Monday, August 13, 2012

PAS BERMASTURBASI POLITIK LAGI.



Apabila Pakatan Rakyat (PR) melalui kenyataan Anwar Ibrahim dan Husam Musa secara terbuka menolak penubuhan Jawatankuasa Khas Tuntutan Royalti Negeri-negeri Pantai Timur, sudah tampak jelas permainan politik yang cuba dicorakkan oleh pembangkang bersabit isu royalti minyak ini.

Imbas semula sejarah awal isu royalti minyak ini sejak mula ianya ditimbulkan, rakyat sudah nampak hala tuju PAS condong untuk mempolitikkannya berbanding merundingkan isu untuk mencari titik temu.

Menjelang Pilihanraya Kecil (PRK) Manek Urai yang diadakan pada Julai 2009 lalu misalnya, isu tuntutan royalti minyak untuk Kelantan adalah menu utama yang dianggap oleh PAS akan menjadi daya tarikan kuat untuk meningkatkan sokongan rakyat kepada Nik Aziz dan kerajaan negeri pimpinannya.

Namun seperti yang kita maklum, keputusan PRK tersebut walaupun berkesudahan dengan kemenangan berpihak kepada PAS akan tetapi undi yang diperolehi PAS dan majoriti kemenangannya juga jatuh merudum.

Semasa PRU 2008, DUN Manek Urai dimenangi oleh PAS dengan majoriti 1,352 undi setelah memperolehi sejumlah 5,746 undi mengalahkan calon BN yang hanya memperolehi 4,394 undi.

Sekalipun kempen PRK Manek Urai agak hangat dengan isu retorik dan provokasi kenegerian bersabit tuntutan royalti minyak, menariknya undi yang diperolehi PAS dalam PRK itu telah merosot kepada 5,348 undi sahaja berbanding PRU 2008 sebanyak 5,746 undi memihak kepada PAS.

BN pula berjaya meraih sokongan dari 5,283 pengundi yakni peningkatan memberangsangkan sebanyak 889 undi, satu penambahbaikan sokongan yang agak baik dibandingkan hanya 4,394 undi saja yang dirangkul pada PRU 2008.

Kebetulannya, calon yang mewakili PAS yang memenangi PRK Manek Urai adalah seorang peraih ikan, lantaran itu kemenangan tipis dengan majoriti hanya 65 undi itu begitu popular dan sinonim dikalangan khalayak umum sebagai kemenangan "nyawa-nyawa ikan".

Selepas PRK itu, PAS masih cuba mensensasikan isu royalti kerana berpandangan ianya tetap berbaloi untuk dimanfaatkan bagi kepentingan politik PAS walaupun ujian awal di Manek Urai menyaksikan kesan positifnya pada PAS terlampau minima.

Dalam pada itu, ramai kalangan pemimpin PAS pada awalnya bercanggah pendapat apabila ramai yang mengakui dari aspek perundangan sebenarnya Kelantan tidak layak menuntut royalti tersebut sekalipun cuba diyakinkan oleh Husam Musa yang isu ini tetap akan memihak kepada Kelantan.

Apabila Husam berjaya 'mempengaruhi' pemimpin UMNO Kelantan, Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) untuk sepakat dalam satu pasukan memperjuangkan isu tersebut, akhirnya perbezaan pandangan dikalangan pemimpin PAS negeri dapat diketepikan.

Berikutan itu, sejak akhir 2009 dan sepanjang tahun 2010 gerakan menuntut royalti minyak terus diperhebatkan kerana PAS yakin dengan penyertaan rasmi Ku Li maka isu tersebut akan mempengaruhi rakyat untuk menolak UMNO yang ketika itu dilihat semakin mendapat tempat di hati rakyat Kelantan.

Tanpa PAS sedari, penyertaan Ku Li dalam kempen tuntutan royalti itu hanyalah bersifat menuntut ehsan Perdana Menteri supaya menggunakan kuasa dan budi bicaranya bagi menimbangkan pembayaran royalti demi kebaikan negeri Kelantan dan lain-lain negeri yang di luar sempadan pantainya menghasilkan petroleum atau gas.

Ku Li tahu, dengan hanya bersandarkan pada Akta Kemajuan Petroleum 1974 dan Perjanjian 1975 semata-mata tidak kukuh untuk dihujahkan kelayakan Kelantan menerima bayaran royalti berikutan kekangan dari akta dan fakta perundangan lain terutama membabitkan sempadan perairan yang memisahkan hak kerajaan negeri dan hak kerajaan pusat.

Antara akta yang berkait langsung dengan Akta kemajuan Petroleum 1974 dan Perjanjian 1975 ialah Akta Pelantar Benua 1966 [Akta 83], Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu No.7/1967), Akta Perlombongan Petroleum 1966 [Akta 95], UNCLOS 1982, Convention on the Territorial Sea and Contiguous Zone 1958 dan beberapa lagi akta lain.

Oleh sebab itu, apabila Perdana Menteri Dato' Seri Najib mengumumkan keputusan untuk menubuhkan Jawatankuasa Khas bagi membincangkan isu royalti minyak membabitkan tiga negeri di Pantai Timur, ia sebenarnya satu berita gembira yang sepatutnya disambut semua pihak.

Sayangnya, PAS tidak menerima tawaran ehsan yang dihulurkan oleh PM kerana tahu jika kerajaan PAS kelantan menyertai jawatankuasa ini dan isu tersebut menemui penyelesaian muktamadnya, rakyat akan lebih mengingati budi bicara dan jasa PM & UMNO berbanding sikap kontroversi yang selama ini ditonjolkan oleh PAS.

Jika Kerajaan Kelantan masih bertegas mengikut keputusan yang telah disuarakan oleh Anwar Ibrahim dan Husam Musa, nyata ia umpama langkah yang mengundur ke belakang yang pastinya akan dikesali oleh rakyatnya sampai bila-bila.

Pun begitu, alang-alang sudah menolak jemputan menyertai rundingan tersebut, kita harap kerajaan Nik Aziz akan kekalkan pendirian tersebut dan teruskan saja samannya ke atas PETRONAS dan kita tengok pula hujah dan fakta perundangan siapa yang yang kukuh.

83 comments:

Anonymous said...

...kalau dah dasar bebal maarop bodoh mcm lembu, buat apa pun pasti bangkang. isu minyak ni x kemana mcm isu hudud sebab mereka tidak bersandar pada fakta.

logik ke yg cukup sifat akal di maki org cacat berkenaan polemik hukum hudud?

itulah bodohnya PAS...asik dimaki oleh si kapal sinki yang cacat tu

-nik ajis mahafiraun-

Anonymous said...

Royalti minyak ni liat betul ketua2 lanun umno nak agih kepada negeri..... Sedang setiap negeri itu pun di bawah persekutuan Malaysia .......

Rakyat perlu peruntukan untuk bangunkan kemudahan infrastruktur.... UMNO masih cengkau sendiri saja,

Anonymous said...

Ada baiknya dapat kan pm baru yg l nbmesra rakyat .... ML ......pru chn

Servant of God said...

Anon August 13, 2012 11:57 AM,

Berkali2 orang dah ulas pasal benda nih, puak2 korang tanak dengar gak, orang malas dah nak layan kamu.

Tuh Persekutuan bagi RM600juta untuk buat projek air.. kenapa sampai sekarang tak jalan2?

Duit dah bagi. So kenapa tak jalan?

Anonymous said...

.

Merokok merbahayakan kesihatan ... kurangkan merokok .

.

Anonymous said...

anon 11.57 am....ni la metaliti ahlul bahalol PAS....reality nya kelantan x layak....ko paham x ????
baca la betul betul perjanjian tu....jgn asyik main hentam jer!!!!

Anonymous said...

PAS KELDAI

Anonymous said...

apalah... salur duit bukan kpd kerajaan negeri.. salur ke UMNO kelantan.. memamglah takleh nak buat projek.. lagi mau pusing.. kata demokrasi.. kalau tak pilih dia org terus tak bg hak2 secara adil..memang penyambung nyawa BRITISH kat malaysia betul

Bomo Siam said...

Sog 12:10 PM

600juta tu bukan royalty...itu softloan dari pusat!

Utk tukor paip lama je...perlukan 2 billion!

Bomo Siam said...

Bab royalty Kntan ni...kacang je!

Jika betui Kntan tak berhak...suruh mahkamah putuskan!

Bomo Siam said...

Jika nak bagi royalti...bagi melalui kerajaan negeri! Jgn UMNU plak memandai-mandai nak bagi direct!

Apa kerajaan negeri nak buat dgn royalti tu, itu depa punya pasai.

Bomo Siam said...

Ada ka duit royalti UMNU kata dah bagi kat Ktan...Masa bila?

Tak caye...tanya mahkamah!!!

Anonymous said...

Oiii 1:45

Ko gi pej MB berapa kerajaan pusat peruntukn untk Kelantan.Ko ingat dia orng nak bagi tau ke.
Dia orng tak nak bagi tau kerana dapat menyuburkan otak negetif korng pd kerajaan pusat.
Ko ingat diaorang ceramah sanasini isi tangki petrol pakai air liur ker?Duduk hotel bayar pakai daun getah ker?Makan minum pakai duit sendiri ker porahhhhhhh.

Bomo Siam said...

Tak caye? Cuba la tgk nasib Terengganu jika PAS yg perintah....apa jadi?

UMNU sekat serta merta...!!!

Bomo Siam said...

Cuba P.Pinang layak dpt royalti...

Apa jadi? Pagi ni LGE hingaq, ptg esok UMNU kirim cek! Apasal?

Pasai UMNU takut kat cina...!!!

Bomo Siam said...

Jgn pandai2 dok campoq peruntukkan tahunan dgn royalti...!

Anonymous said...

bising la bomo siam nie..kt selangor nie pn peruntukan utk wakil rakyt bn xdpt kt derang....kerajaan negeri terus salur kt pusat khidmat dun..kt tmpt aku wakil rakyat bn...tp peruntukan negeri pas yg pegang...blah la wei...klantan je ko nmpk...

Bomo Siam said...

2:07 PM

Klu itu dikatakan salah...bawak kemahkamah...! Sembang je, tak kemana!

Anonymous said...

Seingat aku isu nak saman pusat oleh kerajaan Kelantan dah nak masuk 3x PRU,Bermakna dah 15thn.Dengan dibarisi pakar ekonomi "anugerah tuhan,Peguam handal "anti hudud",Ahli koporat yg genius beli tanah bawah air serta pakar berdoa
Pcah perut tak ketinggalan "BOMOH SIAM" otak tahap R.Enstein (kihkihkih)sampai hari nie tak saman!

Ayat yng popular bila dekat PRU "isu royalti minyak akan di bawa kemahkamah"Dah masuk tahun ke 20 bila mau saman daaaaaa..!!!

Anonymous said...

Bagus bumuh siye... makin banyak ko tulis komen, makin banyak undi masuk ke BN...

thank you, arigato, nandri, xièxie, salamat, kòp-kuun, mekasih pada bumuh siye....:-)

Bomo Siam said...

2:14 PM

Kes tu dah ada dlm mahkamah...tapi biase le, jika UMNU yg nak kena...postpone memanjang!

Bomo Siam said...

2:19 PM

Aku peduli apa? Sapa memerintah sekalipun...perut aku anak bini, kenyang jugak!!!

Anonymous said...

WALU APA PON FITNAH DAN HASUTAN.

UMNO/BN TETAP MENJADI PUJAAN HATI KU!!

Bomo Siam said...

Tahniah PAS kerana sedia bermuzakarah dgn DAP pasal hudud & Islam...

Jgn sesekali bermuzakarah dgn UMNU!

Mmuuaahhahahaha...!!!

Anonymous said...

Bomo 2:19

Senang cerita ko nak kata mahkamah tak adil ekekekekek.
Boleh ker aku cakap dengan ko punya jin?


"oii jin apasal dahi ko berkerut Arrr apa ko cakap jin.."
"Kes tak cukup kuat..jin pun tak boleh tolong"
Muahahahahahaha.

Anonymous said...

Bomo Siam said...
2:19 PM

Aku peduli apa? Sapa memerintah sekalipun...perut aku anak bini, kenyang jugak!!!

August 13, 2012 2:20 PM

-----------------------------------

BUMUH SIAL... TAKKAN LUPE PASAL NI PULAK??? MASIHKAH KAU INGAT....

musangka said...
Masa dah nak abih dah nie...! Nak pi tutup kedai sat..!

Apa2pun aku nak buat ikrar kat hangpa berdasarkan keyakinan aku!

GE13 ni....klu BN menang lagi, aku telanjang boge jln kaki dari IPOH sampai Sungkai....!

Time malam laa....!

hangpa ingat nooo...!!!

mmuuaahhahahahaha...!!!

Assalamualaikum.
November 3, 2011 11:46 PM

Anonymous said...

Kalau perut anak bini ko tak kenyang tolak pat Al-Juburi kompom dpt habuan lumayan.

Hehehehehehehehe

Anonymous said...

Kengkawan... jangan lupe kita tuntut janji bumuh SIAL pada malam keputusan PRU-12 nanti... BN MENANG BESAR PUNYE...!!!

Kita buat live dari Ipoh hingga ke Sungkai sempena bumuh SIAL nak jalan bogel nanti....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Bomo 2:20

Kata2 dari seorang oportunis...

Anonymous said...

umpama dari kecik asyik menangis mintak susu .....sampai besar pun nak hisap tetek walhal
susu telah tiada setitikpun!!!.......yg kita kesiankan org/puak dikeliling yg mendengar ....terkesima pegun
benda baik punya..tapi apakan daya hasil perahan memangpun tiada!

jd kita tau siapa tipu siapa sebenarnya!!!.....

Bomo Siam said...

Setiausaha Politik kpd Setiausaha Agung DAP, Kharil Khir Johari berkata, DAP sedia bermuzakarah dg PAS pasal Islam & hudud!

...Kharil ni anak Khir Johari UMNU tu ka? Awat masuk DAP???

Anonymous said...

Oppss... sori. Pada malam keputusan PRU-13 nanti, bukan PRU-12.....

Kita tengok berani ke bumuh SIAL @ musangka buat. Jangan jadi macam budak Kelantan nama Johari Pain tu udah le... sembang pung pang pung pang. Bila dah berjanji nak kerat kote, hilang terus dari FB...

bumuh SIAL pun perangai serupa gak.....

Kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Bomo Siam said...
2:14 PM

Kes tu dah ada dlm mahkamah...tapi biase le, jika UMNU yg nak kena...postpone memanjang!

August 13, 2012 2:19 PM
________________________________

Syabas UMNO!! Postpone terus kami majority rakyat Malaysia di belakang mu!!

Wahkahkahkahkahkah.....

Anonymous said...

Bomo Siam said...
Setiausaha Politik kpd Setiausaha Agung DAP, Kharil Khir Johari berkata, DAP sedia bermuzakarah dg PAS pasal Islam & hudud!

...Kharil ni anak Khir Johari UMNU tu ka? Awat masuk DAP???

August 13, 2012 2:38 PM

--------------------------------

Khairil tu ade DNA Johari Khir ke??? Anak cina bukit nak mengaku jadi anak Melayu pulak....!!!!

Kah kah kah kah kah......

Bomo Siam said...

11:46 PM

Punya pandai budak ni...guna hujah musang utk lwn aku!

Kuah kuaah kuaaah! Gani Patail, buleh jadi kes ka?

Kok ya pun...carik la modai lain...!!!

Musang vs bomo?

Mmuuaahhahahahaha...!!!

Bomo Siam said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Bomo Siam said...
Tahniah PAS kerana sedia bermuzakarah dgn DAP pasal hudud & Islam...

Jgn sesekali bermuzakarah dgn UMNU!

Mmuuaahhahahaha...!!!

August 13, 2012 2:33 PM
___________________________

Dasar PARTI AHLI SYAITAN (PAS). Sudah pasti bersejuboh dgn syaitan!!

Wahkahkahkahkahkah.......

Anonymous said...

Khairil aka Ken Cin kuat....dia tu anak tiri bukan anak betul. Mak dia cina masuk ISLAM. Masa arwah khir johari kawin dengan mak dia dia dah ada. Bak sireh pulang ke gangang. KALAU ANAK BETUL BOLEH JUGAK HERAN, MEMANG DIA CINA MASUK ISLAM KEMUDIAN MASUK DAP.

Tak heran langsung.....

Anonymous said...

Bomo Siam said...
11:46 PM

Punya pandai budak ni...guna hujah musang utk lwn aku!

Kuah kuaah kuaaah! Gani Patail, buleh jadi kes ka?

Kok ya pun...carik la modai lain...!!!

Musang vs bomo?

Mmuuaahhahahahaha...!!!

August 13, 2012 2:41 PM

----------------------------------

memang la... sebab tu cakap hang langsung tak boleh pakai. Satu ko cakap, 10 tak boleh percaya...!!!!

Kah kah kah kah kah... terbukti suda....

Anonymous said...

Anon 2:45pm, bumuh siye dah kecut takut orang nmpk kote kecik dia nanti. Nak jalan bogel pun waktu malam je. WTF...

Bomo Siam said...

Zairil adalah anak kepada isteri Khir Johari yang bernama Christine yang dikahwininya pada tahun 1995.

Zairil adalah anak Christine dengan bekas suaminya yang berbangsa Cina sebelum memeluk Islam dan berkahwin dengan Khir Johari.

...apa2pun, memang ada sangkut dgn UMNU jugak la!

Kuah kuaah kuaaah!!!

Anonymous said...

UMNO/BN TETAP MENJADI PUJAAN HATI KU!!

Anonymous said...

Bomo Siam said...
Zairil adalah anak kepada isteri Khir Johari yang bernama Christine yang dikahwininya pada tahun 1995.

Zairil adalah anak Christine dengan bekas suaminya yang berbangsa Cina sebelum memeluk Islam dan berkahwin dengan Khir Johari.

...apa2pun, memang ada sangkut dgn UMNU jugak la!

Kuah kuaah kuaaah!!!

August 13, 2012 2:48 PM

---------------------------------

Kah kah kah kah... UMNO punye susu, BABI nak tumpang nama....!!!!

Kah kah kah kah kah

Bomo Siam said...

2:45 PM

Jika takleh pakai...abaikan saja! Kacang!!!

Anonymous said...

Eh, boleh ke lepas peluk Islam pakai nama bapa tiri????

Persatuan Ooolamak PAS.... fatwa mane bumuh SIAL tu pakai????

Anonymous said...

BABI tu Bumu SIal ka bro??

Heheheheehehe..

Bomo Siam said...

Dah mak dia jadi bini UMNU. Tentu diapun mentekedarah harta UMNU...

Tup2 masuk DAP...!!!

Tak berkat lagsung UMNU nih..

Kuah kuaah kuaaah!

Anonymous said...

Bomo Siam said...
2:45 PM

Jika takleh pakai...abaikan saja! Kacang!!!

August 13, 2012 2:50 PM

---------------------------

Memang aku abaikan je... tetapi perangai musang ungka ko tu tak habis-habis. Blog sendiri tak laku, nak menyibuk buat komen bodoh kat blog orang lain pulak. JADI WAJIB AKU TEGUR DAN LAWAN.....!!!!

Kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Anonymous said...
Eh, boleh ke lepas peluk Islam pakai nama bapa tiri????

Persatuan Ooolamak PAS.... fatwa mane bumuh SIAL tu pakai????

August 13, 2012 2:51 PM
_____________________________

Boleh bro!! PAS semua boleh sebab ketua dia satu level dgn Tuhan so boleh jatuh huku sa suka hati dia!!

Bomo Siam said...

2:51 PM

Nama budak tu Khairil bin Abdullah. Nama glamor...Khairil Khir Johari!

Yg kena taik....UMNU!

Kuah kuaah kuaah!!!

Anonymous said...

Bomo Siam said...
Dah mak dia jadi bini UMNU. Tentu diapun mentekedarah harta UMNU...

Tup2 masuk DAP...!!!

Tak berkat lagsung UMNU nih..

Kuah kuaah kuaaah!

August 13, 2012 2:52 PM

----------------------------------

Keh keh keh keh.... camtu letak la nama Zairil Ken Cin Kuat ke... baru la masyyukkk...

Sesuai pula bertuankan bewak lidah berbelit kat Penang tu....

Ni nak letak nama Khir Johari.... tumpang iklan ke???

Masuk Islam sebab harta ke?? Itulah orang DAPig ek.... nasib baik Karpal Wilcha banyak duit, kalau tidak, dah tukar nama Karpal Nik Ajeh... nak tumpang glamer la katakan....

Bomo Siam said...

2:52 PM

Alaaa...hg buat tak tau je dgn komen bomo tu! Jgn pandang2, jgn pegang2!

Mmuuaahhahahaha...!!!

Anonymous said...

Bumu Sial pakai fatwah PAS. Rembat bini orang dan rembat dubur tak salah malah boleh masuk syurga lagi.

Hehehehehehe...

Bomo Siam said...

2:56 PM

Masa dia peluk islam. dia belum DAP laie! Lepas Khir Johari dilupakan olih UMNU....baru dia join DAP!

Butui tak, Jin?

" Ha aah...!"

Anonymous said...

Bomo Siam said...
2:51 PM

Nama budak tu Khairil bin Abdullah. Nama glamor...Khairil Khir Johari!

Yg kena taik....UMNU!

Kuah kuaah kuaah!!!

August 13, 2012 2:55 PM

---------------------------------

Taktik nak menarik Melayu je tu..... nasib baik la Tunku Aziz kenal sape tu DAPig. Baru masuk, kenal luar dalam, rupe-rupenya parti celaka, terus keluar.... baru betul-betul berprinsip. Ini anak Cina guna bin nama Melayu... nak bagi orang kenal, jual nama bapak tiri...

Kah kah kah kah... prinsip ape tu bumuh SIAL??? Prinsip bebal ke???

Kah kah kah kah

Anonymous said...

Bomo Siam said...
2:56 PM

Masa dia peluk islam. dia belum DAP laie! Lepas Khir Johari dilupakan olih UMNU....baru dia join DAP!

Butui tak, Jin?

" Ha aah...!"

August 13, 2012 3:00 PM

----------------------------------

Khir Johari dilupakan UMNO??? Kah kah kah... kalau ko dah mati ade orang nak kenang ko tiap-tiap hari ke???

Lawak.. lawak...

Kah kah kah kah kah... alasan paling tak munasarawak...

Bomo Siam said...

3:01 PM

Sejak bila 'melayu' berpegang pd prinsip ni...???

Bomo Siam said...

3:03 PM

Kok ya pun...buat la tahlil kat dia!

UMNU tak kenang jasa!!!

Anonymous said...

Bomo Siam said...
3:03 PM

Kok ya pun...buat la tahlil kat dia!

UMNU tak kenang jasa!!!

August 13, 2012 3:05 PM

-------------------------------

mane ko tau UMNO tak buat tahlil untuk pemimpin-pemimpin mereka yang terdahulu???

Lain la ko, tahlil depan bini. Habis bini pertama, masuk tahlil ke bini kedua... kah kah kah kah...

Bomo Siam said...

Jgn sesekali bermuzakarah dgn UMNU...!

Jika nak kenal mana satu rumpun yahudi di Asia Tenggara ni....tu ha!

Tiap2 tahun bersidang di PWTC!!!

Bomo Siam said...

3:09 PM

Aku ni kan...BOMO!!!

Mmuuaahhahahahaha...!!!

Anonymous said...

Bomo Siam said...
Jgn sesekali bermuzakarah dgn UMNU...!

Jika nak kenal mana satu rumpun yahudi di Asia Tenggara ni....tu ha!

Tiap2 tahun bersidang di PWTC!!!

August 13, 2012 3:10 PM

------------------------------------

Kah kah kah kah.... bak kata pemuhung bumuh SIAL...:

Alaaa...hg buat tak tau je dgn komen bomo tu! Jgn pandang2, jgn pegang2!

Mmuuaahhahahaha...!!!

Bomo Siam said...

3:13 PM

TQ la...! Jgn layan sgt komen bomo ni...jenis gaji mata dua belah! Yg sulung muslimat PAS, Yg bongsu...puteri UMNU!

Kuah kuaah kuahhhhhhh...!!!

Bomo Siam said...

Woi..! aku nak break dulu! Dah tak larat layan hangpa! Jumpak laie...! Assalamualaikum!

Parti Artis Semalaysia (PAS) said...

nak bagi royalti ikut pemimpin umno atau PAS bukan persoalan....

yang penting rakyat dapat manfaat!!!

apa yg diperjuangkan oleh PAS??

ROYALTI MINYAK ATAU KEBAJIKAN RAKYAT KELANTAN???

Parti Artis Semalaysia (PAS) said...

PAS hanya mahu mempolitikkan isu royalti....

kalau pun diberi terus mesti ada isu berbangkit kelak...

bg terus kat pas pun ada isu..bg kat pemimpin umno pun ada isu gak..

so bg je la kat pemimpin umno habis cite...

tengku razaleigh......

kalau dia yg jadi PM sudah tentu jawapan dia bukan seperti sekarang!!

tengku razaleigh hanya pandai menangguk di air keruh!!!

persetankan dia!!! sultan kelantan pun dah nyah kan org tua tak guna ni!!!

ambe said...

Aku rase da banyak da pm tabur duit kt kelantan..tapi,pembangunan mana?takkan harapkan royalti ja?cara lain takkan tak ada kot?

ambe said...

Mak kau la nak bagi kat umno...Bebal ape ke kau ni,kau jgn nak berdalih,alu rase separuh billion habis kat kelantan je...pok nik watpa?nampak sangat xreti mentadbir..orang da bagi duit,tambahlah dengan cara laen.ni dok,habiskan wat upah beruk bershit..dap keluarkan upah x?

Anonymous said...

So,nak persekutuan tanggung semua?pundek la bumu sie!

Anonymous said...

Kalau tak sampai kt rakyat,berdose besar kelantan.ha!nak macam mana?

Anonymous said...

Macam bapak kau jugak

Anonymous said...

Muzakarah la ngan cina yang bakal ranapkan hidup kome itu,bute lagi bebal,tulah pas,satu2 nya parti paling bebal dan keras hati kt dunia

ambe said...

Fijamin dapat kerusi empok oleh anugay!

Betoi x jin?

Anonymous said...

Pas pulak rumpun syiah,keturunan yahudi jugak.!!lagi ramai,anugairah,lim guano engko!haha

Anonymous said...

Ape kerajaan negeri nk buat dgn royalti tu....
bebal nye statement......

Anonymous said...

Anon 5.47,

Tu bukan bebal,terlebih pandai! Haha

Anonymous said...

Muzakarah la ngan cina yang bakal ranapkan hidup kome itu,bute lagi bebal,tulah pas,satu2 nya parti paling bebal dan keras hati kt dunia

August 13, 2012 4:44 PM
________________________________________

PERALAT AGAMA ISLAM PULAK TU!!!

LAKNATULLAH BETOLLAH PAS!!!

MegaBidaman said...

salam bro , tajuk artikel masturbasi memang terbaik dan sesuai untuk menggambarkan keadaan PAS sekarang ,apa pun mohon jasa baik bro pautkan blog saya yang tak seberapa ni .

http://bidaman.blogspot.com/

Anonymous said...

Bila bomoh sial takde hujah dia kata pi mahkamah. Siapa perlu bawanya ke mahkamah? Bukankah org yg nak membuat tuntutan iaitu kerajaan kelantan? Pi la suruh pok nik kau tu. Walau bagaimana pun kalau keputusan tak menyebelahi mereka. mereka akan istihar mahkamah tak adil berat sebelah. Setan betul

Anonymous said...

puak hamPAS ni dari dulu sampai la ni tak pernah nak bersyukur dan tak pernah belajar utk bersyukur..

Anonymous said...

KOTA BHARU - Seorang suspek kes meletupkan Bank Rakyat Cawangan Masjid Tanah, Melaka kelmarin berjaya ditahan oleh polis Kelantan di Pasir Puteh awal hari ini.

Lelaki berusia 25 tahun, yang dipercayai bertugas sebagai kakitangan awam, berjaya diberkas kira-kira jam 2.45 pagi semasa berada di rumahnya di Kampung Merkang.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, suspek akan diserahkan kepada polis Melaka untuk tindakan selanjutnya.
..................................
KALAU NIAT ROMPAK DUIT DARI BANK RAKYAT NAK BUAT SUMBANGAN UNTUK LEBUHRAYA RAKYAT, APA HUKUMNYA TOK GURU????

Anonymous said...

TOK GURU AKAN JAWAB, MU BOLEH BAGI SUMBANGEN TU, HUKUMNYE TOK DOSE, SEBAB NIAT MU IKLASS, HANBA PUN UNTUNG JUGAJK

Anonymous said...

[url=http://os6.org/2a][b]cheap uggs boots[/b][/url] XGKZBQ
[url=http://7.nooidea.com/BG][b]ugg outlet[/b][/url] JBDCFD
[url=http://atn.in/14h][b]uggs sale[/b][/url] LZQVEC
[url=http://go.oneyo.eu/5w][b]cheap uggs boots[/b][/url] HHZJDD
[url=http://ln.io/3EdzZ][b]cheap ugg boots[/b][/url] EEMJUB