Thursday, July 5, 2012

RM 1BIL : MANA PERGI HILANG WANG RAKYAT SELANGOR ?


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Salam 1 Malaysia
1.    Pendedahan mengenai skandal dalam urusan penyelesaian hutang (bail-out) TALAM Corporation Berhad yang berjumlah RM392 juta, membuktikan Kerajaan Pakatan Negeri Selangor tidak mampu mengurus tadbir kewangan dengan baik malah lebih teruk dari itu, mereka bertindak secara tidak beretika dan penuh tanda tanya.
2.    Persoalan pertama, kenapa wang kerajaan negeri digunakan untuk ‘membeli’ hutang TALAM? Rakyat Selangor pastinya ingin tahu adakah pembelian hutang ini juga mungkin mempunyai tujuan lain yang cuba disembunyikan oleh pihak PKR?
3.    Jika sebelum ini beliau memberikan alasan bahawa Kerajaan Negeri tidak mempunyai kewangan yang kukuh untuk membantu Yayasan Basmi Kemiskinan dan Yayasan Selangor, namun kenapa kali ini ratusan juta boleh digunakan hanya untuk menyelamatkan syarikat kroni? Adakah ini sikap pemimpin yang sanggup menipu rakyat Selangor?
4.    Pendedahan ini mungkin sebenarnya mempunyai kaitan juga dengan kenyataan saya sebelum ini iaitu punca Geran Selangorku yang bernilai RM300 juta. Sehingga kini, Menteri Besar Selangor mahupun Setiausaha Politik beliau, Faekah masih lagi berdolak dalih dalam isu tersebut. Saya percaya, pendedahan mengenai berlakunya penyelewengan RM 1 billion dalam urusan ‘bail-out’ TALAM akan mendedahkan lebih banyak salah laku yang diamalkan oleh pentadbiran Pakatan.
5.    Proses pembelian hutang TALAM bukan sahaja merupakan proses yang tidak beretika tetapi berniat untuk mengelirukan rakyat. Skandal melibatkan wang rakyat yang berprofil tinggi ini tidak boleh dipandang ringan oleh kita semua.
6.    Menteri Besar pada tahun 2009 telah mendapatkan budget tambahan dalam sidang DUN bagi pembelian hutang ini, beliau sendiri berjanji akan mengeluarkan KERTAS PUTIH (white paper) mengenai hutang ini pada penghujung 2010. Hampir dua tahun berlalu, sehingga kini tiada sebarang KERTAS PUTIH atau laporan yang dikeluarkan oleh Menteri Besar Selangor untuk pengetahuan awam khususnya rakyat Selangor. Adakah ini hanya janji kosong atau sebenarnya Menteri Besar takut untuk mendedahkan perkara sebenar? Kenapakah Khalid masih belum mengotakan janji beliau?
7.    Pengambilalihan hutang TALAM oleh Kerajaan Selangor, seperti yang didedahkan oleh Chua semalam, melibatkan wang rakyat Selangor yang bukan sedikit. Adakah ianya untuk kepentingan kroni dan orang-orang tertentu sahaja? Jika benar, inikah nilai accountability dan transparency yang dilaungkan oleh pihak Pakatan?
8.    Dalam sidang media ini juga, saya ingin membangkitkan beberapa persoalan kepada pihak Kerajaan Negeri Selangor terutamanya Menteri Besar sendiri.
a.     Bolehkah Khalid Ibrahim menyediakan satu laporan terperinci setiap bentuk tanah atau asset yang dibeli oleh Kerajaan Negeri bagi tujuan pengambilalihan hutang TALAM?
b.    Berapakah harga pembelian setiap tanah atau aset, apakah asas kepada penilaian (assessment) tersebut dan perbandingan dengan harga pasaran semasa?
c.      Apakah status pembangunan yang telah dilakukan ke atas setiap tanah atau aset yang telah dibeli tersebut?
d.    Adakah benar kos pembelian tanah dan aset syarikat TALAM berjumlah RM 676 juta seperti yang didedahkan? Jika benar, ini merupakan satu nilai yang jauh lebih tinggi dari hutang sebenar iaitu hanya RM 392 juta. Bagaimanakah jumlah itu diperolehi?
e.     Bagaimanakah proses rundingan pembelian tanah dan aset yang terlibat? Kerana rakyat perlu tahu harga tawaran dan bagaimana persetujuan ini dicapai.
f.       Berapakah jumlah wang yang diterima oleh agensi yang dihutang oleh TALAM seperti Unisel, PNSB dan Kumpulan Hartanah Negeri Selangor (KHSB). Ini kerana menurut KHSB, hutang masih belum lagi dibayar. Dan jika UNISEL telah menerima hutang itu, maka soal penjualan aset UNISEL tidak timbul.
9.    Nampaknya, segala skandal kewangan yang berlaku di Selangor adalah saling berkaitan antara satu sama lain. Perkara ini akan kita dedahkan dari masa ke semasa.
10.                      Gesaan ini perlu dijawab dengan terperinci kerana  transaksi ini begitu meragukan. Bagaimana kerajaan negeri membelanjakan sejumlah wang yang begitu besar sekali untuk ‘membeli’ hutang TALAM melalui kaedah round-tripping sedangkan amalan ini hanya bertujuan untuk mencantikkan akaun sahaja tanpa memberikan keuntungkan kepada Kerajaan Negeri?
11.                      Rentetan daripada itu, demi kepentingan rakyat Selangor, pihak BN Selangor akan membuat laporan kepada SPRM dan menggesa pihak SPRM melakukan siasatan menyeluruh agar pihak yang bertanggungjawab dalam skandal ini dapat disiasat. Jika perlu, laporan kepada Bahagian Jenayah Kormesil PDRM juga akan turut dilakukan dalam masa terdekat ini.
12.                      Sikap Menteri Besar yang bermain silap mata dalam soal kewangan negeri adalah tidak menghairankan kerana beliau sendiri menanggung hutang jutaan ringgit dengan sebuah bank bagi tujuan pelaburan saham. Akibatnya, kewangan negeri yang dipertanggungjawabkan kepada beliau juga turut diperjudikan. Adakah ini sikap yang bertanggungjawab selaku ketua negeri?
13.                      Pendedahan demi pendedahan menunjukkan persoalan yang saya lontarkan sebelum ini terutamanya mengenai sumber kewangan Geran Selangorku yang meragukan mungkin berkaitan dengan pendedahan skandal RM 1 billion ini.
14.                      Sikap angkuh Menteri Besar yang  masih cuba untuk berlagak tenang dan mencabar pihak BN supaya mendedahkan lebih banyak bukti hanya akan memakan diri. Kami akan membuat lebih banyak pendedahan pada masa akan datang. Saya berharap agar Menteri Besar dapat memberikan jawapan yang meyakinkan terhadap persoalan yang saya lontarkan. Sesungguhnya rakyat Selangor tidak mahu lagi diperbodohkan oleh pentadbiran Khalid Ibrahim dan sekutu Pakatan yang lain.

Dato’ Sri Ir Mohd Zin Mohamed
Koordinator BN Selangor

28 comments:

Anonymous said...

.

Merokok merbahayakan kesihatan ... kurangkan merokok .

.

Anonymous said...

selamat berpuasa kepada semua umat islam semua....kita bersatu kerana Allah!

Anonymous said...

Umgok mana tahui Allah

Anonymous said...

sebijak bijak pemimpin ialah pemimpin yg kurang bercakap dan berkerja kuat untuk rakyat..... sebodoh bodoh pemimpin ialah pemimpin yg suka mencari alasan untuk mengelak dari segala masalah........

kalid gagap ni bijak atau bodoh????gua nengok cam bodoh je....

matt said...

Pkr ni pemimpinnya kotor2 belaka.. PKR dh tak relevan!

Anonymous said...

perompak tengah curi harta... diamkan...semakin galak dorang...tapi telah dijerkah......diam menikus.....,dibongkar....mulalah nak menyaman!...cubaan nak tutup mulut lagaknya!

ni lah penyamun zaman moden...berlindong disebalik undang2!

Anonymous said...

apa yang boleh diharapkan DAP adalah penyangak dan penyamun nombor satu , si khalid pulak lembu dia dua-dua bodoh , kenapa khalid jadi MB?? sebab masa dulu khalid yang bukan jenis baca terma perjanjian tu yang dia kena buang dari Guthrie .. orang macam jni laa yang DAp suka , bodoh yahap gaban . PAS??? err tu lembu-lembu milik DAP kan

Anonymous said...

kasi siasat/audit habis-habisan!!

musibat2 ni kaki sebat duit rakyat..kasi sumbat dlm penjara biar berkarat kat dlm

PAS dan PKR ni semua kapir2 yg suke jilat bontot DAP

undi PAS jadi KAPIR!!!

Anonymous said...

Tuan/puan jgn mudah kata kafir kpd sesama Islam kerana nabi kata kalau yg dituduh tak kafir yg menuduh jadi kafir. Sangat merbahaya nanti hidup kita jadi sia2 sahaja.

Anonymous said...

Anonymous said...

Umgok mana tahui Allah
July 5, 2012 6:07 PM

----------------------------------------

Seorang lagi pecacai tahap anjing suruhan DAPigs menyalak untuk mengemis tulang babi dari DAPigs, padan muka, dasar manusia tak bermaruah, maruah ko dah dijual kepada DAPigs untuk seketul tulang babi.

Kepada pecacai DAPigs tahap anjing suruhan di atas, ko ni jenis bebal dan buta kayu, tak reti menilai, kerajaan Barisan Nasional sibuk membantu rakyat, sibuk membentuk negara yang harmoni dan aman damai, sibuk membangunkan sahsiah masyarakat menjadi manusia yang berguna, bukannya macam Penipu Rakyat, kaki pembohong, penipu, pemutar belitkan isu, penyebar ajaran sesat dengan hukum hakam sesat, mengajarkan budaya liar walaupun berserban dan berjubah, menghasut orang ramai jadi kurang ajar, ko cerminlah diri ko dan pimpinan tahap longkang dalam Penipu Rakyat yang sangat tidak berguna, ada di Malaysia ni menyemak saja, elok dihantar ke Syria, Iraq dan Afghanistan untuk dibom oleh puak yang bersengketa di sana, baru padan muka dengan para petualang itu. Apa yang jelas Barisan Nasional berjuta kali ganda lebih baik dari Penipu Rakyat yang berjuta kali ganda sangat tidak berguna, Barisan Nasional mengajak manusia ke arah kebaikan, tapi Penipu Rakyat menghasut manusia ke arah kejahatan, sedarlah rakyat sekalian.

Anonymous said...

Anonymous said...

Tuan/puan jgn mudah kata kafir kpd sesama Islam kerana nabi kata kalau yg dituduh tak kafir yg menuduh jadi kafir. Sangat merbahaya nanti hidup kita jadi sia2 sahaja.

July 5, 2012 7:01 PM

----------------------------------------
Adalah lebih baik saudara pergi memberi peringatan kepada Nik Aziz, Hadi Awang dan para tok guru politik PAS yang sibuk mempergunakan agama untuk kepentingan peribadi hingga membuat hukum hakam sesat demi kepentingan politik. Malahan isu kafir ini siapa yang kafirkan siapa? Saudara pergi nasihatkan Hadi Awang untuk betulkan akidah orang yang terpedaya dengan 'Amanat Haji Hadi' dalam ceramah beliau di Marang tahun 1980an dulu.

Anonymous said...

Angkuh betul...:-)

Anonymous said...

Anonymous said...

Umgok mana tahui Allah
July 5, 2012 6:07 PM

---------------------------------------

Kepada anjing kurap yang menulis di atas, ko ni Islam ke? Ko jangan main-main dan melagak-lagakan orang Islam, jangan nak cari pasal, nanti tak pasal-pasal bersepai kepala, ko nak makan babi ke, ko nak tonggang air kencing setan ke, ko nak buat jadah apa pun ko punya pasal, jangan nak menyamar, kerana buruk padahnya kelak. Kepada anjing yang berkenaan, sedarlah ko hanya sekadar anjing yang menyalak ke hulu ke hilir saja, jangan nak melebih-lebih pula, nanti tak pasal-pasal kena 'kerat lidah', terus tak boleh menyalak, bodoh!

Anonymous said...

Saya penyokong bn tapi bab kafir mengkafir jgn dibuat main nanti kita yg rugi. Saya hanya beri nasehat agar tuan/puan tak rugi diakhirat nanti.

Anonymous said...

Anonymous said...

Angkuh betul...:-)

July 5, 2012 7:17 PM

---------------------------------------

Yang lebih angkuh adalah berlagak 'holier than thou' bila hanya memakai serban dan jubah, tak boleh ditegur, malahan ada juga yang sibuk nak menyaman orang bila orang dedahkan keburukkannya sedangkan dia sibuk membuat cerita palsu memburukkan orang tak apa pula, contohnya Nik Aziz dan Lim Guan Eng serta Anwar, kaki penipu dan berlagak nak mampus, berlagak saja lebih, tapi tak guna, perosak masyarakat.

Anonymous said...

Anonymous said...

Saya penyokong bn tapi bab kafir mengkafir jgn dibuat main nanti kita yg rugi. Saya hanya beri nasehat agar tuan/puan tak rugi diakhirat nanti.

July 5, 2012 7:18 PM

---------------------------------------

Ini bukan soal sokong BN atau tidak, saya pun bukannya ahli BN, tapi saya nak ingatkan saudara supaya jangan hanya lihat semuanya salah adalah pihak BN saja, apahal saudara tak pergi menasihatkan Nik Aziz, Hadi Awang dan para ustaz dan tok guru politik PAS yang sibuk memperalatkan agama hingga membuat hukum hakam sesat hingga menyesatkan orang ramai yang terpedaya dengan mereka itu? Jangan jadi hipokritlah, itu perangai orang munafik!

Anonymous said...

Org lain nak main kafir mengkafir biarkan tapi kita yg tahu hukumnya jgn main ikut saja takut diakhirat kita jadi kafir kan rugi besar. Ingatlah nasehat ini dari hadis nabi bukan rekaan saya.

Anonymous said...

Tu mamat yang teramat samdul umgok kata nak sepai kan kepala orang hoi bahalol csl yang kata umgok mana tau allah hang pegi sepai kan kepala dia nak tengok ada telor ke tidak

Anonymous said...

Anonymous said...
Umgok mana tahui Allah

July 5, 2012 6:07 PM

KOMEN:

SAYA BERANI POTONG JARI HANTU BAHAWASANYA DIA INI ADALAH SEORANG KAFIR DAN CUBA MELAGA-LAGAKAN MUKMIN.

HARAP GAP DAPAT KESAN IP DIA INI.

Anonymous said...

kah kah kah

1 bilion lesap, pencacai jadi tak tentu arah.

kah kah kah

macamlah pencacai yang hilangkan sume tu

kah kah kah

fenomena ini sama macam...

kah kah kah

bos yang makan cili...

kah kah kah

pencacai yang kepedasan!

kah kah kah

Anonymous said...

Anonymous said...
Umgok mana tahui Allah

July 5, 2012 6:07 PM

-----------------------------------

DIA NIH MMG KETURUNAN CIBAI....KERJA MELAGA2KAN ORG ISLAM...DIA n KETURUNAN DIA LA YG MEMECAHBELAH KITE ORG ISLAM DI MALAYSIA...

Anonymous said...

this people must show some respect to Pas.

we are sure Pas is not involved in all this

Anonymous said...

shall we wait for the law to take it course?

that will take time, jude!

the faster way to get back the 1 billion is by going to the polling station this coming PRU 13.

yes, make sure PR wont have any more opportunity to handle the rakyat's money

Anonymous said...

sebab2 kenapa PAS itu KAPIR :

1.Allah samseng (tanya nik aziz)
2.Allah ada dlm gereja dan kuil (tanya nik aziz)
3.Sokong LGBT (kaum yg Allah laknati)
4.Kapirkan yg bukan PAS (tanya Hadi)
5.Mursyidul Am PAS macam paderi boleh ampunkan dosa2

so..

macam aku cakap kat atas tadi :

UNDI PAS JADI KAPIR MACAM NIK AZIZ

warisan tmk said...

Aku percaya SKANDAL TALAM akan menjadi LAST NAIL IN THE COFFIN ke atas PKR, khususnya di Selangor.

SKANDAL TALAM ini mencuri perhatian tidak sampai sebulan selepas isu ANWAL SONGLAP 3 BILLION secara tiba-tiba muncul semula.

Anwar memang terkenal sebagai 'kaki pau' semasa dia menjadi Menteri Kewangan. Hasil amalan RASUAH MEGA inilah Anwar dapat memenuhkan 20 akaun induknya dari hasil 'sponsorship' yang ditagihnya dari businessmen yang deal dengan Kementerian Kewangan di zamannya.

Tidak mustahil apa yang sedang melanda Selangor adalah ulang-tayang kepada kisah KEGELOJOHAN Anwar dan anak-anak muridnya seperti Azmin Ali dan Khalid Ibrahi....kali ini berlatar-belakangkan negeri Selangor.

Anonymous said...

Walau pun hadi Dan nik ajis cakap merepek Dan kafir tapi kita jgn main join je Dan kata kafir kat depa dan pas plak. Ingatlah hukum kafir mengkafir boleh rosak akidah kita sendiri kan rugi diakirat anti. Anon 11:35, hadi dan nik ajis cara hangpa semua buat tu salah nyata.

zat said...

sebelum nk ckp pasal isu Talam ni hrp pencacai2 semua check the facts dulu...

malah ko org patut bersyukur dulu kjaan skrang doing something nk collect balik hutang2 yg dari zaman BN lagi...

check betul2 mana ada duit rakyat dipakai...jgn main nk serkap jarang org je...dh takde idea dh ke?

Anonymous said...

rukun iman salah satu percaya/beriman kpd alQuran

surah al-Ikhlas 112 :

Katakanlah Allah itu Esa.
Allah segalanya.
Dia tidak beranak dan
Dia tidak diperanakkan
Dan tidak ada sesuatu yang serupa denganNya.

nik aziz tolak surah ni sebab tu dia benarkan/sokong/setuju katanama Allah boleh digunakan di dalam gereja atau kuil atau tepi2 simpang atau pangkal2 pokok

menolak surah al-Quran! bererti tidak percaya kpd Allah!

KAPIR la tuuuuuuuu...
lu ikot setuju dgn dia..lu pun KAPIR braderrrrrrrr

si musibat nik aziz ni ialah :

SI KAPIR SESAT YG MENYESATKAN! KAWANNYA IALAH IBLIS & SYAITAN (kalau tak cayer...tanya MURSYIDUL AM kamu sendri)