Friday, September 28, 2012

DEBAT OF THE YEAR : MAZA VS USTAZ FATHUL !


52 comments:

Servant of God said...

Aku dok wonder apa motivation si Dr. Maza ni sebenarnya sekarang?

Servant of God said...

Maaf, maksud kurang clear tadi.

Aku maksudkan, apa sebenarnya agenda Dr. Maza ni sekarang?

Sesiapa yang tahu, mohon share. Aku terlalu sibuk nak research sendiri.

BUDAK MEDIC said...

majlis ilmu sebenarnya adalah taman syurga. niat itu yang penting. mesti IKHLAS KERANA ALLAH.

jika sekadar nak tunjuk siapa hebat, siapa lebih disokong, siapa yg kena boo atau hanya bermotif politik. itu semua perbuatan sia2.

harap ambil iktibar. semoga majlis ilmu atau majlis debat antara ulama spt ini dijadikan sumber perpaduan ummah. bukan sebaliknya. sekian

Anonymous said...

muzakarah lebih baik dari debat...kerana debat akan memecahkan islam....masing akan cuba menegakkan huja cth ketua pemuda pas sanggup menipu dalam debat konon kapal sing menyokong hudup untuk mendapat tepukkan penyongnya...

Anonymous said...

siapa boleh konfirm Asri nii dah kawin kah belum? siapa nama bini dia? berapa anak?

---bap4k_jin

Anonymous said...

...yang penting masing2 berlapang dada demi Islam, bukan memasing saja nak tunjuk terrer...yela sorg bekas mufti sorang lg anak bekas mufti...2 2 pun dr negeri yg sama Perlis...jgn jd medan mencerca udahla.

UFB TETAP DI HATI!

-nik ajis mahafiraun-

Anonymous said...

Dr Asri mahu malukan Ust Fathul Bari sebelum PRU13 dan seterusnya mengangkat martabat PR dan Anwar. Periksa dulu keberkesanan debat, adakah ini hanya membuag masa dan hendak menunjukkan keangkuhannya

aku said...

salam,

Biar kalah berdebat asalkan kita dipihak yg benar, aku rasa UFB lebih berlapang dada jika dalam hal-hal sebegini. Berdebat kerana agama,bangsa dan negara. Terima result.

TQ

Servant of God said...

Anonymous said...

muzakarah lebih baik dari debat...kerana debat akan memecahkan islam....masing akan cuba menegakkan huja cth ketua pemuda pas sanggup menipu dalam debat konon kapal sing menyokong hudup untuk mendapat tepukkan penyongnya...

September 28, 2012 11:20 AM

-------------------------------

Benar. Muzakarah lebih baik.

Pandai berkata2 bukanlah bererti kita di pihak yang benar.

Lihat saja, ada orang yang pandai berkata2 tapi dia kata pluralisme itu penting, sebab adalah salah untuk kita kata agama orang lain adalah salah. Kepala hotak dia.

nizbzam said...

insyaallah,jika niat dia ikhlas kita wajar berlapang dada tp kan lebih cantik klau maza atau ustaz fathul bari vs ketua pemuda pas atau nik aziz/ulamak pas dapat juga kita thu apa masaalah org pas berkenaan sikap pas yg majoriti org islam sunnah terhadap pemimpin islam skrng.ada hadis dan ayat alquran yg mengharamkan ahlisunnah menentang pemimpin islam yg sah selagi dia mendirikan solat dan tidak menyuruh kita kearah kemungkaran

Anonymous said...

Tajuk Debat yang patut di perDebatkan oleh 2 orang penDebat ini:

"Wajarkan isu agama Islam diperDebatkan supaya dapat diperolok2 oleh orang lain dengan tepukan tangan dan gelak ketawa?"

Anonymous said...

betul tu nizbzam, servant of god.

...kalau dlm debat tu PM Dato' Sri Najib dtg sebagai tetamu, aku rasa itu sesuatu yg baik untuk umarak & ulamak memperbetulkan atau saling menegur dalam menjalankan urusan pemerintahan.

...tapi jangan ajak si AL-JUBURI, dia bukan kepala pemerintah, dia KEPALA JINGGA HOTAK BENGKOK MCM KEPALA BUTOH DIA JUGAK!

-nik ajis smahafiraun-

Anonymous said...

Wahh... semestinya yang ditunggu-tunggu.

kedua-duanya sama hebat.

kebenaran dicari dan bukannya kemenangan.

Anonymous said...

PERDEBATAN INI lebih menjurus kepada perbuatan sia sia dan berbau politik...musuh musuh tegar islam akan ketawa bergolek golek melihat kebodohan dua org lebai yg arif dlm bab agama ni....kesannya umat islam makin bertambah confuse....bila mendengar hujah hujah yg bakal di keluarkan nanti...
sepatutnya dua org lebai ni bermuzakarah sahaja demi kebaikan umat islam....bukan nak tunjuk sapa lebih cerdik....

Anonymous said...

Saya masih tak faham kenapa perlu ada perdebatan umum antara ulama-ulama ini... saya percaya masing-masing ulama ini mempunyai pengikut yang besar .. adakah dengan pendebatan ini akan menyatukan ummah ... percayalah ...berdasarkan perdebatan-perdebatan sebelum ini, umat islam akan semakin berpecah dan cuba memenangkan ulama masing-masing.. kenapa tidak adakah muzakarah antara ulama-ulama ini ... ini lebih membawa manfaat kepada islam dan umat islam. Minta maaf cakap .. Dr Asri perlu meneliti komen-komen dari pembaca yang saya rasa mungkin akan menimbulkan persepsi yang mengatakan Dr
1. Ingin menunjukkan kepada masyarakat siapa lebih berilmu
2. Ingin menunjukkan beliau mempunyai lebih ramai penyokong
3. Ingin memberi political millage kepada PR.

Sekian, terima kasih

Zakir said...

Ya, saya bersetuju dengan pendapat beberapa netters lain. Berdebat tidak mencerahkan keadaan sebaliknya ia hanya mengeruhkan suasana dan natijahnya perpecahan sesama umat islam akan bertambah besar. Sebaliknya lebih baik diadakan muzakarah kerana ia lebih bersifat perbincangan dua hala dalam suasana lebih tenang. Berdebat ni dalam konteks literalpun sudah membawa maksud pertandingan lisan antara dua pihak, berusaha menegakkan pendapat masing2 dan diakhiri dengan kemenangan menundukkan pihal yang satu lagi. Siapa yang pandai bercakap, dan putar dialah yang akan kelihatan benar dan menang. Inikah yang kita mahu, menghagol kepala kedua2 ilmuan ini? Dan siapakah yang paling tersenyum lebar hasil dari perdebatan ini? Fikir2kanlah.

Anonymous said...

Muzakarah ilmu itu lebih baik dari berdebat.

Anda semua boleh layari debat2 ugama di YOUTUBE antara Sunni dan Wahabi,Wahabi dan Syiah,Syiah dan Sunni dan juga debat antara aliran tarekat.
Oleh kerana format perbincangan di adakn dalam bentuk perdebatan maka amatlah memalukan ada suatu ketika mereka seolah2 musuh yng sedang berperang!Bukankah ini baik untuk di jadikan iktibar.

Jadi apa faedahnya 2 orng ilmuan yng ada pengikut sudah tentu mempunyai ketegasan prinsip dari ilmunya di temukan dalam ruang perdebatan?Untuk apa?

Bukankah bermuzakarah itu lebih baik ketika kita mencari2 dimanakah "Tonik ajaib" untuk menyatupadukan umat islam di Malaysia!

Anehnya umat islam di Malaysia berpecah kerana mempunyai fahaman yng sama ia itu ahlul sunnah waljamaah!

Waulahhualam.
Selamat menunaikan solat jumaat.
Assalammu'alaikum.

malayoo mudah lupa said...

Bila Ulamak dan Ulamak bersepat dan berbeza pendapat kita yg umat biasa mi akan jadi keliru pendapat siapa yg patut kita ikut......sepatut nya tk payah debat

Anonymous said...

Saya yakin UFB boleh menangani Dr.Maza,masing-masing ada kelebihan nya.UFB lebih tegas berpegang kepada sumber asal Islam mengenai sesuatu isu tanpa banyak menggunakan budi bicara,tapi Dr.Asri terlalu banyak mencari kelonggaran mengunakan akal ,2X 5 Pok Nik.Sepajang saya mengikuti kedua mereka,saya dapati lebih afdhal dan selamat mengikut pendapat yg di utarakan oleh UFB.

Anonymous said...

Mengapa perlu meminta bantuan akhbar Sinar Harian?.Sesuatu yg mencurigakan.

Anonymous said...

cara tegur pemerintah jer? cara nak tegur ulama takde ker? atau pemerintah jer yg boleh ditegur ulama tak boleh?

Anonymous said...

Harap penyokong Dr Maza lebih brlapang hati dgn debat ini...jgn asik nak KEMENANGAN tanpa fakta yg sahih..nnt jadi spt TIN KOSONG saja atau spt TANTAWI lakukn dulu...

sblh pihak UFB dan penyokong UMNO lebih ramai yg inginkn KEBENARAN semoga itu la yg akan kite dapat di pengakhir debat itu...

Bg sy xperlu kite cari sapa pemenang, asalkn kite temui titik yg akan mnyatukn kite umat Islam di Malaysia...

YG PENTING BERLAPANG HATI

yogibear's season said...

Jarum Abu Aqif Studio dah mengena..!

UFB, kata org Teganu...gaga bigha (mati akal)lah kali ni...!

Loh lagi lah...anok beranok Wahhabi belaka!

Wakakaka..!

Anonymous said...

BAGUS LA DI DEBATKAN APA2 JUA PERKARA YANG TAK CLEAR TU..SUPAYA SEMUA ORANG TAK KELIRU DAN CELARU BILA SUDAH TAHU.DEBAT LAH SECARA PROFESIONAL DAN IKHLAS HATI.SAYA YAKIN KEDUA2 USTAZ NI BOLEH DI MARTABATKAN ILMU MEREKA DAN NIAT MURNI MEREKA INI.USAH DIHALANG PERKARA2 YANG BAIK.

Anonymous said...

Jangan kuchai2,biar le dorang nak debat.tak nak tengok,sudah,jgn tengok.kenapa mesti halang dan komen mcm org tak sekolah.diorang kan ustaz.bukan pelawak atau ahli tinju.demi kebaikan kita jgk.

Anonymous said...

Aku biasa je baca tulisan doktor Maza ni dari dia jadi mufti sampai la ni.. Apa yang dia tulis betul aku terima je, kalau tak sependapat dengan pemikiran aku, takdelah aku nak mengutuk atau merendah-rendahkan orang..sebab itu bukan budaya ilmu..Apa2 yang tak setuju, bincangkan semula dengan bahasa yang baik dan beri fakta-fakta yang bersesuaian..Ok je..tak dak masalah pon.. Ada masalah ke Dr. Maza ngan Ustaz Fathul Bari ni?..Aku rasa diorang ok je.. Dulu bila Ustaz Azhar Idrus sindir Ustaz Fathul Bari, Dr. Maza backing Ustaz Fathul Bari..sampai berjela2 Dr Maza kena kutuk dengan peminat Ustaz Idrus..La ni apalak masalahnya pula..But i think both of them are good. Boleh bermuzakarah sebab dua2 ni cerdek sikit compare ngan 'ostad politik'..Walau bagaimnapun kalau tak nak jadi fanatik , dengar je semua ceramah ustaz2 tu seperti ustaz Kazim, Azhar, Zaharudin dan lain@. mana yang baik ambik. Mana yang tak setuju, tu kena fikir lebih sikit..guna otak biar berkembang..Jangan makan suap je semua..Ostad2 ni bukan maksom..

Anonymous said...

sebut la maszlee malik jugak oii...kecik hati dia...kehkehkeh

Anonymous said...

Like..marilah kita berlapang dada dlm mencari ilmu dn kebenAran..

Anonymous said...

UFB lawan Wan Ji (PR)

Tegur pemerintah:

http://www.youtube.com/watch?v=niwznPB8GNY

Anonymous said...

hari tu bukan main lagi suruh Khalid MB berdebat...skrang irama lagu dah tukar plak...cai cai...

S of God...knpa semua bende perlu ada agenda? nak berdebat pun dh ada syak wasangka...agenda nya dia rasa ada yg tak betul dia nak betulkan... mungkin lps debat nampak dia yg salah..boleh betulkan...pemikiran tu kena terbuka la sikit bro...

Anonymous said...

Menasihati Pemerintah (Dr. Asri - Mufti Perlis):

http://www.youtube.com/watch?v=FnIGG_MCItk

Lain ulu lain parang!!

Anonymous said...

pemerintah yg nk kna tegur biarla pembangkang yg memerintah negeri juga...jgn double standard...klu tuju kt pemerintah bn je nmpk sgt berpihak..

warisan tmk said...

Dalam firasat aku, aku rasa Dr Asri ni ada sikit perasaan CEMBURU di atas populariti mendadak Ustaz Fathul Bari.

Populariti Fathul Bari naik mendadak kerana dia mempunyai pendirian yang konsisten di dalam isu hubungan antara ulama dan pemerintah. Hasil dari pendirian tersebut, Fathul Bari mengambil pendekatan BERDAKWAH MELALUI UMNO.

Dr Asri ni kurang konsistan. Suatu masa dulu beriaya-iya nak masuk UMNO, kemudian tak jadi pulak...lepas tu pi cium dahi Nik Aziz...

Ini menjadikan Dr Asri ni macam HANTU TAK BERTUAN...meracau sana sini.

Bagi aku, tidak ada asas yang kuat untuk kedua-dua ulama muda ini berdebat...kecuali sekadar untuk membuktikan siapa LEBIH JAGUH, sebagaimana dua orang GLADIATOR bertarung sehingga salah seorang terbunuh.

Kalau aku jadi Ustaz Fathul Bari, aku akan beri kemenangan percuma, tanpa debat, kepada Dr Asri...kalau itu yang Dr Asri cita-citakan.

Ikutlah contoh DS Najib, yang tidak membuang masa nak layan KAKI DEBAT seperti Anwar Ibrahim...bukankah akhirnya DS Najib dilihat jauh lebih matang dalam berpolitik.

Anonymous said...

Ramai yg tak tahu isu sebenar antara iLMU & MAZA. MAZA dah declare perang terbuka terhadap iLMU. Cuba rujuk twitter
MAZA, MAZA gelarkan iLMU anjing, pengampu, penjilat,literalis, madkhalis, fathul bari gila nk jd calon. Ini bahasa keji yg x sepatutnya keluar dr mulut "ulamak".

Semua berpunca dr stand iLMU untuk tetap berpegang pd pendapat yg lebih sahih dlm politik Islam yg dulupun dipegang Maza semasa jd mufti iaitu taat pemerintah dan klu nak tegur bukan cara terbuka dan memalukan.

Debat ni adalah debat antara org yg konsisten dgn hukum agama dgn org yg boleh ubah hukum agama mcm tukar baju.

Bloggers take note perkara ni. Mari cabar MAZA di pentas UMNO tgk dia berani ke tak!

Anonymous said...

Bloggers boleh tgk puak2 MAZA cukup ngam dgn geng new politic iaitu Saifuddin Abdullah. Tgk twitter Maza yg kata menteri pun x letak syarat mcm fathul bari debat di sinar harian. Semua bloggers pun tau sinar hariam lubuk pembangkang + geng new politic.

Baru2 ni dr juanda mufti perlis cum kwn baik MAZA berceramah dgn saifuddin abdullah di melbourne. Jd nmpak kaitan nk jahanamkn Umno x?

Fathul bari terbukti boleh berdebat di gelanggang lawan. Pernah tgk maza debat di pentas lawan? Sorry.. Terbirit terkencing kot...

Anonymous said...

Dr. MAZA ni penjilat PR, pemgampu PR. Dia ni bukan ulamak yang sebenar. Perasan hebat hanya menegur dipihak kerajaan. Oi.. Dr. Asri hang tolong tegur sat kawan Anwar tu yang meliwat, menyondol depan belakang. Apa hukum orang islam berketuakan seorang penzina termasuk hang sekali.

Anonymous said...

sikit2 berdebat...ni le payah bila ulama dah glamer...

Anonymous said...

Salam, sebelum nk puji MAZA Wahabi ni selidik dulu siapa dia. Di USM kami lebih tahu siapa MAZA. Dia byk mengutuk ulama'2 besar Mazhab. Di USM dia dikenali sbg pemecah belah, tiada sumbanganpun kpd kemajuan intelektual agama melainkan berpura2 shj demi sanjungan. Standnya berubah2 mengikut suapa yg boleh berinya kedudukab. Hati2lah dgn ulama' Suuk akhir zaman ini. Meraka takkn bau syurga kata Nabi!

Anonymous said...

Statemnet MAZA dlm paper Sinar tentang hal berdemo sgt BIAS menyokong puak BERSIH wpun dia tahu byk mudharat berlaku semasa demo dr manfaat. Malah beliau menipu dr berkata benar tentang Hadith Soheh larangan Nab Solallahu alaihiwasallam tentang memekik wpun laungan agama di tepi jalan. Hak2 jalanan yg melarang aksi spt BERSIH itu apatah lg ia menjurus kdp meniru demokrasi kafir dlm bermuamalah dgn pemimpin. Sbb tu MAZA quote Sinar krn SINAR pun ambil kesempatan utk lagakan MAZA. Masing2 ada agenda, satu mahu pengaruh kuada (MAZA) dn satu lg tukang kaut DUIT (paper Sekular SINAR)

Anonymous said...

Dunia akhir zaman...pendakwah yg kononnya ulamak dah semakin ramai, persaingan semakin hebat, kerana takut tak laku dan hilang pengaruh, jadi terpaksalah ajak berdebat utk menampakkan kpd umum bahawa kononnya dia adalah seorang yg hebat dari yg lain.

-org gila-

Anonymous said...

Tak perlulah UFB berdebat. Buang masa saja. Kita tggu saja kat PRU nanti. Dr MAZA lak, hang kat penang tu, tlg betulkan kerajaan negeri terutama exco agamanya dan majlis agama, berapa byk masjid yg k'jaan negeri sedekahkn.? Tapak masjid pun kena lelong, ni nak melalak merata-rata.. Itu lg baik sbb benda depan mata.. Sinar pulak, dari dulu tokey dia minat pembangkang malah sorg dr penerajunya pernah bertanding pilihanraya tp kalah.

datuksiron said...

Salam saudaraku,
Kalau Dr Maza dn UFB baca komen2 ni, fikirkan masak2 pendapat kami. Bagi sy lebih baik bermuzakarah jika benar2 jujur nak mencari kebenaran dalam menegakkan ummah di Malaysia ni. Akan lebih banyak keburukan dari kebaikan bila berdebat isu agama ni. Contohnya akan berlaku lagi perpecahan di antara penyokong Dr Maza dn UFB. Cukuplah perpecahan ummah yang ada. Jadikan pengajaran debat UFB dgn Utz Nash dulu.

Pada saya tiada pemenang antara mereka, dua-dua kalah,yang menang hanya mereka yang menunggu utk menangguk di air keruh.

Fikir-fikirkan

Tok Siron

datuksiron said...

Salam saudaraku,
Kalau Dr Maza dn UFB baca komen2 ni, fikirkan masak2 pendapat kami. Bagi sy lebih baik bermuzakarah jika benar2 jujur nak mencari kebenaran dalam menegakkan ummah di Malaysia ni. Akan lebih banyak keburukan dari kebaikan bila berdebat isu agama ni. Contohnya akan berlaku lagi perpecahan di antara penyokong Dr Maza dn UFB. Cukuplah perpecahan ummah yang ada. Jadikan pengajaran debat UFB dgn Utz Nash dulu.

Pada saya tiada pemenang antara mereka, dua-dua kalah,yang menang hanya mereka yang menunggu utk menangguk di air keruh.

Fikir-fikirkan

Tok Siron

Anonymous said...

Dr. Asri ini sudah bertambah riak dan sombong. Lihat sahaja semasa Majlis di Kelantan bersama UFB, Ridhuan Tee dan wakil PAS. Gaya lagaknya, cara penyampaiannya jika berbanding dengan UFB mahupun Ridhuan Tee. Boleh dilihat siapa yang menyayangi orang Islam dan siapa yang menyayangi dirinya sendiri.

Anonymous said...

COBALAH TEGUR PEMIMPIN KAT KELANTAN, SELANGOR , KEDAH DAN PENANG..AWAT DIAM DAN TAK TEGOR DEPA??? KALAU BAB NAK TEGUR.. KENA KAT BATANG HIDUNG BN JEK...APAHAL LU?

Anonymous said...

BRO.. TAK PAYAHLAH DEBAT2 NI.. BUANG MASA JE..

BUAT MUZAKARAH TERTUTUP DAH LE.. KLU SETAKAT GILA PUBLISITI KO ORANG, BUANG MASA JE..

TK PAYAH LA NAK TUNJUK PERTELAGAHAN KO ORG YG MERUGIKAN UMMAH NI..

Anonymous said...

dARI DULU DAH AKU TENGOK DR ASRI NI LAIN MACAM JE... GILA PUBLISITI..

SEKARANG DH TERBUKTI PERANGAI SEBENARNYA.. ULARMAK MEROYAN..

anti bohmau said...

GAP,

ambo ingin nak minta dgn rendah hati ko DR. MAZA & UST FATHUL:

BO BEHNYO LA DUK CARI KEH NOK PECAHBELOHKE PENGIKUT MASING2!!

SEBENARNYA KITA SEMUA YG LAHIR DLM ISLAM NI SUDAHPUN ISLAM! ISLAM DAH ADA DLM DIRI KITA. KITA TAK PAYAH DUK PERGI PANJAT GUNUNG, TERJUN LURAH, SEBERANG SUNGAI/LAUT KALU NAK BELAJAR TENTANG ISLAM. DUNIA HARI NI MEMUNGKINKAN KITA BELAJAR SECARA TERUS DGN USTAZ2/USTAZAH2 HANYA DGN MELAYARI INTERNET. KITA BOLEH BERJUMPA BERSEMUKA DGN SENANG JUGA KRN JALINAN HUBUNGAN YG ADA HARI INI MEMUDAHKAN KITA BERBUAT DEMIKIAN. MASALAHNYA, KITA NAK CARI ISLAM YG MACAM MANA LAGI? YG PENTING AMALKANKLAH AJARAN ISLAM YG SEBENAR, YG SUCI & MURNI KRN HANYA DGN AMALAN MURNI KITA SHJ DAPAT MEMPERLIHATKAN KPD BUKAN ISLAM KITA UMAT ISLAM SEJATI. TAK PAYAHLA NAK MELABEL PIHAK LAIN DGN BERBAGAI LABEL KRN KITA SENDIRIPUN BELUM TENTU MASUK KE SYURGA ALLAH!! PERBETULKAN NAWAITU KITA SEMUA UTK MENJADI MUSLIM SEJATI, YG MENJALANKAN SURUHAN ALLAH & MENJAUHI LARANGANNYA...YG REMEH TEMEH, TOLONG KETEPIKAN SEBELUM KITA TERLAJAK JAUH TERKELUAR DARI LANDASAN ISLAM...

HENTIKAN MEMPOLITIKKAN AGAMA DEMI MENCARI KEDUDUKAN!! ITU BUKAN KERJA ULAMA'!!!!

To Live Again said...

anon September 29, 2012 3:22 AM

Aku setuju dgn pendapat ko.Buang masa debat2 semua ni.UFB dh penah berdebat dgn mcm2 wakil PAS.Yg tua mcm Tuan Ibrahim,yg muda mcm Nahrudin Tantawi dn Wan Ji.Semua 2 dia buat kt kandang PAS.Tp apa UFB tak nampak hasilnya?Yelek xder apa lgsg.Pencacai pembangkang terus dgn sikap sombong mereka melalak menjerit2 mcm org gila di dalam majlis yg dikatakan DEBAT ILMIAH hanya kerana perbezaaan pendapat..

Kepada UFB,sy minta ustaz jgn la layan lagi debat2 mcm ni.Lebih baik ustaz tumpu pd dakwah di peringkat bawahan hingga ke peringkat tertinggi di dalam umno.Org Melayu tampak sdah mula kembali menaruh harapan pd umno.Hanya yg mereka nak supaya org2 spt ustaz& kawan melaukan TARBIAH7TRANFORMASI di dalam umno supaya umno tidak lari dari matlamat dan perjuangan suci yg menjadi asas penubuhan umno sendiri.

To Live Again said...

1 lg pesanan sy kepada UFB ni.

Umum mengetahui yg UFB ni adalah lulusan kelas pertama pengajian Hadis dari Uni.Madinah dn mendapat biasiswa penuh kerajaan Saudi.Sebagai seorg yg mahir dlm ilmu hadis sy rasa UFB pasti tahu mengenai hadis Rasulullah berikut:

“Aku akan menjamin sebuah rumah di dasar surga bagi orang yang meninggalkan
debat meskipun dia berada dalam pihak yang benar. Dan aku menjamin sebuah
rumah di tengah surga bagi orang yang meninggalkan dusta meskipun dalam
keadaan bercanda. Dan aku akan menjamin sebuah rumah di bagian teratas surga
bagi orang yang membaguskan akhlaknya.”

(HR. Abu Dawud dalam Kitab al-Adab, hadits no 4167. Dihasankan oleh
al-Albani dalam as-Shahihah [273] as-Syamilah)..

To Live Again said...

anon September 29, 2012 3:22 AM

Aku setuju dgn pendapat ko.Buang masa debat2 semua ni.UFB dh penah berdebat dgn mcm2 wakil PAS.Yg tua mcm Tuan Ibrahim,yg muda mcm Nahrudin Tantawi dn Wan Ji.Semua 2 dia buat kt kandang PAS.Tp apa UFB tak nampak hasilnya?Yelek xder apa lgsg.Pencacai pembangkang terus dgn sikap sombong mereka melalak menjerit2 mcm org gila di dalam majlis yg dikatakan DEBAT ILMIAH hanya kerana perbezaaan pendapat..

Kepada UFB,sy minta ustaz jgn la layan lagi debat2 mcm ni.Lebih baik ustaz tumpu pd dakwah di peringkat bawahan hingga ke peringkat tertinggi di dalam umno.Org Melayu tampak sdah mula kembali menaruh harapan pd umno.Hanya yg mereka nak supaya org2 spt ustaz& kawan melaukan TARBIAH7TRANFORMASI di dalam umno supaya umno tidak lari dari matlamat dan perjuangan suci yg menjadi asas penubuhan umno sendiri.

mat13 said...

Aku rasa dari berdebat pasal ugama ini lebih baik bermuzakarah secara tertutup dan disertai juga oleh orang yang arif atau pakar-pakar dalam bidang agama.Tak payah ada penyokong atau dibuat secara umum. Bincangkan dengan baik tajuk tu mengikut hujah masing-masing dan akhir sekali pakar-pakar jemputan ini buat satu rumusan dari hasil hujah yang dibuat oleh Dr.Maza dan UFB.Hasil keputusan di publishkan kepada umum.Barulah tak de yang menjerit ...yang bertepuyk tangan....Saya teringat semasa debat antara Dr.Maza dengan Astora Jabat dahulu tak seperti majlis ilmu pun ...Dah jadi macam WWF yang terpekik ada yang mengebooo ada.Yang bersorak dan mengejek pun ada...Astaghfirullahal'azim