IKLAN BERBAYAR

Monday, June 25, 2012

SEJAUH MANA MEREKA NAK BOHONG RAKYAT ?



Lynas:  Skandal Pembohongan Paling Licik Terbongkar

Di Malaysia hari ini, sudah menjadi pengetahuan umum bahawa jika sesuatu perkara itu berkaitan dengan pembangkang, maka ia tidak boleh lari dari pembohongan.  

Lynas, adalah salah satu pembohongan pembangkang tahap paling memalukan.  Ini kerana angka matematik dan fakta saintifik tidak boleh ditipu.  Fakta dan angka telah membuktikan bahawa Kilang Lynas adalah selamat.  Fakta dan angka ini bukannya direka-reka cipta sepertimana Raja Petra Kamaruddin mereka-cipta kisah pembabitan Perdana Menteri dalam pembunuhan Altantuya dari imaginasinya.  Ia juga bukan seperti Anwar Ibrahim berimaginasi menjadi Perdana Menteri pada 16 September.  

Fakta dan angka dari kajian saintifik lengkap yang dikemukakan oleh pihak International Atomic Energy Agency (IAEA) dan AELB mengenai Lynas bukannya imaginasi.  

Justeru, eloklah sekiranya Fuziah Salleh, Tian Chua, Tan Bun Teet (Pengerusi Save Malaysia Stop Lynas) berhenti menyalak dan menerima hakikat bahawa Lynas adalah selamat.  Belajarlah merasa malu dan bersalah apabila berbohong.  Apatah lagi apabila sekutu sendiri iaitu Che’ Rosli Che Mat, Ahli Parlimen PAS Hulu Langat yang juga seorang saintis, sendiri mengakui bahawa Lynas adalah selamat.  

Fuziah, Tian Chua, Bun Tee sebelum ini begitu galak menyebarkan pembohongan bahawa kerajaan cuba ‘mengecat-putihkan’ apa yang gelap mengenai Lynas.   Mereka mengenepikan segala dapatan dari kajian yang dilakukan oleh pihak-pihak yang pakar mengenai radioaktif dan nuklear sebaliknya menampilkan pakar-pakar politik serta ‘pencinta alam’ yang sesetengahnya diimport dari Singapura untuk menguatkan hujah kononnya Lynas adalah merbahaya.  

Kerajaan bagaimanapun, tetap memberi ruang kepada mereka untuk membangkitkan isu ini sebagai usaha memastikan keputusan yang paling tepat untuk negara.  Untuk itu, kerajaan telah menubuhkan panel parlimen untuk mengkaji apa yang dituduh oleh para penentang Lynas ini.  

Bagaimanapun, pihak yang menentang langsung tidak mampu bercakap dalam bentuk fakta dan angka tetapi semua hujah mereka adalah bersandarkan emosi yang berbekalkan air liur semata-mata.  

Justeru, panel akhirnya memutuskan bahawa “Jawatankuasa mengambil maklum bahawa melalui kajian, kadar purata dos sinaran di projek LAMP adalah 2 mSv setahun untuk pekerja (had dos tahunan dibenarkan adalah 20 mSv setahun) dan 0.002 mSv setahun untuk orang awam (had dos tahunan dibenarkan adalah 1 mSv setahun) dan ini menunjukkan bahawa kadar di projek LAMP adalah rendah dan selamat.” 

Dan, “Jawatankuasa berpuas hati bahawa projek LAMP telah memenuhi keperluan standard dan perundangan di Malaysia...Malahan, terdapat peruntukan undang-undang dan standard yang dikenakan ke atas projek LAMP adalah lebih ketat berbanding standard antarabangsa. Jawatankuasa mengesyorkan agar lesen Kelas A (Mengilang – Peringkat Pengendalian Sementara) atau (Temporary Operating Licence – TOL) dikeluarkan... (dan) satu jawatankuasa pemantauan (monitoring committee) dibentuk bagi memantau secara berterusan operasi LAMP.”

Jika Fuziah dan kuncu-kuncunya mampu berhujah dengan fakta yang meyakinkan tentulah keputusan panel akan berbeza sama sekali.   

Sifat pembangkang yang suka berbohong ini telah merugikan bukan sahaja Lynas, tetapi juga negara dan rakyat yang berpeluang bekerja di sana.  

Menurut Lynas, penangguhan dalam mendapatkan lesen untuk kilangnya, yang pada mulanya diluluskan pada bulan Januari, mungkin akan ada “akibat yang sangat serius” untuk tempahan bumi nadir bernilai RM80 bilion yang sudah diterima, kerana sudah ditempah untuk “10 tahun yang akan datang”.   Ini bermakna kerugian juga dialami oleh negara ini selama 10 tahun akan datang kerana pendapatan kilang Lynas juga bermakna pendapatan kepada negara.  Apatah lagi dengan nadir bumi menjadi antara sumber penting untuk menampung keperluan dunia yang semakin canggih ini.  

Oleh itu, kita melihat tindakan menghalang operasi Lynas, adalah umpama menolak rezeki.  

Nampaknya, dalam isu ini, yang merbahayakan rakyat, negara dan alam sekitar bukanlah Lynas, tetapi Fuziah Salleh dan kuncu-kuncunya.  Terbukti radioaktif dari air liur dan hati mereka yang busuk mampu menjejaskan rakyat dan negara.  

Kita percaya, majoriti rakyat Malaysia mampu membezakan antara fakta dan angka dengan emosi dan air liur.  Kedegilan pembangkang untuk terus memainkan isu Lynas dilihat sebagai bukti bahawa mereka amat terdesak kerana ketandusan isu di kala pilihanraya semakin hampir.  

Pembangkang nampaknya masih tidak sedar bahawa semakin degil sikap mereka untuk menolak Lynas, semakin kuat gelombang penolakan rakyat terhadap mereka.   

26 comments:

Anonymous said...

patutnya rakyat pahang yg nakkan pekerjaan demi mengubah nasib diri dan keluarga berdemo depan rumah si fuziah tu.

...apa kalu lynas x jln, yb engkorang boleh bagi duit sara anak bini tiap2 bulan ka?

...bodoh punya fuziah!

-nik ajis mahafiraun-

Anonymous said...

.

Marilah kita semua menjadi manusia yang bertanggungjawab, jujur dan amanah .

.

Anonymous said...

Ya setuju sangat dengan anon ni.Marilah kita semua menjadi manusia yg betanggungjawab,jujur dan amanah.Janganlah asyik bangkang dr longkang aje.Dah sahih,terang lagi bersuluh,disahkan lagi oleh saintis nuklear ahli parlimen pakatan sendiri,masih nak bangkang jugak?

Agak2lah nak bangkang,yg tak elok yg menyusah dan membahayakan rakyat bolehlah dibangkang.Yg baik katakanlah baik atau paling tidak pun senyap aje suda

Anonymous said...

Marilah kita semua menjadi manusia yng bertanggungjawab jujur dan amanah.Jangan jadi macam Nik .Ajis!

Anonymous said...

Projek ini akan memberikan banyak impak positif kepada ekonomi dan pendapatan penduduk setempat. Halangan dan bantahan pembangkang hanyalah gangguan umpama nyamuk di tengah malam yg harus dihapuskan. Fuziah ni bodoh dan baru habis belajar strategi pilihanraya dari yahudi untuk makluman semua. Fakta yg diberi menjadikan kita semakin bodoh dan nampak tidak berilmu. Fuziah juga talibarut, pengkhianat dan iblis yang kelihatan seperti manusia.. Hati hati..

Chemical Eng. Grad. (Major in Microisotop Ind., UTAH)

Anonymous said...

All these bunch of suckers, knows nut!
Sampai mati, kerja mereka bantah2 saja.
Yg pakar Nuklear kita susah2 pergi belajar tinggi2 dan sahkan tidak ada kandungan bahaya seperti nuclear energy.
Kalau tak percaya, buka satu kilang process taik lembu/kambing/ayam, mereka pun akan kata, bahaya, ada kandungan nuclear.
Ini cina babi Tian Chua, kalau ada peluang, sumbat mulut dia dgn taik babi.

Chong Abdullah

Anonymous said...

Nik aziz tu bodoh..kalau dia baik dan bijak dah lama dia gunaksn akak yg diberi Allah utk berfikir..

Takebeer nik aziz..takebeer..
Pasberg bodo mcm keldai.

Anonymous said...

bohong + tipu + kelentong + auta + fitnah = pakatan haram

Anonymous said...

TEST BLOG.COM DA OK BLUM

Anonymous said...

kenapa sometime
BILA SEND IKUT (PROVE U NOT ROBOT ) BETUL2 PUN

komen keluar sekejap je

TAPI BILA REFRESH
DIA HILANG BALIK

WHY

SOME BODY EXPLAIN

sapa2 pernah recover dpt membantu hanba

Anonymous said...

Pujiah tu antara jenis Malayooo yg sgp hapuskn bangsa sendri demi wang hengget...janji kantong dia penoh dgn wang BABI , semua yg kjaan wat semuanya jadi SALAH...podaciiittt...xde klas nyer YB(yg bangsat)

Mmg majoriti Malayooo dlm pakatan brsifat demikian...apa korng igt tokeh2 vavi tuh akan tatang korang ke seandainya mrk yg mmegang kuasa pemerintahan Malaysia ini...

ooi..buke matela..lu tgk itu sing a pork sana, itu malayoo sana sudah jadi warga kelas ke2 di negara sendiri..mau pegang jwtn penting dlm kjaan, dlm pasukan keselamatan pon tarak wooi...

Sendiri mau igt wooi...sekali suda trlepas ini negara pada kaum cibai itu, jgn mimpi mau dapat balik...

kahak kahak haktuiii

mohd. natar said...

... Tidak bolehkah kita ambil apa apa tindakan keatas mereka?...

Anonymous said...

Heran... Sesuka hati fitnah sampaikan by rakyat yg terpecaya dan terpedaya,tapi tiada satu tindakanpun yg diambil keatas si fuziah lahabau, cina vavi dan pakatan yg tak habis habis dgn kilang fitnah merea.

Yang aku lagi heran pakar nuklear dari pas ni. Bagus lah kau ada prinsip. Dah mmg pakatan kaki fitnah, apa ke hal kau buat kat sana. Angkat kaki la woi!! Jadi bebas mcm Zul Kulim la kalau tak nak join UMNO.

Anonymous said...

Baik sungguh syarikat Australia ni datang kat Malaysia dan bagi pekerjaan serta menaik taraf hidup rakyat Malaysia kan?

Towkay dia harus diberi jugak gelaran dan bintang paling tinggi kat Malaysia kerana sanggup menggadai negara beliau sendiri. Tak patriotik kat negara sendiri langsung kan?

Apa kata bagi dia jugak kerakyatan Malaysia kerana berpatriotik sungguh pada Malaysia?

Jika kilang tu meletup macam Fukushima atau terjadi macam Bukit Merah, kita gantung lehernya jika ada yang masih hidup.

Anonymous said...

Anon 11.09pm,

Lu tak payah la nak buat ayat provok kat sini.
Cuba lu tanya lak baik tak syarikat jepun buat kilang pasang honda, pasang basikal shimano kat sini.

Lu sama la taraf vavi dgn cina cina pro singapork dgn beijing yg takut bebeno monopoli perniagaan nadir bumidimiliki oleh negara Islam.

Fukushima? Wakakkkakkak...ai...lu pun dah jadik pakar nuklear?

Anonymous said...

Huh...contoh keldai cina DAP anon 11.09pm tuh. Ptuih!

Anonymous said...

Fuziah pun dah angkat bendera putih.

Konon arr..reverse psikologi..

Blah la anon 11.09pm. Booooo....!!
Kalau tak nak projek lynas, apa kata buang smart phone dan LED TV kat rumah.

Negara Islam ni la satu baru nak ado. Kat iran kot la zionis kacau. Kat malaysia ni keldai kafir mcm kau ni la yg kacau.

Anonymous said...

Untuk menanggung segala kerugian dan aib, lynas bolehlah saman fuziah dan kuncu2 yg bebal tu. semua untuk burukkan kerajaan

6803man sarawak said...

Support pr

Anonymous said...

Support PR = support zionist
Support zionist, could be a bilionnaire in a blink.

Support PR =support LGBT..awwwwww

Anonymous said...

Ish..ish..ish..
X abis2 juak2 bgkang dr longkang kt Malaysia ni wat hal..dah tipu org, pastu fitnah plak dgn mcm2 hal..dah jadi darah daging hidup dgn tipu daya & fitnah memanjang..

Terbaru puak2 bgkang dr longkang yg trsangat JIJIK ni KANTOI dlm isu Scorpene..Alaa, isu yg sengaja diada-adakn utk fitnah PM Najib melalui agen mereka yg digelar SUARA ANAK HARAM (Suaram) tu..

Harap2 yg masih tegar meneguk air kencing Perosak/Pengencing Rakyat (PR) kt Malaysia ni sedar la cepat2..Klu X nak dengar jugak, nasib korg laa..

Hari ni kena kencing dgn Perosak/Pengencing Rakyat (PR)..sok bila dah mati anak cucu plak yg 'kencing' atas kubur korg..

Fikir pakai otak, jgn pakai kepala lutut..!!!

Anonymous said...

PAS RAJA MAKSIAT...BACA SINI..

http://mymassa.blogspot.com/2012/06/pas-akan-dilaknat-kerana-jadi-parti.html

Tukang Komen said...

Pembangkang NYESAL TAK SUDAH! Bukan senang nak dapat sokongan melalui pembohongan. Yg jadi upset bila kalangan sendiri yg kata Lynas selamat mengikut facts and figures seorang saintis ahli Pas. Saya mohon pihak pembangkang cari pembohongan baru buat modal. Cuba bohong pulak macam sabsidi minyak membahayakab kesihatan rakyat. Atau tuduh kerajaan beri tayar percuma pada taxi boleh menyebabkan kanser. PR kan pandai spin dan putar belit!

Anonymous said...

memang selamat tapi yang x selamatnya apabila kecuaian dan kesilapan berlaku seperti kebocoran yang berlaku di negara luar.itu yang rakyat takutkan

Anonymous said...

Anon 7.15am,

Ok la...kalau camtu stesen stesen minyak seluruh negara kena la tutup.. Kalau kecuaian berlaku, meletop kebabom kawasan yg sgy luas effectnya.

Loji loji penapisan minyak pun kena la tutup...kalau bocor terbakar, asap toksik, tumpahan minyak mengganggu kemandirian alam.

Tak pun..jgn pakai hp la...boleh kena kanser otak ooo..

Tak pun jgn pakai keta la...kematian akibat kemalangan sangatlah tinggi.


Heh!

Anonymous said...

ladang babi yang terang2 mencemar alam bile diorang nak demo..