Monday, July 23, 2012

HADIS PALSU MENGENAI KELEBIHAN TARAWIH.

42 comments:

Bomo Siam said...

Setelah diajukan pertanyaan kepada beberapa tokoh agama tanah air mengenai kedudukan hadis ini, dari manakah ianya diambil, semuanya tidak dapat memberikan penjelasan.

Dan setelah diteliti dalam kitab induk hadis seperti Sunah Sittah dan lain2 kitab hadis lagi, ianya tidak ditemui. Begitu juga dalam kitab2 hadis palsu (maudhu`aat) sendiri pun tidak didapati hadis ini. Ini menunjukkan bahawa hadis ini merupakan satu hadis yang baru diada-adakan sehingga ulama2 hadis dahulu yang menulis tentang hadis maudhu` pun tidak mengetahui akan wujudnya hadis ini.

Namun, dalam bulan ramadhan ni. Lebih baik kita gandakan ibadat kita tanpa mengira tentang kelebihan yg disebut dalam hadis tersebut. Yang pastinya, bulan Ramadhan membawa keberkatan yang sangat besar dan tiada tolok bandingnya. Wallahualam!

PaperWaris said...

dengar kata ustaz... tq ustaz. minta tuan pautkan blog saya di blog hebat tuan. terima kasih. http://paperwaris.blogspot.com

Bomo Siam said...

Aku pernah tanya seorang ostat yg selalu mengajaq ditempat aku mengenai hadis yg bermaksud seperti dibawah....

“Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat syurga Firdaus. Puasa dua hari dilipat gandakan pahalanya. Puasa tiga hari pada bulan Rejab dijadikan parit yang panjang yang menghalangkan dia ke neraka (panjangnya setahun perjalanan). Puasa empat hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah dajjal di hari Qiamat. Puasa tujuh hari pada bulan Rejab ditutup daripadanya tujuh pintu neraka. Puasa lapan hari pada bulan Rejab dibuka padanya lapan pintu syurga”.

Ostat tu mintak tangguh seminggu, utk carik jawapan!

Seminggu kemudian.....dia jawab,

"Dah penin dah kepala aku dok carik! Tak jumpak kesohihan hadis ini!"

Solution yg ostat tu bagi ialah...klu nak buat amalan tu, buat saja! Klu AllahSWT nak bagi hg 100 bigik lori pun, itu hak Dia!!!

....aku toleh tgk muka tok imam, org tua tu, tersengeh-sengeh! Pasai, dia yg suruh tanya!!!

Bomo Siam said...

"Malam ke 9: Allah mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad S.A.W."

Tok Imam! Jom, kita bagi kepala ostat tu...penin laie!!!

Bomo Siam said...

'A colossal RM893 billion was siphoned out of Malaysia’s economy into tax havens abroad between 1970 and 2010 a London-based research has revealed placing the country among the top 20 nation in the developing world labelled as “losers” of capital flight The sum is more than triple that of Malaysia’s national debt total which amounted to RM257 2 billion in 2011 according to previous media reports.'

Woit Tok Imam! Yg ni, 'hadis' jugak ka???

Bomo Siam said...

'Is Communism a threat to Malaysia’s security? If so then why are we still friends with China, Cuba, etc., and why can their citizens come to Malaysia and our citizens go to their country? Is this not a threat to our national security? If the answer is no then what is wrong if Malaysians become Communists? We are friends with Communist countries. We can go to Communist countries and they too come to Malaysia. So where is the danger?'

Tok Imam! 'Hadis' Raja Petra ni...lagu mana plak???

Anonymous said...

Panas sampai terpaksa komen berpuluh kali untuk menyakinkan pembaca blog GAP.

kasihan.

Anonymous said...

Hang ni meroyan sorg2 pasal apa? Komunis ni lagi terkutuk dari sekular. Kalau dlm sekular, agama ditolak dari perlembagaan negara. komunis pulak lagi teruk bukan setakat agama adat resam kepercayaan dan cara hidup pun tertakluk pada pemerintah komunis. Takda demokrasi dlm komunis sapa jadi ketua tentera dia yg berkuasa. Rakyat takda hak dlm sistem komunis semuanya sama takda kelebihan. Nak tau contoh negara Islam dibawah pengaruh komunis? Zaman Bung Karno.. Kesannya hampir semua presiden Indonesia adalah jeneral tentera kecuali BJ Habibie dan Gus tiDur.

Anonymous said...

Dr dok sibuk pi korek pasal hikayat Arabian night baik pi ngajar cara nak bertayamum!

Bila nak masuk pasiaq kedalam hidung Ustaz?

Sah ke Ustaz bertayamum sedangkan ayaq lombong ada?

ce citer skit ustaz..

Anonymous said...

Cheq bangun sahur tadi nak mandi dulu...bukak paip....yilek, air takdak!

Hah sudah???

Boleh beguling atas pasiaq ke Ustaz, ganti ayaq bagi mandi junub?

Subuh dah nak habis ni!

yogibear's season said...

In a communis country people are treated equally.

You work for the motherland. A doctor earns as much as a teacher and there's no competition.So communism is only suitable for social insects like ants and bees.

However if you ganged up to the Maharaja even to show your gratitude with just an orange you'll find yourself under the belly of a T90 Tank!

Thats communism !

On the hindsight the chairman of the Politburo can keep his Rainbow if Betty is away in Malacca.

Any takers?

Anonymous said...

Dalam pemerintahan Komunis yang menjadi kapitalis adalah pemerintah. Kemiskinan disamaratakan di kalangan rakyat biasa, sementara golongan pemerintah pula kaya raya.

Anonymous said...

Anon 5:22am
Nie osetad tlng jawab.

Oleh kerana "hadis" raja petra sanadnya seperti jauh langit infiniti dan bumi. Kedudukan "hadis " ini sama taraf dengangn "wahyu" yng di terima oleh nik abduh, Allah memerintahkn PAS menawan Putrajaya.Juga setaraf
"hadis" pangkah PAS masyuk syurga!

yogibear's season said...

In a communist country, the state can nationalised any private entity even if the state owns only 30% stake or bailout any that is owned by thy father, mother and son.

The Star3 state always shines!

Bomo Siam said...

Assalamualaikum Ostat! Anak cucu nak tanya.....!

Apabila 'ha dhamir' bertemu dengan selain daripada huruf alif,
hukum tajwidnya ialah mad shilah qashirah.

Panjang bacaan berapa harakat, ostat?

Anonymous said...

hebat ustaz fathul bari, cukup jelas penerangan ini. semoga ustaz dirahmati Allah swt hendaknya dan lindungiNya. aminn.

otai
subang

Bomo Siam said...

Kenapa dlm pendengaran ana, ostat payah nak bezakan bacaan antara isim makrifah or isim isyarah?

Klu telinga ana silap, mintak ampunnn ya ostat!!!

Anonymous said...

Kata setengah sehabis panjang mad pada kalimah Allah ialah 7 alif atau 14 harekat, sementara dhomir(GANTINAMA)) bagi Allah,kalau mukaththab yakni Ka dgn huruf kaf, misalnya, sakhotika( kemurkaan Engkau) dibaca dengan satu harekat.

Bomo Siam said...

Sabda Rasulullah SAW : “Sesungguhnya setelah Allah menciptakan Adam dan memerintahkan para malaikat untuk sujud (tanda penghormatan) kepada Adam, seluruh malaikat kemudian sujud kepadanya kecuali iblis. Dia enggan, sombong dan termasuk orang-orang yang kafir. Allah bertanya kepada iblis : Wahai iblis apa yang menyebabkan kamu tidak mahu sujud ketika Aku memerintahkan mu? Kata iblis : Aku lebih baik darinya, aku tercipta dari api sedangkan ia dari tanah. Allah berfirman: Keluarlah engkau dari syurga, sesungguhnya engkau terkutuk dan engkau dilaknat hingga akhir. Iblis keluar dalam ketakutan hingga terkencing-kencing. Dari titisan kencing iblis itulah tumbuh sejenis tumbuhan yang dinamakan pokok tembakau.”

Geng2 isap rokok kata, hadis ni auta! Betui ka ostat???

Bomo Siam said...

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam Malaysia telah memfatwakan....

10 SEBAB MENGAPA ISLAM MENGHARAMKAN ROKOK
1. Rokok menjejaskan akal (mental)
2. Rokok membahayakan kesihatan fizikal
3. Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain.
4. Rokok membahayakan keturunan
5. Rokok mengganggu manusia lain.
6. Rokok menimbulkan akhlak buruk
7. Rokok mensia-siakan waktu hidup
8. Rokok bercanggah dengan maruah keislaman
9. Rokok membazirkan harta (wang)
10. Rokok mengandungi dadah

Pd geng2 asap bergelun! Ramadhan adalah peluang terbaik bagi tuan2 stop mentekedarah benda2 haram!

Betui tak ostat!

Bomo Siam said...

Soklan cepumas utk ostat...!

Apa hukum pemerintah yg dah berkuasa lebih 50 thn, masih meletakkan undang2 syariah lebih rendah dpd undang2 sivil?

Kenapa teguran2 dari ulama (seperti ostat) dipandang sepi olih mereka2 itu?

Apa masaalah sebenarnya ya ostat???

Bomo Siam said...

Pd pandangan ostat, mana satu lebih afdal utk ditabalkan senagai Sultan or PM?

Yg mampu & pernah kelihatan jadik imam solat berjemaah bersama rakyat or yg tak pernah kelihatan langsung!

Anonymous said...

9:17

Terimakasih kerana menjawab terlebih dulu soalan mudah 8:57am.

Termakasih juga UFB kerana memberi penerangan yng jelas terutamanya semasa debat dengn UNT.

Miniclubman said...

Both Muslims and Christians believe that Adam was the first human created by God without having a father and mother.

So its puzzling to assume the believe of the Christians, that Jesus is the son of God?

The logic behind this is that, if God can create Adam without having a father and mother, surely God can create Jesus through the womb of his mother without having a father.

What these Christians are saying is that, a truck driver cannot drive a car!

Try telling this to a truck driver, what would be their response?

They'll say ...YOU'RE NUTS!!!

Bomo Siam said...

Ostat...! Islam mewajibkan kita menghormati 'pemimpin'.

Bagaimana pulak terhadap pemimpin yg tak hormati Islam. Contohnya, biaq bini langgaq hukum dgn dedah aurat!

Wajib kita hormat jugak ka???

Bomo Siam said...

9:50,

Mana ada dia jawab! Baca soklan betui2!

Anonymous said...

Hukumnya tak lah seteruk hukuman pemerintah yng mengaku negerinya serambi mekah ttp myediakan air kotor untk rakyatnya mengambil wuduk dan mamdi junub hehe.

Bomo Siam said...

Ostat belajaq tinggi! Aku ada kemusykilan......

Macamana ostat bole kata Najib mampu pimpin negara kearah yg lebih baik? Padahal, nak pimpin rakyat dlm solat pun, dia tak kelihatan mampu! Nak arah bini patuh perintah Tuhan pun....

Hadis mana ostat pakai ni...???

Anonymous said...

Hang dah terlewat,

'TANYALAH USTAZ' dah tutup kedai 7:30 tadi!

tulah hg, Ustaz dok ngajar hg dok main buah guli kat bawah surau!

Isim makrifah hg kata dhomir!

Hah, lain kali mai awai...telan dulu buah guli tu!

Anonymous said...

Abang...napa banyak sangat kemusykilan ni?

Ustaz dah balik 730 tadi!

Nah cheg bagi e mail adress ustaz..

...'omarabdulajis'@Rainbow.com..

Anonymous said...

Khas buat Bomo Siam: sudahlah meroyan kamu itu. Merluat sangat lah teman....carilah tempat lain kalau nak hilangkan meroyan tu...

Anonymous said...

Ostat belajaq tinggi! Aku ada kemusykilan......

Macamana ostat bole kata NUAR mampu pimpin negara kearah yg lebih baik? Padahal, BOLEH BERKHUTBAH, BOLEH JADI IMAM TAPI TUP TUP MASUK DALAM 'BESI'! ITU BELUM MASUK PASAL KARIPAP LAGIK! BINI DIA PULAK JADI OBJEK YANG MULUT DAH KENA STAPLER!!!..

Hadis mana ostat pakai ni...???

Anonymous said...

Sanad dan perawinya pun x sebut. Sah2 auta. Hati2 jgn sampai kita mempermainkan hadith nabi

Anonymous said...

Dosa fitnah lg besar dr x pakai tudung. Jgn dok ngata orng. Nnti kena balik kt kita. Hiasi diri tingktkan integriti

Anonymous said...

Kalau jadi imam solat tapi penipu rakyat buat apa.

Anonymous said...

Ostat...! Islam mewajibkan kita menghormati 'pemimpin'.

Bagaimana pulak terhadap pemimpin yg DISYAKI ADA BUAT BENDA MUNGKAR? ATAU ADA ADEGAN MAKAN KARIPAP? ATAU ADEGAN AISKRIM?. Contohnya, ADA DALAM 'BESI'..EH? ITU BUKAN CONTOH, ITU BUKTI..!

Wajib kita hormat jugak ka???

Anonymous said...

Tu dah bukan hadis dh tu. Tu dah kudis. Terok beno PR ni

Anonymous said...

Pd pandangan ostat, mana satu lebih afdal utk ditabalkan senagai Sultan or PM?

Yg mampu & pernah kelihatan jadik imam solat berjemaah bersama rakyat or yg tak pernah kelihatan langsung! OR YANG MAMPU & PERNAH KELIHATAN JADI IMAM SOLAT BERJEMAAH MAHUPUN BACA KHUTBAH TETAPI ADA ADEGAN 'BESI' OR YANG TAK PERNAH ADA ADEGAN 'BESI' MAHUPUN KISAH 121?

cikgu det said...

Berkaitan hadis,fiqh n akidah memang ada perbezaan antara wahabi n aswj..

Anonymous said...

Bukan tu jer..budak2 muda kt negeri serambi mekah tu pn teruk. Yg pemuda lelaki salu pg bzina kt siam+xpg surau..yg pompuan pulak x jg aurat dh skang ni,pakai tudung tp biar nampak tgn,leher dn bagai..lg satu, yg miskin tsgt ramai dr yg kaya..bole blah la parti hamPAS!

Anonymous said...

Haha..nik ajis salu tido dlm meeting..pening org2 yg dtg meeting..patutler negeri mundur..yg ketua pemuda hamPAS pulak skang ni dh pandai jd pmbohong..ust2 hamPAS sume dh xbole pakai kecuali ust haron din yg skang ni dh xnk komen apa2 dh pasal parti ajaran sesat ni..tunggangan DAPig!

Erin Belieu said...

hebat ustaz fathul bari, cukup jelas penerangan ini. semoga ustaz dirahmati Allah swt hendaknya dan lindungiNya. aminn. otai subang