Thursday, September 27, 2012

PROKSI SOROS SAH DALAM MALAYSIAKINI.


Proksi Soros Ahli Lembaga Mkini Dotcom

PETALING JAYA: Ketua Pegawai Eksekutif bagi Dana Pinjaman Pembangunan Media (MDLF) yang dikaitkan dengan George Soros, Harlan M. Mandel merupakan salah seorang daripada pengarah Mkini Dotcom yang mengendalikan Malaysiakini manakala beberapa tokoh pembangkang merupakan antara 50 pemegang sahamnya.
Manel, yang berpangkalan di Brooklyn, New York, telah dilantik sebagai pengarah pada Julai tahun lepas, menurut Mkini profil Dotcom.
MDLF telah menyalurkan dana kepada operasi Malaysiakini untuk lebih sedekad.
Ahli Parlimen Sivarasa, yang merupakan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), mengakui bahawa beliau adalah pemegang saham.
Sivarasa berkata, beliau membayar RM5,000 untuk 5,000 unit saham apabila beliau ditawar untuk memberi sumbang dalam menubuhkan portal berita itu di Internet 13 tahun lalu.
“Ia adalah tujuan yang bernilai. Dan saya masih memiliki 5,000 saham Mkini daripada 4.5 juta saham yang dikeluarkan,” katanya dalam satu temuramah.
Sivarasa, seorang lagi pemegang saham Bruno Gentil Pereira, dan pengarah Premesh Chandran juga merupakan aktivis yang dikaitkan dengan Suara Rakyat Malaysia (Suaram).
Para pemegang saham lain termasuk Setiausaha Akhbar Menteri Besar Selangor, Arfa’eza Aziz.
Malaysiakini dan Suaram kini menjadi perhatian berikutan laporan-laporan yang mendakwa mereka merupakan antara beberapa organisasi yang menerima dana asing.
Dua penyumbang utama adalah National Endowment for Democrady (NED) dan Open Society Institue (OSI) yang dikaitkan dengan George Soros, di mana menyalurkan dana kepada beberapa kumpulan bagi menyokong objektifnya di seluruh dunia.
OSI dikaitkan dengan MDLF di mana ia didakwa menjadi penggerak kepada dana pelaburan untuk cawangan media bebas di negara-negara yang mempunyai sejarah penindasan media.
MDLF memegang 1.316 juta unit saham Mkini, manakala Premesh dan seorang pengarah lagi, Steven Gan masing-masing memiliki 1.385 juta dan 1.328 juta saham.
Premesh berkata, MDLF memiliki kira-kira 29 peratus saham syarikat itu manakala pengasa bersama dan kakitangannya mempunyai baki saham.
Walaupun disebabkan oleh perkara ini dan beberapa pendedahan lain berlaku, Premesh menegaskan bahawa portal itu mengekalkan media bebasnya tetapi beberapa blogger mempersoalkan bagaimana beliau boleh mengatakannya sedemikian berikutan terdapat beberapa tokoh pembangkang disenaraikan sebagai pemegang sahamnya.
Menurut laporan kewangannya yang boleh diperoleh dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2011, Mkini mencatatkan kemerosotan perolehannya dari RM1.85 juta pada 2010 kepada RM1.63 juta tahun lepas.
Bagaimanapun, “pendapatan lain” meningkat dari RM3.26 juta pada 2010 kepada RM3.7 juta tahun lepas.
Perbelanjaan operasi dan pentadbirannya berjumlah RM5.1 juta.
Menurut Mkini.blogspot.com, ia menerima geram daripada Kedutaan Belanda di Malaysia, Canadian International Development Agency, NED, International Centre for Journalists, Free Voice, dan Friedrich Naumann Foundation, sebahagian daripada MDLF dan Perikatan Akhbar Asia Tenggara (Seapa) – Mstar

20 comments:

Anonymous said...

kepada penganot pas yg.selalu menjadikan malaysiakini sumber rujukan dan mereka2 beragama islam yg.subscribe berita dari portal yahudi tu, aku nasihatkan rentikan dan bertaubat segera kerana apa yg.and percaya dan sebarkan dari portal tu sebenanya suara YAHUDI !!!

Gen2felda

Anonymous said...

Malaysiakini TUKAR kpd MeraPUKIni...

Anonymous said...

Suruh lobai2 ngok PAS selidik sikit penggerak Meloyakini.com. Yahudi bg dana, yg run pun puak2 dia jugak.. so celah mane nk tegak Islam dgn kafir Yahudi ni PAS oii??

Anak BBU JB said...

DIRECTLY OR INDIRECTLY, RAMAI ORANG ORANG ISLAM SOKONG YAHUDI, DAN MENYERANG KERAJAAN.
KITA KATA KITA ISLAM, TETAPI TINDAKAN KITA MENYOKONG YAHUDI ADALAH PERBUATAN ANTI ISLAM.
MASIH ADA MASA UNTUK KITA BALIK KEPANGKAL JALAN.
HENTILAH BERI SOKONGAN PADA YAHUDI YANG BERTENTANGAN DGN AJARAN ISLAM.

Anonymous said...

utk nampak ketelusan kerajaan 1Malaysia dlm isu kebebasan media, bersuara dan ngo- anasir subversif pihak alternatif atau sebelah ini...pihak berwajip perlu bertindak telus dan berani utk dihapus,'putihkan' atau neutralkan pertubuhan ini drpd tindaktanduk melampau,putar belit serta
ada unsur dana yg diragui-dgn memberi dana
dan geran agar agenda nasional acuan negara
dilestarikan-tujuan agar menjadi check & balance kpd pihak kerajaan-kerna selama ini ngo pro gov penting dan rasional tetapi ngo parti pembangkang gagal dlm membentuk pihak pendesak dan pengimbang spt mana yg mereka laungkan 'check&balance' tersebut.....seperti juga majlis peguam-wlupn pro pembangkang kuasai-agenda yg baik atau buruk mereka, kerajaan tetap dengari kerna majlis peguam penting dlm pembentukkan sahsiah,rules & law serta agenda negara!



Anonymous said...

Malaysiakini dah SAH ditaja dan disuap dari dana YAHUDI..

hARAKah pula bagaimana..Harap ada sesiapa siasat.

kalau anda ada seorang rakan yg.alim dan pendiam, cuba bagi dia baca hARAKah selam 3 bulan, aku gerenti dia akan pandai mencarot dan maki orang lepas tu. Dalam hARAKah ada cerita mengajak perpaduan ummah dan bersangka baik sesama Islam?

cerita hARAKah penuh dendam kesumat,cerita separuh benar dan berita2 dari sumber tak pasti yg.kebanyakkanya di sandarkan dengan hadith dan nas dari Al-Quran yg.diambil separuh2 ikut selera tok nenek dia.

Hasan Ali dipecat kerana nak selamatkan akidah ummat.
Babiga dita'at untuk meruntuh kerajaan Islam yg.kuat...

Mari kita pastikan PRU13 menyaksikan wally nick ajis diusung keluar dari wisma darul naim dengan pas tersungkur di kelantan akibat projek tak masuk akal bina stadium,lebuh raya,keretapi laju dengan membutakan mata isu AIR YG.PALING UTAMA.

Gen2felda

Anonymous said...

dapatkan berita putarbelit haramjdhahhh di pasaran sekarang - meloyakini.

Anonymous said...

INI BUKAN " TREASON " KAH. ?

Anonymous said...

Soros sahabat Madey....

Dr Mahathir telah menulis kepada Soros untuk menggesa spekulator matawang itu menyokong Forum Keamanan Global, yang berusaha untuk menjenayahkan perang dan mengharamkannya sebagai pilihan untuk menyelesaikan konflik antarabangsa.

Anonymous said...

Bukan sahabat...cuma ajak orang jahat buat baik!

Anonymous said...

Rupa2 nya soros juga membiayai majlis aids negara yang dinaungi oleh anak mamak mandaliar ini sendiri..

Anonymous said...

.merah puki ni? Hahahah

Anonymous said...

Marvellous idea bro..aku nak pegang HARUKAHKAHKAH pun geli. Semacam ada NEGATIVE AURA yg kuat tak kasi aku baca. Totally unvalue added info and news. Pelik. Cane boleh claim Lidah islam? Pada buang karan baik aku baca buku lain..

Anonymous said...

Gesa menyokong Forum Keamanan bai..
Bukan Forum Taktik Penawanan Sesebuah negara..

Pe ke bodoh kau ni jang? Ajak org jahat buek baik...doso ko? Ghontikanlah bangang2 kau ni jang..Alaaah...po ko nasib kau jadi orang..

Anonymous said...

Iyo ko? Patut la dah liar dak marina tuh..marina tu anak Tun. Org terpandang satu dunio. Pun buleh jadi bangang..

Yang ekau tu...capo kona kau? Kut yo pun jangan la ikut bangang yo..ni posan omak ni..

Anonymous said...

Ni la agenda pakatan nak menjahanamkan negara supaya jd arab spring..

Tak ske Bn,jgn undi Bn di pru..

Tp klu tukar negara jd republik,aku tak tau la klu malaysia berdarah..

Semoga berdarah biar cina2,india amik pelajaran jgn jd kurang ajar sgt dan demand melebihi kita tuan rumah

Anonymous said...

tukar ketua kerajaan baru..pr ..jika mereka tak ubah amalan tadbir yg betul kita tukar plk...

Anonymous said...

Biar apa pun anasir mendatang jika MELAYU bersatu kita akan tetap utuh tetap teguh... OEJ

Anonymous said...

Malaysiakini portal Yahudi yg ingin menjahanamkan Malaysia.

Melayu2 Pakatan Rakyat Barua Yahudi Penjahanam Malaysia.

-Anti Melayu Barua Bodoh-

Anonymous said...

Puak minority mesti di beri pengajaran dan kesedaran saperti di Negara mereka India dan China.

"Malay"sia. ada faham tak??

-Melayu Sejati-