Wednesday, August 8, 2012

PAS KELANTAN TERPASUNG DENGAN GAME SENDIRI.


Sejak dua tiga tahun lepas, kerajaan negeri Kelantan yang diterajui PAS agak aktif memanipulasi isu royalti minyak untuk kepentingan politik kepartian dengan mengelirukan dan menyembunyikan fakta sebenar dari pengetahuan umum.

Sedari awal lagi sebenarnya ramai pemimpin Kelantan yang mengetahui dari segi perundangannya sukar untuk Kelantan menikmati hasil royalti minyak disebabkan tiada satu pun telaga minyak yang wujud dalam lingkungan 3 batu nautika dari pantai Kelantan.

Bagaimanapun disebabkan PAS amat faham sebahagian besar rakyat biasanya tidak pernah ambil kira isi kandungan Akta Kemajuan Petroleum & Perjanjian 1975, maka mereka merasakan terdapat peluang besar untuk mengelirukan pemahaman rakyat bawahan untuk kepentingan politik PAS.

Pun demikian telahan PAS ternyata silap percaturan kerana cuba merendah-rendahkan pemahaman dan daya fikir majoriti rakyat Kelantan yang semakin ramai celik akal dan terbuka mindanya.

Majoriti rakyat Kelantan tidakpun terkesan dengan isu royalti minyak yang sengaja diputarbelitkan oleh PAS dan ini terbukti benar apabila isu royalti gagal memberi kemenangan selesa untuk PAS dalam Pilihanraya Kecil (PRK) Manek Urai pada Julai 2009.

Malah selang setahun kemudian, PRK DUN Galas pula menyaksikan PAS jatuh tersungkur dalam pertarungan tersebut apabila kalah teruk sekalipun isu royalti minyak semakin kuat dilaungkan tika itu bagi membangkitkan semangat kenegerian dan anti BN.

Ramai rakyat Kelantan yang sebenarnya sudah memahami bahawa baik dari segi perundangan mahupun Akta Kemajuan Petroleum 1974 serta perjanjian 1975, kerajaan negeri tiada hak untuk menerima bayaran royalti minyak.

Royalti 5% hanya layak diberikan kepada Kelantan hanya sekiranya wujud telaga minyak atau gas dalam lingkungan 3 batu nautika dari pantai Kelantan.

Manakala kawasan yang melebihi 3 batu nautika ke atas sudah berada dalam kawalan Kerajaan Pusat. Pun demikian, atas budi bicara Kerajaan Pusat, sejumlah wang ehsan atau bayaran tunai masih boleh dipertimbangkan kepada mana-mana negeri.

Apabila PM membuka pintu rundingan untuk menyelesaikan isu secara runding cara demi kebaikan negeri-negeri Pantai Timur termasuk Kelantan, maka bersyukurlah kerana masih ada ruang untuk melihat isu ini selesai secara harmoni.

Tapi sekiranya isu royalti ini masih cuba dipropagandakan oleh PAS, percayalah ia hanya akan menjadi tali jerut untuk PAS Kelantan kerana menuntut perkara yang bukan menjadi haknya di masa yang sama menolak pula jalan ehsan yang disediakan oleh Kerajaan Pusat

30 comments:

Anonymous said...

layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

Anonymous said...

kepala butuh tak ada otak
nik aziz ulamak kepala butuh

Anonymous said...

celaka punya situa kutuk,ulamak taraf najis busuk, masaalah perokok dia bising, dngn peliwat dia diam jer.

Anonymous said...

Btol3...

Anonymous said...

rokok mmg hisap asap... mmg xguna pun..

buang duit. buang kesihatan..

cuba tgk utube...asap masuk avolis..avolis tempat exchangce oksigen..dahlah halus2..masuk asap2 habis tersumbat..susahkan exchancing gas kat situ...


tang ni aku sokong dia..

zat said...

royalti di bayar kpd T'ganu & diberhentikan semasa PAS mengambil-alih kjaan T'ganu & disambung semula bila BN dpt rampas balik...

spin mcm mana pun dari lepas org dh tindak-tanduk BN yg lepas org dh nampak permainan kotor BN...

pok ngah nik ajis said...

Bai anon 8:34. .pengisap rokok tak yah berhenti bagi yg dah hisap. .Sapa tak pernah isap. .Baik tak yah isap. ,sebab ada pro dan konnya. .namun bagi menyokong nik ajis biarlah tetapkan dalilnya. . .Kerana tuak dikelantan boleh minum .. .Bahkan nira kelapa juga boleh jadi arak atas fermantasi udara dan gula . .
Hukumnya arak itu haram. .itu jelas walaupun setitik. . Rokok masih dlm muzakarah antara kalangan ulamak muktabar. .
Begitu juga ramai tok tok lebai serkup dikedah yg totok menyokong islam PAS. .. .Masih membeli nombor ekor. . Kawasan ditinjau Tunjang, Kuala Nerang,Pendang dan Air itam. . Mana satu haram yg depa ikut. . Malangnya apa yg nik ajis kata semua benar belaka. .Tanpa difikir sedlm dlmnya samada ucapan beliau sekadar dah nyanyok atau lupa. .

pok ngah nik ajis said...

Zat. . Royalti ditrengganu masa BN perentah dapat. . Masa PAS tarik balik. .
Hang dah jadi benggong ka, .. .sbb PAS kan anak tiri. . Tak kan dpt macam anak kandung. .

Anonymous said...

zat said...
royalti di bayar kpd T'ganu & diberhentikan semasa PAS mengambil-alih kjaan T'ganu & disambung semula bila BN dpt rampas balik...

spin mcm mana pun dari lepas org dh tindak-tanduk BN yg lepas org dh nampak permainan kotor BN...

August 8, 2012 8:42 PM

---------------------------------------

Ko jangan lupe, tahun pertama pemerintahan hamPAS Terengganu memang dah dapat royalti, tapi mereka joli katak tak ingat dunia..... ade di audit ke kemana pergi setiap perbelanjaan dari duit royalti tu??? Langsung tarak la...!!!!

Nak bagi rakyat??? Berapa persen dari duit rayalti tu diperuntukkan benar2 untuk rakyat??? Untuk bini muda Hj. Hadi mungkin banyak kot...!!!

Bila dah tukar ke wang ehsan, confirm peruntukan tu akan diaudit dan 100% rakyat Terengganu dapat... ade masalah lagi ke??? Duit rakyat, rakyat dapat... ok la tu..

Anonymous said...

kerajan pusat kerajaan BN...masa tu kerajaan negeri kerajaan PAS...oleh kerana orang PAS tolak kerajaan negeri@pusat BN...maka apa yg kerajaan pusat beri (ehsan@royalti) kena tarik baliklah..klu nak sangat
mintalah cara baik...bukan dengan desakan yg melampaui batas!!inilah PERANGAI PAS...terlalu gopoh dan
cara islamiknya telah hilang tiada cerminan sbg parti kononnya islam!!

Anonymous said...

kelantan pun nasib akan sama jugak!

cara baik beri wang ehsan selama ini... mereka tetap desak juga nak royalti tanpa melihat undang-undang yg telah termeterai...

maka kini telah ditubuhkan pasukan
utk menilai kembali dari segi peruntukkan undang-undang berkaitan royalti/ehsan/bantuan hasil petroleum yg mana kerajaan kelantan telah setuju 100% akan hal ini!!

pengakhiran nanti keputusan tidak memihak juga kpd kelantan jangan pula meroyan tak sudah pula!!

Anonymous said...

Kalau dah bodoh memang bodoh. Dah undang undang kata gitu ikut je le. Dah perseketuan bagi ehsan dari duit minyak, BERRRSYUKUR le. Negeri lain ada dapat.Pundek punya otak udang. Itu le pemimpin yang tak tau menjana ekonomi negeri. Yang tau DUIT FREE . PUNDEK LUUUUU

Anonymous said...

Korang tengok duit air RM600 juta mana pegi. Isu air tak selesai sampai sekarang. Duit mana, duit. Jadi duit pati ke. Itu duit untuk rakyat. Permudahkan rakyat. Menyenang kan rakyat. Dia orang ni memang pemimpin PUNDEEEK.Sembang dia orang le je yang islam. PUNDEK.

zat said...

Anon 10:17pm

1. seingat aku byk pembaharuan dilakukan masa PAS memerintah spt penghapusan tol...tak tolong rakyat ke tu...sebab tu la royalti dihentikan..betul kan?

2. duit tu hak kjaan negeri T'ganu..rakyat telah memilih sapa yg harus menjaga harta mereka jadi pelihara lah sistem demokrasi ini..kjaan persekutuan tiada hak utk menentukan...

Anonymous said...

negeri terangganu, sabah, sarawak pelantar carigali minyak dalam 3 batu notika ke..yg dapat royalti tuuu......?????????????????????

jika betul berada 3 batu nortika... ok lah.......... kelantan tak layak dapat.... keuntungan petronas hanya pengerusi & kroni2 saja boleh pulun.... sebab tu mereka ni bermewahan saja walaupun rakyat dihimpit dengan pelbagai bil, tol, cukai, yuran, ongkos kpd pegawai, ... rakyat melarat menanggung hidup .. pemimpin2 umno hidup boros & mewah tanpa batas.....

zat said...

Anon 10:20

mmg itu lah doktrin ideologi pemerintahan UMNU...perjanjian diketepikan...rakyat bole pegi jahanam...

Anonymous said...

hasil mahsul minyak itu hak najib, mahathir sekeluarga ye.......

hari ni kau orang pegang kuasa buatlah apa saja.... satu hari yg akan tiba... rakyat usaha, doa & Allah lucutkan kuasa kamu....

Anonymous said...

dulu gadaffi milik keluargakan kuasa & harta negara libya... akhirnya akhirnya Allah sempurnakan "janji ditepati" .....

Anonymous said...

ketua2 umno hari ini = gaya gadaffi, gaya mubarrak,gaya zainal abidin tunisia............ tunggu saat hancurnya umno...........

Anonymous said...

pru13.......> pas dihatiku.........

zat said...

wnag royalti ialah sepatutnya bayaran terus dari Petronas ke Kjaan negeri...Kjaan persekutuan UMNU/BN menyibuk apasal?

Anonymous said...

zat 12:23 AM... berape juta kerajaan hadi dapat waktu tu??? Takkan hanya bayar pampasan untuk tol Jambatan Sultan Ismail Nasirudin terus habis semua, berapa pulak nilai pampasan tu???

Pernah ke pemberian royalti tu di audit oleh KERAjaan hadi dulu, setahu aku tak pernah...!!! Jadi buat ape nak bagi duit pada KERAjaan yang suka joli katak duit rakyat, lebih baik terus bagi pada rakyat. Dan alhamdullilah, rakyat Terengganu tolak hamPAS pada 2004 hingga kini kerana keBODOHan dan keBEBALan kerajaan hadi yang zalim dulu....

Anonymous said...

Pas kononnya parti yang dipimpin oleh ulama. Oleh itu, mereka kata kepemimpinan ulama perlu dipertahankan. Apabila menguasai Terengganu, ulama sudah bertukar menjadi Alamak!.

Hapuskan kutipan tol di Jambatan Sultan Ismail Nasirudin yang bernilai 50 sen, tetapi mengenakan bayaran letak kereta sebanyak RM2 sejam di sekitar Pantai Batu Buruk. Dahulu tidak dikenakan bayaran, kini dikenakan bayaran.

Ini contoh merompak ala Along - bagi 50 sen ambil balik RM 2.

Anonymous said...

ketua2 umno hari ini = gaya gadaffi, gaya mubarrak,gaya zainal abidin tunisia............ tunggu saat hancurnya umno...........

=======

Gadaffi Libya, Mubarrak Mesir,Zainal abidin Tunisia kesemuanya berkuasa melalui rampasan kuasa tentera dan mengamalkan kuku besi. Tapi pemimpin2 UMNO mengamalkan demokrasi dan dipilih oleh rakyat melalui PRU.

Anonymous said...

Kalau Kelantan diberikan royalti yang untung adalah Kerajaan Negeri kerana wang tersebut bukan digunakan untuk pembangunan tetapi untuk tujuan politik. Lebih baik wang royalti tersebut diberi secara langsung kepada rakyat.

Anonymous said...

Sebenarnya, Kelantan tak layak pun untuk tuntut royalti. Tunggu je la ape keputusan mahkamah... confirm tak layak punye...!!!!

Anonymous said...

Bodoh betul akak ni kan? Akak..kita ada undang2. Bukan sekarang tapi dah lama
Termaktub. Pesal lak sibuk fitnah Mahathir pulak?? Yang akak bawah Wira, Exora tu? Siapa punya idea? Nik Ajs akak ke? Bodoh betul..

Anonymous said...

Hai sedara2 suma..klu dgn puak2 penCACAI PEROSAK RAKYAT (PR) ni x pyh la buang masa brhujah dgn diorg..

Sbg cth, si Zat..korg x nampak ke suma hujah2 dia tu mengong2 belaka..cam hampas, sembur ikut sedap mulut nak cakap apa..spin selagi boleh utk megelirukan pembaca..

So, jgn dilayan komen2 merapu penuh spin & xde fakta dr penCACAI & penTOTOK Pengencing Rakyat (PR) ni..nti otak kita pun jadi cam diorg..PR BRAINLESS !!!

Anonymous said...

RAMAI KAWAN AKU USTAD PAS YANG BUAT TAK KESAH APA KATA NIK NAJIS PASAL ROKOKNI, DIAORANG KALAU NIK NAJIS KENCING DALAM MOLOT DIAORANG PUN DIAORANG TAK KESAH

Anonymous said...

KATA PENSYARAH AKU DI U DULU ORANG YANG HISAP ROKOKNI TAK PUAS HISAP NENEN MAK DIAORANG MASA KECIK DULU TU YANG DAH BESO PANJANG NI DIAORANG TAK BOLEH TAK HISAP ROKOK, TAPI YANG AKU PELIK ORANG PAS KAN RAMAI BINI KAUORANG HISAP AJALAH NENEN BINI KAUORANGTU ASALAKAN JANGAN SAMPAI PUTUS NENEN SUDAHLAH