Thursday, June 21, 2012

PENYATUAN RAKYAT BERMULA DI SEKOLAH.


VIDEO PANAS JAM 2 PETANG D BLOG GAP.


Tun Dr Mahathir Mohamad nampaknya tidak kagum dengan langkah kerajaan untuk memulihkan sekolah persendirian Cina di Kuantan kerana menurutnya sistem sekolah vernakular memisahkan negara ini.


Bekas perdana menteri secara tidak langsung menggambarkan beliau tidak gemar terhadap tindakan untuk menyemak dasar terhadap sekolah persendirian Cina.



Dalam sidang media selepas melancarkan pertandingan esei di Putrajaya hari ini, Dr Mahathir juga berkata, sekolah mesti menggunakan bahasa kebangsaan yang diucapkan penduduk asal negara ini.




Beliau ditanya sama ada kerajaan patut membenarkan membenarkan pembinaan sekolah persendirian Cina dan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu ( UEC ) yang diterima di seluruh dunia tetapi tidak di Malaysia.



Menyalahkan sistem pendidikan yang didakwa menjejaskan perpaduan negara, Dr Mahathir berkata, terdapat pihak terus membangkitkan isu identiti etnik kerana mereka mahu kekal terpisah.



"Mereka tidak mahu duduk dalam satu negara, mereka mahu tiga entiti berbeza. Kita tidak boleh mengundur (daripada persetujuan lepas). Tetapi jika kamu mahu jadikannya terburuk, pisahkan keseluruhannya.



"Kembalilah ke zaman British - orang Cina di bandar, India di estet, Melayu di kampung memancing," katanya sinis.



Perdana menteri selama 22 tahun itu memberi amaran terhadap langkah kerajaan menggunakan pendekatan populis dalam membuat dasar negara.



"Kamu mesti tetap pada prinsip. Jika kamu mahu ikut semua untuk menjadi popular, kamu akan rugi,"katanya.



Dr Mahathir berkata, mengiktiraf sekolah persendirian Cina boleh mengarahkan rakyat Malaysia supaya terpisah kepada tiga kumpulan yang bercakap dalam bahasa yang berbeza.



"Kita tidak boleh bersama-sama. Mereka tidak akan dapat memahami satu sama lain walaupun tinggal di negara yang sama," tambahnya.

21 comments:

Kamarul said...

yes.. kerajaan sekarang terlalu inginkan populariti.. sanggup jejaskan masa depan negara.. yang melayu dalam PR pulak, tak sedar diri.. sanggup buat apa saja asalkan dapat tendang BN.. gadai bangsa, gadai agama, gadai negara.. entahlah..

hangkedee said...

Fikirkan disebalik kata kata" Takan Melayu hilang di dunia"Menunjukkan melayu akan menjadi bebal dan mundur sebab itu di beri Amaran dari dahulu lagi.Ternyata betul tepat orang melayu semakin biol bebal sanggup berkawan dengann syaitan dan kafir harbi Dapig.Pertama tanah melayu jatuh kepada PAP singapork bunga bunga kejatuhan Penangpork kian menjelma.Takebber.

Anonymous said...

Setuju kalau semak semula untuk diTUTUP, kerana apa yang jelas kita lihat hari....sekolah sekolah vernikular jelas MENGGAGALKAN USAHA MEMUPUK PERPADUAN antara kaum di negara ini

PEMERHATI

Anonymous said...

Apa yang Tun M cakap memang benar.. cina akan jadi tak tau cakap bahasa melayu.. India pun sama kalau nak iktiraf sangat sekolah ikut bangsa macam ni.. Sekarang pun aku tengok ramai cina tak tau cakap melayu.. kalau macam ni, suruh diorang balik je negara asal.. Ini Malaysia.. Bahasa Kebangsaaan adalah Bahasa Melayu..

Anonymous said...

Cina ni satu bangsa yang cauvinist. Haramkan persatuan yang cauvinist seperti Dong Zong yang tidak tahu menghargai apa yang telah diperolehi.
Selagi dilayan masih ada banyak lagi agenda mereka yang tersenarai. Bagi apa pun undi tetap juga kepada pembangkang. Opera kelasik Cina tetap dengan topeng yang berbagai rupa.

Anonymous said...

Boleh dibuat referemdum tentang perkara ni?

Anonymous said...

Entah apa2lah orang Cina M'sia. Korang dah pegang ekonomi 70%, apa lagi yang nak ditakutkan. Iklan kerja pun tulis...'preferably Chinese speaking'.

Apa yg Tun M cakap tu memang sangat2 betul. Kalau tak percaya tengok sistem Sekolah Antrabangsa. Dalam sekolah tu ada sampai 30 jenis bangsa. Bahasa pengantar Inggeris dan semua orang wajib belajar bahasa ke 2, boleh pilih Mandrin, French, German, Jepun dll. Okay je, takde gaduh2 pun. Ini baru 3 bangsa dah kecoh, nak asing2.

Setiap kaum dlm negara kita ada kekuatan tertentu. Selalu sangat aku tengok bila ada accident sampai mayat berkecai atau mangsa rompak yg kena tetak, yang mengangkat dan memungut mayat tu mesti orang MELAYU dan mereka tak kira bangsa, tolong semua.

Anonymous said...

Pergilah ke US, UK, mana-mana negara Eropah, Afrika, Amerika Latin atau Asia maupun Australia atau New Zealand boleh ke kita jumpa sekolah pelbagai aliran bahasa?

Tak ada rasanya kecuali Malaysia bumi bertuah nih!

Di US segala macam bangsa yang berhijrah ke sana tiada satu pun yang minta sekolah aliran nenek moyang mereka kerana apa?

Kerana mereka sedar Bahasa Inggeris adalah bahasa resmi dimana US Constitution, Bill of Rights & Declaration of Independence ditulis dalam Bahasa Inggeris, jadik anak cucu mereka pun dididik menggunakan Bahasa Inggeris.

Perlembagaan Malaysia yang telah 55 tahun merdeka nih ditulis dalam Bahasa Melayu, sepatutnya pendidikan pun diajar dalam Bahasa Melayu jugalah.

Takkan nak tunggu lagi 55 tahun baru nak kaji?

Tukang Komen said...

Gomen lembut sangat.Sepatutnya mana2 individu atau organisasi yang mencabar kepentingan melayu yg dilindungi oleh Perlembagaan Negara diambil tindakan tegas.Sumbat dalam penjara. Barulah ulat bulu tak naik daun dan tocang pun tak naik juga. Gomen beri amaran pun orang tak seram. Rakyat malaysia ni degil2 belaka so gomen kena 'ganas' sikit.

Cuba letakkan menteri dalam negeri orang yg macam perwatakan Salleh Kamil atau A.Rahim. Ini gi letak Wahid Satay jadi menteri KDN! Sibuk beri 'peringatan' je. Nak terbitkan video keganasan BERSIH pun tak berupaya. Menteri dah macam OKU. BN bakal kena TKO disebabkan OKU.

Anonymous said...

AKU STUJU! STUJU dgn Tun. Kerajaan sekarang di da GILA BABI! cakap x serupa bikin..Sana sini dabik dada nk pertahankan bahasa melayu tp perbuatannya lebih kepada tunduk pada bangsa cina lahanat. Pru 12 undi cina tidak pada BN pun masih buta hati buta mata nk tunggu Pru 13 ulang lagi sekali..Bodoh! Bebal! aku da MUAK!!

Anonymous said...

1 MALAYSIA punya pukulan! Amek Kau!

Anonymous said...

PAS kena cucuk idung..... Bangsat

tobeng said...

Agaknya lebih mudah memerintah negara yg berpecah-belah kaumnya dr yg bersatu kot,kalau mengikut kecenderungan najib yg luar biasa pada sekolah perkauman ini.Najib mungkin ikut doktrin british terhadap tanah jajahan.

Saya masih memikirkan rasionalnya polisi pengasingan kaum ini dr kacamata seorang politikus yg opportunis selain dr semata2 langkah populis untuk memancing undi.Atau dalam bahasa mudahnya;apakah kebaikan dasar pengasingan kaum kepada negara?

Kalau boleh saya serkap jarang,najib cuba menarik hati negara China terhadap Malaysia kerana bersikap sangat lunak terhadap kaum sebangsa mereka di sini.Saya tak fikir dasar ini cuma kebetulan kepada keadaan politik semasa.Maksudnya najib buat ini bukan kerana terpaksa memenuhi kemahuan cina yg ekstrim semata2.Najib dah rancang lama polisi ini sejak dia masih menteri pelajaran lagi.Jadi polisi ini memang disengajakan oleh najib.

Saya tak tahu apa tujuannya,mungkin cuma najib saja yg ada jawapannya.

Anonymous said...

kerajaan mungkin terpaksa kerana jelas kerajaan amat2 memerlukan sokongan kaum cina...undi melayu dah berpecah manakala undi india masih menjadi anda tanya..inilah akibatnya apabila org melayu berpecah belah

Anonymous said...

Sikap taksub pada identiti asal, malah mengugut bagi mendapat undi menjadi delima pada pemimpin kerajaan. Malahan lebih 50 tahun merdeka, bercakap bahasa malaysia , tidak mampu meyakinkan adakah mereka sama dgn bangla atau pun tanah besar

Anonymous said...

kalau macam tu mari kita bina juga sekolah BUGIS,JAWA DAN SEBAGAINYA

Anonymous said...

DAH LAMA DAH ISU NI...MMG JELAS LAGI NYATA ORG CINA TAK FASIH CKP BAHASA KEBANGSAAN.....MEREKA SEOLAH2 HANYA JADIKAN MSIA TEMPAT CARI REZEKI UNK EKONOMI MEREKA TANPA HIRAUKAN PATRIORITIK.....TGKLAH BILA SAMBUTAN MERDEKA?.....ADE KE NAMPAK MEREKA DI DATARAN MERDEKA......?.....AKU MMG TAKUT MSIA DI MASA HADAPAN DAN AKU RASA PERISTIWA 13 MEI MMG AKAN BERULANG JIKA KITA MASIH BIARKAN KAUM DIPISAH2KAN......SEBAGAI CONTOH, DI THAILAND .ORG MELAYU PUN CKP BAHASA THAI SAMPAI MELAYU PUN TAK FASIH...ITU MENUNJUKKAN MEREKA MENGUTAMAKAN BAHASA KEBNAGSAAN UNK BERSATU DAN IKUT BAHASA PENDUDUK ASAL......PM..PLS HAPUSKAN SEKOLAH VERNIKULAR....!!!

Anonymous said...

dgn apa yg kalian semua tuliskan disini, apakah kalian masih nk bg undi pd kerajaan Najib???

Nak bg undi pd pembangkang?? makin teruk jadinya..so, kita nak undi siapa???

Kena ada sbuah parti baru perjuangkan melayu..apa yg boleh diharapkan pada umno??? perwakilan bercakap bergegar-gegar dlm perhimpunan, habis perhimpunan semuanya lenyap.

Sedarlah melayu semua anda dimana, apa kedudukan kalian org melayu..

Anonymous said...

Yang menjahanamkan org Melayu di Malaysia ni tak lain tak bukan ialah pemimpin2 Melayu sendiri.
Pemimpin2 Melayu yg mana? Bukak mata hati luas2, nampak lah dgn jelas.

Anonymous said...

Bab ni aku mmg x suka UMNO bg chance sgt. Bangsa cina ni mmg x bole bg chance. Najib ingat cina akan sokong dia. Cina akan mintak, mintak n mintak. Najib akan bagi, bagi n bagi sampai dah tak ada apa bole bagi, masa tu cina akan cakap bye bye UMNO. Stupid. Cina mmg p***mak. Aku paling benci sekolah cina yg melahirkan benih rasis.

6803man sarawak said...

U help me..
I help u..
and I win-win-win again and again.