Monday, August 27, 2012

PAKATAN DAN POLITIKAL MASTURBASI.


SEBANGSA,SENEGARA DAN SEJIWA.

SLOGAN di atas adalah tema yang dikemukakan oleh pakatan pembangkang untuk menolak tema kerajaan "Janji Ditepati". Bunyinya yang puitis terkandung maksud yang boleh dipersoal.

Apa maksud 'Sebangsa' di situ. Kalau ia bermaksud gabungan bangsa-bangsa yang ada di Malaysia apakah ikatan atas nama bangsa boleh disetujui oleh Pas. Nik Abdul Aziz Nik Mat umpamanya sering mengkritik perjuangan ke arah memartabatkan bangsa adalah asabiyyah kaumiyyah.

Pas tentunya lebih cenderung kepada konsep umat bukannya bangsa. Menyetujui tema itu tidak menjadikan Pas dominan dalam menentukan tema. DAP dan PKR lebih dominan menentukan hala tuju pakatan. Pendirian Pas mengenai isu bangsa ini tidak dihormati oleh warga pakatan yang lain.

'Senegara' juga menimbulkan persoalan. Negara apa yang sebenarnya hendak ditegakkan oleh pakatan. Negara Islam tentu sekali tidak. Pas berpendirian akan tetap teguh dengan tema negara Islam dan hukuman hududnya.

Sekali lagi pas terpinggir. Takkan Mustaffa Ali, Setiusaha Agung Pas tidak paham apa yg tersirat di sebalik tema itu. Dap pasti mahukan Malaysia sebagi sebuah Negara sekularndan sosialis demokratik. PKR tentu mahukan Malaysia menjadi sebuah Negara liberal dan pluralis. Element Islam di mana?

Di mana salahnya konsep Negara Islam yg mendukung faham universal dan ketamaduan. Pendirian kapal singh lebih banyak bersifat perpepsi dan salah faham terhadap maksud Negara islam sebenarnya. Semakin ramai orang barat masa kini sudah mula menerima islam sebagai suatu factor Islamphobia Barat dan Karpal Singh sama juga.

Yang peliknya, Anwar Ibrahim ada disitu. Sebagai bekas pemimpin Angkatan Belia Malaysia (ABIM) takan tema kemerdekaan nampaknya macam secular dan liberal. Kalau ia dating dari Pak Samad Said boleh dimengerti. Pak Samad bukan datangdan dewasa daripada kelompok gerakan islam seperti yang dialami oleh Anwar.

‘Sejiwa’ memberi makna memiliki roh yg sama dalam perjuangan. Pas memperjuangankan roh Islami seperti yang terkanun dalam perlembangaanya. Mampukah Dap dan Pkr menjiwai apa yg ingin diperjuangankan oleh Pas?

Kerajaan pakatan yg sedia ada umpamanya di Selangor adalah gabungan PKR, DAP dan juga Pas. Apakah wujud rasa kejiwaan antara perjuangan Pas dengan dasar-dasar yg dijalankan oleh PKR dan yg didukung DAP. Rumah urut dan pusat pelacuran tumbuh berkembang ibarat cendawan tumbuh. Pak Samad Said sebagai penyair tentu tahu hakikat ini.

Manifesto pakatan Rakyat di Selangor masih banyak yang belum ditepati lagi. Pembangkang memang suka berjanji sebelum dapat kuasa. Hal di pulau pinang pun sama. Rumah Rakyat adalah rumah untuk orng kaya dan rumah lereng bukit.

Dikelantan juga serupa. Isu bekalan air bersih ridak selesai sehingga kini. Kalau pun Kelantan dikuasai oleh Pas pada Pilihan Raya Umum ke-13 ini isu air bersih tidak akan dapat diselesaikan juga. Apakah tugas pembangkang hanya berjanji saja tetapi “Janji tidak ditepati”

Sebab itu tema Hari Kebangsaan bagi kerajaan di pilih iaitu ‘Janji ditepati”. Tema ini dari segi moral adalah baik dan bersesuaian. Bagi penulis tema ini Islamik. Salah satu amanah bagi orang beriman ialah menepati janji. Orng yang berjanji tetapi tiak menepati janjinya selalunya termasuk dikalangan orang yang munafik.
Orang Pas tentu tahu hal ini. Pentingnya “Janji Ditepati” adalah kerana pada masa lalu terlalu banyak pembohongan yang dilakukan oleh parti politik untuk memenangi hati rakyat supaya menyokong mereka. Apabila menang mereka lupa kepada janji atau melanggar janji

Tradisi ini adalah tidak baik bagi orang yang ada jiwa agama dan bertamadun. Bila penegasan tema “Janji ditepai” bagi sambutan Hari Kermerdekaan Ke-55 ini membawa gambaran bahawa menjelang pilihanraya akan dating jangan terlalu banyak janji dibuat untuk memikat menjadikan Islam sebagai dukunganya.
Belum pilihan raya terjadi Anwar sudah berjanji PTPTN akan dihapuskan dan pendidikan pecuma akan diberi. Kalai isu hutang UNISEL dan KUIS diselangor dimana Anwar menjadi penasihat Ekonomi tidak boleh diatasi, janji Anwar itu tentu menjadi bahan ketawa. Anwar juga berjanji harga minyak akan diturunkan, harga barang akan diturunkan dan banyak lagi janji yg diberi.

Membuat janji memang mudah. Melaksanakan janji akan timbul dalih. Inilah kerja pembangkang sekian lama. Oleh itu, tema “menepati janji” amat ditakuti oleh pakatan kerana bimbang ia mengenai bantang hidung pakatan sendiri. Pakatan memilih tema lain ibarat ‘tidur sebantal’.

Daripada Abu Musa r.a katanya, sabda Rasulullah SAW: “Bandingan seseorang mukmin dengan mukmin yang lain seumpama sebuah bangunan yang bahagianya saling menguatkan antara satu sama lain”. Dan baginda menjalinkan antara jari jarinya.- hadis riwayat Bukhari dan Muslim.
Utusan Malaysia – Muka 7

42 comments:

Anonymous said...

Janji Gaduh.....

mungkin inilah tema yg sesuai..oleh itu janji2 palsu dibolehkan saja... rumah percuma utk rakyat pun boleh saja..

kereta national percuma pun xheran janji lelong baik punya...

******************

update

dgn deretan mayat2 baru dilimpahkan dikaki2 lima...menjadikan korban di sryia mencapai 20ribu lebih

limpahan mayat termasuk bbp wanita dan kanak2..

usin said...

dek kerana takutkan "janji ditepati" berlumba2 pr merekacipta tema baru. kalau nk cerita keupayaan pis menyumbang idea tema ulang tahun kemerdekaan, jgn hrp. takde satupun yg dipertimbangkan oleh pr. sebab utama ialah dasar pembahagian t/jwb setiap parti dlm pr. dasar2 pr adalah t/jwb dapig. parti kencing rkyt pula bert/jwb dlm soal auta sana sini. pis pula bert/jwb menyalak melolong ke arah umno/bn utk melindungi dapig & parti kencing rkyt. contoh tema yg dipilih oleh pr kali ini "sebangsa, senegara, sejiwa" memang berlawanan dgn prinsip pis. prinsip pis langsung tidak mempertimbangkan bangsa sbb bangsa adalah assobiyah. tp atas hakikat peranan pis, maka mahu tak mahu ikut ajelah. kalau umno/bn pertikai, menyalaklah selagi boleh. maklum ajelah, kerusi mp pis adalah yg paling sikit, sbb itu peranannya adalah yg paling azab, tukang palu gendang perang. akar umbi memang tak puas ati dgn peranan pis ini, tp ada pemimpin pis ambil peduli? jgn hrp. sbb terlalu komfiden akan dpt tawan putrajaya lewat pru13. aku ex-pis cuma nk ingatkan je, jgn sampai terliwat sudah. walaupun sudah tidak bersama pis, rasa kesian masih ada. sedangkan lidah lg tergigit....

Unknown said...

JANJI DITEPATI? SAMPAI SEKARANG ORANG TAK FAHAM, APA JANJI YANG TELAH DITEPATI. IA ADALAH JANJI UMNO BUKAN JANJI KERAJAAN. KEMERDEKAAN DIRAIKAN SEMUA ORANG, BUKAN UMNO SAHAJA. JIKA UMNO PILIH TEMA YANG BEGITU, TAK ADA SALAH RAKYAT PILIH TEMA SENDIRI. KEMUDIAN TAFSIRAN GANDA BEGITU, PIHAK PR PUN BOLEH TAFSIRKAN JANJI DITEPATI YANG UMNO BUAT.

Anonymous said...


najib cukup bijak ...dia tahu anwar mesti resah dgn janji ditepati... sebb bg anwar janji xsemestinya ditepati..bila kuasa ditgn silat bileh dimainkan .TAK SECARA LANSUNG..APABILA TEMA LAIN DIGUNAKAN.. ANWAR MENGESAHKAN PENDIRIAN POLITIK NYA ITU...

TAHNIAH NAJIB ...ahli parlimen termuda..


NOTE:
TIBAI SENTIASA KELUAR AYAT YG TEPAT UTK PARTI LAWAN TAHNIAH..ZAHID


Muhammad Zahid yang juga Mursyidul Am Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim (TIBAI) mendakwa, Pas sendiri sudah tidak berminat untuk melaksanakan hudud tetapi terpaksa 'berlakon' bagi menunjukkan kononnya mereka masih kekal dengan perjuangan asal.

"Lihat di Kelantan, Pas sudah memerintah lebih 20 tahun kenapa masih belum laksanakan hudud?

"Jika benar mahu melaksanakannya, sudah tentu DAP akan keluar daripada pakatan pembangkang kerana parti itu secara terbuka menolak pelaksanaan hudud," ujarnya.

Anonymous said...

http://www.tawas.org.my/index.html

Anonymous said...

yang betulnya tema depa camni
sebangsat sekepala sewel

Anonymous said...

JANJI DITEPATI? SAMPAI SEKARANG ORANG TAK FAHAM, APA JANJI YANG TELAH DITEPATI. IA ADALAH JANJI UMNO BUKAN JANJI KERAJAAN. KEMERDEKAAN DIRAIKAN SEMUA ORANG, BUKAN UMNO SAHAJA. JIKA UMNO PILIH TEMA YANG BEGITU, TAK ADA SALAH RAKYAT PILIH TEMA SENDIRI. KEMUDIAN TAFSIRAN GANDA BEGITU, PIHAK PR PUN BOLEH TAFSIRKAN JANJI DITEPATI YANG UMNO BUAT
___________________________________
rakyat paham puak pr je yg bodo..najib umum slogan nie atas kapasiti pm malaysia bukannye presiden umno...yg ko sakit ati nape lak...ade ke rakyat selangor marah2 ble mb selangor nk wat slogan lain...skrg nie yg memimpin kerajaan pusat adalah umno...same la gak kalo pr pegang kerajaan pusat lps nie...ape yg pr janji skrg kene la tunaikan bile pegang kerajaan..dr situ la kite ckp janji parti jd janji kerajaan..xkn xphm...

Anonymous said...

mcm pr berjanji mcm2 utk rakyat skrg...bile pr akan dapat laksanakan janji2 nie melainkan dapat pgang kerajaan..mcm tu la gak umno...berjanji mase pilihanraya sebagai parti politik...bile dh bentuk kerajaan kene la tunaikan janji...tp kerajaan pr bape byk janji yg dh ditepati???

Anonymous said...

IA ADALAH JANJI UMNO BUKAN JANJI KERAJAAN
_____________________________________
abis tu janji kerajaan selangor tu sume datang dr mane kalo bkn dr pkr ngan pas....pkr nga as t bukan parti politik gak ke???dh xleh tunaikan janji bg alasan mcm2 la...

Anonymous said...

ini adalah janji umno kerana... umno yg memerintah. abis tu, PR yg jd pembangang/monyet 3 suku apahal?

pas - sebangsa menunjukkan assobiyah.

pkr - sejenis

dap - sebangsat.

Anonymous said...

janji nk turunkan cukai pintu,,,,janji nk bagi air percuma..n mcm2 lagi janji tu janji pkr...janji nie sume hanye bole laksana bile dh dpt kerajaan...tp bukan sume janji pkr dh dibuat kn...so dr situ kite kene paham janji ditepati tu maksudnye mcm mne..bukan la mcm anon kt atas tu bole lak ckp janji umno bkn janji kerajaan...

Anonymous said...

misnona...tinggal yg bodo2 mcm kau aje dlm pas/pkr/dap. contoh terdekat... ust nasha yg cerdik kondem pas tapi mat sabu & mahpus yg bodo org pas lantik jd pemimpin. hj hadi pernah jd MB trg tapi org trg tolak semula sbb dia bodooooo...

zat said...

Janji Ditepati adalah satu slogan pilihanraya UMNU...apabila slogan ini dipakai untuk sambutan hari merdeka maka ia akan mengetepikan sebahagian rakyat yg tidak bersetuju dgn aspirasi parti UMNU...erti kata ia menjadi satu slogan yg memecah-belahkan rakyat pd hari yg sepatutnya menyatukan semua rakyat..

Cuba kalu PR memerintah dia buat slogan Hari Merdeka tahun depan ialah 'Reformasi'..sudah tentu perkataan reform itu membawa byk erti yg positif...tapi sy yakin pencacai2 UMNU sekalian tak akan setuju kerana slogan itu sinonim dgn PKR begitu juga dgn Janji Ditepati...

Mana2 parti yg memerintah jgn lah sabotaj hari rakyat utk kepntingan politik...cuba kalu org buat ucapan Selamat Hari Raya Janji Ditepati (tak payah maaf zahir & batin)ok ke?

Anonymous said...

betul sangat kata kau zat. sepatutnya tema hari kbangsaan tahun ini ditukar kepada 'sebangsa (assobiyah), sejenis (LGBT) dan sejubur.

zat said...

aku rasa akhbar utusex ni patut belajar erti hari merdeka...dia cuba nk justify slogan Janji Ditepati dgn isu2 politik semasa...sbb tu lah org tak nak slogan tu..Hari Merdeka takde kene-ngene dgn politik woii..!!

zat said...

Anon 12:45

u r missing the point...hari merdeka shud be about u, me & semua rakyat...kalu pakai slogan sejubur ia hanya mengambar kan wajah kau je...lg pun di hari merdeka ni mari lah kita gambarkan keindahan kita...

Anonymous said...

Zat
takut janji
lain kali
jangan berjanji

Anonymous said...

zat
janji ditepati
bukan hanya slogan UMNO
itu le kerja UMNO
PR kerja apa?

Anonymous said...

sejubur akan menggambarkan wajah pemimpin PKR yg suka menjubur.

Anonymous said...

Apo lah ko ni zat
semua makhluk gembira jika janji-janji ditepati
ko aje tak suka
ngapa?

JANJI TAK TEPATI said...


BNUMNO janji Bumiputera pegang 30% KEKAYAAN NEGARA,TAPI SKRG??? 15% saja....Janji TAK DiTepati...!!!
SEPATUTnya Equiti Bumi 50%.....!!!!

.ROYALTI Minyak kpd rakyat Kelantan dah diberi 20 sudah,tapi JANJI TAK DI-TEPATI,malah di-ANIAYAI...!!! Kalau tidak Kelantan (95% Orang Melayu)dah lama MAJU..!!
Masalah air,kemiskinan,infra,beres!
Kenapa Federal Government(BNUMNO), SEKAT ROYALTI..??JANJI X di-TEPATI!

.Di negeri2 Kerajaan PAKATAN RAKYAT,Kenapa diSEKAT CUKAI?? PERUNTUKAN AHLI PARLIMEN (MP) di TAHAN,diSEKAT..!!JANJI X di-TEPATI!
KEJAM,ANIAIYA RAKYAT,dan LANGGAR HAK ASASI MANUSIA (iaitu RAKYAT)..!

.BANYAK LAGI...JANJI2 X DI-TEPATI..




so...Tema MERDEKA/HARI MALAYSIA:

KITA nak 2-CAR,nak 2-CAR,kita nk 2-CAR BN,Tukar BN,Tukar BN..kita nk TUKAR BN.....

UMNO MAMPOS,UMNO MAMPOS,UMNO MAMPOS

UMNO mampos,MAMPOS3....UMNO MAMPOS, UMNO MAMPOS....

DENG DER DENG DENG,DENG DENG....!!!


Lagu ABU TOLAK UMNO

zat said...

12:52pm

ok la kalu tu keje UMNU...tapi ko simpan la..tak pyh jd slogan Hari Merdeka..Hari Merdeka rakyat punya bukan UMNU punya..kenapa desperate sangat?

Anonymous said...

patutnya tema hari kemerdekaan puak2 pakatan adalah = janji2 aljuburi.

Anonymous said...

zat
kalu janji ditepati jadi slogan hari merdeka
apa yang tak kenanya...
melainkan orang tak pandai beranji
terasa pedasnya...

rakab said...

Sekarang ni BN yang memerintah kerajaan pusat atas kehendak majoriti rakyat. Apa slogan pun itu BN punya pasal....kau yang patut simpan kau punya slogan, kenapa desperate sangat ??

Anonymous said...

hidup umno hidup umno hidup umno....dulu kini dan selamanya.

ALLAH BERSAMA UMNO

Anonymous said...

zat
UMNO tak le desperate sangat
saja nak acah bung nuar ko tu...
itu le ko.
ni ko juga ikut meroyan

Anonymous said...

hidup umno hidup umno hidup umno...dulu kini dan selamanya.

ALLAH BERSAMA UMNO

Anonymous said...

Zat
bagus slogan tu
janji ditepati
yang untung rakyat
baik BN, PR
sama-sama berazam menepati janji bila diberi kepercayaan memerintah
siapa yang tak menepati janji kita tolak le...
baru le dikatakan rakyat yang merdeka
apa le ko ni zat
desperate ke ko ni...

Anonymous said...

Zat
siapa kata
orang tak hendak
slogan janji ditepati
semua orang suka tau..
yang tak suka hanya segelinti
kaki-kaki penipu rakyat...

Anonymous said...

janji ditepati
telah berjaya mengucar gacirkan PR...
hee..hee..hee..

Anonymous said...

geng PR bila lihat
slogan janji ditepati
macam nampak hantu...
sian.....

Janji MANA ADA di-TEPATI..??? ADA PATI AJE YEA LE...HEHEE said...

BNUMNO janji Bumiputera pegang 30% KEKAYAAN NEGARA,TAPI SKRG??? 15% saja....Janji TAK DiTepati...!!!
SEPATUTnya Equiti Bumi 50%.....!!!!

.ROYALTI Minyak kpd rakyat Kelantan sepatutnya dah diberi 20 tahun yang lepas,tapi JANJI TAK DI-TEPATI,malah di-ANIAYAI...!!! Kalau tidak Kelantan (95% Orang Melayu)dah lama MAJU..!!
Masalah air,kemiskinan,infra,beres!
Kenapa Federal Government (BNUMNO), SEKAT ROYALTI..??JANJI X di-TEPATI!

.Di negeri2 Kerajaan PAKATAN RAKYAT,Kenapa diSEKAT CUKAI?? PERUNTUKAN AHLI PARLIMEN (MP) di TAHAN,diSEKAT..!!JANJI X di-TEPATI!
KEJAM,ANIAIYA RAKYAT,dan LANGGAR HAK ASASI MANUSIA (iaitu RAKYAT)..!

.BANYAK LAGI...JANJI2 X DI-TEPATI..




so...Tema MERDEKA/HARI MALAYSIA:
---------------------------------

KITA nak 2-CAR,nak 2-CAR,kita nk 2-CAR BN,Tukar BN,Tukar BN..kita nk TUKAR BN.....

UMNO MAMPOS,UMNO MAMPOS,UMNO MAMPOS

UMNO mampos,MAMPOS3....UMNO MAMPOS, UMNO MAMPOS....

DENG DER DENG DENG,DENG DENG....!!!


Lagu ABU TOLAK UMNO

JANJI MANA ADA TEPATI..???? said...

.JANJI MANA ADA TEPATI..???
BYK MASUKkn PATI(Pendatang Haram) untuk Ngundi Haram ada lah...

.BNUMNO janji Bumiputera pegang 30% KEKAYAAN NEGARA,TAPI SKRG??? 15% saja....Janji TAK DiTepati...!!!
SEPATUTnya Equiti Bumi 50%.....!!!!

.ROYALTI Minyak kpd rakyat Kelantan sepatutnya dah diberi 20 tahun yang lepas,tapi JANJI TAK DI-TEPATI,malah di-ANIAYAI...!!! Kalau tidak Kelantan (95% Orang Melayu)dah lama MAJU..!!
Masalah air,kemiskinan,infra,beres!
Kenapa Federal Government (BNUMNO), SEKAT ROYALTI..??JANJI X di-TEPATI!

.Di negeri2 Kerajaan PAKATAN RAKYAT,Kenapa diSEKAT CUKAI?? PERUNTUKAN AHLI PARLIMEN (MP) di TAHAN,diSEKAT..!!JANJI X di-TEPATI!
KEJAM,ANIAIYA RAKYAT,dan LANGGAR HAK ASASI MANUSIA (iaitu RAKYAT)..!

.BANYAK LAGI...JANJI2 TAK (X) DI-TEPATI..




so...Tema MERDEKA/HARI MALAYSIA:
--------------------------------------

KITA nak 2-CAR,nak 2-CAR,kita nk 2-CAR BN,Tukar BN,Tukar BN..kita nk TUKAR BN.....

UMNO MAMPOS,UMNO MAMPOS,UMNO MAMPOS

UMNO mampos,MAMPOS3....UMNO MAMPOS, UMNO MAMPOS....

DENG DER DENG DENG,DENG DENG....!!!

HEHEHEEE...(Sedap Bedal BNUMNO ni!!)

Lagu ABU TOLAK UMNO

Anonymous said...

Anon yg nak 2-car ni dah MEROYAN woiii...Awat hang ni, sbb janji ditepati jadi MEROYAN..?!

La La La La..sakit hatiku..
La La La La..bengangnya aku..
La La La La..panazzz panazzzzz..

P/S : Lagu org MEROYAN sbb Janji Ditepati...Hehehe..

Anonymous said...

Geng PR kat atas ni
meroyan habis
siapa yang dekat dengan mamat ni
jaga-jaga sikit
pisau, parang, cangkul
sorokkan
mana le tau....

Anonymous said...

Tema org MEROYAN sbb Janji Ditepati ialah..

Nak 2-CAR, nak 2-CAR, nak 2-CAR BN..Kehkehkeh..

MAKSIMUM dh MEROYAN puak2 PENTOTOK PR ni..Gila-gila..heheheh..

Anonymous said...

woii..
mamat PR meroyan ..
meroyan janji ditepati...
orang pompuan, kanak-kanak
masuk rumah
kunci pintu..

Anonymous said...

mamat 2-car
takut akok..

Anonymous said...

jangan layan sangat mat 2-car ni
stress kat blok ni..
anak-bini kat rumah kena belasah pulak...
mana janjimu?...

Anonymous said...

Weii mamat 2-CAR..
Ko ni jenis yg pakai baju PINK ke.?

Eiii...geli teman.!!!!!

P/S: Klu nak MEROYAN pun, tukar laa lagu lain..x dapat aku bayangkan, ko nanyi lagu tu sambil pegang rambu ramba yg terlompat2 tu..hehehe.

POK NGAH NIK AJIS said...

Budak meroyan tukar dan zat. . Dua maklok manusia dari ajaran parti kencing Piss. KERAJAAN SEKARANG BN HANDLE. . KERANA MAJORITI. . PR TU MINORITI. .MAKNANYA BN DIPILIH 60% PENGUNDI. . LANTAK KAT DIA NAK BUAT SLOGAN APA PUN. . YG KORANG SAKIT PASAI APA. . !!!??? PR KALAU MENANG. .BUATLAH SLOGAN APA PUN. .KALAU DAH JADI MAJORITI. . .

KITA JADI BEBAL DAN BODOH. . KALAU MENIDAKKAN KEHENDAK MASYARAKAT YG MEMILIH BN. KITA MESTI MENDENGAR DAN MENGIKUTI PARTI YG DAPAT SOKONGAN RAKYAT DARI PARTI KURANG DAPAT SOKONGAN. . !!!!

KALAU TAK SUKA BN KO PANGKAH JE PR. . .LAIN TAUN PR MENANG. . BUATLAH APA YG PR JANJIKAN. . SEKARANG BN PERENTAH. . IKUT JELAH. . KALAU BAIK. .ALHAMDULILAH. . KALAU BURUK. . NASIBLAH. .

KAN SENANG KALAU MAU MUHASABAH DIRI. . .YG KO KUTUK KAT BLOG BUAT APA. . .70% RAKYAT KAT LUAR SANA TAK BUKA BLOG,FB,TWITER PON. . .