Wednesday, July 11, 2012

PAS VS DAP VS PKR.


Benarkah DAP Hanya Akan Bertanding 60 Kerusi?

Pengagihan kerusi pilihanraya bagi parti-parti sekutu dalam Pakatan Rakyat nampaknya masih kabur.   Walhal, Ketua Pembangkang, iaitu Anwar Ibrahim sebelum ini telah menyatakan bahawa pembahagian kerusi PRU telah pun dimuktamadkan.  

Dan nampaknya sekali lagi Anwar menipu.  

Dari sumber-sumber tertentu, kita telah dimaklumkan bahawa PKR akan bertanding 66 kerusi.  Manakala PAS sebelum ini ada mewar-warkan bahawa mereka akan bertanding 80 kerusi.  Namun, mengikut perkiraan berdasarkan PRU yang lepas, PAS hanya mampu meletakkan 66 kerusi sahaja dan itupun hanya berjaya memenangi 22 kerusi.  

Justeru, jika PAS ingin bertanding 80 kerusi menunjukkan betapa PAS itu akan tetap dengan angan-angan Mat Jeninnya.  

Kita juga dapat membaca sikap berhati-hati Hadi Awang dalam memperkatakan soal kerusi, kerana Hadi hanya menyebut ‘mungkin akan bertanding 80 kerusi’ iaitu bukannya satu kepastian lagi.  

Kita amat faham betapa hati Hadi Awang akan bergetar apabila menyebut nama DAP.  Kerana itu, Hadi tidak berani meletakkan angka muktamad, tetapi hanya menganggarkan sahaja akan jumlah kerusi yang akan ditandingi PAS dalam PRU nanti.  Tidak mungkin Hadi akan mengumumkan jumlah muktamad tanpa restu DAP terlebih dahulu.  

Bagaimanapun, elok kita ketepikan angan-angan Mat Jenin PAS dan melihat dari segi logik.  Logiknya, PAS hanya akan bertanding sekitar 66 kerusi, dan PKR telah pun memuktamadkan bertanding 66 kerusi juga, maka pastinya kerusi lebihan sebanyak 90 lagi adalah milik DAP.   

Tidak mungkin DAP akan benar-benar bertanding 60 kerusi sahaja seperti kata Lim Kit Siang kepada Malaysian Insider, kerana jika benar, bermakna PR hanya akan bertanding 192 kerusi sahaja keseluruhannya.  

Mungkin ada yang terpedaya dengan hujah DAP dan PAS bahawa ini hanyalah spekulasi jahat BN untuk memecahbelahkan PR, tetapi apa yang dinyatakan di sini adalah analisis berdasarkan logik dan bukannya angan-angan Mat Jenin.  

Perlu diingatkan bahawa DAP telah bertanding 47 kerusi dalam PRU yang lepas dan memenangi 28 darinya, yang mana mengatasi jumlah yang dimenangi oleh kedua-dua rakan sekutunya.  Maka tidak mungkin DAP akan mengalah meletakkan kerusi yang jauh lebih sedikit dari kedua-dua mereka dalam PRU kali ini.

Percayalah, seperti yang ditekankan oleh Lim Guan Eng secara tidak langsung dalam perdebatannya dengan Chua Soi Lek baru-baru ini, iaitu DAP tidak sekali-kali menerima konsep kerjasama dengan PAS dan PKR sepertimana UMNO-MCA-MIC.   Sebaliknya DAP akan sentiasa memastikan kedudukannya jauh lebih tinggi dari sekutu-sekutu hapraknya.   

Justeru, kesukaran DAP dan PAS menyatakan jumlah muktamad kerusi yang akan dipertandingkan dalam PRU nanti adalah bukti bahawa PR menghadapi krisis dalaman iaitu dilema antara sikap kiasu (DAP) dengan tekanan majoriti (pengundi Melayu).  

Yang pasti, perkataan kiasu (takut kalah) itu sendiri sudah menyatakan segala-galanya iaitu DAP tidak akan sekali-kali beralah.   

26 comments:

Anonymous said...

Undi PAS = undi PKR = sokong DAP

kalo nak org Melayu/Islam trbuang dinegara sendiri sama mcm rakyat Palestin undi la pakatan..

Megat Alam Gempita said...

Musuh sebenar PAS dalam perebutan kerusi Parlimen atau DUN adalah PKR. PAS terpaksa berkongsi dan membahagikan kerusinya kepada PKR. Sepatutnya PAS boleh dah bertanding 132 Parlimen tanpa terikat dengan PKR atau DAP. Namun kerana kebodohan puak lebai-lebai ni maka slogan PAS ganti UMNO hanya untuk menipu rakyat terutamanya orang Melayu-Islam.

DAP yang sebenarnya ketawa besar melihat betapa bodohnya PAS diperkudakan oleh PKR. Bayangkan kalau PAS bertanding di 132 kerusi Parlimen, rasanya orang UMNO pun akan sokong PAS secara automatik dan insya Allah terlaksana nanti hudud dan syariat. Namun inilah yang ditakuti para kafir harbi.

Anonymous said...

PKR dan PAS memang x guna
x de masa nak bela bangsa n agama
Cuma nakkan undi,melayu kan merana
di tanah sendiri kita dihina.

Sedarlah wahai melayu semua
kita ni bukan nak hidup lama
cuma nak jaga generasi yg bakal menjelma,
Agar mereka tidak dihina.
Bukan macam pembangkang yang ada
hanya nak penuhi cita-cita semasa
untuk berkuasa hanya sementara
Apa yang ada nak dibuang semua!

Anonymous said...

Gap
Musuh org islam adalah org islam itu sendiri...

Anonymous said...

bayangkan lah tempat kit siang tu diganti oleh abg nuar berahi??? perhhhhhhhhhhhhh!!!luncai pork hadi....ky jelly baik punya.....

Anonymous said...

jumlah 80 kerusi pas akan tercapai jikan konsep lawan rakan sendiri diamaikan dlm pru 13

Melayu Ultra said...

Kalau DAP menang besar PRU13

1. KRISTIAN agama rasmi Malaysia
2. Hak keistimewaan melayu dilongkangkan
3. No more quota bumiputera
4. Bahasa Cina adalah sama taraf dengan Bahasa Malaysia
5. MURTAD adalah hak asasi manusia
6. Jalur gemilang di tukar
7. Lagu Negaraku digantikan dengan Negarakuku
8. Masjid dengan tokong sama saja
9. Panggang BABI 14ekor - Menandakan sudah dapat Malaysia
10. Singapork adalah kiblat baru
11. PAS akan di tongsamPASkan..
12. Anwar akan dibogelkan supaya PM bukan org melayu (lagi byk video seks anwar akan dikeluarkan)
13. DEB di longkangkan
14. MELAYU hanya tinggal nama meLAYU..

Aku MELAYU ULTRA!

MELAYU adalah ISLAM!

Sesiap MELAYU tetapi BUKAN ISLAM dia BUKAN MELAYU!

Anonymous said...

Cerita basi dah. Kan LKS dah umum tidak lebih 60 kerusi Parlimen? Tdur ke? Kita tunggu PRU nanti, tengok betul ke tidak nanti.

Nak tanya sikit pengkomen kat atas. Siapa yang tentukan seseorang Melayu tu Islam ke tidak? Kan semua orang Melayu beragama Islam kat Malaysia. Kat Indonesia saje, mungkin ler orang Melayu yang beragama macam-macam.

Melayu Ultra said...

Itu definasi MELAYU dalam perlembagaan Malaysia la dol.. kalau MURTAD maknanya dia bukan Melayu lagi.. Jangan la ko samakan dengan Melayu kat negara lain..

Anonymous said...

NAJIBGATES

Dah jadi PM, tak payah la lagi jadi Kontraktor!!!!!!!!!!!!...... JANGAN TERLAMPAU TAMAK! ... nanti rugi.... hehehehehe



Isu kontrak LRT Ampang sekarang menjadi isu besar terakhir apabila Najib sekali lagi dikaitkan dengan George Kent Lion Pacific JV yang mendapatkan kontrak itu walaupun pada asalnya syarikat sahabat golf Najib ini tidak layak untuk mendapatkannya. Syarikat Balfour Beatty-Invensys Consortium yang sepatutnya mendapatkan kerja ini dengan harga RM1.1 billion telah dinafikan peluang untuk melaksanakan projek itu walaupun pada Januari lepas syarikat ini dikatakan telah memenangi tender untuk perlaksanaan projek infrastruktur raksasa ini.



Tetapi pada 1hb Jun yang lepas syarikat George Kent telah diberikan kerja untuk projek ini dan harganya telah melambung menjadi RM1.8 billion setelah Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan telah mengubah keputusan pihak berwajib dan memberikan kontrak itu kepada George Kent, syarikat yang katanya dipunyai oleh rakan golf Perdana Menteri.



Di manakah letaknya apa yang dikatakan oleh PM untuk mentadbir secara transperan seperti yang dikatakan beliau untuk melakukan transformasi dalam semua bidang kenegaraan?



Jika ini caranya Perdana Menteri membuat keputusan, ini adalah sangat menjijikkan dan mengaibkan nama negara di peringkat antarabangsa kerana isu ini menjadi perhatian khusus dari masyarakat antarabangsa.



Kita hairan kenapalah PM bersifat begini kerana kalau kita dengar retorik ucapan beliau, Najib sedang cuba menunjukkan kepada rakyat yang beliau adalah Perdana Menteri yang bersih dan cekap dan mempunyai nilai kepimpinan yang begitu tinggi.



Pendedahan yang dilakukan oleh Rafizi Ramli itu amat mengejutkan banyak pihak dan laporan polis telah dilakukan terhadap Najib. Tetapi nampaknya pihak polis mengambil tindakan untuk menyiasat bagaimana perkara yang ‘classified’ itu boleh terbongkar dan tidak pula berani menyiasat tindakan Najib masuk campur dalam keputusan pemberian tender itu.



Ini merupakan salah satu dari ratusan isu besar dalam pemberian konrak terhadap kroni-kroni pemimpin BN khususnya UMNO dan nampaknya penyakit rasuah dan menyalahgunakan kuasa ini memang sudah tidak boleh diperbaiki lagi kerana ia sudah menjadi budaya dalam kepimpinan negara kita.



Saya juga ingin tahu, agaknya berapa orang Perdana Menteri di dunia ini yang selain menjadi Perdana Menteri, mereka juga adalah kontraktor-kontraktor besar seperti PM Najib ini.



Bagaimana hendak memperbaiki pimpinan jika dalam isu pemberian kontrak besar ini melibatkan kehendak ahli politik dan dalam isu ini adalah pemimpin politik tertinggi negara yang juga seorang Perdana Menteri.



Bagi saya Najib sepatutnya hanya menjadi Perdana Menteri dan tidak merangkapkan diri beliau sebagai seorang kontraktor besar. Jika PM sendiri mempunyai kepentingan peribadi dalam pemberian kerja kontrak seperti ini, bagaimanalah kerajaan hendak membina masyarakat perniagaan yang mantap untuk negara.



Najib, saya ulangi, sepatutnya hanya menjadi PM dan cuba elak dari menjadi kontraktor. Jika beliau lebih berminat menjadi kontraktor, beliau patut bersara sebagai Perdana Menteri dan tubuhkan sebuah syarikat pembinaan kelas A dan mempunyai lesen PKK yang sah.



Tidak boleh begini. Perdana Menteri buat tugas Perdana Menteri kerana terlalu banyak isu terhadap pimpinan hari ini. Jangan pula hendak menjadi kontraktor sekali.


template joomla
Iklan Teks

Anonymous said...

NEW EGYPT! ... after Arab spring revolution ....


Egypt’s ‘un-Islamic’ Ramadan TV tackles rise of Islamist power

Egyptians anticipating new seasonal television dramas and quiz shows during the upcoming Islamic month of Ramadan in July could be in for a mood dampener.

The county’s recent political change, which has shown a rise in Islamic political power with the recent inauguration of President Mohammed Mursi ─ who came from the ranks of the Muslim Brotherhood ─ may impact what the viewing public in Egypt watch on the small screen.

Ramadan programs, which commonly include a mix of 30-day long soap operas with either a comedic, social, religious, political or patriotic twist, have been criticized by Islamist clerics and analysts as containing “un-Islamic” content.



Dance and musical scenes, actors and actresses donning revealing clothing, storylines tackling subjects such as drinking, drugs and sex are some of the contested themes showcased.

Islamist members of parliament have previously described them as “candid” and “unregulated,” suggesting that they deviate from the Islamic practices of the holy month, which include fasting from sunrise to sunset and prayer.

“Something has to be done,” says Egyptian Islamic thinker Kamal Habib, a former leader of the Egyptian Islamic Jihad organization.

A particular type of Ramadan programming ─ displaying the songs, dances and features usually attributed to a Broadway musical ─ has become a staple watch.

The seasonal series’ of Ramadan quiz shows, popularly known as “Fawazeer Ramadan,” often feature iconic actors and actresses in performances which appeal to both children and adults.

In the 1970s and 80s, the phenomenon showcased Nelly and Sherehan; young, pretty Egyptian actresses with the ability to sing, dance and act fun scenes from age-old tales and pose riddles at the end of the show for viewers to answer.

The Fazoora phenomenon has endured, with the most recent seasonal show in 2011 starring Maryam Fares, a Lebanese singer and actress who dances on creative on-screen sets during the 30-day season. Fares’ show had broadcast on several private Arab channels.

“Many [Islamic clerics and influential figures] have complained, long and hard, about Ramadan programming,” Habib says, adding that he expects Egypt’s new Islamist presidential administration may tackle this issue, if not for Ramadan 2012, then for the next year.

“They have shown un-Islamic content and made viewers unable to do what they have to do during Ramadan,” Habib says, referring to a practicing Muslim’s aim to focus on prayer and the day-long fast.
‘Freedoms’

Last Friday, Mursi joined tens of thousands of protesters in Tahrir Square to celebrate his victory and keep pressure on the nation’s ruling generals to restore the parliament and hand power over to a civilian government.

In the speech, Mursi vowed not to put any restrictions on the entertainment industry’s “freedoms.”

But before Mursi’s election, there were fears that Islamist political powers had different hopes.

“Before Mursi was announced president, members of the [mostly Islamist] parliament had asked for a viewing of the Ramadan series’ before they were shown on TV,” says Egyptian film critic Tarek el-Shenawy.



What about Malaysian TVs????? tahyul, lucah, ganas, kehaiwanan .........
NEW MALAYSIA? when......... after PRU13?

Melayu Perak said...

anon 9.52 pm....

ko tengok kat bawah ni....

kronism umno apabendenye BOD semua cina ada seorang melayu....

selidik dulu jangan pakai sondol kata kroni najib....

bila pulak najib jadi kontraktor...???

George Kent (Malaysia) Bhd
(GKEN:Kuala Lumpur)
Last 0.99 MYRChange Today -0.005 / -0.51%Volume 111.0KGKEN On Other Exchanges
As of 4:50 AM 07/11/12 All times are local (Market data is delayed by at least 15 minutes).
SnapshotNewsChartsFinancialsEarningsPeople

Transactions
OverviewBoard MembersCommittees
Insiders At George Kent (Malaysia) Bhd (GKEN)
Name (Connections) Board Relationships Title Type of Board Member Age
Thiam Fook Cheong 4 Relationships Chief Operating Officer, Executive Director and Member of Risk Management Committee -- 58
Other Board Members On Board*
Name (Connections) Board Relationships Type of Board Member Primary Company Age
Kay Hock Tan 16 Relationships -- Johan Holdings Bhd 64
Seng Pheow Ong 33 Relationships -- George Kent Malaysia Bhd 63
Swee Bee Tan 4 Relationships -- George Kent Malaysia Bhd 65
Keizrul Bin Abdullah 13 Relationships -- George Kent Malaysia Bhd 61
*Data is at least as current as the most recent Definitive Proxy.

Anonymous said...

Anon 941pm melayu bukan islam kalau kristian org gelar serani. Kalau buddha jadi baba nyonya kalau hindu jadi ceti. Kalau asal pribumi digelar orang asli atau bumiputra. Melayu 100% mesti islam.

Tengku Anuar said...

PAS tali barut DAP
PAS tkut pda DAP
PAS boneka DAP...

jgn smapi ko nk mnang PRU ko snggp gdai bgsa ko sndri..mmg br agama yg didahulukan,tp bkan kah dalam agama jga mnekankan spaya kita memebela nasib Bangsa dan Negara kita...

Anonymous said...

@anon..9:41PM
Indonesia negara sekular yg berpegang pd pancasila atas semangat nasionalis semua kaum tak kira bangsa atau agama digelar orang indonesia. Orang cina pun wajib guna nama indonesia contoh pemain badminton Alan Budi Kusuma, Heryanto Arbi, Gunawan itu semua kaum cina la kawan... Icuk Sugiarto tu je jawa totok.

Anonymous said...

nak kekalkan kerusi PR yg dimenangi pada pru13 amat mustahil....nak tambah kerusi menang dlm pru 13 jauh sekali...
kalah teruk sudah pasti!!

Anonymous said...

Corrupt BN Vs Reform PR

what rakyat want to be or looking for? corrupt or reform .............

Anonymous said...

PR work to unite rakyat ... plural society .... multiracial parties.... yet BN call for 1Malaysia ... but all components are RACIST! BN hypocracy....

Anonymous said...

HAHAHA NAJIB GATES
NAMPAK SANGAT PERKARA NI KELUAR LEPAS PENDEDAHAN KEKAYAAN ANWAR. NAMPAK SANGAT TERDESAK SAMPAI KENA CARI APA PROJEK TERBARU UTK KAITKAN P.M.

Aku ada baca laporan blogger lain. Hal ini memang lawak George Kent sebenarnya membida harga kedua terendah. Dan pembida harga terendah pula sedang menyiapkan satu lagi projek kerajaan. George Kent pembida harga kedua rendah dipilih sbb mereka tidak terlibat dlm projek kerajaan pada masa ini.

Sempoi tak? Punyalah berbelit diorang cerita. P.M tu saje buat bodoh tu biar diorang hayal dgn cerita dongeng besok sekali kena counter balik baru mengagau cari isu lain. HAHAHA.

Anonymous said...

10.49pm..

What nonsense.?! All rubbish.!! Maximum spin.!! and..and..SYOK SENDIRI.!!!!!!!
Kahkahkah..Wakakaka..Kihkihkih..pls wake-up & stop dreaming.!!!

Anonymous said...

KUALA LUMPUR 11 Julai - Blog propembangkang, suarapakatanrakyat.com hari ini mempertahankan kenyataan bahawa DAP akan bertanding di 90 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum akan datang.

Menurut penulis blog itu, dia mempunyai dokumen bagi menyokong maklumat tersebut seperti senarai calon pakatan pembangkang yang bakal bertanding dan akan memperkenalkan nama-nama terlibat secara berperingkat mulai esok.

Dakwanya, DAP mempunyai kelebihan kerana ada maklumat menunjukkan parti itu mampu menawan 100 peratus undi Cina dan 50 peratus undi India sebagai tambahan kepada undi Melayu daripada penyokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas.

Selain itu, dakwanya, DAP wajar bertanding di 90 kerusi memandangkan ia merupakan sebuah parti berbilang kaum.

Anonymous said...

GAMBAR MENUNJUKAN CINA KIT SIANG BULI HADI ISLAM. ANWAR PLURALISMA GEMBIRA.
SIAPA YANG BODOH YEK ?

BOB MALAYA said...

kenapa bodoh sangat pas nie sampai sangut jd bahan jenaka PKR dan DAP dah sempit sangat pemikirannya boneka2.diman pejuangan pas teruk pas.pas saling xtumpah mcm kambing hitam

Anonymous said...

AKU MELAYU BANDAR. KAT TEMPAT AKU, DAP KEMUNGKINAN BESAR AKAN BERTANDING. TAPI AKU TAKKAN SEKALI2 UNDI DAP!

Anonymous said...

AKU MELAYU BANDAR. KAT TEMPAT AKU, DAP KEMUNGKINAN BESAR AKAN BERTANDING. TAPI AKU TAKKAN SEKALI2 UNDI DAP!

Karl said...

Apa? pas nak tegakkan syiar islam?


HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA

Baru nak rampas 2-3 botol arak, orang kapir sergah, mencicit2 pulangkan balik.

Kena perli dengan kapir atas kerusi roda, menggelabah cakap "negara islam" takda dalam Al-Quran.

Itu macam nak tegakkan syiar islam? Adoiiiii. Ladang rakyat pun takleh settle, air bersih pun dah dekat nak jubli perak punya ulangtahun takleh nak settle. syiar mende? syok sendiri boleh la