Sunday, June 10, 2012

PELAJAR JANGAN JADI BODOH IKUT ANWAR.



Pembangkang di Selangor melenting dan menjadi tidak tentu arah apabila pihak Kementerian Pengajian Tinggi mengarah PTPTN membekukan pinjaman pendidikan bagi pelajar Unisel.

Tanpa mengkaji terlebih dahulu bahawa tindakan itu adalah bersifat sementara kerana PTPTN mahu melihat samada Pakatan Rakyat Selangor benar-benar serius mahu membela nasib pelajar di bawah universiti milik kerajaan negeri atau ianya sekadar retorik politik kosong mereka sahaja.

Bak kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, kerajaan mahu melihat sejauh mana kebenaran janji Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim mahu memberi pendidikan percuma kepada pelajar pusat pengajian tinggi dengan menghapuskan pinjaman PTPTN.

Bukan sesekali niat kerajaan  untuk memperjudikan masa depan generasi muda terutamanya anak-anak bangsa Melayu sendiri.

Sejak merdeka sampai sekarang, tidak ada kerajaan yang memperkasakan pendidikan di negara ini terutamanya menaikkan martabat bangsa Melayu kecuali Barisan Nasional.

Ini hakikat yang amat pahit untuk diterima pembangkang.

Begitulah sifat pembangkang yang ingin menjadi Mat Jenin - berjanji bulan dan bintang kepada rakyat, tetapi apabila mereka disedarkan dari alam mimpi kepada dunia realiti barulah mengerti betapa sukarnya untuk mengotakan janji-janji yang mereka tabur.

Inilah hasil budaya fitnah yang diamalkan oleh Anwar selama kerjaya politiknya.'

Kalau dahulu ia di tahan di bawah ISA pada awal 1970an kerana menghasut rakyat Baling bangkit menentang kerajaan pimpinan Tun Abdul Razak Hussein atas isu kemiskinan, kini Anwar mahu mmebuat onar yang sama dalam isu PTPTN.

Begitu juga Anwar membuat kacau bilau pada tahun 1998 apabila dipecat daripada jawatannya kerana jenayah liwat dan salahguna kuasa dengan menghasut rakyat melakukan demonstrasi jalanan.

Sebagaimana yang disebut oleh Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim, Anwar sememangnya tidak mempunyai perasaan kasih sayang terhadap bangsa Melayu.

Yang beliau pentingkan ialah bagaimana hendak menjadi Perdana Menteri dan untuk itu dia sanggup memperkudakan bangsa Melayu untuk mencapai cita-citanya.

Anwar tidak peduli samada nasib pelajar-pelajar Melayu terbela atau tidak apabila beliau mengapi-apikan supaya pelajar yang menerima pinjaman PTPTN tidak membayar pinjaman mereka.

Alasan yang diberikan ialah Pakatan Rakyat akan menawan Putrajaya pada pilihan raya umum akan datang, dan tidak perlu lagi pinjaman tersebut dibayar mulai sekarang kerana ia akan dimansuhkan juga.

Beginilah niat jahat Anwar yang menjanjikan sesuatu yang belum dan tidak akan berlaku dengan mengeksploitasi minda generasi muda melalui janji kosongnya.

Seperti biasa, PAS pula mengambil kesempatan untuk mengatakan kerajaan berlaku zalim kerana menindas pelajar Melayu.

Mungkin PAS yang hanya pandai berceramah di kampung-kampung boleh berikan bukti kepada rakyat satu universiti yang berjaya di binanya selama 20 tahun ia memerintah Kelantan.

Bak kata orang, satu tiang bangunan pun PAS tidak mampu tegakkan apatah lagi sebuah gedung!

Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim mahu menunjukkan hero dengan berkata sebahagian aset Unisel akan dijual untuk menampung keperluan pendidikan pelajar universiti tersebut.

Dengan sendirinya Khalid telah membuka pekungnya kepada rakyat bahawa kerajaan negeri sebenarnya tidak mempunyai dana yang mencukupi untuk membiayai pendidikan pelajar universiit miliknya sendiri.

Apa perlu Selangor menjual aset Unisel jika benarlah dakwaan kerajaan negeri mempunyai rizab tunai lebih RM1 bilion yang amat dibanggakan itu?

Apa logiknya jika Selangor sudah kaya dengan simpanan tunai tetapi terpaksa juga menjual harta sendiri apabila keadaan terdesak?

Tidak lain tidak bukan dakwaan rizab yang besar hanyalah satu lagi pembohongan Pakatan Rakyat sebagaimana juga janji-janji kosong mereka yang dibuat pada pilihan raya umum 2008.

Dalam erti kata lain Selangor di bawah pembangkang sudah hampir bankrap dan ini dibuktikan dengan tindakannya mahu menjual aset-aset bernilai yang dimiliki Unisel.

Isu PTPTN telah memakan diri pembangkang sendiri dan mendedahkan tembelang Anwar dan Pakatan Rakyat yang suka berbohong kepada rakyat dan membuat janji manis.

Pembangkang boleh membuat timbunan janji dan mimpi manis tetapi hanya BN sahaja yang mampu mengotakan apa sahaja yang dijanjikan kepada rakyat.

100 comments:

Anonymous said...

Wakakaka

Spin bagus. Ingat semua orang bodoh ke?

Spin tahap badut la ni.

OKU (orang kuat Umno) said...

Kenapalah tak cerdik sangat ni, PR janji nak hapus PTPTN kalau menang PRU13 dan dapat memerintah kerajaan persekutuan. Sebabnya boleh guna keuntungan petronas untuk tolong para pelajar mencari ilmu, daripada menggunakannya untuk kroni-kroni. Duit petronas mana masuk keuntungan negeri Selangor. Tak cerdik sungguh! Jenis tak faham maksud cakap orang PR, hanya baca utusan meloya-loya, berita hairan-hairan, tengok rtm, tv3 dan yang spesisnya dengannya saja. Nak jadi rakyat yang cerdik, dengar dan baca semua jenis berita, kemudian buat keputusan pihak mana yang benar.

Anonymous said...

Aku sokong oku!!

Anonymous said...

pendapat oku bernas dan relevan.

Anonymous said...

Oku ni cacat otak. Sbb tu biol. PR ni hanya mampu tabur janji sana sini. Nak bagi pendidikan percuma dari tadika smp universiti bankrap la negara woii...guna otak la. Jgn jadi vangang....isu lain takda...balik2 cakap kroni.kroni. Kroni. Kroni...konek la.....apa oku ingat PR tu takda kroni ke...semua suku sakat je. Tengok parti anak beranak tu cukup sebagai tanda amalan nepotisme dan kronisme la...ops lupa lak. Oku sakit otak sebab tu biol.

hangkedee said...

Nak masuk U ni kena lah bijak pandai kalau bangang macam Hampas Pkr baik jadi belacai dapig sampai bila bila.INi lah akibat baca haramjadahkah hari hari.kan kantoi bila PTPTN nak dibekukan itu baru ajah ajah aje sudah meroyan macam Dapig.

Anonymous said...

OKU ...
Ko hingat duit petronas tu boleh tampung ke semua orang belajar dari sekolah rendah sampai U.

Setahun mungkin bole.. kalau dah bertahun2 nak tanggung semua segunung emas pun bole abis. Penduduk bertambah bukan sedikit, berganda2.

PKR takde alasan lain,Sikit2 duit petronas..

Anonymous said...

OKU.. korang banggakan sangat aset selangor ada berbillion sejak korang naik.

Setakat 1000 student pun takleh nak tanggung.

Nak tunggu duit orang jugak (petronas)

Aku pun boleh macam tu. Aku punya belanja orang lain tanggung tolong bayar.

BUDAK BENTENG said...

Mohon tuan pautkan saya
http://budakbenteng.blogspot.com/

zat said...

OKU

saya setuju !! dh letih nk bagi dia org ni paham...

Anonymous said...

tu lah pembangkang....nak edu free..sampai nak gadai aset...pastu kata bila perintah negara samalah juga nak jual aset petronas pulak!!!?.hehehe..

macamlah untung petronas tu...selama ini disonglap BN?

kalau nak samakan untung petronas untuk menanggung kos edu free...macamana pulak rizab atau pendapatn kerajaan negeri tu apsal tak beri pada pelajar unisel?

inilah janji kosong semata!!!!

kos tanggung pelajar walau pinjamanpun PTPTN peruntukkan semakin meningkat!!....klu free
kerajaan akan muflis!!petronas pun boleh bangkrap!!

Anonymous said...

Ko ni oku, otak mcm org kurang upaya ..ngam lah tu nama ko oku..asyik kroniiii saja..walhal si nur tu dah terang2 kayakan kroni dia pada wktu jadi TPM..Azmin ada kes rahsuah..rafizi sdh pasti memberi sesuatu utk dpt penyata kewangan, org yg kecewa dlm bn masuk parti bodoh pkr ni, sdh pasti stelah d janjikan ssuatu..

Jgn lah ko nak mngajar kami..jgn jadi sombong kononya rakyat brsama kamu..sy rakyat bawahan tau yg pemimpin kamu lagi terul korup..

Hari ni, si nuar tu mau dtg ke negeri sy sabah..habis pemimpin yg tdk kuat integriti dia mau janjikan sesuatu..spaya dpt lompat..tiada maruah betul lah si nuar tu..

Then, utk ptptn plak..kamu hnya akn bagi pendidilan prcuma hnya bila dpt memerintah negara..itu hnya lah alasan..

Ko igt ko boleh bodoh kan saya atau rakyat2 yg lain kah..

Skrg bila kita berbicara mengikut konteks negeri..dulu kamu janji bila memerintah negeri selangor, kamu akn beri mcm2 jnji..sprt bantuan sekolah tadika, bantuan kpd anak selangor yg masuk IPT & mcm2 lagi lah janji..
Kalu lah sekirnya kamu tdk memerintah selangor, sdh pasti kamu akn guna alasan, "kami hanya akn tunaikan jnji kami sekiranya kami menguasahi selangor"

Then, skrg ni kamu dah jadi kerajaan negeri selangor, ..kenapa janji2 spt bantuan sekolah tadika & lain2 tidak d tunai kan..?

Begitu juga dlm konteks NEGARA..kamu juga akn janji, akn beri pendidikan percuma bila menguasai pemerintahan negara..
Kalu sekira pr berjaya dlm pilihanraya akn dtg ini, sy TIDAK YAKIN bahawa pr boleh tunaikn janji2 nya..

Sebab ini terbukti dlm negeri selangor..dalam konteks NEGERI..

Apatah lagi..PKR adalah parti yg penuh dgn org2 yg kecewa & bermasalah..

Seikhlas hati, ko tgk lah pemimpin2 pkr yg ada skrg..ko tgk dgn hati yg terbuka & ikhlas..
Adakak ko yakin ini lah barisan pemimpin yg akn memimpin kau, anak kau, kuarga kau & raktat yg lain ?

Ikhlas dari Anak Kg. Sungai Damit, Tuaran, Sabah

Anonymous said...

GERAKAN MELAYU BERDAULAT...

Cakap banyak tarak..

Macai Pakatan Rosak ckp la mcm mana pun..

Semua ISU nie hanya mainan POLITIK AL JUBURI BANGANG yg ketagih nak PUTRAJAYA AJE...

Dah mcm2 isu yg dia buat. Semunya makin menampakkan KEBODOHAN tahap CIPAN PU KI AR..

Isu PTPTN ni lagi kelAKAR..

Kena GERTAK sikit dah gelabah BERUK..

YG jadi mangsa STUDENT YG betul2 nAk belajar. BUKAN jenis studen yg tau NAK BEROMEN je DALAM KHEMAH KAT DATARAN ARI TUE..

YG sedihnya...

KORANGLAH MACAI PU KI AR..


PATONG ANGGUK TETAP PATONG ANGGOK..

IKUT JE KATA SI TOTEY BENGKOK..

Anonymous said...

GAP lu punya post bernas!!!

pembangkang komen kat sini hilang rasional utk berfikir..terencat akal....otak kat kepala lutut!!!

bukti GAP dah beri...komen pembangkang hanya beri pendapat retorik petronas boleh tanggung free edu jer!!

sedangkan pembangkang patut beri contoh terlebih dahulu...edu free kerajaan selangor tanggung tanpa gadai aset...barulah kita boleh percaya klu mereka perintah negarapun boleh beri free edu!!!

pembangkang spin tongong jer pandai!!!

Anonymous said...

PTPTN bukan sebuah syarikat pemimjam wang..atau ader bisnes utk menjana pendapatan utk menanggung pelajar...ataupun yayasan maupun bank!!!

setiap tahun kerajaan pusat top up wang utk menanggung jumlah kos,pelajar yg meningkat serta NPL yg tak dapat dikutip serta kutipan yg semakin kurang!!....dari 10..20..30...50 billion klu trend ini berlaku...klu free edu jumlah akan terus meningkat 60..80..100..biliion setiap tahun...sekarang tahun 2012...2020....2030...2050.. negara tanggungan segala macam kos meningkat,badget negara meningkat tapi pendapatan negara,glc menurun ekonomi negara dan dunia tak keruan...muflis sudah pasti!!!!

berjanji biar rasional dan fikirkan jangka panjang....!!
tak bertanggungjawap sungguh bila berjanji!!!

Anonymous said...

Org2 mcm OKU ni dah takde benda lain nak spin.... Bodoh tahap bebal.... semua benda nak free ko ingat ni zaman ape.... Senang cite org sengal mcm oku ni mcm pemimpin fuckatan jugak...adalah org2 yg x dpt projek, x dpt pangkat,x dpt jawatan... X boleh tgk org melayu lain senang... Usaha sendirilah .... semua nak free ....

Anonymous said...

post komen pukul 11.23,11.33,11.49.....orang yg sama

kenali gua dgn 'mdz' jer!!!
ader blog tapi dah 'mati'

gua ngaku tegar'tembak'pro pr di fb jer...hehe

tegar layan GAP blog juger...utk ke blog lain...GAP ni umpama server..dan injin carian spt google etc..hehehe

FYI jer...

OKU (orang kuat Umno) said...

Anon June 10, 2012 10:26 AM

UMNO yang mula ajar amalan nepotisme dan kronisme, buktinya:

1- Mahathir anaknya mukhriz
2- Abdul razak anaknya najib
3- hussein onn anaknya hisyamudin
4- mahmud taib anaknya sulaiman
5- megat junid anaknya megat firdouz
6- sanusi junid anaknya akramsyah
7- Syed Jaafar Albar anaknya Syed Hamid
8- harun idris anak sedaranya shuhaimi kamarudin

dan ramai lagi...lagi satu jangan lupa, OKU adalah orang kuat umno, bukan orang kelainan upaya...kahkahkah.

Orang UMNO hujah guna kepala lutut, sebab tu mereka jumud. kahkahkahkah.

usin said...

halamak, oku nk tunjuk cerdk daaa. padahal bangang makn terserlah. ptptn saja je nk try tengok s'gor boleh tak bg pendidikan percuma kt student unisel. bukankah s'gor ada lebihan berbilion hasil? knp tak salurkan kpd student u kepunyaan kerajaan negeri? jadi nampaklah bahawa berbilion yg khalid ckp tu temberang jer! apa cerita dgn makhluk yg memulakan pemansuhan ptptn, tak terkata apa! yelah, seringgit punya elaun kerjapun nilai seringgit je. akhirnya pembekuan ptptn utk unisel ditarik balik. pakatan memang tak mampu buat, hanya mampu janji bulan bintang. dohhhh!!!!!

Anonymous said...

Alaa ko sendiri menang oku kan tp skrg ko publish ur comment as anonymous pulak....nak tunjuk ler tu konon org ramai sokong ko hahaha

Ashraf said...

Alaaaa senang je...bukan kh selangor dh demonstrate cemana mereka nak laksanakan....mereka lelong tanah! Itu baru utk 1 pengambilan penuntut di 1 universiti di 1 negara....belum lagi utk penuntut2 lain di kesemua beribu2 sekolah dan IPT di seluruh negara di mada2 akan dtg....ntah berapa byk tanah yg akan dilelong...ntah2 memang sdh ada dlm masterplan mereka nak gadai negara ni kat israel atau kroni israel iaitu singapork...

Anonymous said...

Abg Nuar Brahim kalu berjanji dgn rakyat susah I nak percaya.
Tapi kalu Abg Nuar berjanji dgn I, tentu I dapat. So, I tak ambik port sgt janji2 Abg Nuar dgn rakyat pasal hapuskan PTPTN.

Yang I kesah kan dan I pasti, Setiap kali I serahkan lubang bontot I kat Abg Nuar, lepas Abg Nuar tutoh bontot I, pasti I akan dpt makan Charkoi. Abg Nuar mesti present kat I spender Nike. Abg Nuar tak pernah mungkir janji selepas liwat bontot I.

Maaf yer pembaca-pembaca...I sgt sayang Abg Nuar Berahi...

I Luv U Abg Anwar Ibrahim.

Anonymous said...

balik2 nak guna duit petronas. ape korang fikir duit petronas tu nak cover pendidikan je ke?

OKU (orang kuat Umno) said...

usin biol oiii!!!

Selangor memang ada duit berbillion, tapi nak kena bayar hutang berbillion yang bapa sedara ko tinggalkan masa dia jajah selangor dulu. kau tak kenal ker bapa sedara ko? ala, yang buat istana besar tu, khir toyo...ahaksss..

oku orang kuat umno,
oku orang kuat umno,
oku orang kuat umno.

OKU (orang kuat Umno) said...

oku orang kuat umno,
oku orang kuat umno,
oku orang kuat umno,
oku orang kuat umno,
oku orang kuat umno,
oku orang kuat umno,
oku orang kuat umno,

kahkahkahkah...kesian orang umno.

ABU (Asal bukan Umno) said...

Umno parti orang melayu ker?

nama pun UMNO (United Malays National Organisation), apasal guna bahasa penjajah?

Letak le nama POM (parti orang melayu), takpun POM POM ! ahaks...

Anonymous said...

Kah kah kah ko jgn jadi bodoh laaa....org kelainan upaya pun tak kan sokong ko. ...BODOH

Anonymous said...

Anon June 10, 2012 12:26 PM

Aku pun tak suka si nuar tu, tapi kalau kau tuduh-tuduh liwat, takde bukti, kau boleh kena hukuman qazaf, 80 kali sebatan, di dunia la. tapi kalau kau terlepas di dunia, kau tunggu la di akhirat nanti, lagi dahsyat!

Anonymous said...

Bodohnya la ko ni.....puji la diri sendiri....dah tak da sapa nak sokong ko

Anonymous said...

PKR ni asasnya melayu ker?

Anonymous said...

PKR ni asasnya melayu ker?

Meow Bergaya said...

Macai PR nak tutup malu pasal PTPTN kat sini, cerita karut marut.

Kat blog pro-PR mereka ni sendiri kena sekat komen, sama sendiri tak terima. Begitulah macai pakatan, sama sendiri pun tak caya mempercayai, masing2 nak tunjuk lagak dan samseng. Jadi utk lepas gian buat komen tolol dungu kat blog ni. Kesian ...

Kpd semua percayalah, 1 hari nanti Anwar akan habis modal nak janji apa lagi pd rakyat krn semua janji bulan bintangnya tak pernah tertunai, dia akan buat janji yg PALING MUDAH UTK DITUNAIKANNYA malah telah terbukti pun, sesiapa yg percaya dan yakin utk memberi sokongan pdnya akan dihadiahkan KOTE BENGKOKnya sbg hadiah istimewa. Macai2 PR memang tunggu saat pengumumanlah tu, tak dapat duit dapat lawas berak pun jadilah ...

Anonymous said...

xkot.... awk perangai mcm budak2.... tensionker dgn fakta?

Zaeydee said...

Baik OKU atau ABU atau pengikut tegar PR dan PKR...lu punya hujah lembiklah...macam abang anwar punyalah..jangan dok nampak bangkai sebarang laut je yang depan mata lagi berkarat...kes kroni dan nepotism...awak faham ke kroni tu apa..nepotism tu apa...dok cakap legasi umno legasi DAPig dan PKR pulak..lagi dahsyat...abis anak beranak pimpin PKR dan DAPig..malas nak senaraikanlah tak cukup ruang.. PTPTN free KALAU PR memerintah.. masalahnya PR takkan dapat perintah Malaysia..tulah cakap berabut tu KALAU dapat perintah harga minyak turun! KALAU dapat perintah PTPTN hapus! KALAU dapat perintah..ntah macam2 dok mengigau nak turun...sebab itu sebelum dapat perintah Malaysia buktikan dulu kat negeri2 diperintah pembangkang...tu baru gentlement.. manifesto yang dulupun masih berserabut inikan pulak nak buat manifesto baru...sudahlah PKR dan PR...lu olang cuma berpijak disiang hari...dok gitu!

Anonymous said...

yer ker... tp isteri mereka xpegang jwtan tinggi dlm parti kan? mcmana lak kak jah dgn kak izah.sapa suami dan bapak mereka? senarai kat atas xder nama isteri... tp pkr siap pakej lg... hebaq muuu Parti Kroni Rasuah

Anonymous said...

PAS tu plak guna bahasa apa yg....guna bahasa papua ke he he he....Parti Aslam Semelaya ha ha ha ha.....bodohnya ko ni

Anonymous said...

OKU! orang kurang upaya.. apa yg kau kurang upaya tu? lahir ka batin??? he he!

Anonymous said...

Sekarang ni dah tiada perkataan berlapik untuk sesetengah budak universiti. ...korang budak masuk universiti belajar sampai jadi cerdik jgn dok sibuk berpolitik banggang korang ni sembang je lebih pointer bukan tinggi. Apa lagi korang nak belajar sahaja lepas tu cipta kekayaan bantu bangsa agama dan negara.tapi kalau dah kaya korang ni sombong aku yakin korang yang menyalak baral bahlul..ada otak fikirlah baral punya budak.kerajaan yang ada ni cukup bagus dah.aku tak kan berdiam nanti kalau anak cucu aku hidup sengsara.

Anonymous said...

Ko agak2 yg puak pr ni buat fitnah kat akhirat dia org lepas tak......akai ada kaa

Anonymous said...

Ni namanya kanak2 tadika pasti bru belajar menulis yg tak dapat injaman PTPTN.......ha ha ha ha ha ha

Anonymous said...

Tu plk lom masuk parti DAPig......dgn banggali singkinya....dgn ling ke siangan dan anak2nya LIM GUAN END......

Anonymous said...

OKU (sebenarnya pencacai upahan PKR). lagi2 duit petronas. tu subsidi yang berbilion2 tu pakai duit mana?. Bodoh nak mampos!
Yang kerajaan Haram selangor ada rizab berbilion2 tu, simpan nak buat apa? nape xbagi je kt 1000 student tu, bukan luak mana pon.Kata berkebajikan!

Yang lagi terencat otak ialah puak2 yang menyokong OKU ni.. termasuklah zat

Anonymous said...

OKU..ni otak dia bodoh..dia tdk boleh berfikir, sbb otak dia goblok..dia tdk tahu bezakan mana kroni yg sbenar sbb otak dia bangang, dia cuba tegakkan benang yg basah tnpa hujah yg kukuh sbb otak dia bongok..

Pendek kata dia ni jenis spesis manusia malang yg Bodoh, Goblok. Bangang & Bongok..shingga kan, tiada lg perkataan yg boleh sy ungkapkan utk mengambarkan otak dia..

Mukhriz, aktiv setelah Tun M bersara..
Najib jadi menteri pun setelah bapa dia meningal..
Hishamudin pun juga setelah bapa dia meninggal..

Maksudnya, mereka ni jadi sebagaimana mereka skrg hasil sokongan rakyat iaitu pengundi..

PR adalah sgt sesuai utk apa yg ko maksudkan..

PKR : Ketua Umum ( Bapa ), Presiden ( Isteri ), Tim Presiden ( Kroni TEGAR ), Naib Presiden ( Anak )

DAP : Penasihat ( Bapa : LKS ) Setiausaha Agung ( Anak LKS ), Pengerusi ( Bapa : K. Sing ), MP ( Anak : Gobind )

PAS : Mursyidull ( Bapa ), Adun ( Anak )..

Ko tdk terfikir kah tntang diaorg ni?
Ko tdk nampak kah yg parti diaorg ni mcm parti anak beranak ?

Sekurang2..anak2 diaorang ni ( Anak pemimpin umno ) aktiv dlm politik & jadi sbagaimana skrg adalah tidak sama zaman dgn bapa2 diaorg..

Fikirkan kan lah dgn otak yg waras..

Sy sdh kehabisan perkataan apa lg utk mengambarkan kebodohan otak kau ini..

Malang sungguh..

Ikhlas dari Anak Kg. Sungai Damit, Tuaran, Sabah

Anonymous said...

Ha. .tu yg nuar ada 20 akaun rm3billion.....apsal pencacai PR tidak mintak tolong bantu JANJI yg belum tunai tu?.........aper nak tunggu nuar jadi PM ker?........baru boleh cairkan akaun tu?..........atau ade agenda camner nak guna rm3bill tu bila jadi PM?

tobeng said...

Aku ingat aku pun nak tubuh parti barulah.Manifesto parti aku nak bagi sarahidup percuma untuk seluruh rakyat yg tak bekerja dan belum bekerja.Apa susah,duit petronas kan banyak.

Dah tentu geng2 pemalas,geng2 nak semua free akan undi parti aku.Hahaha..

pemerhati said...

Anak Kg. Sungai Damit, Tuaran, Sabah,

terima kasih la dah bg jawapan awal pd OKU tu..baru sy nak balas..tp tuan dah smash.

OKU,
cuba ko pakai kepala hotak ko utk berfikir dgn baik. oohh lupa ko kan OKU..kesian dah la OKU..cacat otak pulak tu..mmg pakej.

kelaka gak la aku tgk jawapan2 dr pencacai kat sini..dah tak boleh nak counter isu..dia blh ejek2 macam bdk terencat akal lah pulak

Anonymous said...

pemimpin pembangkang tak der kualiti.......pencacaipun ikut tak berkualiti?.....pembohong jer lebih.......goblok tak sudah kena kencing jer pencacai!

mebius said...

3:18pm,

Itu salah satu sebab aljub beriya2 nak jadi PM,pasal duit RM3 billion yg dia songlap tu boleh dicairkan sebaik saja dia jadi pm.

Pencacai2 langsung tak kisah idola diorang kaki songlap duit.Sepatutnya kalau org bijak sekurang2nya dia mahu pemimpin yg bersih dan kelihatan bersih bukan yg kotor dan diragui.

Apa salahnya desak aljub bersihkan namanya,siasat kebenaran sama ada aljub bersalah atau tidak.Bukannya melindungi setiap kesalahan dajal tu semata2 sebab bencikan umno.Ini betul2 bahlol punya mentaliti.

Anonymous said...

yes lahhhhhh.....good idea!......... FREE 4ALL PARTI.......cantik jugak nama parti kita nie yer...hehehe......gua jadi ahli no.000000000000000002 ok gak

Anonymous said...

tkasih aply sy punya komen.......tu bukan saya tuduh....surat khabar ader cite hari nie.....hehehe......teringat lak sy akan skim cepat kaya yg tengah bergerak slow dan terlindung tu konon tengah tunggu aset,bon,emas dan note rm500,rm1000 akan cair kerna ada orang besar dan berpengaruh pegang kunci harta karun tu......bila kerajaan bertukar tangan harta karun akan cair pelabur akan dapat habuan.....pelabur tengah geram satu badan tunggu durian runtuh yg tak gugur....bulan bintang tak jatuh ke riba dah setahun lebih dah nie...duit dah labur..tanah dah digadai ......hehehe..........bini sy pun tunggu hasilnya.......adoiyai.....tertipah tertipu beb........agaknyalah duit pelabur tu buat menanggung kos utk hadapi pru13 kot...

Anonymous said...

pembangkang dengan anwar sama2 bodoh sombong..lantak korang laaa, janji bula bintang tapi kosong, TIN KOSONG! bodohhhh...pui!

Anonymous said...

CEH...AKU BARU NAK KOMEN, RUPA2NYA BRO ANAK KG. SUNGAI DAMIT, TUARAN SABAH SUDAH BAGI PELEMPANG DULU KAT SI OKU TU..

NAH KAN...NAMPAK SANGAT BETAPA BODOHNYA SI OKU TU..PARTI KRONI ADALAH PAKATAN RAKYAT TAPI ADA HATI NAK TUDING JARI KAT PARTI LAWAN. KAH KAH KAH

Anonymous said...

org2 pr ni semuanya malas2,tu sb semua nk free,sb pemalas le katakn,aku pelajar ipta tp aku belajar bersungguh2 n menjadi pelajar cemerlang,dgn itu kerajaan bagi aku biasiswa pelajar cemerlang,jd x perlulah aku berhutang dgn ptptn,jd klu org yg pemalas di luar sana nk kn percuma belajarlah bersungguh2 supaya dpt pendidikan percuma,adilkn kerajaan? kerajaan BN memang hargai pelajar2 cemerlang,pru13 dh tentu aku undi umno/bn,di tempat aku belajar pun kbykan pelajar2 cemerlang sokong umno/bn,sb kami tau kerajaan bn memang adil,jd yg sokong pr tu serpihan yg pemalas sj,tau nk free sja,klu mcm tu bg le adik atau kakak perempuan korang kawin free je dgn lelaki,kn semua korang nk percuma

Anonymous said...

Bukti...saksi...dan mangsa...sudah sgt byk yg telah ditampilkan...tak perlu lah berdolak-dalik...cuma tinggal utk kita berfikir secara waras sahaja....walkahualam....

Anonymous said...

Akhirnya dia akan berjanji utk mendedahkan bagaimana nak besarkan dan bengkokkan kote mcm dia punya tu pada sesiapa yg undi dia...

Anonymous said...

guapun nak kahwin free...tak kisahlah dapat adik atau abg ipar pmbangkang..janji dapat adik pempuan dorang free..hehehehe.......klu dah dia sayang gua takper...klu kasar bangkang bangang jugak perangai..gua jadikan dia pelacur jer......baru dia tau brutal sex camner.......nuar cumburu punyerlah....

Juara Wira said...

oku 10.14am

hang punya hujah memang masuk akai tp hang dah lepas pandang satu hal.... dalam manifesto pru12 segala janji yg dibuat oleh pr tidak menyebut plak ianya hanya akan dilaksanakan klu pr memerintah pusat??ok la mungkin cheq yg tak nengok manifesto tu betoi2....

duit petronas tu memang la tak masuk kantung kerajaan negeri... budak darjah 6 pun tau agaknya... tp hang pasti ka petronas tu mampu nak selesai masalah ptptn ni??? bukan apa hang tau atau tidak anwar ni bukan dalam kabinet tp dah dok berjanji yg bukan2 tanpa tau kekuatan kewangan kerajaan.. la ni bila diberi mandat klu kantung kerajaan kosong cam mana? cheq ni bukan nak habaq yg kantung gomen dah kosong tp kita ni kena pikiaq pro n kontra bang oi... hangpa dok ikut kata nuar.. cheq takut bila dia perintah dipusing blk cita kata kantung gomen tak cukup untuk melaksanakan janji2 dia cam mana??waktu tu kita nak wat apa? berdemo??? cheq ni bukan apa... mulut busuk nuar ni juga la yg mengatakan negara menuju kebankrapan...mcm felda tu.... dalam keadaan yg begitu 'gawat' ni cam mana nuar nak turunkan harga minyak?hapuskan tol?pendidikan percuma?cuba hang habaq mai....

hang nak cakap cheq ni baca utusan ja takpa la...hang tengok sendiri la utusan malaysia hang kata meloya loya... hang loya kan malaysia dan bangsa melayu hang sendiri(klu hang melayu la)..hang tak malu ka bro... cheq ni pun ada gak baca harakah dan suara keadilan.. tp apa yg ada dlm tu??? 1st page sampai last page maki hamun gomen... k la pasai itu depa punya paper.. tp kan ke eloq klu diterangkan jugak cam mana depa boleh memajukan lg ekonomi malaysia ni... klu nak ckp utusan tv3 tak tunjuk tentang negeri pakatan buat kerja hangpa dalam paper tu tunjuk la... memang ada tunjuk tp sikit sgt berapa kerat ja... itu ja ka kerja yang depa mampu buat?? maknanya gomen bn yg sebelum tu dah complete banyak la... hangpa cuma sambung ja la...

hang nak sokong sapa hang punya pasai la... negara demokrasi... hang klu dgr nuar berjanji nanti.. cuba hang minta ngan nuar work plan dia... jgn pakai air liur ja... tanya dia pro n kontra... cam negeri selangor gak.. belum pru janji bagai nak rak... alih2 nak tunggu putrajaya plak.. dah dpt putrajaya nak tunggu sapa??? hangpa tanya la... klu work plan dia ada dan masuk akai InsyaAllah pr boleh menang... tetapi klu dia tersengih dan tanya you ni dari mana utusan ka?tv3 ka? haa time tu hang faham2 la....... sapa tak kenai sama anwar ibrahim...... tang cakap dia lah hero.. tang perlaksanaan dia ZERO!!! hang jawab la cheq... nak keluaq sat.. malam 10 lebih kita pakat berhujah noo....klu hang lapang la waktu tu...

Anonymous said...

Free chinadoll ada gak ke? Klu ada aku pun nak join jadi ahli 00000000000003 hehe

Anonymous said...

kenapa muka anwar x beseri pun, hitam saja aku nmpak, ada x kena niii????

Anonymous said...

oi utang perumahan aku la bg percuma...sapa masuk u., yuran free..

aku xsempat masuk..sorang sekali la hoi..aku nk jugak...sorang 100ribu xkira ko nak bayar apa k...

hak aku oiii

Anonymous said...

agenda nuar slps kena terajang kluar bn......berjanji kosong kat rakyat ....tubuh parti...janji kosong takluk negeri...janji kosong lagi rampas putrajaya lak......nanti klu perintah benda free tak tertunai jugak ...tunai janji bila takluk dunia pulak ker?.......bagi peluang sepenggal?? gila aper sepenggal..seharipun no way......suhsuhsuhhhh..main jauh jauh bersihkan dulu dosa dan noda tu dulu.....try negeri dulu.....free for all cost!

Anonymous said...

How about PKR? U change them to PAS? Parti Anal Seks?

Anonymous said...

anwar sialan.... waktu bongok ni jd menteri pelajaran ada member aku gi pejabat dia nak minta surat sokongan untuk dapatkan bantuan pelajaran (waktu tu takde ptptn) dia tanya pada SP dia..sapa budak tu... ask him to get letter from his MP or wakil rakyat... cibai punya nuar..skrg nak ckp pasal rakyat konon... nak jd pm rakyat.. khaiiikkkk ptuihhhhh........memang la bkn mudah nak jumpa menteri... tp ingat dia menteri berjiwa rakyat... duit kita gak kan?mcm dia selalu ckp... susah ke nak jumpa kejap? klu jumpa shamsidar senang je opppsssss....

Jawajohor said...

3 BIL APA CERITA ?
EXPLAIN EXPLAIN EXPLAIN.
APAMACAM MAU JADI PM!
Negaru malu kalau ada pm yang :
SONGLAP WANG RAKYAT
KAKI TIPU
KAKI BETINA
KEBAS BINI ORANG
KEBAS JANTAN
KEBAS CHINA DOLL
PELIWAT TERSOHOR
BEKAS BANDUAN
PEJUANG PLURALISME
PUAR BELIT
PM MACAM NI HABIS LAH......
SANAK SAUDRA KAYA. KAWAN BAIK KAYA.
RAKYAT MANGSA RAKUS INI ORANG GILA.
CERMIN MUKA CERMIN MUKA CERMIN DIRI
ADA PM MATERIAL KE INI MACAM ?

zat said...

Anon 1:47PM

bila TS Khalid nk cairkan rezab yg UMNO panik..terus tarik balik pembekuan..kah kah kah...terhelak aku baca laporan utusan meloya hari ni..

zat said...

Zaeydee

sbb tu org nk PR memerintah..nk dia org buktikan..yg dok memerintah dh tentu tk boleh buat...

u kena paham sistem governance di msia ni..u control state kuasa u masih terhad..sumber2 negara semua pegi ke persekutuan..the state is at the mercy of the federal govt...sbb tu ktan sampai kena merayu nk dpt royalti...itu sumber besar dia..

sbb tu juga BN beria2 nk 2/3 majoriti..kerana itu power..hilang 5 negeri tercalar ego je lah...tp kuasa masih pegang di federal...

so salah ke kita org bermimpi? jgn nnti lps PRU 13 u mengigau dh la..

Tukang Komen said...
This comment has been removed by the author.
zat said...

Anak Tuaran

cuba citer sikit pasal pemimpin UMNO kt negeri kau? aku dgr hebat2 mereka ni..

p/s Najib dll tu dh aktif dr awal lg la...jgn la nk kelentong...

Anonymous said...

ZAT.. Cairkan rizab tu maknanya GADAI aset kerajaan negeri! Kenapa PR nampak terdesak sangat dlm isu PTPTN? Sepatutnya penyelesaiannya mudah. Keluarkan saja sebahagian simpanan tunai 1 billion kerajaan negeri tu salurkankan terus pada pelajar. Kenapa nak juga gadaikan aset UNISEL?

Melayu Perak said...

ZAT....

apasal kelantan beria-ia nakkan royalti minyak....

tak tahu kah menjana projek mendatangkan duit....

seperti industri elektronik,peruncitan,projek perumahan...dll

melaka tu kecik aje negeri tak ada royalti minyak....tapi kemajuan dia 10 kali besar dari kelantan...

orang kuat umno jadi oku said...

hahahaha...

kenapa aku sungguh gembira dan gumbira hari ini. Penganut-penganut umno melenting-lenting, sebab itulah hujah diorang ikut hawa nafsu, mati akal dibuatnya diorang ni. habis kuat, maki hamun dan mencarut parti pembangkang, itu saja kerja diorang, nak buat macam mana, dah diajar pemimpin begitu.

Sejak PRU12, diorang tidur tak lena, tak boleh terima hakikat kalah di 5 buah negeri, baru 5, belum lebih lagi. Sekarang tinggal 4 la sebab 1 negeri lagi guna rampasan kuasa, demokrasi la kononnya.

Parti pembangkang biasa kalah dari dulu. Pak din (muhyidin) kata apa baru-baru ni? PRU13 ni penentu hidup mati umno...hahahaha...mula takut la tu.

Wahai penganut-penganut umno sekelian, ingatlah bahawa tiada kerajaan di dunia ini yang akan berkuasa selama-lamanya. Rom dan Parsi yang hebat pun akhirnya tumbang. Ingat! Allah boleh cabut kekuasaan dari sesiapa yang DIA nak, dan DIA juga bagi kekuasaan kepada sesiapa yang dia nak, betul tak? Tak caya ke? Korang dok baca wirid selepas sembahyang tu..."qulillahumma malikal mulki...." ayat 26 surah ali imran, haa ayat tu la. Korang faham ke tak? ataupun memang tak baca wirid lepas sembahyang?

Apa-apa pun, teruskan usaha memaki hamun dan mencarut. Jazakumullahu 'amma fa'altum.

zat said...

Juara

Kau skrang ni assume yg PR tk boleh settle pasal isu PTPTN ni..tp Mahyuddin & Khaled Nordin ni boleh ka? mati hidup balik pun tak kan punya..sbb tak de capability...so sampai bila kita nk mcm ni..?

aku tk setuju pendidikan percuma sbb org kita ni bila free mula nk membazir..tp pendidikan berkos murah mmg boleh buat...its not rocket science..tk pyh PR sbb BN pun boleh bjuat...tp kena cari menteri2 yg cerdik sikit lah... bukan takde tp ada..kalau manage betul2 kita boleh sediakan pendidikan utk semua golongan org & semua bangsa & tk perlu PTPTN..byk negara dh buat lah..duit PTPTN ni pun bukan boleh kutip balik...

hang nk tgk work plan cheq ka?

zat said...

MP

1. melaka kecik
2. melaka pun dpt bantuan kjaan pusat
3. yes, pimpinan ktan tk pandai jana duit sendiri.

tapi adakah fakta2 di atas justify utk menahan royalti negeri. Dgr kata Sultan pun dh bagi support...tp tu cerita di lain forum lah..

Anonymous said...

Jazakumullahu 'amma fa'altum.

anon June 10, 2012 5:07 PM
-----------------------------------macam ni ke percakapan org yg mengaku diri dia beriman,sepatutnya sbgai org yg kamu anggap beriman tutur kata mu tunjukkanlah spt org2 yg beriman yg byk ilmu agama Allah,klu kamu keluarkn kata2 mcm ni,ini bermakna perangai kamu pun lebih teruk sb kamu kata kamu(pas) kuat pegangan agamanya,sy ingat hr tu sy nk sokong pas tp klu mcmnilah perangai org2 pas x payahlah sokong,sb setahu sy org2 yg berdakwah yg mengikut sunah nabi kenalah ikut cara nabi,x mengutuk org lain

Melayu Perak said...

zat....

PTPTN ni perlu untuk membiayai kos sara hidup pelajar....

memanglah kalau pendidikan percuma hanya yuran pembelajaran aje yang tak di bayar....

siapa yabg hendak membayar pelajar-pelajar ni kos sara hidup....

siapa yang nak bayar makan,minum,pakaian,duit buku,duit perkakas universiti,duit minyak motor,tambang bas,....

itulah gunanya PTPTN bukan duit ini untuk membayar yuran universiti...

bukaklah minda sikit....

Anonymous said...

zat sudah2 le zat,kamu ni memang terencat akal sb x cukup zat,bawa2lah insaf

Anonymous said...

tgna dah ceramah latu...ayat quran yg releven dgn politik, dia .

kwn pah aku dulu siap hapal 40 ayat quran terpilih yg biasa di amalkan. 40 ayat cukupp katanya utk berhujah debat (thd umno)...

kalau ayat yg bertentangan dgn politik depa. depa tinggailah.. islam sekerat sekerat.. langau hijau..

korang bukan tak tau. bekerjasama dgn kapir adalah zalim... xkira kapir rom ka... parsi ka..

skrg ujilah peringatan Allah itu utk pas ka umno hakikatnya..

Melayu perak...sila kan ...i know very well...

Anonymous said...

-Kenapa hanya Petronas yg disebut Anwar?
-Bukankah dia antara manusia yg menentang keras penubuhan Petronas ketika era Tun Razak?
-Apakah kerana dendam terhadap maka Petronas jadi mangsa politik Anwar?
-Atau telah wujud perasaan malu dan kagum atas kejayaan Petronas pada masa kini?

Kejayaan Petronas kini tidak hanya bergantung kepada sumber minyak domestik yg sedikit tetapi juga pelaburan dinegara lain (contoh Petronas Carigali) yg kaya sumber minyak.

-Bagaimana pula GLC lain seperti Proton, Mas, Felda dll. Apa pula perancangan Anwar utk syarikat2 ini? Rampas dan gadai?

Marhaen Sentul

Anonymous said...

I lebih suka kalu Abg Nuar Brahim kekal jadi ketua pembangkang sebab I takut Abg Nuar akan lupakan I.

I tak mahu Abg Nuar bila dah senang nanti lupakan janji-janji nya dgn I sebab Abg Nuar memang suka lubang bontot I.

Ohhh Tok Nik Aziz, mengapa tok dah tak buat program sembahyang hajat untuk Abg Nuar sayang ku.

Maaf yer pembaca-pembaca, I agak emosi sikit.

I miss u Abg Nuar ku sayang.

Melayu Perak said...

surah al-imran ayat 28

Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali.

Anonymous said...

kpd yg bedebat ptptn ..info utk korang...setiap negeri ada yayasan .dr sini ada biasiswa. dan byk lg yg lain2 jpa, dsb nya...

mereka ini terpilih khas ikut ngeri atau ikut merit masing2...mereka dpt pwrcuma ka??

jawaban= ya dan tidak! ya sebab biasiswa. tidak sebab perlu mentain some pointer. ada yg set 3.7, 3.5, 3.3 paling bangsat aku pernah dgr 3.0

ptptn ni pertolongan terbesar kerjaan dlm donia= biasiswa set at 3.7.. sesetgh u plak ambik pendekatanb skla grade turun 3.7 jd 3.3[markah sama]. so seolah2 seting sudah turun 3.0..

budak2 jenis xmain pergi u..mereka belajar dgn tekun..

student yg enjoy2 xkan dpt score..2.0 pun dpt ijazah!!!

1.jika rule xdibuat begini...tahap kecermerlanga xkemana2...
(mrk lah pnyambung nilai harta intelik masa dpn)

2.ada fair mereka yg dpt 2.0 dgn 3.7 diberi hadiah yg sama...let say 50k satu kepala..

KALAU ALL FREE EDUCATION QUALITT WILL DROP DRASTICLY
Anuarpun tahu.. LKS pun tahu, Hadi rasa2 pun tahu..simple motivation ma..

anwar menteri pendidikan kan??? ketidak dah lama beliau buat la...

tidak dpt dinafi beliau pakar auta..

Anonymous said...

Allo... ini abang NoN ni, i rindu kat u bila nak hantar gambaq u? Alaaa yg ringan ringan ok laa.. Janji ada yg blah blakang. Jangan lupa mms i takpun bbm i hehehe. Tataa i miss u pungkoq muahhhh

zat said...

MP

elaun sara hidup boleh...tp hanya utk mereka yg layak..sapa kata PTPTN tk diguna utk byr yuran?

sebenarnye MP isu PTPTN ni tk boleh dipisahkan dgn isu kualiti pendidikan kita..bila org nk belajar kena pinjam duit pas tu dh graduate susah nk dpt kerja itu peraniaya org namanya..kalu u seorg yg matang sy hrp u tgk isu ni dlm konteks yg lebih besar..bkn setakat nk sokong menteri tahan PTPTN bagi org kelam-kabut lepas tu bersorak...itu mcm budak2..

Zaeydee said...

sbb tu org nk PR memerintah..nk dia org buktikan..yg dok memerintah dh tentu tk boleh buat...

u kena paham sistem governance di msia ni..u control state kuasa u masih terhad..sumber2 negara semua pegi ke persekutuan..the state is at the mercy of the federal govt...sbb tu ktan sampai kena merayu nk dpt royalti...itu sumber besar dia..

sbb tu juga BN beria2 nk 2/3 majoriti..kerana itu power..hilang 5 negeri tercalar ego je lah...tp kuasa masih pegang di federal...

so salah ke kita org bermimpi? jgn nnti lps PRU 13 u mengigau dh la..
===================================
Sempitnya fikiran ..takkan all out kerajaan pusat yang ambil..kalau kita amalkan sistem komunis betullah kut...takkan setiap tahun DUN negeri dok bersidang membentangkan belanjawan negeri.. kalau kerajaan pusat dah kaut semua biar pusat ajelah yang bentang bajet...itu contoh mudah nak faham..punca pendapatan negeri kalau ketuanya bijak memimpin akan menjana banyak pendapatan..macam Johor, Melaka, Penang (semasa BN memerintah) dan lain2 negeri..tapi kalau dok asyik berceramah siang malam...hanya dok berdoa tanpa berusaha...tu yang perintah 40 tahun air masih warna kuning tu... dok gitu!

Anonymous said...

sudahlah zat ,otak hang pun dh terencat sb zat x cukup tampung utk otak hang,jgnlah asyik2 dok nk salahkn org lain je pandailah jaga diri nti habih zat kat badan hangtu

zat said...

aku sebenarny sokong bn saje je nk bagi korang gelabah,aku sokong bn kini dulu dan selamanya

zat said...

Zaeydee

Budget deficit semua org boleh bentang...

Anonymous said...

Anon 5:56 PM tu Abg Nuar ku ker ? BEtul ker ni ? Ohhh...teruja I tau.
Abg Nuarrrr... Abg Nuar nak gambar I telanjang tayang Bontot jer ker atau gambar I tonggeng kangkang nampak lubang berak skali ? Lubang berak I berkerak sikit, tapi Abg Nuar suka kerak-kerak kunyit kan...I tahu...I saje tinggal kan sedikit kerak kunyit buat Abg Nuar.

Maaf yer pembaca-pembaca, I cepat teruja dgn Abg Nuar.

Anonymous said...

Wey zat apa kejadahnye kualiti pendidikan dikaitkan dgn ptptn? Soal sebenar ptptn ni ialah kualiti pelajar. Adakah mereka semua dlm golongan yg bersungguh? Apakah kita rakyat nak tanggung blajar, makan minum berak cangkung pelajar cukup makan, pergi kelas 3 kali seminggu, pointer tak pernah cukup, lepas tu repeat sem sampai 3 kali? Orang umur 25 dah master dia diploma tak habis2 macam mahasewel?!! Fikir secara bijaklah sikit Zat oiii.. Pernah kena liwat ke?

Anonymous said...

zat....


then gobback to quality isu.mcmana nak pelajar yg baik??

yg paham all prinsip buat bangunan, jambatan ,kiraan beban,dsbnya

bukankah dpt free all thing jadi murahan sja dan mula x diendahkan..

to gain carear , ekonomi kena very good , politik kena stabil..51-49...will bring desaster to the country. politik hari2 is not healty...

damage at all cost mesti dihentikan

anti melayu, anti islam kaisu party pls dont try to bring up..pm bukan melayu bukan islam ..dont let him talk..terminate it at once !!

jgn buat gila..'cafiuuu' satu negara..mengamuk antara dua kaum terbesar kat sini. cina dgn melayu ..jgn buat pasal..ekonomi & business loss at least 5-10 years. tgk bosnia..kena bangunkan negara semula lepas hancur..

zat said...

Anon 6:30PM

1. mcm mana nk pelajar baik? leave it to the educationists & the industrialists...policians duduk diam2 la..

2. saya dh sebutkan byk kali sy pun tk setuju total free education...free no affordable can do..mentaliti org kita suka membazir..tk percaya pegi buffet open house..

3. agree semua kena stabil..at the same time kita pun kena terbuka utk accept non-malays & the kafirs..bekerjasama tak bermakna kita lemah..

Anonymous said...

anon 6:17 PM dinda,,, bang nuaq ni. sshhh cakap selow2 skit nanti bakal first lady i Datin Seri Azmin Ali dengaq mampos ooo. huhu

Anonymous said...

salaam

"Allah mencipta makhluk bernama Anwar bin Ibrahim sebagai UJIAN kepada mereka2 yang beriman"

setiap zaman ada

zaman Rasulullah makhluk tersebut ialah Abdullah bin Salam

-abu aliff melaka-

Anonymous said...

Kepada Anwar Berahi,
tolong janjikan untuk ambik duit petronas cover semua hutang aku.. hutang along, rumah dan kereta (aku nak kereta BMW by the way)..

Dia kan terrer berjanji.. tolongla janji.. banyak lagi janji yg popular.. logik tak logik belakang kira.

Duit petronas tu banyak sangat. Habiskan aje. Pasni bila lingkup petronas, ambik pulak duit PNB, tabung haji, felda, felcra, dll.

Aku nak hidup mewah. Kereta BMW, rumah banglo, duit berjuta. Ambik duit petronas kasi semua orang. Duit petronas ada 70 bilion. Kalau bahagi sama rata, rakyat malaysia boleh kaya.. inflasi? peduli apa aku. Janji aku ada berjuta.

Anonymous said...

Betul...lagipun minyak tu kat laut ler jauh dari bumi kelate

Anonymous said...

tah oku ni dah gila mcm anu ar..nak kan kuasa

Anonymous said...

Sy hnya sekedar rakyat biasa d Sabah..
Tapi hidup kami d Sabah aman, keadaan politik juga terkawal..
Pemimpin2 kami sgt menghargai & mghormati kaum lain..
Maksudnya, semangat 1malaysia dah lama kami praktis..
Tak kira melayu, bajau, kadazan, dusun, murut, rungus, kami bersatu walau pun dgn parti yg berlainan, cth umno, upko, pbs..

Memang tdk d nafikan ada beberapa isu, yg harus d beri perhatian spt masalah tanah adat & msalah pendatang tanpa izin..
Dan isu ini telah pun di beri perhatian spt pengumuman penubuhan RCI..

Dan kami rakyat sgt senang hati..bila mana pemimpin2 kami bersatu hati menyokong penubuhan RCI..

Pihak pembangkang seharus berkerjasama dgn pihak kerajaan dgn menyatakan Terms of Reference ( TOR ) Masing2 & beri buah fikiran..
Bknya nya asyik pandang DARI SUDUT NEGATIF saja..kononya utk pancing undi lah, RCI tdk telus lah & kemudian nak tubuh RCI sendiri sekiranya d beri mandat lah..
Daripada korang sibuk berfikiran negatif & busuk hati, adalah lebih baik, berkerjasama & beri buah fikiran utk MENAMBAH BAIK RCI..

Skrg kecoh, beberapa pemimpin sabah yg nak lompat parti..
Ko tau kah knp diaorg lompat..?
1). Kecewa dlm parti srndiri sbb ada beberapa hajat tdk kesampaian
2). Sbb ada sesuatu yg d janjikan oleh pmimpin kau
3). Sbb pemimpin ini ada masalah intgriti & perjuangan..

Sy sbg rkyt biasa, sokong kalu diorg ni masuk pkr..sbb tiada smgt perjuangan dlm diri mereka bila mna kecewa & tdk dpt ssuatu yg d inginkan..mula lah mmbrontak & lompat parti..
kalu iklas perjuangan, biarlah tdk ada jwtan, biarlah tdk dpt sesuatu, NAMUN PERJUANGAN IKHLAS HARUS DITERUSKAN..

Jadi ngam sgt lah tu, diaorg ni kluar & berkumpul lah kamu dlm PKR..hahaha..

Dengan bangga nya pemimpin kamu dtg ke Sabah & dgn tanpa maruah menjanjikan sesuatu asal saja pemimpin yg tdk kuat integreti ini kluar bn & masuk pkr..

Berkenaan dgn najib..
Ya betul ckp kamu yg dia sdh aktiv swktu bapa dia masih hidup..
Tetapi, maksud sy, dia jadi spt apa yg dia jadi skrg adalah sokongan majority yg tulen dari rakyat msia..mukriz jadi apa yg dia jadi skrg pun swktu bapa dia telah bersara..Tun M sndiri ckp, kalu anak2nya nak berpolitik, tgu shingga dia bersara..

Buka mata ko besar2..
Ko tgk carta organisasi PKR..
Adakah Izzah jadi spt skrang swaktu bapa dia sdh bersara ?
TIDAKKK...malah lebih teruk lg, Isterinya President, si suami plak ketua umum..
Tgk DAP, PAS..
Mereka smua ni anak beranak, menguasi parti masing2 pada zaman yg sama..

Sekurang2nya Najib, Mukriz & Hishamudin jadi spt skrg TIDAK SAMA ZAMAN DGN BAPA2 DIAORG..

Renung2 kan lah..selamat beramal..

Ikhlas dari Anak Kg. Sungai Damit, Tuaran, Sabah

Karl said...

Nanti duit derma highway kelantan ada lebih, boleh buat cover pendidikan percuma. Jangan risau, Husam punya think-tank dah buat kajian. Tengok macamana berjayanya ladang kamben jamnapari dia tu, haaa. Ingat Pakatan takda minda2 intelek ke?

Anonymous said...

zat suruh selangor tunaikan manifesto dululah..yang nie x perlu guna duit petronas dan kuasai kerajaan pusat....isu ptptn nie idea rafizi lah nie..dulu bukan anwar yg luluskan ker penubuhan ptptn?lim kit siang pun bukan main sokong lagi kan..dengar cerita kaum dia pun ramai yg pinjam ptptn tetapi pemimpin mereka siap warning suruh score supaya pinjaman jd biasiswa..

Anonymous said...

MB selangor cakap nak buat juga pendidikan percuma di Selangor hasil jual tanah 30 bilion.. bagus punya pakar ekonomi...kalau duit jual tanah tu dah habis nak jual tanah lagi ke??? berapa banyak tanah nak kene gadai kat selangor??? nampak sangat tak mampu???