Saturday, July 7, 2012

PKR PUSAT NAK MATI, PKR SELANGOR DAH MAMPOS.



Sukar Mencari Calon:  Tanda-tanda Kekalahan Pembangkang

Di kala Barisan Nasional semakin bersemangat menunggu pilihanraya, parti-parti pembangkang terutamanya PKR kelihatan resah gelisah.   Malah, keresahan mereka terserlah apabila Ketua mereka sendiri iaitu, Anwar Ibrahim menyatakan yang beliau sanggup bersara jika kalah dalam PRU ini, sepertimana yang dilaporkan oleh akhbar Financial Times (FT).  

Bagaimana PKR boleh mengharapkan kemenangan jika mencari calon yang sesuai dan layak juga amat sukar sekali?   Menurut sumber-sumber yang boleh dipercayai, PKR akan bertanding sejumlah 66 kerusi dalam PRU ke-13 ini, dengan pecahan mengikut negeri seperti berikut: 

Kedah – 7
Pulau Pinang – 4
Perak – 9
Selangor – 11
Terengganu – 1
Kelantan – 3
Pahang - 4
Johor - 4
Melaka - 1
Negeri Sembilan – 2
Wilayah Persekutuan – 5
Sabah – 8
Sarawak – 7

Dalam PRU 2008 yang lalu, PKR berjaya memenangi 31 kerusi dan banyak meraih undi Melayu.   

Tetapi, pendekatan liberal PKR yang semakin menyerlah kini nampaknya telah menyukarkan parti ini meraih undi kaum Melayu.  Manakala masyarakat Cina lebih selesa dengan DAP dari PKR.  Masyarakat India pula, ramai yang telah serik ditipu dan diberi harapan palsu oleh PKR lalu bertindak menolak parti itu.   Justeru, mahu tidak mahu, PKR terpaksa bergantung kepada undi masyarakat Cina dalam PRU ke-13 nanti.  

Sumber yang sama juga mendedahkan bahawa daripada 66 kerusi yang bakal mereka tandingi, hanya 14 calon Melayu dan  8 calon dari lain-lain kaum, yang dapat dimuktamadkan.  25 kerusi pula masih di dalam dilemma dalam meletakkan calon.   Sekurang-kurangnya 5 kerusi mengalami pertindihan dengan PAS dan DAP.  Di masa yang sama juga, PKR langsung tidak punya ‘calon pilihan’ mahupun ‘calon dalam pertimbangan’ untuk 19 kerusi lain.   

Ini bermakna daripada 66 kerusi, hanya 22 sahaja yang dapat dimuktamadkan sementara 44 yang lain masih lagi samar.  Ini menunjukkan betapa sukarnya PKR untuk mencari calon yang sesuai, jauh sekali yang layak dan mampu menang untuk menghadapi pilihanraya kali ini.  

Lebih buruk lagi, Anwar sendiri dikatakan masih mengalami dilemma sama ada untuk bertanding di Permatang Pauh, kubu kuatnya, atau di Nibong Tebal yang dikatakan memberi jaminan yang lebih baik untuk menang.   Anwar dikatakan sedar bahawa sokongan rakyat Permatang Pauh terhadapnya telah merosot teruk sehinggakan ceramah-ceramahnya di sana tidak lagi mendapat sambutan.  

Apabila seseorang politikus sudah hilang sokongan di kawasannya sendiri, ia sekali gus menunjukkan yang riwayat politik mereka semakin pendek.  Mungkin kerana inilah Anwar sudah mula membayangkan persaraannya dari arena politik jika kalah dalam PRU kali ini.  

Dengan Ketua yang sebegitu lemah, PAS dan DAP turut terheret sama.  PAS sebelum ini membayangkan akan bertanding 80 kerusi berbanding hanya 67 kerusi pada PRU yang lalu.  Namun, keinginan PAS untuk menjadi parti dominan dalam kabinet Pakatan Rakyat pastinya tidak disenangi DAP dan PKR. Dan seperti biasa PAS akhirnya akan terpaksa akur atas apa saja keputusan yang dibuat oleh DAP dan PKR.  

Jika ini berlaku, maka DAP akhirnya akan menjadi parti dominan secara nyata dengan 89 kerusi mutlak untuk partinya, berbanding PKR 66 kerusi dan PAS 67 kerusi.   Ini bermakna, puak rasis dan chauvinis DAP akan lebih mudah untuk meratah kaum-kaum lain andainya Pakatan Rakyat  berjaya memenangi PRU nanti.  

Nasib kaum-kaum bukan Cina di Malaysia, jatidiri bangsa Malaysia yang kita impikan, serta identiti Malaysia itu sendiri pasti berada dalam risiko terhapus sama sekali di bawah kepimpinan Pakatan Rakyat yang didominasi DAP.    

Maka, senario ini juga merupakan faktor yang bakal membawa kekalahan kepada Pakatan Rakyat.

24 comments:

Anonymous said...

Bagaikan dara sunti lagi suci dalam upacara kaum Maya, Abby diusung atas pentas ceramah PAS di Kuala Kerai, Pasir Puteh dan Machang oleh Muslimat PAS Kelantan bersama Cikgu Normala Sudirman (bekas calon Tenang) yang sudah acah nak pergi ke UMNO jika kewangannya tidak dibela.

Sama mengambil peluang dari kehadhiran Abby adalah ADUN Selinsing yang diketahui ramai dituduh mengadakan hubungan dengan isteri orang dalam gerabak keretapi. kelihatan dalam gambar adalah Abby bersama ADUN Selinsing di atas pentas.

Teringat akan kumpulan Arqam. Lelaki PAS pun dilahirkan dengan genital Abby hoi. Takut kau bukan saja di passing passing macam Sahara Yaacob tapi tak menyabar hingga dalam keretapi dikerjakan.
......................
ABBY DAH SEDIA NAK KENA KEKAH.

Anonymous said...

Senarai Pemimpin PKR keluar parti
Bekas Timbalan Presiden, Dr. Chandra Muzaffar
Bekas Ketua Angkatan Muda, Ezam Mohd. Noor
Ketua Penerangan, Ruslan Kassim
Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT), Zainur Zakaria
Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT), Datuk S. Nallakarupan
Pimpinan awal ketika PKR mula ditubuhkan seperti:
Bekas Naib Presiden, Marina Yusuff
Bekas Setiausaha Agung, Mohd. Annuar Tahir
Bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari
Bekas Setiausaha Angkatan Muda Keadilan, Lokman Noor Adam
Bekas Naib Ketua Pemuda Keadilan, Muhammad Zahid Md Arip
Bekas Timbalan Pengarah Pilihan Raya Keadilan, Hamdan Taha
Bekas Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Salehuddin Hashim
Setiausaha Pergerakan Pemuda PKR Sabah, Faizal Julaili
Setiausaha PKR Bahagian Papar, Awang Mumin Awang Marali
Bekas Bendahari Agung, Abdul Rahman Osman
Bekas Naib Presiden PKR, Saidatul Badru Tun Said Keruak
Naib Presiden, Jeffrey Kitingan
Datuk Zaid Ibrahim
Ketua Angkatan Muda (AMK) Kuala Selangor , Nazaruddin Darmawan
Ketua Wanita Kuala Selangor, Fauziah Sulaiman
Bekas calon PKR Teluk Kemang / antara pengasas PKR, Abdul Manap Shahardin
Bendahari Parti Keadilan Rakyat (PKR) Hulu Selangor, Datuk Dr Halili Rahmat
Ketua PKR Tanjung Malim / Ketua Penerangan PKR Perak, Soraya Sulaiman
Timbalan Ketua PKR Bagan Serai, Roshanita Mohd Basir
Ketua Wanita PKR Pulau Pinang, Aminah AbdullahKerusi Parlimen
Ahli Parlimen Bayan Baru - Datuk Seri Zahrain Mohamed
Ahli Parlimen Nibong Tebal - Tan Tee Beng
Ahli Parlimen Bagan Serai - Mohsin Shamsuri
Ahli Parlimen Kulim Baru - Zulkifli Nordin
Ahli Parlimen Wangsa Maju - Wee Choo Keong
Kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN)
Adun Behrang - Jamaluddin Mohd Radzi
Adun Changkat Jering - Kapten (B) Mohd Osman Jailu
Adun Ngemah - Gabriel Adit Demong
Adun Lunas - Md Radzi Salleh
Adun Pelabuhan Klang - Badrul Hisham Abdullah
Adun Bukit Selambau - V. Arumugam
Bekas Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang - Fairus Khairuddin

Anonymous said...

yang tinggal
azmin ali
rafizi

Anonymous said...

Undi PAS = undi PKR = Sokong DAP..ohhhh noooo..

DAP yg di penohi oleh kaum cibai yg sntiasa memandang rendah akan org Melayu..sntiasa mncari peluang utk mncantas hak keistimewaan org Melayu/bputra...YG SENANTIASA MNUNGGU PELUANG UTK MEMEGANG KUASA MEMERINTAH DI MALAYSIA..

ooooo tidakkkkkkkk

SAY NO TO PAKATAN HARAM JADAH..

Anonymous said...

I TAK KISAH...PKR DAH NAK MAMPOS KE...PKR DAH NAK BERKUBUR KE...

BAGI I...PALING PENTING...BATANG KONEK BENGKOK ABANG NUAR MASIH SIHAT...

BANG NUAR KU SAYANG...LUBANG BONTOT I MILIK MU SAYANG.

I LUV U BANG NUAR.

Bomo Siam said...

Siapa yg gatai akai buat FITNAH kat si mulia penggali kuboq ni...?

Astaqfirullah....!

Anonymous said...

Anon 1:24 PM
Ish ish ish brapa banyak daaaa.. Patutlah PKR bakal melingkup teruk PRU13 ni. Kiranya jika Pakatan Setan menang Anuwar bakal diangkat jadi PM dan majoriti kabinetnya dari DAP tak gitu? alagaPAS? Melepas....

Otak geliga said...

PKR = Berkubur
PAS = Nazak
biaDAPigs = Makin kuat menyondol

SALAH SIAPA????

UMNO le, sapa lagi....heheheh

Otak geliga said...

lepas ni rumah org Islam, Bumiputera & anti biaDAPigs kena pasang pagar kukuh sbb kalau depa menang, SONDOLan akan byk berlaku....nak harap unit amal PAS???

2x5 suka menyondol...heheheh

Otak geliga said...

66 = PKR
67 = PAS
89 = biaDAPigs

memang org Melayu/Islam dlm Pakatan Haram nak jual Malaysia pada Singapore....mana taknya, pemimpin kebanyakannya bekas Singaporean.....siapa????

try usha unit amal PAS...kalau x kena sondol bagus le...heheheh

Otak geliga said...

akhirnya impian Y.Bhg. Prof. Tan Sri Dato' Dr. Mahfuz Omar utk ditabalkan menjadi Perdana Menteri Malaysia berkemungkinan besar termakbul dgn penarikan diri AI...aku ucapkan............




JANGAN MIMPILAHHHHhhhhhh....hahahahaha

Otak geliga said...

Marilah menuju kepada kehancuran mengikut acuan pemerintahan Islam ala PAS......hahahahah

buat malu umat je la PAS ni, x da chromosome Y langsung....heheheh

Otak geliga said...

PAS = mengelirukan @ pemecahbelah umat Islam

PKR = pejuang Liberalisme/Pluralisme

apa beza 2 parti ini???

org India kata ILLLLEEEKKKKK...hoh!!

Otak geliga said...

AI selama ini cuba meniru rancangan Maria Tengku Sabri terbitan TV3, cuma mungkin temanya berbeza

MTS guna tema: "Jalan2 Cari Makan"

AI pula guna tema: "Jalan2 Cari Pasal"

tapi tak dinafikan ke-2 selebriti ini sgt mantap dlm membawa produk masing2...

yg satu, ke arah keKENYANGan
yg satu lagi ke arah keHANCURan

mana satu pilihan anda???...hehehe

Anonymous said...

Rakyat dan Raja, berpisah tiada.

Anwar Ibrahim dan lubang dubur, pun berpisah tiada.

hehehe

Anonymous said...

sesapa nak jadi calon tangkap muat......,gi tanya PKR.....byk tu kerja kosong jadi Yb jika menang!!...TAPI GADOH BALING KERUSI DULU DGN KETUA CABANG atau takpun ketua ranting tu

Anonymous said...

bertanding 66 kerusi,
pkr dah nak mampus,
undi protes takde lagi dlm pru 13..

pas berangan nak ganti umno,
berangan nak keputrajaya??

hahaha..
mari kita gelak ramai2,
hahaha,,

bomosiannn boleh terus pegang bendera!!!

hahaha..pas bodoh..!!!!

Anonymous said...

PKR gah pasal dsai.....anak beranak..........Parti Keluarga Rakus.....azmin..khalid..rafizi..zuraida ini kata hebat?......kena ratah ler jawap nyer!......ngap...ngap...ngap.....huuurkkkkk!

Anonymous said...

TAK KISAH LA APA PUN, YANG PASTI KAMI SEKELUARGA TAKKAN UNDI PKR LAGI PRU13 NANTI. INSYA ALLAH..

Anonymous said...

harapkan aura 2008 tiada lgi bagi PKR.......TIADA MOMENTUM UNDI PROTES UTK KEDUA KALINYA......FACT!......SOKONGAN MAJORITI TOLAK PR...TELAH MUNCUL SKRG......TEMPOH SEPENGGAL DIBERI PELUANG TIADAPUN MENJADI SIULAN..TAPI SESALAN DAN KEJIAN YG MENGUNUNG KPD PR............BENDERA PUTIH HAMPIR SEPARUH TIANG MULA DIKIBAR......

Anonymous said...

tok moh siam boleh jadi calon PKR
apa lagi tok moh
ko tonggeng depan nuar pasti jadi calon

Anonymous said...

Cukup la aku da tertipu masa 2008 dulu. Kali ni PR x akan dpt undi aku. Aku da sedar skrg ni bhw undi hamPAS bermakna DAPig akan naik. Menyesal aku.

Anonymous said...

LAWAN TETAP LAWAN....KAH KAH KAH...

Anonymous said...

Allah telah menunjukkan kita yg mana benar dan salah..ada otak, fikir2kan la..selamat tinggal pkr, parti dgn lambang mata satu..aku juga akan pastikan seluruh kaum keluargaku mengundi BN pd PRU13..cukupla kebodohan mengundi pkr pd 2008...InsyaAllah..

- Razif, Selangor