Wednesday, July 4, 2012

MAJLIS AGAMA DAN JABATAN AGAMA TOLONG PANTAU PROGRAM NI !


salam bro, 


saya dapat tahu ada satu program kristian akan dibuat kat pasar seni:
saya baca kat FB kawan saya:

First Mission Feast - July 14 , 10 am at Annexe Gallery
Can go by train Rapid Putra Train
Alight in Pasar Seni Station
Central Market Annex

Kenapa nak buat kat pasar seni?? tempat tu kan majoriti muslim. kenapa tak buat kat gereja ja? kan dah mmg jadi undang2 kat malaysia..agama islam adalah agama rasmi..agama lain dibenarkan tapi x boleh disebarkan...tolong buat sesuatu!!!

sebelum jadi 2nd..3rd..4th dsbgainya tlg desak program ni dibuat kat tempat diorg..jgn nak sebarkan agama diorg!!

83 comments:

Anonymous said...

.

Merokok merbahayakan kesihatan ... kurangkan merokok .

.

Anonymous said...

biar la dia buat kat cm pun.bukannya kacau rumah kau pun..ini kita kena bgtau hassan kayu jati cepat2..pastu kita ajak breheng pukisa n pukida...kita lancar jihaddd....dorang bukan nak ajak ko masuk kristian pun..mesti ko dgr ceramah hasan kayu jati akidah ni...

Anonymous said...

memang patut jabatan agama islam memantau program ni.... walaupun tidak salah disisi undang2 kiranya sudah mendapat kelulusan dari pbt..namun kiranya niat mereka untuk memurtadkan org islam itu dah kira salah... Nabi pun mengajar kita untuk bertolenrasi dan menghormati hak kaum lain selagi mereka tidak mengancam islam itu...kiranya benar ada acara sebegini pihak penganjur harus lebih peka.... kita pun harus menghentikan sifat suka menyalahkan org lain dan seharusnya org islam kita itu sendiri harus teguh pada akidahnya... Wallahualam....

Wak JawaBernam said...

http://jawaber6.blogspot.com/2012/07/kenapa-pun-kalau-ayub-cakap-tentang.html

Anonymous said...

7.20

nape la bahasa ko tu sampai mcm ni... yg menghantar mesej tu bukan minta stop aktiviti tu pun... dia cuma ikhlas nak bg tahu dan nak jabatan agama memantau la... cuba fikir dulu sebelum komen...Wallahualam...

warisan tmk said...

Kita umat Islam perlu menghargai peranan UMNO di dalam penggubalan Perlembagaan Persekutuan... sehingga menjadi satu KESALAHAN bagi penganut agama lain cuba 'mendakwah' orang Islam.

Sebaliknya, lihatlah bagaimana Kerajaan menggunakan agensi-agensi di bawah Kerajaan seperti JAKIM, YADIM, PERKIM dan sebagainya untuk mempromosi dan menyebarkan Islam kepada seluruh rakyat Malaysia. Malah sekarang terdapat berbagai channel TV yang seolah-olah dikhususkan untuk mempromosikan Islam.

Sekali pandang...seolah-olah kita tidak berlaku adil kepada 'pendakwah' agama lain....sekali pandang...Tetapi selepas berkali-kali pandang, tidak ada yang lebih adil dari KEBENARAN ISLAM itu sendiri. Selain dari Islam, agama-agama lain adalah KEBATILAN.

Sekali lagi...terima kasih kpd UMNO yang telah berjaya meletakkan Islam di tempat TERTINGGI di negara Ini.

Hanya pemimpin dan penyokong PAS yang BUTA MATA dan BUTA HATI yang tidak dapat menilai dan menghargai ini semua.

pemerhati said...

anon 7.20 ni sangat lah aku tak faham,

memamg lah dia tak kacau rumah siapa pun. tapi persoalan besar nya kenapa nak buat kat pasar seni?

Itu kan dah kira menyebarkan, kalau tak faham sangat = berdakwah.

tu lah time sekolah dulu pemalas bila dah tua bangka ni bengap sampai tak boleh beza kan antara yg hak dan yang batil.


Itu memang dah termaktub dalam undang-undang malaysia. Kita sama-sama pertahankan maruah agama tapi dia...berapa DAPIG bayar? kenyang?

Anonymous said...

Bertindaklah wahai Jakim dan jabatan agama Islam dgn segera.

Anonymous said...

apa kelas tangkap program mcm ni..skng jakim jual logo halal...lagi masyyyukkkk..

Anonymous said...

Jangan lupa yop ugama islam adalah ugama rasmi Malaysia .Ugama ugama lain boleh diamal tapi tidak boleh dikembangkan kepada orang orang islam .Tindakan meyebarkan ugama selain dari ugama islam secara terbuka adalah menyalahi undang undang dan perlembagaan .
Kalau benar apa yang dilaporkan itu saya akan datang ketempat tersebut dan saya menyeru kepada umat islam dikuala lumpur agar turun bersama sama ,marikita tengok rentak dan tarinya kemudian kita buat tarian kita pula apa macam .....mesti best punya acara ni .....ada berani marilah turun ketempat tersebut .....dan kepada yang berhasrat nak buat acara tersebut silakan ......bulan puasa pun dah nakmasuk ni ....syitan dah kena tambat yang tingal hanya manusia dan malikat so ........Allah mahabesar .Alah mahaperkasa ,Alah maha bijaksana .

Anonymous said...

Mana Hisham kerismudin ni?

Anonymous said...

anon 7:20,

Masyaallah....
bahasa menunjukkan iman.

memang iman kamu ntah apa2...

sbg umat Islam kita perlu berhati2 dgn pihak2 yg ingin memperkecil2kan kedudukan ugama Islam sbg ugama rasmi negara kita yg tercinta ini.jgn sampai dah bersepah2 mrk jelajahi minda anak2 muda kita dgn dakyah kristian secara halus begini, baru kita nak berpencak silat! perkasa, perkida @ mana2 ngo melayu Islam perlu bersatu hati menyuarakan bantahan kpd pihak kristian yg sengaja mahu mencetuskan kegelisahan dikalangan MAJORITI umat Islam negara ini. jika kita anggap perkara ini remeh spt anggapan anon 7:20 ni, maka benak benar kepala otak jd mcm kepala lutut sj keadaannya sbb malas berfikir dgn lebih jauh...

Bomo Siam said...

Ini lagi satu kes UMNU takut antu!

Klu kita mengaku yg kita ni muslim, kenai Tuhan, nak takut apa?

Biaqla kristian bisik kat telinga 24 jam pun, no hal punya!

Cuma pd yg tak berapa kenai Tuhan, tentu la ada masaalah. Tugas yg kenai Tuhan didik yg tak berapa kenai tu supaya kebal telinga!

Bukannya menyalahkan musuh kerana kelemahan kita sendiri!

Bomo Siam said...

Sampai bila pun muslim takkan hebat selagi ada perasaan takut pd bayang2 sendiri.

Kenapa kita perlu takut pd ancaman musuh? Dlm masa yg sama kita berselindung dari hak keistimewaan, bebas berdakwah pd mereka.

Klu mereka tanya, mana keadilan dlm Islam? Camna nak jawab?

Bomo Siam said...

Sepatutnya, mempertahankan akidah kita dari tercemar pd unsur2 musuh ialah dgn memperkasakan 'keteguhan iman'.

Bukannya dgn menekan or menyekat kebebasan org lain.

Bila ada org kata perkara 153 dlm perlembagaan itu, tak adil, hangpa lompat!!!

Anonymous said...

Bomo siam, aku rasa kau ni memang tak berapa nak betul....berfifikirlah secara holistik, jangan jadi jagoan yang pendek akai....do not write something just for the sake of writing...... Takebeer !!!!

pemerhati said...

bomoh siam,

cakap macam pandai tapi bodoh

"Klu mereka tanya, mana keadilan dlm Islam? Camna nak jawab?"

mana keadilan kau kata? tu yg gereja berlambak2 tu tak adil lagi? nak buat majlis apa pun buat lah. asalkan kat tempat diorg. asalkan tak promosi agama diorg kat muslimm sudah lah.

kau kena ingat setiap tindakan kau ni ada balasannya. andai kata lah atas saranan kau ni ada yang murtad maka aku rasa kau pun dapat share sama. ingat azab Allah tu tak terperi.

Otak geliga said...

Setujuuuuuuu!!!!!!.....pantau..pantau....pantau...akhirnya dikatakan SERBUUUUUUU!!!!!!

UMNO gak salah....hehehe

Bomo Siam said...

Klu kristian laungkan kepercayaan dia guna speaker depan mesjid pun.....

Apa ada masaalah?

Adakah kerana speaker depa tu, solat hangpa tak khusyuk?

Otak geliga said...

Anon 7.20PM

gaya kau bercakap mcm selalu dengar ceramah Hassan Ali je....hohohoho

mcm mana boleh selalu dgr tapi semua mantul balik...tak lut nooo...kahkahkah

Otak geliga said...

Bomo,
mmg tak khusyuk....seriusli ni..mau parang terbang..hehehe

Otak geliga said...

unit anal PAS ada join jd pak gard tak???...mesti gempak main rempuh2 dgn JAKIM....hehehehe

Anonymous said...

oiiii ...bomoh siam kalau hang cakap pasai politik aku tak kisah...bila hang campur agama...awai2 aku cakap...hotak hang....oiiii bomoh siam ...senanglah cakap....aku nak hang pi sarawak dan sabah yang penduduknya agama kristian....aku nak cabar engkau duduk sebar agama dan pertahan akidah kat sana khususnya di pedalaman....jangan suka hati sedapm ...ja cakap mai bersama kita masuk ke pedalaman sabah dan sarawak berjuang kerana Allah....kat semenanjung sana boleh lah hang melalak pasai ramai muslim....kat sini aku nak bagi tau hang macam mana nak ...tolong...contohnya seorang mualaf...islam...di sebuah kg di pedalaman...yang sekelilingnya semuanya kafir....jangan melalak sahaja...agama bukan mainan seperti plolitik...itu pun kalau bomo siam ni seorang islam....kalau engkau bukan islam ....jangan campurtangan urusan islam.............BERAPAKAH JUMLAH MUALAF DI SABAH SARAWAK 20 TAHUN KEBELAKANGAN INI YANG KEMBALI KE AGAMA ASAL....????...AKU CUKUP MELUAT OARANG YANG PANDAI CAKAP TAPI TAK TAHU CABARAN KERJA DAKWAH NI....OIIII BOMOH SIAM MAILAH KAT SABAH DAN SARAWAK ...DAKWAH KAT KAWASAN PANAS....BARU TAU TINGGI RENDAH LANGIT....HASAN ALI DAN USTAZ KAZEM ELIAS PEJUANG ISLAM SEBENAR DI PECAT PAS...DAP KAFIR LAKHNATULLAH...DIPELUK PAS....APA NAK JADI DUNIA AKHIR ZAMAN....BERTAHUN2 PAS MELELK PASAI ISLAM...MAILAH SEBARKAN ISLAM DAI BUMI YANG MAJORITINYA KERISTIAN....INI MELALAK KAT SARANG SENDIRI,,,,

Otak geliga said...

mentang2 la penganut PAS sudah terjamin Syurganya....dibiarkan je org Islam lain cuba dijauhkan dr Syurga oleh kader2 Kristian.....PAS ZALIM..PAS ZALIM!!!!.....hehehe

Anonymous said...

DULU SINGAPURA MELAYU PUNYA BILA DAH KELUAR MALAYSIA...AZAN PAKAI MIC PUN TAK BOLEH....ITULAH DASAR LKY DALAM PAP...PAP + DAP KALU DI MALAYSIA ...TAHNIAHLAH KEPADA ORANG ISLAM TERUTAMANYA PAS

Otak geliga said...

Anon 9.23pm

BETUL..BETUL..BETUL.....kalau kenal penganut Kristian yg datang dr Borneo, ada antara mereka yg sgt PANTANG jika amalan mereka cuba untuk kita tahu....aku pernah kena 2 kali....just tanya je, depa terus marah....seriusli, SENSITIP...tapi depa tak kacau agama kita...depa tanya kita jawap, cuma kalau kita tanya mereka PANTANG...Bomoh boleh try...hehehehe

Otak geliga said...

Seriusli aku nak tanya...apa peranan PAS menyebarkan agama Islam/memahamkan umat Islam dgn Islam???...aku keliru..tak tahu....anda tahu???....hehehehe

Bomo Siam said...

Kenapa Islam mewajibkan kita solat walaupun dlm perang?

Ianya kerana menjelaskan bahawa faktor bising, tegang, takut, bukan halangan kpd khusyuk!

Asalkan depa tak masuk dlm mesjid buat concert, kat luaq, depa punya pasai la...!

Bomo Siam said...

Apasal plak nak azan, mesti guna loadspeaker?

Klu sampai terangkat kepala KapakSing yg tgh tidoq.....

Mana keindahan & keharmonian Islam?

Otak geliga said...

perang tu beza la Bomo...try tanya Bob Lokman...hehehe

Khusyuk BUKAN syarat sah/Rukun solat....sebab susah nak dpt kekhusyukan tu....tapi kalau ikut pandangan yg hang bg sebelum ni...parang memang terbang kat speaker tu...hehehehe

Bomo Siam said...

Hak azan yg kebanyakannya pitching berteraboq, guna loadspeaker, nak dipautkan dgn perkara 153 perlembagaan?

Alahai.....murahnya mertabat Islam!

Anonymous said...

Susa cakap ngan owg bengap mcm ko ni.....masok air ka bro?

Otak geliga said...

Azan hanya mengikut waktu yg sesuai utk manusia....kan manusia kena bangun awal...MANUSIA, bukan PENGANUT mana2 agama....itu dah terbukti dr segi saintifik betapa baiknya n=bangun awal pagi, & hanya Islam yg menekankan perkara ini, jd kenapa nak ikut kata bukan Islam???

azan tu bukannya BERJAM2 kot...sekejap je...dengar ayam berkokok, bunyi enjin, hon, boleh, tak kan azan tak boleh???..hehehe

Otak geliga said...

owhhhhh masalah pitcing lari bertaraboq rupanya...cakaplah awal2....ingat apa tadi...itu yang depa cakap atau hang yg cakap???....hehehe

Anonymous said...

Takot telor ko pecah....masok air ka bomo siam?

Otak geliga said...

Setahu aku Biala b Rabah punya azan tak la sesedap mana...ini ikut apa yg aku belajar...tapi yg dikira adalah NIATnya yg ikhlas...tak gitu Bomo???

tapi kalau MERDU mmg sedap la dgrkan??

Otak geliga said...

haaaa, kan dah salah taip....BILAL bukan biala...hehehe

ni mesti Jin Bomo rasuk aku td...cissss

Bomo Siam said...

OG,

Khusyuk dlm solat ni sebenarnya terlalu mudah utk dikecapi. Asalkan kita paham, bahawa solat itu adalah sesi kita berinteraksi live dgn AllahSWT! Segala hal2 donia dah tak penting & terpadam waktu itu.

Beranikah kita berbual dgn Tuhan dlm keadaan tak khusyuk?

Nak mampuihhh...!!!

Otak geliga said...

Bomo

mmg la kalau Khusyuk tu baguihhh sgt....tapi bukan semudah yg dikata...apa yg selama ini kita buat khusyuk seratus peratus???...tak dok...tidorpun mengigau....hehehe

sbb tu Khusyuk tak masuk jd syarat sah solat...tak caya tanya la mana2 ustad

Bomo Siam said...

Pd aku, takde siapa yg dpt tandingi alunan Bilal sahabat Rasulullah itu.

Ianya perlu dinilai berdasarkan keadaan, masa, budaya, keupayaan waktu itu! Wallahualam.

Otak geliga said...

TVPAS ada buat liputan utk program tu tak???

HARAKAH bolehla interbiu kader2 Kristian tu atau bg sikit ruang utk kader2 Kristian dlm akhbar HARAKAH supaya penganut2 PAS tahu ttg agama Kristian...acu try test tgk

Bomo Siam said...

Pd aku, jika tak dpt khusyuk, lebih baik, batalkan saja sesi itu.

Amik masa sekejap, bertenang, kenal2 betui AllahSWT, ishtifar, buat sekali lagi.

Nak join conversation with AllahSWT, tak bole teragak-agak, tergagap-gagap. Perhatian 100% wajib ada! Wallahualam.

Otak geliga said...

setakat yg aku belajaq....ada yg suara & alunannya lebih merdu & lunak dr Bilal b Rabah, kalau tak silap aku azan subuh masa tu...tapi malaikat tak dgr azan berkenaan sehinggalah Bilal B Rabah yg alunkan......kalau aku salah TOLONG BETULKAN

pasai merdu, pitching etc sentiasa sama pada setiap zaman....yg berbeza teknologi & perangai org2nya...wallahualam

Anonymous said...

jgn layan bomo sial tu....biar je dia melalak..letih nanti dia masuk balik kandang tuan dia..... kot ya klu dia tu islam...kalau kafir cam mana??buat sakit jari ja dok taip msg nak jawab dia.... skrg ni dah bnyk kafir yg pandai berbicara tentang islam ni......

Bomo Siam said...

Takda salahnya TV PAS buat liputan berkenaan & sebarkan pd semua!

Macam jugak, takde halangan utk kita baca injil or taurat!

Bukankah itu semua ....ilmu?

Otak geliga said...

Bomo,
itu la yg jadi pada sesetengah org ketika mula2 angkat takbir...pernah tgk ada org angkat takbir byk kali????

itu baru takbir & aktiviti tu menganggu org....jika disebabkan tak dpt khusyuk tu kita nak lewatkan solat sedangkan masa tu je kita free & ntah2 bila kita mati.....tak ke rugi???

sedangakan khusyuk bukan syarat sah solat???....kita buat yg termampu, biarlah Allah yg tentukan

mungkin hang mmg khusyuk solat sepanjang hidup hang...baguslah & Tahniah

Otak geliga said...

tak salahhh...sebab tu aku tanya....UMNO aku yakin takkan buat liputan tu....takkan PAS tak mau serkup majlis Ilmu ni???

soo PAS ada perancangan tak???

Bomo Siam said...

9:58,

Taknak layan aku? Sapa suruh layan? Jgn sekat aku bermaharajalela....!

Kuah kuaah kuaaah...!

Otak geliga said...

Anon 9.58PM

aku kegersangan, nasib baik ada Bomo, hilang gak sunyi....TQ Bomo

Anonymous said...

Aku rasa bomoh siam ni dia sembah patung budha kut...pasal azan kuat dia komplen...pasal sebutan dia komplen....

Otak geliga said...

Anon 10.03PM

Bomo cuma nak mengejar kesempurnaan....kan bagus tu...cuma kita kena ingat, kejar kesempurnaan tak salah, tapi percayalah, kita takkan mampu kejar kesempurnaan tu, keranan yg sempurna hanya Allah

tapi wajib kita kejar kesempurnaan supaya semuanya bertambah baik...tak gitu???

Bomo Siam said...

OG,

Aku belajaq bab khusyuk dlm solat ni, tak renti2 hinggan la ni. Merata pondok & pusat pengajian aku serbu.

Rupa2nya...khusyuk ni terlalu mudah utk diperolehi, jika kita tahu & faham, apa itu solat!

Kenapa kita bole khusyuk dlm bab tgk bola di stadium?

Kenapa kita mampu hafal & ikut lyric lagu dlm concert? Kadang2 singer tu belum sebut lagi, kita dah dahuluinya...!

Bomo Siam said...

OG,

KHUSYUK ADALAH KESEDARAN!

Otak geliga said...

Bomo

jgn la marah aku...ok, ok....hehehe

aku tak kata salahpun utk khusyuk, aku kata lagi bagus kalau dpt khusyuk & kita masing2 buatlah yg terbaik....tak gitu???

hang hangin kat aku ni kenapa??...ada problem dgn bini atau anak2 ke???...relax2 k,,,hehehe

Bomo Siam said...

OG,

Mana pulak aku marah...! Aku cuma pelik kerana perangai org kita yg terlalu agungkan azan via speaker ni!

Ada yg kata, lagi kuat bunyi speaker tu lagi sukar utk yakjut makjut timbul atas muka bumi ni.

Dia pikiaq menatang tu or setan iblis ni ada telinga macam kita ka? Suara dlm hati kita pun depa dengaq!

Pd aku, gadget alarm azan aku dah lebih dari memadai...!!!

Otak geliga said...

laaaa ada kata lagu tu???...hahaha

aku tak tahu kebenaran benda tu..wallahualam

gadget alarm bg hang memadai, tapi bg sesetengah org/majoriti org tak memadai....hehehehe

Anonymous said...

Bomo siam...hang mungkin bole jadi 'kamal attaturk' zaman ni...hang tunggu la bila hang nak mati nanti...share2 sapa2 yg murtad disebabkan program tu nanti, hang bole tuai bila hang nak mati nanti dan jawab la hang depan Allah nanti....

Bomo Siam said...

Tugas Majlis Ugama Islam ialah pantau keteguhan iman penganut Islam, bukannya dok pi kacau program penganut ajaran lain!

Kebalkan iman muslim supaya apa saja yg datang menceroboh...no hal punyerrr!!!

Otak geliga said...

Last but not least from me 2nite:

Pantau aktiviti askar2 Kristian yg cuba menggunakan term "Hak Asasi" & "Kebebasan Bersuara" sebagai batu loncatan menyebarkan ajaran mereka kepada umat Islam Mas secara Psikologi

Go..Go..Malaysia Boleh!!!!

Bomo Siam said...

Apa saja yg kita buat, pilihlah jalan kesempurnaan dlm kesederhanaan!

Laungan azan via loadspeaker dikawasan perumahan metro, agak extreem! Ianya lebih bawak kemudaratan dpd kebaikan.

Pd aku, azan itu umpama satu mukjizat buat kita dari AllahSWT. Gunakan ianya bukan hanya utk satukan ummah, tapi jugak utk buatkan non-muslim tertarik dgn keharmonian & kehalusan cara hidup Islam! Wallahualam.

Anonymous said...

ni semua pasal nuar jubo lahh pihak kristian dah semakin menjadi2 di msia nihh.....

jadi siapa2 yg pangkah PKR, mampos la kau esok kene jawab dpn Allah swt....

Anonymous said...

bomo siam ni anak cina bebb. yg menyamo jadi org islam. puak2 ni ramai bergayutan di harakah daily dan FB nik aziz. tugas mereka spin dan laga2kan sesama islam. salah satu cth banggang ialah mangkok ni kata azan satu mukjizat.hehe .....

npk sgnt kapirr DAP, jgn layann jee...

Anonymous said...

apa yang boleh dilakukan ialah hantar anak muda yang faham agama untuk memberi bimbingan kepada para pengunjung tentang apa yang dipamerkan agar tidak timbul kekeliruan. bukankah ini peluang terbaik untuk anak muda celik agama menyumbankan khidmat bakti?

Anonymous said...

motivasi kristian dekati klien berpotensi harus dijadikan contoh. tak perlu pentas dan tak perlu idola itu dan ini

kalau hutan belantara borneo mereka sanggup redah, pemuda mokmeen patut lebih dari itu

warisan tmk said...

Bomo Siam,
Sejak bila ko ni jadi paderi Kristian. Kalo ko nak jadi kristian lantak ko la...
Tetapi langkah pencegahan boleh menyelamatkan anak cucu ko dari TERSESAT sepeti ko.

Anonymous said...

BOMOH SUNDALSIAM!!

Anonymous said...

BOMOH PELACURSIAM!!

Anonymous said...

Weiii BOMOH BAPOKSIAM jgn nak berkhutbah pat sini!!

Ko dgn PASSIAL sama jer betlagak alim tapi mantat nini orang sana sini!!

BESAR PUNYA BAPAK MAKSIAT!!

Anonymous said...

Bomo Siam cakap tugas majlis agama pantau keteguhan iman setiap org Islam di malaysia ni.....aku jawab: kenyataan paling bodoh giler. takkan majlis agama nak kena pergi check tahap iman setiap individu islam di malaysia ni? Arab saudi pun tak buat macam tu la wei...tu pasal aku cakap bodoh giler...

Bomo Siam cakap Azan tu mukjizat...aku jawab: hang ni betui ka mengaji agama ni? Mukjizat tu apa? Kalau Al quran tu memang semua org tau mukjizat Nabi Muhammad tapi Azan...Azan bukan mukjizat...ianya adalah utk memberitahu dan mengajak setiap muslim mengerjakan solat...ianya juga adalah syiar utk pengembangan Agama Islam itu sendiri...kalo hang tak tau, lebih baik duduk diam2...

Bomo Siam cakap khusyuk dalam sembahyang mudah....aku jawab: secara jujur aku mangaku, selama aku hidup sampai la ni....mengerjakan solat 5 waktu setiap hari, utk bertahun2 lamanya sampai la ke hari ni...rasanya aku belum sampai ke tahap khusyuk dalam sembahyang...pun begitu, semua kita berusaha utk ke arah itu tapi ianya bukan mudah macam yg hang cakap...syaitan sentiasa saja cuba melalaikan manusia...tu pasal selalu terjadi kita sendiri terlupa sudah berapa rakaat kita kerjakan solat...2 ke, 3 rakaat...lalu kita dianjurkan mengambil yg kurang dan tambahkan rakaat dan juga sujud syahwi di hujung tahiyyat akhir...benda ni ditunjukkan sendiri oleh nabi Muhammad...So, Bomo siam...hang jgn la terlalu mendabik dada mengatakan utk khusyuk dlm sembahyang ni mudah sgt...

Akhir sekali, aku macam meragui samada hang ni betul2 melayu ka? atau hang ni betul2 islam ka? ka hang ni ca ya nun alif yg menyamar je kat sini nak memesongkan pembaca2 disini....

Mael Hashim said...

Ada sesetengah org islam, bila Allah dah beri kuasa, dia tak mahu pertahankan nikmat kuasa yg Allah beri, sebaliknya suka pula kalau kuasa itu sentiasa di usik2 dan diuji2 oleh org kafir kononnya nak adil pada org kafir. Kalau nak adil dlm semua perkara, korang sembahyanglah sama mcm kafir2 tu.

Anonymous said...

Anon 7.16pm dan anon 7.20pm adalah orang sama. Minta bloger remark dan bagi info pada pekida.

Anonymous said...

Bomo siam ni memang jenis manusia yang tidak sayangkan Islam atau mungkin dia seorang kafir. Dah termaktub Islam adalah agama rasmi Malaysia, agama lain janganlah dibiarkan sewenangnya menyebarkan fahaman mereka. Kepada yang cetek agama akan mudah terpengaruh apabila wang menjadi penarik kepada agama kristian.

YB Raz said...

JAKIM sikitpun x heran dengan nasrani sebab dorang ni satu geng..banyak puak pas dalam JAKIM..jangan haraplah JAKIM nak peduli

Anonymous said...

Islam ikutlah secara Islam, jangan berpandukan kepada kafir.

2.4 Menyerupai dan menyertai orang-orang kafir termasuk perayaannya merupakan bukti kepada menyayangi dan mengasihi orang-orang kafir dan perbuatan ini menyalahi arahan Allah agar orang-orang mukmin البرأة daripada kekufuran. Dalam beberapa ayat Al Quran, Allah melarang dari perbuatan melantik dan mengasihi orang-orang kafir seperti firman Allah




يا ايها الذين آمنوا لا تتخذوا اليهود والنصارى أولياء بعضهم أولياء بعض ومن يتولهم منكم فإنه منهم
(المائدة 51)


Bermaksud : Wahai orang-orang yang beriman janganlah kamu mengangkat Yahudi dan Nasrani sebagai pemimpin . Mereka adalah pemimpin di kalangan mereka maka barangsiapa yang melantik mereka di kalangan kamu maka orang itu termasuk golongan mereka.




Bermaksud : Kamu tidak akan mendapati satu kaum yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat , saling berkasih sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan RasulNya , sekalipuh orang-orang itu bapa-bapa atau anak-anak atau saudara-saudara atau anggota keluarga mereka.

Anonymous said...

Bomo siam ni memang jenis manusia yang tidak sayangkan Islam atau mungkin dia seorang kafir. Dah termaktub Islam adalah agama rasmi Malaysia, agama lain janganlah dibiarkan sewenangnya menyebarkan fahaman mereka. Kepada yang cetek agama akan mudah terpengaruh apabila wang menjadi penarik kepada agama kristian.

Anonymous said...

Pantau juga Pizza Dominos di Sitiawan...ramai orang melayu terutama anak2 remaja sudah suka makan disana..di atas Pizza Domino ada sebuah gereja yang besar...lebih baik cegah sebelum Parah.

Anonymous said...

BOMO SIAM NI TOLOL LAGI BAHALOL. KALAH MR BEAN Phd.
KALAU PAS BUAT SEMUA BETUL, KALAU UMNO BUAT SEMUA SALAH.
JELAS SI OTAK UDANGGGGGGGGG.
DASAR BODOH TAK BOLIH DIAJAR, DAN TAK MAU BELAJAR.
FULL STOP.

anti bohmau said...

GAP,

baru pagi tadi ambo dengar Ustaz Nor di skoloh ambo kata Rasulullah menyeru supaya AZAN dilaungkan utk membezakan seruan utk bersolat berbanding lain2 bunyi yg dicadangkan para sahabat. ada yg cadangkan nyalakan api tp Rasulullah kata itu menyerupai sembahan api yakni majusi. ada yg syorkan bunyikan loceng tp Rasulullah kata menyerupai seruan gereja oleh org2 kristian. jd Baginda suruh laungkan AZAN utk menandakan waktu solat bg umat Islam. bukankah perlembagaan memelihara kesucian ugama Islam kita sejajar dgn suruhan Baginda supaya Azan dilaungkan? mengapa mesti dipertikaikan bunyi Azan kononnya mengganggu org bukan Islam sedangkan ada antara mrk yg memeluk Islam krn tertarik dgn kemerduan Azan & maknanya yg begitu besar? (jika mrk mahu memahami) tp bomo siam lebih menjaga hati karpal dari menjaga kebesaran nikmat Azan yg dimuliakan Islam!!!!

Anonymous said...

pukimak mak bapak lahanat punya manusia dasar islam lu sesat...bukan membentras...ajaran pas dan parti kencing rakyat...memang sial...bangsat..org nak elak islam lagi ramai masuk murtad lu halang...sial..mencegah lagi baik la sial..

tobeng said...

Bila penganut2 agama pas bercakap/menulis kita boleh jangka apa yg keluar.Politik adalah agama baru mereka.Bersatu dalam politik tapi memusuhi penyatuan dalam agama.

Saudara2 mereka adalah orang2 yang memberi undi kepada agama(parti) mereka.Majoriti pengundi/saudara mereka sekarang adalah kafir termasuklah kristian jadi sebarang halangan terhadap kristian samalah dengan penentangan terhadap agama(parti) mereka.Musuh kepada saudara seagama(agama politik)adalah musuh mereka juga.

Inilah mangsa dajal yg sejati.Produk dajal itu salah satunya adalah politik demokrasi.Penyembah2 politik demokrasi ciptaan dajal ni termasuklah ulama2 politik yang sanggup menjual agama.Kalau 'ulama' dah sanggup jual agama disebabkan politik demokrasi,apalah sangat dengan pengikut taksub politik mangsa mindcontrol?

Pentaksub2 dan penyembah politik ini adalah penganut agama politik.Gelaran paling ringan untuk penganut2 agama baru ini adalah golongan assobiyah kepartian.

Anonymous said...

lu ni kalau kena angkat kasi pancong pala lu...bodoh ka lu ni.
.dgn agama lu banyak main yer...laungan azan dan qamat adalah keindahaan dan kerharmonian islam...aku tanya lu..rumah lu kat hutan lu ada dgr azan ka kalau masjid jauh 2km dari umah lu...bengong natang kinzir ni...
.

.

Anonymous said...

murah nyer ko letakkan islam...yer bomoh siam...atau lu ni agen kristian
..betul la...lu agen ni...

Anonymous said...

Penyebaran dakyah-dakyah palsu menyebabkan terjadinya fitnah dikalangan umat Islam. Takkala kita sebagai umat Islam menjauhi arak, zina, dan judi, syaitan pula mencari jalan lain iaitu fitnah untuk menyesatkan dan memesongkan kita. Fitnah menyebabkan umat Islam bergaduh sesama sendiri .
Bomo Siam said...
"Apa saja yg kita buat, pilihlah jalan kesempurnaan dlm kesederhanaan!

Laungan azan via loadspeaker dikawasan perumahan metro, agak extreem! Ianya lebih bawak kemudaratan dpd kebaikan.
Pd aku, gadget alarm azan aku dah lebih dari memadai...!!!"


Kalau kita refer hadis:
( Hadist Hasan Riwayat Abu Daud )
Dianjurkan untuk mengumandangkan adzan dari tempat yang tinggi jika tidak ada alat pengeras suara. Ini dimaksudkan agar suara adzan menyebar lebih luas. Sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Bilal, iaitu mengumandangkan adzan dari atas rumah seorang wanita dari Bani Najjar, yang rumahnya kebetulan paling tinggi di sekitar masjid.
.(Hadith Riwayat Abu Dawud dan Ibnu Majah)
Rasulullah Sholahu ‘Alaihi Wa as- salam bersabda , Bangkitlah bersama Bilal lalu sampai kepadanya apa yang engkau lihat, kemudian hendaklah dia mengumandangkannya, karena suaranya (Bilal) itu lebih lantang darimu
Saudara/saudari semua. Janganlah kita mengunakan rasional akal kita sahaja. Jangan sesatkan orang dan timbulkan fitnah. Bomo Siam jadilah seorang pendakwah. Bukannya pendakyah. Inya-Allah.