Tuesday, October 16, 2012

INILAH KEHEBATAN PIMPINAN MELAYU.



di zaman tunku abdul rahman , malaysia antara negara katalis pengasas kepada penubuhan OIC.

peranan malaysia sebagai paksi pendamai dan pemangkin kepada kestabilan negara bergolak tiada siapa pun boleh menyangkal.

terjahan dr mahathir dalam sidang PBB yang mengutuk  keras kekejaman israel terhadap rampasan wilayah palestin pernah membikin seantero dunia bergegar.

bagaimana sebuah negara kecil, mampu membidas kebisuan kuasa besar yang membenar rampaskan hak penduduk islam di palestin.

dunia barat senantiasa menganggap diri mereka pelopor kepada jagoan hak asasi dan demokrasi.

sayang terma itu tiada diimpelementasikan dalam genosid terburuk sejarah peradaban manusia tatkala serbia menyerang,membunuh dan merogol umat islam di bosnia dan kosovo.

di situ malaysia menyanggah lantas mengambil peranan membantu menstabilkan keadaan.

aku tak perlu list kan lagi akan beberapa siri kehebatan pimpinan melayu dalam menyelamatkan hak dan maruah umat islam di seluruh dunia.

somalia sebagai contoh.
lebanon sebagai contoh.

hari ini termeterai sudah sejarah bilamana barisan pembebasan islam moro (MILF) akhirnya mendaat autonomi setelah berkonflik selama 40 tahun dengan kerajaan filipina.

hari ini juga kerajaan malaysia berjaya menembus ruang sempit dalam menyelamatkan nyawa umat islam di rakhine.

AKU BERBANGGA DENGAN PENCAPAIAN INI. 

Detik bersejarah bagi memulakan proses penubuhan wilayah autonomi Bangsamoro itu turut disaksikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Presiden Filipina, Benigno Aquino III, pada pukul 3 petang waktu tempatan. 

Majlis yang turut disaksikan oleh Ketua MILF, Murad Ebrahim itu ditandatangani oleh wakil kerajaan Filipina, Marvic Leonen dan Ketua Perundingan Damai MILF, Mohagher Iqbal. 

Malaysia menjadi pengantara perundingan damai antara kedua-dua pihak itu sejak 2001 sehingga perjanjian awal untuk perdamaian dicapai di Kuala Lumpur dalam rundingan dari 2 hingga 7 Oktober lepas.

46 comments:

Anonymous said...

inilah yang dimaksudkan oleh ustaz aku dulu;

sebaik2 pemimpin adalah sebaik2 rakyatnya, seburuk2 pemimpin adalah seburuk2 rakyatnya.

rakyat msia pegi mana2 dunia islam akan dipandang tinggi dan dihormati. teringat zaman mahathir...

Anonymous said...

Ya betul tu anon, jadi apa sumbangan pas untuk umat islam ya ?

menyatu atau memecah ?

MegaBidaman said...

bangga dengan kehebatan Najib , jadi orang tengah sehingga berjaya mengamankan Filipina dan pejuang2 Moro . Najib di'respect' baik oleh orang Filipina atau orang2 Moro sendiri . Insyallah legasi Tun Dr. M ada pada Najib .. aku rasa lebih selamat sekarang

Kamaruddin said...

Setuju...Alhamdullillah.. pemimpin yg Pas kata menolak Islam inilah yg menyelamakan umat Islam, yg membina Masjid, yg memulakan perbankan Islam, yg meninggikan taraf umat Islam bkn sahaja di Malaysia tetapi di seluruh dunia...Terimakasih Tun M dan Najib

wiraan said...

lepas ni org2 pkr yg jahat hati jaga2lah korang..kalau sanggup jadi barua sikitul bangsa Melayu

ada Melayu dirantau ini akan menuntut bela

cina2 yg tak reti balik kampung asal hongkong pun MESTI INGAT

INI RANTAU MELAYU..UNDI ITU TANGGUNGJAWAB KEAMAANAN SERANTAU

BUKAN SUKA2 NAK TUKAR NEGARA KOMUNIS..

Anonymous said...

saya salah saorang yang terlibat secara langsung dengan proses perjanjian damai ini....merasa amat bertuah dan bangga dengan pencapaian yang telah melayu malaysia lakukan untuk mendamaikan kedua pihak yang bertelagah di Filipina ini....tetapi sayang masih ada yang buta dan pekak yang tidak dapat menbedakan antara manusia yang berjasa dengan yang munafik yang hanya pandai berjanji tetapi tidak melunaskan....cakap berdegar degar tapi ekor bergelumang najis...sebab apa???? terlalu suka main belakang...fikir la sendiri dan bukalah mata...orang luar dapat menilai kebaikan yang kerajaan hari ini lakukan...tetapi sesetengah rakyat kita masih buta hati. Syabas kepada mereka yang terlibat dalam perjanjian damai ini.

Anonymous said...

Sekafir-kafir Umno yang pernah PAS katakan, Umno jugaklah yang memertabatkan Islam dalam dan luar negara.

Sekular-sekular Umno yang pernah PAS katakan, Umno jugaklah yang mengharumkan nama negara melalui isu Ummah atas nama Kesatuan ISLAM.

Sejahil-jahil Umno yang pernah PAS katakan, Umno jugaklah mengikut Sunnah Nabi Muhammad SAW dalam hendak membantu Umat Islam yang berada dalam kesusahan.

Mana PAS yang islam lebih islam dari orang islam lain? Nak harapkan PKR yang dipimpin oleh puak hentam bontot, sampai bila pun tak nampak batang hidung, yang nampak batang punai adalah lah.


PAS oh PAS, kamu hendak jadi keldai kafir harbi DAP, kami umat islam yang waras tidak kisah, tapi janganlah menggunakan Islam itu sebagai modal kamu untuk memperbodohkan orang islam lain yang tak bersalah.


Salute pada Pemimpin UMNO, Terutamanya Tun Mahathir Mohamad dan juga Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

Moga kalian diberkati Allah SWT, dan diberi perlindungan oleh-Nya.

Amin.

Anonymous said...

Kufur jika sokong bukan Islam guna kalimah ALLAH -Haron Din
Sinar Harian : 5.1.2010

Pemimpin bukan Islam Termasuk DAP tetap boleh guna kalimah ALLAH-Nik Aziz
Bernama: 15 Mei 2010 :9.23 pm

PAS dah lari dari perjuangan asal....
Prof Shahnon Ahmad mantan ahli parlimen PAS!
Mingguan Malaysia: 14.10.2012

ANWAR Ibrahim peliwat-Kata Karpal Singh di Parlimen
22 Oktober 1997-
Anwar Aljuburi_Kata Mat Sabu
Taman Melawati
-Rujukan dari Zulkifli Nordin (Bekas Peguambela Anwar)

Anonymous said...

Aku rasa tak lama lagi Anwar akan kata dia lah peneraju proses damai diFilipina kerana keakrabannya dengan Joseph Estrada.....bisala lah kan Dia akan ambil kredit walaupun tidak satu pun titik peluhnya digunakan...Korang tengok lah.....

Anonymous said...

TANYA DIRI MASING2....

APA SUMBANGAN ALJUBS PADA NGARA DAN DUNIA??

APA SUMBANGAN LIM KIT SIAL PADA NEGARA DAN DUNIA??

APA SUMBANGAN LIM LANCAU ENG PADA NEGARA DAN DUNIA??

APA SUMBANGAN KARPALA _UTOH SINGH PADA NEGARA DAN DUNIA??

APA SUMBANGAN N.AJIS PADA AGAMA BANGSA NEGARA DAN DUNIA??

YANG PALING TERSERLAH IALAH MUSIBAT2 DI ATAS SEMUA BERJAYA MEMPORAK PERANDAKAN AGAMA BANGSA DAN NEGARA.

FIKIR2KAN DAN BUAT KEPUTUSAN YANG WAJAR DI PRU13 NANTI.

Anonymous said...

UMNO TUN M/NAJIB PEMBINA MASJID...

N.AJIS PEMBINA RUMAH MAKSIAT...

Anonymous said...

Pok nik hanya cakap psl isle tp najib razak dan kerajaan malaysia yg usaha selesai masalah umat islam. Pok nik mmg tak guna satu sen. Hanya pandai maki hamun

Anonymous said...

Walaupon aku bukan orang Malaysia tapi aku orang Melayu Islam. Tun M membuat aku bangga atas nama Melayu Islam dgn pencapai beliau dan kini di susuli pula oleh DS Najib.

Syabas Tun M dan DS Najib!!!

Anonymous said...

tahniah DS Najib dan Tun M. Inilah contoh pemimpin Islam sejati. Seluruh dunia menghormati mereka kerana kebolehan dan kebijaksanaan mereka. mereka melakukan yg terbaik utk negara dan dunia. yg sedihnya org pas tak nampak jasa mereka. tahu mereka nak kutuk, mengata dan nak kafirkan org. muhasabahlah diri wahai org pas

Anonymous said...

Tokoh2 yang di sbut tdak sehebat tokoh seperti dibawah ini.
1. Kaprak singh
2. LimKeatsiangmalam
3. Limguaeng
4. Khalid gereja
5. Dajjaljamaluddi
Sebab mereka ini telah berjaya mentarbiah tuan Mahaguru N najis dan hadi

Mreka berjaya menjadikan lebai2 pas babi tunggangan.

Mereka berjaya memecahbelahkan orang melayu dan islam hingga di aminkan oleh Mahaguru n.Najis Babi dan Hadi Babi serta lebai2 babi pas

Anonymous said...

usaha yang amat panjang dan penuh beriku , sejuta halangan dan sejuta dugaan untuk merealisasikannya ..pun demikian akhirnya berjaya jua !
satu gerak taktikal untuk seratus tahun akan datang ..
dengan perjanjian ini akan mengurangkan kebanjiran pendatang Filipina di sabah !
dengan perjanjian ini akan memakmurkan selatan Filipina dan memberikan mereka peluang pekerjaan sekaligus memberikan lebih banyak peluang kerja kepada anak Sabah kepada kerja2 yg selama ini di monopoli rakyat Filipina !

memberikan peluang kepada syarikat Malaysia seperti Felda membuka pelaburan di selatan Filipina !
membuka peluang bisnes kepada pelabur2 Negara !

namun ....sampai bilakah perjanjian ini akan diikuti ? sejarah mengatakan kerajaan Filipina atau MORO sendiri tidak pernah taat pada sesuatu perjanjian ...

Anonymous said...

sesunguhnya Allah menilai setiap kebaikan yang Malaysia lakukan sejak zaman TAR sehinggalah zaman DS Najib , kerana budi itu Allah memelihara malaysia dari segala kejahatan musuh dan bala bencana besar yang menimpa , kiri kanan Malaysia meletup siang malam , tembak sana sini orang mati bak lembu tepi jalan ...syukur malaysia masih aman dan damai , rakyat boleh berjalan siang malam tanpa ada yang terbungkang mati diletup bom atau tembakan rambang dipasar atau disekolah atau dimasjid

hanya rakyat yang bodoh tidak pernah melihat atau mengenang segala kebaikan yang Malaysia hulurkan samda dalam negara atau luar Negara , doa umat islam yang pernah dibantu Malaysia dimana2 jua adalah azimat paling mujarab disisi Allah , maka bersyukurlah ....dan kenanglah budi itu ,

pembangkang ??? hanyalah najis tepi jalan , hanyalah lalat yang kerjanya hanyalah mengotorkan makanan yang terhidang dan dimasak enak , jangan jadi lalat atau langau yang terbang sana sini , hinggap disana sini menabur najis dan kekotoran , sebagaimana dilakukan Anwar dan para keldainya !
untuk kedamaian dan kesejahteraan , undilah kerajaan !!!!


Anonymous said...

ANON 8.37 AM..ZAMAN PEMIMPIN DULU2 JAUH BEZANYA DGN PEMIMPIN SKG NI.RAKYAT TAK BOLEH PEJAMKAN MATA DGN SEGALA KEPINCANGAN DLM PENTADBIRAN KERAJAAN SKG.TAKKAN BUAT TAK TAU AJE.KERAJAAN SKG KENA BANYAK PERBETULKAN APA JUA KESILAPAN DALAM PENTADBIRAN SKG DEMI MEYAKINKAN KEMBALI SOKONGAN RAKYAT KESELURUHANNYA.JANGAN SALAHKAN PEMBANGKANG JIKA KEYAKINAN DAN KEPERCAYAAN RAKYAT TERHADAP KERAJAAN SKG KIAN PUDAR.JGN DIHINA PEMBANGKANG DAN PEMIMPINNYA KRN JIKA DITAKDIRKAN TUHAN SUATU MASA NANTI KEPIMPINAN NEGARA BERALIH KPD MEREKA..AMACAM?FIKIRKANLAH.

Anonymous said...

MALAYS ARE PEACE LOVING PEOPLE.
THEY HATE MAY 13 !!!!
WHO WERE RESPONSIBLE. .????

JawaJohor said...

ISLAM PAS TU KAT MALAYSIA SAHAJA.

TETAPI ISLAM UMNO TU SELURUH ALAM.........AMIIIN.

ALLAHHUAKBAR

Anonymous said...

PAS PARTI ISLAM ? INDAH KABAR DARI RUPA.
INI BAHASA PUISI, ANGAN PULA HADI AWANG KELUARKAN HADIS NANTI.........

Anonymous said...

PM DS Najib semakin berkualiti martabatnya sebagai seorang pemimpin Malaysia bersama Tun Mahathir.

Apa gunanya pemimpin-pemimpin DAPigs, Parti Kencingkan Rakyat dan PAShit? Kosong saja.
Lim Kit Siang asyik menghentam Umno.
Lim Guan Eng mementingkan bangsa dan ugam Kristian,
Anwar Aljuburi, mempromosikan Liberisma, Pluralisma,
Hadi AwSembab,mementingkan memerintah Malaysia,
N.Ajis, nak PAShit menakluk Putrajaya, kepala penuh dengan taik ajaran sesat.
Nujum Jijik, bersungguh-sungguh hendak duduk di atas kerusi bos empuk dalam kamar Putrajaya. Tetapi, otak hendak mendamaikan semua ummah tak terfikir pun.
Ini semua parti Pakatan Haram memang parti anak ga****g.
Bekerja sama dengan pemakan vavi Tiang Chuka dan Tony Puaka.
Karpuala Singgang dan Teresyua Kokok memang dalam hatinya sangat benci dengan tulisan jawi.

Servant of God said...

Alhamdulillah, tercapai jugak kedamaian di Selatan Filipina. Harapnya lepas ni nasib orang Islam Filipina lebih baik, insya Allah.

Inilah yang dikatakan buat keje. Inilah namanya pemimpin yang berguna, berjasa.

Bukannya keje ajak orang berdebat jek.

Anonymous said...

Pemimpin2 Malaysia khususnya dari UMNO/BN di iktiraf krn jasa dan kebolehan di seluroh pelusok donia...tapi mrk di perlekehkn oleh PEMBANGANG dalam negara hny krn dendam dan tamakkn kuasa...

Kehebatan PEMBANGANG Malaysia yg boleh di iktiraf di peringkat donia ialah kebijaksanaan mrk MEMFITNAH dan BERBOHONG ..sehinggakn kes yg xada di bicarakn di Perancis pon boleh di rekayasakn sbg wujud di Malaysia...ANUwar meliwat dan di sahkn bukti video 99.9% oleh pakar2 baik dr dlm maupon luarnegra tapi xdi trma oleh penganut pakaton hny krn mrkla sgrombolan PEMBANGANG yg terBANGANG lagi BAHLOL di donia...

Anonymous said...

SETALH

TAR(R)
TARAZAK(A)
THO(H)
MAHATHIR(M)
PAKLAH(A)
NAJIB BON(N)

PM KE ENAM BARU UMAT ISLAM FILIPINA
DI SELAMATKAN

>>>>
AKU HARAP UMAT ISLAM THAILAND JUGA DAPAT DIUSAHAKAN SECEPAT MUNGGKIN



NAK HARAP DAP..ATAU PAS TAKDA..
PAS NAK ANGGKAT MUKA PUN KENA MINTAK PERMISION DAP DULU

BODOH PUNYA PAS..
(PARTI OSSOBIYAH KELANTAN )
PIKIR MELAYSIA PUN BODOH - PENANG SANGGUP BAGI KUASA PADA DAP - MODOHHHHHHHHH NYEEERRR

To Live Again said...

anon October 16, 2012 8:53 AM

anon di atas bukan hendak menghina pembangkang dan memejamkan mata dengan segala kepincangan yang ada pd umno.Penyokong umno bukan spt penyokong pembangkang yang membuta tuli menyokong parti mereka.Kita sentiasa menegur pemimpin kita bila mereka BERSALAH.UMNO pincang di bawah Pak Lah dn kita telah mendesak sehingga Pak Lah dn sebahagian konconya dinyahkan dari jawatan mereka.

umno dn pembangkang ada cacat celanya.Ini kerana masing2 bersaing dlm 1 sistem yg terserlah CACAT CELANYA iaitu demokrasi yg dicipta sendiri manusia.Jadi bagaimana anda mengimpikan kerajaan yg SEMPURNA.

Dalam bab ni sy teringat pesan Ustaz Kazim yg menuruh kita mengambil KAEDAH FIQH dlm memilih pemimpin.Beliau memberi contoh cara PENYUCIAN NAJIS dlm memilih pemimpin.

Beliau meberi kaedah fekah dalam mencuci najis yg terkena pada karpet masjid.Beliau berkata cukup mencuci tempat yg tekena najis sehingga hilang bau,warna dan rasa tanpa perlu MENUKAR KARPET BARU.Kalau dah tak boleh hilang jugak bau,warna dan rasa maka cukuplah kita MEMOTONG DAN MEBUANG BAHAGIAN yang terkena najis dan DITAMPAL bahagian yg dibuang tadi.

Anonymous said...

Satukan pulak org melayu di negara ni yg sudah lama tak bersatu..di luar sana boleh,di dalam lagi boleh..kan.bg mencapai usaha 1.

Anonymous said...

BAGUS USAHA PM KITA SEMOGA MDAPAT KEBERKATAN DARI ALLAH SWT HENDAKNYA.

Anonymous said...

Bulan jatuh ke rimba yang menghijau - lalu Bumi menjadi gersang. Pinjam roket nak jajah planet Marikh; mata yang katarak tidak bisa merenung sinaran Sang Matahari. Matahari yang memancar sejak azali - menerangi, menyegari segala rimba di muka Bumi, lalu menghijau semula jadi. Terima kasih UMNO. Engkaulah cahaya - mentari bangsaku.

Anonymous said...

tunggu pulak bila melayu islam selatan thai damai dan dpt kuasa autonomi..

Anonymous said...

Bagus dan tahniah DS Najib...harap percepatkan HUDUD di Malaysia biar lagi tinggi martabat islam Malaysia di mata dunia.

Kami penyokong UMNO nak HUDUD.

Anonymous said...

Aku tunggu pencacai PR ngutuk tak masuk2 pulak, apasalni tengah cari ideake, nak suruh diaorang ulas apa kata pemimpin diaorangni:::::

Kufur jika sokong bukan Islam guna kalimah ALLAH -Haron Din
Sinar Harian : 5.1.2010

Pemimpin bukan Islam Termasuk DAP tetap boleh guna kalimah ALLAH-Nik Aziz
Bernama: 15 Mei 2010 :9.23 pm

PAS dah lari dari perjuangan asal....
Prof Shahnon Ahmad mantan ahli parlimen PAS!
Mingguan Malaysia: 14.10.2012

Anonymous said...

Aku berdoa supaya D S Najib akan memerintah Malaysia dengan Umno dan BN .
Aku berdoa semoga semua ahli BN berta’at setia antara satu sama lain.
Aku berdoa semoga DS Najib menjadi Perdana Menteri Malaysia sehingga lima belas tahun dengan membawa zaman penuh gemilang kepada rakyat Malaysia.
Aku berdoa semoga Umno dapat melahirkan seorang pengganti kepada DS Najib selepas beliau uzur nanti,
Aku berdoa semoga pemimpin baru generasi akan datang selepas pemimpinan DS Najib berkalibar dan charismatic seperti Tun Mahathir dan DS Najib.
Aku berdoa semoga Umno memerintah Malaysia selama-lama nya, kekal sehingga zaman ketandusan bumi menuju zaman bumi ke akhirat nanti.

Aku berdoa sekarang semoga DS Najib sehat sentiasa.

Anonymous said...

Tahniah

Anonymous said...

JANGAN SALAHKAN PEMBANGKANG JIKA KEYAKINAN DAN KEPERCAYAAN RAKYAT TERHADAP KERAJAAN SKG KIAN PUDAR.JGN DIHINA PEMBANGKANG DAN PEMIMPINNYA KRN JIKA DITAKDIRKAN TUHAN SUATU MASA NANTI KEPIMPINAN NEGARA BERALIH KPD MEREKA..AMACAM?FIKIRKANLAH.

Aku tak bersetuju dengan pendapat ko.. Pembangkang perlu dipersalahkan atas sifatnya yang langsung takde kualiti.. kesukaannya menabor fitnah, berbohong, JANJI PALSU, mengadu domba, pembuat cerita bohong, pengikutnya PULA pengikut YANG BAGHAL DAN buta tuli, .. Aku tak pernah nampak ada orang pas mengkritik nik ajis walaupun banyak kesalahan yg telah dilakukannya.. (telah banyak disenaraikan dalam blog ini). Pengikisan sokongan rakyat terhadap UMNO/BN adalah akibat taburan fitnah anuar ibrahim serta fatwa bangang nik aziz dan di tambah lagi dek kebodohan badawi.. KALAU KUALITI pembangkang mcm yg ada sekarang TAK MUNGKIN MEREKA AKAN MENANG..
KARISMA DS NAJIB DITAMBAH SOKONGAN JITU TUN M pasti UMNO/BN akan kembali gemilang untuk 50 tahun lagi..

KO ada kepentingan ngan dia org ke.. perahh..





Anonymous said...

Kejayaan Moro itu sebenarnya adalah hasil usaha PKR dan Pas.Al-Juburit sanggup kurang kan 'aktiviti'nya demi masa depan Moro.Beliau dibantu oleh doa n.ajis dan hadi serta kepakaran mat sabun menipu kerajaan Filipina.Kini tugas berat menanti pakar ekonomi si Mahfuz untuk memakmurkan wilayah itu.

Anonymous said...

Pujian Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang terhadap prestasi membanggakan di semua negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat (Pakatan) membuktikan gabungan itu selangkah lagi menuju ke Putrajaya.
Bendahari Agung KEADILAN, William Leong yakin rakyat makin bijak menilai dan membeza pentadbiran mana lebih berintegriti, menolak rasuah serta mengutamakan kepentingan rakyat.
“Ini adalah kali ketiga berturut-turut negeri Pakatan mendapat pujian Ketua Audit Negara. Lebih membanggakan prestasi kali ini jauh lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya.
“Pakatan Rakyat selangkah lagi untuk menuju Putrajaya. Kalau prestasi ini dapat dikekalkan, saya pasti rakyat akan memberi mandat kepada kita,” katanya ketika dihubungi.
Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2011 semalam menunjukkan pengurusan fiskal yang baik oleh keempat-empat negeri Pakatan dari segi perolehan pendapatan.
Pulau Pinang mendahului pungutan hasil negeri dengan mencatatkan peningkatan sebanyak RM192.19 juta atau 46.8% berbanding RM410.70 juta yang dicatat pada tahun 2010.
Kutipan yang diperoleh kerajaan Selangor pula meningkat sebanyak RM62.5 juta berbanding tahun sebelumnya.
Kelantan yang sentiasa dilabelkan negeri miskin oleh Umno BN pula mencatatkan peningkatan kewangan kepada RM234.47 juta pada 2011 berbanding RM148.3 juta pada 2010.
Kedudukan kewangan Kedah pula memuaskan apabila baki Kumpulan Wang Disatukan pada 2011 berjumlah RM252.36 juta berbanding RM328.28 juta pada tahun lalu.
William berkata, pentadbiran Pakatan sangat mementingkan kejujuran tanpa mengira waktu dan bukan sekadar mengambil hati sempena pilihan raya umum, tidak seperti negeri yang ditadbir Umno BN.
Katanya, pentadbiran Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di negeri Pakatan Rakyat juga mencatatkan prestasi yang baik sejak Pakatan mentadbir.
“Di Selangor sebagai contoh, bekas Menteri Besar, Dr Khir Toyo pernah menganugerah penyapu kepada PBT yang kononnya mencatatkan prestasi kurang baik. Tetapi selepas Pakatan Rakyat mengambilalih PBT yang diberi penyapu itu, PBT tersebut mencatatkan prestasi yang baik.
“Ini membuktikan, bukan PBT itu yang bermasalah tetapi, urus tadbir Umno BN yang penuh dengan rasuah menjadikan seluruh organisasi itu bermasalah

Anonymous said...

Insan yg mendamaikan puak yg bertelagah adalah sebaik2 manusia, tp manusia yg menggalakkan umat Islam bertelagah sesama sendiri, apa jenis manusia ni?? Kalau dengan kafir harbi bukan main baik lagi!!

Anonymous said...

Rakan sekerja seorang jurutera Filipina..tidak malu mengaku dirinya adalah Melayu. Ini adalah kesan sejarah penjajahan keatas kepulauan Melayu Nusantara. Sama juga kaum Portugis di Melaka..mereka adalah keturunan Melayu dan anutan mereka adalah hasil dari kesan penjajahan juga. Amat bersyukur dengan pemerintah Melayu di Tanah Melayu kerana telah mengikatkan bangsa Melayu dengan Islam. Marilah kita bantu saudara kita di negeri Bangsamoro ini..

Melayu Perak said...

inilah kesan kejayaan UMNO mengembalikan bangsamoro kepada autonomi wilyah mindanao.....

Anonymous said...

Wahai Pewaris Syuhada' Bangsamoro..


Sejarah 590 tahun perjuangan Islam Bangsamoro bermula dari zaman penjajahan sepanyol lagi...sejak Ferdinand Magellan menjajah & ingin mengkristiankan mereka. Magellan maut dlm pertempuran diMaktan semasa berhajat nak menjajah Bangsamoro di Selatan Filipina.

"Rajah Humabon of Cebu was friendly towards Magellan and the Spaniards; both he and his queen Hara Amihan were baptized as Christians. Afterward, Rajah Humabon and his ally Datu Zula convinced Magellan to kill their enemy, Datu Lapu-Lapu, on Mactan. Magellan had wished to convert Lapu-Lapu to Christianity, as he had Humabon, a proposal of which Lapu-Lapu was dismissive. On the morning of 27 April 1521, Magellan sailed to Mactan with a small attack force. During the resulting battle against Lapu-Lapu's troops, Magellan was hit by a bamboo spear and later surrounded and finished off with other weapons."

Semangat jihad dan perjuangan berdarah Bangsamoro cukup tragis. Negara berdaulat mereka hilang oleh penjajah Sepanyol, kemudian Jepun, kemudian Amerika dan oleh Kristian Filipina sehingga sekarang. Perjuangan warisan jutaan syuhada' yg telah bersemadi!

Diharap kerangka perdamaian yg ditandatangani pd 16 Okoober 2012 tidak akan mengkhianati hasrat dan cita2 perjuangan lebih 500 tahun Bangsamoro ini. Jangan jadi kisah pak kaduk... menang sorak, kampong tergadai..., dan jangan ulangi sejarah hitam Bangsamelayu yg hilang Pulau Singapura ditengah2 rumpun Melayu itu --kerana 'kebodohan' pemimpin2 & ahli2 UMNO ingin 'kesenangan' sementara pada ketika itu!

aku doa seluruh pulau mindanaou adalah milik mutlak Bangsamoro! Kekayaan sumbernya milik Bangsamoro, bukan diboloti oleh penjajah! Pewaris kesultanan kerajaan sulu!

Allahu Akbar!

Anonymous said...

Lembu punya susu,sapi dapat nama..takde kena-mengena dgn umno weh.

Anonymous said...

Hudud 0.001% dlm Islam kata PAS...tue yg
penting sgt tue..membina jati diri,membina akhlak,membina ummah mungkin 0.000001% dlm pemahaman Islam PAS...sungguh tinggi ilmu pemimpin & ostad2 Parti yg menodai Islam nie....

Anonymous said...

hehe jeles kape....DS Najib kan President UMNO...tkkn ko tktau dok?!.......hehe

Servant of God said...

Anonymous said...

Lembu punya susu,sapi dapat nama..takde kena-mengena dgn umno weh.

October 17, 2012 8:43 AM

----------------------------

Ada siapa mintak nik ajis jadi pendamai?

Ngaku je laa pemimpin2 pas tak guna...

Anonymous said...

Syabas. Harap Kerajaan Malaysia membantu menjadi fasilitator untuk perdamaian Kerajaan Thai dan Selatan Thai pula.