Tuesday, July 31, 2012

SI PENDOKONG MURTAD JADI IMAM.



bila ditanya apa komennya mengenai pemurtadan lina joy, anwar menjawap itu hak dia.


kepala server punya manusia.
semalam dia jadi imam kat sabah.
hmm apa nak diherankan.
akhir zaman kepala munafik lebih dipercayai katanya.



68 comments:

Anonymous said...

Alamak..raja main bini orang jadi IMAM???? Raja Peliwat jadi IMAM???sah ke solat tu????

Bomo Siam said...

Maka berkatalah Anwar sebagai jawapan...

"Aku sedang berpuasa!"

.....Terserah.....!!!

Anonymous said...

SEOLAH-OLAH MACAM TAK DAK ORANG LEBIH LAYAK LAGI KE???

Anonymous said...

siapa pun islam yang menjadi imam..sah solat disisi hukum walau sebesar mana dosanya

Anonymous said...

12:34

PENETRASI SAJA TIDAK CUKUP UNTUK MEMENUHI KRITERIA LEEWAT, BRO

HARAP MAKLUM, KIK KIK

Anonymous said...

12:38,

BETUL KE NI?

Anonymous said...

dosa yang tidak di ampun ALLAH ...ialah dosa yang mempersekutukannya..dosa selain itu ALLAH ampunkan selagi hambanya bertaubat

berkenaan dengan sah dia menjadi imam..sah hukumnya

Anonymous said...

Ape nak heran, Nalakaruppan sendiri pernah kata bapak Al-Juburi ni lepas main dengan pelacur pun boleh terus bergerak ke masjid jadi imam solat. Depan orang berlakon jadi manusia yang paling baik.... belakang orang, setan pun tersipu-sipu malu sambil tutup mata, kalah peranagi mereka kata setan.

Jam omega aku mana Jah...???

Anonymous said...

murtad kerana perimbangan akal sendiri...masih boleh faham tetapi kalau murtad kerana termakan 'rasuah' pemberian dari agama baru, yang ini tak tahu nak kata apa.

Anonymous said...

12;42

kalau sah kenapa berlaku insiden dua imam?

Anonymous said...

cara yang sama dengan cara di atas katil tu, hu hu hu

Anonymous said...

harap-harap sempatlah bertaubat sebelum duduk di kerusi empuk putrajaya...ameen

Anonymous said...

Dunia dah hampir akhir zaman kot.... Paderi gay tu biasa tapi imam gay ni benda baru ni. Mungkin la dia mmg seram duduk blakang orang lain takut tak kusyuk.. hehehe

Anonymous said...

Setan dan iblis kan kene jel bulan Ramadhan nih? Abih tu sapa lak yg tgh jadi imam tuh???

Anonymous said...

Anonymous said...
Setan dan iblis kan kene jel bulan Ramadhan nih? Abih tu sapa lak yg tgh jadi imam tuh???

July 31, 2012 12:51 PM

----------------------------------

Takkan imam mahdi lak kot... hehe

Anonymous said...

Jadi imam solat boleh, tapi jadi imam solat hajat mintak petunjuk dari Allah takut pulak si Al-Juburi ni....

zat said...

Anon 12:34

sapa kau yg nk tentukan sah atau tidak solat dia? ia bukan soal politik & terpulang kpd Nya...

Anonymous said...

keluar dari satu agama untuk masuk agama yang lebih lengkap ada juga faedahnya tetapi

keluar dari agama terlengkap dan masuk agama tak lengkap kerana kekurangan kefahaman...nak nilai cam mana?

Anonymous said...

12:54,

itu spin ko tetapi samdol kata dia boleh tentukan...cam ne tu???

Anonymous said...

Mamat jubor ni jadi imam menyembah Tuhan Allah mane satu ni?? Konpiuss aku....

Anonymous said...

lol sungguh mudah jawapan untuk menjawab soalan berkenaan sah ke x dia jadi imam

SAH HUKUMMNYA...TIDAK KIRA DIA DARI PARTI MANA

KERANA MENJADI IMAM BUKAN SOAL POLITIK

Anonymous said...

jangan banjir sudahlah

Anonymous said...

ooo! insiden dua imam tu kerana politiklah ya...hmmm ingatkan pasal agama.

Bomo Siam said...

Jika timbul fitnah, maka hendaklah hadapi dengan sikap hati2, tidak gopoh dan penuh kesabaran.

"Sesungguhnya di dalam dirimu ada dua sifat yang dicintai oleh Allah, yaitu; kesabaran dan tidak gopoh" - HR. Muslim.

Anonymous said...

Anonymous said...
ooo! insiden dua imam tu kerana politiklah ya...hmmm ingatkan pasal agama.

July 31, 2012 1:04 PM

-----------------------------------

Solat dua imam diharuskan dalam hamPAS. Fatwa haram jadah dari Haddy Awe...

Anonymous said...

Bomo Siam said...
Jika timbul fitnah, maka hendaklah hadapi dengan sikap hati2, tidak gopoh dan penuh kesabaran.

"Sesungguhnya di dalam dirimu ada dua sifat yang dicintai oleh Allah, yaitu; kesabaran dan tidak gopoh" - HR. Muslim.

July 31, 2012 1:04 PM

----------------------------------

Jika diri dilanda fitnah, cepat-cepat la berlindung dengan Allah, bukannya berlindung belakang rakyat sambil buat DEMONSTRASI HARAM....!!!!!

Bomo Siam said...

Tidak menghukumi sesuatu kecuali sesudah mengetahui kejadian sebenarnya....!

Dan perlu diingat, suatu perkara tidak bisa diketahui kecuali dengan dua cara:

1. Dari khabar kaum muslim yang terpercaya.
2. Dari berita orang yang meminta fatwa.

Anonymous said...

boleh batal puasa dok dalam ni, fitnah tak abs2

Anonymous said...

kalau ibadat sendiri tak sah untuk 40 hari contohnya...apa pula status ibadat yang dipimpin?

Bomo Siam said...

Hendaklah selalu memegang sikap adil dan pertengahan (tidak berlebih-lebihan).

"…Dan apabila kamu berkata, maka hendaklah kamu berlaku adil kendatipun dia adalah kerabatmu…," (QS. 6:152).

Anonymous said...

soalan hipotetikal:

kalau ada 3 orang saksi nampak penetrasi berlaku, apa kategori perlakuan berkenaan?

1. leewat

2. suka sama suka

3. atau apa

Bomo Siam said...

Setiap perkataan dan perbuatan di dalam setiap fitnah harus ada dhawabith (ukuran yang tepat)...!

"Tidaklah kamu berbicara dengan suatu kaum sebuah pembicaraan yang tidak bisa dipahami oleh akal mereka kecuali akan menjadi fitnah bagi sebahagian dari mereka" - HR.Muslim.

Anonymous said...

Penggadai maruah Islam sedang beraksi. Jaga-jaga dengan iman anda supaya tak terpengaruh dengan Dajjal laknatullah ni...

Anonymous said...

macam mana pulak si mangsa yang mahu didakwa?

melatonin sapiens said...

Gay boleh jadi imam? Sah solat? Adakah benar islam ini sebenarnya terbuka sifatnya. Syumul. Apakah "tiada syarat" yg menetapkan, "gay tidak dibolehkan jadi imam, ustaz, dll". Mungkin sebab itu di US ada ustaz gay khas utk gay. Saya bukan penyokong gay, tapi berdasarkan rujukan diatas mungkinkah berlaku diskriminasi terhadap golongan gay di Malaysia?

Minta sesiapa tolong jelaskan saya bimbang ini boleh rosakan akidah saya. Saya akan cuba panjangkan hal ini di forum tertentu.

Anonymous said...

video tu pun tak tengok tiba-tiba keluar kenyataan: "siapa sebarkan lakonan dalam video...tak masuk sorge?"

haiya ini macam pun ade.

Anonymous said...

Kalau kat Sabah, boleh laa jadi Imam. Orang Sabah lemah sikit pasal hal-hal ni.

Cuma mari semenanjung tengok. Pegi mana-mana kampung. Cuba jadi imam sana. Tak di buru orang kampung nanti.

Saya pikir kan, antara depa-depa sama sendiri pun ada yang tak akan ikut jadi makmum belakang Anwar.

Ingat kalau Anwar tengah borak2 kedai kopi dengan Professor Kamal Hassan ker, dengan Kamaruddin Jaafar ker, dengan sahabat-sahabat dia dalam ABIM dahulu pastu tiba2 masuk waktu sembahyang , apa kau orang ingat depa tu semua nak Anwar jadi Imam?

Depa ni semua dah kenal sapa Anwar beb. Dan Anwar pun tahu depa ni tahu. Anwar tak akan offer diri punya, nak jadi Imam.

Orang2 Sabah boleh laaa kau temberang Anwar oiiiy. Meh mai kampung aku kat sini. Walaupun ramai pengikut PAS kat sini, nak tengok berapa ramai yang akan berdiri dibelakang bila iqamat dilaungkan dan Anwar ditolak ke depan jadi Imam. Silap2 sekali2 dengan Tok Bilalnya sendiri yang mufrarrakah nanti. Tinggal lah Samhsul Akin Kencing dalam seluar kat belakang sorang2 jadi makmum.

Mat Kilau

zat said...

Anon 1:38pm

hebat sgt ke kau sampai boleh merendahkan martabat org Sabah sampai mcm tu?

Anonymous said...

Berita panas http://bit.ly/M7xrqP

Anonymous said...

En./Tuan/Puan/cik/Pakcik/Makcik/ Tokwan.. Zat. Orang tak sedar dgn golongan sedar ada bezanya.

Anonymous said...

Sebenarnya di Sabah siapa sebenarnya Anwar tidak begitu diketahui ramai. Lagipun Anwar tidak berpengaruh di Sabah oleh itu beliau dianggap tidak penting. Tetapi lambat laun orang Sabah akan tahu juga siapa sebenarnya Anwar dan kemungkaran yang beliau lakukan.

Anonymous said...

2;30

Ya betul orang yng sedar selalu memohon pertolongan dari Allah bukanya dari syaitan.

Orang yng sedar selalu memahami hakikat Qadar dan Qadar bukanya menyalahkan orng lain untk di jadikan kambing hitam.!

Anonymous said...

2;30

Ya betul orang yng sedar selalu memohon pertolongan dari Allah bukanya dari syaitan.

Orang yng sedar selalu memahami hakikat Qadar dan Qadar bukanya menyalahkan orng lain untk di jadikan kambing hitam.!

melatonin sapiens said...

Ayoyo.. No reply? Apa ni.. Hebat tak cara Anwar menghalalkan yg haram. Tak silap saya ketika kes Saiful, Anwar juga pernah mengajar Saiful mandi wajib dan solat taubat setelah berlaku peristiwa liwat. Ini yg perlu kita awasi persepsi liwat dibolehkan cukup sekadar memenuhi mandi wajib dan solat taubat amatlah merrrrbahaya.

Saya sengaja beri persoalan dalam lingkungan gay diatas saya tgk feedback berapa ramai yg terfikir dan percaya dengan dua punchline saya "Solat tetap sah walaupun gay dan juga.. Gay di diskriminasi" hehehe

Servant of God said...

Mat Kilau

July 31, 2012 1:38 PM

---------------------

Tuan, diharap jangan melemparkan tuduhan sebegitu kepada orang Sabah.

Adakah anda pada saat ini tinggal di Sabah sehingga boleh tahu perkara ini?

Berbelas tahun saya tinggal di Sabah. Mereka macam orang Semenanjung juga. Ada yang warak, ada yang tidak.

Janganlah hanya kerana tuan terjumpa seorang yang kurang kuat imannya, maka semua orang dari kelompok itu tuan beranggap sedemikian rupa.

hci said...

lol

Anonymous said...

TUNGGU SAJALAH PEMBALASAN DARI TUHAN DI DUNIA INI LAGI BAGI GOLONGAN MUNAFIQUN...

Anonymous said...

melatonin sapiens said...
Gay boleh jadi imam? Sah solat? Adakah benar islam ini sebenarnya terbuka sifatnya. Syumul. Apakah "tiada syarat" yg menetapkan, "gay tidak dibolehkan jadi imam, ustaz, dll". Mungkin sebab itu di US ada ustaz gay khas utk gay. Saya bukan penyokong gay, tapi berdasarkan rujukan diatas mungkinkah berlaku diskriminasi terhadap golongan gay di Malaysia?

Minta sesiapa tolong jelaskan saya bimbang ini boleh rosakan akidah saya. Saya akan cuba panjangkan hal ini di forum tertentu.

July 31, 2012 1:30 PM

......................................

macama mane sekali pun seseorang buat dose..selagi dia islam dan boleh imam...solat tetapi sah dan bagi makmum yang mengikutinya solatnya juga sah

aku bukan pengikut aljuburi dan jadi imam atau sesuatu dengannya danbukan berkenaan dengan hal politik

ni dari hukum,dalil dan nas

bukan dari jawapan mengikut diskriminasi akal ataupun logik

ayoyo..lu ada soalan lagi?

Anonymous said...

selagi bacaannya betul seseorang islam itu tetap sah solatnya..dalam syarak seseorang yang baru bertaubat walau bacaannya tidak betul..tetap dimaafkan..tapi tidak boleh jadi imam

Anonymous said...

dia jadi imam sebab ada yang minta/suruh dia jadi imam,

dia beria2 nak jadi piem sebab masih ada yang menyokongnya.

jadi, yang bodoh siapa??

Anonymous said...

WALAU ORANG ITU FASIK SEKALIPUN TETAP SAH SOLATNYA DAN MAKMUM YANG MENGIKUTNYA JUGA SAH

KALAU KAFIR YANG JADI IMAM BARULAH TIDAK SAH

Melayu Perak said...

Apakah kita boleh sholat berimam dengan yang munafik pak ustadz?

Ahmad Musa

Jawaban

Assalamu `Alaikum Warahmatullahi Wa Barakatuh

Secara hukum fiqih, tidak ada larangan untuk shalat di belakang orang munafiq. Sebab kemunafikan itu sendiri tidak menjadi sebuah ukuran baku di dalam ilmu fiqih. Sebab syarat seorang imam shalat itu hanya berkisar pada masalah mendasar saja, seperti status keIslaman seseorang atau kemahiran membaca Al-Quran dengan benar, atau penguasaannya pada masalah agama, khususnya masalah shalat berjamaah.

Adapun bila dikaitkan dengan kemunafikan seorang imam, para ulama umumnya membuat batasan sederhana. Yaitu bila seseorang dianggap sah ketika mengerjakan shalat sendirian, maka orang lain yang shalat menjadi makmum di belakangnya pun sah juga.

Hal ini pernah terjadi di masa shahabat. Diriwayatkan bahwa Ibnu Umar ra. pernah shalat dan menjadi makmum di belakang Al-Hajjah. Padahal sejarah menceritakan bahwa Al-Hajjah ini sebagai orang yang punya catatan serius.

Imam Muslim meriwayatkan bahwa Abu Sa’id Al-Khudhri pernah juga shalat dan menjadi makmum di belakang Marwan, yaitu pada saat shalat ‘Ied. Ibnu Mas’ud ra pernah menjadi makmum di belakang Al-Walid bin Uqbah bin Abi Mu’ith. Pada orang ini pernah minum khamar lalu mengimami shalat shubuh empat rakaat. Sehingga Khaifah Utsman bin Al-’Affan radhiyallahu ‘anhu menghukumnya dengan cambuk lantaran hal itu.

Para shahabat Rasulullah yang mulia pernah shalat bermakmum kepada Ibnu Abi ‘Ubaid, padahal dia adalah seorang tersangka yang mulhid dan dikabarkan mengajak kepada kesesatan.

Jadi secara fiqih, shalat menjadi makmum di belakang seseorang yang sah shalatnya, adalah dibolehkan dan sah juga hukumnya. Namun kalau berbicara tentang pilihan mana yang sebaiknya dilakukan, tentu saja lebih tidak bermakmum kepada orang yang fasik atau munafik.

Para ulama tidak melarang tetapi hanya memakruhkan saja. Artinya, kalau secara hukum, shalat itu tetap sah. Tetapi kalau bicara masalah fadhilah , maka sebaiknya yang jadi imam adalah orang yang lebih baik lagi.

Wallahu A`lam Bish-shawab, Wassalamu `Alaikum Warahmatullahi Wa Barakatuh

Anonymous said...

sudah lah bomo.. ko ni ckp srupa org munafik.. crita najib kononnya perampas isteri org dulu ko dok jaja siang malam..
ada ko selidik awal2? atau tanya najib/rosmah/farith sndiri?
Blum lg crita altantuya..
skrg ni dok kluarkan ayat quran lak..
quran sentisa benar, yg xbenar dn berbohong ialah bomo dan penganut PAS.
Joint PAS anda SESAT!!

Tobpinai said...

siyall!!! kalulah aku jumpa si keparat nih dtg ke tempat aku, negeri di bawah bayu, aku cucuh bontot dia dgn colok gergasi!!!

Abd Razak said...

dah sembuh dah sakit belakang sianwar ni ye!! dah boleh selesa jadi imam..kata doctor german tu sakit yg tidak boleh sembuh (sepanjang hayat) ish!ish!ish! kusyuk dlm solat sampai lupa rasa sakit tulang belakang lepas ni boleh main belakang lagi

Anonymous said...

bodonya melayu perak keluar ayat punyela panjang2.padahal jawapan mudah aja SOLAT "TETAP SAH DAN DAPAT PAHALA" walau ko fasik sekalipun

Anonymous said...

BODO MELAYU PERAK SOAL DIA FASIK KE MUNAFIK KE ALJUBURI KE ITU SOAL DIA NGAN TUHAN...MASALAH DALAM HUKUM SYARAK IMA,MAKMUM TETAP SAH

KUAR AYAT2 PUNYELA PANJANG

Anonymous said...

Regardless ada org lebih layak dari dia dari segi tajwid bacaan etc, solat berimamkan dia tetap sah sbb masa dia bersolat dia mengadap kiblat, ada wudhu dan bertauhidkan Allah yang sama, biarpun rendah mana moral dia sekalipun. Dia meliwat masa di luar solat.

Anonymous said...

Org2 yg jdi makmun pun bodoh nak mampus..buat apa jdi makmun kalau dah tahu org macam babi anuar ni setan merupai manusia..!! Memang org melayu bodoh giler..main ikut aje..pastu complain tak sudah2..Memang cina ketawakan org melayu..melayu memang keturunan sakai..betul kata DAPig..melayu lagi baik masok hutan jgn keluar2 lagi..Dah tahu Babi anuar tu kaki sundal bini org dan anak haram jadah buat ape ikut jdi makmum..melayu bodoh ..CINA PANDAI GILER.POWER LGI.

Anti PR said...

Anwar tak boleh jadi makmum sebab darjat dia tinggi sikit. Dia tak boleh tengok belakang. Itu sebab org Sabah bijak melantik dia jadi imam.

Anti PR said...

Anwar tak boleh jadi makmum sebab darjat dia tinggi sikit. Dia tak boleh tengok belakang. Itu sebab org Sabah bijak melantik dia jadi imam.

Anonymous said...

ni imam politik namanya, jadi imam utk tunjuk pada orang yg dia masih sorang muslim, nak tunjuk pada orang bahawa dia berilmu. ..nak tunjuk pada orang dia baik dan boleh dipercayai, ialah. ..jadi imam satu aksi yg mujarab utk mengikat sokongan, meraih simpati, meraup kepercayaan ramai

pelik, hanya disabah anwar berani jadi imam, pasal apa? sbb ramai rakyat sabah mudah diperdaya oleh lakonan si gay tua!

Anonymous said...

Dunia akhir zaman!!

sabahan said...

gila apa nak bagi dia solat belakang aku.. nak rabak jubor!!!

Anonymous said...

Nampaknya orang Sabah lg bijak dr org semenanjung, itu sebab dia tak bg Anwar jd makmum, setuju sgt dgn pandangan sdr Sabahan..

Anonymous said...

Biarlah,tu antare anwar dengan Allah..kite doakan je anwar terbukak ati dy untuk berubah..

Umno pilihan ku

Anonymous said...

Dia ni mana bleh jadi makmun nanti mengamok si BONGKOK susahhh.

Anonymous said...

aku nk tanya....anuwar bole jdi imam k?dia da bertaubat k?ada apa2 masalah kah kita berimam kpd org tidak bersucikan diri dari segala kemaksiatan yang telah dilakukan sebelum ni?adakah solat tu sah?