Monday, May 21, 2012

PUBLIC BANK..TOLONG BAGI PENJELASAN !


Public Bank Tolong Jelaskan Status Johari Sulaiman

KEBELAKANGAN ini seakan sudah menjadi trend dikalangan kakitangan syarikat dan agensi tertentu yang menjadi ‘barua’ dengan menyalurkan maklumat sulit berhubung maklumat sulit akaun pelanggan mereka kepada parti pembangkang, khususnya PKR untuk kepentingan politik parti tersebut.

Sulit tidak bermaksud ada yang penyelewengan atau seumpamanya tapi lebih kepada memelihara imej dan kepentingan perniagaan pelanggan tersebut yang mungkin terjejas jika maklumat tertentu sampai ke pengetahuan pihak yang tidak sepatutnya.

Lebih tepat lagi memelihara etika dan profesional kerja ke atas maklumat sulit pelanggan, dan soal ini bukan setakat dilaksanakan di Malaysia malah di serata bank di dunia.

Sebelum ini sudah ada kes, kakitangan sebuah hotel di Putrajaya yang mendedahkan  dokumen dalaman hotel yang menunjukkan anggaran perbelanjaan majlis pertunangan anak Perdana Menteri, sehingga dijadikan isu oleh PKR kononnya Perdana Menteri menggunakan wang rakyat, sedangkan sebenarnya tuduhan itu tidak benar sama sekali dan telah dijawab oleh Pejabat Perdana Menteri sendiri.

Terbaru, sebuah bank terkenal, Public Bank pula terjerat dalam modus operandi yang sama apabila seorang keraninya (kini bekas kerani), Johari Sulaiman diperalatkan PKR untuk mendedahkan butiran akaun syarikat National Feedlot Corporation (NFC), sedangkan hakikatnya perbuatan itu adalah menyalahi etika perbankkan disamping Akta Perbankan dan Institusi Kewangan (BAFIA).

Siapa Johari Sulaiman, latar belakang dan peranannya dalam mendedahkan maklumat sulit akaun pelanggan (dalam hal ini NFC), masih menjadi tanda tanya banyak pihak.  Kalau tidak kena dengan gaya, akan ada lebih ramai pelanggan yang menutup akaun di Public Bank, jika Public Bank tidak tampil menjelaskan keadaan sebenar.

Benarlah kita ada sedikit maklumat mengenai Johari Sulaiman yang didedahkan Rafizi dalam sidang medianya Jumaat lepas, tapi kita tahu semua itu hanya untuk tujuan gimik politik dan tidak boleh dipakai.  Yang penting ialah untuk Public Bank sendiri tampil membuat kenyataan rasmi mengenai Johari Sulaiman, lebih-lebih lagi setelah Johari menuduh dia ditekan pihak bank dan Bank Negara sehingga membawa kepada perletakkan jawatannya berhubung dengan isu ini.

Disamping itu Public Bank perlu mendedahkan penemuan dalam siasatan dalaman (Domestic Inquiry) yang dikatakan telah dijalankan ke atas Johari Sulaiman sebelum perletakkan jawatannya.

Penulis tidak yakin Johari Sulaiman berseorangan dalam hal ini.  Pihak bank sudah tentu menghadkan akses kepada maklumat pelanggan untuk setiap kakitangannya.  Seorang kerani biasa seperti Johari Sulaiman tidak mungkin mempunyai akses kepada segala-galanya, penulis yakin dia dibantu dan semua inilah yang perlu dijelaskan oleh Public Bank.

Para pendeposit Public Bank, terutamanya dari sektor korporat perlu tahu hal ini kerana sudah tentu mereka tidak mahu maklumat perbankan syarikat mereka, menjadi bahan untuk ‘dijual’ oleh kakitangan bank tersebut kepada siapa yang berminat.  Hari ini kepada PKR, besok-besok mungkin kepada saingan perniagaan yang lain pula, asal kena dengan harganya.

Dalam masa yang sama, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah juga perlu masuk campur dan meneliti kelainan (anamoli) dalam urusan kewangan Johari Sulaiman.  Dari air mukanya, penulis tidak nampak dimana letaknya ‘kejujuran’ Johari Sulaiman – jika benar dia melanggar etika kerjanya sendiri untuk kepentingan umum (kononnya).  Yang penulis lihat, ada agenda tersembunyi dan habuan tertentu yang menyebabkan Johari Sulaiman sanggup mempertaruhkan segala-galanya untuk menjadi barua kepada PKR dengan menyampaikan semua maklumat sulit tersebut.

Habuan inilah yang perlu disiasat oleh SPRM, Bank Negara dan sesiapa juga yang terbabit.

Malah penulis suka melihat Public Bank menyaman Johari Sulaiman dan PKR kerana mendedahkan dan menggunakan maklumat sulit pelanggan bank tersebut untuk kepentingan politik sempit mereka.  Biar ini menjadi pengajaran kepada mana-mana kakitangan bank di luar sana yang bercita-cita untuk mengikuti jejak langkah Johari Sulaiman.



45 comments:

Anonymous said...

.

Marilah kita semua menjadi manusia yang bertanggungjawab , jujur dan amanah .

.

Anonymous said...

kerahsiaan apa yang anda boleh harapkan dari institusi yang tenaga kerjanya adalah 75% Dapigs?

Melayu Perak said...

pergi mampuslah PUBLIC BANK.....

bank no.1 cina.....

dipunyai oleh komunis Teh Siang Pow...

Melayu Perak said...

orang melayu wajib tolak PUBLIC BANK hukum fardhu kifayah.....

pemegang sahamnya dari bawah hingga keatas semua CINA KOMUNIS.....

tolak PUBLIC BANK...tanggung jawab anda....

Anonymous said...

Mana mungkin sekor non-Dapigs menjejaskan reputasi sebuah institusi yang membela 75% Dapigs tanpa adanya signal 'lampu hijau' dari tangan ghaib Dapigs sendiri.

Anonymous said...

http://youtu.be/f5fbhyJwfgg

Cheguman said...

Terbaik bro. Mmg patut diperbetulkan.

Anonymous said...

kalau akaun Dapig didedahkan rasa rasanya besok juga depa akan buat laporan pada bank dunia

Anonymous said...

melaihoo nak bawa keluar sekeping kertas A FOUR kena tahan macam mana pulak selongok dokumen boleh melepasi pemantauan dapigs kalau bukan Dapigs punya agenda?

Anonymous said...

tau tak kenapa kelantan tak membangun ,puncanya kerajaan pusat tak memberi royalti minyak yg berbilion tu kepada kerajaan negeri dan dinafikan petroleum tu hak kelantan..

Melayu Perak said...

melaka....perak tak pernah dapat royalti minyak apasal boleh membangun dengan pesat....

zat said...

Melayu Perak

oo..tolak PB kira fardhu kifayah...

yg NFC songlap berjuta2 tu fardhu apa plak? nk sokong parti pun agak2 la..

Anonymous said...

http://mymassa.blogspot.com/2012/05/gambar-gambar-tpm-dan-mereka-tetiba.html


TPM DATANG KENDURI NASHA LE... BYK PICTURE

zat said...

GAP

kalu nk defend puak kau pun mesti la ada limit..let's face it kes NFC ni tak tak boleh nk bela lg...baik kau buat artikel desak AG percepatkan kes supaya dpt segera tutup isu ini...

mcm mana kau nk spin pun yg nyata Johari & Rafizi boleh dianggap hero dlm kes ini...dan yg berkepentingan dlm NFC adalah penyamun yg menyamun duit rakyat...

Melayu Perak said...

Bila masa NFC songlap duit....tak terbukti lagi tuduhan tuh...

zat....tujuan nfc dibangunkan untuk membekalkan rakyat dengan daging halal lagi suci....

yang mana daging diimpot diragui kehalalan nya....maklumlah yang mengimpot PUAK CINA KOMUNIS....

dan lagi untuk memecahkan monopoli kaum KOMUNIS nih....dan merosakkan sedikit sebanyak EKONOMI ORANG CINA....

Anonymous said...

A.B.P

Asalkan Bukan Pembangkang. !!!

Selamatkan Malaysia.

Melayu Kedah said...

Ish apa ni? Siasatan dalaman pihak bank jika SPRM dan polis campur cukuplah. Entri ni seperti minta bank dedahkan siasatan dalaman kepada umum, nak buat apa? Itu urusan bank, kenapa nak libatkan bank pula bila dah timbul isu Johari & Rafizi? Nanti jika masih tak puas hati, nak minta Bank Negara pula buat penjelasan ke? Lepas tu jika masih tak puas hati, Gabenor Bank Negara pula? Benda tak jadi isu, kenapa nak jadikan isu? Patut-patutlah kawan....

Anti Jumud said...

tak kisahlah sapapun, rafizi ke nfc ke aku peduli apa????bagi aku semua tu banggang belaka...ringka cerita, pkr anwar perompak harta negara...anti jumud

Anonymous said...

apa nama hero KALAU TIDAK AMANAH?! kalau dah tidak amanah dalam tanggungjwb bekerja ckp la hero mcm mana pun... TETAP BUKAN SEORG YG AMANAH DAN TETAP BUKAN ORG BAIK2... sdgkan seorg yg kafir bila dipersoalkan intergriti dirinya, boleh ltk jawatan dan memohon maaf bagaimana kita yg Islam ini yg sepatutnya punya intergriti diri yg lebih tinggi dari seorg kafir?!!

kalau si zat bekerja di US yg nyatanya adalah sebuah negara kafir, sistemnya semuanya kafir yg buat, adakah saudara zat dibolehkan utk menjual kerahsiaan company tmpt dia bekerja walaupun dia bekerja dgn org kafir? ikut logik tentu boleh bukan? tapi adakah ISLAM MEMBENARKAN PERBUATAN TERSEBUT? TIDAK BUKAN?

malah jika si zat ni warganegara US beliau sekali2 tidak dibenarkan menentang pemimpin negara tersebut walaupun mrk kafir jika si zat ni tidak dianiaya olh pemerintah, begitu cantik Islam itu sendiri jika diperhalusi... berkenaan dgn rafizi dan johari... siapakah yg menganiaya siapa?

Anonymous said...

belum berkuasa melanggari undang-undang.

setelah berkuasa entah apa lagi yang akan dilanggari.

zat said...

Melayu Perak

jgn confuse...aku tk pernah pertikai objektif NFC..

tp dr pendedahan2 dh nampak penyelewengan...objektif ke mana dan duit dh ke mana...sbb tu aku mintak AG percepatkan kes ini...itu isu utama...bukan Johari, PBank dll..

oh by the way...kita lg banyak impot lembu hidup dr daging sembelih...so jgn la marah2 kt parti kominis ka PUBLIC Bank ka..kalu ikut mentaliti kau silap2 jam rolex pun tk boleh pakai dah lps ni..:-)

zat said...

Anon 8:08PM

sy kira sdr kalu bekerja dgn syarikat yg sdg merancang memusnahkan negara msia ini sdr akan terus amanah kpd majikan ye..syabas sy kagum dgn sikap amanah sdr...hancuss!!

Anonymous said...

kalau sekali ini boleh berlaku kakitangan Bank bocorkan maklumat pelanggan ..
tidak mustahil akan berlaku lagi dan lagi dan lagi !!

yg nyata , dimalaysia ini apa saja yg berlaku , akan ada yg mengikuti , lihat kes buang bayi ...kes akan berturut dan berturut , menjadi ikutan orang lain dan seterusnya ,

apa kata kita pulaukan Public Bank ! jangan buka akaun di public Bank , sesiapa yg dah buka sila tutup akaun anda di Public Bank !!!

Anonymous said...

apa kata dedahkan juga akaun peribadi Rafizi , dedahkan juga akaun Anwar ,akaun Shamsidar , akaun Azizah ...akaun Hadi atau Nik aziz , dedahkan juga akaun Saifudin Nasution , mahfuz , Ambiga , khalid samad , dan seluruh pemimpin pakatan !

apa mereka rasa jika akauan peribadi didedahkan ? suka dan gembira tak ?

pulaukan public Bank ! jom kempen ramai2 jangan buka akaun di Public Bank , mereka tak boleh diharap !! bahaya !!!!

Anonymous said...

zat...

betul la apa yg hang ckp tu..pusing tang mana pun akhirnya rafizi gak heronya..

tetapi betul ke cara nya??kalau ada bukti sepatutnya dia dah kemukakan pada SPRM atau membuat laporan polis..bknnya mendedahkan diakhbar...mugkin tak percaya pada SPRM dan polis kot???disitu lah kesilapan pembangkan.. apa pun isu akan dituduh pihak berkuasa berpakat dgn kerajaan.. tetapi lain pula tarian mereka kalau sesuatu kes itu menyebelahi mereka.. adakah ini demokrasi versi reformasi???

apa akan jadi pada negara kalau semua rakyat berfikiran seperti puak pembangkang??ada masalah tak perlu mengadu pada pihak berkuasa..kita bg hukuman terus mcm tu je..tak huru hara negara ini nanti??

dalam kes nfc ni gua rasa keluarga kak ijat sudah dihukum sebelum kesalahan itu terbukti di mahkamah..dan kiranya benda yg sama terjadi pada keluarga pemimpin pembangkang??? JANGAN KITA CAKAP UNDANG2 ITU BETUL KIRANYA IANYA MENYEBELAHI KITA... DAN SALAH KIRANYA IANYA DISEBALIKNYA!!!

Anonymous said...

Pulaukan Public Bank....bank cina DAPigs

Anonymous said...

public bank ni memang cekik darah... 10 thn dulu aku buat loan. Kalau buat loan kereta di ampang... Kena bayar kat ampang je.. Bayar kat branch lain ada extra charges.... Dekat rm 3 jugala.. Patutla untung berganda... Bank lain takde pulak kenakan extra charges ni...

Apa2pun, dua2 kena disiasat, di pihak NFC ... Ini adala satu peringatan ... Perbetulkan kesilapan dan kelemahan. Di pihak Johari, Rafizi ...Sebagai pekerja dan profesional.. Perlulah lebih bertanggungjawab "
NnDansekiranya penyelewangan di pihak pembangkang maka perlulah berani dan adil dlm membuat pendedahan... Jangan kita ghairah mencari kesilapan musuh dan menutup kesilapan sendir

Anonymous said...

HERO LBGT V AVENGERS

Kalau dirumah si Anu dipercayai ada Chinadol atau di rumah Dapigs disyaki bersembunyi komunis tegar iaitu elemen-elemen perosak negara, makanya kalau bersandarkan hujah pembangkang, dengan itu sesiapa saja boleh ceroboh rumah si Anu dan rumah Dapigs bagi membuktikan apa yang disyaki (ada elemen perosak)!

Kalau matlamat halalkan cara benar-benar sesuatu yang 'halal' di negeri pembangkang maka seronoklah massa kerana dapat ceroboh rumah si Anu dan si Dapigs dengan menjadikan elemen reka-rekaan sebagai kewajaran untuk melakukan character assassination!

*bagi aku, aku nak masuk rumah si Anu atas alasan ada Cinadol walhal saja nak skodeng Nurul Ajijah berkemban! Yeahah!

AKU -- SRK

Anonymous said...

will SMITH hero sejati

semua orang nak jadi hero sampaikan LGBT pun nak jadi hero.

masalah dengan hero lembut ialah berlagak lebih macho dari kemachoran sebenar.

makanya jangan hairan kalau hero lembut ini dapat penampau apabila cuba bercomot mulut dengan will smith (hero sebenar).

nasib baiklah hero lembut dapat penampau, kalau kena buku lima WILL smith mungkin tertanggal dua tiga bilah gigi si hero lembut berkenaan.

ambillah iktibar

PEMINAT MGR

Anonymous said...

Analisa muda , adakah Public Bank merupakan funder kepada PKR ???

Anonymous said...

Aku agak engko ni org kelantan. Sebab tu kelantan tak membangun. Sebab ada bodoh piang, bodoh biut mcm engko! Org ckp pasal lain, dia melalut pasal benda lain!!

Zaeydee said...

Kalau gitu gaya jom kita pakat kempen tutup akuan public bank... lagipun bank tu bukan beroperasi berasaskan Islampun... ketuanya pun dah kepala cina...orang Melayu nipun satu hal jugak...banyak2 bank Islam yang ada...nye pilih jugak bank kafir ni...MasyaAllah...esuk aku akan tutup akaun aku kat public bank!

Anonymous said...

NAMA PUN PUBLIC BANK....EVERYTHING MADE PUBLIC...FOOD FOR THOUGHT.

HERO APA KALAU TAK AMANAH...YANG TENTUNYA FROM HERO TO ZERO, SEKARANG JOBLESS.MASA PC MUKA MACAM FEDUP AJE....SEBAB JADI MANGSA KEADAAN.

Anonymous said...

... Biasala bila used car dari dealer2 puak ni... Depa akan promote public bank...

Anonymous said...

Tgk mlka tkde mnyk maupon gtah,tkde rja tk jd msalah,hidup rkun tk mskin tk mrwah,hrmt kaum tk kira darah,hidup rukun dbrkati allah,ngri kecik pndptan termewah,tyt malka org lua rkyt tk mrah,islam diamal bukn nk megah,anuwar msuk,psti kne nyahh,pas msuk,jd mk nyah..

Anonymous said...

10.33

betul tu bro!!!gua sokong lu...
pahang pun takda minyak...elok je.. biasa la tok guru tak layak memimpin akai kat lutut..bapa syaitan tu pandai dok bodohkan rakyat dia... tak habis2 ngan minyak.... bg duit peruntukan untuk air apa jadi??? ni nak royalti konon..hahahaha.. bg pun apa jd??? masuk tabung... pastu tuduh duit tak cukup... bodoh akai kat lutut tok niajis ni!!!

Anonymous said...

Orang melaka bila berpantun... Bekerat2... Hebat!!,

Anonymous said...

wa nak tau account nuar jubo dan assmin plak blehh...

nak tau bapa billion nuar dpt dari yahudi sebulan...

assmin dpt dari nuar bapa ratus juta plak sampai bleh pakai ferrari dan tak peduli ibu kandung...

nak tau jugak tuuhh...

Anonymous said...

public bank ni satu2nya bank cina di msia.

Anonymous said...

tanyala pakar..johari n rafizi... Depa tau...tapi buat2 tak tauuu...

Anonymous said...

Public bank ni domestic bank... Sila check wikipedia

Anonymous said...

Hong leong bank juga domestic bank .. Cina juga

Anonymous said...

zat, zat, bodoh rupanya ko ni ye. masalahnya isu ni dah nak dibawa ke mahkamah. mmg boleh public bank dedahkan akaun bank nfc dgn syarat dpt perintah mahkamah. bukan si johari pi dedah kat org mentang2 dia penah keje kat situ. tolong kurangkan sikit kebodohan ko tu.

Anonymous said...

lepas ni aku tutup akaun public bank, bahaya. ..tak boleh dipercayai!

kalau ada 100 orang tutup akaun di public bank, sedikit sebanyak pasti ada kesannya!
jom kempen tutup akaun di public bank! !!

Anonymous said...

Mlysia open trade cntry..bebas nk mlabur..tp bukn smua ikhas nk mlbur..ade yg nk mlebur..bukn sistm dagang perbankan je ade penyamun..dlm smua sektor ade..cnth mlaka dlu perang ngan prtugis..mlka tkkan jtuh kalo tk dsabotaj oleh pedagang indon yg bocorkn mklumat prtahanan mlka..mreka brpakat dgn porto dn dtawar gnjaran sekira nye rmpas mlka..indon belot..mlka msyhur smpai ke pelosok dunia mse tu...sjarah brulang wei..buat baik brpda pada kpd sesiapapon..