Wednesday, September 5, 2012

PROF RAMLAH ADAM SANGKAL PENIPUAN TENTANG BENDERA.



Dakwaan kumpulan yang mengibarkan bendera 'Sang Saka Malaya' pada Himpunan Janji Bersih di Dataran Merdeka, Khamis lalu, bagi menggantikan Jalur Gemilang kononnya ia bendera asal Tanah Melayu disanggah pakar sejarah.

Bukan itu sahaja, pakar sejarah turut menggelar kumpulan tersebut sebagai pelupa dan jahil sejarah tanah air.

Dekan Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Datuk Dr Ramlah Adam berkata, Tanah Melayu tidak pernah menggunakan bendera tersebut sebagai bendera rasmi walaupun ketika dijajah.



Bendera Sang Saka Malaya yang dikibarkan, Khamis lalu




Menurutnya, warna merah putih yang dinamakan Sang Saka itu adalah bendera yang digunakan kumpulan yang menyokong pembentukan Indonesia Raya dan sentimennya dibawa pertama kali ke Tanah Melayu oleh Kesatuan Melayu Muda (KMM) pada 1938 pimpinan Ibrahim Yaakob.




"Perkara yang diperjuangkan kumpulan KMM ini adalah memerdekakan Tanah Melayu, tetapi dengan cara bergabung dengan Republik Indonesia Raya atau Melayu Raya.


"Namun majoriti orang Melayu di Tanah Melayu ketika itu tidak bersetuju  perjuangan mereka kerana  orang Melayu mendukung institusi Raja-Raja Melayu dan Islam, kerana itu majoriti memilih perjuangan Umno," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Katanya, selepas KMM diharamkan, ideologi itu dibawa pula Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang dipimpin oleh Mokhtaruddin Lasso, Dr Burhanuddin Helmi dan Ahmad Boestamam.

"Mereka menggunakan bendera Sang Saka ini dalam ceramah mereka, namun perjuangan mereka ini ditolak majoriti rakyat Tanah Melayu, tetapi saki baki pendukung ideologi itu hari ini cuba menghidupkannya semula," katanya.
Semalam, Sinar Harian melaporkan blogger 'Singa Selatan' mengakui membawa bendera baru pada sambutan kemerdekaan tanah air kerana Sang Saka Malaya bendera itu adalah simbolik panji perjuangan dalam menuntut kemerdekaan di Tanah Melayu.

Sementara itu, Ketua Kluster Sejarah, Warisan dan Sosio-Budaya Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Datuk Dr Zainal Kling berkata, bendera Sang Saka itu memang sering digunakan oleh negeri-negeri Nusantara sejak dahulu lagi, namun ia bukanlah bendera asal Tanah Melayu.

Katanya, dakwaan bahawa bendera itu sebagai bendera asal adalah sesuatu yang amat bodoh dan cubaan mempersoalkan kedaulatan negara.

"Parti yang mendukung pembentukan Indonesia Raya telah diharamkan, tetapi penyokongnya masih ada, jadi mereka cuba membuat pembohongan besar dengan cuba menukar sejarah kononnya itu adalah bendera asal," katanya – Sinar Harian

23 comments:

Anonymous said...

betul gak bab Prof komen bab bendera ni, saya pun terfikir juga lepas tgk bendera tu sama mcm bendera merah putih keris di tengah,apa pun semua mempunya sejarah tersendiri.apakah bendera merah putih keris di tengah memperjuang sama mcm PKMM sebelum merdeka? Harap lepas ni GAP buat artikel bab sejarah bendera tu (merah putih keris di tengah)


Ahli UMNO selamanya

Anonymous said...

Cuba bayangkan jika kita merdeka di bawah Indonesia..jadilah mcm Timor Leste..hanya yg pernah pergi ke Timor Leste sj yg tahu betapa siksanya hidup di bawah indon..orang2 melayu dulu lebih bijak dari mereka ssekarang yg dikatakan terpelajar tetapi bodoh..

Anonymous said...

Aku ingatkan rakyat Malaysia dah merdeka sejak 1957, tetapi rupa-rupanya ada segelintir yang merasakan diri mereka masih duduk dibawah penjajahan, ntah penjajah mana satu... mungkin penjajah yang bernama 'UMNO' kot. Ape punye bodoh mamat-mamat yang kibar bendera era penjajah British tu.... memang sungguh JAHIL SEJARAH.

Perangai serupa macam Zunar haram jadah...

Namawee said...

biar melayu jak yg buat salah, jgn cina. kalu cina yg buat, pasti akan terbela nasibnya, tak kiralah ugama atau bangsa yg dihina.

standard pemimpin UM-NO-NOK!!!

Anonymous said...

Wei anak haram, Kepala bapak ko la...

Anonymous said...

Zunar mmg anak haram. Mak dia mngandungkn dia pas tlanjur..tu pasalla pala hotak dia salu kt lutut ms lukis kartun fitnah..

Namawee said...

kirim salam kat najib. kalu aku yg buat bendera baru, misti dpt modal buat pilem baru aku lagi :)

Anonymous said...

7:17 - awal anak babi hutan ni bangun tidur.

Anonymous said...

7:38 - kau buat filem blue ttg hubungan sejenis ketua kau dgn bapak kau.

Megat Alam Gempita said...

Fuckatan memang jenis bengong. Bendera UMNO adalah bendera parti bukan bendera negara Malaysia. Kalau puak-puak fuckatan kibar bendera PAS ke, PKR ke , DAP ke malam merdeka tu tak de sapa nak heran dan marah pun.

Sama juga kalau pencacai tunjuk bontot kat gambar Najib ramai yang marah dan kata biadap, tapi kalau pencacai tu tunjuk bontot kat Anwar, tentu ler Anwar ghairah dan akan menjelir sedap.

Namawee said...

Anon 7.50.

cadangan yg baik!!! pasti filem blue nih mendapat sambutan yg hangat terutama dari org2 melayu.

itu pilem china-doll pun dengar2 ramai blogger2 dan umat2 melayu download!

Namawee said...

Bakal ditayangan di pawagam2 berhampiran dengan anda! Fully no censor, 100% guaranteed! (wa sulah bypass itu Rais).

Tajuk: P*KI LEMAK 2.0
Tagline: "Karipap kuih tradisional melayu".
Tiket: Promosi, RM0.55 (10.00, subsidi kerajaan BN)
Pelakon: Nazree, Najeeb, Najwaa, Nikkey, Nuwarr (suma N!!!)

Mempersembahkan artis senseksi terkini, Hisham dan Abg Dollah!

Pilem yg bakal jadi bok-opis!!!

Anonymous said...

Namawee sebab lu sokong Dap cina naik tocang.Guna hotak ckit.

Anonymous said...

jgn libatkan ibu org..da la berdosa besar..org kata mak haaaa apa rasa..elakkanlah shabat

Anonymous said...

Dia tu penyokong tegar pembangkang saje nk menghina umno dlm blog ni....


Anonymous said...

Aku berani jamin muka2 yg pegang bendera mlm tu sorang pun tak dapat A dlm subjek sejarah

Kalu tak caya pegi check

Anonymous said...

kmm diharamkan oleh british..british tu penjajah yg menyokong umno pukimamak...umnolah penjilat jubur british...

Anonymous said...

anon 9:30

mak kau bagi kau sarapan dgn babi panggang ke pagi ni?

Anonymous said...

saya yang komen atas sekali, saya komen berdasarkan kenyataan ini


"Menurutnya, warna merah putih yang dinamakan Sang Saka itu adalah bendera yang digunakan kumpulan yang menyokong pembentukan Indonesia Raya dan sentimennya dibawa pertama kali ke Tanah Melayu oleh Kesatuan Melayu Muda (KMM) pada 1938 pimpinan Ibrahim Yaakob."

Ahli UMNO selamanya

Anonymous said...

Budak mentah yang x tau tentang sejarah...meereka cerita untuk kepuasan diri...

zat said...

UMNU tak boleh nak bangga mereka pejuang kemerdekaan...depa sign agreement betul..kalu kata mereka berjuang senak perut aku tegelak...

Pejuangan nasionalis dah bermula sebelum UMNU ditubuhkan..malah tertubuhnya UMNU (ni aku maksud yg ori bkn yg skrang) itu adalah sebgian dari rancangan British utk menjaga kepentingan ekonomi mereka...kena ingat sbg tanah jajahan kita ni dieksploitasi utk bahan2 mentah oleh penjajah yg hampir bangkrap krna peperangan...UMNU adalah sbgian strategi mereka...

pok ngah nik ajis said...

Zat. . Kalau nak cerita mat kilau,tok janggut serta dato bahaman. . Memang tak maktub dlm bab merdeka. . Yg ko melalut tu kenapa setan, . . . !!!!???cer cerita bab ahmad boestaman,ibrahim yaakub,pak sako. . Depa nak malaya terbebas drp penjajahan. . Mak bapak ko masa tu pegi sekolah pondok je. . Tak masuk sekolah omputih. . Ko. . Kerajaan BN bg sekolah. . Minta subsidi buku dgn yuran. . Bila celik sikit. .Meroyan gila babi. . Kenapa. . ???tak dpt projek ke. .!!!???

Anonymous said...

Mana dia profesor pakar sejarah yg sembah UMNO ?

dari dulu dok autar, sekali kau kata kita sambut merdeka dari penjajah....... Sekali di lain masa kau orang kata.... Malaya tak pernah dijajah...... tapi jadi hamba British ....

Kes bendera pun sama juga ..... Berbelit2.......jawapan...

Mungkin inilah dikatakan "profesor putar sejarah"....... Kihkihkih.