Wednesday, July 25, 2012

PAKATAN SAWAN BABI DENGAN NAJIB !



Fobia Dengan Tema Hari Merdeka, PR ‘Ugut’ Kerajaan

Fobia Pakatan Rakyat (PR) terhadap slogan ‘Janji DiTepati’ nampaknya benar-benar kronik.  PR bersungguh-sungguh cuba memastikan agar slogan tersebut kekal dijadikan tema Hari Kemerdekaan.  Alasan mereka bahawa ia tidak memberi gambaran terbaik berkenaan semangat kemerdekaan.  

Untuk itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali memberi tujuh hari kepada kerajaan agar menukar tema kepada yang lebih inklusif atau PR akan mencadangkan tema lain.  Nasib baik jugalah beliau tidak mengugut untuk berdemonstrasi dan menyusahkan orang ramai lagi.  

Mustafa Ali juga mengakui bahawa ‘bila orang tengok saja tema ‘Janji Ditepati’ ini, mereka akan terus ingat kepada BN’.  

Justeru, kita tertanya-tanya, mungkinkah beliau cuba mencadangkan agar tema ditukar kepada ‘Janji Bukan Untuk diTepati’ supaya mengingatkan rakyat kepada PR?  

Pun begitu, siapakah Mustafa Ali untuk memberi kata dua kepada kerajaan?  Siapakah PAS untuk mencadangkan tema lain untuk Hari Kebangsaan?  Sedangkan di dalam PR sendiri pun PAS hanya melukut di tepi gantang. Apakah hak Mustafa Ali atau PAS untuk menukar dan menggunapakai tema lain sebagai tema rasmi Hari Kemerdekaan?   

Lagipun, apa yang PAS faham dengan kemerdekaan?  Bukankah PAS bersekongkol dengan DAP, adik beradik PAP yang selamanya memendam cita-cita untuk ‘menjajah’ Malaysia?  Bukankah PAS bersekongkol dengan PKR yang menjadi talibarut Yahudi Zionis dan menerima dana dari mereka? Bukankah persekongkolan PAS dengan mereka menunjukkan yang PAS tidak menghargai kemerdekaan?  

Ini semua adalah bukti bahawa PAS langsung tidak mempunyai semangat kemerdekaan tetapi entah kenapa tiba-tiba terasa panas pula dengan tema ‘Janji DiTepati’ ini.  Kata orang, siapa makan cili dialah yang terasa pedasnya, bukankah begitu?  

Sebelum ini, sebuah stesyen TV pernah mengadakan kajiselidik berkenaan tema Hari Kebangsaan di kalangan orang-orang muda, dan hasilnya mendapati ramai yang langsung tidak tahu menahu mengenainya.   Jelas, tema adalah soal kecil sebelum ini yang tidak mendapat perhatian sesiapa tetapi menjadi begitu besar hari ini kerana PAS memperbesarkannya.  

Dengan memperbesarkan soal tema Hari Kebangsaan, Mustafa Ali seolah-olah telah membuat deklarasi bahawa PR adalah parti yang tidak menepati janji.  

Jika inilah masalahnya, maka yang perlu diubah bukanlah tema Hari Kebangsaan, tetapi sikap PR itu sendiri.  Siapa suruh tidak tepati janji?  Takkanlah kerana PR tak mampu tepati janji maka BN pula yang salah dan tema Hari Kebangsaan perlu diubah?

Orang yang tidak menunaikan janji adalah orang yang tidak bertanggungjawab dan tidak amanah.  

Oleh itu, ‘janji’ wajar dilihat dalam konteks yang lebih luas iaitu ‘tanggungjawab’ atau ‘amanah’.   Sikap bertanggungjawab dan beramanah inilah yang memastikan kemerdekaan negara ini berkekalan.  

Maka jelaslah bahawa tema ‘Janji DiTepati’ adalah inklusif dan padat bagi menggambarkan Malaysia hari ini yang kekal merdeka, makmur, aman dan maju kerana komitmen kerajaan dan rakyat untuk berpegang pada janji.  

Mungkin ini terlalu pahit untuk ditelan oleh Mustafa Ali, tetapi ini adalah hakikat dan orang yang jujur tidak akan punya masalah untuk menerima hakikat ini.

23 comments:

Anonymous said...

Abistu takkan nak letak tema "BOHONG DIMULIAKAN" pulak.... bodoh punye Fuckatan....

Anonymous said...

Tema ditukar kepada "Janji Manis mu" ha ha ha ha

Anonymous said...

i beg to differ:

ak rasa xsesuai la slogan kemerdekaan kali nh
aku bukan juak2 yg antai BN
tp slogan janji ditepati nmpk kempen murahan trhadap kerajaan BN la
Ak xnk jd mcm juak2 PAS yg tau sokong walopn benda xsesuai

n yg paling ak xsetuju design logo yg stakat pendidikan seni darjah 6
xde art lgsg

Anonymous said...

Tahun 1957, 31 Ogos, masing2 rakyat pelbagai bangsa telah buat satu janji yg paling besar sejak kemerdekaan negara. Ada yg cuba langgar dan mengubah janji2 itu bila mereka berkuasa. Nasihat: "Janji Ditepati".

Anonymous said...

begitulah pas , bila bab orang lain tahunya cuma mengugut , tukar tukar tukar ....siapa pas utk mengajar kerajaan ?

sedangkan diri sendiri tak terajar , sedangkan diri sendiri kurang ajar demo rusuh sana sini , ada hati nak ajar kerajaan !

Anonymous said...

Aku setuju dgn anon 8.50pm tu. maksud janji ditepati luas..bagaimana dgn janji bukan melayu utk tidak menyoal dan menyentuh hak2 keistimewaan org melayu dan bumiputra , utk tidak menyoal tentang islam dan raja2 melayu ? bagaimana dgn kedudukan bahasa melayu sbg bahasa kebangsaan? nampak sgt diorg ni nak bangkang.

Anonymous said...

PAS bodoh la...cepat la PRU..aku x sabar nak tengok diorg ni terlungkup..!

Cili Padi said...

PAS tidak layak menuruh kerajaan tukar tema kalau diri sendiri masih dikawal oleh DAP yang rasis tahap celaka!

Anonymous said...

mustafa ali meroyann.....

dia nak cadangkan tema BERSIH kan diri anda....

dahhh org ingat perhimpunan bersih tajaan pas plakk...

aparaa... mustapa ali...dah lama dia memeram telo...

tup2 hari ni berkokok plakk...

Anonymous said...

tema utk paihh amat sesuai kalu di bubuh "PAS jilat DAP sampai akhirat".

Anonymous said...

Pas pemikiran sempit..diorang je ingat janji itu bn yang tepati..jadi,pada hakikatnya da betul kan...kenapa pas meroyan?sebab depa x tepati janji... Janji ada skop yang luas,bukan sempit seperti fuckatan haramjadah itu... apepon,bn dah terbukti menepati janji.. Puak fuckatan?haramjadah... Kepada rakyat selangor,kedah,penang lebih2 lg kelantan,nilai kaca dan permata...kepada yang terlebih taksub itu jangan ketaksuban anda itu akan memakan diri anda sendiri...cube fikir logik apa definisi janji itu..jangan hentam sembrono mcm muscafe ali itu.as salam

Anonymous said...

Sibuk betul pas ni. Macam banyak sumbangan mereka pada keamanan negara. Pas lah parti yang bersekongkol merosakkan keamanan dan perpecahan dalam negara.

Apa salahnya tema 'janji ditepati'. Asas tamadun manusia juga bermula dari menepati janji. Orang dulu2 mana ada sain kontrak, semua janji mulut. Tapi apa yang mereka janji, mereka buat. Tak ada budaya saman-menyaman pun masa dulu.

P/s Satu lagi usaha pas untuk kelirukan rakyat.

Tukang Komen said...

Ugut konon. Macamlah terror sangat. Ngan Dap tak berani nak try gomen pulak. Membangun bersama Dap slogan yg menepati citarasa Pas agaknya.

Matt said...

pembangkang Malaysia ni memang low class la..

yg paling low class sekali ialah pkr, suspek liwat dan suspek jilat dlm jamban pun masih jadi pemimpin agung..

tambah lagi pkr ni apah pun tkde.. pkr cari populariti dgn cara cari salah kerajaan.. mcm cial..

Anonymous said...

Aku pun tak sabar nak undi...nak telungkupkan PKR kat gombak ni...berapi membara2 ni...lepasni kalau AZMIN ketuk pintu rumah nak raih undi...nak tanya dia dah seatle tak makan aiskrim dia tu....
Tak abis lagi makan askrim jangan harap undi aku sekeluarga....huh buat malu melayu ja....

davin lionel said...

Wow...komen yg 'panas'..tapi kat Sarawak,BN tak ada peluang lagi.TAIB MAHMUD dah byk bolot harta n tanah org kpg.masalah utama bkn BN/UMNO,tapi pemimpin dia sendiri.rakyat zaman dahulu mungkin blh dijadikan BONEKA,tapi tidak skrg.semua pihak pun sama je,korang jgn lah pandang dari 1 sudut.selidik dulu.

Anonymous said...

Hmm...

Anonymous said...

Encik Davin Lionel 3.38AM
"TAIB MAHMUD dah banyak bolot harta n tanah org kpg"...klu dh nama nye manusia ni kt sarawak ke sabah ke semenanjung ke,mana2 ke, sama jer peel nye..Klu sarawak tukar KM, dh kompom ke yg baru tu tak kaut harta & tanah org kpg?? Silap2 nanti lagi kuat mentekedarah harta org kpg, baru ko ada akai..contoh banyak dahhh..,yg lg gelojoh dari tu pun ada nii..

Anonymous said...

Anonymous said...

i beg to differ:

ak rasa xsesuai la slogan kemerdekaan kali nh
aku bukan juak2 yg antai BN
tp slogan janji ditepati nmpk kempen murahan trhadap kerajaan BN la
Ak xnk jd mcm juak2 PAS yg tau sokong walopn benda xsesuai

n yg paling ak xsetuju design logo yg stakat pendidikan seni darjah 6
xde art lgsg
July 25, 2012 8:37 PM

-------------------------------------

Kamu dengki dan kamu memangnya penyokong Penipu Rakyat, sebab itulah kamu tak suka, pasal slogan itu, penuh dengan maksud tersirat iaitu ketaatan rakyat terhadap pemerintah dan negara serta kesetiaan pemerintah terhadap rakyat.

Jangan berpura-puralah kononnya bukan anti BN, kamu memang anti Barisan Nasional, sebab itulah kamu menentang itu dan ini. Masih ingatkah kau bahawa Anwar pernah menghasut peminjam PTPTN supaya tidak membayar hutang, inikah budaya yang kau agungkan? Memalukan bebenor.

Anonymous said...

davin lionel said...

Wow...komen yg 'panas'..tapi kat Sarawak,BN tak ada peluang lagi.TAIB MAHMUD dah byk bolot harta n tanah org kpg.masalah utama bkn BN/UMNO,tapi pemimpin dia sendiri.rakyat zaman dahulu mungkin blh dijadikan BONEKA,tapi tidak skrg.semua pihak pun sama je,korang jgn lah pandang dari 1 sudut.selidik dulu.

July 26, 2012 3:38 AM

-------------------------------------

Ha, bagilah Penipu Rakyat memerintah Sarawak, habis negeri digadaikan dan dijual oleh Penipu Rakyat, di Pulau Pinang dan di Selangor telah terbukti, orang bumiputera dan India diainaya oleh DAP, sedangkan PKR dan PAS hanya menjadi pak turut saja membiarkan bangsa mereka dibuli. Di Selangor habis harta benda negeri dijual, sekarang nak ambil alih SYABAS pula, nasib baik kerajaan pusat tak beri kebenaran, kalau tidak dengan SYABAS sekali dilelong.

Di Pulau Pinang, sudah berapa banyak kampung orang bumiputera telah diambil alih oleh pihak swasta dengan persekongkolan DAP, PKR dan PAS? Berlambak-lambak, orang kampung di sebelah pulau dihalau ke Seberang Perai dan kemudiannya dihalau ke Kedah, Penang akan dijadikan negeri DAP saja, itulah sebabnya, sungguh keji dan hina. Barisan Nasional pun tak buat macam tu. Lihatlah pekedai-pekedai bumiputera dan India diaianaya di Pulau Pinang dan Selangor, ada yang disekat berniaga sepenuhnya hingga kedai dirampas dan dirobohkan, ada pula yang dihalang berniaga sepenuh masa, misalnya peniaga bazar Ramadhan dihalang berniaga dari 1 - 14 Ramadhan, 15 - 29/30 Ramadhan saja dibenarkan, tak cukup dengan itu ada juga undang-undang pelik di mana peniaga bumiputera dan India hanya dibenarkan berniaga selepas jam 12 tengah malam, mungkin hantu ko yang nak datang membeli, inilah satu lagi sikap untuk menghancurkan bumiputera yang telah dijalankan oleh DAP dengan sokongan jitu PAS dan PKR yang sanggup merosakkan bangsa sendiri demi secebis kuasa.

Pasal di Sarawak, jangan cakap Taib Mahmud yang bolot semua harta orang kampung, kau ada bukti ke? Malahan lihatlah taikun-taikun Cina yang kuat rasuah itu, itu puak mana kalau puak DAP? Jangan cakap besarlah, Penipu Rakyat lagi teruk kerana Barisan Nasional paling kurang tidak menjahanamkan negara, banyak membantu rakyat, di Sabah dan di Sarawak, selepas pernyertaan dalam Malaysia, kemiskinan tegar dan kemiskinan jatuh dengan mendadak hasil usaha kerajaan Barisan Nasional yang banyak membangunkan masyarakat seperti bantuan untuk pertanian supaya petani tempatan dapat membuka kebun dan menghasilkan keluaran yang berkualiti, bukannya macam Penipu Rakyat, ceramah maki hamun, hasutan dan demontrasi liar siang dan malam, itu semua boleh beri rezeki kepada rakyat ke?

Cuba kau bandingkan keadaan Sabah dan Sarawak dengan Kalimantan dan Mindanao, ramai orang dari Kalimantan dan Mindanao dan kepulauan sekitar datang ke Sabah dan Sarawak untuk mencari rezeki, malahan ada yang mendapatkan kemudahan kesihatan bagi penduduk yang tinggal di sempadan, jangan jadi manusia yang tidak tahu mengenang budi, nanti negeri sendiri jadi porak peranda, punah ranah, miskin papa kedana, rakyat merempat ke negeri lain untuk secebis rezeki, baru nak sedar diri, itu dah tak guna, ingat senang ke nak bangunkan sesebuah negeri menjadi maju dan aman damai seperti sekarang ini? Itulah, fikirlah dengan cermat, jangan kerana sudah senang lupa daratan kerana akhiranya akan ditimpa bencana akibat kelalaian sendiri yang tidak tahu bersyukur dan tidak tahu mengenang budi.

To Live Again said...

Aku pon memula rasa tema ini agak KURANG SESUAI nmpk mcm ada unsur politik.Tp bila mengenangkan balik PR pon melakukan bnda2 yg sama apabila mempolitikkan segala hal berkenaan perkhidmatan kpd masyarakat,aku jd bosan.

Contoh di Selangor.Byk billboard diaorg naikkan utk propaganda diaorg spt pemberian air percuma,bantuan warga emas dll.Itu ok la xder hal pon.Tp kt bwh akn diletakkan slogan2 merapu spt "KE ARAH KEBAJIKAN,TOLOAK KERAJAAN ZALIM",:HAPUSKAN ISA DEMI KESEJAHTERAAN NEGARA" dll membuatkan aku mual.

Itu belum lagi masuk bab bacaan doa dn khutbah msjd di Selangor yg jelas politik.Doanya lbh kurg begini:

"Ya Allah,Kau Selamatkanlah kerajaan BERKEBAJIKAN,Kerjaan Selangor Darul Ehsan dari ancaman kerajaan yg ZALIM supaya agama Mu mekar berkembang di negeri ini Ya Allah"...

Apa kejadahnya ni??? Lg 1 kn pemimpn2 pas juga yg ckp kemerdekaan Malaysia hari ini adalah PALSU,kemerdekaan yg tidak berlandaskan Islam dn umno hnya kawtim dgn British dn mcm2 lg tuduhan liar.

Tp hari ni diaorg terhegeh2 plak nk sibuk pasal KEMERDEKAAN ni.Mmg sial la diaorg ni.

Anonymous said...

Mmg pon

Anonymous said...

TEMA " JANJI DITEPATI " BUKAN BUKAN POLITIK..., KALAU KERAJAAN LETAK " PAS DIKALDAIKAN DAP&PKR BARU DIKIRA POLITIK BEB!!