IKLAN BERBAYAR

Saturday, June 30, 2012

NURUL IZAH KANTOI BESAR DALAM PARLIMEN.


TEKS UCAPAN YB MENTERI PERTAHANAN BAGI MENJAWAB UCAPAN PENANGGUHAN YB LEMBAH PANTAI BERKAITAN ISU KOMISEN DAN PENJUALAN DOKUMEN RASMI KES KAPAL SELAM PADA 26 JUN 2012

Tuan Yang Dipertua,

Sekali lagi saya ingin maklumkan Dewan Yang Mulia ini bahawa kontrak Perolehan dua buah kapal selam BARU Scorpene telah ditandatangani pada 5 Jun 2002 oleh Kerajaan Malaysia dengan Syarikat DCNS ( Perancis ) dan NAVANITA ( Sepanyol ) selaku pembekal kapal selam dan Perimekar Sdn Bhd sebagai Project Services Provider. Nilai kontrak ini ialah EURO 1.084 bilion. Skop kontrak ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu:

a) Bahagian Pertama: Antara Kerajaan Malaysia dengan Syarikat DCNS ( Perancis ) dan NAVANITA
( Sepanyol ) merangkumi perolehan da buah kapal selam jenis Scorpene, pakej Integrated Logistic Support (ILS) dan latihan untuk warga kapal selam Scorpene. Nilai bahagian ini ialah EURO969.15 Juta.

b) Bahagian Kedua: Antara Kerajaan Malaysia dengan Perimekar Sdn Bhd merangkumi perkhidmatan koordinasi dan sokongan kepada Pasukan Projek dan pelatih pelatih kapal selam di Perancis dan Sepanyol. Nilai bahagian ini ialah EURO114.96 Juta.

Tuan yang di-Pertua,

Sekali lagi dinyatakan di Dewan Yang Mulia ini, Kementerian TIDAK PERNAH membayar sebarang bayaran komisen sama ada secara langsung atau tidak langsung kepada mana mana syarikat dalam perolehan Kapal Selam Scorpene. Perolehan kapal selam tersebut telah dibuat secara runding terus selaras dengan tatacara perolehan Kerajaan dengan Syarikat Pembuat iaitu Perancis dan Sepanyol yang telah mendapat persetujuan Kerajaan masing masing. Kenyataan Ahli Parlimen Lembah Pantai bahawa dua buah kapal selam Scorpene dibeli dari Syarikat Thales International adalah TIDAK BENAR.

Kementerian Pertahanan TIDAK mempunyai sebarang maklumat mengenai DAKWAAN penjualan dokumen yang dikatakan RAHSIA oleh Syarikat Terasasi ( Hong Kong ) kepada Syarikat Thint Asia
( Thales International ) yang didakwa bernilai EURO36 Juta. Kementerian juga TIDAK mempunyai maklumat DAKWAAN bayaran secara berkala daripada hint Asia kepada Syarikat Terasasi ( Hong Kong )

Tuan Yang di-Pertua,

Ahli Parlimen Lembah Pantai telah menyarankan supaya Kerajaan dan Kementerian Pertahanan perlu mengambil beberapa langkah antaranya;

1) menjelaskan apakah benar maklumat dikesan keluar daripada Malaysia;

Sepanjang pengetahuan Kementerian, sehingga kini TIADA maklumat yang dikesan keluar dari Malaysia.

2) samada Kerajaan Malaysia akan memohon untuk menjadi wakil pemerhati di Mahkamah 'Tribunal de Grande Istance' Perancis untuk mendapat akses kertas pembuktian yang dirujuk oleh SUARAM;

Kerajaan Malaysia difahamkan TIADA PERBICARAAN berlangsung di Perancis berhubung isu kapal selam Scorpene. Justeru, TIDAK TIMBUL soal Kerajaan akan memohon menjadi pemerhati.

3) menubuhkan Suruhanjaya Bebas Diraja untuk menyiasat proses pembelian Scorpene jika terdapat unsur rasuah dan penjualan rahsia sulit negara;

Kerajaan berpendapat TIDAK PERLU menubuhkan Suruhanjaya Bebas untuk menyiasat pembelian kapal selam memandangkan pembelian kelengkapan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) ini dibuat mengikut Tatacara Pelaksanaan Kontrak Kontrak Perolehan Peralatan Pertahanan Negara. Ia melibatkan pelbagai peringkat kelulusan termasuk Jawatankuasa Teknikal dan Jawatankuasa Rundingan Harga setelah penilaian yang teliti dibuat demi memastikan perolehan tersebut menepati keperluan ATM. Selain itu rujukan juga dibuat kepada Jabatan Peguam Negara bagi mendapatkan kelulusan keatas klausa klausa kontrak tersebut. Semua terma dan kelulusan untuk rundingan terus dikemukakan kepada Kementerian kewangan untuk kelulusan.

4) Kerajaan Malaysia juga perlu menyokong usul reformasi Parlimen agar sistem Jawatankuasa Tetap termasuk untuk Pertahanan diwujudkan demi menjamin segala urusan penting Kerajaan bebas dari rasuah dan pengkhianatan;

Kerajaan berpendapat TIDAK PERLU untuk menubuhkan Jawatankuasa Tetap Parlimen untuk Pertahanan. Ini adalah kerana sebarang rancangan pembelian kelengkapan tentera adalah dinyatakan dalam anggaran belanjawan pembangunan yang mana dibahas dan diluluskan oleh Parlimen. Proses perolehan aset juga adalah tertakluk kepada peraturan peraturan yang ditetapkan oleh Kerajaan seperti Arahan Perbendaharaan dan Tatacara Prosedur Kewangan. Manakala itu, setiap perbelanjaan adalah tertakluk kepada pemeriksaan atau teguran Jabatan Audit Negara. Kerajaan juga berpandangan proses perolehan yang melibatkan kelengkapan pertahanan yang strategik tidak wajar dibincangkan secara terbuka.

Sekian terima kasih

YB Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi
Menteri Pertahanan Malaysia

19 comments:

Anonymous said...

Jangan meliwat, meliwat itu haram

mat sabu said...

marilah kita besama-sama melancap.melancap amalan yang mulia

Anonymous said...

Betina ini semakin hari semakin terserlah KEBINATANGAN prangainye ..kemana tumpah kuah kalo xke nasi...kalo tumpah ke lain itu spt kerja PAPA kesygngan betina ini...

Pthuiii.....

Anonymous said...

Anak peliwat ni patut humban keluar dari parlimen.

Anonymous said...

Budaya meliwat, berzina, bohsia, gundik, seks bebas ni.... adalah amalan jahiliyah hasil dari sekularisasi sejak Melayu sekular assobiyyah pegang kuasa 55 tahun yang lalu.

Budaya pergaulan bebas lelaki perempuan, keluar rumah tanpa pakaian yang menutup aurat yang betul mengikut
syarak, peniruan amalan gaya hidup kuning dari kafir barat dan budaya hedonisme yang ditonjolkan di dalam media termasuk media kerajaan mengalahkan kepada mentaliti songsang dan perzinaa para remaja hari ini.

KRISIS SOSIAL semakin meruncing, kerajaan UBN tidak menunjukkan kesungguhan dan tidak berupaya untuk membendungnya lagi.

KEGAGALAN KERAJAAN UBN dalam isu DADAH, JENAYAH, MAKSIAT, KHURAFAT, MURTAD amat ketara sekali.

Sistem pendidikan negara dan program pembudayaan Nilai.nilai murni amat lemah membentuk MASYARAKAT MADANI (CIVIL) YANG BER TAMADDUN! Terutama program2 tv yang lebih bercorak asmara, lucah, ganas, tahyul, khurafat yang berleluasa sekarang tanpa tapisan yang berkesan. RTM, TV3,....... Khususnya KPKK di bawah Rais yatim lebih kepada retorik budaya Melayu dan Islam..... Tapi KEMENTERIAN KPKK GAGAL keseluruhan nya..... Menteri makan gaji buta dari duit rakyat!

Budaya murni Melayu semakin pupus....... Kerana FULUS!

Anonymous said...

.

Merokok merbahayakan kesihatan jadi kurangkan merokok .


.

Anonymous said...

AMARAN:

1. Kita perlu bimbang tentang keghairahan pihak pembangkang terutama dari DAP yang mempertikaikan perkara yang melibatkan maklumat ketenteraan negara secara terbuka. Fenomena ini semakin ketara setelah Malaysia mengambil pendekatan untuk menaiktaraf teknologi dan sistem pertahanan negara.

2. Kita harus perihatin dan peka dengan campurtangan pihak luar yang sentiasa cemburu dan khianat terhadap pembangunan negara. Contoh terdekat adalah Singapura. Singapura tidak akan pernah jujur sebagai jiran.

3. Saya melihat secara peribadi terdapat beberapa wakil rakyat pembangkang yang dengan sengaja cuba membuka atau dengan sengaja memberi tekanan kepada negara untuk membuka rahsia ketenteraan kita (Seperti Tian Chua). Ini akan membantu musuh @ Singapura mengkaji sistem pertahanan kita. DAP tak pernah penat untuk mencungkil maklumat ketenteraan negara untuk perhatian luar.

4. Saya ada mendengar bebarapa kakitangan professional ketenteraan kita yang berhenti/hilang dan kini berkhidmat dengan ketenteraan singapura. Kita harus ingat DAP dan PAP adalah saudara kembar. Kita juga harus menilai keikhlasan Singapura apabila mereka membenarkan anggota kerajaan mereka hadir dan menyokong BERSIH 2.0 yang mempertikaikan sistem pilihanraya negara kita selain surat khabar mereka tak henti2 menghentam dasar dan tindakan DS Najib.

5. Saranan saya agar mereka ini di siasat agar rahsia keselamatan negara tidak bocor kepada pihak luar.

Sekian

Anonymous said...

ANON June 30, 2012 11:21 AM

Jangan komen tentang sosial kalau bahasa awak pun tak elok.

Menyalahkan orang adalah teknik paling mudah untuk lepas tangan bila gagal.

Jaga/didik/muhasabah diri dan anak2 sendiri..

Anonymous said...

perangai pembangkang ialah melemparkan tuduhan dan tuduhan kepada kerajaan, seterusnya tuduhan itu dibawa kedalam setiap ceramah pembangkang tak kira biaDAP atau hamPAS atau parti peliwat tua, seterusnya tuduhan itu diulang2 beribu kali sehingga tertanam dlm fikiran rakyat bahawa ianya benar. ..

kemudian kerajaan berikan fakta sahih sehingga secara tdk langsung terbocor rahsia ketenteraan sulit dan itulah target pembangkang sebenar. ..
pada saya ada masa kerajaan jgn layan karenah pembangkang, teranglah detail manapun atau berilah fakta sah manapun, tiada maknanya! pembangkang tak akan percaya dan dengar punya ...so apa makna buat baik dgn pembangkang? ?

Anonymous said...

pakatan haram hanya mencipta isu guna dispinkan pada kempen PRU 13 mendatang! semua dakwaan hanya rekaan dan imaginasi si tukang karut! padahal imej mereka teruk dibogelkan setiap hari! masalah moral mereka membiak terkadang dgn kes2 yg pelik2 bagi kita yg waras ini hanya mampu menggelengkan kepala.. mereka harus membelek muka hodoh mereka di cermin dahulu sebelum menuding jari menuduh org lain!

Anonymous said...

Janganlah salahkan UMNO kerana rosak moral. Salahkan diri sendiri kerana salah asohan. Sebaik-baik manusia adalah orang yang mengambil tanggung jawab terhadap diri sendiri dahulu!. Ibarat ular menyusur akar, tidak akan hilang bisanya.!Jawapan salahkan orang lain kerana diri sendiri kecundang iman adalah jawapan standard Melayu yg kecundang!

Serban Hijau said...

Hoi! Anom 11:14.

Kalau dah Ketua Umum Pakatan Haram sendiri yang melakukan dosa ZINA dan tidak berani bersumpah untukm menafikannya.

Apa pulak yang hang nak cakap fasal hukum-hakam dalam bloq ni.

Orang UMNO pun bukan lah jahil sangat macam hang pa dok tuduh.

PAS lagi mengarut.Lagi besar vserbah lagi ligat hampa putar.

Langsung tiada wibawa...

Serban Hijau said...

Hoi! Anom 11:14.

Kalau dah Ketua Umum Pakatan Haram sendiri yang melakukan dosa ZINA dan tidak berani bersumpah untukm menafikannya.

Apa pulak yang hang nak cakap fasal hukum-hakam dalam bloq ni.

Orang UMNO pun bukan lah jahil sangat macam hang pa dok tuduh.

PAS lagi mengarut.Lagi besar vserbah lagi ligat hampa putar.

Langsung tiada wibawa...

Anonymous said...

Memang benar saudara....puak2 pembangkang ni memang dah tak bolih terima lagi perkara yang benar sebab mereka ni dah di tanam dengan sifat2mungkar,sebab tu lah pemimpin mereka buat perkara maksiat pun mereka masih mengatakan tidak...itu lah wajah pembangkang yang sebenar

Anonymous said...

Botol arak depan meja pun pas tak berupaya mengelak, k-pop depan mata pun pas dah terbeliak jangan cakap pasal negara lah..gatei telinge teman. tunjuklah contoh satu negara kat dunia ni yang terlepas dari gejala sosial dan dadah. Kelantan yang dah bertahun-tahun pas pengang pun apa kejadah yang tak ada kat sana hiv,sabung ayam mana yang lebih banyak kalau nak dibandingkan dengan negeri2 lain. Tolong lah..jangan sampai nak jaga akhlak anak bini pun nak harap subsidi kerajaan.

Anonymous said...

Betul tu 11:14 AM.

Semua Budaya meliwat, berzina, bohsia, gundik, seks bebas, murtad, kurafat, jenayah & dadah dlm M'sia... adalah salah UMNO sebenarnya.

Pasal UMNO lah, Anwar gemar meliwat lubang bontot Saiful kaum sejenis nya.

Pasal Umno lah, Anwar suka berzina dgn Shamsidar Tahrin bini Azmin Ali sampai dapat anak bernama Afifa.

Pasal Umno lah, Anwar bermati-matian perjuangkan Pluralisme & Seks bebas LGBT.

Pasal Umno lah, Anwar Anak Beranak cukup patuh arahan menjadi agen / alat zionis Israel.

Pasal Umno lah, Anwar tak berani bersumpah laknat dgn nama Allah swt.

Pasal Umno lah, bangsa kafir cina india berani buat program bersenam kat Masjid.

Pasal Umno lah, bangsa kafir cina berani mempermainkan ayat2 alQuran dan berceramah mengenai Islam dlm Masjid.

Percaya lah, kalau PAS memerintah dari dulu lagi, semua keburukan tersebut tidak akan wujud dlm M'sia....M'sia akan suci murni mungkin M'sia telah menjadi satu2 nya Negara suci dlm Dunia...kerana PAS dipimpin oleh Nabi Nik Nik Aziz Nik Mat seorang yg maksum boleh menentukan siapa masuk syurga siapa masuk neraka dan PAS juga dipimpin Hadi Awang seorang ulamak hebat yang boleh menentukan siapa kafir dan tak kafir.

Semua nya memang salah Umno.

Anonymous said...

Kecantikn wanita umno hanya buat modal bodek projek lembu

Anonymous said...

PA S for genermatio ......... NO TO UMNO

anti bohmau said...

GAP,

nurul izzah ni ingat ATM berniaga kacang putih kut? setiap pembelian kelengkapan yg dibuat ada hitam putihnya. kecuali perjanjian antara anwar dgn proksi yahudi utk lingkupkan negara ni. yg ni nurul izzah taknak periksa tengok??? sedap menuduh kerajaan semata2, papa lu sendiri lu tak pernah tanya apa sia buat dgn pink form semasa jd tpm & ment. kewangan dolu2???