Tuesday, April 10, 2012

PELAMPAU DAP MAKIN NAIK TOCANG !

 Tuntutan melampau Dong Zong bukan semangat 1Malaysia

SUKAR menjadi pemimpin Cina yang berada di pihak Kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam suasana politik hari ini.

Itu yang dialamin Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Wee Ka Siong, dari MCA apabila dikutuk dan diejek hanya kerana mahu mendengar dan mencari penyelesaian kepada isu sekolah Cina yang dibawa Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong), Ahad lalu.

Walaupun tidak dijemput, Wee  insaf dia perlu hadir pada mesyuarat itu untuk mendengar sendiri masalah sekolah Cina. Dengan restu kepimpinan tertinggi BN, Wee hadir tanpa menghiraukan risiko bakal dialami.

Nyata pemimpin MCA ini bukan saja dikutuk dan diejek, malah sampai ada yang mahu mengetuk kepalanya dengan surat khabar dan hampir ada tangan melayang ke mukanya.

Namun, Wee masih boleh bertenang kerana sudah menjadi tanggungjawabnya untuk mendengar suara rakyat, apa lagi kaumnya yang kelihatan marah dengan kerajaan kononnya tidak membela nasib kaum Cina, malah ada yang mendakwa dilayan seperti warga kelas kedua.

Begitu banyak komen dan analisis mengenai kejadian menimpa Wee dan ramai pula tidak percaya dengan tuntutan yang dibuat Dong Zong, yang kelihatan sering muncul apabila politik negara memasuki musim pilihanraya umum.

Tuntutan Dong Zong nyata mencabar kesabaran bangsa Melayu. 

Antara tuntutan yang mendesak Kementerian Pelajaran mengambil tindakan serta merta ialah:



- Memindah keluar semua guru yang tidak mempunyai kelayakan Bahasa Mandarin peringkat SPM dari sekolah rendah Cina;

- Menyediakan kursus khas untuk guru Bahasa Mandarin yang mengajar Bahasa melayu (BM) atau Bahasa Inggeris (BI) bagi tempoh sekurang-kurangnya tiga tahun, bagi membolehkan mereka layak untuk mengajar ketiga-tiga matapelajaran Bahasa Mandarin, BM dan BI.

- Membuat reformasi silibus latihan guru bagi memastikan lebih ramai guru boleh berbahasa Mandarin yang diperlukan sekolah Cina.

- Mengkaji semula Akta Pendidikan bagi memastikan sekolah vernakular diberi status yang sama dan dijamin kedudukannya sebagai sebahagian sistem pendidikan kebangsaan.

"Melihat semua tuntutan ini bukan sahaja orang Melayu marah, tapi orang Cina yang sayangkan Malaysia juga marah... di mana agenda nasional Dong Zong?

"Mengapa mereka tidak terus meletakkan syarat - tidak ada seorang pun guru berbangsa Melayu atau bangsa lain dibenarkan atau layak mengajar sekolah Cina.

"Bagaimana kami pemimpin Cina boleh mempertahankan kewibawaan sebagai pemimpin Malaysia daripada pelbagai bangsa, jika kami tunduk dengan tuntutan Dong Zong," kata Wee ketika ditemui di Parlimen, khamis lalu.

Soalan Wee ini wajar diajukan kepada Dong Zong - apakah matlamat meletak tuntutan jelas menjurus kepada usaha menyekat secara halus kemasukan guru bangsa lain di semua sekolah Cina.

"Malaysia ialah sebuah negara pelbagai kaum. Penyerapan nilai murni sebagai rakyat Malaysia bermula di sekolah, tuntutan Dong Zong ini hanya akan menimbulkan kemarahan bangsa lain.

"Justeru, Kementerian Pelajaran akan bertegas dan kekal dengan keputusan yang sudah dipersetujui. Tuntutan tidak praktikal dan bertentangan dengan nilai 1Malaysia sudah pasti tidak diterima," kata Wee.

Penulis politik, Prof Madya Dr Ridhuan Tee Abdullah, seorang Cina beragama Islam juga tidak lari daripada meluahkan rasa marah apabila berkata, tuntutan Dong Zong ini amat tidak logik dan melampau dan kerajaan sepatut boleh membaca strategi lapuk ala komunis mereka.

"Jangan gentar sama sekali dengan ugutan menjelang pilihanraya. Biar kalah tetapi bermaruah, daripada menang tetapi tergadai segala-galanya. Generasi akan datang menderita, kita akan dikutuk selama-lamanya," kata Ridhuan.

Ridhuan yang mengajar di Universiti Pertahanan nasional malaysia, menggelar kumpulan Cina seperti Dong Zong ini sebagai 'ultra kiasu' dan akan menggunakan apa saja demi kepentingan mereka.

Ketika Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, memperkenalkan konsep 1Malaysia, mereka 'memperalatkan' konsep itu untuk menuntut hak samma rata dengan golongan pribumi yang dilindungi perlembagaan.

Tuntutan Dong Zong bukan saja bertentangan konsep 1Malaysia, bahkan ia bertujuan menutup terus pintu sekolah Cina kepada guru bangsa lain.

Tuntutan Dong Zong juga langsung tidak mencerminkan sikap toleransi sebagai sebahagian rakyat Malaysia. Mereka tidak kisah sekiranya masih ramai bangsa Cina yang tidak tahu berbahasa Melayu atau berbahasa Inggeris, malah tidak teragak-agak mencipta koloni bangsa Cina tanpa sedikit menghiraukan keperluan untuk menjadi rakyat Malaysia yang sejati.

"Apabila melihat pemimpin DAP berada di barisan hadapan menyokong tuntutan Dong Zong ini, terbukti ini adalah golongan pemimpin yang talam dua muka. kita tidak payah bercakap mengenai konsep 1Malaysia BN, kerana tindakan DAP ini sekaligus menghapuskan konsep 'Malaysian Malaysia' mereka sendiri," kata seorang wartawan dan blogger.

Satu lagi persoalan timbul dengan tunttan Dong Zong ini, apa gelaran yang perlu kita beri kepada mereka yang mengaku sebagai rakyat Malaysia tetapi terus terkial-kial berbahasa melayu dengan sempurna, layakkah mereka diberi status sebagai warga Malaysia?

Petikan: Berita Harian, Ruangan Rencana, Tulisan Jamhariah Jaafar, 06 April 2012

22 comments:

Anonymous said...

Marilah kita bersama-sama menuntut dan MENDESAK pihak kerajaan bagi menghapuskan kesemua sekolah venakular dan digantikan dengan sekolah kebangsaaan yang menggunakan satu bahasa dan satu matlamat..jangan berlembut lagi... biar kalah bermaruah daripada dikutuk keturunan kita nantiii...SAYA MENYERU UMMAT MELAYU DAN UMMAT ISLAM DIMALAYSIA BERSATU BAGI MEMASTIKAN HANYA WUJUD SATU SISTEM PERSEKOLAHAN SAHAJA...

Anonymous said...

mari kita bersama-sama meniupkan semboyan jihad ... sudah sampai masanya...Perkukuhkan kesatuan dan keimanan...

Anonymous said...

Penyelesaian awal. Pengkhianat bangsa melayu yg ada di PKR dan PAS wajib di'talkin'kan pd PRU 13 ni..InsyaAllah!

Anonymous said...

SUDAH SAMPAI MASANYA KERAJAAN MELAKSANAKAN SEKOLAH KEBANGSAAN SATU MALAYSIA. TIDAK PERLU ADE SEKOLAH CINA ATAU PUIN SEKOLHA TAMIL.. AYUH SATU MALAYSIA SOKONG PERUBAHAN INI.

Anonymous said...

Selagi ada BAGHAL2 yg sanggup mnjilat taik puak Cibai ini, selagi itula mrk akan terus menyalak menuntut segala mala hak sehingga kuasa pemerintahan dalam genggaman mrk...

Lupuskn cara senyap aje....

Anonymous said...

KALAU DILAYAN SEMUA TUNTUTAN MEREKA/cina BANGSAT INI PUN PASTI BERANI KERAT JARI MEREKA TAK AKAN JUGA MENGUNDI KERAJAAN BN/UMNO/MCA. BANGSA CINA YANG PALING KAYA (KAKI PENIPU / PEMBERI DAN MAKAN RASUAH / main perumpuan GANGSTER /ALONG / penjudi / DLL) TAPI MASIH TAK PUAS-PUAS. TOK NENEK mereka DIBERI KERAYATAN MALAYSIA TAPI ANAK CUCU MACAM CELAKA TAK MENGENANG BUDI KAUM MELAYU/BUMIPUTERA. SAYA JUGA MENYERU UMMAT MELAYU DAN UMMAT ISLAM DIMALAYSIA BERSATU BAGI MEMASTIKAN HANYA WUJUD SATU SISTEM PERSEKOLAHAN SAHAJA...SEPERTI ANON 3:07PM DAN 3:11PM DI ATAS. SEBENARNYA sekolah venakularLAH MUNGKIN MENJADI PUNCA TIADA PERPADUAN KAUM DI MALAYSIA

Megat Alam Gempita said...

Para pelajar sekolah aliran cina ini bila keluar dari sekolah tak pandai langsung cakap bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris. Mereka juga tak tahu menghormati budaya dan agama orang Melayu, India, Sikh dan kaum-kaum lain. Hidup dalam kelompok masing-masing lepas tu buat bising rebut makanan, Sebiji macam perangai babi masuk kebun orang semua nak disondolnya!

Anonymous said...

http://medan-info-kita.blogspot.com/2012/04/kalau-anwar-jumpa-ah-moi-ini-gerenti.html

VIDEO2 kempen SUDAH KUARLA..AMACAM KITA TGK SAT..

amoi tu jugak ada buat iklan pencuci baju le..tgk smpai abih le

Awang Dokkeh said...

kerana sekolah vernakular la, wujudnya chauvinisme dan keengganan untuk menjadikan mereka sepenuhnya rakyat Malaysia...

Cuma yang menariknya, si bodoh dan si bebal Melayu yang berlindung di sebalik PKR dan PAS buta mata hati dan iman dengan terus mencari-cari alasan untuk membela kebodohan serta ketololan mereka!

Unknown said...

DAP semai sikap rasis di kalangan Cina. Kita perlu bendung secepat mungkin!!

PENDUDUK FLAT 4 TINGKAT KERINCHI UCAP TERIMA KASIH KEPADA NURUL IZZAH!! Baca di sini..

http://apakecoh2.blogspot.com/

Anonymous said...

Orang Cina tak sedar diri. Di Singapura yang senario politiknya pun di pegang oleh orang Cina telah menghapuskan semua sekolah aliran Cina.

Jadi saya menyokong penoh Anon 3:07pm, 3:11pm, 5:07pm.

Disamping itu Ujian lisan Bahasa Malaysia diambil markahnya 35% sebagai penjumlahan markah sabjek Bahasa Malaysia. Kriteria ujian lisan untuk lulus mestilah fasih loghat melayu. Bukan berbahasa Melayu loghat Cina. Kalau tak mahu akor diperingkat SPM tidak mengapa.TETAPI Semua warga negara Malaysia yang bukan bertaraf bumiputra mestilah ujian lisan lisan berbahasa Malaysia pada usia 21 tahun. Jika gagal ujian sedemikian gugurkan kerakyatan mereka.

TETAPI ORANG MELAYU MESTI BERSATU, JANGAN JADI PECACAI PKR, DAP DAN PAS @ PAKATAN RAKYAT. MARI KITA KUBURKAN PAKATAN RAKYAT DI PRU13 NANTI.

Anonymous said...

tak payah bercakap melayu ooii, kepala butuh bapak kamu, kamu asyik berpecah dalam hal remeh temeh saja, berbalah dalam hal2 kecik, tapi bala didepan mata buat tak kesah, melayu kepala butuh, tau ingat kepala butuh, kalau parti2 melayu bersatu aku orang pertama akan buat kenduri...bukan susah nak melenyapkan suara kiasu ini, bersatu tubuh kerajaan melayu yang kuat pas umno pkr. sudah cukup menutup mulut mereka ini, tapi melayu kepala butuh asyik bergaduh berfitnah sesama sendiri, macam mana kiasu naik tocang, sebab melayu bodoh macam kepala butuhhhhhhhhhhh, butuh...............geramnya aku

Anonymous said...

OK, BOLEH SEBENARNYA DIPENUHI TUNTUTAN CINA INI...






Cuma satu sahaja syarat yang mesti mereka penuhi.




LUCUTKAN KEWARGANEGARAAN MEREKA MEMANDANG MEREKA SUDAH TERANG TERANG MELANGGAR PERJANJIAN KEMERDEKAAN TANAH MELAYU.



Cakap bahasa Melayu pun tergagap gagap, patutnya tak boleh dibenarkan membuang undi langsung.

Itu basic. Bahasa kebangsaan.

Lancau punya cina babi kiasu!!!!!

Anonymous said...

Perjanjian kemerdekaan bersyarat penerimaan status kewarganegaraan bagii PENDATANG dari TANAH BESAR CINA dan INDIA.

Oi cina!!! Apa lagi yg kau nak sial?
Radio cina ada.
Tv cina ada.
Sekolah cina ada.

Takde la negara lain yg luar dari kelompok tanah besar cina, hong kong, taiwan yg ada mcm di Malaysia.

Melampau betul la diorang ni...

Sampai bila orang Melayu nak bersbar?.

Ada plak org Melayu mcm Anwar dan hadi awang..

Hancor...hancor....

Anonymous said...

kalu ada sapa2 boleh baling telur. kat nuar ni..aku ucap berbanyak teimakasih...

aku harapsiri jelajah tepati janji diteruskan
ANUAR DIKESAN CUKUP RISAU PROGRAM INI ...SEBAB DIA TAU DIA BANYAK TABUR CEK KOSONG MERATA2 tempat

gap mintak backup gomen pasal menda ni...aku lantik hang JAWATAN KUASA PENINJAU SIRI JELAJAH TEPATI JANJI serta JK PEMINTAS

fairuzkhan said...

apa bezanya dhong zhong dan hindraf???mengapa kerajaan perlu double standard?haramkan saja NGO anjing kurap ni..udah la phd pun nak kencing org..

Anonymous said...

Tak payah kata keluar dari sekolah, depa keluar dr sjkc dan masuk ke smk (sebab tak berkualiti utk duk di smjkc) depa buat perangai babi depa. Ckp BM/BI tak tahu, duduk dgn geng2 dari sjkc yg sama jadi besar kepala. Biadap wlpn pd guru bangsa Cina. Memang tak tahu hormat budaya/agama org lain, sgt berkira, perasan depa lebih baik dari murid2 India ( klu duk sebelah murid India, depa akan jarakkan meja), pengotor. Tapi klu kita tunjuk "kuasa", depa "back off". Itu jgk yg patut pemimpin Melayu buat. Jgn tunduk dan ikut telunjuk aja.

Anonymous said...

Si Tua Haram Jadah Kit Sial ni bila nak MAPOS!!????

Aku rasa dia akan MAMPOS sama2 dgn N.ajis dan bekas PM Negara Jiran. Mereka akan MAMPOS sambil berpimpin tangan masok Neraka.

Anonymous said...

inilah akibtanya kalau bangsa melayu berpecah belah dan hanya bermatlamatkan kepentingan peribadi dan puak sendiri. bila kita lemah dan kelihatan lemah..tentunya ada golongan lain yg mengambil kesempatan. Malangnya masih ada yg membutakan mata dan tulikan telinga hanya semata-mata kepuasan sendiri.

Anonymous said...

aku tak kira AKU MINTAK PeRSATUAN UMNO UK. BUAT DEMO MINTAK 3000 sekolah cina dibina di britain.. pasang sepanduk KAMI RAKYAT MALAYSIA MELAYU MAU BRITISH BUAT LG BAIK DR MALAYSIA.. SEKOLAH CINA MESTI BUKAK DEKAT BRITAIN..

SAPA2 cinak nak sgt sekolah cina pergi britain ok .. PENJAJAH DAH BUAT TU.. KORANG PENJAJAH LA BAWAK MASUK MAI SINI....SKRG MEREKA DAH BUAT 5000 sekolah cina..


tolong pindah sana ok..

MINTAK DIREALISASIKAN

DEMO BODOH LAWAN DEMO BODOH YG BIJAKSANA

Anonymous said...

Anonymous said...
Orang Cina tak sedar diri. Di Singapura yang senario politiknya pun di pegang oleh orang Cina telah menghapuskan semua sekolah aliran Cina.

Jadi saya menyokong penoh Anon 3:07pm, 3:11pm, 5:07pm.

Disamping itu Ujian lisan Bahasa Malaysia diambil markahnya 35% sebagai penjumlahan markah sabjek Bahasa Malaysia. Kriteria ujian lisan untuk lulus mestilah fasih loghat melayu. Bukan berbahasa Melayu loghat Cina. Kalau tak mahu akor diperingkat SPM tidak mengapa.TETAPI Semua warga negara Malaysia yang bukan bertaraf bumiputra mestilah ujian lisan lisan berbahasa Malaysia pada usia 21 tahun. Jika gagal ujian sedemikian gugurkan kerakyatan mereka.

TETAPI ORANG MELAYU MESTI BERSATU, JANGAN JADI PECACAI PKR, DAP DAN PAS @ PAKATAN RAKYAT. MARI KITA KUBURKAN PAKATAN RAKYAT DI PRU13 NANTI.

April 10, 2012 6:08 PM

-------------------------

AKU SETUJU!!

RAKYAT MALAYSIA KHAS ORANG MELAYU MESTI BERSATU!!

HAPUSKAN DAN KUBURKAN PKR DAN PAS YANG LAKNAT NI. JANGNN DGR LAGI TEMBERANG PEMIMPIN2 MELAYU PENIPU RAKYAT.

RAKYAT MELAYU BERSATU DAN KEMBALI GAH!!

Anonymous said...

Korang semua ni memang bangang bahlol lagi mangkuk ayun!!!....apasal pulak nak blame geng2 PR bila wujudnya sekolah aliran cina? bila org cina tak fasih berbahasa melayu? bila org cina berani tuntut macam2 sejak 50 tahun yg lepas sampai skrg? bila ada Radio berbahasa cina? berita dlm bahasa cina? astro channel cina?....aku nak tanya korang: sape yg benarkan/IZINKAN SEMUA PERKARA DI ATAS BERLAKU DI MALAYSIA SEJAK 54 TAHUN YG LEPAS? SAPE!!!?? SIAPA YG GADAI SINGAPORE KPD LEE KUAN YEW? SAPE?!!!...SAPE YG GADAI BERJUTA2 HEKTAR TANAH RIZAB MELAYU KPD BANGSA BUKAN MELAYU? aku rasa korang boleh jawab semua soalan di atas, and yg pastinya BUKAN PR yang TAK PERNAH memerintah negara kita.
## to moderator/owner of this blog...kalau lu org melayu Islam dan berani, siarkanlah komen gua ni. btw, gua BUKAN penyokong TEGAR PR. Cuma rakyat yg sayangkan tanahair kita. pikirlah guna otak sikit!!!