Sunday, July 22, 2012

KRISIS AIR SELANGOR. KALID TAK PEDULI HAK RAKYAT !


Suatu ketika dulu sekitar tahun 1991, negeri Melaka pernah mengalami krisis air setelah dilanda kemarau panjang yang mengakibatkan empangan Durian Tunggal hampir kering sekaligus menyebabkan kegagalan loji-loji rawatan air di negeri tersebut menyedut dan menapis air dari empangan tersebut.

Pada tahun 1998 pula di Selangor, sebahagian besar empangan dan sungai mengalami penyusutan isipadu air disebabkan fenomena El-Nino. Empangan dan sungai-sungai yang sebelumnya penuh mula menunjukkan penurunan paras airnya disebabkan bahang panas yang melanda.

Kesan daripada itu loji-loji rawatan air juga mengalami kesukaran untuk mengepam air mentah untuk dirawat sebelum dibekalkan kepada pengguna di sekitar Lembah Klang seterusnya membawa kepada krisis air yang memeritkan kehidupan ramai.

Mengambil iktibar dari dua kejadian tersebut, Kerajaan Pusat telah melaksanakan pendekatan pro aktif untuk kepentingan jangka masa panjang dengan melancarkan projek Loji Rawatan Air Sungai Langat 2 (Langat 2) dan Projek Penyaluran Air Mentah Pahang - Selangor (PPAMPS).

Tujuan pembinaan Langat 2 adalah sebagai tambahan kepada loji rawatan sediaada yang kebanyakannya telah beroperasi melebihi paras optimum disamping menampung aliran air mentah dari Sungai Pahang yang disalurkan melalui terowong air PPAMPS.

Dalam konteks sekarang, Selangor sememangnya tidak mengalami masalah dari segi sumber air mentah kerana empangan dan sungai-sungai yang membekalkan air ke loji-loji rawatan masih lagi penuh.

Jika mengikut congak ramai pemimpin dari PKR, DAP dan PAS, mereka sependapat tiada apa yang perlu dirisaukan sangat setelah dilihat pada paras air di empangan dan sungai yang masih penuh dan tidak menunjukkan sebarang penurunan.

Atas sebab itu, mereka menyokong langkah keras Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim yang sengaja mahu untuk menghalang dan melambat-lambatkan proses pembinaan loji rawatan air Langat 2 dan terowong air PPAMPS.

Walhal, realiti sebenarnya soal hujan atau tidak, kemarau atau sebaliknya bukannya ketentuan kita. Tak selamanya hujan akan membasahi bumi Selangor dan tidaklah kerap kemarau panjang berlaku secara tiba-tiba.

Namun apabila beberapa negeri termasuk Selangor sendiri pernah mengalami krisis air dek kerana perubahan cuaca, bukanlah meragukan lagi terdapatnya keperluan untuk mengadakan satu saluran air mentah dari Sungai Pahang untuk dirawat di loji baru Langat 2 sebagai satu persediaan jangka masa panjang untuk kebaikan semua.

Sementelah lagi rata-rata loji rawatan air di seluruh negeri sedang beroperasi melebihi kemampuan asal, mahu tidak mahu proses selenggara loji-loji tersebut terpaksa kerap dilakukan. Ini bermakna tiap kali loji diselenggara, bekalan air bersih yang telah dirawat terpaksa dihentikan sementara.

Walaupun pada 20 Mac lepas Kerajaan Pusat telahpun siap membina sebuah loji baru di Sungai Labu yang mampu merawat air mentah sehingga 45 juta liter sehari seterusnya membekalkan kepada pengguna di sekitar Sepang hingga tanjung Sepat, Bagan Lalang, Sungai Pelek dan Kundang, namun rizab air bersih keseluruhan yang cuma 151.8 juta liter sehari sahaja yang pastinya tidak mencukupi untuk keperluan mendatang.

Disinilah peri pentingnya keperluan loji rawatan air Langat 2 sebagai loji tambahan bagi meningkatkan kapasiti rizab air bersih sekaligus mengurangkan risiko bekalan air terpaksa dicatu.

Terowong air PPAMPS pula selain berperanan menyalurkan air mentah dari Pahang ke loji Langat 2, ia juga merupakan satu plan jangka waktu panjang sekiranya dalam keadaan tertentu kemarau panjang atau fenomena El-Nino melanda negara sekali lagi.

Pengalaman lepas yang pernah dialami majoriti rakyat Selangor sepatutnya menjadi pengajaran berguna pada kerajaan negeri untuk mengetepikan seketika perbezaan politik dan kepentingan kepartian, sebaliknya bekerjasama dengan Kerajaan Pusat bagi mencegah krisis air yang lebih buruk kelak.

Seandainya gagal ditangani segera dan projek Langat 2 serta terowong air PPAMPS terus disekat, bukan sahaja rakyat bawahan yang merana malah turut memberi kesan buruk pada ekonomi negeri apabila krisis air yang melanda.

Soal air percuma atau tarif air turun naik bukan lagi persoalan utama sekiranya krisis air 1998 menimpa Selangor sekali lagi.

Bagi mereka yang pernah melalui kegawatan krisis air 1998 tentu tahu betapa sukarnya kehidupan bila berhadapan dengan krisis air, saban hari terpaksa menanti lori tangki air untuk ditadah manakala aktiviti ekonomi terbantut dan kilang-kilang pula terpaksa mengurangkan waktu operasinya.

Justeru itu, ketepikan seketika politik kepartian, apa sahaja jawatan yang dipegang tatkala ini hakikat nyatanya masing-masing kita memerlukan air bersih untuk meneruskan kehidupan dan menjalani aktiviti seharian.

Segerakan pembinaan Langat 2 dan PPAMPS untuk kebaikan bersama bagi menghadapi waktu-waktu mendatang. Jangan nanti bila ditimpa bencana barulah kita mahu menyesal kerana tika itu penyesalan tiada gunanya lagi.

26 comments:

Anonymous said...

“I will NEVER compromise,” said Karpal in a telephone interview with the New Straits Times.
“I will NEVER compromise,” said Karpal in a telephone interview with the New Straits Times.
“I will NEVER compromise,” said Karpal in a telephone interview with the New Straits Times.
“I will NEVER compromise,” said Karpal in a telephone interview with the New Straits Times.
Karpal in a telephone interview with the New Straits Times.
“I will NEVER compromise,” said Karpal in a telephone interview with the New Straits Times.
“I will NEVER compromise,” said Karpal in a telephone interview with the New Straits Times.
“I will NEVER compromise,” said Karpal in a telephone interview with the New Straits Times.
................
HADIAH DAP KEPADA PAS SEMPENA BULAN RAMADHAN

Anonymous said...

Nasruddin Tantawi MENIPU ketika Debat PRU13 : Orang Muda Pilih Siapa...???
Tajuk Debat anjuran Sinar Harian melalui siaran Astro Awani dengan tajuk "PRU13: Orang Muda Pilih Siapa" telah mempertemukan Ustaz Fathul Bari (Ulama Muda UMNO) dengan Ustaz Nasaruddin Tantawi (Ketua Pemuda PAS Pusat). Bila terbaca NST, selaku umat Islam, kita rasa kecewa kerana ada TIGA sebab:

1. Karpal Singh (Pengerusi DAP Pusat) masih keras kepala tentang isu penubuhan negara Islam. Tapi pemimpin seperti inilah juga yang menjadi kawan PAS untuk menjatuhkan kerajaan Malaysia hari ini dipimpin oleh PMnya orang Melayu/Islam.

2. PAS masih gagal menjalankan dakwahnya mengislamisasikan pemimpin DAP dan sebahagian pemimpin PKR yang bukan beragama Islam. Masih ingatkah kita, suatu masa TGNA pernah mengatakan bahawa pemimpin DAP lebih tahu Islam daripada pemimpin UMNO.

3. Ustaz Nasaruddin Tantawi telah berbohong kepada penonton dalam dewan dan juga siaran Astro Awani bagi mematahkan hujah Ustaz Fathul Bari tentang pendirian Karpal Singh terhadap isu negara Islam

Kenyataan Nasruddin :

"Saya mintak...saya mintak jasa baik kawan saya Ust. Fathul Bari update maklumat dia berkait dgn Karpal Singh. Karpal Singh dia kata...dia kata langkah mayat saya tu hok 20 tahun dulu dan dia pun beritahu itu ucapan saya 20 tahun dulu. Skrg, dlm Konvensyen PR di Pulau Pinang baru2 ni..saya (dia?) kata, setelah saya berkawan dengan PAS, saya tengok HUDUD, masalah HUDUD ialah kita boleh bincang semula...." [di sambut dgn sorakan dr penonton fanatik]

NST telah tolong 'UPDATE' kan untuk kita semua menerusi perbualan telefon bersama Karpal Singh semalam...

Yesterday, DAP chairman Karpal Singh expressed extreme displeasure upon learning that Pas Youth chief Nasrudin Hassan Tantawi had suggested that he had been willing to consider such laws for the country during a political debate.

“I will NEVER compromise,” said Karpal in a telephone interview with the New Straits Times.

“I have always been very public and absolute on my stand to never have hudud implemented in the country... how then can he (Nasrudin) claim such a thing?” said the DAP stalwart, who is well known for his strong opposition to any attempt to introduce Islamic laws in this country.

usin said...

ada dua benda utk diambil kira bagi penyelesaian masalah air di selangor & persekitaran. 1. kalau mb jenis yg bodoh, cuba ajak dia buat lawatan ke logi2 yg berkaitan. beri kefahaman tentang perbezaan air mentah & air terawat. harap2 dia akan faham. 2. kalau dia jenis manusia degil nk mampos, usir dia dr kerusi mb. boleh gunakan azmin kalau perlu. yg paling penting rakyat selangor tidak sengsara...

Anonymous said...

kembalikan hak air rakyat selangor pd rakyat.jgn biarkan kroni umno menguruskannya.segerakan pengambilalihan Syabas..jadikan milik rakyat selangor bukan kroni si bangsat umno..

Anonymous said...

Kalo nak sengsara..undila PAKATAN Haramjadah.........

Kalo nak negara huruhara ..undila PAKATAN Haramjadah...

Kalo nak musnahkn keamanan negara ..undila PAKATAN Haramjadah...

Kalo nak sentiasa di BOHONGI DAN DI TIPU PAKATAN Haramjadah...

Anonymous said...

KALAU TALAM DUA MUKA BOLEH DIBANTUSELESAIKAN MASALAHNYA KENAPA DALAM KES AIR, SEMACAM ADA YANG TIDAK KENA ANTARA PR DAN SYABAS? APA BEZA SYABAS DAN TALAM?

Anonymous said...

RAMADAN LEPAS PAS KEDAH TERIMA REALITI

TAHUN INI PEMUDA PAS TERIMA REALITI

TAHUN DEPAN.....???

Melayu Ultra said...

Anonymous said...
kembalikan hak air rakyat selangor pd rakyat.jgn biarkan kroni umno menguruskannya.segerakan pengambilalihan Syabas..jadikan milik rakyat selangor bukan kroni si bangsat umno..

July 22, 2012 6:20 PM

--------------------------------------------

sejak bila UMNO tak bg air pada rakyat? malah UMNO la yang membina asas infrastruktur air kepada rakyat Selangor sebelum ini.. tapi bila PR perintah Selangor macam2 masalah berlaku.. kemudahan asas untuk rakyat oleh Kerajaan Pusat pun nak disekat! berapa punya baghal! Tahniah kepada rakyat Selangor yang mengundi PR pada PRU12!! PRU13 boleh pangkah PR lagi! wakakakak!

Kalau hati dah legam otak dah barai macam hang ni, mmg jenis tak boleh terima kenyataan.. tak pernah berterima kasih.. (spesis anjing tersepit)

mintak kerajaan Selangor bawah MB Khalid bagi balik hak air pada rakyat selangor dengan cara bg baldi untuk tadah air hujan.. korek telaga sendiri.. filter air lombong dan sungai sendiri..

Seperti kata pepatah..

Air dicincang takkan putus!
tapi kalau dah takde air, nak cincang pun tak dapat!!!

Melayu Ultra said...

Kalau level OSTAT pun KAKI MENIPU, yang bawah2 ni mmg la kaki songlap, putar alam, fitnah!

Tahniah OSTAT TANTAIK!!

Anonymous said...

padan muka ostat tantawi terselah hang penipu. Terima kasih karpal kerana telah dgn jujurnya mengesahkan Perbuatan menipu ostat ni. Malunye

Anonymous said...

Wei bangsat,yg ambil alih skunk kalud gagap,atok kau tu...senang betul hati kau nak kate umno.....daripada kau,xd sumbangan langsong..jangan jadi barua apek kiasu bro..takot kau akan dihalau dari tanah air sendiri...

Anonymous said...

Wei bangsat,yg ambil alih skunk kalud gagap,atok kau tu...senang betul hati kau nak kate umno.....daripada kau,xd sumbangan langsong..jangan jadi barua apek kiasu bro..takot kau akan dihalau dari tanah air sendiri...

jiwakita said...

klu pulang kembali kpd rakyat air@syabas sape calon ceo ? sape pula kroni pr dlm syabas?dan relevankah ambil alih ini selesaikan bekalan air terawat?....walhal isu utama projek logi sg langat 2 yg khalid tahan kelulusannya!

Anonymous said...

Selangor akan menghadapi krisis air yang teruk. Jika haramjadah pemimpin PR tidak mahu berdegil mendengar nasihat dari kerajaan BN yang berpengalaman rakyat selangor akan sengsara dgn masaalah air. Pilihan raya yang ke 13 ini rakyat harus tendang PR yang banyak menyusahkan rakyat.

Anonymous said...

Fakta Syabas..

1. Dilantik oleh Pusat untuk menguruskan bekalan air kepada Selangor, KL dan Putrajaya.

2. Perlantikan dibuat pada 1 Jan 2005 untuk selama 30 tahun.

3. Shareholders - Puncak Niaga 70%, Kump Darul Ehsan 15% dan Kump Perangsang Selangor 15%.

Soalan aku, dengan fakta2 diatas kenapa Pusat tidak gunakan power yang ada untuk bertindak? Siapa Khalid yang pandai2 menentukan nasib penduduk KL dan Putrajaya? Siapa Khalid yang pandai2 nak ambil alih Syabas?

Anonymous said...

Lagi satu kenyataan Khalid yang kelakar bila dia nak pecat Tan Sri Rozali. Kita tengok nanti siapa yang bijak sebab Tan Sri Rozali ni Chairman Puncak Niaga (70% shareholders tu) dan lagi study background dia, lawyer. Takkan senang2 dia nak mengalah dengan Khalid hahahaha...

Anonymous said...

So, orang KL dan Putrajaya....korang jangan ingat ni masalah Selangor je. Jika Syabas dihancurkan, orang di KL dan Putrajaya juga akan menerima padah.

Anonymous said...

Taktik fuckatan nak tutup cite talam dgn fekah

warisan tmk said...

Apabila tsunami melanda sebahagian negara Jepun, Kerajaan Jepun telah mengisytiharkan DARURAT di wilayah terlibat bagi membolehkan Kerajaan Jepun bertindak di luar peraturan-peraturan biasa bagi menghadapi bencana tersebut.

Alhamdulillah, tsunami belum melanda negara kita. Tetapi krisis bekalan air yang bakal melanda negeri Selangor dan Wilayah di dalam masa terdekat akan menjadi BENCANA BUATAN MANUSIA yang TERBODOH berlaku di era Malaysia berada di ambang menjadi sebuah negara maju.

Krisis air dan ekonomi sebenarnya telah bermula apabila beratus-ratus projek perkilangan dan perumahan terpaksa dibekukan di Selangor kerana tidak akan mendapat bekalan air.

Sebelum keadaan menjadi lebih teruk, dan menjejaskan perkembangan ekonomi negara, Kerajaan perlu bersedia mengisytiharkan DARURAT TERHAD di Selangor bagi membolehkan Kerajaan Persekutuan meneruskan pembinaan Loji Air Langat 2 dan menyiapkan terowong bekalan air dari Sungai Pahang.

Nyata sekali, Kerajaan PKR Selangor sanggup memperjudikan keselesaan rakyat dan perkembangan ekonomi negara demi menutup kesilapannya menjanjikan air percuma kepada rakyat Selangor....bukankan bodoh menjanjikan air percuma sedangkan air bukanlah milik Kerajaan Selangor, tetapi adalah milik Syabas!!!

Hanya perisytiharan DARURAT di Selangor jalan penyelesaian.

mohamed said...

anon July 22, 2012 6:14 PM,

Aku pecaya "loyar"2 kafir ni tak dapat cari makan dan juga tak dapat bully orang Islam dengan undang2 orang kafir yang kita celup jika kita adakan "Hudud".

Aku bukanya alim sangat tapi sebagai orang islam dan Melayu aku percya Hudud (bukan hudud politik PAS) jika dilaku dengan cara dan kehendak ALLAH yang Maha Pengasih dan Maha Adil adalah pelindung bangsa kita.

Anonymous said...

Air untuk rakyat bukan isu politik= BN kata (kalau tak pun UTUSAN yang tulis)

Bila Ketua Menteri Selangor Khalid Ibrahim nak take over SYABAS pihak siapa yang menolak tawaran kerajaan negeri Selangor??

Bila Ketua Menteri Selangor Khalid Ibrahim nak 'step in' dalam SYABAS ekoran kekurangan bekalan air terawat pihak siapa nak yang nak sangat halang pengambilalihan SYABAS??

Siapa di belakang SYABAS& siapa dibelakang projek langat 2 yang tak sabar nak laksanakan walaupun tiada tender diumumkan??

Kerajaan negeri Selangor nak takeover SYABAS dan setelah itu baru projek langat 2 dilaksanakan bagi memastikan modal terlibat lebih baik diuruskan bagi mengelakkan beban yang bakal pengguna air di lembah Klang tanggung-jadi apa masalah SYABAS&kerjaan BN??

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=RIiqKMTLnA4

aku rasa tak salah orang UMNO kerjasama dengan KOMUNIS

Anonymous said...

Kos penyaluran air mentah dari Pahang ke Selangor (RM60 juta ‘royalti air’ setiap tahun kepada Pahang) dan pembinaan Loji Langat 2 bernilai RM8.65 bilion. Air terawat yang rata-rata UTUSAN/TPM/Semua orang BN/umno kata yang kurang bukan air empangan yang tak boleh diminum jadi kos air mentah ni untuk apa?? RM8.65 Bilion pinjaman pelabur Jepun-bukan ke pinjaman negara dalam krisis membimbangkan sekarang

zat said...

Mahyuddin dh kata takde catu plak...so Syabas ni nk main2 ke nk kene main...??

dari mula org dh tau ini hanya mainan politik BN...dia peduli apa dgn rakyat negeri yg menyokong PR...

Anonymous said...

Declare water emergency state and army takeover. langat2 project proceed accordingly. biar Selangor bawa ke mahkamah, yang mana lebih penting FUCKATAN atau rakyat mesti keputusan akan memihak kepada rakyat.

kalau kawasan taidak ada bekalan air kerana issue ini aku akan baling najis kereta Khalid Gagap.

Brandon Victory said...

Wei bangsat,yg ambil alih skunk kalud gagap,atok kau tu...senang betul hati kau nak kate umno.....daripada kau,xd sumbangan langsong..jangan jadi barua apek kiasu bro..takot kau akan dihalau dari tanah air sendiri...