Saturday, April 7, 2012

ISU PTPTN : PAKATAN YANG TONG KOSONG.


 Cadangan Anwar Ibrahim untuk menghapuskan PTPTN membuktikan bahawa Pakatan Rakyat tidak berpandangan jauh dan tidak mampu mencongak kesan atau akibat dari tindakan tersebut.  

Menggunakan akal Pengajian Melayunya, Anwar melihat PTPTN hanya dari sudut sempit iaitu pinjaman kepada pelajar semata-mata.  

 Sedangkan impak dari penghapusan PTPTN bukan saja akan melibatkan para pelajar, tetapi semua pegawai dan kakitangan pentadbiran dan pengurusan pusat-pusat pengajian tinggi sama ada awam atau swasta serta termasuklah pejabat PTPTN itu sendiri. 

Bayangkan berapa ramai pelajar yang tidak mampu melanjutkan pelajaran tanpa bantuan pinjaman PTPTN dan tanpa pelajar, bagaimana kolej-kolej dan universiti-universiti swasta akan dapat meneruskan operasi? 

Anwar sendiri mengakui yang beliau belum lagi mengkaji secara mendalam mengenai  kos yang terlibat untuk memastikan kesemua institusi pengajian tinggi dapat berjalan seperti biasa tanpa PTPTN.  
 Tetapi beliau yakin yang kos tersebut dapat ditampung dengan ‘kebijaksanaannya’ mengekang rasuah dan menghapuskan kos-kos lain yang tidak perlu. 

Namun, kenyataan Anwar itu sendiri bukan sahaja menunjukkan yang beliau tidak bijak, malah lebih teruk, buta angka juga. 

  Ia juga menunjukkan yang beliau sebagai seorang pemimpin tidak bertanggungjawab kerana ingin berbuat sesuatu tanpa terlebih dahulu memikirkan implikasi secara terperinci.   

Hakikatnya, apa yang Anwar cadangkan bukan sahaja akan menambahkan beban kewangan kerajaan sehingga lebih RM50 billion untuk memberikan pembelajaran percuma kepada semua, tetapi Anwar juga perlu menyediakan alternatif lain untuk para pekerja PTPTN.  

Ini kerana dengan penghapusan PTPTN, para pekerja di pejabat PTPTN pasti akan kehilangan kerja.

Justeru, apakah Anwar akan membayar pampasan kepada mereka?   Jika ya, berapakah jumlah pampasan yang sesuai dibayar setelah diambil kira segala faedah yang mereka nikmati di bawah PTPTN? 

  Atau apakah mereka akan ditukar dan disumbat masuk ke bahagian lain dalam kerajaan mengikut suka hati Anwar?   

Atau apakah mereka akan dibuang begitu saja dan perlu mencari kerja lain?  Ini tidak mustahil kerana PR berpegang kepada persaingan secara samarata dalam segala segi. 

  Maka bekas pekerja-pekerja PTPTN itu perlu memahami bahawa ini adalah satu cabaran yang memberi anjakan untuk mereka meningkatkan diri keluar dari ‘lindungan’ kerajaan dan bersaing di dalam ekonomi yang didominasi kaum Cina di luar sana. 

Mungkin apa yang dikatakan penulis ini dilihat sebagai provokasi terhadap Anwar dan PR.  Namun, provokasi atau tidak, perkara yang dibentangkan ini wajar direnung-renungkan oleh semua. 

Anwar pasti bertegas menyatakan cadangannya menghapuskan PTPTN adalah cadangan yang baik lagi bijak.  Dan sekiranya parti beliau menang dalam PRU kali ini, pastinya beliau akan melaksanakan apa yang dicadangnya. 

Apabila ideanya terbukti merupakan satu kesilapan besar, Anwar akan mengambil jalan mudah dengan memalingkan mukanya ke arah lain.  Tak percaya? 

 Lihatlah apa yang berlaku kepada penduduk-penduduk Kg. Buah Pala di Pulau Pinang yang terpedaya dengan janji-janji Anwar tetapi akhirnya diusir bagai sampah dari kampung mereka oleh kerajaan Pakatan Rakyat.

Kerana itu, rakyat wajar berhati-hati dengan apa yang keluar dari mulut Anwar.  Pemikiran dan pandangan Anwar amat cetek dan beliau juga tidak punya keprihatinan yang tinggi terhadap rakyat.

Anwar hanya ghairah untuk mencari publisiti dan menunjuk pandai dan akibatnya beliau telah dengan tidak sengaja menyerlahkan kedangkalan pemikirannya untuk dinilai oleh kita.  

20 comments:

Anonymous said...

RM50 billion?? Awak dapat jumlah tu dari mana? Wak dah buat kajian? Kehilangan kerja orang PTPTN? Sekiranya pun ... berapa ramai tu? Berbanding dengan jumlah pelajar yang akan derita kerana beban pinjaman. Malah kebenarannya, Anwar bercadang gantikan pinjaman PTPTN dengan biasiswa sepenuhnya - jadi pekerja PTPTN akan berterusan. Hanya akitiviti mereka ditukar. Tidak lagi keluarkan pinjaman - malah keluarkan biasiswa. Inilah masaalah penyokong UMNO - takde modal nak kutuk- bantai je! Masaalah nya u all masih berpegang kepada pendapat bahawa rakyat bodoh!

Megat Alam Gempita said...

Elok benar mahasewel-mahasewel ni nanti cadang kat manifesto PRU13 fuckatan hapuskan terus PTPTN. Sapa-sapa nak belajar nanti pinjam duit bank atau ahlong. Tak pun cagar harta mak bapak. kalau tak boleh jangan belajar kat universiti nanti terpaksa berhutang. Salah kerajaan jugak tak sediakan kemudahan.

Kalau tak habis belajar, jadi pendemo upahan atau ataupun pembancuh kopi c.i.f.u.t b.a.b.i.

headbomb said...

tersurat janji dia memang angau dengar... tersirat... lantak pilah nasib semua.. janji aku berkuasa... itu je pakatan jibraun ni beb.. pui

Anonymous said...

anggil namaku b.a.b.i

saya akan menjanjikan apa saja kerana yg penting saya nak jadi PM,saya pun dah nak padam dah,berilah peluang.
Apa yg terlintas dalam hotak saya memang saya akan bagi janji jadi PM.Lepas dapat besuk itu lain ceritalah mamu

Anonymous said...

UMPAN yang sangat menarik buat para pelajar..........
-atas pagar-

Anonymous said...

Chit! Kalau dah cerdik sangat pergilah cari biasiswa atau tajaan. PTPTN ini hanyalah ikhtiar paling mudah.

Cadangan ini banyak membebankan negara. Pembaziran akibat menanggung golongan tak bersungguh akibat mengulang paper/semester sampai 3-4 thn (mcm Adam sewel) melahirkan golongan pelajar yg manja dan tak kompetitif. Ditambah lagi sifat memilih kerja golongan sewel ni hanya kerana kelayakkan (walaupun cukup makan) tidak mendatangkan pulangan yg setimpal dgn bantuan kerajaan.

Dengan simpanan yg ada lebih baik kerajaan tumpu pada meningkatkan taraf kehidupan rakyat, kaya kan rakyat dahulu naikkan taraf ekonomi, bila semuanya dah senang lenang pendidikan pembiayaan pendidikan bukan lagi hal penting. Mungkin gred atau standard universiti dan kolej pulak jadi keutamaan.

Peminjam PTPTN hehehe

Anonymous said...

Dah pinjAM bayarla.... Lg nak free.... Dpt duit ptpn kelas ponteng,beli handfon,beli motor,pegi dating....

Anonymous said...

atas skali tu...penjilat tegar b.a.b.i.........angau janji manismu!!

Putra armada. said...

Rakyat tak bodoh macam kau bodoh.. Aku pun rakyat tp masih blh berfikir rasional dan realistik bkn macam kau yg mngaku rakyat tp bodoh mcm sial.. Biasiswa tu maknanya kerajaan akan tanggung segalanya tanpa mndapat pulangan.kau ingat duit bapak kau ke nak bagi free duit kat semua org terutama yg mengaji bodoh sbb asyik nak berdemo dan membangkang je.. Bila dpt keputusan bagus baru pnjaman jadi biasiswa. Duit yg diberi pada mahasewel yg result spm cukup2 makan tp berlagak sombong mcm faham sejarah negara patut diberi pd org susah/miskin..mereka lebih perlu biasiswa dari golongan yg xde cita2 melainkan memdemo dan merusuh...kebamyakan yg menyokong ptptn dihapuskan adalah puak pembangang yg xde duit nk byr blk sbb result pun mcm hmpeh..nk cari kerja pun xlayak..so sokonglah Datuk Seri BABI utk hapuskan hutang mereka.. Tlg bro..rakyat xsebodoh kau..so jgn ngaku rakyat kalau kau mmg da bodoh..suruh anak sedara hang bayar blk duit pnjaman tu sblm nk buat demo ke..merusuh ke.jgn mnyusahkan org lain kerana kebodohan kau tu..paham!!!

ANWAR EJEN ISRAEL said...

Satu lagi bukti demi bukti ANWAR dan pembangkang cukup gemar berbohong dan berjanji kosong..

Dalam BUKU JINGGAY yg diorang sendiri create, dorang sendiri setuju, termaktub adanya PTPTN cuma nama je lain. Caranya tetap sama.

Heh..

Anonymous said...

Wak kang ni indon bodoh betul...kalau dah tua nak
Mampos, sibuk-sibukkan diri je la nak mampos. Yang kita marah ni pasal anak2 sedara kau yg dah dapat duit belajar tu mcm Anjing kurap. Dah bagi ilmu suruh jadi manusia, dapat kerja baik-baik. kalau tak bagi duit suruh belajar, nanti jadilah mcm wak kang jadi kuli Cina, pikul simen buat kandang babi..

fairuzkhan said...

yang dah pinjam bayar balik..yang belum pinjam kalau tak berkenan ngan ptptn ni jangan pinjam habis cerita.. masa pinjam sengih sampai ketelinga bila disuruh bayar reka pelbagai cite karut... apa yang nak dikecoh pasal ptptn ni?kalau dah nama pun pinjam kena la bayar.. lepas habis bayar nak kecoh ke nak demo lu orang punya pasal.. lu org fikir skt la kalau NFCcorp dan kak ijat dituduh songlap wang kerajaan kerana dikatakan seleweng wang kerajaan apa plak nak dikatakan pada yg dah pinjam ptptn dan enggan bayar blk? dan apa plak kita nak gelar mereka yg cuba jd hero dengan memainkan isu bodoh ini??!!...kalau NFC pecah amanah pada yg dah pinjam ptptn dan enggan bayar pun sama gak...semua pun wang kerajaan gak.. p/s rafizi lembu patut perjuang gak la isu ptptn ni.... org dah pinjam tak nak bayar blk la bro..seleweng gak ni...

Anonymous said...

bodoh dah pandai pinjam pergilah bayar
ada maruah ke tak? pandi kutty betul...nak wat benda hapus...pandai beli pandailah bayar..jgn terperdaya dgn anuwar yahudi...cakap mcm dajjal

anti-pkr said...

anwar ni mmg bodohlah.. ptptn nak hapus tp dia xsedaq yg dia dulu men.pelajaran napa xhapus waktu tu..benggong betui. yg dia tau nak pelingkup negara mcm jd kat mesir tu.. mahasiswa kita ni bukannya matang2 sgt pun yg dia dok hasut tu.. dah dasar demontrasi jalanan kira nak buat jga dia tu.. up: aku dlu fanatik sgt kat dsai tp Allah taala bka pintu hati aku knal siapa sebenar anwar tu..

Anonymous said...

babi anwar

sasha2020 said...

mahasewel ni kalau di bagi free semua kos belajar kat universiti, nanti belajar alah kadar, beli hp, joli sana joli sini , tak ada rasa tanggungjawab sbb semua dibagi free..

bodoh punya otak pembangkang!!!

kalau nak undi pun, jgnlah desperate sgt!!! ini cadangan org yg desperate yg menunujukkan kebodohan mereka!!

mampus kau PR di PRU 13 nanti..

Aku yakin, semua negeri pembangkang akan jatuh semula kepada BN...

Anonymous said...

Kalu tak BOHONG bukan Anuwar namanya!!!~

Anonymous said...

aku sebagai seorang pelajar dapat pinjaman PTPTN(Rm43K) sudah semestinya seronok kalau boleh ditukar sepenuhnya kepada biasiswa. tapi bila fikir balik boleh ke kalau semua pelajar di msia ni diberi biasiswa?? macam banyak sgt je kerajaan nk tanggung hehe. lg satu aku bukan la nk sebelah BN sgt. ada yg aku setuju ade gak yg tidak. aku rasenye lebih cenderung kepada PAS ;) PKR?? ohh tidakkk!! BN??? bolehh laa skit2 hehe. peace all!! ps: tahun ni aku grad yahoooooooooooo

Anonymous said...

Penghapusan PTPTN satu cadangan yang bagus tapi pada masa yang sama akan menjadikan mahasiswa kita bertambah lembik dan tak kompetetif, sebab mereka hanya belajar ala kadar aje. Sekarang pun boleh ramai yang dapat result cukup cukup makan aje, bila tak dapat kerja salahkan orang lain. Bila tak dapat kerja senanglah pembangkang menghasut mereka supaya baring tengah jalan. (BODOH)

Mereka seolah olah tak ada perancangan macam mana nak majukan diri sendiri, semua nak kerajaan sediakan. Dapat duit beli handphone dan laptop mahal mahal untuk update status dalam facebook aje.

Penguasaan bahasa Malaysia dan English hancus, mengeja Kementerian pun tak betul (BODOH) lagi nak berlagak macam pandai pandai. Hantar memo kat Kementerian pun tak usul periksa sampai tak tanda tangan (BODOH LAGI)

- Pengundi Atas Pagar -

Anonymous said...

anwar ada buat hapus ptptn??? masa berkuasa???

dia yg jd menteri kewangan masa ptptn...sekarang buat2 lopa..

aku minta budak2 ni jd cerdik sket

mintak anwar buat REVERSE ACTION

1. BUAT DULU

2. BARU JANJI


.anwar rrrrrrr buat duluuuu

baru janji...

ini baru PAKATAN RAKYAT

JIKA TAK JDLAH PENIPU RAKYAT