Sunday, June 3, 2012

PERGI MOHON MAAF DENGAN SEGERA.

Pakatan Rakyat (PR) Perlu Minta Maaf Pada Shahrizat

Keputusan siasatan oleh Suruhanjaya pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan Datuk Shahrizat Abdul Jalil tidak terlibat dalam sebarang proses pemberian projek Perbadanan Fidlot Nasional (NFC) serta pinjaman RM250 juta.

Sehubungan dengan itu siasatan terhadap bekas Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat ditutup kerana tiada kes selepas terbukti beliau tidak terbabit dalam sebarang penyalahgunaan kuasa.

Dengan perkembangan terbaru ini sepatutnya pemimpin PR perlu berani tampil ke depan untuk meminta maaf setidak-tidaknya dapat menonjolkan masih ada sekelumit rasa insaf dalam hati selepas berbulan-bulan Shahrizat dijadikan punching beg.

Kalut isu NFC mula berkumandang selama beberapa bulan semuanya gara-gara kegilaan Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli dan pemimpin pembangkang yang lain menyalahtafsir teguran penambahbaikan yang disediakan dalam laporan Audit 2010. 

Setelah hampir 8 bulan imejnya di calarkan dengan cerita sensasi dan maruahnya diperkotak katikkan oleh pembangkang dengan tuduhan rasuah serta salahguna kuasa, akhirnya kebenaran muncul mengatasi pembohongan dan kebatilan.

Kini Shahrizat sudah boleh bernafas lega kerana kekalutan dan onak duri yang ditabur oleh Rafizi sudah berjaya diharungi. Bukan calang-calang wanita yang masih mampu berdiri sekalipun bertubi-tubi 'di tendang' oleh orang lelaki.

Namun kesan calar dan kerosakan maruah serta kredibiliti diri yang terguris tetap perlu mendapat pembelaan yang setimpal. Rafizi tetap perlu diajar erti keperitan menerima balasan diatas sikap galaknya bermain persepsi serta memfitnah sesuka hati.

Shahrizat jangan sesekali berundur daripada tindakannya menyaman Rafizi dan beberapa pemimpin pembangkang yang lain. Biarkan mereka menggelupur seperti cacing kepanasan.

25 comments:

Anonymous said...

.

Marilah kita semua menjadi manusia yang bertanggungjawab , jujur dan amanah .

.

Anonymous said...

kenapa orng melayu asyik bergaduh? tidak belajar dari sejarah, kerana tamak kuasa kita akan hilang segalanya. aib mengaib antara sesama kita. bagi yang sedar diri tak ada kebolehan memimpin, duduk diam diam cari rezeki halal bela anak isteri, sementara menunggu masa ke alam kekal. kita pilihlah pemimpin yang layak yang menjamin masa depan jenerasi kita.

Anonymous said...

Secara teknikal perundangan, barangkali SPRM melihat menteri tu tak terlibat.......

Namun, jika beliau benar2 jujur, kenapa membiarkan keluarganya terlibat dlm duit kerajaan yg banyak itu.

Ingat, sebagai menteri kabinet, beliau sepatutnya mencadangkan syarikat keluarga beliau diketepikan berbanding dgn syarikat milik rakyat yg lain.

Jelas beliau tak beratkan peserpsi rakyat yg akhirnya membebankan kerajaan sendiri or memang beliau dah masuk perangkap!!!

Anonymous said...

Hanya org gila kedudukan saja yg suka Rafizi mintak maap!

Rafizi tak perlu mintak maap jika beliau benar2 ikhlas dlm kerjanya.

Anda sebenarnya telah begitu berjaya membuka minda ramai rakyat! Syabas!!

riggers said...

Bodoh Siam..eh bbomoh siam..kau ni dari jenis yang suka jilat lendir Zuraida ngan si jambu tu eh...kau ni hasil dari persundalan mak kau gak ke hah...bodoh mcm lembu...hina mcm babi..khakkkk ptuuiihhhh...

Anonymous said...

Bomo Siam,
Shahrizat 'membenarkan' keluarganya menggunakan duit Kerajaan yang banyak? Engkau kena faham bahawa syarikat milik suami Shahrizat terlibat dengan suatu joint-venture dengan Kementerian Pertanian, dengan OBJEKTIF YANG AMAT baik, supaya di negara kita sendiri ada usaha menternak lembu daging secara besar-besaran, supaya kita tidak le sepanjang masa mengimport daging dari Australia, New Zealand, India, Thailand dan lain-lain.

Sebagai modal mengusahakan penternakan lembu baka Australia, di atas sebidang tanah beribu-ribu ekar luasnya, syarikat suami Shahrizat telah mendapat pinjaman wang dari Kerajaan, BUKAN DAPAT WANG PERCUMA ya??? Pinjaman perlu dibayar balik, sebagaimana juga pinjaman PTPTN, pinjaman perniagaan MARA, PUNB, Kem Pelancungan dan lain-lain. Sehingga isu National Feedlot dijadikan 'modal politik' pembangkang, tidak ada sebarang masalah kepada projek penternakan lembu ini.

Apakah PAS, PKR dan DAP ada apa-apa cadangan yang lebih baik di dalam mencapai objektif mengeluarkan daging sendiri supaya tidak bergantung kepada daging import Australia? Nak ikut cara PAS kutip derma dari rakyat untuk membuka ladang lembu beribu-ribu ekar?.....kah kah kah kah.

You all pembangkang hanya tahu MEMBANGKANG dan MENGKRITIK. Paling-paling hebat Kerajaan Kelantan yang mempunyai tanah begitu luas ialah MEMAJAK tanah kepada syarikat-syarikat dari Singapura untuk KELUARKAN BALAK....lansung tak ada wawasan!!!

Sekurang-kurang suami Shahrizat mempunyai wawasan yang hebat, sehebat wawasan TS Halim Saad membina Lebuhraya Utara Selatan(PLUS). Projek PLUS ni juga dulu dihentam oleh Pembangkang seperti DAP kiri dan kanan. Sekarang siapa yang kaut keuntungan? Bukankah pemaju-pemaju Cina yang boleh memajukan tanah mereka di sepanjang Lebuhraya tersebut??

You all jangan le taksub sangat dengan Pakatan...sekali pun mereka dah terbukti BEBAL dan TAK ADA WAWASAN...

Anonymous said...

250 juta tu bukan ke duit kerajaan yg dipinjam. Kalau dah pinjam mestilah kena bayar balik. NFC tak lah pulak cuba mengelak dari bayar balik pinjaman tu macam siswa-siswa yg tak nak bayar balik PTPTN dgn rusuhan dan demi. Apa yg NFC nak buat dgn duit tu dianpunya pasal lah, janji dia bayar balik. Macam Adam Sdli and the gang, dia nak buat apa dgn duit PTPTN tu dia punyanpasal lah, nak beli tablet ke, hp ke dan apa juga. Tapi kena lah bayar balik. Kalau dah pinjam tak mau bayar balik, itu barulah jadi masalah. Ada tak NFC gagal atau cuba elak nak bayar balik pinjaman tu?

Anonymous said...

jgn lupe gak...suruh Rapidah ajis dan beberapa pemimpin senior UmNOK jugak mintak maap pd kak sharijat kondo bkt jalil nie.....desakan kuat merekalah yg membuat kak sharijat kondo bkt jalil nie tidak disambungkan jawatan senator ( w/pon muhyiddin kelentong-tong rakyat mesia, kununnya kak sharijat letak jawatan dgn sukarela kunun) ....poodaahhhhhh nie semua permainan umnok, bila dah terkantoi..........

jgn lupa..ada citer terbaru berkaitan adun2 uMNOK-BN dgn kes sosilawati.....jahat sungguh mereka nie ....

Zaeydee said...

Isu NFC ni dah dipolitikkan...lebih2 lagi bila melibatkan suami menteri.. pada firasat pembangkang bila suami menteri maka tentu ada kepentingan.. soal itu duit pinjaman...duit yang di kena bayar semula oleh NFC pada kerajaan dia orang takkan fikir dah.. janji boleh lantun kerajaan.. bila kena batang hidung para pemimpin mereka pulak...dia orang spin itu fitnah..itulah ragam politik.. siapa yang kuat strategi.. maka akan kelihatan sentiasa menang... malangnya pihak pembangkang terlupa..para pemimpin merekalah kaki suap...kaki rasuah...tapi berselindung di sebalik integriti yang rendah moral...orang penang kata pi mai pi mai tang tu je.. kata orang paku serpih...kata kat orang dia yang lebih...

Anonymous said...

Anonymous,
Sepanjang yang aku tahu, syarikat suami Shahrizat ada jadual tertentu untuk membayar balik pinjaman...dan tidak ada sebarang rekod kata syarikat beliau tak bayar balik pinjaman.

Cerita Kerajaan bagi pinjaman kepada syarikat-syarikat, khususnya syarikat bumiputra ni bukan perkara baru. Kalangan bumiputra yang terlibat dalam pembinaan amat tahu bahawa bagi syarikat bumiputra yang menang tender projek Kerajaan, syarikat berkenaan akan dipinjamkan oleh Kerajaan sejumlah bersamaan dengan 25% dari jumlah tender sebagai 'advance'(pinjaman). Contohnya, kalau sebuah syarikat menang tender projek bernilai RM 20,000,000.00, syarikat berkenaan layak menerima 'advance'(pinjaman) RM5,000,000.00 sebagai modal untuk memmulakan kerja-kerja pembinaan, yang kemudiannya akan dipotong dari bayaran-bayaran progres yang kontraktor tersebut akan terima.

Kelebihan-kelebihan kepada kontraktor bumiputra, seperti terdapat tender 'Bumiputra Only' adalah sebahagian dari instrument perlaksanaan DEB, yang akan dihapuskan berdasarkan Manifesto PKR 2008...demi mendapat sokongan Cina DAP.

Wahai Melayu/Bumiputra...sedarlah..

Anonymous said...

Berbaik sangka tu di anjurkan Allah.Wajar sangat kalau BABI yang suka memfitnah tu di hukum dan diberi pengajaran,..niat menyusahkan orang lain tu BUSUK.SEBUSUK babi yang menyondol tu.

SAMAN TERUS SAMAN .. Allah pun tak melarang kita menghukum PENABUR FITNAH NIE.Period!

zat said...

warisantmk & zaeydee

objektif projek mmg bagus..duit pinjam mmg mesti dibayar balik..itu semua tidak dipertikaikan..

tp masaalah nye ialah perlaksanaan & pengurusan projek..laporan audit & bukti2 lain menunjukkan yg projek ini akan gagal..jd bermakna duit ini kemungkinan besar akan lesap...dr lembu dah jd condo..jd kita kena proaktif..jgn nk tanggung beban lg spt yg sudah2..itu isu nya..

kita jgn sbb kita taksub kpd parti & bangsa kita nk terima bende2 mcm ni...

Anonymous said...

hahahahaha!!dari bomo dah jd zat mamat ni.....

ko ni siuman ke tak???
nfc memang diwujudkan untuk projek lembu... tapi salahke klu wat bisnes lain??? kondo ke kondom ke... asal halal punya bisnes apa salah??? woi zat lu klu mau kritik nfc patutnya lu kritik petronas sekali la.... petronas diwujudkan untuk carigali minyak... tp skrg cabang bisnes dia dah bermacam... kena siasat petronas sumber rezeki anwar ibrahim ini bro...

zat said...

anon 7:07PM

kalu pinjam buat biznes lain mmg salah...tk kira biznes tu halal ke haram..nk beli condo pegi pinjam duit bank..

tak sama dgn petronas ni..tp ko boleh la pegi check petronas kalo ko nak..

Anonymous said...

felda pun da bukak hotel...cina pun paham ...biz...divisty mesti punya la...

rafizi ni org kata kos kawin dia anwar tanggong betui ka..???

Anonymous said...

zat ...ko jelah buat projek lembu...

bila dah berjaya byk lembu ..org tanya zat mana...zat mana lg...

..........

KADANG2 DUIT TABUNG BOLEH BERTUKAR JUGAK JADI..DUIT LESAP..

contoh memali kegunaan utk lain...abih kot lain...

...Tabung Lebuhraya jg2... buat audit sket...ambik pelajaran tabung memali tu... habih lagi wang rakyat...dah la wang rakyat...amanah rakyat lg tu...dua2 kecundang..

amacam zat buleh buat projek lembu..

jaga2 demi undi..jgn tukau projek babiii....

Anonymous said...

aku sokong Sharizat saman 3 ekor lembu puaka tu.

tapi aku juga menyokong Sharizat berundur sepenuhnya daripada arena POLITIK negara!

Demi UMNO
Demi BN
Demi Kemenangan

yogibear's season said...

Dlm isu ni Sharizat telah tewas dlm perang persepsi dgn Rafizi

Persepsi rakyat marhean yg hendak dimainkan oleh beliau ialah kronisme masih menebal dlm BN dan tuntutan supaya Rafizi & Gang minta maaf akan membuat BN dlm defensif mode sekali lagi...sungguh tidak cerdik!

Skrg DS Najib dicabar reinstate jawatan Shahrizat kembali..

Huh.. ada berani ka...?

Anonymous said...

Lanyak terus jgn bagi muka pat Musibat Pembangkang Sial ni!!

Anonymous said...

SPRM sila berlaku adil. Bila nak buka fail si Aiskrim yang kaya raya tu??

Anonymous said...

Kem Pertanian joint venture ngan NFC?

Elok le tu.....

Dua mangkuk yg berkepentingan dlm kedua-dua board tu, sama2 dok dlm kabinet!!!

Kuah kacang, kuah kacang...!!!

Anonymous said...

zat,
mama ada lapuran odit kata projek akan gagal...engkau ni memang suka reka cerita laa...

Anonymous said...

riggers..ayat-ayat kamu yang bisa menjahanamkan kehidupan dunia akhirat kamu.spesis manusia apa kamu ni.jgn komen kalau nak keluarkan ayat-ayat haprak sebegitu.sok,susah masa sakaratul maut nanti.

Anonymous said...

Petronas tu kalu nak berniaga naga ke,jin ke,ia tidak melibatkan pinjaman duit rakyat.Hasil sendiri.Ini pinjam duit rakyat nak berniaga lembu,awat beli ke lain.kalu masih ada lembu yang tak paham-paham memanglah dah terlalu cerdik macam lembu NFC gak.

Anonymous said...

Perkara dah terdedah pun lagi korang nak banyak cerita..manusia..manusia..mulia lagi lembu-lembu nfc tu.Syabas kepada sahabat2 yang mendedahkan bagi kesedaran rakyat.