Monday, July 30, 2012

KRISIS AIR SELANGOR : PAKATAN DIDESAK JANGAN PERJUDIKAN HAK RAKYAT.



Seawal Ogos 2011 kerajaan pusat telah memberi amaran mengenai krisis bekalan air yang akan bakal melanda  menjelang tahun 2014.

Bukan sahaja Selangor, malah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan juga Putrajaya akan turut merana dengan melibatkan lebih 1.8 juta pengguna.

Ini bermakna Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (TTHA) sudah menyalakan lampu amaran merah sejak setahun lalu supaya kerajaan Pakatan Rakyat Selangor bersikap rasional dan pro-rakyat untuk bekerjasama dalam menjayakan Skim Bekalan Air Mentah dari Pahang ke Selangor.

Skim mega ini melibatkan projek pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 dan pembinaan sistem-sistem bekalan air yang berkaitan dengannya.

Projek ini amat diperlukan kerana ia akan memastikan pemintaan bekalan air akan mampu ditampung secara stabil sehingga tahun 2029.

Apa yang Pakatan Rakyat lakukan setakat ini?

Mereka memilih untuk berpeluk tubuh dan tidak berbuat apa-apa dengan bermain politik kepartian sempit yang membahayakan kebajikan rakyat.

Pakatan Rakyat menunjukkan sikap keras kepala dan masih dengan alam fantasinya dengan mengatakan bekalan air terawat mencukupi sehingga tahun 2019. 

Hasilnya, kini beberapa kawasan Kuala Lumpur,Hulu Langat dan Klang sering mengalami gangguan bekalan air akibat krisis air yang semakin serius di Lembah Klang.

Sebelum keadaan menjadi lebih parah, kerajaan pusat terpaksa mengambil langkah drastik untuk melaksanakan Projek Loji Rawatan Air Langat 2, samada dengan kerjasama kerajaan Pakatan Rakyat Selangor atau tidak.

Bagi kerajaan Barisan Nasional, kebajikan dan jaminan bekalan air bersih kepada rakyat wajib diutamakan, apa pun aral yang melintang atau halangan yang bakal di hadapinya dari Pakatan Rakyat.

Biarlah pembangkang bermain politik dengan menggadaikan hak rakyat namun BN sesekali tidak akan menghukum rakyat hanya kerana perbezaan fahaman politik.



Apabila ditekan oleh kerajaan pusat mengapa Pakatan Rakyat masih mahu menangguhkan Projek Loji Rawatan Air Langat 2, bermacam-macam alasan yang tidak logik dan masuk akal diberikan oleh Menteri Besar dan pemimpin-pemimpin pembangkang.

Pakatan Rakyat bukan sahaja mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan malah memutar belit fakta kerana takut rakyat menolak mereka apabila tahu kedudukan isu yang sebenar.

Pada 23 Julai lalu, Exco Kesihatan,Pekerja Ladang,Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin Selangor, Dr Xavier Jayakumar mendakwa kerajaan negeri memohon RM225 juta dari kerajaan pusat bagi meningkatkan penjanaan air terawat di Loji Rawatan Air Sungai Selangor 1 (SSP1) dan Sungai Selangor 3 (SSP3).

Pakatan Rakyat cuba mengalih kesalahan ke atas bahu kerajaan pusat sekiranya permohonan peruntukan itu tidak diluluskan.

Sebenarnya sudah lama kerajaan pusat mengambil inisiatif untuk melaksanakan projek-projek mitigasi bagi mengelakkan krisis air berlaku di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya walaupun mendapat tentangan daripada Pakatan Rakyat Selangor. 
Walaupun kerajaan negeri bertanggungjawab untuk memastikan semua loji rawatan air di Selangor membekalkan air terawat yang mencukupi untuk diagihkan kepada pengguna, namun kerajaan pusat prihatin dengan meluluskan peruntukan RM606 juta bagi pelaksanaan lapan projek mitigasi bagi mengelak krisis air pada tahun 2014.

Dengan kelulusan dana tersebut, kerajaan negeri Selangor kemudian bersetuju pula untuk melaksanakan 5 daripada 8 projek tersebut bernilai RM301 juta. 

Bukankah dengan bersetuju melaksanakan lima projek mitigasi dengan bantuan kewangan dari kerajaan pusat, Selangor sebenarnya akur kebenaran bahawa krisis air akan berlaku dua tahun dari sekarang?

Maka hujah Pakatan Rakyat mengatakan bekalan air terawat mencukupi sehingga 2019 adalah palsu dan tidak disokong oleh fakta yang jelas.

Pada hari yang sama juga di dalam lama sesawang Selangorku, Dr Xavier membuat satu lagi pembohongan bahawa tanggungjawab menyelenggara dan meningkatkan kemampuan aset air di Selangor seperti loji adalah di bawah  kerajaan pusat dan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).

Beliau memberi alasan palsu dengan mengatakan aset-aset air tersebut telah dipajak kepada kerajaan pusat dan Syabas.

Hakikatnya, Selangor sebagai pemilik semua aset air di negeri itu, tidak pernah memajak mana-mana aset airnya kepada kerajaan pusat apa lagi Syabas.

Kedudukan sebenarnya adalah begini - kerajaan negeri Selangor memiliki aset air sebagaimana peruntukan perundangan  di bawah Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) khususnya di bawah Seksyen 188 Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655).

Akta ini bertanggungjawab bagi memastikan ketersediaan bekalan air terawat atau 'water supply availability' di loji-loji rawatan air di negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Fungsi utama Syabas hanyalah 
sebagai operator pengagihan air di negeri Selangor iaitu untuk membekal dan mengagihkan bekalan air terawat.

Tugas teras Syabas ini telah termaktub di bawah Seksyen 191 Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655) oleh SPAN.

Jadi bukan menjadi bidang tugas Syabas untuk memastikan ketersediaan bekalan air terawat. 

Kemudian pembohongan berterusan Pakatan Rakyat berhubung isu air di Selangor di sambung pula oleh Ahli Parlimen Klang dari DAP, Charles Santiago.
Beliau berkata kenyataan Timbalan Perdana Menteri bahawa catuan air tidak perlu dalam masa terdekat menunjukkan Selangor tidak mengalami krisis bekalan air sekaligus menafikan keperluan pembinaan Projek Loji Rawatan Air Langat 2.

Kenyataan Tan Sri Muyiddin Yasin sama sekali tidak bercanggah dengan kenyataan Menteri TTHA, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui sebelumna yang mengatakan krisis air akan berlaku pada tahun 2014. 

Perlu diketahui bahawa kerajaan Pakatan Rakyat  Selangor yang sehingga kini enggan memberi kelulusan 'development order' bagi Projek Loji Rawatan Air Langat 2 supaya projek itu dapat disiapkan pada tahun 2014. 

Untuk menyelamatkan keadaan, 
kerajaan pusat meluluskan peruntukan RM606 seperti yang telah diterangkan di atas.

Mungkin wakil rakyat DAP itu tidak membaca atau cuba menafikan kenyataan SPAN bahawa walaupun bekalan air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya keseluruhannya masih terkawal, terdapat beberapa kawasan dikenal pasti sering mengalami gangguan bekalan air.

Ini kerana rizab simpanan air yang sangat rendah iaitu purata 2.5 peratus sahaja berbanding paras optimum sebanyak 10 peratus.

Atas pandangan ini, maka Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Isu-Isu Bekalan Air Selangor telah memutuskan catuan air tidak perlu buat masa ini kerana bekalan air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya adalah mencukupi.

Bagaimanapun kerajaan meminta SPAN mengenal pasti kawasan yang kerap menghadapi gangguan bekalan air dan menyediakan pelan kontingensi sebagai persediaan menghadapi catuan.

Jika perlu, SPAN harus berbincang dengan Syabas dan kerajaan negeri Selangor bagimemastikan pengguna di kawasan terbabit mendapat maklumat yang jelas mengenai sebarang catuan air di masa hadapan. 

Tidak cukup dengan dakwaan menyeleweng itu, Charles bermain dengan kata-kata bahawa jika tidak perlu catuan air, maka tidak adalah masalah air. 

Jika tidak ada masalah air, mengapa pula kerajaan pusat mahu membina Loji Rawatan Air Langat 2? 

Ini yang dikatakan logik songsang puak pembangkang. 

Tidak mengenakan catuan air buat masa sekarang tidak bermakna masalah air tidak akan wujud pada masa akan datang. 

Berlainan dengan mentaliti pembangkang yang mempunyai akal pendek dan fikiran cetek, kerajaan pusat telah melakukan kajian terperinci sejak tahun 2000 lagi mengenai Projek Loji Rawatan Air Langat 2 yang dirancang untuk memenuhi permintaan bekalan air pada tahun 2014.

Hasil kajian ini telah diperakui oleh SPAN yang juga menjangka jumlah bekalan air dalam sistem bekalan air sedia ada tidak mencukupi untuk memenuhi permintaan pada tahun 2014.

Malah SPAN juga mengunjurkan bekalan air yang dikeluarkan oleh 34 loji rawatan air di Selangor hanya dapat memenuhi permintaan air sehingga penghujung tahun 2012 sahaja!

Oleh itu, amat penting Loji Rawatan Air Langat 2 dibina sekarang bagi mengelakkan sebarabg krisis air menjelang, bak kata pepatah sediakan payung sebelum hujan. 

Charles juga menunjukkan kebodohannya dengan mendakwa desakan membina Loji Rawatan Air Langat 2 adalah untuk memberi kontrak pembinaan lumayan kepada kroni Umno-BN.  
Telah diumum serta ditegaskan oleh kerajaan pusat Projek Loji Rawatan Air Langat 2 akan cdilaksanakan secara tender terbuka kepada semua syarikat yang berkelayakan, malah anak syarikat kerajaan negeri Selangor juga dijemput menyertai proses tender. 

Jadi jelas wakil rakyat DAP itu mereka-reka cerita untuk menutup kegagalan pembangkang menyelesaikan masalah bekalan air di Selangor.

Selepas Dr Xavier, Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains Teknologi dan Inovasi
Selangor, Rodziah Ismail pula bercakap tanpa mengguna otak.

Beliau mendakwa kerajaan negeri mahu ambil alih operasi Syabas kerana ia tidak mampu urus bekalan air tetapi usaha ini dihalang oleh kerajaan pusat.

Pembangkang cakap sembrono tanpa berlapikkan fakta yang tepat.

Ini kerana kerajaan pusat meluluskan permohonan kerajaan negeri Selangor atas tiga sebab:

1. kes yang difailkan oleh Syabas sejak tahun 2009 untuk menuntut pampasan berhubung keengganan kerajaan negeri menaikkan tarif air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya masih belum selesai di mahkamah.

2. Syabas dan kerajaan negeri Selangor didapati melakukan keingkaran manakala tuduhan kerajaan negeri atas keingkaran yang dilakukan oleh Syabas tidak cukup kukuh sebagai alasan untuk  mengambil alih operasi syarikat itu di bawah Klausa 32 Perjanjian Konsesi.

Mutakhir, Menteri Besar, Abdul Khalid Ibrahim membuat kenyataan pada 26 Julai lalu yang dilapor oleh akhbar The Star bahawa kapasiti pengeluaran air di 34 loji rawatan air di Selangor pada masa ini adalah 4,807 juta liter sehari berbanding kemampuan agihan Syabas sebanyak 4,371 juta liter sehari.

Ini pun satu penipuan oleh Bapak Penipu di Selangor.

Berdasarkan maklumat SPAN, 34 buah loji rawatan air di Selangor direka bentuk untuk menghasilkan 4,581 juta liter sehari. 

Oleh sebab kekangan dalam sistem pengeluaran beberapa loji dan sistem pengagihan pada masa ini, kapasiti air yang dapat diagihkan kepada pengguna hanya sebanyak 4,371 juta lkiter sehari sahaja. 
Apabila projek Mitigasi 1 dan 2 berharga RM606 juta yang dilaksanakan oleh kerajaan pusat siap kelak, barulah pengeluaran air dapat ditingkatkan kepada paras optima 4,581 juta liter sehari. 

Jumlah kapasiti pengeluaran yang disebut oleh Khalid sebanyak 4,807 juta liter sehari sebenarnya adalah jumlah kapasiti reka bentuk loji serta mengambil kira kapasiti lebihan yang dihasilkan oleh 5 loji yang sedang dioperasikan melebihi tahap reka bentuk iaitu Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor 2, LRA Sungai Semenyih, LRA Sungai Langat, LRA Sungai Batu dan LRA Bukit Tampoi.

Buat masa ini kapasiti yang relevan dalam pengagihan bekalan air kepada pengguna ialah 4,371 juta liter sehari. Inilah keperluan sebenar pengguna.

Angka kapasiti reka bentuk iaitu 4,581 juta liter sehari atau kapasiti pengeluaran loji sebanyak 4,807 juta liter sehari yang dipetik oleh Menteri Besar, tidak mencerminkan jumlah bekalan air sebenar yang boleh diagihkan kepada pengguna.

Ia juga memberi gambaran salah tentang kadar rizab simpanan bekalan air di Selangor pada ketika ini. 
Menyelewengkan fakta untuk mengaburi mata rakyat akan menyebabkan perancangan bekalan air menjadi pincang dan seterusnya menyebabkan pengguna air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya menghadapi risiko krisis air pada masa hadapan.

Tidak pernah terlintas di fikiran Pakatan Rakyat Selangor untuk melaksanakan sebarang projek mitigasi untuk meningkatkan kapasiti loji rawatan air sedia ada seperti yang didakwa oleh Khalid dan barisan Exconya.

Walaupun hakikatnya 33 daripada 34 buah loji tersebut adalah aset milik kerajaan negeri, Pakatan Rakyat Selangor lebih banyak menggunakan masa mereka untuk berbohong kepada rakyat sementara masa depan bekalan air negeri itu berada di hujung tanduk.

62 comments:

Anonymous said...

Kerajaan PR USELESS..!!
Totally FAILED..!!!
HAPRAK, KOYAK RABAK, BARAI..!!

Ayuh, kuburkan merka dlm PRU ke-13 nanti.!!!

Anonymous said...

Kerajaan PR main politik 24/7/30..
Kerja ZERO, memang HAPRAK.!!!

Anonymous said...

pemimpin PR otak serupa monyet..

tolak PR untuk kesejahteraan rakyat

-pengundi Shah Alam

zat said...

KAH KAH KAH...mcm2 fitnah dilemparkan ke kjaan negeri Sgor tapi kjaan yg diterajui oleh PKR tetap kukuh...

sori la UMNU...anda telah diberi peluang memerintah Sgor tapi u screwed it up...

Anonymous said...

3:53,

salah tu Zat,
yang betul ialah:
bn beri peluang PR buktikan kemampuan tetapi PR screwed it up big time...

Anonymous said...

selangor bertambah liberal. kalau cina bukak pusat urut, mukmin akan kata: "lantak ko...apek oii!!"

Anonymous said...

selangor bertambah liberal:

arak jadi bahan promosi di bulan puasa.

Anonymous said...

selangor lebih terbuka:

siapa saja termasuk bukan mkumin boleh ambil kesempatan buat tazkirah dalam premis ibadat.

Anonymous said...

harap selangor tak jadi kelantan:

lombong emas haram, haram sesen pun mb tak perasan.

Anonymous said...

selangor dah lama ditadbir dalam mode autopilot.

makanya jangan hairan kalau premis mungkar tumbuh bak cendawan lepas mengawan.

Anonymous said...

Selanggor hanya kaya dgn air mani yg melimpah ruah disebabkan rumah2 urut...

Anonymous said...

Zat..
Konpem ko x cukup zat, sbb tu ckp merapu..komen hampas, ikut sedap nak bercakap..logik & fakta kpd realitinya YILLEK PORINGGEK..ZERO.!!!

PR-baru 4 tahun memerintah habis jahanam negeri..maksiat, pembaziran, rasuah, dh x kenal dosa pahala dll..

Klu bg 50 tahun faham2 la apa yg bakal trjadi..yg konpemnya kubur zat kena kencing dgn anak cucu pasal BEBAL TERLAMPAU...Kihkihkih.

Anonymous said...

Kubur pak sedara Zat (Bomo Siam) pun kena kencing gak dgn anak cucu..tp silap2 siap dgn berak skali atas kubur dia..sbb BEBAL BERGANDA.!!!
Kihkihkih..

zat said...

Anon 4:50pm

sy hrp org yg berckp ni mmg duduk sgor...bukan setakat baca dlmutusex...

zat said...

yg main politik air ialah UMNU dgn syarikat kroninya SYABAS...

aku sbg rakyat sgor tak kisah org nk main politik...tapi bila dh ugut rakyat dgn air ni aku rasa silap la strategi UMNU...

so UMNU good luck lah masa PRU nanti..

Anonymous said...

bawah pemerintah baru, tak nampak apa peningkatan dalam kalangan pemimpin mukmin di selangor. ada?

Anonymous said...

apapun gelora yang membadai, khalid tak boleh salahkan guruh di langit kalau hujan tak menjadi...jangan jadi mace pok nih.

Anonymous said...

tak dapat bayangkan macam mana mimik muka PR apabila kena tendang dari kerusi empuk pada PRU 13 nanti, hik hik

Anonymous said...

cauvinis memakmurkan rumah ulut;

mokmeen?

gigit jari...

Anonymous said...

Kelak bila da abis meliwat nak cuci butoh pun tak ada air, PunaHSIHAT eKONOMI SGOR BUKANKAH ADA YG gAJI rM1/-, pAKAR SEGALANYA., takkan Khalid boleh gagap lagi, Sah Sgor akan bungkus dgn kondom pakai buang tuuuuu

Servant of God said...

Zat,

Minta jasa baik kamu.

Kamu kata kerajaan Selangor yang diterajui PKR tetap kukuh.

Boleh kamu kupas sedikit tentang:

1. Siapa yang masih menyokong PKR?
2. Bagaimana mereka ini menunjukkan sokongan mereka kepada PKR?

Serious, aku cuma nak tau. Anggaran kasar pun takpe laa.

Tolong yer?

Anonymous said...

Zat, apa yang telah UMNO lakukan sehingga rumah2 yang di Balakong tu berminggu tak de air, tolong jawab dengan berfakta dan profesional.

Anonymous said...

5:34,

waima kalau komunis yang sabotaj air, tetap juga pr sebagai pemerintah bertanggungjawab. noktah

Anonymous said...

5:31,

kalau masih ada sokongan hanyalah kepada dap kerana malu alah.

kenapa sokongan malu alah? ha ha, semua orang tahu, bruder..

Anonymous said...

Anonymous said...

5:34,

waima kalau komunis yang sabotaj air, tetap juga pr sebagai pemerintah bertanggungjawab. noktah

July 30, 2012 5:41 PM

------------------------------------------------------

Komunis = Penipu Rakyat

Terang-terangan Penipu Rakyat mengamalkan dasar komunis, seperti hasutan, provokasi, demontrasi liar, itu semua budaya komunis, jelas Penipu Rakyat adalah komunis, lihat isu air, sebenarnya Penipu Rakyat Selangor nak ambik alih SYABAS kerana Penipu Rakyat Selangor tak mampu nak bayar hutang kepada SYABAS, sudah RM 1 bilion beb hutang SYABAS, bila mau bayar? Kalau hutang Talam Corporation sebanyak hampir RM 400 juta dibeli oleh Penipu Rakyat Selangor, sekarang hutang Penipu Rakyat terhadap SYABAS siapa mau beli? Anwar? Azizan Razak? Nik Aziz? Lim Guan Eng? Koperasi Al-Hilal? Jawablah, sebab tak dapat nak jelaskan hutang, cara mudah ambik alih SYABAS, dengan itu hutang pun setel tak payah bayar, ajaran Penipu Rakyat iaitu hutang tak payah bayar, macam PTPTN diorang ni hasut pelajar jangan bayar hutang, sekarang diorang pun sama, penipu, hutang SYABAS tak nak bayar, tapi sibuk jadi diktator untuk merampas SYABAS pula, tak malu, dasar muka mangkuk jamban, Blah la dasar penipu!

Bomo Siam said...

MB Khalid...!

Apa yg ko nak buat, ko punyak pasal! Sebagai MB, ko musti kasik rakyat cukup air.

Tak cukup kalu...letak jawatan! Tuhan suda kasik air lebih dari cukup! Lu org saja2 main politik kasik rakyat susah!

...ini Sngor aaa...mau berak pun susah!!!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

MB Khalid...!

Apa yg ko nak buat, ko punyak pasal! Sebagai MB, ko musti kasik rakyat cukup air.

Tak cukup kalu...letak jawatan! Tuhan suda kasik air lebih dari cukup! Lu org saja2 main politik kasik rakyat susah!

...ini Sngor aaa...mau berak pun susah!!!
July 30, 2012 6:19 PM

-----------------------------------------

Negara kebajikan konon? Isu air pun tak boleh selesai, kebajikan apa lagi yang ada? Keporak perandaan adalah. Kah! Kah! Kah!

Penipu Rakyat tak mampu bayar hutang SYABAS sebanyak RM 1.05 bilion, nak lari dari hutang buat perangai diktator nak ambik alih SYABAS secara paksa, muka tak malu, cakap kencang bukan main, tapi penipu, perosak masyarakat.

Bomo Siam boleh suling air kencing tuan besar dia dalam DAPigs untuk buat air minum, dapat berkat konon, pi mampuslah dengan hang, pengkhianat, komunis!

Anonymous said...

Negara Kebajikan versi Penipu Rakyat Pusat Maksiat Diutamakan, Loji Air Langat 2 Untuk Kepentingan Rakyat Sibuk Dipolitikkan, Maksiat Berleluasa, Rakyat Terseksa, Penipu Rakyat Punya Angkara.

Penipu Rakyat = Komunis

Bomo Siam said...

6:23,

Apa itu minatang 'negara kebajikan'?

Aku mau Malaysian Islamic Republik juga ada!

Anonymous said...

Pusat Maksiat kelulusan segera, tidak diambil tindakan, tapi dibela, tapi loji air langat 2 macam-macam karenah untuk dihalang pembinaannya, kerana Penipu Rakyat tak suka Barisan Nasional buat jasa, Penipu Rakyat lebih suka rakyat menderita, antara pusat maksiat dan loji air mana lebih utama? Pusat maksiat lebih utama bagi Penipu Rakyat, rakyat pula lantaklah terseksa, negara kebajikan untuk pusat maksiat tapi rakyat ditindas.

Penipu Rakyat = Komunis.

Anonymous said...

Bomo Siam said...

6:23,

Apa itu minatang 'negara kebajikan'?

Aku mau Malaysian Islamic Republik juga ada!

July 30, 2012 6:29 PM

-------------------------------------------------

Hang boleh pi berambus pi Negara Haram Israel, jadi warga negara sana sesuai sangat dengan hang, hang jadi pula anjing belaan Yahudi di sana.

Lihatlah semua, anjing belaan DAP dah menunjukkan taringnya, taring babi. Negara ini negera persekutuan raja berpelembagaan, jangan suka-suka hati nak cari pasal, itulah bodo piang sangat pikiaq guna kepala butoh, jadi bodo sampai macam ni. Memalukan mak bapak hang sajalah Bomo Siam, ada anak tak guna dasar anjing belaan DAP dan komunis serta pengkhianat macam hang ni. Dasar muka mangkuk jamban, tak malu, blah la, pengkhianat!

Bomo Siam said...

Tapi aaa...! Mau kasik Sngor sama BN semula pun, ada problem!

Fakta sejarah telah tertulis bahawasanya, tak pernah ada sekoq pun MB BN Sngor yg JUJUR! Suma korap belaka...!!!

Ini MB Khalid pun, dia punya track record...ada masaalah!!!

Bomo Siam said...

6:34,

Jgn marah2 anak PEKEMBAR....! Sapa suruh lu org kalah itu hari...???

Kuah kuaah kuaaah!!!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

Tapi aaa...! Mau kasik Sngor sama BN semula pun, ada problem!

Fakta sejarah telah tertulis bahawasanya, tak pernah ada sekoq pun MB BN Sngor yg JUJUR! Suma korap belaka...!!!

Ini MB Khalid pun, dia punya track record...ada masaalah!!!
July 30, 2012 6:34 PM

-------------------------------------

Macam hang tu elok sangat, perangai dah la huduh, dasar mangkuk jamban, tak malu, pengkhianat, komunis, anjing suruhan DAP semua pakej ada kat hang, memalukan mak bapa hang sajala ada anak macam hang ni. Muka hang ni jenis muka mangkuk jamban, mana tau malu, maruah dan tak dak dah, dah jual timbang kilo sama itu DAP.

Hang tau mana semua orang rasuah itu dan ini? Hang ni malaikat ka? hang terima wahyu macam Nik Abduh ka yang kononnya dapat perintah untuk rampas Putrajaya? Inilah puak Penipu Rakyat mana tau apa, buat kerja bodo piang saja, dok buat kerja sia-sia, merosakkan masyarakat, memecah belahkan masyarakat, melingkupkan pembangunan negara, serah kat depalah, perosak, dasar komunis mangkuk jamban macam Penipu Rakyat ni, tak guna sesen pun, perosak saja, mana tau buat apa, memalukan saja. Tapi muka tak tau malu, muka mangkuk jamban macam depa ni mana sedar diri, blah la, dasar pengkhianat!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

6:34,

Jgn marah2 anak PEKEMBAR....! Sapa suruh lu org kalah itu hari...???

Kuah kuaah kuaaah!!!

July 30, 2012 6:37 PM

----------------------------------------------

Anjing macam hang ni Bomo Siam mana tau apa, menyalak ke hulu ke hilir sajalah, lain kerja tak tau, bodo piang, dasar bodo piang macam hang ni mana tau apa, pikiaq guna kepala butoh, nafsu serakah diutamakan, sebab tu hang jadi bodo piang, dasar tak malu, muka mangkuk jamban, blah la pengkhianat, petualang, perosak masyarakat, lepas ni anak cucu hang semua jadi perangai malaun macam hang ni, sebab hang dah didik dengan ajaran sesat lagi buruk macam perangai hang la ni, bodo, pengkhianat!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

6:34,

Jgn marah2 anak PEKEMBAR....! Sapa suruh lu org kalah itu hari...???

Kuah kuaah kuaaah!!!

July 30, 2012 6:37 PM

-----------------------------------------------

Anjing-anjing DAP dah menyalak dah, pasal menang kalah pilihanraya bukannya soal, tapi Penipu Rakyat adalah pengkhianat rakyat, mereka menipu rakyat bulat-bulat, mereka cakap dalam kempen PRU 12 kencang bukan main, tapi bila menang macam lahanat sajalah perangai mereka, habis barai Selangor dikerjakan mereka, porak peranda, punah ranah, tapi ada juga anjing DAP yang tak tau malu macam Bomo Siam ni sibuk nak menyibuk buat hal itu dan ini, dasar muka jamban, mana tau apa, bodo piang, pikiaq guna kepala butoh, sebab tu bangang sangat, blah la, hang tu pengkhianat, hang tu komunis yang bangsat!

Bomo Siam said...

Ini suma salah PEKEMBAR! Klu hangpa jaga Sngor dulu elok2, tak le jadik macam ni.

Org hadiah Quran, hangpa hadiah penyapu!

Rakyat marah! Tolak hangpa masuk longkang! Lantik ini kerajaan Pakatan Rosak!

Skrg...! Suma benda manyak rosak!!!

Padan Muka Rakyat!!!

Mmuuaahhahahaha...!!!

Anonymous said...

Rakyat Selangor dah serik dah, patutnya ambik pengalaman Terengganu masa Penipu Rakyat berkuasa melalui PAS di Terengganu dari 1999 sampai 2004, berbagai penindasan dan kezaliman dibuat oleh PAS di sana, sebab itulah PRU 12, Terengganu kekal di bawah pentadbiran Barisan Nasional, orang dah tau dah buruknya perangai Penipu Rakyat ni, PRU 13 kelak, semua negeri dalam Malaysia insyaAllah akan kembali dikuasai oleh Barisan Nasional demi pembangunan rakyat demi agama, bangsa dan tanah air.

Anonymous said...

Bomo Siam said...

Ini suma salah PEKEMBAR! Klu hangpa jaga Sngor dulu elok2, tak le jadik macam ni.

Org hadiah Quran, hangpa hadiah penyapu!

Rakyat marah! Tolak hangpa masuk longkang! Lantik ini kerajaan Pakatan Rosak!

Skrg...! Suma benda manyak rosak!!!

Padan Muka Rakyat!!!

Mmuuaahhahahaha...!!!

July 30, 2012 6:46 PM

----------------------------------------------

Anjing DAP dah mula menyalak, auk! auk! auk! Dasar muka tak malu, dasar muka mangkuk jamban, Penipu Rakyat buat kezaliman tapi Barisan Nasional pula yang dituduh, itulah Bomo Siam ni bodo piang, pikiaq guna kepala butoh, mana tau apa dia ni, bangang tak habis-habis. Blah la anjing, hang tu menyemak saja, pi mampus lagi bagus la, tak malu ka jadi macam ni, muka mangkuk jamban macam Bomo Siam ni mana ada rasa malu dah, maruah habis jual kat DAP jual timbang kilo, blah la, dasar pengkhianat, dasara komunis yang tak berguna, dasar komunis bangsat!

Bomo Siam said...

Itu boss Syabas....

Camna dia punya gaji sampai 400k satu bulan? Mana mari itu duit?

Lagi rakyat kena TIPU...!!!

Bomo Siam said...

Mau tanya sikit....

Rumah Najib sama ini MB Khalid, ada catu air ka?

Apasal tak catu?

Anonymous said...

Bomo Siam said...

Itu boss Syabas....

Camna dia punya gaji sampai 400k satu bulan? Mana mari itu duit?

Lagi rakyat kena TIPU...!!!

July 30, 2012 6:51 PM

-------------------------------------------------------------

Itu hak SYABAS la, hang dok kalut apa, kalau gaji dia 400 juta sekali pun, apa hang peduli? Hutang Penipu Rakyat kat SYABAS RM 1.05 bilion bila mau bayaq? Muka tak malu, dasar muka mangkuk jamban, dasar anjing DAP, ada hati nak provok yang bukan-bukan, biaslah puak jahanam ni suka tuduh yang bukan-bukan, esok lusa dia kata pula gaji bos SYABAS 400 bilion pula, nak pemuhung katakan, semua benda boleh dibuat, kerana dasar pemuhung besaq adalah Penipu Rakyat dan Bomo Siam, blah la hang tu dah la anjing DAP, lepas tu hang juga komunis bangsat, dasar pengkhianat!

Bomo Siam said...

3:42,

'pemimpin PR otak serupa monyet.'

Itu PEKEMBAR punya pemimpin serupa sapa?

Ada negeri maju...pi gadai sama org!!!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

Mau tanya sikit....

Rumah Najib sama ini MB Khalid, ada catu air ka?

Apasal tak catu?

July 30, 2012 6:53 PM

--------------------------------------------------------

Hang dok sibuk apa lagi? Rakyat Selangor dah diberapa kawasan kena catu air sebelum ni, mungkin lepas ni ramai rakyat tak mandi, malahan mandi wajib pun kena tayamum sajalah, air tak dak, ini semua angkara Penipu Rakyat, kerana dendam politik, rakyat diperjudikan, rakyat dimangsakan oleh Penipu Rakyat, teruk betul depa ni, dasar komunis, sanggup buat apa saja untuk berkuasa hingga rakyat dimangsakan, sedarlah rakyat semua, Penipu Rakyat tak berguna, perosak negara dan perosak masyarakat. Bomo Siam ni pula jenis bebal, jenis bodo piang pikiaq guna kepala butuh dan didorong oleh hawa nafsu, mana dia ni tau apa, tau menyalak untuk DAP sajalah, dasar anjing DAP katakan, itulah kerja di, muka tak malu, muka mangkuk jamban, dasar komunis bangsat, dasar pengkhianat! Bomo Siam a.k.a Komunis a.k.a Pengkhianat, blah la pengkhianat!

Bomo Siam said...

Mau tanya lagi pemimpin PEKEMBAR...

Itu masaalah air buleh selesai guna 'penyapu' ka???

Wakakakakakaka.....!!!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

3:42,

'pemimpin PR otak serupa monyet.'

Itu PEKEMBAR punya pemimpin serupa sapa?

Ada negeri maju...pi gadai sama org!!!

July 30, 2012 6:56 PM

-----------------------------------------

Itu DAP serupa babi, semuanya dibedal, mana tau halal haram, itu PAS macam keldai, jadi pak turut DAP sepanjang masa, itu PKR pula jenis gatal, semua dibedal, depan belakang atas bawah semua balun, itu Penipu Rakyat lagi teruk jika dibanding dengan anjing kurap tepi tong sampah, buat malu saja, tapi lagi teruk itu anjing DAP yaitu Bomo Siam, bodo piang, muka mangkuk jamban, maruah habis kasi jual timbang kilo sama DAP, pikiaq guna kepala butoh, sebab tu dia sampai sekarang jadi bodo piang, blah la dasar komunis, dasar pengkhianat!

Bomo Siam said...

6:58,

Itu komunis, sama PEKEMBAR, sama PR....sapa lebih jahat???

Komunis ada catu air ka???

Kuah kuaah kuaaah!!!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

Mau tanya lagi pemimpin PEKEMBAR...

Itu masaalah air buleh selesai guna 'penyapu' ka???

Wakakakakakaka.....!!!

July 30, 2012 6:58 PM

------------------------------------------

Ini Bomo Siam kasi rejam dalam air lombong sajalah, bodo piang, hidup menyusahkan orang ramai, perosak masyarakat, dia mau air sangat, kasi rejam dalam lombong yang baru Penipu Rakyat beli dengan harga RM 87 juta itulah, bagi dia minum air puas-puas, mau ka Bomo Siam? Bomo Siam bodo piang, komunis, dasar pengkhianat!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

6:58,

Itu komunis, sama PEKEMBAR, sama PR....sapa lebih jahat???

Komunis ada catu air ka???

Kuah kuaah kuaaah!!!

July 30, 2012 7:01 PM

------------------------------------------

Itu Bomo Siam lagi jahat, Bomo Siam hati komunis, perangai komunis, dasar anjing DAP, menyalak ke hulu ke hilir, bodo piang, pikiaq guna kepala butoh, mana tau apa, itu Bomo Siam, anjing kurap tepi tong sampah lagi baik tak kacau sama orang, itu Bomo Siam banyak jahat, rosakkan keamanan, anjing kurap tepi tong sampah pun lebih mulia dari Bomo Siam. Blah la dasar komunis, dasar pengkhianat!

Bomo Siam said...

"KRISIS AIR SELANGOR : PAKATAN DIDESAK JANGAN PERJUDIKAN HAK RAKYAT."

"PEKEMBAR JUGA DIDESAK JANGAN TIPU RAKYAT LAGI"

Sama saja...2 X 7 !!!

Anonymous said...

Syabas Barisan Nasional yang prihatin terhadap rakyat, semoga Allah merahmati Barisan Nasional dan diberikan kemenangan yang memberangsangkan dalam PRU 13 kelak, amin.

Bomo Siam said...

7:03,

Sapa suruh PEKEMBAR kasik itu negeri sama org bodo....?

Kuah kuaah kuaaah...!!!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

"KRISIS AIR SELANGOR : PAKATAN DIDESAK JANGAN PERJUDIKAN HAK RAKYAT."

"PEKEMBAR JUGA DIDESAK JANGAN TIPU RAKYAT LAGI"

Sama saja...2 X 7 !!!

July 30, 2012 7:07 PM

----------------------------------------------

Siapa tipu siapa? Itu hutang Penipu Rakyat Selangor terhadap SYABAS RM 1.05 bilion bila mau bayar? Korang yang sibuk tipu rakyat kononnya tak ada krisis bekalan air, sebabnya korang sendiri jenis tak reti apa, sibuk politik siang dan malam sampai beza air mentah dengan air terawat pun tak reti nak nilai, memalukan. Sedarlah, korang tu penyibuk saja, tak tau buat apa, sibuk salahkan orang saja, itulah keraja Penipu Rakyat.

Apa pun syabas dan tahniah kepada Barisan Nasional yang terus berjuang dan berusaha demi membangunkan rakyat dan negara, banyak usaha telah dilakukan oleh Barisan Nasional untuk membangunkan negara dan rakyat, contohnya loji air Langat 2 adalah usaha Barisan Nasional untuk menjaga kepentingan rakyat supaya mendapat bekalan air terawat yang mencukupi, bukannya macam Penipu Rakyat, sibuk kelentong sana sini.

OK lah, rehat dulu, kita berjumpa lagi di lain waktu, selamat berpuasa, majulah Barisan Nasional untuk Malaysia dan rakyat Malaysia. Syabas dan tahnian kepada Bariasn Nasional atas usaha gigih selama ini.

Bomo Siam said...

Klu gaduh2 ini macam aaa...!

Aku pikir ada lebih baik kasik Spore jaga ini air...! Dia punya negeri tarak source pun, rakyat dia cukup air!!!

Mmuuaahhahahaha...!!!

Bomo Siam said...

7:12,

Terus berjuang sampai catu air ka?

Itu akai taruh mana...???

Bomo Siam said...

7:12,

Suda lari ka?

Hi hi hi...saja test dia punya power!!!

Mmuuaahhahahaha...!!!

Bomo Siam said...

Sebenarnya, usaha MB Khalid kununnya taknak tarif air naik, adalah alasan kosong!

Projek Air Langat 2 dikatakan membazir/terlalu mahal juga, alasan yg dangkal...!!

Renung2kan lah!!!

Anonymous said...

Bomo Siam said...
Klu gaduh2 ini macam aaa...!

Aku pikir ada lebih baik kasik Spore jaga ini air...! Dia punya negeri tarak source pun, rakyat dia cukup air!!!

Mmuuaahhahahaha...!!!

July 30, 2012 7:15 PM

---------------------------------

Aku setuju tu, lepas tu kita naikkan tarif air dua kali ganda, sape mau pakai air banyak2 lepas kongkek sama Chinadoll, Vietnamdoll yang berlambak kat Selangor tu, kita kasi charge lebih2 sket....

Anonymous said...

Bomo Siam said...
Sebenarnya, usaha MB Khalid kununnya taknak tarif air naik, adalah alasan kosong!

Projek Air Langat 2 dikatakan membazir/terlalu mahal juga, alasan yg dangkal...!!

Renung2kan lah!!!

July 30, 2012 7:22 PM

--------------------------------------

Tak mau bil air langsung pun boleh, ambik air dari lombong pasir je, ape susah... HIDUP GAGAP...!!! Hoho...

Anonymous said...

Idea terbaik dari Khalid G untuk menyelesaikan masalah air di negeri Selangor ni.... ambil air mentah dari Tasik Kenyir.... wala, cukup hebat...!!!

zat said...

Minta jasa baik kamu.

Kamu kata kerajaan Selangor yang diterajui PKR tetap kukuh.
Servant of God 5:31pm said

Boleh kamu kupas sedikit tentang:

1. Siapa yang masih menyokong PKR?
2. Bagaimana mereka ini menunjukkan sokongan mereka kepada PKR?

Serious, aku cuma nak tau. Anggaran kasar pun takpe laa.

Tolong yer?

-----------------------------------

BOMO SIAM, PINJAM JIN HANG SAT TLG JWAB NI...

Anonymous said...

zat said...

Minta jasa baik kamu.

Kamu kata kerajaan Selangor yang diterajui PKR tetap kukuh.
Servant of God 5:31pm said

Boleh kamu kupas sedikit tentang:

1. Siapa yang masih menyokong PKR?
2. Bagaimana mereka ini menunjukkan sokongan mereka kepada PKR?

Serious, aku cuma nak tau. Anggaran kasar pun takpe laa.

Tolong yer?

-----------------------------------

BOMO SIAM, PINJAM JIN HANG SAT TLG JWAB NI...
July 30, 2012 10:09 PM

-------------------------------------

Anjing DAP dah mai menyalak dah, Penipu Rakyat ni dasar komunis, dasar penindas rakyat, ramai orang dah meluat dengan Penipu Rakyat, sebab tu lah ada anjing upahan macam hang dan pak sedara hang si Bomo Siam tu dok menyalak kat sini, nak provok konon, tapi kena hentam bali, pedih mata, pedih hati, padan muka hangpa dua ekoq.

Kezaliman Penipu Rakyat:

1. Membiarkan rakyat terdedah kepada krisis air.

2. Menghalau budak-budak sedang berlatih bola semata-mata Penipu Rakyat nak buat demontrasi liar.

3. Merampas tanah milik Yayasan Basmi Kemiskinan dengan alasan hutang cukai sebanyak RM 6 juta,
walaupun Yayasan Melaka nak tolong bayaq tapi Penipu Rakyat tak bagi, depa nak rampas jugak tanah milik Yayasan Basmi Kemiskinan, tapi yang pelik tu, Syarikat Talam Corporation boleh pula Penipu Rakyat beli hutang syarikat tu, siap pakat perabih duit negeri bila beli tanah 80% bawah air dengan harga RM 87 juta, apa cerita ni, orang miskin diainaya, syarikat kroni disokong-habis-habisan, itulah sibuk tuduh UMNO macam-macam, tapi Penipu Rakyat bapak segala kroni dan moyang segala diktator, penindas, pengkhianat, dasar komunis!

Itu baru sikit, berlambak lagi penindasan dan kezaliman yang dibuat oleh Penipu Rakyat, blah la, dasar pengkhianat!