Thursday, July 19, 2012

PAS : TAK RETI PERINTAH, TAK RETI MENIAGA.


Demi menjaga ‘air muka’ partinya, Dato’ Seri Azizan Razak membuat kanyataan merelakan PKNK melepaskan ‘tuah’ dan membiarkan negeri kerugian.  

Walaubagaimanapun, ini bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana selama ini juga PAS sentiasa mendahulukan politik daripada rakyat, mahupun agama.  

Alasan Azizan bahawa pembelian saham tersebut adalah ‘masalah teknikal’ membuktikan cakap-cakap orang selama ini bahawa beliau sememangnya tidak tahu apa-apa.   Kerana tidak mengambil tahu apa-apa termasuk apa yang berlaku di dalam organisasi di bawah kawalannya, negerinya malah partinya, membuatkan Azizan seringkali terhantuk baru tergadah.

Mungkinkah Azizan tidak tahu bahawa beliau merupakan Pengerusi PKNK? Bagaimana seorang Pengerusi merangkap Menteri Besar boleh terlepas pandang akan pelaburan berjumlah RM2 juta lebih yang dilakukan oleh organisasi utama kerajaan negeri yang bertanggungjawab untuk menjana pembangunan sosio ekonomi negeri?

Bagaimana satu keputusan yang baik ditafsir sebagai ‘masalah teknikal’?  

Sebenarnya, ‘masalah’ di sini bukan pembelian saham tersebut, tetapi Azizan itu sendiri.

Azizan sendiri keliru atau mungkin terpinga-pinga apabila disoal mengenai perkara ini.  Ini dapat dilihat dalam jawapan beliau yang menyatakan bahawa keputusan PKNK itu tidak bercanggah dengan PR, sedangkan isu besar di sini ialah ‘PR menentang keras penyenaraian Felda’.   Justeru bagaimana beliau dapat menjelaskan ‘tiada pertentangan’ antara keputusan PKNK dengan PR?

Malah Azizan juga seolah-olah memberi jawapan tidak yakin dan tidak tegas bila menyatakan yang beliau “menyerahkan kepada PKNK untuk mempertimbangkan dan membuat keputusan selanjutnya termasuk untuk menjual saham tersebut.”  Nampaknya Azizan tidak dapat atau tidak tahu bagaimana untuk membuat keputusan dan mengembalikan persoalan tersebut ke bahu PKNK.  Walhal, peneraju utama PKNK adalah beliau sendiri.

Tidak mungkin PKNK tidak pernah mengadakan mesyuarat dengan Pengerusinya dan tidak mungkin Pengerusi tidak diberitahu mengenai pembelian saham yang menjadi kontroversi.   Sebagai Pengerusi, Azizan sewajarnya duduk bersama Ketua Eksekutif PKNK sama-sama meneliti dan menganalisis saham FGVH sebelum membuat keputusan.

Kita faham bahawa PKNK bukan satu-satunya organisasi yang dibawah tanggungjawab Azizan tetapi PKNK adalah organisasi paling  utama, atau nadi bagi negeri Kedah.  Justeru, tidak ada alasan bagi Azizan untuk terlepas pandang akan hal-hal yang melibatkan PKNK terutama yang membabitkan jumlah wang lebih RM2 juta.  Kita sedia maklum bahawa kewangan negeri Kedah berada di tahap kronik dan jumlah RM2 juta adalah besar bagi negeri tersebut.

Apalah nasib negeri Kedah di bawah kepimpinan Menteri Besar yang tidak tahu apa-apa.  Sudahlah tiada satu pun projek yang mampu menjana pendapatan negeri yang dapat dilaksanakan dan kini untuk melabur atau berniaga juga mendapat halangan.

Sepatutnya, Azizan membuat keputusan yang terbaik untuk negeri dan rakyatnya, bukan partinya.  Rakyat memilih beliau untuk menjaga kebajikan mereka dan juga mentadbir negeri, bukannya parti.  Justeru, beliau wajar memikirkan semasak-masaknya kepentingan siapa yang perlu diutamakan.  Dengan meletakkan kepentingan politik mendahului rakyat dan negeri, serta meletakkan tanggungjawab sendiri ke atas bahu orang lain, maka Azizan telah dengan sendirinya menunjukkan yang beliau tidak layak duduk di kerusi Pengerui PKNK mahupun kerusi Menteri Besar.

34 comments:

Anonymous said...

.

Merokok merbahayakan kesihatan ... kurangkan merokok .

.

Anonymous said...

.
.
pas parti bodoh...
.
.

Melayu Ultra said...

Tak dapat aku bayangkan kalau PAS jadi kerajaan persekutuan.. CONFIRM huru-hara.. dulu masa nak dapat KEDAH orang PAS cakap, undi PAS dulu baru tau.. sekarang dah jadi kerajaan negeri, HANCUR dah.. tu baru kerajaan negeri..

PAS - PARTI ANUTAN SYAITAN

Anonymous said...

Kenapa UMNO bencikan PAS?
Tuduhan melulu tanpa asas
Fitnah dilemparkan tanpa batas
Di akhirat nanti mendapat balas

Usah didengarkan dendangan UMNO
Bercakap besar saperti tak berilmu
Pas bersabar tak jemu jemu
Menantikan pilihanraya kita kan bertemu

Wahai UMNO fikirkanlah sejenak
Ramai penyokong kamu dah mula berjinak
Dengan parti PAS yang mereka hendak
Untuk keselamatan anak pinak

Anonymous said...

PAS hny tau mengkritik, mmbangkang , mmbontot, mengampu dan mnjilat PKR + DAP, mencela apasaja yn kjaan buat tapi slps itu mrk la yg MEREMBAT sgl yg telah mrk cela...

Sejarah dah mmbuktikan bhw penubuhan PAS di luluskn oleh British krn tujuan utk memecahbelah kesatuan org2 Melayu/Islam..dan mmg smp skrg itu la JASA n BAKTI PAS pada negara kite...memecahbelah n melebarkan jurang antara umat Islam...

Sbb itula DAP/PAP amat menyukai PAS bkn krn kebijaksanaan pemimpin dan penganutnya ttp krn KEBODOHAN dan KEBANGANGAN serta SIKAP TAKSUB YG MELAMPAU THDP PEMIMPIN memudahkn hasrat cibai2 kiasu utk menguasai Malaysia menerusi perpecahan org2 Melayu/Islam...

Perjuangan PAS yg lahir dari dendam kesumat thdp UMNO akan menghancorkn PAS dan kalo kite xberhati2 umat Islam di Malaysia pon akan hancor...

Bukela mata wahai penganut PAS..jgn krn dendam seorg tua yg xreti nak pencen tu korng semua sgp melepaskn kuasa mmrintah negara kepada CIBAI2 itu....sekali trlepas xkn dpt kite ambil kembali...tgk saje apa yg jadi kat saudara kite di ngr apek kiasu itu....ada suara mrk selantang anda wahai penganut PAS???

Anti PAS said...

INI ADALAH PERJUANGAN PALING SUCI DIDUNIA INI...antara kata kata anak pork nik....

seharusnya dia dah patut insaf..mengucap dan bertaubat....adakah perjuangan rakyat palestin itu dibelakang perjuangan pas ini????

ALLAH MENYURUH KITA UNTUK KEPUTRAJAYA...antara ungkapan yg diucap dalam majlis yg sama oleh anak pork nik ni....Allah hanya menyampaikan wahyu kepada para nabi dan rasul... jadi kiranya ada wahyu terbaru..siapakah nabi yg menerima wahyu tersebut???

selepas menggunakan khidmat iblis dan syaitan..kini PAS tanpa segan silu sudah berani mengatakan yg Allah secara langsung berurusan dgn mereka....nak menulis pun ketaq tangan wei.... INSAF DAN BERTAUBATLAH HANGPA PUAK PAS.... TERUK SANGAT DAH TAKSUB HANGPA NI... BALA ALLAH JANGAN DIPOHON....

Anti PAS said...

Kenapa UMNO bencikan PAS?
Kerana PAS sudah tidak mempunyai asas
pemimpin PAS hanya punya nafsu yg buas
siapa yg tidak ikut maka akan dicantas

Usah didengarkan dendangan PAS
Bercakap besar saperti dia saja yg berilmu
UMNO bersabar tak jemu jemu
kerana mahu tak mahu sama sama melayu

Wahai PAS fikirkanlah sejenak
Ramai penyokong kamu dah mula berhijrah
Dengan parti UMNO yang mampu menjaga kebajikan anak pinak mereka selamanya.....

Anonymous said...

Alasan untuk cover malu. Takkan la CEO PKNK langsung tak beri laporan PKNK pada ostad Jijan selaku pengerusi PKNK?? Nampak sangat ostad Jijan menjalankan tugas MB macam Pak Lah je. Tak pernah tengok laporan dari agensi di bawahnya, main tenyeh tandatangan je......

Anonymous said...

ANAK marah PKNK beli saham FGVH

KUALA LUMPUR: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) hari ini menuntut supaya Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) memohon maaf secara terbuka kerana membeli setengah juta saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH).

Kesal dengan pembelian saham FGVH, Pengerusi Anak Mazlan Aliman berkata pihaknya tidak dapat menerima sebarang alasan munasabah yang diberikan kerajaan PAS Kedah walaupun ia membabitkan keuntungan perniagaan.

Mazlan berkata, pihaknya terlalu kecewa setelah lapan bulan ‘bertarung’ dengan kerajaan Pusat menentang penyenaraian itu namun masih ada pemimpin yang tidak peka dengan isu politik semasa.

“Saya bukan nak persoalkan jumlah saham tapi sebagai NGO yang bertarung dengan kerajaan isu ini malang kalau ada pihak yang tak ikut perkembangan yang kita buat sejak lapan bulan dulu dan turut disokong sepenuhnya Pakatan Rakyat,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat PAS di sini hari ini.

Enggan berselindung dengan kekesalannya, Mazlan berkata perkara itu tidak sepatutnya terbongkar terutamanya ketika peneroka dan penyokong Felda sedang bersemangat menyertai Himpunan Oren pada Sabtu lalu.

‘KATAK DIBAWAH TEMPURUNG'

“Tak nampak logik langsung beli saham atas dasar untung pelaburan. Tak tahu sama ada pegawai (PKNK) ni seperti ‘katak di bawah tempurung’ yang tak tahu isu semasa.

“Kita tak mahu melebarkan polemik ini tapi bila diasak tentang pendirian ANAK kita kesal dengan apa yang berlaku dan harap lepas ini jadi satu pengajaran oleh anak-anak syarikat kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat,” katanya.

Walaupun bersetuju dengan tindakan Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak yang mahu PKNK menjual kembali saham itu, namun Mazlan berkata pihaknya tetap bertegas supaya satu permohonan maaf dilakukan terutamanya terhadap peneroka Felda yang menentang penyenaraian FGVH.

“PKNK harus minta maaf dengan keputusan mereka yang terburu-buru tanpa merujuk kepada pemimpin atasan.
“Harap jadi satu pengajaran dalam konteks Pakatan Rakyat supaya sebarang polisi yang berkait dengan pendirian pusat dapat diteliti terlebih dahulu,” katanya.

Azizan semalam dilaporkan berkata pembelian 500,000 unit saham yang dilakukan PKNK tidak dimaklumkan kepada pihaknya terlebih dahulu dan ia merupakan kesalahan teknikal yang biasa.

“PKNK ada bajet khas untuk pembelian saham sebab kerajaan selalu keluar saham dan diberi keutamaan melalui Miti (Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri).
“Memang semua saham keluar diberi tawaran kepada kita dan kita beli, tapi isu ini sensitif sikit dan kita akan jual balik (saham FGVH)… jangan pihak lain kata kita tak bersama Pakatan Rakyat sebab ini masalah teknikal,” katanya

----------------------------------------

Nasib korang la pegawai-pegawai PKNK, belum lagi PAS jadi kerajaan pusat korang dah dicap jadi KATAK.........

Anonymous said...

Mazlan Aliman ni bangang ke apa.. dia sendiri jadi peneroka pun tak tahu nak jaga.. sekarang nak jadi juara... HOIIIII Alima.. ko selesaikan dulu masalah KOHILAL tu.. jangan sibuk jadi syaitan yang menghasut penertoka...

Melayu Perak said...

Malaysia's Days in the Sun
Article
Stock Quotes
Comments
MORE IN HEARD ON THE STREET »
smaller
Larger
facebook
twitter
linked in
Email
Print
Save
↓ More

By CYNTHIA KOONS

New York, Hong Kong, London...Kuala Lumpur? Malaysia is going gangbusters. Now, it must sustain the momentum.

The Southeast Asian nation is home to the world's second and third largest initial public offerings this year—the $3.3 billion listing of Felda Global Ventures and IHH Healthcare's $2 billion IPO. Meanwhile, the benchmark KLCI hit a record Wednesday after rising almost 7% this year.

State backing for Malaysian equities is a factor. Felda's IPO was largely bought by government-backed investors such as individual Malaysian states. Mandatory retirement savings boosts domestic pension funds that typically invest a lot in the local market too.

The economy is also performing well. Unemployment is low. Inflation is benign at about 2%. Gross domestic product growth is around 5%. That is important because the Malaysian stock market is mainly comprised of domestically focused companies.

Diverse exports are also relatively robust. Commodities like palm oil, petroleum and gas make up about a quarter of exports, while electronics and manufactured goods make up the rest. HSBC notes that Malaysia's exports are down just 2% since last August, compared to a 13% aggregate decline for shipments from Singapore, Thailand, Indonesia and the Philippines.

The country's banks look healthy too. Asset quality is strong and deleveraging by European banks isn't a big threat, says Moody's. "Their claims on the Malaysian economy amount to a mere 5% of GDP," notes the rating company.

Still, there are risks that warrant caution. A prolonged slump in global trade would hurt. Net exports are equal to about 16% of GDP—much higher than the ratio for neighbors such as Indonesia and the Philippines.

Politics is a wildcard too. Prime Minister Najib Razak wants to improve infrastructure and boost investment in sectors including oil and gas and tourism. Investors must hope that agenda stays on track regardless of the outcome of an election expected by early 2013.

Much of the good news may be priced in. Malaysia's benchmark stock index trades at about 15 times current earnings. Some analysts say that is rich. Malaysia has momentum. But much now depends on domestic politics and the depth of the weakness in global trade.

Anonymous said...

macam budak2

apa salahnya beli saham milik peneroka?

apakah saham rumah urut saja yang dibolehkan untuk di beli?

Anonymous said...

apa beza Talam dan saham Felda?

kenapa tidak ada pembangkang yang mengkritik urusan dengan Talam

kenapa bab saham FGV seolah-olah ia adalah 'haram' bagi mereka memilikinya tetapi tidak Saham Talam Bermuka-Muka?

MUSYKIL

Anonymous said...

2 JUTA DILABURKAN (DIPERJUDIKAN) TETAPI KAPTEN KAPAL TAK SEDAR IANYA BERLAKU?

KALAU 2 JUTA LESAP, APAKAH JAWAPANNYA ADALAH:"SAYA PUN TAK TAHU, MASALAH TEKNIKAL INI"???

HMMM,,,

Anonymous said...

senario macam inilah yang sering terjurus pada "harapkan pagar, pagar lawan tauke" kik kik

Abd Razak said...

soal pemilikan saham fgv adalah hak kerajaan negeri kedah.bertapa bodohnya kerajaan pas kedah apabila menjual balik saham tersebut,sedangkan kilang getah fgv terbesar di kedah.apakah berbaloi kdah hanya dapat cukai tanah dari felda sedangkan saham fgv dimiliki orang lain sedangkan cina berrebut nak beli saham fgv.binggai punya menteri besar kedah

MELAYU ULTRA said...

TALAM = TRINITY CORPORATION.. LAMBANG PUN DAH TAU PENGANUT AGAMA PAS PUNYA RAKAN TIDUR SEBANTAL...

Anonymous said...

mokmeen boikot entiti keusahawanan mokmeen yang tersenyum sinikal adalah suku sakat Dap.

Anonymous said...

jalan mudah buat duit bukannya dengan membeli saham sebaliknya jual tanah surau untuk dibuat kompleks mega?

Bior Bebenor

Anonymous said...

PKNS jual rumah cluster ratus-ratus K dan atas untuk siapa?

Siapa ada info?

Anonymous said...

minyak sawit adalah produk berstatus global yakni bukan berstatus minyak auta.

kalaulah PKR/DAP/PAS tak beli minyak sawit, sedikitpun tak jejaskan permintaan terhadap minyak sawit.

ini berbeza dengan tanah paya milik kroni. kalau pemerintah kroni tak beli alamatnya bungkuslah syarikat kroni.

Anonymous said...

pas dah jadi parti badut sarkas

Anonymous said...

Kenapa pas bencikan umno?

Anonymous said...

harap-harap niat asal perbadanan kemajuan negeri sebagai pemangkin penyertaan bumiputera dalam sektor ekonomi tidak dipesongkan jadi pakar penyelamat kroni-kroni daputera. kalau itu yang berlaku...masala, masala

Anonymous said...

Bomo ngan zat mana?nak ganti azizan tak?

Anonymous said...

Kenapa mukmin bencikan Dap? Siapa boleh ulas?

yogibear's season said...

Anon 939,

MCA dlm memperjuangkan kepintingan kaum Cina tiadalah ia berhasrat merampas hak orang Mu'min.

Ia bersedia berpayung dibawah orang Mu'min. Tiadalah ia mahu orang bukan Islam jadi Ketua Negara (PM).

Berbeza dgn DAP.

WAJID BG TIAP MU'MIN MENOLAK DAP.

Anonymous said...

Anon PAS 7:03 PM ...

Kalau nak berhujjah pun berfaktalah sikit. Jangan main sondol je. Jangan jadi taksub gaban, bodoh dan bangang.

Nabi Ajis
Matt Saburit Mah
Husam Kambing
Dean Puduraya
Mr. Hasbeen
Paderi Gereja
Ustad2 TIBAI bini orang

Apa ni? Inikah Parti Islam Se Malaysia? Kutip duit untuk balu dan anak yatim Mamali = LESAP. Bagi RM600 juta untuk buat sisitem air = LESAP. Tuan Guru kamu dirakam bagi rasuah. Kata Allah samseng. Menyokong dan mempertahankan pemimpin PR yang tidak bermoral. Nak masuk syurga, jadi ahli PAS. UMNO Kafir, dan seratus satu lagi kemungkaran.

Ini bukan munafik ke?
Tidak terpesong akidah ke?

Bawalah bertaubat dan balik ke perjuangan Islam sebenar. Kalau pemmpin PAS tak mahu berubah, masuklah UMNO. Bersatu kita boleh mengembangkan syiar Islam. Insya Allah.

yogibear's season said...

Maka Tahalluf Siasi Umno dgn MCA, MIC, GERAKAN, dll. adalah satu ikatan perdamaian / tolong menolong antara orang Islam dgn bukan Islam yg tiada membawa kemudharatan kepada kerajaan pimpinan orang Islam.

Ia sah pada sisi mazhab Syafi'ie kerana menepati syarat tahalluf itu, yakni tiada membawa kemudharatan kepada orng Islam.

Bersalahan tahalluf PAS dgn DAP & PKR.

Tahalluf PAS, meletakkan orang Islam duduk sama tinggi dgn orang kafir, dan berkemungkinan juga lebih rendah.

Maka tahalluh saperti ini adalah batal disisi mazhab Syafi'ie kerana sabit kemudharatan kepada umat Islam!

Maka wajib DITOLAK!

Anonymous said...

Cuma reti mantat bini orang!!

Anonymous said...

Kenapa PAS bodoh mcm lembu dan sanggop jadi socai DAP??

Anonymous said...

PAS PARTI PENCACAI DAN SOCAI.

Anonymous said...

haha kesian..for ur information,70% supporter PAS adlh golongan professional,yg mmpunyai high level education,doctor,engineer rmai yg sokong pas.kenapa mcm tu? kerana hanya org yg berilmu mampu mmbezakn yg haq n yg batil

Anonymous said...

Karpal Singh seperti dilaporkan NST menyatakan kemarahan melampau apabila Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan Tantawi telah menyarankan bahawa beliau telah bersedia untuk mempertimbangkan undang-undang itu di negara ini dalam debata politik anjuran Sinar Harian, 19 Julai.
“Saya tidak akan bertolak ansur,” kata Karpal dalam satu temubual telefon dengan akhbar New Straits Times.
“Saya sentiasa dikenali umum dan mutlak dengan pendirian saya bahawa tidak akan bersetuju hudud dilaksanakan di negara ini … bagaimana pula boleh dia (Nasrudin) mendakwa perkara seperti ini?” katanya yang terkenal sebagai pembangkang kuat untuk sebarang percubaan memperkenalkan undang-undang Islam di negara ini. - AIDC