'?

Woi GAP!

Bole ke aku gelak sampai pagi lusa?

Kuak kuak kuak...!!!

------------------------------------------------

Oiiii Musangka Musibat!!!!

Kita peduli apa kalau engkau nak ketawa sampai besok pagi lusa.

Engkau mampos di langgar Lori Balak pon apa kita peduli!!

Besar punya Bangsat lah engkau ni!!

Anonymous said...

UMNO... mengapa Anwar (juga melayu, Islam perlu diserang & diaibkan????????????????????????

March 30, 2012 12:54 AM

------------------------------------------

Anwar Al Yahud Al Liwat Al Zinah wajib di SERANG kerana memporak perandakan Agama dan Bangsa dan juga Barua Yahudi.

Dia bukan diaibkan tapi memang dia Aib kerana byk melakukan perkara Aib yakni maksiat.

Senang kan??

Anonymous said...

Eng kau memamang Besar punya Bahlol lah Musangka!!

Jawatan kuasa tu menjalankan tunggas mencari kenyataan utk membantu Keputusan yang akan di akan dibuat tapi mereka tak boleh buat keputusan di atas nasib Kilang Lynas itu bahlol!!

Kenapa lah PR (Penipu Rakyat) cari Pencacai Bahlol mcm si Musangka ni ya???

Anonymous said...

UMNO... mengapa Anwar (juga melayu, Islam perlu diserang......

===============================


Kalau dia Islam tulin mengapa dia sokong musuh Islam No1.??????

Anonymous said...

Che Rosli Che Mat tu hangpa kata 'Pakar Kaji Nuklear..........

==================================

Haji Hadi yg kata, dia ada Ijazah Ph.D (nuclear Physics), ko pun ada PHD (faham2 sajalah apa maksut aku)

Anonymous said...

Mempersoalkan serta membandingkan kredebliti keupayaan PR dgn BN adalah agak sukar!

PR berdiri & bakal pemerintah sebuah kerajaan 'campuran'! Perbezaan ideologi & cara adalah lumrah & memang patut pun.

Berlainan samasekali dgn BN yg memerintah atas dasar satu parti bersertakan lambang 'Dacing'!

PR bergerak bersama 'Bulan, Roket & Cacamarba!.....


=====================================

Seperi PAP di Tanjung Putri (Singapura) ke??

Anonymous said...

musangka ada phd ape??????????orang lain tak skolah tinggi nampak dia je yg pandai..........dia pakar neuron kt spital mane??????..........jgn dap beli dh le........

anti bohmau said...

GAP,

bila orang2 pas spt musangka mula mempersoalkan kredibiliti pemimpin2 mrk, bermakna mrk sudah hilang arah...serba tak kena.

hj hadi kata dengar kata pakar, che rosli che mat yg belajar di lancaster Uni, UK; tp puak2 mangkuk pr lebih percayakan fauziah toron & cina2 yg menguasai penjualan barang2 berasaskan nadir bumi ni: handfon, ipad, tablet, laptop, computer & sribu satu barangan lain. kebnykan orang cina yg hadir didemo lynas hari tu dari luar & bawa gadget yg canggih2 blaka..takkan tak nampak apa kepentingan isu ni kpd puak2 chauvinists tu...? awal2 lg mrk dah sabotaj usaha kerajaan utk meningkatkan taraf hidup rakyat kawasan tu...kalau projek ni dpt ke puak2 cina ni, takdakla mrk nak terpekik terlolong sokong pr..solly maa...

Muhammad Salman Abdul Rahman said...

https://www.facebook.com/note.php?note_id=10150659394482894