Sunday, July 15, 2012

DAP MAKIN TAK SABAR NAK HAPUS ARTIKEL 153.


Debat di antara Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng anjuran Institut Strategi dan Kepimpinan Asia (Asli) pada 8 Julai lalu berjaya mengukuhkan persepsi DAP sebagai parti Cina paling rasis di negara ini.

Sementara Soi Lek menggunakan pentas debat untuk mempertahankan rekod parti itu dalam memperjuangkan kaum Cina di negara ini sejak zaman Merdeka lagi, Guan Eng menggunakan peluang tersebut untuk menghentam Barisan Nasional habis-habisan.

Sesiapa yang mengikuti debat tersebut akan mendapati kandungan ucapan serta isu yang di bawa Ketua Menteri Pulau Pinang tidak berbeza langsung dengan ceramah-ceramah politik yang beliau adakan seiring dengan rakan-rakan Pakatan Rakyat yang lain.

Fitnah, cemuhan, tohmahan serta serangan peribadi terhadap Perdana Menteri dan pemimpin kerajaan sudah menjadi lumrah dan resam pihak pembangkang.

Jadi para hadirin pada debat di Pusat Konvensyen Sunway Pyramid sudah tentu amat kecewa jika mereka datang mengharapkan sesuatu yang baru dari Guan Eng.

Namun sepandai-pandai tupai melompat, jatuh ke tanah juga; sepandai-pandai Guan Eng cuba memanipulasi fakta dan memutar belit sejarah parti itu yang penuh dengan sentimen perkauman, terserlah juga sikap anti-Melayu tanpa disedarinya.

Agak sukar DAP untuk menutup wataknya yang sebenar dalam masa hanya empat tahun sejak 2008 setelah bergelumang dalam sikap rasis dan anti-Melayu selama 45 tahun sejak ditubuhkan pada 1967.

Oleh kerana itu walaupun DAP berusaha keras untuk menyembunyikan dasar perkaumannya dengan cuba menonjolkan imej yang lebih lunak terhadap orang Melayu namun usaha ini gagal, malah dilihat pula sebagai parti yang bersikap hipokrit dan bermuka-muka berbaik-baik dengan bangsa anak watan yang dibencinya.

Semasa debat, Guan Eng telah tersasul dalam dua isu apabila cuba mematah hujah Presiden MCA, dan kesilapan ini yang dilakukan di hadapan hadirin yang terdiri kebanyakannya daripada pemimpin dan masyarakat Cina telah meranapkan sikap berpura-pura DAP menghormati hak istimewa bangsa Melayu yang termaktub di dalam Perlembagaan Negara.

Pertama, ketika berhujah mengenai isu penubuhan Kolej Tuanku Abdul Rahman oleh MCA, Guan Eng telah mempertikaikan sistem kuota kemasukan universiti awam.

Ini merupakan salah satu hak istimewa orang Melayu yang diwujudkan bagi menjamin anak-anak Melayu mendapat peluang mendapat pendidikan di menara gading.

Tanpa peruntukan ini, sudah tentu pelajar-pelajar Melayu akan menghadapi persaingan yang sengit daripada kaum Cina dan India, dan besar kemungkinan peratusan pelajar Melayu di universiti akan menjadi amat kecil jika kerajaan mengamalkan dasar kemasukan terbuka.

Atas kesedaran ini kerajaan Perikatan dan kemudiannya BN terus menerus melindungi kepentingan orang Melayu dalam bidang pendidikan melalui dasar ini.

Kini DAP mahu menghapuskan sistem kuota yang bermakna semua universiti awam termasuk UiTM akan dipaksa membuka peluang seluas-luasnya kepada pelajar kaum Cina dan India dengan mengorbankan kepentingan orang Melayu.

Mungkin inilah yang dimaksudkan oleh Guan Eng semasa sesi debat apabila beliau mendakwa DAP adalah sebuah parti yang memperjuangkan hak semua kaum; hanya ia tidak berani menyebut bahawa dalam perjuangan 'sama rata' parti itu banyak dasar serta program pro-Melayu akan dihapuskan!

Guan Eng juga dengan berani menyentuhkan isu kontrak-kontrak kerajaan yang diberikan kepada syarikat-syarikat Melayu/Bumiputra.

21 comments:

Anonymous said...

pas amat menyokong sekiranya hak sama rata ni diamalkan di Malaysia kerana perbuatan melebihkan sesuatu kaum walau apa pun alasan adalah satu perbuatan asobiyah. apabila asobiyah makanya tidak termasuk dalam cabang perjuangan islam. bagi asobiyah bukannya mempertahankan kumpulan sendiri dengan sepenuhnya, walaupun ketua mereka berzina (menjadi manusia fasik) mereka sanggup pertahankan dan sedia angkat menjadi naib presiden. semua perkataan penzina itu adalah benar. mereka sanggup mempertahankan peliwat dan mengangkatnya sebagai pm. pas juga dapati bahawa melayu sebenarnya cekap berniaga contohnya kohilal telah mampu memberikan dividen sebanyak 10% setiap tahun kepada ahli mereka. jadi melayu sebenarnya tidak memerlukan apa-apa keistimewaan sebab itu pas amat menyokong perjuangan dap. pkr? mereka hanya tahu jaga nwar berahi saja. apa pun boleh digadai hanya perlu lantik nwar berahi semua masalah dalam dunia ini bagi mereka akan mampu diselesaikan. sebab itu ada imam pkr melantik nwar sebagai imam teragung akhir zaman.

bukit selumpit said...

Dap tidak akan berjaya,bukan semua Cina menyokong dasar racist mereka.Ada Cina dan India yg masih percaya dgn perlembagaan yg telah menyatukan kita selama ini.Apa lagi orang Melayu dan Bumiputra lain yg selama ini telah hidup dgn harmoni dan aman di Malaysia.Org Cina dan India faham org Melayu dan Bumiputra telaH banyak berkorban dgn menerima mereka sebagai sebahagian dlm Malaysia.Peluang telah di beri dgn seluasnya kepada mereka mencari pelbagai peluang kekayaan yg ada di Malaysia ini.Bukannya macam dap yg tamak dan iri hati dgn kejayaan Mca & Mic yg telah berjaya memperjuangkan dan menjaga kaum Cina dan India di Malaysia.Dap hanya pandai memainkan sentimen yg sensitive untuk meraih undi dari kaum Cina dan India.Semoga ALLAH sentiasa melindungi keharmonian dan keamanan yg berkekalan di Malaysia dan lingkupkan mereka yg cuba menjahanamkan Malaysia yg tercinta ini.Amin.

Anonymous said...

Kalau kontrak kerajaan tidak diberikan kepada kaum melayu sudah tentu kaum melayu tidak dapat kontrak-kontrak tersebut. Ini kerana apabila dibuat bidaan terbuka sudah tentu kaum cina aje yang monopoli. Kerana apa? sebab yang monopoli barangan binaan adalah kaum cina. Ini sudah tentu mereka dapat mengalahkan dalam setiap bidaan. Di masa ini pun setiap kali kaum bumiputera mendapat kontrak maka sudah pasti 50% daripada nilai kontrak tersebut sudah dapat kepada kaum cina. Bumiputera yang mendapat kontrak kerajaan itu mesti ke kedah barangan binaan yang dimiliki oleh kaum cina. Letakkanlah Hak kaum pada tempat yang adil bukan hak kaum di letak pada samarata.

Anonymous said...

Fgh nak lingkup dah tu....
Tolong amik perhatian.
.
Felda nak tergadaiiiii....
Tolong amik perhatian...

Ingat bsngsa bangsat tu suke ke pd fgh tu??
Dorang dah sakit hati sejak tnb dan telekom lsgii...
Ini peluang nak kasi lingkup..
Kalau tak akan lagi kaya laa melayu...
Itu yg depa bengang szngat tuu...

Tapi...

Bodohnya melayu ...
P sokong juga kasi lingkup sama...
Org felda pin afa yg bodoh....

Diskru dek pembgkang ...katanya duit rasuah...
Rasuah apanya...????
Jawatn besor mana peneroka tu ada utk dirasuah..
Kjaan nak bantu d katanyz rasuah ..duit haram...!!??

Dorg tak tau ke ..pemegang saham tnb dan telekom serta proton...
Yg maasih simpan saham tu sampai skrg dah boile senyum lebar...
Apa ingat cine suke ke...????!!!!!

Inilaaaa yg depa nak buat kat melayu skrg...
Kalau bole nak cantas...
Nak kerat awal awal jgn sampai keluar tunas pon...

Yg melayu ni ...
Awat bangang sangat..???

Mana ada saham yg khas utk dorang...
Kalau dorang ade...
Dorang cari sendiri....
Itu yg dorang tak suka...!!!!

Anonymous said...

semua ahli politik adalah sama. mereka akan menjanjikan bot pukat tunda walaupun kawasan tersebut tiada laut. baik BN. PAS DAP PKR. SNAP SPDP. STAR.KITA DLL YG UTAMA ADALAH KUASA. BERSATULAH WAHAI silent BANGSAKU!MAJORITI DAH BERSUARA PADA TAHUN 2008!JANGAN SAMPAI MAJORITI TURUN KEJALANRAYA UNTUK BERSUARA! BURUK PADAHNYA! silent majoriti have vote . warga malaysia

Anonymous said...

DAP nak tukar undang2 dan perlembagaan berani.Tapi nak cancel projek kat Penang kononnya diluluskan oleh kerajaan BN dulu tak mampu dan takut lakukannya. Nanti kena saman berbillion ringgit dan kerajaan P Pinang boleh muflis. Tapi dia orang tak takut kalau negara jadi huru hara dan peristiwa Mei 16 boelh berulang. Hip hip horee Kim Guang Eng.

sarjan hassan said...

saudara gerakan anti pkr, dah lama saya baca blog saudara. harap saya boleh kongsi pendapat saya juga. bagi yang rasional boleh kita berbincang. berkenaan perkara 153, secara umum ramai yang masih keliru samada boleh di mansuhkan atau tidak.

telah termaktub dalam perlembagaan 153 berkait dengan perkara 38(5) dan juga 159(5). bermakna sebarang perubahan perlu dapat sokongan raja2 melayu. bermakna tiada isu sebenarnya berkenaan 153 selagi raja2 melayu masih berpendirian untuk mengekalkan dalam perlembagaan.

pada pendapat saya ini hanyalah isu untuk memutar belit serta menunjukkan bahawa parti pemerintah adalah sangat rasist. kerana dalam perlembagaan tiada peruntukan yg mana setiap perkara wajib di jalankan dan juga di laksanakan walau sesiapa pun yang memerintah. ini sepertimana sekolah sekolah aliran cina dan juga tamil. jika mengikut perlembagaan, sekolah2 ini perlu ditutup. namun atas sebab tertentu ianya masih dikekalkan. maka sudah belaku penentangan perlembagaan.

ini hanyalah gerak saraf yang telah lama berjalan.
seperti mana singapura perkara berkenaan hak istimewa pribumi ada termaktub dalam perlembaan republik tersebut cu tidak dikuatkuasakan sahaja. jadi jika pihak pembangkang bertukar kepada pemerintah, ianya hanya tidak dikuatkuasakan sahaja. oleh yang demikian kredit akan memihak mereka,kerana tiada usaha untuk memansuhkan perkara tersebut akan berlaku. maka pihak yang ekstrim untuk mempertahankan 153 hanya akan dilihat sebagai bodoh.

parti pemerintah terlalu banyak mengikut rentak gsps pembangkang, jadi ianya terbawa2 dalam semua isu,sedangkan parti pemerintah punya fakta untuk menangkis serta tutup terus isu ini dan fokus pada isu2 lain yang lebih mendalam.

Anonymous said...

Tamrin Tun Ghafar sanggup jadi penjilat burit pemimpin PR...
Mungkin Thamrin lupa bagaimana bapanya dihina dan ditindak Anwar pada ketika merebut jawatan No.2 dalam parti satu ketika dahulu.
Mungkin Thamrin lupa Pimpinan Pembangkang termasuklah Anwar dan penggerak Reformasi satu ketika dahulu pernah menggelar arwah ayahnya Tun Ghafar Baba sebagai 'Anjing BULDOG.'
Siapa yang gelar? Pemimpin2 yang kamu sanggup kamu jilat sekarang ini.

zat said...

Anon 9:25am

Isu Artikel 153 ni sebenarnya diwar-warkan oleh UMNU utk mempertahankan kedudukan mereka..sebab tu UMNU tidak akan menangkis & tutup terus isu ini seperti yg anda cadangkan...

Anonymous said...

.

Saudara/i,

buah fikiran yang lahir secara spontan besar kemungkinan lahir dari lubuk hati yakni menggambarkan pendirian kekal seseorang.

contohnya, apa yang dinukilkan oleh Jeya Negara dalam laman blog pembangkang adalah pendirian yang selama ini menjadi pegangan beliau iaitu pro al-*&%^#$ tetapi anti-%#$&, dan paling menyerlah apa yang akan dilakukan kalau ada ruang dan peluang.

kesilapan al-Osama & D'geng ialah menggunakan laman maya untuk melupuskan apa yang terbuku dihati dan secara tidak langsung langkah yang bakal diambil, tanpa menyedari semua itu mudah dipintas dan dibaca.

makanya pandangan yang dibuahkan menerusi debat, selain menggambarkan keperibadian ia juga menggambarkan kefahaman dan seterusnya pendekatan yang bakal diambil pendebat bila ada kesempatan.

cumanya apakah marhaen berupaya memintas dan seterusnya membaca apa yang tersirat? kalau, tidak makanya marhaen perlu dibantu agar memiliki keupayaan untuk memintas dan membaca minda atas dua tujuan utama:

1. proaktif mengesan minda yang sonsang

2. agar tidak terikut-ikut ajakan yang negatif halatujunya

3. sedar bahawa musang berbulu ayam akan terus cuba-dan mencuba

PELANGI PAGI

Tun Teja said...

1. In Lim Guan Eng was charged between 1994 to 1998 for inciting hatred or contempt or to excite disaffection under Sedition Act for causing 'disaffection with the administration of justice in Malaysia'. Lim was also charged under Section 8A (1) of the Printing Presses and Publications Act 1984 for 'maliciously printing' a pamphlet containing allegedly 'false information'.
2. He was imprisoned for a year and released from prison in 1999.
3. Barred form entering politics for 5 years, he managed to gain a victory in 2008 general election.

4. By character development, his similarity with Anwar has no difference. Former two convicts then collaboratting together to continue to oust BN government to the last straw. Both their strategies have definitely sought to achieve similar main objective which is to ‘cause hatred, revenge against BN lead to the downfall’ .

5. Only the ignorant Malay simpletons who cannot understand the struggles of LGE who wants to abolish the rights of Malays would join the DAP.

Anonymous said...

zat dan Bomo Siam adalah petualang bangsa di bumi Malaysia ini. Bangsat dan keparat zat sial serta Bomo Siam sundal.

yogibear's season said...
This comment has been removed by the author.
yogibear's season said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Bangsa cina mmg sial. Yg masuk Islam je ok kot. Jgn percaya diaorg ni. Tak ada taat setia kpd negara.

Anonymous said...

Tanah ini Tanah Melayu.Ingat semua lancau,ini tanah adalah Tanah Melayu.Kamu berhajat untuk buang kami dari tanah kami sendiri,fikir betul-betul.DAP ingin jadi pemerintah dan menyingkirkan Islam dan penganutnya,fikir betul-betul.Jangan ancam kami,buruk padahnya.Kalau kamu nak rosakkan kami,ingat,kuasa sebenar bumi ini adalah ditangan Melayu,bukan PAS,bukan PKR,bukan UMNO dan semestinya bukan MCA,MIC apatah lagi DAP musuh yang nyata.Semua parti ini boleh dimusnahkan,apa kamu ingat kamu DAP boleh musnahkan kami.Demi mempertahankan hak,politik ini yang merugikan Islam dan Melayu akan kami musnahkan dahulu.Orang cina tidak ada keikhlasan menjadi warga negara ini.Mereka akan selama-lamanya dengan agenda jahat mereka.Mereka bukan rakyat sejati.Politik mungkin tidak akan mengoyak sijil kewarganegaraan kamu.Tetapi ingat,bangsa Melayu yang kamu nak rosakkan ini mampu melakukannya pada bila-bila masa sahaja.Memang kami sangat inginkan perlembagaan ditukar,agar pengkhianatan kamu terhadap Tanah Melayu ini dapat ditamatkan.

yogibear's season said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

JANGAN KUTUK LIM KIT SIANG !
NANTI NIK AZIZ MARAH. Dia kan boss besar PAKATAN.
NIK AZIZ HORMAT DIA . HADI AWANG TAKUT DIA.
UNDI PAS ADALAH UNDI DAP.
DAP SEMBELIH MELAYU 13 May 1969.
PATUTKAH MELAYU UNDI DAP .👲👲👲👲👲👲👲

Anonymous said...

HANYA MELAYU2 'BANGSAT' YANG TEGAR MENYOKONG LIM KIT SIANG DAN DAPig.
HANYA MELAYU 'BANGSAT' YANG MENIDAKAN PERJUANGAN UMNO UNTUK AGAMA, BANGSA DAN TANAH AIR.
MELAYU2 'BANGSAT' INILAH YANG SANGGUP MEMAKAN DAGING SAUDARA SEBANGSA DAN SEAGAMANYA SENDIRI.
SEDARLAH HAI BANGSAKU 'MELAYU'!!!!

mohd. natar said...

... PAS dan PKR pun sama sama berkata "Boleh boleh, silakan silakan..."

Anonymous said...

yogibear's season is another lahanat musibat fuc*** dalam laman ini. Percubaan hendak memesong fikiran komentar yang lain keluar tajuk. BAST**** yogibear's season. Get lost you!